OJ:C_202501809: P10_TA(2024)0055 – Întărirea sprijinului de neclintit al UE pentru Ucraina împotriva războiului de agresiune al Rusiei și intensificarea cooperării militare dintre Coreea de Nord și Rusia – Rezoluția Parlamentului European din 28 noiembrie 2024 referitoare la întărirea sprijinului de neclintit al UE pentru Ucraina împotriva războiului de agresiune al Rusiei și intensificarea cooperării militare dintre Coreea de Nord și Rusia (2024/2940(RSP))
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Jurnalul Oficial UE, Repertoriu EUR-Lex, 04/04/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 28/11/2024Emitent: Parlamentul European
Formă: Jurnalul Oficial UE
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria C |
C/2025/1809 |
4.4.2025 |
P10_TA(2024)0055
Întărirea sprijinului de neclintit al UE pentru Ucraina împotriva războiului de agresiune al Rusiei și intensificarea cooperării militare dintre Coreea de Nord și Rusia
Rezoluția Parlamentului European din 28 noiembrie 2024 referitoare la întărirea sprijinului de neclintit al UE pentru Ucraina împotriva războiului de agresiune al Rusiei și intensificarea cooperării militare dintre Coreea de Nord și Rusia (2024/2940(RSP))
(C/2025/1809)
Parlamentul European,
— |
având în vedere rezoluțiile sale anterioare referitoare la Ucraina și Rusia, în special cea din 17 iulie 2024 referitoare la nevoia continuării sprijinului acordat de UE Ucrainei (1) și cea din 19 septembrie 2024 referitoare la acordarea în continuare de sprijin financiar și militar Ucrainei de către statele membre ale Uniunii (2), precum și rezoluțiile sale anterioare referitoare la situația din Peninsula Coreeană, |
— |
având în vedere Carta ONU, convențiile de la Haga, convențiile de la Geneva și protocoalele adiționale la acestea, precum și Statutul de la Roma al Curții Penale Internaționale, |
— |
având în vedere Actul final de la Helsinki, Carta de la Paris pentru o nouă Europă și Memorandumul de la Budapesta privind garanțiile în materie de securitate, |
— |
având în vedere Regulamentul (UE) 2024/792 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a Mecanismului pentru Ucraina (3), Regulamentul (UE) 2024/2773 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 octombrie 2024 de instituire a mecanismului de cooperare în materie de împrumuturi pentru Ucraina și de acordare de asistență macrofinanciară excepțională Ucrainei (4) și alte forme de sprijin al UE pentru Ucraina, |
— |
având în vedere declarația comună din 4 noiembrie 2024 a ministrului afacerilor externe al Republicii Coreea, Cho Tae-yul, și a Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate, Josep Borrell, privind cooperarea dintre RPDC și Rusia, |
— |
având în vedere discursul președintelui Ucrainei, Volodîmîr Zelenskîi, adresat Parlamentului European la 19 noiembrie 2024, marcând 1 000 de zile de la invadarea pe scară largă a Ucrainei de către Rusia, |
— |
având în vedere Tratatul cu privire la neproliferarea armelor nucleare și rezoluțiile Consiliului de Securitate al ONU referitoare la Coreea de Nord, inclusiv Rezoluția 1718 (2006) a Consiliului de Securitate al ONU din 14 octombrie 2006, |
— |
având în vedere declarația din 8 noiembrie 2024 a Consiliului Atlanticului de Nord privind Republica Populară Democrată Coreeană, |
— |
având în vedere Parteneriatul strategic UE-Republica Coreea din 2010, |
— |
având în vedere articolul 136 alineatele (2) și (4) din Regulamentul său de procedură, |
A. |
întrucât Rusia desfășoară un război de agresiune ilegal, neprovocat și nejustificat împotriva Ucrainei începând cu 24 februarie 2022, în continuarea agresiunii sale din 2014, care include anexarea ilegală a Crimeii și ocuparea unor părți din regiunile Donețk, Luhansk, Zaporijia și Herson, încălcând în mod constant, flagrant și grav principiile Cartei ONU și ale dreptului internațional umanitar, astfel cum au fost stabilite prin Convențiile de la Geneva din 1949; |
B. |
întrucât forțele Rusiei atacă în mod sistematic și fără discernământ zonele rezidențiale și infrastructura civilă, provocând moartea a mii de civili ucraineni și distrugerea bunurilor publice și private; întrucât forțele ruse sunt responsabile de deportări forțate, dispariții, inclusiv ale copiilor, încarcerări ilegale, tortură, execuții ale civililor, soldaților și prizonierilor de război, precum și de acte de teroare, inclusiv utilizarea violenței sexuale și a violului în masă ca arme de război, și întrucât continuă să modifice componența etnică a teritoriilor ocupate ale Ucrainei; |
C. |
