OJ:C_202501814: P10_TA(2024)0049 – Proiectul de buget rectificativ nr. 5/2024: ajustarea creditelor de plată, actualizarea veniturilor și alte actualizări tehnice – Rezoluția Parlamentului European din 27 noiembrie 2024 referitoare la poziția Consiliului privind proiectul de buget rectificativ nr. 5/2024 al Uniunii Europene pentru exercițiul financiar 2024 – ajustarea creditelor de plată, actualizarea veniturilor și alte actualizări tehnice (14477/2024 – C10-0186/2024 – 2024/0252(BUD))
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, Jurnalul Oficial UE, 04/04/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 27/11/2024Emitent: Parlamentul European
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Formă: Jurnalul Oficial UE
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria C |
C/2025/1814 |
4.4.2025 |
P10_TA(2024)0049
Proiectul de buget rectificativ nr. 5/2024: ajustarea creditelor de plată, actualizarea veniturilor și alte actualizări tehnice
Rezoluția Parlamentului European din 27 noiembrie 2024 referitoare la poziția Consiliului privind proiectul de buget rectificativ nr. 5/2024 al Uniunii Europene pentru exercițiul financiar 2024 – ajustarea creditelor de plată, actualizarea veniturilor și alte actualizări tehnice (14477/2024 – C10-0186/2024 – 2024/0252(BUD))
(C/2025/1814)
Parlamentul European,
— |
având în vedere articolul 314 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, |
— |
având în vedere articolul 106a din Tratatul de instituire a Comunității Europene a Energiei Atomice, |
— |
având în vedere Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (1), în special articolul 44, |
— |
având în vedere bugetul general al Uniunii Europene pentru exercițiul financiar 2024, adoptat definitiv la 22 noiembrie 2023 |
— |
având în vedere Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2093 al Consiliului din 17 decembrie 2020 de stabilire a cadrului financiar multianual pentru perioada 2021-2027 (3), |
— |
având în vedere Acordul interinstituțional din 16 decembrie 2020 dintre Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene și Comisia Europeană privind disciplina bugetară, cooperarea în chestiuni bugetare și buna gestiune financiară, precum și privind noile resurse proprii, inclusiv o foaie de parcurs în vederea introducerii de noi resurse proprii (4), |
— |
având în vedere Decizia (UE, Euratom) 2020/2053 a Consiliului din 14 decembrie 2020 privind sistemul de resurse proprii ale Uniunii Europene și de abrogare a Deciziei 2014/335/UE, Euratom (5), |
— |
având în vedere proiectul de buget rectificativ nr. 5/2024, adoptat de Comisie la 10 octombrie 2024 (COM(2024)0650), |
— |
având în vedere poziția privind proiectul de buget rectificativ nr. 5/2024 adoptată de Consiliu la 5 noiembrie 2024 și transmisă Parlamentului European la 12 noiembrie 2024 (14477/2024 – C10-0186/2024), |
— |
având în vedere articolele 96 și 98 din Regulamentul său de procedură, |
— |
având în vedere raportul Comisiei pentru bugete (A10-0017/2024), |
A. |
întrucât obiectivul proiectului de buget rectificativ nr. 5/2024 este de a realiza ajustări ale cheltuielilor, în special în ceea ce privește creditele de plată, și de a actualiza veniturile bugetului Uniunii; |
B. |
întrucât, în ceea ce privește cheltuielile, proiectul de buget rectificativ nr. 5/2024 implică o creștere netă de 44,5 milioane EUR în credite de angajament și de 2,95 miliarde EUR în credite de plată; întrucât, din cauza absenței unei marje disponibile la rubricile 2b, 5 și 7 din cadrul financiar multianual (CFM), se propune mobilizarea unei sume suplimentare de 7,2 milioane EUR din Instrumentul de flexibilitate și utilizarea unei sume suplimentare de 68,5 milioane EUR care să fie utilizată din componenta (a) a instrumentului de marjă unic; |
C. |
