OJ:C_202501803: P10_TA(2024)0044 – Porumbul modificat genetic DP202216 – Rezoluția Parlamentului European din 26 noiembrie 2024 referitoare la Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/2618 a Comisiei de autorizare a introducerii pe piață a produselor care conțin, constau în sau sunt fabricate din porumb modificat genetic DP202216, în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1829/2003 al Parlamentului European și al Consiliului (2024/2837(RSP))

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, Jurnalul Oficial UE, 04/04/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2025/18034.4.2025P10_TA(2024)0044Porumbul modificat genetic DP202216Rezoluția Parlamentului European din 26 noiembrie 2024 referitoare la Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/2618 a Comisiei de autorizare a introducerii pe piață a produselor care conțin, constau în sau sunt fabricate...

Informatii

Data documentului: 26/11/2024; data votului
Emitent: Parlamentul European, Comisia pentru mediu, sănătate publică şi siguranţă alimentară
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Formă: Jurnalul Oficial UE
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2025/1803

4.4.2025

P10_TA(2024)0044

Porumbul modificat genetic DP202216

Rezoluția Parlamentului European din 26 noiembrie 2024 referitoare la Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/2618 a Comisiei de autorizare a introducerii pe piață a produselor care conțin, constau în sau sunt fabricate din porumb modificat genetic DP202216, în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1829/2003 al Parlamentului European și al Consiliului (2024/2837(RSP))

(C/2025/1803)

Parlamentul European,

având în vedere Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/2618 a Comisiei de autorizare a introducerii pe piață a produselor care conțin, constau în sau sunt fabricate din porumb modificat genetic DP202216, în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1829/2003 al Parlamentului European și al Consiliului (1),

având în vedere Regulamentul (CE) nr. 1829/2003 al Parlamentului European și al Consiliului din 22 septembrie 2003 privind produsele alimentare și furajele modificate genetic (2), în special articolul 7 alineatul (3) și articolul 19 alineatul (3),

având în vedere votul Comitetului permanent pentru plante, animale, produse alimentare și hrană pentru animale, menționat la articolul 35 din Regulamentul (CE) nr. 1829/2003, din 8 iulie 2024, în urma căruia nu a fost emis niciun aviz, și votul Comitetului de apel din 3 septembrie 2024, în urma căruia, din nou, nu a fost emis niciun aviz,

având în vedere articolul 11 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor și principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competențelor de executare de către Comisie (3),

având în vedere avizul adoptat de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA) la 7 februarie 2024 și publicat la 20 martie 2024
 (4),

având în vedere rezoluțiile sale anterioare în care se opune autorizării unor organisme modificate genetic („OMG”) (5),

având în vedere articolul 115 alineatele (2) și (3) din Regulamentul său de procedură,

având în vedere propunerea de rezoluție a Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară,

A.

întrucât la 1 iulie 2019, Pioneer Overseas Corporation, cu sediul în Belgia, a transmis, în numele Pioneer Hi-Bred International Inc., cu sediul în Statele Unite ale Americii, o cerere adresată autorității naționale competente din Țările de Jos pentru introducerea pe piață a unor produse alimentare, a unor ingrediente alimentare și a unor furaje care conțin, constau în sau sunt fabricate din porumb modificat genetic DP202216 (denumit în continuare „porumb modificat genetic”), în concordanță cu articolele 5 și 17 din Regulamentul (CE) nr. 1829/2003; întrucât cererea se referea și la introducerea pe piață a unor produse care conțin sau constau în porumb modificat genetic destinate altor utilizări decât pentru alimente și furaje, cu excepția cultivării;

B.

întrucât, la 7 februarie 2024, EFSA a adoptat un aviz favorabil, care a fost publicat la 20 martie 2024;

C.

întrucât porumbul modificat genetic conține gene care conferă rezistență la glufosinat și se presupune că are un potențial de producție crescut;

Absența evaluării erbicidului complementar

D.

întrucât Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 503/2013 al Comisiei (6) prevede o evaluare a măsurii în care practicile agricole preconizate influențează rezultatele criteriilor studiate; întrucât, în conformitate cu regulamentul de punere în aplicare menționat, acest lucru este deosebit de pertinent în cazul plantelor tolerante la erbicide;

E.

întrucât marea majoritate a culturilor MG au fost modificate genetic astfel încât să fie tolerante la unul sau mai multe erbicide „complementare” care pot fi utilizate pe parcursul întregului ciclu de viață al culturii MG, fără ca aceasta să moară, cum ar fi cazul unei culturi care nu este tolerantă la erbicide; întrucât, potrivit mai multor studii, culturile modificate genetic cu toleranță la erbicide duc la o utilizare mai extinsă a erbicidelor complementare, în mare parte din cauza apariției unor buruieni tolerante la erbicide (7);

F.