întrucât Rusia și-a intensificat atacurile aeriene împotriva Ucrainei, desfășurând un număr semnificativ de rachete și drone pentru a viza infrastructura de generare și transport de energie electrică la nivel național, ceea ce a dus la întreruperi ale furnizării de energie electrică și a necesitat măsuri de raționalizare la nivel național pentru a stabiliza sistemul energetic, anunțate de Ukrenergo, principalul furnizor de energie electrică din Ucraina; |
D. |
întrucât UE și statele sale membre sunt solidare cu Ucraina, angajând un sprijin umanitar, financiar și militar semnificativ pentru a ajuta Ucraina să se apere până la victoria și refacerea sa; întrucât, cu toate acestea, nivelul ajutorului militar este în continuare insuficient din punct de vedere atât calitativ, cât și cantitativ și se înregistrează o întârziere în livrarea efectivă de arme și muniții către Ucraina după luarea deciziilor de livrare; întrucât, un număr important de sisteme pe care Ucraina trebuia să le primească în urma deciziei luate la summitul NATO nu au fost încă livrate; |
E. |
întrucât o serie de țări terțe, în special Iranul, Coreea de Nord și Belarus, au aprovizionat Rusia cu cantități substanțiale de arme și muniții, iar Belarus a permis Rusiei să-i folosească teritoriul pentru a ataca Ucraina; |
F. |
întrucât Tratatul privind parteneriatul strategic cuprinzător dintre Rusia și Coreea de Nord, semnat la 18 iunie 2024, prevede acordarea de asistență militară reciprocă în caz de agresiune armată, inclusiv sprijin nuclear și convențional, aprofundând astfel legăturile militare dintre cele două națiuni; întrucât acest tratat aduce concomitent mai multe provocări semnificative în materie de securitate atât în Asia, cât și în Europa, complicând și mai mult stabilitatea globală; |
G. |
întrucât Coreea de Nord și Rusia au escaladat direct conflictul din Ucraina prin desfășurarea de trupe nord-coreene alături de forțele ruse, marcând o extindere periculoasă a războiului, cu implicații grave pentru securitatea regională și mondială; întrucât transferurile de arme din Coreea de Nord către Rusia, inclusiv furnizarea de muniție și echipamente militare, constituie o încălcare clară a sancțiunilor Consiliului de Securitate al ONU menite să împiedice proliferarea armelor din Coreea de Nord; |
H. |
întrucât președintele Ucrainei, Volodîmîr Zelenskîi, a raportat că un efectiv de 11 000 de soldați nord-coreeni a fost deja desfășurat în apropierea frontierelor Ucrainei, acest contingent putând crește și mai mult; întrucât, în schimbul furnizării de muniții și trupe, Coreea de Nord primește din partea Rusiei produse alimentare, petrol și bani, care îi sunt atât de necesare, și posibil și asistență pentru dezvoltarea armelor nucleare și know-how în domeniul tehnologiei rachetelor; |
I. |
întrucât Coreea de Nord și-a intensificat amenințările, și-a abandonat politica de unificare și a continuat provocările în regiune, mai ales prin teste cu rachete și demonstrații militare, ceea ce mărește riscul de conflict militar și subminează eforturile de soluționare pașnică a conflictului coreean; |
J. |
întrucât există informații că forțele armate ruse au recrutat sute de mercenari houthi din Yemen pentru a lupta în conflictul din Ucraina, cu ajutorul unei obscure operațiuni de trafic de persoane care demonstrează legăturile tot mai mari dintre Moscova și gruparea rebelă houthi; |
K. |
întrucât Iranul a trimis Rusiei rachete balistice Fath-360 cu rază scurtă de acțiune; întrucât UE, Franța, Germania și Regatul Unit au introdus, drept răspuns, un nou set de sancțiuni împotriva Iranului; |
L. |
întrucât China este în prezent cel mai mare furnizor de produse cu dublă utilizare și produse militare care susțin baza militară a Rusiei și războiul de agresiune împotriva Ucrainei; întrucât UE are dovezi concludente că în regiunea Xinjiang din vestul Chinei se produc drone înarmate pentru armata rusă; |
M. |
întrucât președintele nou-alese ale Parlamentului European și ale Comisiei s-au angajat imediat să își mențină sprijinul de neclintit pentru Ucraina; întrucât se așteaptă ca președintele ales al Statelor Unite să facă același lucru; întrucât orice alt deznodământ în afară de victorie pentru Ucraina ar fi perceput pe scară largă ca o înfrângere strategică atât pentru Europa, cât și pentru Statele Unite și ar avea consecințe profunde asupra securității lor; |
N. |
întrucât președintele SUA, Joe Biden, a autorizat Ucraina să folosească sisteme de rachete tactice al armatei (ATACMS) fabricate în SUA în regiunea Kursk din Federația Rusă; întrucât Franța și Regatul Unit au furnizat Ucrainei rachete de croazieră Storm Shadow/SCALP, ambele țări permițând folosirea lor împotriva unor ținte rusești; întrucât Germania își continuă politica de abținere de la livrarea de rachete cu rază lungă de acțiune Taurus către Ucraina; |
