NORME TEHNICE din 5 august 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 812 din 24 august 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 1241 05/08/2021
ART. 2REFERIRE LAORDIN 1885 24/06/2016
ART. 2REFERIRE LANORMĂ 24/06/2016
ART. 5REFERIRE LANORMĂ 24/06/2016 ART. 9
ART. 7REFERIRE LANORMĂ 24/06/2016 ART. 15
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 1241 05/08/2021
ActulCONTINUT DEORDIN 1241 05/08/2021
ActulREFERIT DEORDIN 1241 05/08/2021





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 1.241 din 5 august 2021, publicat în Monitorul Oficial, nr. 812 din 24 august 2021.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Prezentele norme tehnice stabilesc modul de funcționare în România a sistemului de gestionare a contingentelor tarifare deschise prin reglementări ale Uniunii Europene, administrate de Comisia Europeană – Direcția Generală Impozitare și Uniune Vamală (DG TAXUD), în conformitate cu ordinea cronologică a datelor de acceptare a declarațiilor vamale de punere în liberă circulație a mărfurilor, după principiul „primul venit, primul servit“. + 
Articolul 2În sensul prezentelor norme tehnice, termenii de mai jos au următoarea semnificație:a)contingent tarifar – volum de mărfuri exprimat cantitativ sau valoric ce poate fi pus în liberă circulație cu un tratament tarifar favorabil, constând în reducerea sau exceptarea de taxe vamale, stabilit de DG TAXUD;b)cerere de alocare – solicitarea declarantului pentru a beneficia de un contingent tarifar prin intermediul unei declarații vamale de punere în liberă circulație;c)balanța contingentului tarifar – cantitatea sau valoarea acestuia pusă la dispoziție, aflată în uz;d)taxe la import și alte taxe – taxe vamale și alte măsuri tarifare prevăzute la import de legislația agricolă sau comercială ori de alte dispoziții ale Uniunii Europene, taxa pe valoarea adăugată și accizele datorate la importul mărfurilor;e)Quota^1 – bază de date pentru gestionarea contingentelor tarifare, ale cărei date publice sunt puse la dispoziția persoanelor interesate pe pagina de internet a Comisiei Europene – DG TAXUD;^1 https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/quota_consultation.jsp?Lang=rof)COTA2 – aplicație națională informatică ce susține administrarea contingentelor tarifare de autoritatea vamală din România;g)RCDPS – Sistemul român de procesare automată a declarației vamale la import;h)SIIV – Sistemul informatic integrat vamal;i)BC – birou central responsabil de gestionarea contingentelor tarifare în România;j)programul de alocare a contingentelor tarifare – programul privind transmiterea cererilor de alocare la DG TAXUD și zilele când se fac alocări, publicat pe pagina de internet a Direcției Generale a Vămilor (www.customs.ro);k)graficul de alocare a contingentelor tarifare – graficul privind zilele de alocare a contingentelor tarifare, stabilit de Comisia Europeană pentru sfârșitul și începutul anului, publicat pe pagina de internet a Direcției Generale a Vămilor;l)Codul vamal al Uniunii – Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii;m)Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 – Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele detaliate ale anumitor dispoziții ale Codului vamal al Uniunii, cu modificările și completările ulterioare;n)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 – Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziții din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii;o)OPANAF nr. 1.885/2016Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.885/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice de utilizare a Sistemului român de procesare automată a declarației vamale la import, cu completările ulterioare.