întrucât culturile modificate genetic tolerante la erbicide imobilizează agricultorii într-un sistem de gestionare a buruienilor care depinde în mare măsură sau în totalitate de erbicide, deoarece semințele modificate genetic au un preț mai mare, care poate fi justificat doar dacă agricultorii care cumpără aceste semințe recurg și la pulverizarea erbicidelor complementare; întrucât dependența crescută de erbicidele complementare în fermele care plantează culturi modificate genetic accelerează apariția și răspândirea unor buruieni rezistente la erbicidele respective, făcând astfel să crească ți mai mult nevoia de a utiliza erbicide, un cerc vicios cunoscut sub numele de „spirala erbicidelor”;

G.

întrucât efectele dăunătoare ale dependenței excesive de erbicide asupra sănătății solului, calității apei și biodiversității din sol și de deasupra solului se vor agrava și vor amplifica expunerea oamenilor și a animalelor, eventual și prin creșterea cantității de reziduuri de erbicide în alimente și furaje;

H.

întrucât glufosinatul este clasificat drept toxic pentru reproducere în categoria 1B și îndeplinește astfel „criteriile de excludere” prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului European și al Consiliului (8); întrucât autorizarea utilizării glufosinatului în Uniune a expirat la 31 iulie 2018;

I.

întrucât se consideră că evaluarea reziduurilor de erbicide și a metaboliților acestora prezenți în plantele modificate genetic nu face parte din domeniul de competență al Grupului EFSA pentru organisme modificate genetic și, prin urmare, nu este efectuată în cadrul procesului de autorizare a organismelor modificate genetic;

Observațiile autorităților competente și ale părților interesate din statele membre

J.

întrucât statele membre au prezentat EFSA numeroase observații critice în cursul perioadei de consultare de trei luni (9), inclusiv faptul că planul de monitorizare în cauză nu garantează că informațiile pertinente pentru monitorizarea produsului sunt colectate și, prin urmare, nu pot fi considerate adecvate, că ar trebui prezentate informații suplimentare înainte de finalizarea evaluării riscurilor și că, deși OMG-ul nu este destinat cultivării, solicitantul ar trebui să furnizeze informații detaliate cu privire la teosintul sălbatic relativ, care a fost găsit în mod repetat în câmpurile din Uniune, și că trebuie să se anticipeze deversarea semințelor de porumb în timpul transportului;

Asigurarea unor condiții de concurență echitabile la nivel mondial și respectarea obligațiilor internaționale ale Uniunii

K.

întrucât în concluziile dialogului strategic privind viitorul agriculturii UE (10), Comisia este invitată să își reevalueze abordarea privind accesul pe piață pentru importurile și exporturile agroalimentare, dată fiind problema standardelor divergente ale Uniunii și ale partenerilor săi comerciali; întrucât relațiile comerciale mai echitabile, la nivel mondial, coerente cu obiectivele pentru un mediu sănătos au fost una dintre principalele solicitări ale fermierilor în timpul demonstrațiilor din 2023 și 2024;

L.

întrucât într-un raport din 2017 al Raportorului special al ONU privind dreptul la alimentație se afirmă că, în special în țările în curs de dezvoltare, pesticidele periculoase au un impact dezastruos asupra sănătății (11); întrucât Obiectivul de dezvoltare durabilă 3.9 al ONU (ODD al ONU) își propune să reducă simțitor, până în 2030, numărul deceselor și al bolilor provocate de produsele chimice periculoase și de poluarea și contaminarea aerului, apei și solului (12);

M.

întrucât Cadrul mondial pentru biodiversitate de la Kunming-Montreal („Cadrul de la Kunming-Montreal”), convenit la reuniunea COP15 a părților la Convenția ONU privind diversitatea biologică (CBD a ONU) din decembrie 2022, include un obiectiv global de reducere a riscului asociat pesticidelor cu cel puțin 50 % până în 2030 (13);

N.

întrucât Regulamentul (CE) nr. 1829/2003 prevede că produsele alimentare sau furajele modificate genetic nu trebuie să aibă efecte adverse asupra sănătății umane, a sănătății animale sau a mediului și că, atunci când își redactează decizia, Comisia trebuie să țină seama de toate dispozițiile pertinente din dreptul Uniunii și de alți factori legitimi relevanți pentru subiectul în cauză; întrucât astfel de factori legitimi ar trebui să includă obligațiile Uniunii în temeiul ODD ale ONU și al CBD a ONU;

Reducerea dependenței de furajele importate

O.