O. |
întrucât, în temeiul dreptului internațional, dreptul Ucrainei la autoapărare include acțiuni militare proporționale care se extind dincolo de teritoriul său; întrucât se pare că Ucraina a folosit sistemele de arme cu rază lungă de acțiune donate împotriva unor ținte militare de pe teritoriul Rusiei în urma recentei ridicări a restricțiilor de către țările donatoare; |
P. |
întrucât Rusia a atacat orașul ucrainean Dnipro la 21 noiembrie 2024 cu o rachetă balistică cu rază medie de acțiune; |
Q. |
întrucât, din februarie 2022, UE a adoptat 14 pachete de sancțiuni menite în principal să limiteze, pe cât posibil, capacitatea Kremlinului de a finanța războiul pe care l-a declanșat; întrucât aceste sancțiuni sunt stabilite pentru o perioadă de șase luni; întrucât propunerea de a prelungi durata sancțiunilor la trei ani nu a fost adoptată; întrucât propunerea a fost blocată de vetoul guvernului Ungariei, ceea ce împiedică stabilitatea sigură și pe termen mai lung și sprijinul pentru această structură de împrumut; |
R. |
întrucât sprijinul militar general acordat de UE Ucrainei – prin intermediul Instrumentului european pentru pace (IEP) și direct de către statele membre – se ridică la aproximativ 43,5 miliarde EUR; întrucât în august 2024, UE a mobilizat doar prima tranșă, de 1,4 miliarde EUR, de profituri excepționale provenite din activele înghețate ale Băncii Centrale a Rusiei prin intermediul Instrumentului european pentru pace, pentru a oferi mai multă asistență militară Ucrainei; |
S. |
întrucât UE, împreună cu țările G7, a adoptat mecanismul de cooperare în materie de împrumuturi pentru Ucraina, care utilizează profiturile excepționale provenite din activele rusești înghețate pentru a rambursa împrumuturile acordate de UE Ucrainei; întrucât aceste active înghețate nu sunt încă folosite direct pentru a sprijini financiar Ucraina, ci sunt folosite doar profiturile excepționale provenite din aceste active înghețate; întrucât UE va furniza până la 35 de miliarde EUR sub formă de asistență macrofinanciară suplimentară în cadrul mecanismului de cooperare în materie de împrumuturi pentru Ucraina; |
T. |
întrucât guvernul Ungariei blochează atât noul Fond de asistență pentru Ucraina, în valoare de 5 miliarde EUR, înființat în martie 2024 în cadrul IEP, cât și cea de-a opta tranșă din rambursările IEP pentru statele membre care furnizează ajutor militar Ucrainei de aproape doi ani; întrucât prim-ministrul și ministrul afacerilor externe din Ungaria au fost la Moscova pentru a se angaja în discuții cu un stat agresor; |
U. |
întrucât, în discursul său adresat Radei Supreme la 19 noiembrie 2024, președintele Volodîmîr Zelenskîi a prezentat Planul de reziliență internă al Ucrainei, care cuprinde zece puncte esențiale: unitate, front, armament, bani, energie, securitate, comunități, capital uman, suveranitate culturală și politica eroilor; întrucât în septembrie 2022 președintele Zelenskîi a prezentat Formula de pace a Ucrainei, în care descrie 10 cerințe pentru o pace justă pentru Ucraina și pentru restabilirea ordinii bazate pe norme, |
1. |
condamnă din nou războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, care durează de peste 1 000 de zile, fără a lua în considerare agresiunea care a început în 2014, precum și implicarea și sprijinul țărilor terțe în acest război; solicită Rusiei să înceteze imediat toate activitățile militare din Ucraina, să retragă necondiționat toate forțele și echipamentele militare de pe întregul teritoriu recunoscut la nivel internațional al Ucrainei, să elibereze prizonierii ucraineni de război și civilii ucraineni deținuți ilegal, să returneze copiii ucraineni răpiți și să despăgubească Ucraina pentru daunele cauzate poporului său, terenurilor, naturii și infrastructurii sale; |
2. |
condamnă, de asemenea, escaladarea continuă de către Rusia a războiului său de agresiune, în special bombardamentele asupra civililor și a infrastructurii critice, recurgerea la Coreea de Nord pentru a îi furniza trupe care să lupte împotriva armatei ucrainene și testarea unor noi rachete balistice în Ucraina; consideră că aceste măsuri recente de escaladare reprezintă o nouă fază a războiului și un nou risc pentru securitatea Europei în ansamblu; invită UE, statele sale membre și ceilalți parteneri ai Ucrainei să reacționeze în consecință; |
3. |
reamintește că nicio amenințare nucleară din partea Rusiei nu va descuraja UE să ofere în continuare asistență pentru autoapărare Ucrainei; îndeamnă toate statele să respingă normalizarea intimidării nucleare; |
4. |
