OJ:C_202501815: P10_TA(2024)0050 – Procedura bugetară 2025: text comun – Rezoluția legislativă a Parlamentului European din 27 noiembrie 2024 referitoare la proiectul comun de buget general al Uniunii Europene pentru exercițiul financiar 2025 aprobat de comitetul de conciliere în cadrul procedurii bugetare (15788/2024 – C10-0202/2024 – 2024/0176(BUD))
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, Jurnalul Oficial UE, 04/04/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 27/11/2024Emitent: Parlamentul European
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Formă: Jurnalul Oficial UE
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria C |
C/2025/1815 |
4.4.2025 |
P10_TA(2024)0050
Procedura bugetară 2025: text comun
Rezoluția legislativă a Parlamentului European din 27 noiembrie 2024 referitoare la proiectul comun de buget general al Uniunii Europene pentru exercițiul financiar 2025 aprobat de comitetul de conciliere în cadrul procedurii bugetare (15788/2024 – C10-0202/2024 – 2024/0176(BUD))
(C/2025/1815)
Parlamentul European,
— |
având în vedere proiectul comun aprobat de comitetul de conciliere, inclusiv declarațiile Parlamentului, Consiliului și Comisiei referitoare la acesta (15788/2024 – C10-0202/2024), |
— |
având în vedere proiectul de buget general al Uniunii Europene pentru exercițiul financiar 2025, adoptat de Comisie la 12 iulie 2024 (COM(2024)0300), |
— |
având în vedere poziția privind proiectul de buget general al Uniunii Europene pentru exercițiul financiar 2025 adoptată de Consiliu la 13 septembrie 2024 și transmisă Parlamentului European la 13 septembrie 2024 (12084/2024 – C10-0099/2024), |
— |
având în vedere scrisoarea rectificativă nr. 1/2025 la proiectul de buget general al Uniunii Europene pentru exercițiul financiar 2025, prezentată de Comisie la 10 octombrie 2024 (COM(2024)0651), |
— |
având în vedere amendamentele sale bugetare din 23 octombrie 2024 referitoare la poziția Consiliului privind proiectul de buget general al Uniunii Europene pentru exercițiul financiar 2025 (1), |
— |
având în vedere articolul 314 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, |
— |
având în vedere articolul 106a din Tratatul de instituire a Comunității Europene a Energiei Atomice, |
— |
având în vedere Decizia (UE, Euratom) 2020/2053 a Consiliului din 14 decembrie 2020 privind sistemul de resurse proprii ale Uniunii Europene și de abrogare a Deciziei 2014/335/UE, Euratom (2), |
— |
având în vedere Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (3), |
— |
având în vedere Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (reformare) (4), |
— |
având în vedere Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2093 al Consiliului din 17 decembrie 2020 de stabilire a cadrului financiar multianual pentru perioada 2021-2027 (5) și declarațiile comune convenite de Parlamentul European, Consiliu și Comisie în acest context (6), precum și declarațiile unilaterale aferente (7), |
— |
având în vedere Regulamentul (UE, Euratom) 2022/2496 al Consiliului din 15 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE, Euratom) 2020/2093 de stabilire a cadrului financiar multianual pentru perioada 2021-2027 (8), |
— |
având în vedere Regulamentul (UE, Euratom) 2024/765 al Consiliului din 29 februarie 2024 de modificare a Regulamentului (UE, Euratom) 2020/2093 de stabilire a cadrului financiar multianual pentru perioada 2021-2027 (9), |
— |
având în vedere Acordul interinstituțional din 16 decembrie 2020 dintre Parlamentul European, Consiliu și Comisie privind disciplina bugetară, cooperarea în chestiuni bugetare și buna gestiune financiară, precum și privind noile resurse proprii, inclusiv o foaie de parcurs în vederea introducerii de noi resurse proprii (10), |
— |
având în vedere articolele 97 și 98 din Regulamentul său de procedură, |
— |
având în vedere raportul delegației sale la comitetul de conciliere (A10-0014/2024), |
1. |
aprobă proiectul comun; |
2. |
confirmă declarațiile comune anexate la prezenta rezoluție; |
3. |
încredințează Președintei sarcina de a constata adoptarea definitivă a bugetului general al Uniunii Europene pentru exercițiul financiar 2025 și de a asigura publicarea acestuia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene; |
4. |
încredințează Președintei sarcina de a transmite prezenta rezoluție legislativă Consiliului, Comisiei, celorlalte instituții și organelor interesate, precum și parlamentelor naționale. |
(1) Texte adoptate, P10_TA(2024)10-23(ANN01).
(2)
JO L 424, 15.12.2020, p. 1.
(3)
JO L 193, 30.7.2018, p. 1.
(4)
JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
(5)
JO L 433 I, 22.12.2020, p. 11.
(6)
JO C 444 I, 22.12.2020, p. 4.
(7)
JO C 445, 29.10.2021, p. 252.
(8)
JO L 325, 20.12.2022, p. 11.
(9)
JO L, 2024/765, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/765/oj.
