OJ:C_202501801: P10_TA(2024)0042 – Porumbul modificat genetic DP915635 – Rezoluția Parlamentului European din 26 noiembrie 2024 referitoare la Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1822 a Comisiei de autorizare a introducerii pe piață a produselor care conțin, constau în sau sunt fabricate din porumbul modificat genetic DP915635 în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1829/2003 al Parlamentului European și al Consiliului (2024/2839(RSP))

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, Jurnalul Oficial UE, 04/04/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria CC/2025/18014.4.2025P10_TA(2024)0042Porumbul modificat genetic DP915635Rezoluția Parlamentului European din 26 noiembrie 2024 referitoare la Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1822 a Comisiei de autorizare a introducerii pe piață a produselor care conțin, constau în sau sunt fabricate...

Informatii

Data documentului: 26/11/2024; data votului
Emitent: Parlamentul European, Comisia pentru mediu, sănătate publică şi siguranţă alimentară
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Formă: Jurnalul Oficial UE
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria C


C/2025/1801

4.4.2025

P10_TA(2024)0042

Porumbul modificat genetic DP915635

Rezoluția Parlamentului European din 26 noiembrie 2024 referitoare la Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1822 a Comisiei de autorizare a introducerii pe piață a produselor care conțin, constau în sau sunt fabricate din porumbul modificat genetic DP915635 în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1829/2003 al Parlamentului European și al Consiliului (2024/2839(RSP))

(C/2025/1801)

Parlamentul European,

având în vedere Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1822 a Comisiei de autorizare a introducerii pe piață a produselor care conțin, constau în sau sunt fabricate din porumbul modificat genetic DP915635 în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1829/2003 al Parlamentului European și al Consiliului (1),

având în vedere Regulamentul (CE) nr. 1829/2003 al Parlamentului European și al Consiliului din 22 septembrie 2003 privind produsele alimentare și furajele modificate genetic (2), în special articolul 7 alineatul (3) și articolul 19 alineatul (3),

având în vedere votul Comitetului permanent pentru plante, animale, produse alimentare și hrană pentru animale, menționat la articolul 35 din Regulamentul (CE) nr. 1829/2003, din 26 aprilie 2024, în urma căruia nu a fost emis niciun aviz, și votul Comitetului de apel din 29 mai 2024, în urma căruia, din nou, nu a fost emis niciun aviz,

având în vedere articolul 11 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor și principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competențelor de executare de către Comisie (3),

având în vedere avizul adoptat de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA) la 30 noiembrie 2023 și publicat la 17 ianuarie 2024
 (4),

având în vedere rezoluțiile sale anterioare în care se opune autorizării organismelor modificate genetic („OMG”) (5),

având în vedere articolul 115 alineatele (2) și (3) din Regulamentul său de procedură,

având în vedere propunerea de rezoluție a Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară,

A.

întrucât, la 20 decembrie 2020, Pioneer Overseas Corporation, Inc., cu sediul în Belgia, a transmis, în numele Pioneer Hi-Bred International, cu sediul în Statele Unite ale Americii, o cerere, adresată autorității naționale competente din Țările de Jos vizând introducerea pe piață a produselor alimentare, a ingredientelor alimentare și a furajelor care conțin, constau în sau sunt fabricate din porumbul modificat genetic DP915635 („porumbul MG”), în conformitate cu articolele 5 și 17 din Regulamentul (CE) nr. 1829/2003 („cererea”); întrucât cererea a vizat, de asemenea, introducerea pe piață a produselor care conțin sau constau în porumb modificat genetic DP915635 destinate altor utilizări decât ca produse alimentare sau hrană animală, cu excepția cultivării;

B.

întrucât, la 30 noiembrie 2023, EFSA a adoptat un aviz favorabil, care a fost publicat la 17 ianuarie 2024;

C.

întrucât porumbul MG conține gene care conferă rezistență la glufosinat și produce toxina insecticidă IPD079Ea derivată din feriga Ophioglossum pendulum; întrucât modificarea genetică a implicat un proces în mai multe etape, folosind tehnica CRISPR/Cas, pentru a introduce o „pistă de aterizare” la situl țintă, unde sunt inserate ulterior construcțiile genetice care permit dezvoltarea noilor trăsături;

Absența evaluării erbicidului complementar

D.

întrucât Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 503/2013 (6) al Comisiei prevede o evaluare a măsurii în care practicile agricole preconizate influențează rezultatele criteriilor studiate; întrucât, în conformitate cu regulamentul de punere în aplicare menționat, acest lucru este deosebit de pertinent pentru plantele tolerante la erbicide;

E.