își exprimă solidaritatea fermă cu poporul ucrainean; reafirmă angajamentul de neclintit al UE în favoarea suveranității, independenței și integrității teritoriale a Ucrainei în cadrul frontierelor sale recunoscute la nivel internațional și evidențiază că este nevoie de solidaritate consolidată și accelerată din partea UE pentru furnizarea de sprijin politic, militar, umanitar, economic și financiar către Ucraina până când Ucraina obține victoria, pentru a opri războiul de agresiune al Rusiei și a permite Ucrainei să-și elibereze toți cetățenii; reamintește că Ucraina, fiind victima unei agresiuni, are dreptul legitim de autoapărare, în conformitate cu articolul 51 din Carta ONU; reafirmă angajamentul UE pentru o pace justă și durabilă în Ucraina, bazată pe suveranitatea și integritatea sa teritorială, și sprijină Formula de pace a Ucrainei ca un cadru pentru angajamentul internațional; |
5. |
invită UE și statele sale membre să depună activ eforturi pentru a menține și a obține cel mai larg sprijin internațional posibil pentru Ucraina și a găsi o soluție pașnică la război, care trebuie să se bazeze pe respectarea deplină a independenței, suveranității și integrității teritoriale a Ucrainei, pe principiile dreptului internațional, pe răspunderea pentru crimele de război și crima de agresiune comise de Rusia, precum și pe plăți de despăgubire și de altă natură ale Rusiei pentru daunele materiale și imateriale masive cauzate în Ucraina; insistă că nicio negociere cu privire la Ucraina nu poate avea loc fără Ucraina; solicită implicarea UE și a statelor membre în punerea în aplicare a Formulei de pace a Ucrainei și în stabilirea condițiilor necesare pentru organizarea celui de-al doilea summit de pace, implicând și țări din sudul global; este convins că UE și statele sale membre trebuie să participe la stabilirea viitoarelor garanții solide de securitate pentru Ucraina, pe baza Formulei de pace și a Planului pentru victorie ale Ucrainei, cu o strategie clară, obiective specifice și o foaie de parcurs concretă; regretă convorbirea telefonică recentă a cancelarului german cu Vladimir Putin; |
6. |
denunță Iranul, Belarusul și Coreea de Nord pentru sprijinul militar acordat Rusiei și, în special, întregul sprijin militar al Coreei de Nord pentru Rusia, care exacerbează și mai mult conflictul; reiterează că atât războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, cât și participarea Coreei de Nord la război și programele sale nucleare și de rachete constituie amenințări grave la adresa ordinii internaționale bazate pe norme; condamnă semnarea și ratificarea recentă a Tratatului privind parteneriatul strategic cuprinzător dintre Rusia și Coreea de Nord, un regim care face obiectul celui mai cuprinzător regim de sancțiuni impus de ONU; îndeamnă Coreea de Nord să își retragă trupele și să înceteze cooperarea militară cu Rusia; invită Rusia să înceteze toate formele de cooperare militară și tehnologică cu Coreea de Nord și să își respecte obligațiile care îi revin în temeiul Tratatului de neproliferare și al mai multor rezoluții ale Consiliului de Securitate al ONU; avertizează cu privire la consecințele grave ale acestui parteneriat militar care ar putea inspira alte regimuri autocratice să participe activ la conflicte militare; |
7. |
condamnă cu cea mai mare fermitate furnizarea de produse cu dublă utilizare și de produse militare Rusiei de către China; reamintește Chinei responsabilitățile care îi revin în calitate de membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU de a apăra ordinea internațională bazată pe norme și, prin urmare, invită Beijingul să pună capăt oricărei asistențe militare sau cu dublă utilizare acordate Rusiei și războiului său de agresiune împotriva Ucrainei; subliniază că refuzul de a schimba direcția în această privință riscă să afecteze grav relațiile bilaterale dintre Uniunea Europeană și China; evidențiază influența semnificativă a Chinei asupra Coreei de Nord și a Rusiei și îndeamnă China să contribuie la reducerea tensiunilor și la prevenirea escaladării și mai mult a ostilităților; își exprimă profunda îngrijorare legată de efectul pe care dependențele europene față de China îl au asupra credibilității în ceea ce privește capacitatea statelor membre de a-și proteja securitatea națională și pe cea a UE în ansamblu; |
8. |