ANEXĂ
FINAL
Bugetul pentru 2025 – Elemente aferente concluziilor comune
Prezentele concluzii comune cuprind următoarele secțiuni:
1. |
Bugetul pentru 2025 |
2. |
Declarații |
Sinteză
Potrivit elementelor aferente concluziilor comune:
— |
cuantumul total al creditelor de angajament din bugetul 2025 se stabilește la 199 438,4 milioane EUR. În ansamblu, acest lucru lasă o marjă, sub plafoanele CFM pentru 2025, de 800,5 milioane EUR în credite de angajament. |
— |
cuantumul total al creditelor de plată din bugetul 2025 se stabilește la 155 209,3 milioane EUR. În ansamblu, în aceste condiții rămâne o marjă, sub plafoanele CFM pentru 2025, de 28 302,7 milioane EUR în credite de plată. |
— |
Instrumentul de flexibilitate pentru 2025 este mobilizat în credite de angajament în valoare de 1 162,4 milioane EUR, din care 4,7 milioane EUR pentru subrubrica 2a Coeziune economică, socială și teritorială, 1 136,8 milioane EUR pentru subrubrica 2b Reziliență și valori, 15,6 milioane EUR pentru rubrica 5 Securitate și apărare și 5,2 milioane EUR pentru rubrica 6 Vecinătate și întreaga lume. |
— |
În conformitate cu articolul 11 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul privind CFM, Instrumentul de marjă unic este mobilizat în credite de angajament în valoare de 721,0 milioane EUR pentru rubrica 7 Administrația publică europeană. |
Creditele de plată din 2025 aferente mobilizării Instrumentului de flexibilitate în perioada 2022-2025 sunt estimate de Comisie la 1 398,8 milioane EUR. Calendarul estimativ al plăților soldurilor aferente acestor exerciții este prezentat în detaliu în tabelul următor:
Instrumentul de flexibilitate – profilul plăților (în milioane EUR) |
|||||
Anul mobilizării |
2025 |
2026 |
2027 |
După anul 2027 |
Total |
2022 |
36,7 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
36,7 |
2023 |
120,6 |
83,2 |
0,0 |
0,0 |
203,8 |
2024 |
107,6 |
83,7 |
46,3 |
0,0 |
237,5 |
2025 |
1 133,9 |
13,5 |
9,4 |
5,7 |
1 162,4 |
Total |
1 398,8 |
180,4 |
55,7 |
5,7 |
1 638,8 |
1. Bugetul pentru 2025
1.1. Linii „închise”
Cu excepția cazului în care se prevede altfel în prezentele concluzii, sunt confirmate toate liniile bugetare, astfel cum au fost propuse de Comisie în proiectul de buget pentru 2025, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025.
În plus, cu excepția cazului în care se prevede altfel, toate liniile bugetare modificate de Consiliu și aprobate de Parlament în cadrul lecturii sale sunt confirmate astfel cum au fost modificate de Consiliu.
Pentru celelalte linii bugetare, comitetul de conciliere a convenit asupra concluziilor incluse în secțiunile 1.2-1.7 de mai jos.
1.2. Aspecte orizontale
Agențiile descentralizate
Contribuția UE (în credite de angajament și credite de plată) și numărul de posturi din schema de personal pentru toate agențiile descentralizate sunt stabilite la nivelul propus de Comisie în proiectul de buget pentru 2025, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025, cu următoarele excepții:
— |
La subrubrica 2b:
|
— |
La rubrica 5:
|
Agenții executive
Contribuția UE (în credite de angajament și credite de plată) și numărul de posturi din schema de personal pentru agențiile executive sunt stabilite la nivelul propus de Comisie în proiectul de buget pentru 2025, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025.
Proiecte-pilot/acțiuni pregătitoare
A fost aprobat un pachet cuprinzător de 33 de proiecte-pilot/acțiuni pregătitoare (PP/AP), din care 22 sunt noi, ce corespund unei sume totale de 104,5 milioane EUR în credite de angajament, conform propunerii Parlamentului.
Acest pachet respectă pe deplin plafoanele pentru proiectele-pilot și acțiunile pregătitoare stabilite în Regulamentul financiar.
