—
|
Siguranța produselor de consum (acțiunea 78).
Acțiuni pentru elaborarea și revizuirea standardelor europene sau a documentelor de standardizare europeană care sprijină reziliența industriei europene
|
Nr. crt.
|
Titlu
|
Referință
|
Standarde europene / documente de standardizare europeană
|
Obiective specifice și politici pentru standardele europene / documentele de standardizare europeană
|
1
|
Reciclarea materiilor prime critice provenite din magneți permanenți
|
Regulamentul (UE) 2024/1252 de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure și durabile cu materii prime critice
|
Elaborarea de standarde europene pentru reciclarea magneților permanenți. Standardele ar trebui:
—
|
să sprijine metodele care sunt competitive din punct de vedere economic în raport cu producția primară;
|
—
|
să asigure că procesele de reciclare respectă mediul;
|
—
|
să asigure recuperarea neodimului într-o formă adecvată pentru producerea de magneți de înaltă calitate;
|
—
|
să asigure colectarea și sortarea produselor uzate care conțin magneți de neodim.
|
|
Scopul acțiunii este de a securiza lanțurile de aprovizionare ale UE și de a reduce impactul producției primare asupra mediului.
|
2
|
Materii prime critice
|
Regulamentul (UE) 2024/1252 de instituire a unui cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure și durabile cu materii prime critice
|
Elaborarea de standarde europene și de documente de standardizare care să sprijine explorarea, extracția, rafinarea și reciclarea materiilor prime critice.
|
Scopul acțiunii este de a consolida lanțul valoric al materiilor prime critice din UE pentru a sprijini tranziția verde și cea digitală și pentru a consolida reziliența UE.
|
3
|
Materii prime critice pentru bateriile vehiculelor electrice
|
Regulamentul (UE) 2023/1542 privind bateriile și deșeurile de baterii
|
Elaborarea de standarde europene pentru extracția, rafinarea, prelucrarea și reciclarea mineralelor și a materialelor utilizate pentru producția de baterii.
|
Scopul este de a adapta lanțul valoric al mineralelor și al materialelor utilizate pentru producția de baterii la practicile sustenabile de aprovizionare și de a sprijini funcționarea eficientă a piețelor de reciclare pentru a spori disponibilitatea materiilor prime secundare de calitate.
|
4
|
Tehnici de fabricație aditivă
|
Un nou Plan de acțiune privind economia circulară. Pentru o Europă mai curată și mai competitivă – COM/2020/98 final
|
Elaborarea de standarde europene care să sprijine fabricația aditivă, inclusiv imprimarea 3D/4D, care să acopere sistemele de fabricație pe bază de metale, polimeri, ceramică, materiale biologice și materiale de altă natură.
|
Acțiunea urmărește să contribuie la eficiența energetică și la sporirea competitivității noilor articole din materiale multiple și a materialelor și produselor multifuncționale pentru diverse aplicații, inclusiv biomedicale, în cadrul fabricației aditive.
|
5
|
Biomateriale, bioproduse și produse derivate din lemn
|
O bioeconomie durabilă pentru Europa:consolidarea legăturilor dintre economie, societate și mediu – COM/2018/673 final
Cicluri durabile ale carbonului – COM/2021/800 final
|
Elaborarea de standarde noi și revizuirea standardelor existente privind biomaterialele, bioprodusele și produsele derivate din lemn. Aceasta presupune definirea terminologiei, armonizarea metodelor de testare pentru evaluarea performanței și stabilirea unor criterii de performanță care să îmbunătățească sustenabilitatea, circularitatea și utilizarea eficientă a resurselor, precum și posibilitatea de regenerare și biodegradabilitatea acolo unde este cazul. Elaborarea de norme privind categoriile de produse în sprijinul standardului EN 15804 pentru produsele din lemn pentru construcții, plăcile pe bază de lemn și accesoriile acestora.
|
Principalul obiectiv este de a consolida baza industrială a UE prin crearea unor noi lanțuri valorice și a unor procese industriale sustenabile și mai eficiente din punctul de vedere al costurilor, menținând și extinzând în același timp sectoarele și industriile bioeconomiei, atrăgând investiții și sporind pătrunderea pe piață.
|
Acțiuni pentru elaborarea și revizuirea standardelor europene sau a documentelor de standardizare europeană care sprijină tranziția digitală
|
Nr. crt.
|
Titlu
|
Referință
|
Standarde europene / documente de standardizare europeană
|
Obiective specifice și politici pentru standardele europene / documentele de standardizare europeană
|
6
|
Cerințe de securitate cibernetică pentru produsele cu elemente digitale
|
Regulamentul (UE) 2024/2847 privind cerințele orizontale în materie de securitate cibernetică pentru produsele cu elemente digitale (Regulamentul privind reziliența cibernetică)
|
Elaborarea de standarde europene și de documente de standardizare europeană care corespund specificațiilor esențiale de securitate cibernetică, astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul privind reziliența cibernetică, în special în ceea ce privește:
(i)
|
specificațiile de securitate referitoare la proprietățile produselor cu elemente digitale și specificațiile privind gestionarea vulnerabilităților;
|
(ii)
|
metodologiile de stabilire a nivelurile de asigurare legate de produsele cu elemente digitale, astfel cum sunt menționate mai sus;
|
(iii)
|
metodologiile de evaluare pentru analizarea riscurilor de securitate cibernetică asociate produselor cu elemente digitale.
|
|
Obiectivul principal constă în crearea condițiilor pentru dezvoltarea de produse cu elemente digitale care să fie sigure, prin garantarea faptului că produsele hardware și software sunt introduse pe piață cu mai puține vulnerabilități și că producătorii tratează cu seriozitate securitatea pe parcursul întregului ciclu de viață al unui produs.
|
7
|
Verificarea online a vârstei
|
COM(2022) 212 final – Un deceniu digital pentru copii și tineri:noua strategie europeană „Un internet mai bun pentru copii” (BIK+)
Regulamentul (UE) 2024/1183 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 în ceea ce privește instituirea cadrului european pentru identitatea digitală
Regulamentul (UE) 2022/2065 privind o piață unică pentru serviciile digitale (Regulamentul privind serviciile digitale)
|
Elaborarea de noi standarde europene pentru asigurarea referitoare la vârstă/verificarea vârstei în mediul online în contextul Regulamentului privind cadrul european pentru identitatea digitală (eID) și al Regulamentului privind serviciile digitale (RSD).
|
Obiectivul principal este de a îmbunătăți siguranța copiilor în mediul online prin intermediul unor sisteme securizate, certificate și interoperabile de verificare a vârstei (sisteme de acces la servicii online în întreaga UE). Scopul este de a consolida încrederea în mecanismele de verificare a vârstei, în special de a reduce la minimum riscul accesări de către copii a unor conținuturi inadecvate vârstei.
|
8
|
Cadrul de date fiabile al UE
|
Regulamentul (UE) 2022/868 privind guvernanța datelor la nivel european și de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724 (Regulamentul privind guvernanța datelor)
Regulamentul (UE) 2023/2854 privind norme armonizate pentru un acces echitabil la date și o utilizare corectă a acestora (Regulamentul privind datele)
|
Un set cuprinzător de standarde, practici și norme pentru a asigura schimbul de date fiabil și conform legii între părți, inclusiv între intermediarii de date și organizațiile de promovare a altruismului. Aceasta cuprinde standarde privind cataloagele de date pentru publicarea și descoperirea activelor de date, standarde ontologice pentru integrarea și utilizarea datelor partajate și indicatori-cheie de performanță comuni pentru a orienta spațiile europene ale datelor către interoperabilitatea între domenii, sporind transparența și gradul de utilizare. Toate acțiunile vor fi coordonate îndeaproape cu Comitetul european pentru inovare în domeniul datelor și, după caz, cu Centrul de sprijin pentru spațiile datelor.
|
Producătorii și utilizatorii de date se confruntă cu provocări semnificative în materie de interoperabilitate atunci când combină date din surse variate provenind din interiorul sectoarelor și din sectoare diferite. Încurajarea adoptării unor formate și protocoale standard și compatibile pentru colectarea și prelucrarea coerentă a datelor în toate sectoarele este vitală și poate fi promovată prin intermediul planului etapizat pentru standardizarea TIC și al unui cadru european de interoperabilitate consolidat. Obiectivele principale sunt de a spori ușurința cu care sunt găsite datele, reutilizarea și interoperabilitatea datelor – elemente de bază ale principiilor privind datele ușor de găsit, accesibile, interoperabile și reutilizabile – în cadrul eforturilor vizând consolidarea economiei europene a datelor. Spațiile europene comune ale datelor, sprijinite de modalități de finanțare din partea UE cum ar fi Orizont Europa și Europa digitală, evoluează fiecare în ritmul său.