îndeamnă comunitatea internațională să ia măsuri rapide și decisive pentru a face față acestei escaladări alarmante; solicită să se coopereze mai strâns la nivel internațional pentru a preveni transporturile de arme din Coreea de Nord către Rusia, inclusiv să se creeze mecanisme mai bune de monitorizare și de asigurare a respectării dispozițiilor în cadrul ONU și prin alianțele multilaterale; îndeamnă UE să ia măsuri decisive pentru a sancționa persoanele și entitățile din Coreea de Nord care sunt implicate în transferurile de arme și de trupe, precum și intermediarii care facilitează aceste tranzacții; salută eforturile comunității internaționale de a reprima comerțul ilicit cu arme al Coreei de Nord și subliniază că trebuie menținută presiunea asupra Phenianului pentru a-și înceta acțiunile de destabilizare; invită toate statele membre ale UE și ale ONU să depună toate eforturile pentru a asigura punerea în aplicare a tuturor rezoluțiilor Consiliului de Securitate al ONU privind Coreea de Nord și să blocheze în mod proactiv orice cale care permite Coreei de Nord să obțină finanțare, materiale sau cunoștințe pentru programele sale ilegale de arme; |
9. |
îndeamnă statele membre să extindă și să consolideze în continuare regimul de sancțiuni împotriva Coreei de Nord, a Belarusului și a Iranului, având în vedere sprijinul militar acordat de aceste țări Rusiei în războiul său de agresiune împotriva Ucrainei, și să adauge pe listele de sancțiuni ale UE principalele entități și persoane chineze care susțin direct războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei și sectorul apărării și securității din Rusia; |
10. |
își exprimă profunda îngrijorare cu privire la posibilitatea unui eventual transfer de tehnologie nucleară sau legată de rachete balistice către Coreea de Nord, care ar submina eforturile internaționale de neproliferare și ar reprezenta o amenințare gravă la adresa păcii și stabilității în Peninsula Coreeană și la nivel mondial; invită UE și statele sale membre să dezvolte și să promoveze, în cooperare cu partenerii G7 și G20, un mecanism alternativ pentru grupul de experți al ONU cu scopul de a asigura monitorizarea și aplicarea eficientă a sancțiunilor împotriva Coreei de Nord; |
11. |
își exprimă profunda îngrijorare cu privire la încălcările grave și continue ale drepturilor omului în Coreea de Nord, unde politicile opresive ale regimului și neglijarea sistemică a nevoilor de bază au cauzat suferințe în rândul întregii poluații; condamnă deturnarea resurselor către activități militare și conflicte externe, inclusiv sprijinul pentru războiul de agresiune al Rusiei, în detrimentul nevoilor umanitare urgente din Coreea de Nord; solicită UE și partenerilor internaționali să intensifice eforturile pentru a trage la răspundere regimul nord-coreean pentru încălcările drepturilor omului; îndeamnă să se sprijine în mai mare măsură organizațiile societății civile și apărătorii drepturilor omului care depun eforturi pentru a documenta abuzurile și pentru a oferi ajutor cetățenilor nord-coreeni; îndeamnă guvernul chinez să renunțe la practicile de returnare și să le ofere refugiaților nord-coreeni acces la protecție internațională; invită Coreea de Nord să acorde acces în țară organismelor ONU active în domeniul drepturilor omului pentru a evalua situația drepturilor omului, disparițiile forțate și condițiile deținuților și ale refugiaților returnați, inclusiv cazurile lui Kim Cheol-ok și ale misionarilor sud-coreeni Kim Jung-wook, Kim Kook-kie și Choi Chun-gil; |
12. |
subliniază că UE are nevoie de o strategie cuprinzătoare pentru a face față consecințelor mai ample ale alianțelor autoritare, în special între Rusia, Coreea de Nord, Belarus, Iran, China și alte state care subminează ordinea internațională bazată pe norme; solicită UE și statelor sale membre să depună eforturi active pentru a promova regimul mondial de neproliferare nucleară, precum și o cooperare mai strânsă cu partenerii internaționali pentru a reduce tensiunile din regiunea indo-pacifică; |
13. |
invită UE și statele sale membre să își consolideze și mai mult sprijinul militar pentru Ucraina, inclusiv prin furnizarea de aeronave, rachete cu rază lungă de acțiune, inclusiv rachete Taurus, sisteme moderne de apărare antiaeriană, inclusiv Patriots și SAMP/T, muniție, precum și MANPADS, artilerie și programe de instruire pentru forțele ucrainene și solicită livrarea accelerată a echipamentelor promise pentru a răspunde nevoilor urgente ale Ucrainei; își reiterează poziția potrivit căreia toate statele membre ale UE și aliații NATO ar trebui să se angajeze, împreună și fiecare în parte, să sprijine militar Ucraina cu cel puțin 0,25 % din PIB-ul lor anual; salută semnarea de către UE și Ucraina a angajamentelor comune în materie de securitate și invită Comisia și statele membre să acționeze rapid pentru a pune în aplicare în mod eficace angajamentele asumate; invită Comisia și Consiliul să se asigure că capacitatea europeană de comunicații spațiale IRIS2 este pe deplin operațională cât mai curând posibil și să acorde Ucrainei (și Taiwanului) acces la aceasta cât mai curând; |