1.3. Rubricile de cheltuieli din cadrul financiar – credite de angajament
După ce a luat în considerare concluziile de mai sus privind agențiile, proiectele-pilot și acțiunile pregătitoare, comitetul de conciliere a convenit următoarele:
Rubrica 1 – Piața unică, inovare și sectorul digital
Creditele de angajament sunt stabilite la nivelul propus de Comisie în proiectul de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025, însă cu următoarele ajustări convenite de comitetul de conciliere, detaliate în tabelul de mai jos:
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
1.0.11 |
Orizont Europa |
12 737 327 172 |
12 762 327 172 |
25 000 000 |
01 02 01 02 |
Acțiunile Marie Skłodowska-Curie |
884 231 249 |
886 731 249 |
2 500 000 |
01 02 02 10 |
Clusterul „Sănătate” |
591 711 903 |
606 711 903 |
15 000 000 |
01 02 03 01 |
Consiliul European pentru Inovare |
1 139 151 703 |
1 146 651 703 |
7 500 000 |
1.0.23 |
Programul „Europa digitală” |
1 102 259 643 |
1 097 259 643 |
-5 000 000 |
02 04 01 11 |
Centrul european de competențe în domeniul industrial, tehnologic și de cercetare în materie de securitate cibernetică |
122 419 850 |
117 419 850 |
-5 000 000 |
PPAP |
Proiecte-pilot și acțiuni pregătitoare |
|
|
77 490 000 |
|
Total |
|
|
97 490 000 |
În conformitate cu articolul 15 alineatul (3) din Regulamentul financiar (1), comitetul de conciliere convine să pună din nou la dispoziție, la liniile bugetare dedicate cercetării, credite de angajament în valoare totală de 115,9 milioane EUR, ceea ce reprezintă o creștere de 20,0 milioane EUR față de nivelul propus de Comisie în proiectul de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025. Se consolidează următoarea linie bugetară, iar comentariile bugetare aferente sunt revizuite în consecință:
(în EUR) |
||
Linie bugetară |
Denumire |
Credite de angajament |
01 02 01 01 |
Consiliul European pentru Cercetare |
20 000 000 |
Total |
|
20 000 000 |
Aceste credite fac parte din finanțarea suplimentară acordată pentru a ajunge la suma de 100 de milioane EUR (la prețurile din 2018) convenită în contextul revizuirii CFM. Luând în calcul și fondurile existente în temeiul acordului inițial privind CFM, rămâne disponibilă o sumă de până la 152,6 milioane EUR la prețurile din 2018 pentru perioada 2026-2027, din care 62,6 milioane EUR din dezangajările din 2019 și 2020.
În consecință, nivelul convenit al creditelor de angajament este stabilit la 21 480,1 milioane EUR, lăsând o marjă de 115,9 milioane EUR până la limita maximă de cheltuieli de la rubrica 1.
Subrubrica 2a – Coeziune economică, socială și teritorială
Creditele de angajament sunt stabilite la nivelul propus de Comisie în proiectul de buget, însă cu următoarele ajustări, convenite de comitetul de conciliere și stabilite în tabelul de mai jos:
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
PPAP |
Proiecte-pilot și acțiuni pregătitoare |
|
|
5 500 000 |
|
Total |
|
|
5 500 000 |
În consecință, nivelul convenit al creditelor de angajament este stabilit la 66 365,7 milioane EUR, fără nicio marjă sub plafonul de cheltuieli de la subrubrica 2a, și mobilizarea sumei de 4,7 milioane EUR din Instrumentul de flexibilitate, în conformitate cu articolul 12 din Regulamentul privind CFM.
Subrubrica 2b – Reziliență și valori
Creditele de angajament sunt stabilite la nivelul propus de Comisie în proiectul de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025, însă cu următoarele ajustări convenite de comitetul de conciliere, detaliate în tabelul de mai jos:
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
2.2.13 |
Sprijin pentru comunitatea cipriotă turcă |
34 971 000 |
35 471 000 |
500 000 |
05 04 01 |
Sprijin financiar pentru încurajarea dezvoltării economice a comunității cipriote turce |
32 872 703 |
33 372 703 |
500 000 |
2.2.24 |
Mecanismul de protecție civilă al Uniunii (RescEU) |
203 321 354 |
211 321 354 |
8 000 000 |
06 05 01 |
Mecanismul de protecție civilă al Uniunii |
203 321 354 |
211 321 354 |
8 000 000 |
2.2.352 |
„Cetățeni, egalitate, drepturi și valori” |
235 334 621 |
236 334 621 |
1 000 000 |
07 06 01 |
Egalitate și drepturi |
39 181 708 |
40 181 708 |
1 000 000 |
2.2.3DAG |
Agenții descentralizate |
322 328 592 |
324 328 592 |
2 000 000 |
07 10 08 |
Parchetul European (EPPO) |
81 979 259 |
83 979 259 |
2 000 000 |
2.2.3OTH |
Alte acțiuni |
8 937 422 |
9 437 422 |
500 000 |
07 20 03 01 |
Libera circulație a lucrătorilor, coordonarea sistemelor de asigurări sociale și măsuri în favoarea lucrătorilor migranți, inclusiv a lucrătorilor migranți din țări terțe |
8 937 422 |
9 437 422 |
500 000 |
2.2.3SPEC |
Prerogative |
185 066 108 |
185 566 108 |
500 000 |
07 20 04 09 |
Activități de informare și de formare în favoarea organizațiilor lucrătorilor |
22 928 771 |
23 428 771 |
500 000 |
PPAP |
Proiecte-pilot și acțiuni pregătitoare |
|
|
18 500 000 |
|
Total |
|
|
31 000 000 |
Pentru Erasmus+, articolul 07 03 03 Promovarea mobilității în scopul învățării a antrenorilor sportivi și a personalului, precum și cooperarea, incluziunea, creativitatea și inovarea la nivelul organizațiilor și al politicilor în domeniul sportului ar face posibilă o contribuție la finanțarea acțiunilor legate de următoarele Jocuri Olimpice Speciale. Comisia va monitoriza nevoile de finanțare aferente acestei linii pe tot parcursul anului.