întrucât una dintre învățămintele desprinse în urma crizei provocate de pandemia de COVID-19 și a războiului în curs din Ucraina a fost că Uniunea trebuie să pună capăt dependenței de unele materii critice; întrucât, în scrisoarea de misiune adresată comisarului desemnat Christophe Hansen, Președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, îi solicită acestuia să analizeze cum pot fi reduse importurile de produse critice (14);

Un proces decizional nedemocratic

P.

întrucât în cea de a opta legislatură, Parlamentul a adoptat în total 36 de rezoluții prin care se opune introducerii pe piață a unor OMG-uri pentru alimente și furaje (33 de rezoluții) și cultivării de OMG-uri în Uniune (trei rezoluții); întrucât în cea de a noua legislatură, Parlamentul a adoptat 38 de obiecții față de introducerea pe piață a OMG-urilor;

Q.

întrucât, deși ea însăși recunoaște deficitul democratic, lipsa de susținere din partea statelor membre și obiecțiile Parlamentului, Comisia continuă să autorizeze OMG-uri;

R.

întrucât nu este necesar să se modifice legislația pentru a permite Comisiei să refuze autorizarea OMG-urilor atunci când autorizarea nu este susținută de o majoritate calificată a statelor membre în Comitetul de apel (15);

S.

întrucât, în urma votului din 8 iulie 2024 al Comitetului permanent pentru plante, animale, produse alimentare și hrană pentru animale menționat la articolul 35 din Regulamentul (CE) nr. 1829/2003, nu a fost emis niciun aviz, ceea ce înseamnă că autorizarea nu a fost susținută de o majoritate calificată a statelor membre; întrucât nici Comitetul de apel nu a emis un aviz în urma votului din 3 septembrie 2024,

1.

consideră că Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/2618 depășește competențele de executare prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1829/2003;

2.

consideră că Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/2618 nu este în concordanță cu dreptul Uniunii, pentru că nu este compatibil cu obiectivul Regulamentului (CE) nr. 1829/2003, care, în conformitate cu principiile generale prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European și al Consiliului (16), este de a construi o bază prin care să se garanteze un nivel ridicat de protecție a vieții și sănătății umane, a sănătății și calității vieții animalelor, a mediului și a intereselor consumatorilor în raport cu produsele alimentare și furajele modificate genetic, asigurând totodată buna funcționare a pieței interne;

3.

invită Comisia să asigure convergența dintre standardele Uniunii și cele ale partenerilor săi în cadrul negocierilor privind acordurile de liber schimb, pentru a se respecta standardele de siguranță ale Uniunii;

4.

solicită Comisiei să abroge Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/2618 și să prezinte comitetului un nou proiect;

5.

invită Comisia să nu autorizeze culturile modificate genetic tolerante la erbicide, din cauza utilizării sporite asociate a erbicidelor complementare care, implicit, cresc riscurile pentru biodiversitate, siguranța alimentară și sănătatea lucrătorilor, în coerență cu abordarea „O singură sănătate”;

6.

evidențiază, în acest sens, că autorizarea importului pentru utilizări ca produse alimentare sau furaje al oricărei plante modificate genetic devenite tolerantă la erbicidele interzise în Uniune, cum ar fi glufosinatul, nu este în concordanță cu angajamentele internaționale ale Uniunii în conformitate, printre altele, cu ODD ale ONU și CBD a ONU, inclusiv cu Cadrul de la Kunming-Montreal, recent adoptat (17);

7.

așteaptă din partea Comisiei să își îndeplinească de urgență angajamentul (18) de a prezenta o propunere care să garanteze că substanțele chimice periculoase interzise în Uniune nu sunt produse pentru export;

8.

salută faptul că în scrisoarea sa din 11 septembrie 2020 adresată deputaților, Comisia a recunoscut în sfârșit necesitatea de a ține seama de sustenabilitate în deciziile de autorizare a OMG-urilor (19); își exprimă însă dezamăgirea profundă deoarece, de atunci, Comisia a continuat să autorizeze importul de OMG-uri în Uniune, în ciuda obiecțiilor continue formulate de Parlament și a faptului că nu există o majoritate calificată a statelor membre care să susțină o decizie favorabilă;

9.

îndeamnă din nou Comisia să țină seama de obligațiile Uniunii în temeiul acordurilor internaționale, precum Acordul de la Paris privind schimbările climatice, CBD a ONU și ODD ale ONU; solicită din nou ca proiectele de acte de punere în aplicare să fie însoțite de o expunere de motive în care să se explice modul în care acestea respectă principiul de „a nu cauza prejudicii” (20);

10.