întrucât marea majoritate a culturilor MG au fost modificate genetic astfel încât să fie tolerante la unul sau mai multe erbicide „complementare” care pot fi utilizate pe parcursul întregului ciclu de viață al culturii MG, fără ca aceasta să moară, cum ar fi cazul unei culturi care nu este tolerantă la erbicide; întrucât, potrivit mai multor studii, culturile modificate genetic cu toleranță la erbicide duc la o utilizare mai extinsă a erbicidelor complementare, în mare parte din cauza apariției unor buruieni tolerante la erbicide (7);

F.

întrucât culturile MG tolerante la erbicide imobilizează agricultorii într-un sistem de gestionare a buruienilor care depinde în mare măsură sau în totalitate de erbicide, deoarece semințele modificate genetic au un preț mai mare, care poate fi justificat doar dacă agricultorii care cumpără aceste semințe recurg și la pulverizarea erbicidelor complementare; întrucât dependența sporită de erbicidele complementare în fermele care plantează culturi modificate genetic accelerează apariția și răspândirea unor buruieni rezistente la erbicidele respective, făcând, astfel, să crească nevoia utilizării lor, un cerc vicios cunoscut sub numele de „spirala erbicidelor”;

G.

întrucât efectele dăunătoare ale dependenței excesive de erbicide asupra sănătății solului, calității apei și biodiversității din sol și de deasupra solului se vor agrava și vor amplifica expunerea oamenilor și a animalelor, eventual și prin creșterea cantității de reziduuri de erbicide în alimente și furaje;

H.

întrucât glufosinatul este clasificat drept toxic pentru reproducere în categoria 1B și îndeplinește, prin urmare, criteriile de excludere prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului European și al Consiliului (8); întrucât autorizarea utilizării glufosinatului în Uniune a expirat la 31 iulie 2018;

I.

întrucât se consideră că evaluarea reziduurilor de erbicide și a metaboliților acestora prezenți în plantele modificate genetic nu face parte din domeniul de competență al Grupului EFSA pentru organisme modificate genetic și, prin urmare, nu este efectuată în cadrul procesului de autorizare a organismelor modificate genetic;

Chestiuni nesoluționate privind evaluarea toxinei IPD079Ea

J.

întrucât toxina Ophioglossum pendulum (IPD079Ea) nu face parte din flora europeană și nu a fost niciodată introdusă în lanțul alimentar sau furajer; întrucât descrierea modului de acțiune al IPD079Ea este precară; întrucât statele membre subliniază că introducerea acestei proteine în agricultură și în lanțul alimentar ar necesita mult mai multe date despre modul de acțiune și specificitatea toxinelor;

Observațiile autorităților competente și ale părților interesate din statele membre

K.

întrucât statele membre au prezentat EFSA numeroase observații critice în cursul perioadei de consultare de trei luni, inclusiv faptul că nu se poate emite un aviz despre siguranța porumbului modificat genetic, având în vedere lacunele în materie de date din dosarul referitor la cerințele regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 503/2013, faptul că planul de monitorizare mai trebuie dezvoltat și că efectele glufosinatului asupra microbiomului intestinal al consumatorilor și asupra microflorei solului nu au fost luate în considerare de EFSA, chiar dacă acestea sunt în mod clar afectate;

Asigurarea unor condiții de concurență echitabile la nivel mondial și respectarea obligațiilor internaționale ale Uniunii

L.

întrucât în concluziile dialogului strategic privind viitorul agriculturii UE (9), Comisia este invitată să își reevalueze abordarea privind accesul pe piață pentru importurile și exporturile agroalimentare, dată fiind provocarea reprezentată de standardele divergente ale Uniunii și ale partenerilor săi comerciali; întrucât relațiile comerciale mai echitabile, la nivel mondial, coerente cu obiectivele pentru un mediu sănătos, au fost una dintre principalele solicitări ale fermierilor în timpul demonstrațiilor din 2023 și 2024;

M.

întrucât, într-un raport din 2017 al Raportorului special al ONU privind dreptul la alimentație, se afirmă că, în special în țările în curs de dezvoltare, pesticidele periculoase au un impact dezastruos asupra sănătății (10); întrucât Obiectivul de dezvoltare durabilă 3.9 al ONU (ODD al ONU) își propune să reducă simțitor, până în 2030, numărul deceselor și bolilor provocate de produsele chimice periculoase și de poluarea și contaminarea aerului, apei și solului (11);

N.

întrucât Cadrul global pentru biodiversitate de la Kunming-Montreal („Cadrul de la Kunming-Montreal”), convenit la reuniunea COP15 la Convenția ONU privind diversitatea biologică (CBD a ONU) din decembrie 2022, include un obiectiv global de reducere a riscului pesticidelor cu cel puțin 50 % până în 2030 (12);

O.