Asigurarea interoperabilității în aceste spații este esențială. Aceasta va deschide calea pentru dezvoltarea de instrumente generice și va ajuta întreprinderile care își desfășoară activitatea în mai multe domenii de date.
|
9
|
Interoperabilitatea serviciilor de prelucrare a datelor
|
Regulamentul (UE) 2023/2854 privind norme armonizate pentru un acces echitabil la date și o utilizare corectă a acestora (Regulamentul privind datele)
|
Elaborarea de standarde armonizate pentru interoperabilitatea serviciilor de prelucrare a datelor care îndeplinesc cerințele esențiale prevăzute la alineatele (1) și (2) din Regulamentul privind datele. Aceasta ar putea include activități bazate pe specificațiile tehnice deschise de interoperabilitate existente, elaborate de industrie.
|
Obiectivul principal este de a asigura punerea în aplicare efectivă a capitolului VI din Regulamentul privind datele, care stabilește dispoziții care permit utilizatorilor să își schimbe furnizorul de servicii de prelucrare a datelor. Pentru a facilita acest lucru, furnizorii trebuie să ofere clienților interfețe deschise care să permită schimbarea furnizorului. Realizarea efectivă a trecerii la alt furnizor depinde de interoperabilitatea serviciilor de prelucrare a datelor. Din acest motiv, articolul 29 din Regulamentul privind datele urmărește să stabilească un „limbaj comun” între aceste servicii.
|
10
|
Ecosistemul de realitate virtuală și augmentată sigur, interoperabil și economia virtuală
|
O inițiativă a UE privind Web 4.0 și lumile virtuale:în avangarda următoarei tranziții tehnologice – COM/2023/442 final
|
Realizarea unei evaluări a situației actuale și oferirea de recomandări privind standarde în următoarele domenii: interfețe om-computer, calcul spațial, implementarea aplicațiilor, securitatea și comunicarea dispozitivelor, senzorii biometrici din dispozitive și stocarea și schimbul de modele de realitate virtuală și augmentată. Aceasta ar trebui să includă și proiecte pentru activele virtuale, precum și standarde pentru economia și societatea virtuală care să abordeze aspecte legate de identificare, proprietate, protecția proprietății intelectuale și siguranța copiilor.
|
Scopul acțiunii constă în crearea unui Web 4.0 și a unor lumi virtuale bazate pe tehnologii și standarde deschise și cu grad de distribuție ridicat, care să facă posibilă interoperabilitatea între platforme și rețele, asigurând libertatea de alegere a utilizatorilor. Sustenabilitatea, incluziunea și accesibilitatea se află în centrul evoluțiilor tehnologice. Aceasta presupune angajamentul internațional de a susține valorile și normele UE, precum și cooperarea cu statele membre și cu părțile interesate în elaborarea standardelor.
|
11
|
Inteligența artificială
|
Regulamentul (UE) 2024/1689 de stabilire a unor norme armonizate privind inteligența artificială (Regulamentul privind inteligența artificială)
|
Elaborarea unor standarde armonizate și a unor documente de standardizare care să sprijine punerea în aplicare a Regulamentului privind inteligența artificială. Aceste standarde armonizate și documente de standardizare ar trebui să vizeze în special cerințele esențiale pentru sistemele de inteligență artificială cu grad de risc ridicat, obligațiile furnizorilor de modele de inteligență artificială de uz general, precum și procesele de raportare și documentare, cu scopul de a îmbunătăți eficiența resurselor utilizate de sistemele de inteligență artificială și de a asigura dezvoltarea eficientă din punct de vedere energetic a modelelor de inteligență artificială de uz general.
|
Promovarea adoptării unei inteligențe artificiale fiabile și centrate pe factorul uman, asigurând în același timp un nivel ridicat de protecție a sănătății, a siguranței și a drepturilor fundamentale, astfel cum sunt consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, printre care se numără democrația, statul de drept și protecția mediului, protejarea împotriva efectelor dăunătoare ale sistemelor de inteligență artificială în UE și sprijinirea inovării.
|
12
|
Servicii digitale intermediare
|
Regulamentul (UE) 2022/2065 privind o piață unică pentru serviciile digitale (Regulamentul privind serviciile digitale)
|
Elaborarea de standarde noi în conformitate cu articolul 44 alineatul (1) din Regulamentul privind serviciile digitale (Regulamentul 2022/2065). Acțiunile sunt menite să sprijine obiectivul de politică al Comisiei de a asigura un mediu online sigur, previzibil și de încredere și respectarea drepturilor fundamentale online prin stabilirea de obligații pentru serviciile intermediare.
|
Principalele obiective ale acțiunii sunt de a facilita aplicarea eficace și consecventă a obligațiilor prevăzute în Regulamentul privind serviciile digitale prin mijloace standardizate de sprijinire a conformității furnizorilor de servicii intermediare – cel puțin în ceea ce privește subiectele de la articolul 44. Aceasta va consolida siguranța și încrederea, va spori responsabilitatea platformelor și va asigura aplicarea uniformă a normelor, stimulând crearea unei piețe digitale coerente în UE.
|
13
|
Dicționare de date în sectorul ingineriei
|
O strategie europeană privind datele, COM(2020) 66 final
Regulamentul (UE) 2023/2854 privind norme armonizate pentru un acces echitabil la date și o utilizare corectă a acestora (Regulamentul privind datele)
|
Elaborarea de specificații tehnice CEN (informative) pentru dicționare de date în sectorul ingineriei, inclusiv pentru calificarea și raportarea materialelor de inginerie, dar fără a se limita la acestea.
|
Obiectivul principal este de a promova armonizarea datelor în sectorul ingineriei prin elaborarea de dicționare de date de către experți în domeniu, oferind astfel o soluție tehnologică pentru interoperabilitatea sistemelor, dicționarele de date furnizând specificații pentru implementări specifice tehnologiei, cum ar fi bazele de date și formatele de mesagerie.
|
14
|
Portofelul UE pentru identitatea digitală
|
Regulamentul (UE) 2024/1183 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 în ceea ce privește instituirea cadrului european pentru identitatea digitală
Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă
|
Elaborarea de standarde, specificații, protocoale, interfețe și rapoarte tehnice, inclusiv orientări, pentru a facilita utilizarea și acceptarea portofelelor europene pentru identitatea digitală.
|
Acțiunea urmărește să asigure buna funcționare a pieței interne și asigurarea unui nivel adecvat de securitate a mijloacelor de identificare electronică și a serviciilor de încredere utilizate în întreaga UE. Astfel, persoanele fizice și juridice vor putea să își exercite în condiții de siguranță dreptul de a participa la societatea digitală și de a accesa servicii publice și private online pe tot cuprinsul UE.
|
15
|
Digitalizarea informațiilor privind produsele pentru construcții
|
Propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a unor condiții armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcții, de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1020 și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 305/2011 – COM/2022/144 final
|
Elaborarea de standarde europene care să ofere orientări aplicabile tuturor materialelor cu privire la digitalizarea informațiilor legate de Regulamentul privind produsele pentru construcții care înlocuiește Regulamentul (UE) nr. 305/2011.
|
Obiectivul principal este de a elabora orientări privind digitalizarea informațiilor tehnice referitoare la produsele pentru construcții în contextul abordării aplicabile în materie de digitalizare prevăzute de regulament.
|
16
|
Personalizarea ofertei media în dispozitive și interfețe cu utilizatorul
|
Regulamentul (UE) 2024/1083 de stabilire a unui cadru comun pentru serviciile mass-media în cadrul pieței interne (Regulamentul european privind libertatea mass-mediei)
|
Promovarea elaborării de standarde armonizate referitoare la proiectarea dispozitivelor sau a interfețelor cu utilizatorul care controlează sau gestionează accesul la serviciile mass-media care furnizează programe și utilizarea acestora, pentru a personaliza oferta mass-media în conformitate cu interesele sau preferințele utilizatorilor în conformitate cu dreptul Uniunii sau cu semnalele digitale transmise de dispozitivele respective.
|
Obiectivul principal este de a asigura condiții de concurență echitabile în ceea ce privește furnizarea diverselor servicii mass-media care pun la dispoziție programe în contextul evoluțiilor tehnologice de pe piața internă și de a asigura accesul echitabil la serviciile mass-media în toată diversitatea lor. Elaborarea unor standarde comune armonizate ar contribui la evitarea standardelor tehnice divergente care generează obstacole și costuri suplimentare pentru industrie și consumatori și ar încuraja dezvoltarea de soluții pentru punerea în aplicare a obligațiilor privind serviciile mass-media prevăzute în Regulamentul european privind libertatea mass-mediei.
|
17
|
Gemeni digitali locali și orașe inteligente
|
Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/459 a Comisiei din 1 februarie 2024 privind înființarea Consorțiului pentru o infrastructură digitală europeană pentru rețeaua de gemeni digitali ai orașului către CitiVERSE (LDT CitiVERSE EDIC)
Regulamentul (UE) 2024/903 de stabilire a unor măsuri pentru un nivel ridicat de interoperabilitate a sectorului public în întreaga Uniune (Regulamentul privind Europa interoperabilă)
|
Elaborarea de standarde europene pentru a atinge un nivel ridicat de interoperabilitate între platformele de date urbane și soluțiile care sprijină gemenii digitali locali specifici domeniului (de exemplu, mobilitate, eficiență energetică, planificare urbană, colectarea deșeurilor), pe baza unei arhitecturi de referință comune și a unui set de mecanisme minime de interoperabilitate.
|
Obiectivul principal este de a promova concurența loială între furnizorii de tehnologie, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii, făcând posibilă dezvoltarea sau adaptarea de către acestea a unor soluții care să răspundă nevoilor specifice ale orașelor.
|
18
|
Servicii multimodale și cu mai mulți operatori pentru emiterea biletelor
|
Regulamentul (UE) nr. 454/2011 al Comisiei privind specificația tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemul „aplicații telematice pentru serviciile de călători” al sistemului feroviar transeuropean
Regulamentul delegat (UE) 2024/490 al Comisiei din 29 noiembrie 2023 de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2017/1926 de completare a Directivei 2010/40/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește furnizarea la nivelul UE a unor servicii de informare cu privire la călătoriile multimodale
|
Elaborarea de standarde europene pentru interfețele de programare a aplicațiilor (API) pentru distribuirea biletelor de transport, coduri de bare pentru a permite emiterea de bilete interoperabile și un profil tarifar al UE.
