NORME TEHNICE din 6 mai 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 448 din 19 mai 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LAORDIN 228 08/09/2003
ART. 1REFERIRE LACONVENŢIE 23/06/1969
ART. 3REFERIRE LADECRET 23 03/02/1976
ART. 3REFERIRE LACONVENŢIE 23/06/1969
ART. 3REFERIRE LACONVENŢIE 23/06/1969 ART. 2
ART. 4REFERIRE LACONVENŢIE 23/06/1969
ART. 5REFERIRE LACONVENŢIE 23/06/1969
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 885 06/05/2004
ActulCONTINUT DEORDIN 885 06/05/2004

privind măsurarea tonajului navelor maritime care arborează pavilionul român şi nu efectuează voiaje internaţionale, cod MTCT.ANR-TNM-2004



 + 
Articolul 1ObiectulPrezentele norme tehnice stabilesc o metodologie de calcul şi de certificare a tonajului navelor maritime care arborează pavilionul român şi nu efectuează voiaje internaţionale, asemănătoare cu metodologia aplicată pentru navele care intră sub incidenţa Convenţiei internaţionale asupra măsurării tonajului navelor, încheiată la Londra la 23 iunie 1969, şi, respectiv, cu metodologia aplicată pentru navele şi ambarcaţiunile de pescuit care sunt sub incidenţa Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 228/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind măsurarea tonajului navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit, cod MTCT.ANR-INPESC-2003.
 + 
Articolul 2Domeniul de aplicare(1) Prezentele norme tehnice se aplică navelor prevăzute la art. 1, având lungimea maximă de gabarit (L max ) de 5 m şi mai mult.(2) Prezentele norme tehnice se aplică:a) navelor noi;b) navelor existente care se reconstruiesc sau la care se fac modificări şi transformări importante;c) navelor existente care până în prezent nu au avut certificat de tonaj;d) navelor existente, la cererea armatorului, dacă acesta doreşte modificarea tonajului calculat anterior, conform altor reguli.(3) Pentru navele existente prevăzute la alin. (2) lit. c), calculul şi certificarea tonajului conform prezentelor norme tehnice trebuie să se realizeze în maximum 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin.(4) La navele existente, pentru care armatorii nu cer în mod expres aplicarea prezentelor norme tehnice, Autoritatea Navală Română (ANR) va elibera certificate de tonaj. Modelul certificatului de tonaj este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme tehnice. În noile certificate vor fi înscrise valorile tonajelor din vechile certificate. Preschimbarea certificatelor de tonaj se va face gratuit, la prima inspecţie tehnică efectuată navelor în cauză de către ANR, ce se va efectua după intrarea în vigoare a prezentului ordin.(5) Ambarcaţiunile şi navele de agrement cu lungimi maxime de gabarit de până la 15 m pot fi exceptate de la calculul şi certificarea tonajului conform prezentelor norme tehnice. Pentru acestea, aplicarea prezentelor norme tehnice se va face opţional, la cererea armatorului.
 + 
Articolul 3DefiniţiiÎn înţelesul prezentelor norme tehnice, termenii de mai jos se definesc după cum urmează:1. ANR – Autoritatea Navală Română;2. tonajul navei – noţiune care cuprinde tonajul brut (GT) şi tonajul net (NT) al unei nave;3. tonajul brut (GT) este un parametru adimensional care reflectă mărimea unei nave;4. tonajul net (NT) este un parametru adimensional care reflectă capacitatea de utilizare a unei nave;5. Convenţia de tonaj '69 înseamnă Convenţia internaţională asupra măsurării tonajului navelor, încheiată la Londra la 23 iunie 1969, la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976;6. voiaj internaţional este un voiaj spre şi dinspre un port din afara României;7. navă nouă este o navă a cărei chilă a fost