întrucât Regulamentul (CE) nr. 1829/2003 prevede că produsele alimentare sau furajele modificate genetic nu trebuie să aibă efecte adverse asupra sănătății umane, a sănătății animale sau a mediului și că, la elaborarea deciziei sale, Comisia trebuie să țină seama de toate dispozițiile pertinente din dreptul Uniunii și de alți factori legitimi pertinenți pentru subiectul în cauză; întrucât astfel de factori legitimi ar trebui să includă obligațiile Uniunii în temeiul ODD al ONU și al CBD a ONU;

Reducerea dependenței de furajele importate

P.

întrucât una dintre lecțiile învățate în urma crizei provocate de pandemia de COVID-19 și a războiului în curs din Ucraina a fost că Uniunea trebuie să pună capăt dependențelor de unele materiale critice; întrucât în scrisoarea de misiune adresată comisarului desemnat Christophe Hansen, Președinta Comisiei Ursula von der Leyen îi solicită acestuia să analizeze ce modalități există pentru a reduce importurile de produse critice (13);

Un proces decizional nedemocratic

Q.

întrucât, în cea de a opta legislatură, Parlamentul a adoptat în total 36 de rezoluții prin care se opune introducerii pe piață de OMG-uri pentru alimente și furaje (33 de rezoluții) și cultivării de OMG-uri în Uniune (trei rezoluții); întrucât, în cea de a noua legislatură, Parlamentul a adoptat 38 de obiecții față de introducerea pe piață a OMG-urilor;

R.

întrucât, deși ea însăși recunoaște deficitul democratic, lipsa de susținere din partea statelor membre și obiecțiile Parlamentului, Comisia continuă să autorizeze OMG-uri;

S.

întrucât nu este necesară nicio modificare a legislației pentru ca Comisia să poată refuza autorizarea OMG-urilor atunci când autorizarea nu este susținută de o majoritate calificată a statelor membre în Comitetul de apel (14);

T.

întrucât, în urma votului din 26 aprilie 2024 al Comitetului permanent pentru plante, animale, produse alimentare și hrană pentru animale, menționat la articolul 35 din Regulamentul (CE) nr. 1829/2003, nu a fost emis niciun aviz, ceea ce înseamnă că autorizarea nu a fost susținută de o majoritate calificată a statelor membre; întrucât nici Comitetul de apel nu a emis un aviz în urma votului din 29 mai 2024;

U.

întrucât, la 2 iulie 2024, Comisia a autorizat introducerea pe piață a porumbului modificat genetic,

1.

consideră că Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1822 depășește competențele de executare prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1829/2003;

2.

consideră că Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1822 nu este compatibilă cu dreptul Uniunii, deoarece nu este compatibilă cu obiectivul Regulamentului (CE) nr. 1829/2003, care, în conformitate cu principiile generale prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European și al Consiliului (15), este acela de a pune bazele pentru a garanta un nivel ridicat de protecție a vieții și sănătății umane, de sănătate și calitate a vieții animalelor și de protecție a intereselor mediului și consumatorilor în cazul produselor alimentare și furajelor modificate genetic, asigurând, totodată, funcționarea efectivă a pieței interne;

3.

invită Comisia să asigure convergența dintre standardele Uniunii și cele ale partenerilor săi în cadrul negocierilor privind acordurile de liber schimb, pentru a se respecta standardele de siguranță ale Uniunii;

4.

invită Comisia să abroge Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1822;

5.

invită Comisia să nu autorizeze culturile modificate genetic tolerante la erbicide, din cauza utilizării sporite asociate a erbicidelor complementare care, implicit, cresc riscurile pentru biodiversitate, siguranța alimentară și sănătatea lucrătorilor, în coerență cu abordarea „O singură sănătate”;

6.

subliniază, în acest sens, că autorizarea importului pentru utilizări ca produse alimentare sau furaje al oricărei plante MG devenită tolerantă la erbicidele interzise în Uniune, cum ar fi glufosinatul, nu este în concordanță cu angajamentele internaționale ale Uniunii în conformitate, printre altele, cu ODD ale ONU și CBD a ONU, inclusiv cu Cadrul de la Kunming-Montreal, recent adoptat (16);

7.

așteaptă din partea Comisiei să își îndeplinească de urgență angajamentul (17) de a prezenta o propunere care să garanteze că substanțele chimice periculoase interzise în Uniune nu sunt produse pentru export;

8.

salută faptul că, în sfârșit, Comisia a recunoscut, în scrisoarea din 11 septembrie 2020 adresată deputaților, necesitatea de a ține seama de sustenabilitate în deciziile de autorizare a OMG-urilor (18); își exprimă, cu toate acestea, dezamăgirea profundă deoarece, de atunci, Comisia a continuat să autorizeze importul de OMG-uri în Uniune, în pofida obiecțiilor continue formulate de Parlament și a faptului că o majoritate a statelor membre au votat împotrivă;

9.

