OJ:C_202501813: P10_TA(2024)0048 – Mobilizarea Fondului de solidaritate al Uniunii Europene: furnizarea de asistență Germaniei și Italiei în legătură cu inundațiile care au avut loc în 2024 – Rezoluția Parlamentului European din 27 noiembrie 2024 referitoare la propunerea de decizie a Parlamentului European și a Consiliului privind mobilizarea Fondului de solidaritate al Uniunii Europene în vederea furnizării de asistență Germaniei și Italiei în legătură cu inundațiile care au avut loc în 2024 (COM(2024)0480 – C10-0162/2024 – 2024/0284(BUD))
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, Jurnalul Oficial UE, 04/04/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 27/11/2024Emitent: Parlamentul European
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Formă: Jurnalul Oficial UE
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria C |
C/2025/1813 |
4.4.2025 |
P10_TA(2024)0048
Mobilizarea Fondului de solidaritate al Uniunii Europene: furnizarea de asistență Germaniei și Italiei în legătură cu inundațiile care au avut loc în 2024
Rezoluția Parlamentului European din 27 noiembrie 2024 referitoare la propunerea de decizie a Parlamentului European și a Consiliului privind mobilizarea Fondului de solidaritate al Uniunii Europene în vederea furnizării de asistență Germaniei și Italiei în legătură cu inundațiile care au avut loc în 2024 (COM(2024)0480 – C10-0162/2024 – 2024/0284(BUD))
(C/2025/1813)
Parlamentul European,
— |
având în vedere propunerea Comisiei prezentată Parlamentului European și Consiliului (COM(2024)0480 – C10-0162/2024), |
— |
având în vedere Regulamentul (CE) nr. 2012/2002 al Consiliului din 11 noiembrie 2002 de instituire a Fondului de solidaritate al Uniunii Europene (1), |
— |
având în vedere Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2093 al Consiliului din 17 decembrie 2020 de stabilire a cadrului financiar multianual pentru perioada 2021-2027 (2), în special articolul 9, |
— |
având în vedere Acordul interinstituțional din 16 decembrie 2020 dintre Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene și Comisia Europeană privind disciplina bugetară, cooperarea în chestiuni bugetare și buna gestiune financiară, precum și privind noile resurse proprii, inclusiv o foaie de parcurs în vederea introducerii de noi resurse proprii (3), în special punctul 10, |
— |
având în vedere Regulamentul (UE) 2021/1058 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 privind Fondul european de dezvoltare regională și Fondul de coeziune (4), |
— |
având în vedere Regulamentul (UE) 2021/2115 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) și finanțate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1305/2013 și (UE) nr. 1307/2013 (5), |
— |
având în vedere rezoluția sa din 27 februarie 2024 referitoare la proiectul de regulament al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE, Euratom) 2020/2093 de stabilire a cadrului financiar multianual pentru perioada 2021-2027 (6), |
— |
având în vedere rezoluția sa din 20 octombrie 2021 referitoare la eficacitatea cu care au utilizat statele membre finanțarea acordată de UE din Fondul de solidaritate în situații de catastrofe naturale (7), |
— |
având în vedere rezoluția sa din 18 mai 2021 referitoare la revizuirea Fondului de solidaritate al Uniunii Europene (8), |
— |
având în vedere raportul Comisiei pentru bugete (A10-0020/2024), |
A. |
întrucât, la 30 mai 2024, Germania a fost afectată de ploi torențiale care au provocat inundații extreme în sudul țării la începutul lunii iunie, în urma cărora șase persoane și-au pierdut viața, daunele directe totale estimate de Comisie fiind de 4 131,6 milioane EUR; |
B. |
întrucât, la 29 iunie 2024, asupra Italiei s-au abătut furtuni violente care au provocat ieșirea din matcă a râurilor și a cursurilor de apă în regiunea autonomă Valle d’Aosta, cu daune directe totale estimate de autoritățile italiene la 158,39 milioane EUR, |
1. |
își exprimă profunda solidaritate cu toate victimele, familiile acestora și toate persoanele afectate de inundațiile devastatoare din Germania și Italia, precum și cu autoritățile naționale, regionale și locale implicate în eforturile de ajutorare; |
2. |
salută decizia ca fiind o formă tangibilă și vizibilă a solidarității Uniunii cu cetățenii săi și cu regiunile afectate din Germania și Italia; |
3. |
reiterează faptul că este important ca cetățenii să fie informați cu privire la beneficiile concrete ale Fondului de solidaritate al Uniunii Europene (FSUE), inclusiv pentru ca ei să cunoască mai bine instrumentele și programele Uniunii; |
4. |
subliniază că în Europa au loc din ce în ce mai multe dezastre naturale grave, devastatoare și mortale și solicită statelor membre și Comisiei să investească în măsuri de atenuare a schimbărilor climatice și de adaptare la acestea, pentru a evita pierderile umane și economice; consideră că bugetul FSUE sau echivalentul acestuia ar trebui extins în mod semnificativ, având în vedere viitoarea propunere a Comisiei privind noul cadru financiar multianual și negocierile interinstituționale ulterioare și că FSUE sau echivalentul acestuia trebuie să le ofere cetățenilor o asistență proporțională cu amploarea acestor dezastre; constată că o creștere substanțială a FSUE ar permite statelor membre să reacționeze mai eficace și mai rapid la dezastre, menținând în același timp alte instrumente, în special fondurile de coeziune, al căror scop principal nu este răspunsul în caz de dezastre; |
5. |