pusă sau se află într-un stadiu de construcţie echivalent la data sau ulterior datei de intrare în vigoare a prezentului ordin;8. navă existentă este o navă care nu este navă nouă;9. puntea superioară [aşa cum este definită de Regula 2(1) din anexa I la Convenţia de tonaj '69] este puntea completă cea mai de sus, expusă intemperiilor şi mării, care are toate deschiderile situate în părţile expuse, prevăzute cu dispozitive permanente de închidere etanşe şi sub care toate deschiderile practicate în bordajele navei sunt prevăzute cu dispozitive permanente de închidere etanşe. În cazurile în care puntea superioară prezintă trepte, se iau ca punte superioară linia părţii inferioare a punţii expuse intemperiilor şi prelungirea sa paralelă cu partea superioară a aceste punţi;10. lungimea navei (L) [aşa cum este definită de art. 2(8) din Convenţia de tonaj '69] este lungimea egală cu 96% din lungimea totală a liniei de plutire situată la o distanţă egală cu 85% din înălţimea de construcţie minimă măsurată în metri (cu o precizie de două zecimale) de la faţa superioară a chilei sau egală cu distanţa dintre muchia prova a etravei şi axa arborelui cârmei la această plutire, dacă aceasta este mai mare. La navele proiectate pentru a naviga cu chila înclinată, plutirea la care este măsurată lungimea trebuie să fie paralelă cu plutirea prevăzută la plină încărcare;11. lungimea maximă de gabarit a navei (L max ) este distanţa longitudinală măsurată în metri (cu o precizie de două zecimale) dintre punctul cel mai îndepărtat din provă al etravei şi punctul situat cel mai în pupă al etamboului. În sensul acestei definiţii se consideră că:a) etrava include structura etanşă a corpului, teuga şi parapetul, dacă există, şi exclude bompresul şi balustradele de siguranţă;b) etamboul include structura etanşă a corpului, oglinda, duneta şi parapetul şi exclude balustradele de siguranţă, tangonetul, maşina de propulsie, instalaţia de guvernare şi cârma, precum şi diversele scări şi platforme;12. lăţimea navei (B) [aşa cum este definită de Regula 2(3) din anexa I la Convenţia de tonaj '69] este lăţimea maximă, la mijlocul navei, măsurată în metri (cu o precizie de două zecimale), între liniile teoretice ale coastelor pentru navele cu înveliş metalic şi măsurată între feţele exterioare ale bordajului pentru navele având corpul din alt material;13. înălţimea de construcţie a navei (D) [aşa cum este definită de Regula 2(2) din anexa I la Convenţia de tonaj '69] este distanţa verticală minimă măsurată în metri (cu o precizie de două zecimale), în bord, de la marginea superioară a chilei până la faţa inferioară a punţii superioare. La navele din lemn sau din material compozit, această distanţă este măsurată plecându-se de la muchia inferioară a baturii chilei. Atunci când formele părţii inferioare ale secţiunii maestre sunt scobite sau când există galborduri groase, această distanţă este măsurată plecându-se de la punctul unde prelungirea părţii plate a fundului spre planul diametral taie feţele laterale ale chilei.Pe o navă având tabla lăcrimară rotunjită, înălţimea de construcţie se măsoară până la punctul de intersecţie a liniei teoretice a punţii cu linia teoretică a bordajului, prelungite ca şi când îmbinarea lăcrimară-centură ar fi de formă unghiulară.Atunci când puntea superioară este în trepte şi când partea înălţată a acestei punţi se găseşte deasupra punctului unde trebuie să se determine înălţimea de construcţie, aceasta din urmă se măsoară până la o linie de referinţă prelungind linia părţii inferioare a punţii paralel cu partea înălţată;14. ambarcaţiune de agrement este orice ambarcaţiune care este destinată să fie utilizată în scopuri recreative şi sportive de agrement, necomerciale, indiferent de tip şi de modul de propulsie, al cărei corp are lungimea maximă L max de până la 24 m;15. nave de agrement sunt velierele şi iahturile, indiferent de deplasament, construite şi echipate pentru călătorii de lungă durată, precum şi cele destinate activităţilor sportive şi de agrement, necomerciale.