îndeamnă din nou Comisia să țină seama de obligațiile Uniunii în temeiul acordurilor internaționale, precum Acordul de la Paris privind schimbările climatice, CBD a ONU și ODD ale ONU; solicită din nou ca proiectele de acte de punere în aplicare să fie însoțite de o expunere de motive în care să se explice modul în care acestea respectă principiul de „a nu face rău” (19);

10.

încredințează Președintei sarcina de a transmite prezenta rezoluție Consiliului și Comisiei, precum și guvernelor și parlamentelor statelor membre.


(1)  
JO L, 2024/1822, 4.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/1822/oj.

(2)  
JO L 268, 18.10.2003, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2003/1829/oj.

(3)  
JO L 55, 28.2.2011, p. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/182/oj.

(4)  Avizul științific al Grupului EFSA pentru organisme modificate genetic privind evaluarea porumbului modificat genetic DP915635 pentru utilizare ca produs alimentar sau ca hrană pentru animale, în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1829/2003 (cererea EFSA-GMO-NL-2020-172), EFSA Journal, 2024;22(1):8490, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.8490.

(5)  În cea de a opta legislatură, Parlamentul a adoptat 36 de rezoluții, iar în cea de a noua legislatură, Parlamentul a adoptat 38 de rezoluții în care se opune autorizării OMG-urilor.

(6)  Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 503/2013 al Comisiei din 3 aprilie 2013 privind cererile de autorizare a alimentelor și furajelor modificate genetic în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1829/2003 al Parlamentului European și al Consiliului și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 641/2004 și (CE) nr. 1981/2006 ale Comisiei (JO L 157, 8.6.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2013/503/oj).

(7)  A se vedea, de exemplu, Schulz, R., Bub, S., Petschick, L. L., Stehle, S., Wolfram, J. (2021) „Applied pesticide toxicity shifts toward plants and invertebrates, even in GM crops”, Science 372(6537), p. 81-84, https://doi.org/10.1126/science.abe1148; Bonny, S., „Genetically Modified Herbicide-Tolerant Crops, Weeds, and Herbicides: Overview and Impact”, Environmental Management, ianuarie 2016;57(1), p. 31-48, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26296738; și Benbrook, C.M., „Impacts of genetically engineered crops on pesticide use in the U.S. – the first sixteen years”, Environmental Sciences Europe, 28 septembrie 2012, vol.24(1), https://enveurope.springeropen.com/articles/10.1186/2190-4715-24-24.

(8)  Regulamentul (CE) nr. 1107/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind introducerea pe piață a produselor fitosanitare și de abrogare a Directivelor 79/117/CEE și 91/414/CEE ale Consiliului (JO L 309, 24.11.2009, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1107/oj).

(9)  
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal/agriculture-and-green-deal/strategic-dialogue-future-eu-agriculture_ro.

(10)  
https://www.ohchr.org/en/documents/thematic-reports/ahrc3448-report-special-rapporteur-right-food.

(11)  
https://indicators.report/targets/3-9/.

(12)  A se vedea: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/ro/ip_22_7834.

(13)  
https://commission.europa.eu/document/2c64e540-c07a-4376-a1da-368d289f4afe_en

(14)  Comisia „poate”, și nu „trebuie”, să acorde o autorizație dacă nu există o majoritate calificată a statelor membre în Comitetul de apel care să susțină o decizie favorabilă, în conformitate cu articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 182/2011;

(15)  Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor și a cerințelor generale ale legislației alimentare, de instituire a Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară și de stabilire a procedurilor în domeniul siguranței produselor alimentare (JO L 31, 1.2.2002, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2002/178/oj).

(16)  În decembrie 2022, a fost convenit un cadru mondial pentru biodiversitate la COP15 la CBD a ONU, care cuprinde o țintă mondială de reducere a riscului asociat pesticidelor cu cel puțin 50 % până în 2030 (a se vedea: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/ro/ip_22_7834).

(17)  Astfel cum se indică în anexa la comunicarea Comisiei din 14 octombrie 2020 intitulată „Strategia pentru promovarea sustenabilității în domeniul substanțelor chimice – Către un mediu fără substanțe toxice”, COM(2020)0667, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=COM%3A2020%3A667%3AFIN#document2.

(18)  
https://tillymetz.lu/wp-content/uploads/2020/09/Co-signed-letter-MEP-Metz.pdf.

(19)  Rezoluția Parlamentului European din 15 ianuarie 2020 referitoare la Pactul ecologic european (JO C 270, 7.7.2021, p. 2), punctul 102.


ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/1801/oj

ISSN 1977-1029 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x