 + 
Capitolul IICererea de alocare a contingentului tarifar + 
Secţiunea 1Întocmirea și depunerea cererii de alocare a contingentului tarifar + 
Articolul 3(1)Cererea de alocare se întocmește de către declarantul vamal numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:a)contingentul tarifar este deschis printr-o reglementare unională în vigoare;b)balanța acestuia nu este epuizată.(2)Cererea de alocare se depune prin completarea declarației vamale sub formă electronică, cu următoarele date:a)caseta 31 – cantitatea și codul unității de măsură suplimentare, în cazul în care contingentul tarifar este exprimat cantitativ în altă unitate de măsură decât cea prevăzută la caseta 35, 38 sau 41;b)caseta 36 – codul preferinței tarifare, prin care se solicită beneficiul contingentului tarifar;c)caseta 39 – numărul de ordine al contingentului tarifar, stabilit prin reglementarea Uniunii Europene care instituie contingentul tarifar;d)caseta 44 – codurile și referințele documentelor și certificatelor de a căror prezentare este condiționată alocarea contingentului tarifar;e)caseta 48 – tipul plății, tipul garanției, numărul de referință al garanției (GRN) și data emiterii, în situația menționată la art. 4 alin. (1). + 
Articolul 4(1)În situația în care contingentul tarifar este considerat critic în conformitate cu art. 53 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, în aplicarea prevederilor art. 153 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, liberul de vamă pentru mărfuri este condiționat de constituirea unei garanții.(2)Garanția trebuie să acopere diferența de cuantum al taxelor la import și altor taxe aplicabile în situația în care nu se acordă tratamentul tarifar favorabil prevăzut în cadrul contingentului tarifar.(3)Mențiunile referitoare la garanția constituită se înscriu de către declarant în caseta 48 a declarației vamale. + 
Articolul 5Cererea de alocare se consideră a fi depusă odată cu acceptarea la biroul vamal a declarației vamale sub formă electronică, însoțită de documentele justificative, conform prevederilor art. 9 alin. (1) din anexa la OPANAF nr. 1.885/2016.
 + 
Secţiunea a 2-aVerificarea și validarea cererii de alocare + 
Articolul 6(1)După acceptarea de către biroul vamal, declarația vamală care conține o cerere de alocare a unui contingent tarifar este supusă obligatoriu controlului documentar.(2)Biroul vamal verifică:a)valabilitatea și balanța contingentului tarifar prin consultarea Quota, pe pagina de internet a Comisiei Europene, sau a aplicației RCDPS, precum și îndeplinirea condițiilor specifice prevăzute de reglementarea Uniunii Europene care îl instituie;b)plata taxelor la import și a altor taxe datorate la punerea în liberă circulație a mărfurilor și, dacă este cazul, constituirea garanției potrivit art. 4.
 + 
Articolul 7(1)În situația în care, în urma controlului documentar, se constată că respectivul contingent tarifar este epuizat sau declarația vamală este completată necorespunzător, biroul vamal nu acordă liberul de vamă pentru mărfurile în cauză, iar declarația vamală se respinge, conform prevederilor art. 15 din anexa la OPANAF nr. 1.885/2016.(2)În situația prevăzută la alin. (1) procedura de declarare poate fi reluată prin depunerea unei alte declarații vamale, cu sau fără cerere de alocare a unui contingent tarifar.
 + 
Articolul 8Cererea de alocare este considerată validă la momentul acordării liberului de vamă, conform prevederilor art. 194 și 195 din Codul vamal al Uniunii și ale art. 246 și 247 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
 + 
Secţiunea a 3-aComunicarea cererii de alocare + 
Articolul 9Cererea de alocare, preluată automat din sistemul RCDPS de la nivelul biroului vamal, este verificată de către BC și transmisă la Comisia Europeană, în termenul stabilit, prin intermediul aplicației COTA2. + 
Articolul 10Comunicarea cererii de alocare se efectuează conform programului de alocare a contingentelor tarifare și graficului de alocare a contingentelor tarifare.
 + 
Secţiunea a 4-aMăsuri administrative luate ca urmare a deciziei asupra cererii de alocare + 
Articolul 11(1)Decizia Comisiei Europene privind alocarea totală, parțială sau respingerea cererii valide de alocare a contingentului tarifar este preluată automat în aplicația COTA2 și retransmisă, prin intermediul RCDPS, biroului vamal în a cărui evidență se află declarația vamală.(2)Biroul vamal verifică primirea în RCDPS a deciziei Comisiei Europene și procesează o nouă versiune a declarației vamale, cu modificările survenite ca urmare a alocării totale sau parțiale ori a respingerii alocării contigentului tarifar de către Comisia Europeană.(3)În termen de 7 zile lucrătoare de la momentul alocării contingentului tarifar, biroul vamal procedează la regularizarea situației, prin:a)întocmirea deciziei pentru regularizarea situației cu diferențele de încasat și comunicarea debitorului, în vederea încasării acestor diferențe;b)deblocarea, dacă este cazul, a garanției constituite potrivit art. 4.