încredințează Președintei sarcina de a transmite prezenta rezoluție Consiliului și Comisiei, precum și guvernelor și parlamentelor statelor membre.


(1)  
JO L, 2024/2618, 10.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/2618/oj.

(2)  
JO L 268, 18.10.2003, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2003/1829/oj

(3)  
JO L 55, 28.2.2011, p. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/182/oj

(4)  Avizul științific al Grupului EFSA pentru organisme modificate genetic privind evaluarea porumbului modificat genetic DP202216 pentru utilizare ca produs alimentar sau ca hrană pentru animale, în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1829/2003 (cererea EFSA-GMO-NL-2019-159), EFSA Journal, 2024;22(3):8655, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.8483.

(5)  În cea de a opta legislatură, Parlamentul a adoptat 36 de rezoluții, iar în cea de a noua legislatură, Parlamentul a adoptat 38 de rezoluții în care se opune autorizării unor OMG-uri.

(6)  Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 503/2013 al Comisiei din 3 aprilie 2013 privind cererile de autorizare a alimentelor și furajelor modificate genetic în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1829/2003 al Parlamentului European și al Consiliului și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 641/2004 și (CE) nr. 1981/2006 ale Comisiei (JO L 157, 8.6.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2013/503/oj).

(7)  A se vedea, de exemplu, Schulz, R., Bub, S., Petschick, L. L., Stehle, S., Wolfram, J. (2021) „Applied pesticide toxicity shifts toward plants and invertebrates, even in GM crops”, Science 372(6537), p. 81-84, https://doi.org/10.1126/science.abe1148; Bonny, S., „Genetically Modified Herbicide-Tolerant Crops, Weeds, and Herbicides: Overview and Impact”, Environmental Management, ianuarie 2016;57(1), p. 31-48, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26296738; și Benbrook, C.M., „Impacts of genetically engineered crops on pesticide use in the U.S. – the first sixteen years”, Environmental Sciences Europe, 28 septembrie 2012, vol. 24(1), https://enveurope.springeropen.com/articles/10.1186/2190-4715-24-24.

(8)  Regulamentul (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind introducerea pe piață a produselor fitosanitare și de abrogare a Directivelor 79/117/CEE și 91/414/CEE ale Consiliului (JO L 309, 24.11.2009, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1107/oj).

(9)  
https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/action/downloadSupplement?doi=10.2903%2Fj.efsa.2024.8655&file=efs28655-sup-0008-Annex8.pdf.

(10)  
„Strategic Dialogue on the Future of EU Agriculture – A shared prospect for farming and food in Europe”, septembrie 2024, https://agriculture.ec.europa.eu/document/download/171329ff-0f50-4fa5-946f-aea11032172e_en?filename=strategic-dialogue-report-2024_en.pdf.

(11)  
https://www.ohchr.org/en/documents/thematic-reports/ahrc3448-report-special-rapporteur-right-food.

(12)  
https://indicators.report/targets/3-9/.

(13)  A se vedea: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/ro/ip_22_7834.

(14)  
https://commission.europa.eu/document/2c64e540-c07a-4376-a1da-368d289f4afe_en

(15)  Comisia „poate”, și nu „trebuie”, să acorde o autorizație dacă nu există o majoritate calificată a statelor membre în Comitetul de apel care să susțină o decizie favorabilă, în conformitate cu articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 182/2011;

(16)  Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor și a cerințelor generale ale legislației alimentare, de instituire a Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară și de stabilire a procedurilor în domeniul siguranței produselor alimentare (JO L 31, 1.2.2002, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2002/178/oj).

(17)  În decembrie 2022, la reuniunea COP15 a părților la CBD a ONU, a fost convenit un cadru mondial pentru biodiversitate care include o țintă mondială de reducere a riscului asociat pesticidelor cu cel puțin 50 % până în 2030 (a se vedea: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/ro/ip_22_7834).

(18)  Astfel cum se indică în anexa la comunicarea Comisiei din 14 octombrie 2020 intitulată „Strategia pentru promovarea sustenabilității în domeniul substanțelor chimice – Către un mediu fără substanțe toxice”, COM(2020)0667, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=COM%3A2020%3A667%3AFIN#document2.

(19)  
https://tillymetz.lu/wp-content/uploads/2020/09/Co-signed-letter-MEP-Metz.pdf.

(20)  Rezoluția Parlamentului European din 15 ianuarie 2020 referitoare la Pactul ecologic european (JO C 270, 7.7.2021, p. 2), punctul 102.


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/1803/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x