Nevoile globale de finanțare asociate cu linia aferentă dobânzilor EURI, evaluate la 2 283,2 milioane EUR peste programarea financiară pentru 2025, sunt finanțate parțial din marja rămasă la subrubrica 2b de 4,7 milioane EUR și din mobilizarea sumei de 1 136,8 milioane EUR în cadrul Instrumentului de flexibilitate, o sumă totală de 1 141,6 milioane EUR corespunzând valorii de referință de 50 % din depășirea costurilor pentru exercițiul 2025. Restul de 50 %, și anume 1 141,6 milioane EUR, va fi acoperit de dezangajările efectuate începând din 2021, în conformitate cu articolul 10a alineatul (3) litera (a) din Regulamentul privind CFM. Valoarea de referință de 50 % va fi vizată în cadrul procedurii bugetare desfășurate în fiecare an.
În consecință, nivelul convenit al creditelor de angajament este stabilit la 11 614,4 milioane EUR, fără nicio marjă sub plafonul de cheltuieli de la subrubrica 2b, la această sumă adăugându-se mobilizarea sumei de 1 136,8 milioane EUR din Instrumentul de flexibilitate, în conformitate cu articolul 12 din Regulamentul privind CFM, precum și mobilizarea sumei de 1 141,6 milioane EUR din instrumentul EURI, în conformitate cu articolul 10a alineatul (3) litera (a) din Regulamentul privind CFM.
Rubrica 3 – Resurse naturale și mediu
Creditele de angajament sunt stabilite la nivelul propus de Comisie în proiectul de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025, însă cu următoarele ajustări convenite de comitetul de conciliere, detaliate în tabelul de mai jos:
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
3.1.11 |
Fondul european de garantare agricolă (FEGA) |
40 177 007 402 |
39 975 892 542 |
– 201 114 860 |
08 02 01 |
Rezerva pentru agricultură |
288 000 000 |
280 219 040 |
-7 780 960 |
08 02 04 01 |
Sprijin de bază pentru venit în scopul sustenabilității |
18 202 923 939 |
18 009 590 039 |
– 193 333 900 |
3.2.21 |
Programul pentru mediu și politici climatice (LIFE) |
771 019 449 |
776 019 449 |
5 000 000 |
09 02 01 |
Natura și biodiversitatea |
301 344 360 |
305 344 360 |
4 000 000 |
09 02 04 |
Tranziția către o energie curată |
135 328 440 |
136 328 440 |
1 000 000 |
PPAP |
Proiecte-pilot și acțiuni pregătitoare |
|
|
3 000 000 |
|
Total |
|
|
– 193 114 860 |
În consecință, nivelul convenit al creditelor de angajament este stabilit la 56 731,3 milioane EUR, lăsând o marjă de 604,7 milioane EUR până la limita maximă de cheltuieli de la rubrica 3.
Rubrica 4 – Migrație și gestionarea frontierelor
Creditele de angajament sunt stabilite la nivelul propus de Comisie în proiectul de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025, însă cu următoarele ajustări convenite de comitetul de conciliere, detaliate în tabelul de mai jos:
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
4.0.11 |
Fondul pentru azil, migrație și integrare |
1 866 688 241 |
1 868 688 241 |
2 000 000 |
10 02 01 |
Fondul pentru azil, migrație și integrare (FAMI) |
1 861 630 325 |
1 863 630 325 |
2 000 000 |
4.0.211 |
Fondul de gestionare integrată a frontierelor (FGIF) – Instrumentul pentru gestionarea frontierelor și vize (IGFV) |
1 224 710 499 |
1 234 710 499 |
10 000 000 |
11 02 01 |
Instrumentul de sprijin financiar pentru gestionarea frontierelor și politica de vize |
1 220 663 318 |
1 230 663 318 |
10 000 000 |
|
Total |
|
|
12 000 000 |
În consecință, nivelul convenit al creditelor de angajament este stabilit la 4 791,1 milioane EUR, lăsând o marjă de 79,9 milioane EUR până la limita maximă de cheltuieli de la rubrica 4.
Rubrica 5 – Securitate și apărare
Creditele de angajament sunt stabilite la nivelul propus de Comisie în proiectul de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025, însă cu următoarele ajustări convenite de comitetul de conciliere, detaliate în tabelul de mai jos:
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
5.0.1DAG |
Agenții descentralizate |
283 270 855 |
288 270 855 |
5 000 000 |
12 10 01 |
Agenția Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Aplicare a Legii (Europol) |
236 069 206 |
241 069 206 |
5 000 000 |
5.0.22 |
Mobilitatea militară |
246 309 165 |
252 309 165 |
6 000 000 |
13 04 01 |
Mobilitatea militară |
244 516 283 |
250 516 283 |
6 000 000 |
|
Total |
|
|
11 000 000 |
În consecință, nivelul convenit al creditelor de angajament este stabilit la 2 632,6 milioane EUR, fără nicio marjă sub plafonul de cheltuieli de la rubrica 5, și mobilizarea sumei de 15,6 milioane EUR din Instrumentul de flexibilitate, în conformitate cu articolul 12 din Regulamentul privind CFM.