subliniază daunele considerabile cauzate de inundații terenurilor agricole și fermelor, infrastructurii de transport și, în special, satelor și orașelor mici din afara regiunilor urbane; subliniază că, din cauza schimbărilor climatice, insulele și regiunile de coastă sunt deosebit de vulnerabile la calamitățile naturale; recunoaște că fenomene precum cutremurele, inundațiile, erupțiile vulcanice și seceta, care afectează inclusiv lacurile și râurile, reprezintă o amenințare din ce în ce mai mare pentru multe regiuni europene, în special pentru cele din zona Mării Mediterane; se întreabă dacă FSUE este aliniat în mod corespunzător la nevoile urgente legate de adaptarea la schimbările climatice în aceste teritorii deosebit de fragile; consideră, prin urmare, că insulele și regiunile de coastă ar trebui să primească o finanțare adecvată în cadrul FSUE pentru a remedia vulnerabilitățile lor specifice; invită statele membre să ia în considerare faptul că populațiile vulnerabile sunt afectate în mod deosebit de dezastrele naturale, deoarece factorii socioeconomici împiedică și mai mult capacitatea lor de a se redresa; |
6. |
subliniază că FSUE este doar un remediu și că Uniunea ar trebui să își îndrepte în continuare atenția către adaptarea la schimbările climatice și atenuarea acestora, sprijinind politicile europene și naționale de prevenire a dezastrelor naturale; subliniază că Raportul nr. 1/2024 al AEM intitulat „Evaluarea europeană a riscurilor climatice” a avertizat că Uniunea nu este pregătită pentru efectele schimbărilor climatice și subliniază că trebuie să se întreprindă acțiuni pentru a evita ca riscurile climatice identificate să atingă niveluri critice; invită statele membre și Comisia să ia măsurile necesare pentru ca Uniunea să își îndeplinească angajamentele asumate în cadrul Acordului de la Paris; reamintește că sunt necesare sinergii eficace cu alte politici și programe ale Uniunii și subliniază că statele membre ar trebui să utilizeze în mod optim oportunitățile de finanțare, în special cele oferite de Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european+ și programele de dezvoltare rurală; invită Comisia să evalueze urgent orice cerere motivată din partea statelor membre de a realoca fonduri în cadrul planurilor naționale de redresare și reziliență pentru asistența în caz de dezastre naturale, în conformitate cu normele prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului (9); subliniază, de asemenea, că este nevoie de măsuri de prevenire, nu doar pentru a atenua daunele viitoare, ci și pentru a preveni exacerbarea condițiilor de risc în urma unor evenimente catastrofale, cum ar fi inundațiile, incendiile forestiere, alunecările de teren sau secarea lacurilor și a râurilor; subliniază că este important să se asigure o flexibilitate adecvată între diferitele programe; subliniază că asistența furnizată în cadrul FSUE nu ar trebui să fie în detrimentul finanțării Uniunii primite de statele membre în cadrul altor programe sau politici ale Uniunii; reamintește că statele membre pot acorda ajutoare de stat, în conformitate cu normele aplicabile ale Uniunii, în special pentru întreprinderile agricole care au suferit daune din cauza dezastrelor naturale; |
7. |
ia act de faptul că, la 21 octombrie 2024, Comisia a prezentat o propunere legislativă privind sprijinul regional de urgență pentru reconstrucție în urma unui dezastru natural (10) și măsuri specifice în cadrul Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) pentru a oferi asistență suplimentară statelor membre afectate de dezastre naturale (11), cu scopul de a oferi o mai mare flexibilitate în utilizarea fondurilor; |
8. |
reamintește importanța unei evaluări rapide și robuste a daunelor, care să țină seama în mod corespunzător de repercusiunile economice, și solicită să se depună eforturi operaționale suplimentare pentru a reduce timpul mediu necesar pentru deblocarea plăților în avans, garantând, în același timp, că bugetul Uniunii este protejat; |
9. |
evidențiază că trebuie acordată urgent asistență financiară imediată prin FSUE pentru ca sprijinul să sosească în timp util în regiunile afectate; |
10. |
aprobă decizia anexată la prezenta rezoluție; |
11. |
încredințează Președintei sarcina de a semna această decizie împreună cu Președintele Consiliului și de a asigura publicarea sa în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene; |
12. |
încredințează Președintei sarcina de a transmite prezenta rezoluție, împreună cu anexa, Consiliului și Comisiei. |
(1)
JO L 311, 14.11.2002, p. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2002/2012/oj.
(2)
JO L 433 I, 22.12.2020, p. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2093/oj.
(3)
JO L 433 I, 22.12.2020, p. 28, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2020/1222/oj.
(4)
JO L 231, 30.6.2021, p. 60, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1058/oj.
(5)
JO L 435, 6.12.2021, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2115/oj
(6) Texte adoptate, P9_TA(2024)0082.
(7)
JO C 184, 5.5.2022, p. 82.
(9) Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență (JO L 57, 18.2.2021, p. 17).
(10) Propunerea Comisiei Europene din 21 octombrie 2024 de regulament al Parlamentului European și al Consiliului RESTORE – Sprijin regional de urgență pentru reconstrucție, de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1058 și a Regulamentului (UE) 2021/1057 (COM(2024)0496).
(11) Propunerea Comisiei Europene din 21 octombrie 2024 de regulament al Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE) 2020/2220 în ceea ce privește măsurile specifice din cadrul Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) pentru a oferi o asistență suplimentară statelor membre afectate de dezastre naturale (COM(2024)0495).
ANEXĂ
DECIZIE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI
privind mobilizarea Fondului de solidaritate al Uniunii Europene în vederea furnizării de asistență Germaniei și Italiei în legătură cu inundațiile care au avut loc în 2024
(Textul prezentei anexe nu este reprodus aici, întrucât corespunde cu actul final, Decizia (UE) 2024/3105.)
ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/1813/oj
ISSN 1977-1029 (electronic edition)