|
Scopul este de a sprijini interoperabilitatea diferitelor sisteme, făcând posibilă distribuirea mai multor opțiuni și bilete multimodale.
|
19
|
Standarde care stimulează dezvoltarea tehnologiei cuantice și punerea în aplicare a protocoalelor de criptografie postcuantică
|
Busola pentru dimensiunea digitală 2030:modelul european pentru deceniul digital – COM/2021/118 final/2
Recomandarea (UE) 2024/1101 a Comisiei din 11 aprilie 2024 privind o foaie de parcurs coordonată pentru punerea în aplicare a tranziției către criptografia postcuantică
C/2024/2393
Regulamentul (UE) 2024/2847 privind cerințele orizontale în materie de securitate cibernetică pentru produsele cu elemente digitale (Regulamentul privind reziliența cibernetică)
|
Elaborarea de standarde europene și de documente de standardizare care să sprijine progresul tehnologiilor cuantice și al criptografiei postcuantice în conformitate cu politicile și obiectivele strategice ale UE.
|
Scopul acțiunii este acela de a asigura că UE rămâne în avangarda elaborării de standarde pentru tehnologiile cuantice și criptografia postcuantică. În cazul acesteia din urmă, eforturile ar trebui să se concentreze pe consolidarea rolului UE în standardizarea internațională, precum și pe realizarea de legături între eforturile de standardizare fragmentate de la nivelul UE, în vederea unui impact sporit. Acțiunea urmărește și să consolideze legătura dintre standardizare, cercetare și inovare, promovând în același timp competitivitatea europeană, autonomia strategică și securitatea economică.
|
Acțiuni pentru elaborarea și revizuirea standardelor europene sau a documentelor de standardizare europeană care sprijină tranziția verde
|
Nr. crt.
|
Titlu
|
Referință
|
Standarde europene / documente de standardizare europeană
|
Obiective specifice și politici pentru standardele europene / documentele de standardizare europeană
|
20
|
Tehnologii și componente pe bază de hidrogen
|
Propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind piețele interne ale gazelor din surse regenerabile, gazelor naturale și hidrogenului – COM(2021) 804 final
Directiva (UE) 2023/2413 de modificare a Directivei (UE) 2018/2001, a Regulamentului (UE) 2018/1999 și a Directivei 98/70/CE în ceea ce privește promovarea energiei din surse regenerabile și de abrogare a Directivei (UE) 2015/652 a Consiliului
|
Elaborarea de standarde europene privind calitatea, tehnologia și siguranța pentru producția și utilizarea hidrogenului.
|
Această acțiune urmărește să îmbunătățească dezvoltarea și întreținerea infrastructurii pentru hidrogen și a componentelor tehnologice pe piața unică.
|
21
|
Transportul și stocarea hidrogenului
|
Regulamentul (UE) 2022/869 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene
Directiva (UE) 2024/1788 privind normele comune pentru piețele interne în sectorul gazelor din surse regenerabile, al gazelor naturale și al hidrogenului
|
Revizuirea standardelor europene existente și elaborarea unora noi privind calitatea și siguranța hidrogenului, relevante pentru injectarea în rețeaua specifică de hidrogen, precum și pentru utilizări finale cum ar fi combustibilii pe bază de hidrogen.
|
Facilitarea și promovarea extinderii metodelor de transport și de stocare a hidrogenului vor facilita înlocuirea combustibililor fosili și a materiilor prime fosile în sectoarele greu de decarbonizat.
|
22
|
Transportul și stocarea permanentă a dioxidului de carbon
|
Regulamentul (UE) 2024/1735 de stabilire a unui cadru de măsuri pentru consolidarea ecosistemului european de producere de tehnologii „zero net”
|
Elaborarea de noi standarde europene pentru transportul dioxidului de carbon cu ajutorul conductelor, al navelor, al trenurilor și al camioanelor și pentru stocarea geologică permanentă a acestuia.
|
Obiectivul principal este de a asigura un nivel înalt de interoperabilitate a infrastructurii emergente de transport al dioxidului de carbon și a capacităților de stocare permanentă.
|
23
|
Proiectarea ecologică în ceea ce privește pompele de apă
|
Regulamentul (UE) nr. 547/2012 al Comisiei din 25 iunie 2012 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele de proiectare ecologică pentru pompele de apă
Regulamentul (UE) nr. 547/2012 al Comisiei din 25 iunie 2012 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele de proiectare ecologică pentru pompele de apă
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi pentru metodele de măsurare și de calcul utilizate pentru a stabili specificațiile de proiectare ecologică ale pompelor de apă.
|
Obiectivul principal este de a reduce consumul de energie al pompelor de apă, luând în considerare o abordare extinsă cu privire la produse și, eventual, analizând alte aspecte – de exemplu, pe cele legate de economia circulară.
|
24
|
Proiectarea ecologică a ventilatoarelor industriale
|
Regulamentul (UE) nr. 327/2011 al Comisiei din 30 martie 2011 de implementare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele de proiectare ecologică pentru ventilatoarele acționate de motoare cu o putere la intrare între 125 W și 500 kW
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi pentru a face posibilă o abordare extinsă a produselor, în special prin identificarea unui număr suficient de puncte de operare și a unei metode de interpolare/calcul și/sau a unei curbe caracteristice. Completarea metodelor de măsurare directă cu metode de calcul/interpolare corespunzătoare și cuantificarea validității acestora. Stabilirea unor metode pentru ventilatoarele de recirculare și ventilatoarele mari de confort și pentru ventilatoarele mari, de exemplu prin extrapolare pornind de la modele scalate.
|
Asigurarea unor metode de testare repetabile, reproductibile, eficiente din punctul de vedere al costurilor și relevante pentru practică prin care să se măsoare consumul de energie al ventilatoarelor industriale, în vederea reducerii ratei pierderilor de energie, contribuind astfel la funcționarea pieței unice și la economisirea energiei.
|
25
|
Proiectarea ecologică și etichetarea energetică a cazanelor cu combustibil solid
|
Regulamentul (UE) 2015/1189 al Comisiei din 28 aprilie 2015 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele de proiectare ecologică aplicabile cazanelor cu combustibil solid
Regulamentul delegat (UE) 2015/1187 al Comisiei din 27 aprilie 2015 de completare a Directivei 2010/30/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește etichetarea energetică a cazanelor cu combustibil solid și a pachetelor de cazan cu combustibil solid, instalații de încălzire suplimentare, regulatoare de temperatură și dispozitive solare
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi pentru metodele de măsurare și de calcul ale specificațiilor de proiectare ecologică și de etichetare energetică ale cazanelor cu combustibil solid.
|
Obiectivul principal este de a reduce consumul de energie al cazanelor cu combustibil solid și de a limita și mai mult impactul lor asupra mediului.
|
26
|
Proiectarea ecologică și etichetarea energetică a aparatelor de gătit
|
Regulamentul (UE) nr. 66/2014 al Comisiei din 14 ianuarie 2014 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele de proiectare ecologică aplicabile cuptoarelor, plitelor de gătit și hotelor de bucătărie de uz casnic
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi pentru aparatele de gătit.
|
Obiectivul principal este de a reduce consumul de energie al aparatelor de gătit.
|
27
|
Proiectarea ecologică și etichetarea energetică a mașinilor de spălat vase de uz casnic
|
Regulamentul (UE) 2019/2022 al Comisiei din 1 octombrie 2019 de stabilire a cerințelor în materie de proiectare ecologică aplicabile mașinilor de spălat vase de uz casnic în temeiul Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1275/2008 al Comisiei și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1016/2010 al Comisiei
Regulamentul delegat (UE) 2019/2017 al Comisiei din 11 martie 2019 de completare a Regulamentului (UE) 2017/1369 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește etichetarea energetică a mașinilor de spălat vase de uz casnic și de abrogare a Regulamentului delegat (UE) nr. 1059/2010 al Comisiei
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi pentru metodele de măsurare și de calcul ale specificațiilor de proiectare ecologică și de etichetare energetică ale mașinilor de spălat vase de uz casnic.
|
Obiectivul principal este de a reduce consumul de energie și de a îmbunătăți eficiența mașinilor de spălat vase din punctul de vedere al utilizării resurselor.
|
28
|
Proiectarea ecologică a echipamentelor electrice și electronice de uz casnic și de birou
|
Regulamentul (UE) 2023/826 al Comisiei din 17 aprilie 2023 de stabilire a cerințelor în materie de proiectare ecologică pentru consumul de energie în modurile oprit, standby și standby în rețea al echipamentelor electrice și electronice de uz casnic și de birou în temeiul Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 1275/2008 și (CE) nr. 107/2009 ale Comisiei
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi pentru echipamentele electrice și electronice de uz casnic și de birou.
|
Reducerea consumului de energie în modurile standby, oprit și standby în rețea ale echipamentelor electrice și electronice de uz casnic și de birou.
|
29
|
Proiectarea ecologică și etichetarea energetică a aparatelor pentru încălzire locală
|
Regulamentul (UE) 2015/1188 al Comisiei din 28 aprilie 2015 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele în materie de proiectare ecologică aplicabile aparatelor pentru încălzire locală
Regulamentul delegat (UE) 2015/1186 al Comisiei din 24 aprilie 2015 de completare a Directivei 2010/30/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește etichetarea energetică a aparatelor pentru încălzire locală
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi pentru a îmbunătăți eficiența energetică și a reduce emisiile aparatelor pentru încălzire locală.
|
Reducerea consumului de energie și limitarea suplimentară a impactului aparatelor pentru încălzire locală asupra mediului.