Rubrica 6 – Vecinătate și întreaga lume
Creditele de angajament sunt stabilite la nivelul propus de Comisie în proiectul de buget, însă cu următoarele ajustări convenite de comitetul de conciliere, detaliate în tabelul de mai jos:
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
6.0.12 |
Ajutor umanitar (HUMA) |
1 893 581 831 |
1 943 581 831 |
50 000 000 |
14 03 01 |
Ajutor umanitar |
1 801 398 746 |
1 851 398 746 |
50 000 000 |
15 03 01 |
Mecanismul de reformă și creștere pentru Balcanii de Vest – Cheltuieli operaționale |
401 550 000 |
0 |
– 401 550 000 |
15 03 01 01 |
Albania |
0 |
66 000 639 |
66 000 639 |
15 03 01 02 |
Bosnia și Herțegovina |
0 |
77 668 882 |
77 668 882 |
15 03 01 03 |
Kosovo |
0 |
63 174 982 |
63 174 982 |
15 03 01 04 |
Muntenegru |
0 |
27 449 573 |
27 449 573 |
15 03 01 05 |
Macedonia de Nord |
0 |
53 708 533 |
53 708 533 |
15 03 01 06 |
Serbia |
0 |
113 547 391 |
113 547 391 |
|
Total |
|
|
50 000 000 |
În consecință, nivelul convenit al creditelor de angajament este stabilit la 16 308,2 milioane EUR, fără nicio marjă sub plafonul de cheltuieli de la rubrica 6, și mobilizarea sumei de 5,2 milioane EUR din Instrumentul de flexibilitate, în conformitate cu articolul 12 din Regulamentul privind CFM.
Rubrica 7 – Administrația publică europeană
Numărul de posturi din organigramele instituțiilor și creditele propuse de Comisie în proiectul de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025, sunt convenite de comitetul de conciliere, cu următoarele excepții:
— |
Amendamentele introduse de Consiliul UE la propria sa secțiune și confirmate de Parlamentul European în lectura sa sunt reintroduse, de asemenea, ținând seama în mod corespunzător de ajustările propuse în scrisoarea rectificativă nr. 1/2025. În ansamblu, aceste măsuri se concretizează prin crearea a trei posturi suplimentare și un nivel al creditelor în valoare de 715,9 milioane EUR, care reprezintă o creștere cu 195 000 EUR față de proiectul de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025; |
— |
La secțiunea dedicată Curții de Justiție a Uniunii Europene se adaugă două posturi în schema de personal, iar nivelul creditelor de angajament și de plată este majorat cu 140 000 EUR; |
— |
La secțiunea dedicată Comitetului Economic și Social European (CESE), se adaugă un post suplimentar în schema de personal, iar nivelul creditelor de angajament și de plată este majorat cu 70 000 EUR; |
— |
La secțiunea dedicată Comitetului European al Regiunilor (CoR), se adaugă un post suplimentar în schema de personal, iar nivelul creditelor de angajament și de plată este majorat cu 70 000 EUR; |
— |
La secțiunea dedicată Autorității Europene pentru Protecția Datelor, se adaugă patru posturi suplimentare în schema de personal, iar nivelul creditelor de angajament și de plată este majorat cu 280 000 EUR; |
— |
La secțiunea dedicată Serviciului European de Acțiune Externă (SEAE), nivelul creditelor de angajament și de plată este majorat cu 10 000 000 EUR; |
În ansamblul său, ajustarea determină o majorare cu 10,8 milioane EUR la rubrica 7.