14. |
invită Consiliul să își extindă sancțiunile împotriva Rusiei; solicită să se aplice sancțiuni suplimentare împotriva sectoarelor de importanță economică specială pentru Rusia (sectoarele metalurgic, nuclear, chimic, agricol și bancar) și a materiilor prime rusești, cum ar fi aluminiul, produsele siderurgice, uraniul, titanul și nichelul, un embargo total asupra importurilor în UE de combustibili fosili ruși și de gaze naturale lichefiate (GNL), precum și reducerea în continuare a plafonului prețurilor pentru produsele petroliere rusești, în coordonare cu partenerii G7, pentru a nu mai contribui la finanțarea războiului ilegal de agresiune al Rusiei; solicită sancțiuni mai severe și mai bine direcționate împotriva flotei fantomă a Rusiei; subliniază că trebuie încetată orice cooperare cu Rusia în sectorul energiei nucleare; atrage atenția că Rusia nu se mai bazează pe exporturile de gaze, ci trece la îngrășămintele pe bază de gaze, acestea reprezentând o sursă majoră de venituri și de valută pentru statul rus, alimentând direct mașina sa de război, compromițând în același timp economiile UE și punând în pericol securitatea alimentară; solicită UE să răspundă adecvat acestei provocări, urgent și prin acțiuni ferme și decisive, întrucât dependența UE de îngrășămintele rusești crește într-un ritm alarmant; |
15. |
invită, în special, statele membre care nu își respectă propriile angajamente în ceea ce privește producția de produse din domeniul apărării și sprijinul direct pentru capacitățile de producție relevante să participe în întreprinderi comune cu Ucraina sau să plaseze comenzi direct în Ucraina; invită statele membre să accelereze investițiile directe pentru a crește capacitatea industrială militară a Ucrainei, urmând modelul utilizat de Danemarca; solicită UE să includă acest model în Fondul de asistență pentru Ucraina; |
16. |
invită instituțiile UE și statele membre să contribuie activ la menținerea unității în ceea ce privește sancțiunile și să acționeze rapid pentru a adopta cel de-al 15-lea pachet de sancțiuni; îndeamnă statele membre să exercite activ presiune asupra guvernului Ungariei să înceteze blocarea iresponsabilă a Instrumentului european pentru pace, inclusiv a Fondului de asistență pentru Ucraina, înființat recent, deoarece a împiedicat mobilizarea sumei de 6,6 miliarde EUR sub formă de rambursări parțiale către statele membre care oferă sprijin militar Ucrainei; subliniază că, dacă Instrumentul european pentru pace rămâne blocat până la următorul Consiliu European, trebuie stabilit imediat un nou format care să includă numai statele membre care doresc și sunt în măsură să furnizeze ajutor militar Ucrainei sau trebuie rambursate contribuțiile naționale pentru a nu împiedica buna finanțare a ajutorului bilateral; |
17. |
invită Consiliul și statele membre să trateze în mod sistematic problema eludării sancțiunilor de către întreprinderi și persoane cu sediul sau reședința în UE, părți terțe și state terțe, precum și să adopte și să pună în aplicare cu strictețe măsuri restrictive împotriva tuturor entităților care facilitează eludarea sancțiunilor și furnizează complexului militar al Rusiei tehnologii și echipamente militare și cu dublă utilizare, asigurându-se că eventualele lacune nu sunt exploatate pentru a canaliza arme sau resurse către Rusia; consideră că este esențial să se întărească controlul exportului și întreținerii echipamentelor de înaltă tehnologie produse în UE și să se intensifice măsurile de aplicare a legii și cooperarea pentru a preveni eludarea sancțiunilor; solicită să se intensifice urgent revizuirea schimburilor comerciale ale statelor membre ale UE cu țările din Asia Centrală, precum și cu Turcia și Azerbaidjan, printre altele, deoarece ele sunt utilizate în mod clar în eludarea sancțiunilor UE; |
18. |
reiterează apelul său adresat UE și statelor sale membre de a revizui durata actuală a sancțiunilor impuse Rusiei, prelungind perioada de validitate a acestora, care este în prezent de șase luni, până la trei ani – o perioadă mai robustă și mai strategică; ia act de faptul că o astfel de măsură ar spori coerența și previzibilitatea poziției UE în materie de politică externă și ar proteja Uniunea de instrumentalizarea abuzivă a cerințelor de legate de unanimitate, ar consolida impactul sancțiunilor și ar transmite un mesaj clar de angajament față de respectarea dreptului internațional și a securității europene, reducând, în același timp, sarcina administrativă generată de reînnoirile frecvente; |
19. |