întrucât, în ceea ce privește veniturile, proiectul de buget rectificativ nr. 5/2024 înscrie în bugetul 2024 amenzile și penalitățile definitive plătite până în octombrie 2024, în valoare totală de 2,82 miliarde EUR, adică sunt necesare contribuții suplimentare bazate pe VNB în valoare de 139,9 milioane EUR pentru a acoperi nevoile de plată; |
D. |
întrucât proiectul de buget rectificativ nr. 5/2024 introduce totodată noi linii bugetare de venituri și cheltuieli pentru mecanismul de cooperare privind împrumuturile pentru Ucraina, prin care se va acorda sprijin sub formă de împrumuturi administrate și rambursate pe baza fluxurilor viitoare de venituri din activele suverane ruse imobilizate, |
1. |
ia act de proiectul de buget rectificativ nr. 5/2024 prezentat de Comisie; |
2. |
salută creșterea necesarului de plăți pentru Fondul european de dezvoltare regională (FEDR), împreună cu cea a necesarului de plăți pentru politica agricolă comună în cadrul transferului global (DEC 11/24), de unde rezultă că punerea în aplicare a programelor se accelerează după ce a avut loc într-un ritm îngrijorător de lent în perioada 2021-2027; |
3. |
constată cu mulțumire că modificările aduse normelor introduse de platforma „Tehnologii strategice pentru Europa” (STEP), cu prefinanțare excepțională și cofinanțare voluntară de 100 %, au avut un impact pozitiv asupra punerii în aplicare a FEDR, ceea ce înseamnă că statele membre cheltuiesc fonduri pentru a susține obiectivele STEP; consideră și că o creștere a plăților în 2024 ar trebui să contribuie la reducerea presiunii asupra plăților între 2025 și 2027; |
4. |
ia act de faptul că această creștere a nevoilor de plată este aproape în întregime acoperită prin venituri din amenzi și sancțiuni, în special din amenda în materie de concurență în valoare de 2,4 miliarde EUR pe care trebuie să o plătească Google pentru încălcări ale normelor în materie de antitrust; |
5. |
reiterează necesitatea unor venituri sustenabile pe termen lung pentru bugetul Uniunii, care au fost grav împovărate pentru a răspunde diferitelor crize din ultimii ani; regretă, prin urmare, absența unor progrese la nivelul Consiliului în ceea ce privește reforma sistemului de resurse proprii, care trebuie derulată în conformitate cu foaia de parcurs din Acordul interinstituțional; reamintește poziția sa în sprijinul propunerilor modificate ale Comisiei și îndeamnă Consiliul și statele membre să adopte rapid aceste propuneri pentru a majora resursele proprii disponibile pentru bugetul Uniunii; reamintește poziția sa de lungă durată potrivit căreia amenzile și sancțiunile ar trebui utilizate ca venituri suplimentare la bugetul Uniunii; |
6. |
salută includerea liniilor bugetare de venituri și cheltuieli pentru mecanismul de cooperare privind împrumuturile pentru Ucraina; subliniază că este important să se acorde Ucrainei un sprijin financiar susținut într-un context în care finanțarea în cadrul Mecanismului pentru Ucraina și al mecanismelor existente de asistență macrofinanciară (AMF) este insuficientă; |
7. |
reamintește că unele împrumuturi AMF suplimentare vor fi acoperite de marja de manevră a bugetului și invită din nou Comisia să comunice autorității bugetare detalii privind agregarea datoriilor la marja de manevră, contingente operațiunilor de împrumut și de credit; se așteaptă ca Comisia să furnizeze Parlamentului și Consiliului toate informațiile necesare în conformitate cu declarația sa anexată la Regulamentul (UE) 2024/2773 al Parlamentului European și al Consiliului (6); |
8. |
ia act de ajustarea salarială mai mare decât cea prevăzută în buget pentru 2024, care are un impact atât asupra remunerațiilor, cât și asupra pensiilor, având în vedere că numărul de noi pensionari, mai mare decât cel preconizat în 2024, crește mai mult costurile cu pensiile; salută faptul că aproape toate costurile suplimentare din cadrul instituțiilor au fost acoperite prin redistribuiri interne și că, prin urmare, recurgerea la instrumentul de marjă unic este limitată; |
9. |