|
30
|
Proiectarea ecologică și etichetarea energetică a instalațiilor pentru încălzirea incintelor
|
Regulamentul (UE) nr. 813/2013 al Comisiei din 2 august 2013 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele în materie de proiectare ecologică pentru instalațiile pentru încălzirea incintelor și instalațiile de încălzire cu funcție dublă
Regulamentul delegat (UE) nr. 811/2013 al Comisiei din 18 februarie 2013 de completare a Directivei 2010/30/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește etichetarea energetică a instalațiilor pentru încălzirea incintelor, a instalațiilor de încălzire cu funcție dublă, a pachetelor de instalație pentru încălzirea incintelor, regulator de temperatură și dispozitiv solar și a pachetelor de instalație de încălzire cu funcție dublă, regulator de temperatură și dispozitiv solar
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi pentru instalațiile pentru încălzirea incintelor și instalațiile de încălzire cu funcție dublă, cu scopul de a sprijini măsurarea parametrilor relevanți ai produsului prin metode de măsurare fiabile, exacte și reproductibile, care țin seama de metodele de măsurare de ultimă generație recunoscute.
|
Standardizarea specificațiilor privind consumul de energie, nivelul de putere acustică, emisiile de particule în suspensie și emisiile de oxid de azot ale instalațiilor pentru încălzirea incintelor și ale instalațiilor de încălzire cu funcție dublă în întreaga UE. Aceasta ar trebui să contribuie la o mai bună funcționare a pieței unice și la îmbunătățirea performanței de mediu a acestor produse.
|
31
|
Proiectarea ecologică a aparatelor pentru încălzire locală cu combustibil solid
|
Regulamentul (UE) 2015/1185 al Comisiei din 24 aprilie 2015 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele în materie de proiectare ecologică aplicabile aparatelor pentru încălzire locală cu combustibil solid
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi pentru aparatele pentru încălzire locală cu combustibil solid.
|
Reducerea consumului de energie și limitarea suplimentară a impactului aparatelor pentru încălzire locală cu combustibil solid asupra mediului.
|
32
|
Proiectarea ecologică și etichetarea energetică a produselor fotovoltaice (module și invertoare)
|
Regulamentul PLAN/2020/7002 al Comisiei de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele în materie de proiectare ecologică aplicabile produselor fotovoltaice (module, invertoare și sisteme)
Regulamentul delegat PLAN/2020/7007 al Comisiei de completare a Regulamentului (UE) 2017/1369 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește etichetarea energetică a produselor fotovoltaice (module, invertoare și sisteme)
|
Elaborarea de standarde noi pentru produsele fotovoltaice (module și invertoare) cu scopul de a sprijini măsurarea și calcularea parametrilor relevanți ai produsului – prin metode de măsurare fiabile, exacte și reproductibile, care țin seama de metodele de măsurare de ultimă generație recunoscute.
|
Principalul obiectiv al măsurii este de a pune la dispoziție metode de testare repetabile, reproductibile, eficiente din punctul de vedere al costurilor și relevante pentru practică de măsurare a parametrilor relevanți ai modulelor fotovoltaice și ai invertoarelor, în vederea îmbunătățirii eficienței acestora, contribuind astfel la funcționarea pieței unice și la economisirea energiei.
|
33
|
Proiectarea ecologică și etichetarea energetică a instalațiilor pentru încălzirea apei
|
Regulamentul (UE) nr. 814/2013 al Comisiei din 2 august 2013 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele în materie de proiectare ecologică pentru instalațiile pentru încălzirea apei și rezervoarele de apă caldă
Regulamentul delegat (UE) nr. 812/2013 al Comisiei din 18 februarie 2013 de completare a Directivei 2010/30/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește etichetarea energetică a instalațiilor pentru încălzirea apei, a rezervoarelor pentru apă caldă și a pachetelor de instalație pentru încălzirea apei și dispozitiv solar
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi pentru instalațiile pentru încălzirea apei și rezervoarele de apă caldă, pentru a sprijini măsurarea parametrilor relevanți ai produsului prin metode de măsurare fiabile, exacte și reproductibile, care țin seama de metodele de măsurare de ultimă generație recunoscute.
|
Standardizarea specificațiilor privind consumul de energie, nivelurile de putere acustică și emisiile de oxid de azot pentru instalațiile pentru încălzirea apei, precum și a specificațiilor privind pierderile de căldură ale rezervoarelor de apă caldă în întreaga UE. Aceasta ar trebui să contribuie la o mai bună funcționare a pieței unice și la îmbunătățirea performanței de mediu a acestor produse.
|
34
|
Proiectarea ecologică a aparatelor de aer condiționat și a pompelor de căldură aer-aer
|
Regulamentul (UE) nr. 206/2012 al Comisiei din 6 martie 2012 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele în materie de proiectare ecologică pentru aparatele de climatizare și ventilatoarele de confort, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) 2016/2282 al Comisiei din 30 noiembrie 2016
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi pentru aparatele de climatizare și pompele de căldură aer-aer, prin metode de măsurare fiabile, exacte și reproductibile, care țin seama de metodele de măsurare de ultimă generație recunoscute.
|
Reducerea consumului de energie al aparatelor de climatizare și al pompelor de căldură aer-aer în faza de utilizare, precum și a altor impacturi asociate asupra mediului și a nivelului lor de putere acustică.
|
35
|
Proiectarea ecologică a surselor de alimentare externe
|
Regulamentul (UE)…/… al Comisiei din XXX de stabilire a cerințelor în materie de proiectare ecologică aplicabile surselor de alimentare externe, încărcătoarelor fără fir, suporturilor de încărcare fără fir, încărcătoarelor de baterii portabile de uz general și cablurilor USB de tip C, în temeiul Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) 2019/1782 al Comisiei
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de noi metode de testare pentru a evalua eficiența energetică a surselor de alimentare adaptabile și pentru a aborda noile cerințe în materie de proiectare ecologică, cum ar fi interoperabilitatea și durabilitatea.
|
Scopul acestei acțiuni este de a reduce ratele pierderilor de energie în întreaga UE, sprijinind funcționarea pieței unice și contribuind la economisirea energiei. Aceasta include, de asemenea, elaborarea unor metode de testare pentru a asigura conformitatea cu noile cerințe în materie de proiectare ecologică.
|
36
|
Proiectarea ecologică a ventilatoarelor industriale
|
Regulamentul (UE) 2024/1834 al Comisiei din 3 iulie 2024 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele de proiectare ecologică pentru ventilatoarele acționate de motoare cu o putere electrică de intrare între 125 W și 500 kW și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 327/2011 al Comisiei
|
Elaborarea de noi standarde europene sau adaptarea standardelor existente pentru încercarea ventilatoarelor acționate de motoare cu o putere electrică de intrare între 125 W și 500 kW
|
Asigurarea unor metode de testare repetabile, reproductibile, eficiente din punctul de vedere al costurilor și relevante pentru practică prin care să se măsoare consumul de energie și alți parametri relevanți ai ventilatoarelor industriale în vederea îmbunătățirii eficienței acestora, contribuind astfel la funcționarea pieței unice și promovând economisirea energiei.
|
37
|
Proiectarea ecologică și etichetarea energetică a aspiratoarelor
|
PLAN/2019/5366 – Măsură de reglementare privind cerințele în materie de proiectare ecologică aplicabile aspiratoarelor [revizuirea Regulamentului (UE) nr. 666/2013]
PLAN/2019/5367 – Măsură de reglementare privind cerințele de etichetare energetică pentru aspiratoare
|
Elaborarea de standarde europene privind cerințele în materie de proiectare ecologică și de etichetare energetică pentru aspiratoare, care urmează să fie armonizate prin citarea lor în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
|
Obiectivul principal este de a obține standarde armonizate pentru aspiratoare, care să fie reproductibile și să reflecte utilizarea în condiții reale. Fără a fi exhaustiv, acest lucru este relevant, printre altele, pentru numărul de curse duble utilizate pentru curățarea cu aspiratorul, pentru lățimea duzei și pentru definiția recipientului parțial încărcat. Un alt obiectiv este de a obține standarde care să sprijine principiul dreptului la reparare.
|
38
|
Proiectarea ecologică și etichetarea energetică a telefoanelor inteligente, a altor telefoane mobile decât cele inteligente, a telefoanelor fără fir și a tabletelor de tip „slate”
|
Regulamentul (UE) 2023/1670 al Comisiei din 16 iunie 2023 de stabilire a cerințelor în materie de proiectare ecologică pentru telefoane inteligente, alte telefoane mobile decât cele inteligente, telefoane fără fir și tablete de tip „slate” în temeiul Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de modificare a Regulamentului (UE) 2023/826 al Comisiei
Regulamentul delegat (UE) 2023/1669 al Comisiei din 16 iunie 2023 de completare a Regulamentului (UE) 2017/1369 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește etichetarea energetică a telefoanelor inteligente și a tabletelor de tip „slate”
|
Elaborarea unui nou standard european pentru măsurarea și calcularea eficienței energetice, a performanței, a durabilității și a circularității telefoanelor inteligente, a altor telefoane mobile decât cele inteligente, a telefoanelor fără fir și a tabletelor de tip „slate”.
|
Principalul obiectiv al măsurii este de a pune la dispoziție metode de testare repetabile, reproductibile, eficiente din punctul de vedere al costurilor și relevante pentru practică de măsurare a eficienței energetice și a altor parametri relevanți ai telefoanelor inteligente, ai altor telefoane mobile decât cele inteligente, ai telefoanelor fără fir și ai tabletelor de tip „slate” în vederea îmbunătățirii eficienței acestora, contribuind astfel la funcționarea pieței unice și la economisirea energiei.