Secțiunea 2 – Consiliul European și Consiliul
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
1 0 0 0 |
Salariu de bază |
300 000 |
440 000 |
140 000 |
1 1 0 0 |
Salarii de bază |
326 566 151 |
326 621 151 |
55 000 |
|
Total |
|
|
195 000 |
Secțiunea 4 – Curtea de Justiție
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
1 2 0 0 |
Remunerații și indemnizații |
345 863 000 |
346 003 000 |
140 000 |
|
Total |
|
|
140 000 |
Secțiunea 6 – Comitetul Economic și Social European
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
1 2 0 0 |
Remunerație și indemnizații |
94 911 000 |
94 981 000 |
70 000 |
|
Total |
|
|
70 000 |
Secțiunea 7 – Comitetul European al Regiunilor
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
1 2 0 0 |
Remunerație și indemnizații |
75 370 000 |
75 440 000 |
70 000 |
|
Total |
|
|
70 000 |
Secțiunea 9 – Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
1 1 0 0 |
Remunerație și indemnizații |
9 882 000 |
10 162 000 |
280 000 |
|
Total |
|
|
280 000 |
Secțiunea 10 – Serviciul European de Acțiune Externă
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
3 0 0 3 |
Clădiri și cheltuieli conexe |
177 575 472 |
187 575 472 |
10 000 000 |
|
Total |
|
|
10 000 000 |
De asemenea, modificările propuse – neutre din punct de vedere bugetar – care vizează nivelul creditelor alocate unor linii bugetare specifice în legătură cu care Parlamentul European a introdus amendamente în cadrul propriei secțiuni sunt aprobate fără modificări, după cum urmează:
Secțiunea 1 – Parlamentul European
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de angajament (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1/2025) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
1 2 0 4 |
Drepturi legate de intrarea în funcție, transfer și ieșirea din funcție |
3 920 912 |
3 779 912 |
– 141 000 |
1 2 2 0 |
Indemnizații în caz de pensionare sau de concediu în interes de serviciu |
3 804 598 |
4 454 598 |
650 000 |
1 4 0 2 |
Alți agenți — Șoferi în cadrul Secretariatului General |
9 925 704 |
9 725 704 |
– 200 000 |
1 4 0 4 |
Stagii, experți naționali detașați, schimburi de funcționari și vizite de studiu |
13 979 850 |
13 929 850 |
-50 000 |
1 6 3 0 |
Serviciul social |
1 076 088 |
1 217 088 |
141 000 |
2 0 0 0 |
Chirii |
27 600 000 |
26 900 000 |
– 700 000 |
2 0 0 1 |
Plata chiriei pentru locațiunea pe termen lung |
0 |
700 000 |
700 000 |
3 2 4 8 |
Cheltuieli pentru informare audiovizuală |
22 072 500 |
21 072 500 |
-1 000 000 |
4 0 0 |
Cheltuieli administrative curente și cheltuieli aferente activităților de informare și politice ale grupurilor politice și ale deputaților neafiliați |
69 000 000 |
70 000 000 |
1 000 000 |
4 2 2 |
Cheltuieli aferente asistenței parlamentare |
264 255 176 |
263 855 176 |
– 400 000 |
|
Total |
|
|
0 |
În consecință, nivelul convenit al creditelor de angajament este stabilit la 12 845,0 milioane EUR, fără nicio marjă sub plafonul de cheltuieli de la rubrica 7, și mobilizarea sumei de 721,0 milioane EUR din Instrumentul de marjă unic, în conformitate cu articolul 11 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul privind CFM.
Instrumente tematice speciale: FEG, ESR, RAU și RAB
Creditele de angajament pentru Fondul european de ajustare la globalizare pentru lucrătorii disponibilizați (FEG), Rezerva pentru solidaritate europeană (ESR), Rezerva pentru ajutoare de urgență (RAU), precum și Rezerva de ajustare la Brexit (RAB) sunt stabilite la nivelul propus de Comisie în proiectul de buget.
1.4. Credite de plată
Cuantumul total al creditelor de plată din bugetul pe 2025 este stabilit la nivelul din proiectul de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025, cu următoarele ajustări convenite de comitetul de conciliere:
1. |
Se ține seama de nivelul convenit al creditelor de angajament pentru cheltuielile nediferențiate (rubricile 1-6), în cazul cărora nivelul creditelor de plată este egal cu nivelul creditelor de angajament. Acest lucru este valabil în ceea ce privește reducerea globală cu 201,1 milioane EUR aplicată FEGA. Având în vedere, de asemenea, ajustarea contribuției Uniunii la agențiile descentralizate, efectul combinat al acestor măsuri este o reducere cu 194,1 milioane EUR; |
2. |
Ajustările de la rubrica 7 au drept rezultat o majorare de 10,8 milioane EUR; |
3. |