subliniază că ajustarea salariilor afectează și agențiile descentralizate, care s-au confruntat cu o inflație care depășește deflatorul de 2 %, pe baza căruia cresc bugetele lor anuale, și au un caracter specific în măsura în care cheltuielile cu personalul și costurile de funcționare reprezintă o mare parte din cheltuielile lor; salută faptul că agențiile care nu au putut găsi resursele prin redistribuiri beneficiază de o creștere cu 1,7 % a contribuției Uniunii; reiterează faptul că tratamentul actual al bugetelor agențiilor descentralizate necesită o reflecție aprofundată în cadrul pregătirilor Comisiei în vederea CFM de după 2027; |
10. |
ia act de majorarea creditelor în favoarea Agenției Uniunii Europene pentru Gestionarea Operațională a Sistemelor Informatice la Scară Largă în Spațiul de Libertate, Securitate și Justiție (eu-LISA) pentru a acoperi creșterea costurilor, deși se declară îngrijorat de reducerea corespunzătoare a creditelor în favoarea Agenției Uniunii Europene pentru Azil (EUAA); consideră oportun că EUAA a fost consolidată în cadrul revizuirii la jumătatea perioadei a CFM pentru a-i permite să îndeplinească noi sarcini în ceea ce privește introducerea în aplicare a noului Pact privind migrația și azilul; invită Comisia să colaboreze îndeaproape cu ambele agenții pentru a se asigura că dispun de mijloacele necesare pentru a-și îndeplini întrutotul sarcinile și pentru a absorbi creditele suplimentare ce le-au fost alocate; |
11. |
salută alocarea de credite suplimentare Agenției UE pentru Formare în Materie de Aplicare a Legii (CEPOL) în 2024 în urma atacului cibernetic asupra agenției din iunie 2024; insistă că este necesar ca Serviciul de securitate cibernetică pentru entitățile Uniunii (CERT-UE) să tragă învățăminte și să ofere sprijin tehnic suplimentar altor agenții și instituții având în vedere amenințarea ridicată la adresa securității cibernetice, dar și pentru a asigura că un nou atac nu periclitează vreuna dintre agențiile sau instituțiile Uniunii; |
12. |
subliniază importanța pe care o are Autoritatea pentru Combaterea Spălării Banilor abia înființată în cadrul revizuit de combatere a spălării banilor la nivelul Uniunii; este, prin urmare, profund îngrijorat de întârzierile înregistrate în faza de înființare, în special în ceea ce privește recrutarea; |
13. |
salută faptul că, odată cu intrarea în vigoare a Regulamentului financiar reformat, este posibil să se includă în buget venituri negative pentru plata dobânzilor compensatorii în cauzele în instanță pierdute; ia act de faptul că Comisia stabilește în prezent valoarea exactă a acestor dobânzi și o invită să furnizeze aceste informații autorității bugetare cât mai curând posibil în 2025; |
14. |
aprobă poziția Consiliului privind proiectul de buget rectificativ nr. 5/2024; |
15. |
încredințează Președintei sarcina de a constata adoptarea definitivă a bugetului rectificativ nr. 5/2024 și de a asigura publicarea acestuia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene; |
16. |
încredințează Președintei sarcina de a transmite prezenta rezoluție Consiliului și Comisiei, precum și parlamentelor naționale. |
(1)
JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
(2)
JO L, 2024/207, 22.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/budget/2024/207/oj.
(3)
JO L 433 I, 22.12.2020, p. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2093/oj.
(4)
JO L 433 I, 22.12.2020, p. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2020/1222/oj
(5)
JO L 424, 15.12.2020, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/2053/oj.
(6) Regulamentul (UE) 2024/2773 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 octombrie 2024 de instituire a Mecanismului de cooperare în materie de împrumuturi pentru Ucraina și de acordare de asistență macrofinanciară excepțională Ucrainei (JO L, 2024/2773, 28.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2773/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/1814/oj
ISSN 1977-1029 (electronic edition)