|
39
|
Proiectarea ecologică pentru servere și produse pentru stocarea datelor
|
Regulamentul (UE) 2019/424 al Comisiei din 15 martie 2019 de stabilire a unor cerințe de proiectare ecologică pentru servere și produse pentru stocarea datelor în temeiul Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 617/2013 al Comisiei
|
Elaborarea de noi standarde europene pentru măsurarea și calcularea eficienței, a performanței și a cererii de energie electrică a serverelor și a produselor pentru stocarea datelor.
|
Principalul obiectiv al măsurii este de a pune la dispoziție metode de testare repetabile, reproductibile, eficiente din punctul de vedere al costurilor și relevante pentru practică de măsurare a eficienței energetice și a altor parametri relevanți ai serverelor și ai produselor pentru stocarea datelor. Scopul este de a îmbunătăți eficiența acestora, contribuind astfel la funcționarea pieței unice și la economisirea energiei.
|
40
|
Proiectarea ecologică a transformatoarelor de putere mici, medii și mari
|
Regulamentul (UE) nr. 548/2014 al Comisiei din 21 mai 2014 privind punerea în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește transformatoarele de putere mici, medii și mari
|
Elaborarea de noi standarde europene pentru măsurarea și calcularea eficienței energetice și a performanței transformatoarelor de putere mici, medii și mari.
|
Principalul obiectiv al măsurii este de a pune la dispoziție metode de testare repetabile, reproductibile, eficiente din punctul de vedere al costurilor și relevante pentru practică de măsurare a eficienței energetice și a altor parametri relevanți ai transformatoarelor mici, medii și mari. Scopul este de a îmbunătăți eficiența acestora, contribuind astfel la funcționarea pieței unice și la economisirea energiei.
|
41
|
Reciclarea și reutilizarea materialelor în vehiculele scoase din uz
|
Propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind cerințele de circularitate pentru proiectarea vehiculelor și gestionarea vehiculelor scoase din uz, de modificare a Regulamentelor (UE) 2018/858 și 2019/1020 și de abrogare a Directivelor 2000/53/CE și 2005/64/CE – COM(2023) 451 final
|
Elaborarea de standarde europene care să îmbunătățească procesele de proiectare circulară, producție, reutilizare și reciclare a vehiculelor și a componentelor acestora. Aceste standarde includ îmbunătățiri ale proiectării în vederea reciclării pieselor din plastic, precum și a tratării vehiculelor scoase din uz pentru a crește gradul de recuperare a materiilor prime critice și calitatea resturilor de oțel și aluminiu, precum și a metodelor de calcul și de măsurare a calității materialelor pentru autovehicule sortate, reciclate și recuperate.
|
Acțiunea vizează îmbunătățirea reciclării și a reutilizării materialelor și reducerea generării de deșeuri provenite de la vehiculele scoase din uz.
|
42
|
Calitatea aerului înconjurător – metode de măsurare pentru monitorizarea hidrocarburilor aromatice policiclice din aerul înconjurător
|
Articolul 4 alineatele (1), (8) și (13) din Directiva 2004/107/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 decembrie 2004 privind arsenicul, cadmiul, mercurul, nichelul și hidrocarburile aromatice policiclice în aerul înconjurător și anexa V la aceasta
|
Elaborarea de standarde pentru măsurarea concentrațiilor de hidrocarburi aromatice policiclice din aerul înconjurător.
|
Asigurarea unei analize suficient de precise, fiabile și comparabile în întreaga UE a hidrocarburilor aromatice policiclice din aerul înconjurător.
|
43
|
Calitatea aerului înconjurător – evaluări bazate pe modelare
|
Articolele 6, 7, 9 și 10 din Directiva 2008/50/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 mai 2008 privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa și anexa I la aceasta
|
Elaborarea de standarde care să garanteze că evaluările bazate pe modelare ale calității aerului sunt obiective, fiabile și comparabile și de o calitate suficientă pentru a genera informații de încredere cu privire la concentrațiile de poluanți atmosferici din aerul înconjurător.
|
Asigurarea unui caracter suficient de reprezentativ și comparabil în întreaga UE al informațiilor colectate cu privire la poluarea aerului.
|
44
|
Calitatea aerului înconjurător – performanța sistemelor de măsurare a poluării aerului bazate pe senzori
|
Articolele 6, 7, 9 și 10 din Directiva 2008/50/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 mai 2008 privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa și anexa I la aceasta
|
Elaborarea unuia sau a mai multor standarde de testare validate pentru a evalua performanța sistemelor de măsurare a poluării aerului bazate pe senzori. Standardul va evalua dacă sistemele bazate pe senzori respectă obiectivele de calitate a datelor prevăzute în Directiva 2008/50/CE.
|
Îmbunătățirea evaluărilor calității aerului înconjurător prin evaluarea măsurii în care sistemele bazate pe senzori respectă obiectivele de calitate a datelor prevăzute în Directiva 2008/50/CE. Acest lucru va permite totodată utilizarea pe scară mai largă a acestei metode de monitorizare și va îmbunătăți evaluarea calității aerului.
|
45
|
Calitatea aerului înconjurător – distribuția granulometrică numerică
|
Directiva (UE) 2024/2881 privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa
|
Elaborarea de noi standarde europene pentru măsurarea distribuției granulometrice numerice.
|
Obiectivul principal este ameliorarea calității aerului prin îmbunătățirea datelor și a înțelegerii științifice a efectelor particulelor ultrafine asupra sănătății și asupra mediului. În acest scop, este esențial să se asigure că măsurarea prin distribuție granulometrică numerică a particulelor ultrafine din aerul înconjurător este suficient de precisă, fiabilă și comparabilă în întreaga UE. Directiva (UE) 2024/2881 introduce obligația de a monitoriza acest poluant atmosferic emergent nereglementat, cu cerințe de măsurare a particulelor ultrafine care pun accentul în special pe mediul urban.
|
46
|
Emisiile industriale
|
Directiva (UE) 2024/1785 de modificare a Directivei 2010/75/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind emisiile industriale (prevenirea și controlul integrat al poluării) și a Directivei 1999/31/CE a Consiliului privind depozitele de deșeuri
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi în sprijinul Directivei revizuite privind emisiile industriale, inclusiv măsurarea periodică a formaldehidei, a mercurului gazos total prin prelevarea de probe pe termen lung cu analize frecvente, a emisiilor difuze de amoniac (de exemplu, de la creșterea intensivă a animalelor) și a substanțelor perfluoroalchilate și polifluoroalchilate (PFAS) din apă și din aer, stabilind cele mai bune tehnici disponibile („BAT”).
|
Scopul acțiunii este de a îmbunătăți măsurarea poluanților, de a promova utilizarea eficientă a resurselor și de a integra cele mai bune tehnici disponibile, protejând astfel sănătatea umană și mediul și facilitând totodată practici industriale și agricole sustenabile.
|
47
|
Emisiile de metan în sectorul energetic
|
Regulamentul (UE) 2024/1787 privind reducerea emisiilor de metan
|
Elaborarea de standarde noi și revizuirea celor existente privind cuantificarea emisiilor de metan din operațiunile petroliere, gaziere și carbonifere, inclusiv a activelor inactive, blocate, închise și abandonate. Elaborarea de noi standarde europene și revizuirea celor existente privind anchetele de depistare și reparare a scurgerilor de metan din operațiunile petroliere și gaziere. Elaborarea de noi standarde europene privind echipamentele care evită evacuarea în atmosferă din faza de proiectare.
|
Obiectivul este de a fundamenta obligațiile operatorilor din domeniul energiei de a măsura și de a atenua emisiile de metan într-un mod comparabil în întreaga Uniune. Se vor asigura astfel condiții de concurență echitabile între operatori, acces la informații comparabile și un nivel armonizat de eficacitate în ceea ce privește reducerea emisiilor de metan.
|
48
|
Microplastice
|
Propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind prevenirea pierderilor de granule din plastic pentru a reduce poluarea cu microplastice – COM/2023/645 final
|
Elaborarea de standarde europene în sprijinul măsurilor de combatere a poluării cauzate de microplasticele (particulele de plastic cu un diametru în general mai mic de 5 mm) care sunt eliberate în mod neintenționat în mediu (de exemplu, din granule și textile sintetice).
|
Scopul acțiunii este de a reduce emisiile de microplastice în mediu, reducând astfel poluarea mediului și potențialele riscuri pentru sănătatea umană.
|
49
|
Evaluarea serviciilor ecosistemice
|
Regulamentul (UE) 2024/3024 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 691/2011 în ceea ce privește introducerea de noi module pentru conturile economice de mediu
|
Elaborarea de standarde și documente de standardizare europene diferite de standardele financiare și statistice, pentru a sprijini evaluarea serviciilor ecosistemice. Datele privind serviciile ecosistemice stau la baza raportării privind biodiversitatea, schimbările climatice și sănătatea ecosistemelor terestre și marine. Aceste standarde vor preciza caracteristicile tehnice care trebuie avute în vedere atunci când se aleg procedurile și modelele de estimare și colectare a datelor.
|
Principalul obiectiv al acțiunii este de a sprijini calitatea datelor din conturile europene privind serviciile ecosistemice, cu scopul de a furniza informații mai bune pentru Pactul verde european.
|
50
|
Produse fertilizante
|
Regulamentul (UE) 2019/1009 de stabilire a normelor privind punerea la dispoziție pe piață a produselor fertilizante UE
|
Elaborarea de noi standarde europene sau revizuirea celor existente în ceea ce privește metodele de testare pentru determinarea prezenței contaminanților, a poluanților organici și a microorganismelor și alte examinări ale parametrilor specifici relevanți pentru eficiența agronomică și siguranța produselor fertilizante UE și care sunt prevăzuți în Regulamentul (UE) 2019/1009.