salută decizia președintelui SUA, Joe Biden, de a permite Ucrainei să folosească sisteme avansate de rachete împotriva unor ținte militare de pe teritoriul Rusiei, subliniind că această autorizare respectă dreptul legitim al Ucrainei la autoapărare consacrat la articolul 51 din Carta ONU; invită UE și statele sale membre să adopte măsuri similare, eliminând restricțiile privind utilizarea sistemelor militare pentru operațiuni de apărare legitime dincolo de frontierele Ucrainei, cu scopul de a descuraja noi agresiuni din partea Rusiei; |
20. |
invită UE și statele sale membre să colaboreze cu viitoarea administrație de la Washington pentru a consolida cooperarea transatlantică reciproc avantajoasă, evidențiind interesul strategic comun de a sprijini Ucraina, și să sublinieze că Rusia și aliații săi reprezintă nu doar o amenințare la adresa stabilității europene, ci și un pericol important pentru securitatea mondială și pentru ordinea internațională bazată pe norme; așteaptă din partea viitoarei administrații Trump să își mențină sprijinul pentru Ucraina și angajamentul ferm față de NATO și îndeamnă, între timp, UE și statele sale membre să treacă de la discuții la fapte și să instituie o veritabilă Uniune a apărării, de asemenea, ca pilon european al NATO, începând cu consolidarea propriilor capacități de apărare; |
21. |
solicită tragerea la răspundere pentru crimele de război și încălcările dreptului internațional săvârșite de Rusia și de aliații săi, inclusiv Coreea de Nord, printr-o cooperare consolidată cu Curtea Penală Internațională și cu alte organisme judiciare; îndeamnă UE și partenerii internaționali să își intensifice eforturile pentru a-i trage la răspundere pe toți autorii acestor încălcări; |
22. |
invită Comisia să propună măsuri suplimentare pentru a sprijini economia ucraineană, furnizând sprijin financiar suplimentar și facilitând oportunitățile de investiții; salută acordul cu Consiliul privind asistența macrofinanciară pentru Ucraina în valoare de până la 35 de miliarde EUR, utilizând activele rusești înghețate, precum și noul mecanism de cooperare în materie de împrumuturi pentru Ucraina; solicită să se pună în aplicare rapid ambele instrumente pentru a permite Ucrainei să beneficieze cât mai curând posibil de aceste noi posibilități de finanțare; |
23. |
își reiterează apelul adresat UE și statelor sale membre de a lua măsuri mai concrete pentru a găsi soluții creative în cadrul unui regim juridic solid, care să permită confiscarea activelor deținute de statul rus înghețate de UE și utilizarea acestora pentru a face față diferitelor implicații ale războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, inclusiv pentru a preveni noi distrugeri și pierderi de vieți omenești, a reconstrui țara și a despăgubi victimele agresiunii Rusiei; subliniază că, în cazul în care Rusia va revendica aceste active în viitor, problema va putea fi soluționată numai după o analiză cuprinzătoare a reparațiilor datorate Ucrainei; subliniază că Mecanismul pentru Ucraina este important ca instrument de sprijin financiar pe termen lung, de reconstrucție și redresare și îndeamnă ca el să fie pus în aplicare rapid și eficient; invită Comisia să propună asistență financiară pe termen lung după 2027 pentru reconstrucția Ucrainei, profitând de experiența dobândită cu Mecanismul pentru Ucraina; |
24. |
subliniază că trebuie creat un cadru mai stabil și mai previzibil pentru relațiile comerciale dintre UE și Ucraina; invită, în acest sens, Comisia să accelereze consultările cu Ucraina în temeiul articolului 29 din cordul de asociere și îndeamnă ambele părți să convină asupra celui mai ambițios nivel de liberalizare posibil; invită Comisia să implice îndeaproape Parlamentul în reexaminarea zonei de liber schimb aprofundate și cuprinzătoare (DCFTA); ia act de restricțiile impuse unilateral de mai multe state membre asupra importurilor de produse agroalimentare din Ucraina, care afectează competența exclusivă a UE în ceea ce privește comerțul în cadrul politicii comerciale comune și obligațiile UE în temeiul DCFTA cu Ucraina; invită Comisia să găsească soluții europene la potențialele denaturări ale pieței cauzate de creșterea fluxurilor de produse agroalimentare ucrainene, în consultare cu Ucraina și cu statele membre relevante; |
25. |
solicită, având în vedere lunile grele de iarnă, să fie crescut semnificativ ajutorul umanitar al UE pentru a face față situației dezastruoase provocate de atacurile sistematice ale Rusiei asupra infrastructurii civile, în special asupra infrastructurii energetice, care au lăsat milioane de ucraineni fără servicii esențiale; recunoaște munca depusă de multe organizații ucrainene și de alte organizații ale societății civile care sprijină familiile copiilor ucraineni răpiți, prizonierii de război și civilii ucraineni deținuți ilegal și eforturile lor neobosite de a-i aduce acasă pe cei dragi; invită UE, statele sale membre și comunitatea internațională să sprijine activitățile lor și să utilizeze toate forumurile internaționale disponibile pentru a exercita presiuni asupra Rusiei pentru a o determina să returneze copiii ucraineni răpiți, prizonierii ucraineni de război și civilii ucraineni deținuți ilegal; |