 + 
Articolul 4Tonajul brut(1) Tonajul brut (GT) al navelor cu lungimea maximă de gabarit (L max ) de 15 m şi mai mare se calculează conform prevederilor anexei I la Convenţia de tonaj '69.(2) Tonajul brut (GT) al navelor cu lungimea maximă de gabarit (L max ) mai mică de 15 m se calculează cu următoarea formulă:GT = K x V,unde:K = 0,2 + 0,02 x log(10) VV – volum în mc , calculat cu formula:V = a x (L max x B x D)a – coeficient funcţie de L max , calculat cu următoarea formulă:a = 0,5194 + 0,0145 x L max , dar nu mai mic de 0,6.(3) Valoarea tonajului brut obţinută din calcul se va rotunji pentru a fi exprimată prin cel mai apropiat număr întreg.
 + 
Articolul 5Tonajul net(1) Tonajul net (NT) al navelor cu lungimea maximă de gabarit (L max ) de 15 m şi mai mare se calculează conform prevederilor anexei I la Convenţia de tonaj '69.(2) Tonajul net (NT) al navelor cu lungimea maximă de gabarit (L max ) mai mică de 15 m se calculează cu următoarea formulă:NT = 0,3 x GT,unde GT este tonajul brut calculat conform formulei de la art. 4 alin. (2).(3) Valoarea tonajului net obţinută din calcul se va rotunji pentru a fi exprimată prin cel mai apropiat număr întreg.
 + 
Articolul 6Măsurători şi calcule(1) Dimensiunile unei nave, precum şi toate mărimile liniare care definesc forma şi mărimea spaţiilor pentru calculul tonajului trebuie stabilite fie prin măsurători directe la bord, fie din planurile de construcţie ale navei.(2) Toate volumele cuprinse în calculul tonajului sunt măsurate, oricare ar fi sistemele de izolare sau alte amenajări, până la faţa interioară a bordajului sau a tablelor care delimitează structura, în cazul navelor din metal, şi până la faţa exterioară a bordajului sau până la faţa interioară a suprafeţelor care delimitează structura, în cazul navelor construite din alt material.(3) Volumele spaţiilor luate în considerare se calculează prin metode universal admise şi cu o precizie apreciată ca acceptată.(4) Măsurătorile şi calculele de tonaj fac obiectul unei documentaţii care poate fi întocmită de ANR sau de persoane ori instituţii competente specializate. Documentaţia întocmită de persoane sau instituţii competente specializate privind calculul tonajului unei nave trebuie să aibă viza ANR prin care se atestă corectitudinea acesteia.
 + 
Articolul 7Certificarea(1) Navelor care sunt sub incidenţa prezentelor norme tehnice li se va elibera Certificatul de tonaj pentru navă maritimă, având forma şi conţinutul conform modelului prevăzut în anexă.(2) Certificatul se eliberează în trei exemplare, din care un exemplar pentru bordul navei, un exemplar pentru armator şi un exemplar la ANR. Eliberarea unor copii suplimentare se poate face numai la cererea armatorului, contra cost, conform tarifelor în vigoare.(3) Armatorul navei are obligaţia să păstreze, împreună cu Certificatul de tonaj pentru navă maritimă, calculul de tonaj aprobat de ANR.
 + 
Anexa la normele tehnice(Sigla) AUTORITATEA NAVALĂ ROMÂNĂCERTIFICAT DE TONAJ PENTRU NAVĂ MARITIMĂEliberat de către Autoritatea Navală Română în conformitate cu prevederiledin: "Norme tehnice privind măsurarea tonajului navelor maritime carearborează pavilionul român şi nu efectuează voiaje internaţionale,cod MTCT. ANR – TNM – 2004"  Caracteristici principale 