|
Obiectivul acestei acțiuni este de a se asigura că producătorii, autoritățile de supraveghere a pieței și organismele notificate se vor putea baza pe metode de testare prevăzute în standarde armonizate pentru evaluarea conformității produselor fertilizante UE cu cerințele Regulamentului (UE) 2019/1009. CEN lucrează în prezent, în temeiul cererii de standardizare M/564, la elaborarea unor standarde armonizate pentru produsele fertilizante UE. Este planificată o nouă cerere de standardizare pentru a solicita CEN să elaboreze standarde armonizate suplimentare pentru metodele de testare necesare în sprijinul noilor dispoziții incluse recent în actul menționat mai sus.
|
51
|
Reziliența la schimbările climatice și decarbonizarea infrastructurii de transport
|
Regulamentul (UE) 2024/1679 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport
|
Elaborarea de noi standarde europene în ceea ce privește reziliența la schimbările climatice și decarbonizarea construirii de infrastructuri de transport, după cum urmează:
—
|
evaluare standardizată a ciclului de viață, precum și contabilizarea carbonului pe parcursul întregului ciclu de viață și reziliența la schimbările climatice ca element central al procesului de proiectare;
|
—
|
metodologie comună de calculare, monitorizare și raportare a emisiilor de dioxid de carbon generate pe durata ciclului de viață la nivelul lucrărilor de construcții civile, care să fie aplicată pentru evaluarea costurilor pe ciclu de viață în cadrul licitațiilor care intră în domeniul de aplicare al directivelor UE privind achizițiile publice.
|
|
Principalele obiective ale acțiunii sunt de a sprijini:
—
|
dezvoltarea unei infrastructuri verzi, sustenabile și reziliente la schimbările climatice, ținând seama de modurile active, și promovarea de noi tehnologii care vizează decarbonizarea construcției de infrastructuri de transport;
|
—
|
luarea în considerare în mod adecvat a rezilienței rețelei de transport și a infrastructurii și serviciilor aferente, în special pe tronsoanele transfrontaliere, în ceea ce privește schimbările de la nivelul climei și al contextului geopolitic.
|
|
52
|
Conexiuni la rețeaua electrică terestră pentru navele de transport pe apele interioare
|
Regulamentul (UE) 2023/1804 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi și de abrogare a Directivei 2014/94/UE
NAIADES III:Promovarea unui transport european pe căile navigabile interioare adaptat exigențelor viitorului – COM/2021/324 final/2
|
Revizuirea standardelor EN 15869-2:2019 și EN 16840:2017 pentru a spori compatibilitatea sistemelor de conexiune la rețeaua electrică terestră, eventual cu includerea de specificații pentru necesarele de putere cuprinse între 125 A și 250 A și cu introducerea de caracteristici precum interoperabilitatea, secvența de sincronizare a conexiunii și mecanismele externe de resetare în cazul unei defecțiuni a conexiunii.
|
Scopul acțiunii este de a sprijini transformarea sistemelor noastre de transport într-o mobilitate cu emisii zero prin reducerea emisiilor generate de navele de transport pe apele interioare în timp ce se află la dană.
|
53
|
Proiectarea circulară și reciclarea uneltelor de pescuit
|
Directiva (UE) 2019/904 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului
|
Elaborarea unui nou standard european în sprijinul Directivei (UE) 2019/904, în ceea ce privește elaborarea de standarde armonizate referitoare la proiectarea circulară a uneltelor de pescuit cu scopul de a încuraja pregătirea pentru reutilizare și a facilita posibilitatea de reciclare la sfârșitul ciclului de viață.
|
Scopul acțiunii este de a valorifica activitatea CEN/TC 466 în temeiul cererii de standardizare M/574 pentru a elabora mai multe standarde privind proiectarea circulară a uneltelor de pescuit. Aceasta include adaptarea standardelor existente pentru a reflecta evoluțiile în materie de politici și de inovare, în special instituirea unor scheme de răspundere extinsă a producătorilor, progresele înregistrate în gestionarea deșeurilor și integrarea materialelor alternative, cum ar fi polimerii biodegradabili. Standardele ar trebui să țină seama și de evoluțiile tehnologice în producția uneltelor de pescuit, precum și să se asigure că rămân adaptabile la inovațiile viitoare.
|
54
|
Infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice
|
Regulamentul (UE) 2023/1804 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi și de abrogare a Directivei 2014/94/UE
|
Elaborarea de noi standarde europene în ceea ce privește:
(i)
|
accesibilitatea stațiilor de reîncărcare pentru utilizatorii cu dizabilități;
|
(ii)
|
sistemul UE de gestionare a acreditărilor privind infrastructura de chei publice (PKI) pentru punere în priză și încărcare în sectorul electromobilității;
|
(iii)
|
o interfață de programare a aplicațiilor (API) pentru schimbul de date între operatorii punctelor de reîncărcare și de realimentare cu punctele de acces naționale ale statelor membre și cu utilizatorii datelor;
|
(iv)
|
comunicarea dintre punctul de reîncărcare și sistemul de gestionare a stației de reîncărcare;
|
(v)
|
comunicarea dintre operatorul punctului de reîncărcare, furnizorii de servicii de electromobilitate și platformele de e-roaming.
|
|
Principalul obiectiv este de a asigura instalarea unei infrastructuri digitale și interoperabile de reîncărcare și realimentare pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, cu un accent deosebit pe nevoile de infrastructură de reîncărcare a vehiculelor electrice.
Se preconizează că aceste standarde vor completa activitatea desfășurată în cadrul mandatului M/581 în sprijinul direct al anexei II (Specificații tehnice) la Regulamentul (UE) 2023/1804.
|
55
|
Calificarea materialelor folosite în reactoare modulare mici
|
Regulamentul delegat (UE) 2022/1214 al Comisiei din 9 martie 2022 de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2021/2139 în ceea ce privește activitățile economice din anumite sectoare energetice și a Regulamentului delegat (UE) 2021/2178 în ceea ce privește publicarea de informații specifice referitoare la activitățile economice respective
Regulamentul (UE) 2024/1735 de stabilire a unui cadru de măsuri pentru consolidarea ecosistemului european de producere de tehnologii „zero net” și de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724
|
Elaborarea de noi standarde europene relevante pentru componenta reactoarelor modulare mici a Regulamentului privind industria care contribuie la obiectivul zero emisii nete, care să includă și coroziunea și calificarea mecanică a materialelor structurale, precum și calificarea agenților de răcire din punct de vedere termo-fizic și chimic.
|
Scopul acțiunii este de a consolida competitivitatea industrială a UE în sectorul energiei nucleare, de a promova inovarea în domeniul tehnologiilor energetice curate, de a spori siguranța și fiabilitatea reactoarelor și de a contribui la atingerea obiectivelor UE de zero emisii nete prin promovarea unor sisteme energetice sustenabile și reziliente.
|
56
|
Monitorizarea calității aerului
|
Directiva 2008/50/CE privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa
Directiva (UE) 2024/2881 privind calitatea aerului înconjurător și un aer mai curat pentru Europa
|
Elaborarea de noi standarde europene și revizuirea celor existente pentru a sprijini măsurarea substanțelor precursoare ale ozonului prin abordarea unui număr mai mare de compuși organici volatili.
|
Măsurările substanțelor precursoare ale ozonului au ca obiective principale analizarea oricărei evoluții a substanțelor precursoare ale ozonului, verificarea eficienței strategiilor de reducere a emisiilor, verificarea coerenței inventarelor de emisii, contribuirea la o mai bună înțelegere a proceselor de formare a ozonului și de dispersie a substanțelor precursoare ale acestuia, precum și aplicarea modelelor fotochimice și contribuirea la stabilirea de legături între sursele de emisie și concentrațiile de poluanți observate.
|
57
|
Documentația tehnică în domeniul electronicii
|
Directiva 2011/65/UE privind restricțiile de utilizare a anumitor substanțe periculoase în echipamentele electrice și electronice
Decizia nr. 768/2008/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 9 iulie 2008 privind un cadru comun pentru comercializarea produselor și de abrogare a Deciziei 93/465/CEE a Consiliului
|
Elaborarea de noi standarde europene pentru a consolida evaluarea conformității echipamentelor electrice și electronice și pentru a îmbunătăți comunicarea de-a lungul lanțului de aprovizionare. Aceasta include revizuirea standardului EN IEC 63000, care specifică documentația tehnică pe care trebuie să o compileze producătorii pentru a declara conformitatea cu restricțiile aplicabile substanțelor.
|
Principalul obiectiv al acțiunii este de a îmbunătăți documentația tehnică, pentru ca operatorii economici să poată evalua mai ușor conformitatea echipamentelor electrice și electronice cu legislația respectivă.
|
58
|
O industrie sustenabilă a algelor în UE
|
Către un sector european al algelor puternic și sustenabil
COM/2022/592 final
|
Elaborarea de standarde europene care să sprijine protocoalele standardizate, metodele analitice, orientările, cele mai bune practici și definițiile aplicabile în industria algelor și care să vizeze cultivarea, prelucrarea și controlul calității produselor din alge pentru a asigura siguranța, calitatea și sustenabilitatea acestora pentru alimente, furaje și alte aplicații.
|
Stabilirea de standarde va facilita guvernanța, va spori sensibilizarea socială și acceptarea pe piață și va îmbunătăți mediul de afaceri pentru alge și produsele pe bază de alge în UE.