26. |
regretă uciderea deliberată și maltratarea prizonierilor de război ucraineni de către Rusia și invită Rusia să își respecte obligațiile internaționale, în special Convenția de la Geneva, și să permită organizațiilor internaționale, cum ar fi Comitetul Internațional al Crucii Roșii, să viziteze prizonierii de război și să evalueze starea lor de sănătate; invită UE, statele sale membre și comunitatea internațională, în special ONU, să revizuiască și să adapteze convențiile internaționale și activitatea organizațiilor internaționale relevante la realitățile actuale și să le facă mai receptive la nevoile prizonierilor de război; |
27. |
ia act cu îngrijorare de faptul că Rusia recrutează în mod activ persoane din regiuni îndepărtate, inclusiv din Africa, Orientul Mijlociu și America Latină, recurgând la înșelăciuni sau constrângeri, pentru a le trimite să lupte în războiul împotriva poporului ucrainean; invită ONU, Uniunea Africană și țările ale căror populații sunt vizate de Moscova să ia măsuri active pentru a contracara aceste recrutări; |
28. |
evidențiază din nou rolul constructiv al Coreei de Sud în ordinea internațională bazată pe norme, inclusiv angajamentul său ferm față de Ucraina; invită UE și statele sale membre să dialogheze cu Coreea de Sud și să încerce să o determine să își schimbe poziția cu privire la înarmarea Ucrainei, în sensul de a pune la dispoziție resurse militare importante pentru a ajuta Ucraina în operațiunile sale de apărare; salută primul dialog strategic UE-Republica Coreea desfășurat vreodată, care a avut loc la Seul la 4 noiembrie 2024, și parteneriatul subsecvent pentru securitate și apărare încheiat între UE și Coreea de Sud; sprijină aprofundarea relațiilor dintre UE și Coreea de Sud și consolidarea cooperării bilaterale în materie de securitate și de apărare; solicită UE și statelor sale membre ca, în cooperare cu Ucraina și cu Coreea de Sud, să încurajeze și să se pregătească pentru posibila dezertare a unor soldați din Armata Populară Coreeană; invită UE și statele sale membre să își aprofundeze cooperarea cu Coreea de Sud în ceea ce privește viitorul Ucrainei, concentrându-se asupra aspirațiilor acesteia legate de UE, a garanțiilor de securitate și a reconstrucției; solicită o cooperare mai strânsă cu alți parteneri care împărtășesc aceeași viziune, în special Japonia, Australia și Taiwan, și subliniază că este necesar un dialog mai intens în regiunea indo-pacifică; |
29. |
invită UE și statele sale membre să ofere sprijin în continuare opoziției democrate din Rusia, să asigure protecția membrilor acesteia și să îi încurajeze să lupte împotriva regimului Putin, în special a sentimentelor militariste, șovine și imperialiste din societatea rusă, precum și să exprime cu fermitate și să solicite în mod activ sprijin pentru Ucraina; |
30. |
condamnă recentele acte din Marea Baltică care au deteriorat infrastructuri critice europene; subliniază că trebuie să se ancheteze de urgență cu privire la aceste incidente grave și să se comunice informații cu privire la făptași și intențiile acestora; subliniază că mai mulți reprezentanți ai guvernelor europene consideră că incidentul cel mai recent constituie un act grav de sabotaj; invită Vicepreședintele Comisiei/Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate și statele membre să răspundă prin măsuri adecvate împotriva oricăror actori statali sau nestatali responsabili, dacă se dovedește implicarea acestora; |
31. |
încredințează Președintei sarcina de a transmite prezenta rezoluție Consiliului, Comisiei, Vicepreședintelui Comisiei/Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate, guvernelor și parlamentelor statelor membre, președintelui, guvernului și Radei Supreme a Ucrainei, guvernului Rusiei, guvernelor Coreei de Sud și Coreei de Nord și celorlalte guverne vizate, precum și Organizației Națiunilor Unite. |
(1)
JO C, C/2024/6129, 22.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/6129/oj.
(2) Texte adoptate, P10_TA(2024)0012.
(3)
JO L, 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj.
(4)
JO L, 2024/2773, 28.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2773/oj.
ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/1809/oj
ISSN 1977-1029 (electronic edition)