Creditele de plată pentru toate noile proiecte-pilot și acțiuni pregătitoare propuse de Parlament sunt stabilite la 25 % din creditele de angajament corespunzătoare sau la nivelul propus de Parlament, în cazul în care acesta este mai scăzut. În cazul prelungirii unor proiecte-pilot și acțiuni pregătitoare existente, nivelul creditelor de plată este fie cel stabilit în proiectul de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025, la care se adaugă 25 % din noile credite de angajament corespunzătoare, fie nivelul propus de Parlament, reținându-se valoarea cea mai mică. Efectul combinat reprezintă o majorare cu 26,1 milioane EUR; |
4. |
Ajustările efectuate la liniile bugetare aferente cheltuielilor diferențiate, pentru care efectul combinat este o majorare de 25,5 milioane EUR. |
Ajustările, având ca rezultat o scădere totală de 131,7 milioane EUR, sunt prezentate în tabelul următor:
Linie bugetară / Program |
Denumire |
Variație în credite de plată (în EUR) |
||
PB 2025 (inclusiv SR 1) |
Bugetul pentru 2025 |
Diferență |
||
Rubrica 1 |
||||
1.0.23 |
Programul „Europa digitală” |
1 138 538 171 |
1 136 038 171 |
-2 500 000 |
02 04 01 11 |
Centrul european de competențe în domeniul industrial, tehnologic și de cercetare în materie de securitate cibernetică |
189 253 417 |
186 753 417 |
-2 500 000 |
PPAP |
Proiecte-pilot și acțiuni pregătitoare |
|
|
19 372 500 |
|
Total rubrica 1 |
|
|
16 872 500 |
Subrubrica 2a |
||||
05 02 01 |
FEDR — Cheltuieli operaționale |
21 000 000 000 |
18 000 000 000 |
-3 000 000 000 |
30 02 02 |
Credite diferențiate (Rezerva pentru articolul bugetar 05 02 01) |
0 |
3 000 000 000 |
3 000 000 000 |
PPAP |
Proiecte-pilot și acțiuni pregătitoare |
|
|
1 375 000 |
|
Total subrubrica 2a |
|
|
1 375 000 |
Subrubrica 2b |
||||
2.2.24 |
Mecanismul de protecție civilă al Uniunii (RescEU) |
105 000 000 |
107 500 000 |
2 500 000 |
06 05 01 |
Mecanismul de protecție civilă al Uniunii |
95 000 000 |
97 500 000 |
2 500 000 |
2.2.3DAG |
Agenții descentralizate |
320 062 077 |
322 062 077 |
2 000 000 |
07 10 08 |
Parchetul European (EPPO) |
81 979 259 |
83 979 259 |
2 000 000 |
2.2.3SPEC |
Prerogative |
175 405 542 |
175 905 542 |
500 000 |
07 20 04 09 |
Activități de informare și formare în favoarea organizațiilor lucrătorilor |
22 000 000 |
22 500 000 |
500 000 |
PPAP |
Proiecte-pilot și acțiuni pregătitoare |
|
|
4 625 000 |
|
Total subrubrica 2b |
|
|
9 625 000 |
Rubrica 3 |
||||
3.1.11 |
Fondul european de garantare agricolă (FEGA) |
40 231 832 821 |
40 030 717 961 |
– 201 114 860 |
08 02 01 |
Rezerva pentru agricultură |
288 000 000 |
280 219 040 |
-7 780 960 |
08 02 04 01 |
Sprijin de bază pentru venit în scopul sustenabilității |
18 202 923 939 |
18 009 590 039 |
– 193 333 900 |
PPAP |
Proiecte-pilot și acțiuni pregătitoare |
|
|
750 000 |
|
Total rubrica 3 |
|
|
– 200 364 860 |
Rubrica 5 |
||||
5.0.1DAG |
Agenții descentralizate |
283 270 855 |
288 270 855 |
5 000 000 |
12 10 01 |
Agenția Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Aplicare a Legii (Europol) |
236 069 206 |
241 069 206 |
5 000 000 |
5.0.22 |
Mobilitatea militară |
131 773 261 |
136 773 261 |
5 000 000 |
13 04 01 |
Mobilitatea militară |
129 980 379 |
134 980 379 |
5 000 000 |
|
Total rubrica 5 |
|
|
10 000 000 |
Rubrica 6 |
||||
6.0.12 |
Ajutor umanitar (HUMA) |
1 840 130 593 |
1 860 130 593 |
20 000 000 |
14 03 01 |
Ajutor umanitar |
1 750 356 120 |
1 770 356 120 |
20 000 000 |
|
Total rubrica 6 |
|
|
20 000 000 |
Rubrica 7 |
||||
7.2 |
Cheltuieli administrative ale instituțiilor |
9 709 730 985 |
9 720 485 985 |
10 755 000 |
7.1.22 |
Consiliul European și Consiliul |
715 753 858 |
715 948 858 |
195 000 |
7.1.24 |
Curtea de Justiție a Uniunii Europene |
541 591 503 |
541 731 503 |
140 000 |
7.1.26 |
Comitetul Economic și Social European |
173 947 121 |
174 017 121 |
70 000 |
7.1.27 |
Comitetul European al Regiunilor |
130 382 946 |
130 452 946 |
70 000 |
7.1.29 |
Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor |
26 803 875 |
27 083 875 |
280 000 |
7.1.2X |
Serviciul European de Acțiune Externă |
922 500 257 |
932 500 257 |
10 000 000 |
|
Total rubrica 7 |
|
|
10 755 000 |
TOTAL |
– 131 737 360 |
În ansamblu, aceste acțiuni vor asigura un nivel al creditelor de plată în valoare de 155 209,3 milioane EUR, care reprezintă o reducere de 131,7 milioane EUR față de proiectul de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025.
1.5. Rezerve
În comparație cu proiectul de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025, se înscrie în rezervă suma de 3 miliarde EUR în credite de plată pentru 2025 în legătură cu flexibilitățile suplimentare și sprijinul din fondurile de coeziune pentru statele membre afectate de dezastrele naturale din Europa (propunerile RESTORE – Sprijin regional de urgență pentru reconstrucție).