|
Acțiuni pentru elaborarea și revizuirea standardelor europene sau a documentelor de standardizare europeană care sprijină sistemul european de sateliți și infrastructura spațială
|
Nr. crt.
|
Titlu
|
Referință
|
Standarde europene / documente de standardizare europeană
|
Obiective specifice și politici pentru standardele europene / documentele de standardizare europeană
|
59
|
Integritatea și acuratețea datelor spațiale
|
Regulamentul (UE) 2021/696 de instituire a Programului spațial al Uniunii și a Agenției Uniunii Europene pentru Programul spațial
|
Acțiunea propusă ar sprijini Programul spațial al Uniunii. De asemenea, ar sprijini scrisoarea de intenție a președintei Comisiei Europene din 13 septembrie 2023 adresată președintei Parlamentului European și președintelui Consiliului UE, referitoare la instituirea unei strategii a UE privind economia datelor spațiale.
|
Obiectivul principal este de a asigura integritatea datelor în datele spațiale, ceea ce înseamnă menținerea și asigurarea coerenței, a exactității și a fiabilității datelor pe parcursul întregului ciclu de viață, precum și de a asigura acuratețea datelor. În contextul observării Pământului, acuratețea datelor se referă la gradul în care datele observate se aliniază adevărului de la sol. Este esențială pentru aplicații fiabile în domenii precum agricultura, modelarea climatică și planificarea urbană și ar trebui să includă informații riguroase privind incertitudinea (de exemplu, marje de eroare sau intervale de încredere).
|
60
|
Proiectarea aeronavelor fără pilot la bord cu risc scăzut
|
Regulamentul delegat (UE) 2019/945 al Comisiei din 12 martie 2019 privind sistemele de aeronave fără pilot la bord și operatorii de sisteme de aeronave fără pilot la bord din țări terțe
|
Elaborarea de noi standarde armonizate europene sau revizuirea celor existente pentru a sprijini integrarea aeronavelor fără pilot la bord în spațiul aerian în operațiuni cu risc mai scăzut.
|
Principalul obiectiv este de a sprijini integrarea în condiții de siguranță a operațiunilor cu aeronave fără pilot la bord cu risc mai scăzut în spațiul aerian unic european, prin asigurarea faptului că pe piața UE sunt introduse numai sisteme conforme de aeronave fără pilot la bord.
|
61
|
Managementul traficului spațial
|
Regulamentul (UE) 2021/696 de instituire a Programului spațial al Uniunii și a Agenției Uniunii Europene pentru Programul spațial
|
Elaborarea de orientări și de standarde pentru managementul traficului spațial, cu scopul de a defini responsabilitățile și normele operaționale, de a evalua riscurile și de a stabili proceduri de siguranță pentru a preveni riscurile viitoare legate de mediul spațial congestionat.
|
Sustenabilitatea mediului spațial rămâne o problemă presantă, care ar trebui abordată la nivel european prin standardizare. O abordare comună, susținută de standarde, va evita congestionarea viitoare a spațiului și va elimina barierele din calea inovării în peisajul spațial european.
|
62
|
Siguranța, reziliența și sustenabilitatea activităților spațiale
|
COMUNICARE COMUNĂ CĂTRE PARLAMENTUL EUROPEAN ȘI CONSILIU Strategia spațială a Uniunii Europene pentru securitate și apărare – JOIN(2023) 9 final
PLAN/2023/214 Legislația spațială a UE:Activități spațiale sigure, securizate și sustenabile
|
Elaborarea de standarde europene pentru domenii specifice reglementate de legislația spațială a UE, cum ar fi serviciile și operațiunile în spațiul cosmic, componentele electrice, electronice și electromecanice (EEE) pentru aplicații spațiale, trasabilitatea datelor și a serviciilor spațiale, precum și reziliența și siguranța infrastructurii și a activităților spațiale.
|
Aceste standarde sunt esențiale pentru a asigura siguranța și fiabilitatea operațiunilor spațiale, pentru a spori interoperabilitatea și pentru a consolida reziliența lanțurilor de aprovizionare critice. Adoptarea lor va consolida poziția de lider a Europei în sectorul spațial, va da un impuls competitivității la nivel mondial și va asigura servicii spațiale sigure și reziliente.
|
Acțiuni pentru elaborarea și revizuirea standardelor europene sau a documentelor de standardizare europeană care sprijină piața internă a serviciilor și produselor
|
Nr. crt.
|
Titlu
|
Referință
|
Standarde europene / documente de standardizare europeană
|
Obiective specifice și politici pentru standardele europene / documentele de standardizare europeană
|
63
|
Dispozitive medicale și dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro
|
Regulamentul (UE) 2017/745 privind dispozitivele medicale
Regulamentul (UE) 2017/746 privind dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro
|
Revizuirea standardelor europene existente și elaborarea unora noi pentru proiectarea și fabricarea de:
—
|
dispozitive medicale care intră sub incidența Regulamentului (UE) 2017/745 (RDM);
|
—
|
dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro care intră sub incidența Regulamentului (UE) 2017/746 (RDIV).
|
Standardele se vor aplica proiectării și fabricării, gestionării riscurilor și obligațiilor operatorilor economici și ale sponsorilor, inclusiv celor referitoare la:
—
|
sistemele de management al calității;
|
—
|
gestionarea riscurilor;
|
—
|
investigații clinice și studii referitoare la performanță;
|
|
Asigurarea bunei funcționări a pieței unice în ceea ce privește dispozitivele medicale, prin stabilirea unor standarde înalte de calitate și siguranță pentru dispozitivele medicale și dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro. Standardele ar trebui să răspundă unor preocupări comune în materie de siguranță în ceea ce privește aceste produse, asigurând astfel un nivel ridicat de protecție a sănătății și de siguranță pentru pacienți, utilizatori și alte persoane.
|
64
|
Instrumentele de cântărire și măsurare
|
Directiva 2014/31/UE privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la punerea la dispoziție pe piață a aparatelor de cântărit cu funcționare neautomată
Directiva 2014/32/UE privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la punerea la dispoziție pe piață a mijloacelor de măsurare
|
Elaborarea de noi standarde europene sau revizuirea celor existente pentru a sprijini tehnologiile de ultimă generație în domeniul instrumentelor de cântărire și măsurare.
|
(i)
|
Protejarea populației împotriva rezultatelor incorecte ale operațiunilor de cântărire efectuate cu ajutorul aparatelor de cântărit cu funcționare neautomată atunci când sunt utilizate în anumite categorii de aplicații;
|
(ii)
|
Sprijinirea mijloacelor de măsurare care realizează măsurători corecte și trasabile care pot fi utilizate în diverse sarcini de măsurare care afectează în mod direct și indirect viața de zi cu zi a oamenilor în numeroase moduri. Aceste sarcini sunt realizate din motive legate de interesul public, sănătatea publică, siguranța și ordinea publică, protecția mediului, protecția consumatorilor, perceperea impozitelor și a taxelor și comerțul echitabil. Ele pot necesita utilizarea unor mijloacele de măsurare controlate din punct de vedere juridic.
|
|
65
|
Interoperabilitatea sistemului feroviar
|
Directiva (UE) 2016/797 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană
|
Elaborarea de noi standarde europene sau revizuirea celor existente, precum și a documentelor de standardizare europeană, în sprijinul aplicării Directivei (UE) 2016/797.
|
Obiectivul principal este de a asigura un nivel ridicat de interoperabilitate a sistemului feroviar, ținând seama de evoluțiile tehnologice (digitale) și de constrângerile ecologice (verzi).
|
66
|
Joasă tensiune
|
Directiva 2014/35/UE privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi în sprijinul cerințelor esențiale prevăzute în Directiva 2014/35/UE.
|
Asigurarea faptului că standardele armonizate care sprijină cerințele esențiale prevăzute în Directiva 2014/35/UE privind joasa tensiune sunt actualizate și reprezintă stadiul actual al tehnologiei. Aceste standarde armonizate, ale căror referințe vor fi citate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, vor oferi prezumția de conformitate cu cerințele esențiale corespunzătoare.
Se va asigura astfel că echipamentele electrice nu pun în pericol sănătatea și siguranța persoanelor și a animalelor domestice sau a bunurilor atunci când sunt instalate și întreținute în mod corespunzător și utilizate în aplicațiile pentru care au fost fabricate.
|
67
|
Dicționar de date pentru raportarea către autoritățile de supraveghere din sectorul financiar
|
COM(2021) 798 – Strategia privind datele de supraveghere în cadrul serviciilor financiare ale UE
Regulamentul (UE) 2019/876 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 575/2013 în ceea ce privește indicatorul efectului de levier, indicatorul de finanțare stabilă netă, cerințele privind fondurile proprii și pasivele eligibile, riscul de credit al contrapărții, riscul de piață, expunerile față de contrapărți centrale, expunerile față de organisme de plasament colectiv, expunerile mari și cerințele referitoare la raportare și la publicarea informațiilor, și a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
|
Elaborarea unui nou standard european pentru descrierea conținutului și a formatului datelor raportate de entitățile care își desfășoară activitatea în sectorul financiar către autoritățile relevante în scopul supravegherii financiare, precum și ale datelor publicate în temeiul a diverse cadre legislative.
Standardul ar trebui să asigure faptul că datele sunt descrise într-un mod structurat, cuprinzător, coerent și lipsit de ambiguitate, utilizând termeni ancorați în legislație pentru a stabili o legătură clară între elementele de date colectate și/sau publicate și specificațiile legislative relevante.
|
Obiectivul pe termen lung este de a moderniza raportarea în scopuri de supraveghere în cadrul UE și de a institui un sistem care să furnizeze date exacte, coerente și în timp util autorităților de supraveghere de la nivelul UE și de la nivel național, reducând totodată la minimum sarcina de raportare agregată pentru toate părțile relevante.