 + 
Capitolul IIISituații excepționale + 
Secţiunea 1Alocarea eronată sau retroactivă + 
Articolul 12(1)În cazul în care, după acordarea liberului de vamă, în cadrul controlului ulterior se constată că mărfurile nu îndeplineau condițiile pentru acordarea tratamentului tarifar favorabil în cadrul contingentului tarifar, biroul vamal procedează la încasarea cuantumului taxelor la import și al altor taxe, prin întocmirea deciziei pentru regularizarea situației, și informează de îndată BC.(2)BC returnează fără întârziere Comisiei Europene, prin intermediul aplicației COTA2, cantitatea sau valoarea din contingentul tarifar alocată eronat.
 + 
Articolul 13(1)Declarantul vamal poate depune la biroul vamal o cerere scrisă de alocare retroactivă a unui contingent tarifar, cu respectarea cumulativă a următoarelor condiții:a)declarația vamală a fost depusă în cadrul termenului de valabilitate a reglementării Uniunii Europene care stabilește contingentul tarifar;b)sunt îndeplinite toate condițiile prevăzute de reglementarea care instituie contingentul tarifar;c)balanța contingentului tarifar de la data acceptării declarației vamale nu este epuizată la data depunerii cererii de alocare retroactivă.(2)În cerere se precizează: numărul de înregistrare al declarației vamale și data acceptării, codul TARIC al mărfurilor, numărul de ordine al contingentului tarifar, originea mărfurilor și, după caz: greutatea netă, greutatea brută, valoarea sau cantitatea în unitatea de măsură suplimentară care se solicită din volumul contingentului tarifar.(3)Cererea de alocare retroactivă și declarația vamală se verifică de către biroul vamal, iar dacă cererea îndeplinește toate condițiile prevăzute la alin. (1), se transmite în aceeași zi la BC, care, după verificarea acesteia, comunică Comisiei Europene datele conținute în cererea de alocare retroactivă.(4)Decizia Comisiei Europene privind alocarea totală, alocarea parțială sau respingerea cererii de alocare retroactivă a contingentului tarifar se comunică biroului vamal, care procedează la regularizarea situației.
 + 
Secţiunea a 2-aProcedura alternativă + 
Articolul 14(1)În cazul indisponibilității temporare a RCDPS, care împiedică procesarea cererii de alocare a contingentului tarifar, se procedează după cum urmează:a)la data acordării liberului de vamă, biroul vamal transmite BC, prin e-mail, o informare privind utilizarea procedurii alternative, însoțită de o copie a declarației vamale pe suport hârtie, și cu menționarea următoarelor date: numărul de înregistrare al declarației vamale și data acceptării, numărul de ordine al contingentului tarifar, originea mărfurilor, preferința tarifară, greutatea netă sau, dacă este cazul, valoarea sau cantitatea în unitatea de măsură suplimentară care se solicită din volumul contingentului tarifar;b)BC transmite în aceeași zi Comisiei Europene, prin e-mail, datele conținute în cererea de alocare primită de la biroul vamal;c)decizia Comisiei Europene privind aprobarea alocării totale sau parțiale ori respingerea cererii de alocare a contingentului tarifar este transmisă biroului vamal, imediat după primirea acesteia;d)biroul vamal procedează corespunzător la regularizarea situației în termen de 7 zile lucrătoare de la primirea deciziei Comisiei Europene;e)declarația vamală pe suport hârtie este preluată în sistemul informatic în maximum 24 de ore de la restabilirea funcționării aplicației RCDPS, caz în care este necesară comunicarea cu BC, pentru a se evita retransmiterea cererii de alocare, preluată automat în sistem.(2)În cazul indisponibilității aplicației COTA2, care împiedică transmiterea electronică a cererii de alocare, BC informează imediat Comisia, prin e-mail, în legătură cu problemele de funcționare ale SIIV, iar alocările pentru ziua respectivă se suspendă, în conformitate cu art. 51 alin. (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
 + 
Capitolul IVDispoziții finale + 
Articolul 15Dispozițiile prezentelor norme tehnice se completează cu prevederile Codului vamal al Uniunii și ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x