1.6. Comentarii bugetare
Textul comentariilor bugetare corespunde proiectului de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025, cu următoarele ajustări propuse în scrisoarea privind caracterul executabil și aprobate de comitetul de conciliere:
— |
Liniile bugetare pentru care Parlamentul European a introdus amendamente cu privire la propria secțiune sunt aprobate fără modificări. |
— |
PP 08 25 01 — Observatorul practicilor de acaparare de terenuri în UE |
Rubrica se modifică după cum urmează:
Observatorul UE pentru terenuri agricole, controlul terenurilor agricole și accesul la acestea
— |
În conformitate cu articolul 15 alineatul (3) din Regulamentul financiar, comitetul de conciliere convine să repună la dispoziție credite de angajament la linia bugetară 01 02 01 01 — Consiliul European pentru Cercetare. Comentariile bugetare vor fi ajustate în consecință:
|
Se pornește de la premisa că modificările introduse de Parlamentul European sau de Consiliu nu pot modifica sau extinde domeniul de aplicare al unui temei juridic existent și nici nu pot afecta autonomia administrativă a instituțiilor, iar acțiunea poate fi acoperită din resursele disponibile.
1.7. Nomenclatorul bugetar
Se aprobă nomenclatorul bugetar propus de Comisie în proiectul de buget, astfel cum a fost modificat prin scrisoarea rectificativă nr. 1/2025, cu includerea noilor proiecte-pilot și acțiuni pregătitoare. Comitetul de conciliere convine, de asemenea, să împartă linia bugetară 15 03 01 Mecanismul de reformă și creștere pentru Balcanii de Vest – Cheltuieli operaționale în 6 linii bugetare distincte, pentru fiecare țară, după cum urmează:
|
Albania |
||
|
Bosnia și Herțegovina |
||
|
Kosovo (2) |
||
|
Muntenegru |
||
|
Macedonia de Nord |
||
|
Serbia |
Comentariul bugetar corespunzător va fi introdus în consecință, după cum urmează: „Acest credit este destinat să acopere cheltuielile operaționale și sprijinul financiar în legătură cu acțiunile desfășurate în cadrul Mecanismului de reformă și creștere pentru Balcanii de Vest pentru Albania / Bosnia și Herțegovina / Kosovo / Muntenegru / Macedonia de Nord / Serbia, în conformitate cu articolul 6 din REGULAMENTUL (UE) 2024/1449.”
3. Declarații
3.1. Declarație comună a Parlamentului European și a Consiliului privind creditele de plată
Parlamentul European și Consiliul invită Comisia să continue să monitorizeze îndeaproape și activ, în cursul anului 2025, punerea în aplicare a programelor din CFM actual și din CFM anterior (în special de la subrubrica 2a și de la Dezvoltare rurală), în conexiune, de asemenea, cu punerea în aplicare a sprijinului regional de urgență pentru reconstrucție (RESTORE), în conformitate cu cadrul juridic final stabilit și cu rata de utilizare de către statele membre. În acest scop, Parlamentul European și Consiliul invită Comisia să prezinte în timp util cifre actualizate privind situația curentă și estimări privind creditele de plată pentru 2025. În cazul în care cifrele arată că creditele înscrise în bugetul pentru 2025 sunt insuficiente pentru a acoperi necesitățile, Parlamentul European și Consiliul invită Comisia să prezinte cât mai curând posibil o soluție adecvată, printre altele un proiect de buget rectificativ, pentru a permite Parlamentului European și Consiliului să ia orice decizie necesară, cât mai curând posibil, fără întârzieri nejustificate, pentru nevoi legitime. După caz, Parlamentul European și Consiliul vor lua în considerare urgența chestiunii, reducând termenul de opt săptămâni pentru luarea unei decizii, dacă acest lucru va fi considerat necesar. Același lucru este valabil, mutatis mutandis, în cazul în care cifrele arată că creditele înscrise în bugetul pentru 2025 sunt mai mari decât este necesar.
3.2. Declarație comună a Parlamentului European, a Consiliului și a Comisiei privind punerea la dispoziție a plăților legate de propunerile RESTORE în bugetul pentru 2025
Parlamentul European, Consiliul și Comisia iau act de discuțiile în curs cu privire la propunerile privind sprijinul regional de urgență pentru reconstrucție (RESTORE) menite să ofere asistență suplimentară statelor membre afectate de dezastrele naturale recente (3). Până la adoptarea temeiului juridic, plățile legate de aceste propuneri incluse în scrisoarea rectificativă (3 miliarde EUR) sunt incluse ca provizion în bugetul adoptat și vor fi puse la dispoziție în momentul adoptării propunerilor RESTORE, în conformitate cu articolul 49 alineatul (1) din Regulamentul financiar.
(1)
JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
(2) Această denumire nu aduce atingere pozițiilor privind statutul și este conformă cu RCSONU 1244/1999, precum și cu Avizul CIJ privind Declarația de independență a Kosovo.
(3) COM(2024)0495 și 0496, 21.10.2024.
ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/1815/oj
ISSN 1977-1029 (electronic edition)