Standardizarea datelor și înțelegerea comună a datelor colectate și publicate în cadrul diferitelor cadre legislative vor facilita utilizarea tehnologiilor digitale și vor simplifica transmiterea, validarea și analiza datelor.
|
68
|
Considerații antropometrice pentru siguranța mașinilor
|
Regulamentul (UE) 2023/1230 privind mașinile
|
Efectuarea de studii antropometrice, cum ar fi colectarea de date antropometrice reprezentative pentru populația UE sau organizarea de ateliere care să reunească producători, utilizatori și organisme de standardizare cu scopul de a reduce la minimum sau a elimina disconfortul, oboseala și stresul fizic și psihologic cu care se confruntă operatorul, ținând seama de variabilitatea dimensiunilor fizice reprezentate de puterea și rezistența operatorului. Aceste date ar trebui să includă și dimensiunea părților corpului, în special a membrelor și a extremităților, pentru a preveni riscurile de contact cu mașina prin interspații.
|
Obiectivul principal este de a efectua studii antropometrice, de exemplu pentru a actualiza datele antropometrice reprezentative pentru populația UE existente și de a le colecta pe cele lipsă sau de a organiza ateliere care să reunească utilizatori, producători și organisme de standardizare. Aceste date sunt necesare pentru a elabora standarde și, în cele din urmă, de la realiza mașini pe care marea majoritate a operatorilor din UE să le poată utiliza în condiții de siguranță.
|
69
|
Considerații antropometrice pentru echipamentul individual de protecție
|
Regulamentul (UE) 2016/425 privind echipamentele individuale de protecție
|
Efectuarea de studii antropometrice, de exemplu colectarea de date antropometrice reprezentative pentru populația UE sau organizarea de ateliere care să reunească producători, utilizatori și organisme de standardizare, pentru a face posibilă adaptarea EIP la morfologia unui număr cât mai mare de utilizatori din UE prin toate mijloacele pertinente, cum ar fi sisteme adecvate de ajustare și fixare sau punerea la dispoziție a unei game adecvate de mărimi.
|
Obiectivul principal este de a efectua studii antropometrice, de exemplu pentru a actualiza datele antropometrice reprezentative pentru populația UE existente și de a le colecta pe cele lipsă, sau de a organiza ateliere care să reunească utilizatori, producători și organisme de standardizare. Aceste date sunt necesare pentru a elabora standarde și, în cele din urmă, de a realiza produse pe care marea majoritate a utilizatorilor din UE să le poată utiliza în condiții de siguranță.
|
70
|
Echipamente individuale de protecție
|
Regulamentul (UE) 2016/425 privind echipamentele individuale de protecție
|
Elaborarea de noi standarde europene sau revizuirea celor existente cu scopul de a sprijini tehnologiile de ultimă generație în domeniul echipamentelor individuale de protecție.
|
Obiectivul principal este de a garanta protecția sănătății și a securității utilizatorilor și libera circulație a echipamentelor individuale de protecție pe piața internă. În plus, disponibilitatea standardelor europene armonizate va facilita accesul pe piață, în special pentru IMM-uri.
|
71
|
Produse pentru construcții
|
Regulamentul (UE) 2024/3110 de stabilire a unor norme armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcții
|
Elaborarea de standarde europene și actualizarea celor existente pentru evaluarea performanței produselor pentru construcții:
—
|
Sticlă plană, sticlă profilată și produse din sticlă turnată;
|
—
|
Coșuri, burlane și produse specifice;
|
—
|
Produse și sisteme de izolare termică și ansambluri și sisteme de izolare compozite;
|
—
|
Cimenturi, varuri și alți lianți hidraulici;
|
—
|
Uși, ferestre, obloane, porți și feroneria aferentă;
|
—
|
Oțel pentru armarea și precomprimarea betonului (și accesorii) – kituri de post-tensionare.
|
|
Obiectivul principal este actualizarea standardelor conform noului cadru de reglementare și abordarea performanței produselor în ceea ce privește cerințele de bază pentru lucrările de construcții definite în regulament, inclusiv evaluarea sustenabilității din punctul de vedere al mediului.
|
72
|
Emisiile și radiațiile substanțelor periculoase provenite de la produsele pentru construcții
|
Regulamentul (UE) 2024/3110 de stabilire a unor norme armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcții
|
Elaborarea unor metode de testare pentru evaluarea eliberărilor, a emisiilor și a conținutului de substanțe periculoase și de radiații provenite de la produsele pentru construcții.
|
Obiectivul principal este de a specifica metode de determinare a performanței produselor pentru construcții în ceea ce privește eliberarea, emisia și conținutul de substanțe periculoase și de radiații.
|
73
|
Expunerea la foc a fațadelor clădirilor
|
Regulamentul (UE) 2024/3110 de stabilire a unor norme armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcții
|
Elaborarea unor metode de testare pentru evaluarea expunerii fațadelor la foc exterior.
|
Obiectivul principal este de a specifica metode de determinare a performanței fațadelor în cazul expunerii la foc exterior. Vor fi definite două metode: teste de fațadă la scară medie și la scară mare. Metoda de testare va evalua cel puțin propagarea focului pe fațadă și pe bucățile căzute din aceasta.
|
74
|
Infrastructura pentru biciclete și planificarea mobilității
|
Regulamentul delegat (UE) 2017/1926 al Comisiei de completare a Directivei 2010/40/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește furnizarea la nivelul UE a unor servicii de informare cu privire la călătoriile multimodale [modificat prin Regulamentul delegat (UE) 2024/490 al Comisiei din 29 noiembrie 2023]
Declarația europeană privind deplasarea cu bicicleta (C/2024/2377)
|
Elaborarea de standarde europene pentru rețeaua de rute cicliste, inclusiv privind atribute precum calitatea suprafeței și ciclismul pe benzi alăturate; pentru datele de contorizare a bicicletelor (de exemplu, amplasarea contoarelor de biciclete, tipul de infrastructură, modurile contorizate, direcția și numărul de treceri); pentru datele privind comportamentul bicicliștilor (de exemplu, virajele strânse, alegerea traseului, viteza de deplasare și timpul de așteptare) și pentru parcarea bicicletelor, asigurând alinierea la cadrele relevante privind schimbul de date și modelarea transporturilor.
|
Obiectivul principal este de a sprijini planificarea traseelor în timp real, de a optimiza infrastructura pentru biciclete și de a îmbunătăți gestionarea traficului prin standardizarea datelor privind rețelele de biciclete, parcările și comportamentul bicicliștilor. Aceasta va veni în sprijinul planificatorilor de mobilitate, al dezvoltatorilor de trasele și al modelelor de transport.
|
75
|
Siguranța jucăriilor
|
Directiva 2009/48/CE privind siguranța jucăriilor
Propunere de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI privind siguranța jucăriilor și de abrogare a Directivei 2009/48/CE
COM/2023/462 final
|
Elaborarea de noi standarde pentru a acoperi specificațiile tehnice ale lămpilor cu LED din jucării, astfel cum sunt reglementate de Directiva 2009/48/CE.
Elaborarea de noi standarde armonizate în sprijinul regulamentului propus.
|
Scopul acțiunii este de a asigura un nivel ridicat de protecție a sănătății și siguranței copiilor atunci când se joacă cu jucării, precum și libera circulație a jucăriilor în Uniune.
|
76
|
Compatibilitatea electromagnetică
|
Directiva 2014/30/UE privind armonizarea legislațiilor statelor membre cu privire la compatibilitatea electromagnetică
|
Revizuirea standardelor existente și elaborarea de standarde noi în sprijinul cerințelor esențiale prevăzute în Directiva 2014/30/UE.
|
Asigurarea faptului că standardele armonizate în sprijinul cerințelor esențiale prevăzute în Directiva 2014/30/UE sunt actualizate și reprezintă stadiul actual al tehnologiei.
|
77
|
Echipamente radio
|
Directiva 2014/53/UE privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio
|
Elaborarea de noi standarde în sprijinul Directivei 2014/53/UE și revizuirea celor existente.
|
Asigurarea faptului că standardele armonizate în sprijinul cerințelor esențiale prevăzute în Directiva 2014/53/UE sunt actualizate și reprezintă stadiul actual al tehnologiei.
|
78
|
Siguranța produselor de consum
|
Regulamentul (UE) 2023/988 privind siguranța generală a produselor
|
Elaborarea sau revizuirea standardelor europene pentru a sprijini Regulamentul (UE) 2023/988 privind siguranța generală a produselor, punând accentul pe produsele pentru copii, pe echipamentele de gimnastică, pe brichete și pe alte articole care intră în domeniul de aplicare al regulamentului, în colaborare cu grupul de experți al Comisiei care formează Rețeaua pentru siguranța consumatorilor. Aceasta sporește siguranța copiilor, printre altele, împotriva riscurilor prezentate de storurile de interior, articolele de acoperit ferestre prevăzute cu șnururi și dispozitivele de siguranță și îmbunătățește siguranța echipamentelor de gimnastică și a celor staționare, precum și a dispozitivelor de blocare a ferestrelor și a ușilor de balcon.
|
Obiectivul principal este de a spori siguranța produselor în temeiul Regulamentului (UE) 2023/988 privind siguranța generală a produselor prin asigurarea faptului că standardele actuale încorporează cele mai recente cunoștințe științifice și respectă cerințele esențiale ale legislației.
|
|