Numele navei
Numărul sau literele distinctive
Portul de înregistrare
Lungimea maximă
Conform Articol 3(10)din norme tehnice
Cod MTCT.ANR-TNM-2004
L max = m

Lungimea
Conform Articol 3(9)din norme tehnice
Cod MTCT.ANR-TNM-2004
L = m

Lăţimea
Conform Articol 3(11)din norme tehnice
Cod MTCT.ANR-TNM-2004
B = m

Înălţimea
Conform Articol 3(12)din norme tehnice
Cod MTCT.ANR-TNM-2004
D = m

  Elemente pentru determinarea tonajului brut şi net al navei ┌───────────┬──────────────────────────┬─────────────────────────┬───────────┐ │ Cazul │V-volumul total al tuturor│Conform Articol 4(1)din │ │ │ navelor │spaţiilor închise ale │norme tehnice Cod. │ │ │ cu │navei │ MTCT.ANR-TNM-2004 │ mc │ │L max ≥ 15m├──────────────────────────┤(Reg. 3 din Convenţia de ├───────────┤ │ │K1 = 0,2 + 0,002log(10)V │tonaj 69) │ │ │ ├──────────────────────────┼─────────────────────────┼───────────┤ │ │V(c)-volumul total al spa-│Conform Articol 5(1)din │ │ │ │ţiilor de încărcare ale │norme tehnice Cod. │ │ │ │navei │ MTCT.ANR-TNM-2004 │ mc │ │ ├──────────────────────────┤(Reg. 3 din Convenţia de ├───────────┤ │ │K2 = 0,2+0,002log(10)V(c) │tonaj 69) │ │ │ ├──────────────────────────┤ ├───────────┤ │ │d-pescajul de calcul la │ │ │ │ │mijlocul navei │ │ m │ │ ├──────────────────────────┤ ├───────────┤ │ │N1-nr. pasageri din cabine│ │ │ │ │cu cel mult 8 cuşete │ │ │ │ ├──────────────────────────┤ ├───────────┤ │ │N2-nr. altor pasageri │ │ │ ├───────────┼──────────────────────────┼─────────────────────────┼───────────┤ │ Cazul │V = a x (L max x B x D) │Conform Articol 4(2)din │ │ │ navelor │ │norme tehnice Cod. │ │ │ cu │ │ MTCT.ANR-TNM-2004 │ mc │ │L max <15m├──────────────────────────┤ ├───────────┤ │ │a = 0,5194 + 0,0145 x Lmax│ │ │ │ │dacă 0,5194 + 0,0145 xLmax│ │ │ │ │ ≥ 0,6 │ │ │ │ │a = 0,6 │ │ │ │ │dacă 0,5194 + 0,0145 xLmax│ │ │ │ │ <0,6 │ │ │ │ ├──────────────────────────┤ ├───────────┤ │ │K = 0,2 + 0,002 log(10)V │ │ │ ├───────────┴──────────────────────────┼─────────────────────────┴───────────┤ │Cazul navelor existente care îşi men- │Valorile Tonajului brut şi Tonajului │ │ţin vechile tonaje │net sunt preluate din certificat nr: │ │Conform Articol 4(2)din norme tehnice │……………………………… │ │Cod. MTCT.ANR-TNM-2004 │eliberat de …………………… │ │ │la data de ……………………. │ └──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘  Se certifică prin prezentul că tonajele navei sus rubricate sunt:  TONAJUL BRUT GT = TONAJUL NET NT =  (GROSS TONNAGE) (NETTONNAGE)  Eliberat la ……………………. Data eliberării ……………….  (Locul eliberării certificatului)  Inspector Autoritatea Navală Română ……………. (Ştampila)  (numele, prenumele în clar şi semnătura)  Certificat Nr. ….. Exemplar: ( 1/3); (2/3); (3/3); (copie la cerere)                                      (se taie elementele ne-necesare)                                                   Formular Cod. ANK/I NM-2004                                                    (Reversul certificatului)  Datele din prezentul tabel se completează numai în cazul navelor cu L max de  15 m şi mai mult 

SPAŢII INCLUSE ÎN TONAJ
TONAJ BRUT TONAJ NET
Denumirea
spaţiului
închis

Amplasare
(Coaste)

Lun-
gime
[m]

Volum
[mc]

Denumirea
spaţiului
de
încărcare
Amplasare
(Coaste)

Lun-
gime
[m]

Volum
[mc]

Volum total spaţii închise

Volum total spaţii de
încărcare
Spaţii excluse în tonaj
Se marchează cu un asterisc (*) acele
dintre spaţiile enumerate mai sus care
cuprind în acelaşi timp spaţii incluse
şi excluse
PESCAJUL

d = [m]

Menţiuni:

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x