NORME TEHNICE din 22 mai 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 413 din 2 iunie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 405 02/03/2009
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 22/05/2008
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DENORMA (R) 19/11/2014





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 1.603 din 22 mai 2008, publicat în Monitorul Oficial nr. 413 din 2 iunie 2008.
 + 
Capitolul IPrevederi generale1.1.În conformitate cu prevederile art. 6 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, se instituie fondul de risc atât pentru împrumuturi contractate cu garanție de stat, cât și pentru împrumuturi contractate direct de stat și subîmprumutate beneficiarilor finali, în scopul acoperirii riscurilor financiare care decurg din astfel de împrumuturi.1.2.Plătitorii de comision la fondul de risc sunt beneficiari ai finanțării rambursabile garantate de stat și/sau contractate de stat și subîmprumutate, contractate în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, pentru care rambursarea împrumutului se efectuează din sursele proprii ale acestora, conform actului normativ de aprobare a acordului de împrumut.1.3.În conformitate cu prevederile art. 6 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, sumele încasate sub formă de comisioane de la beneficiarii finanțării rambursabile garantate de stat și/sau contractate de stat și subîmprumutate constituie venit la fondul de risc. + 
Capitolul IIProcedura de determinare a cuantumului comisionului la fondul de risc2.1.Comisionul la fondul de risc, datorat de entitățile prevăzute la pct. 1.2, este exprimat ca procent aplicat la valoarea împrumutului garantat de stat sau contractat direct de stat și subîmprumutat beneficiarului final, rambursat din sursele proprii ale garantatului sau subîmprumutatului.2.2.Modul de plată a comisionului la fondul de risc, respectiv numărul de rate și datele de plată a acestuia se vor stabili de comun acord cu plătitorii, fiind reglementate de prevederile convențiilor de garantare și ale acordurilor de împrumut subsidiar.2.3.În vederea determinării cuantumului comisionului la fondul de risc, conform celor precizate, se vor parcurge următoarele etape:– determinarea gradului de risc al persoanei juridice solicitante a garanției de stat sau a subîmprumutului, pe baza analizei Băncii de Export-Import a României EXIMBANK – S.A. și în conformitate cu avizul Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări, conform pct. 6.1 din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007;– determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, pe baza formulei de calcul prevăzute la pct. 2.4;– stabilirea, de comun acord, cu garantații și subîmprumutații a modului de plată (numărul de rate și datele de plată) a comisionului astfel stabilit și reflectarea acestuia în documentele juridice care urmează a se încheia cu aceștia.2.4.În vederea calculării cuantumului comisionului la fondul de risc, exprimat în procente, se va aplica următoarea formulă:% comision fond de risc = punctaj clasa de performanță financiară x 60% + punctaj rata de recuperare a serviciului datoriei publice provenind din garanții și subîmprumuturi de stat x 20% + punctaj valoarea împrumutului x 10% + punctaj perioada de rambursare a împrumutului x 10% +/- indice de corecție2.5.Punctajele aferente variabilelor incluse în formula de calcul al cuantumului comisionului la fondul de risc, precum și semnificația acestora sunt prevăzute în cap. III.
 + 
Capitolul IIIPunctajul aferent variabilelor formulei de calcul aferente comisionului la fondul de risc3.1.În vederea desfășurării unei activități prudențiale, caracterizată prin urmărirea permanentă a riscului asociat portofoliului de credite, fiecărui beneficiar de garanție de stat sau împrumut/subîmprumut îi este asociată o categorie de performanță financiară, notată convențional cu litere de la A la E, reprezentând reflectarea potențialului economic și solidității financiare ale acestuia, obținută în urma analizei Băncii de Export-Import a României EXIMBANK – S.A.3.2.În funcție de clasa de performanță financiară stabilită de Banca de Export-Import a României EXIMBANK – S.A., se va avea în vedere următorul punctaj:

Clasa de performanțăfinanciară Descriere Punctaj
Categoria A Operatorii economici/unitățile administrativ-teritoriale din această clasă au o situație financiară la cel mai înalt nivel, dispun de o capacitate de rambursare excelentă, neînregistrând iregularități la plata datoriilor către creditor. Este improbabilă înregistrarea de pierderi. Riscul aferent expunerilor este la un nivel minim. 0,5
Categoria B Operatorii economici/unitățile administrativ-teritoriale din această clasă au o situație financiară și o capacitate de rambursare foarte bune. Este improbabilă apariția unor iregularități la plata către creditor, iar dacă apar, sun minore și se pot rezolva rapid. Nu sunt previzibile înregistrările de pierderi. Riscul aferent expunerilor pe această categorie este considerat scăzut. 2,5
Categoria C Operatorii economici/unitățile administrativ-teritoriale din această clasă au o situație financiară relativ bună, dar pot avea probleme legate de fluxul financiar. Capacitatea de rambursare este de regulă adecvată, dar pot apărea iregularități la plata datoriilor către creditor, care se pot rezolva însă fără reeșalonări sau rescadențări. Este puțin probabilă înregistrarea de pierderi. Riscul aferent expunerilor pe această categorie este considerat mediu, dar acceptabil prin monitorizarea strictă a angajamentelor. 4,5
Categoria D Operatorii economici/unitățile administrativ-teritoriale din această clasă au probleme legate de fluxul financiar care, în general, duc la apariția de iregularități la plata datoriilor către creditor, rezolvabile uneori prin reeșalonarea sau rescadențarea plăților. Prezentând vulnerabilitate sporită la șocurile pieței, beneficiarul are capacitate de rambursare atât timp cât nu există perturbări în mediul său economic. Este posibilă înregistrarea de pierderi. Riscul aferent expunerilor pe această categorie este considerat mare. 6,5
Categoria E Operatorii economici/unitățile administrativ-teritoriale din această clasă au probleme serioase legate de fluxul financiar. Probabilitatea apariției unor iregularități la plata datoriilor către creditor este foarte mare, capacitatea de rambursare a angajamentelor fiind foarte fragilă. Pierderile sunt, în majoritatea cazurilor, iminente. Riscul de nerambursare a împrumutului este considerat maxim; expunerile nete pe acest tip de beneficiari se pot reduce doar prin aducerea de garanții colaterale de clasă superioară. 8,5

3.3.Rata de recuperare a serviciului datoriei publice guvernamentale provenind din garanții și subîmprumuturi de stat se va calcula ca raport între totalul sumelor recuperate din restanțele înregistrate la serviciul datoriei publice guvernamentale (rate de capital, dobânzi, comisioane și alte costuri aferente creditului) și totalul arieratelor înregistrate la serviciul datoriei publice guvernamentale (rate de capital, dobânzi, comisioane și alte costuri aferente creditului).3.4.Pentru calculul acestui indicator se va avea în vedere portofoliul total de credite contractate cu garanție de stat sau împrumutate/subîmprumutate, aferente beneficiarului plătitor de comision la fondul de risc.3.5.În funcție de rata de recuperare a serviciului datoriei publice guvernamentale provenind din garanții și subîmprumuturi de stat, la data calculării comisionului la fondul de risc se va avea în vedere următorul punctaj:

Valoarea ratei de recuperare a serviciului datoriei publice guvernamentale Punctaj
între 0,75 și 1 inclusiv între 0,50 și 0,75 inclusiv între 0,25 și 0,50 inclusiv între 0 și 0,25 inclusiv 2,5 5 10 15

3.6.Pentru beneficiarii care nu înregistrează arierate la serviciul datoriei publice guvernamentale provenind din garanții și subîmprumuturi de stat (rate de capital, dobânzi, comisioane și alte costuri aferente creditului), în calculul comisionului la fondul de risc punctajul aferent variabilei "rata de recuperare a serviciului datoriei publice guvernamentale" va avea valoarea 0.3.7.În funcție de valoarea împrumutului la data contractării, se va avea în vedere următorul punctaj:

Valoarea împrumutului Punctaj
sub 50 milioane echivalent EUR inclusiv între 50 și 100 milioane echivalent EUR inclusiv între 100 și 150 milioane echivalent EUR inclusiv peste 150 milioane echivalent EUR 2,5 5 7,5 10

3.8.În funcție de perioada de rambursare a împrumutului, conform acordului de împrumut sau altor documente aferente creditului, se va avea în vedere următorul punctaj:

Perioada de rambursare Punctaj
sub 5 ani inclusiv între 5 și 10 ani inclusiv între 10 și 15 ani inclusiv peste 15 ani 2,5 5 7,5 10

În cazul în care împrumutul este acordat pe transe cu mai multe perioade de rambursare, în funcție de obiectivele proiectului de investiții prevăzut a fi finanțat din împrumut, se va avea în vedere tranșa aferentă componentei cu ponderea cea mai mare în total împrumut contractat.

3.9.Determinarea cuantumului de către Direcția generală de trezorerie și datorie publică a comisionului la fondul de risc, exprimat în procente, se stabilește prin aplicarea formulei de calcul prevăzute la pct. 2.4. și se aprobă de secretarul de stat coordonator.3.10.Documentele justificative avute în vedere la stabilirea cuantumului comisionului la fondul de risc sunt următoarele:– avizul Băncii de Export-Import a României EXIMBANK – S.A., care stipulează clasa de performanță financiară în care este încadrat beneficiarul;– nota internă a compartimentului de specialitate din cadrul Direcției generale de trezorerie și datorie publică cu privire la valoarea variabilei "rata de recuperare a serviciului datoriei publice guvernamentale provenind din garanții și subîmprumuturi de stat", prevăzută la pct. 3.5, dacă este cazul;– acordul de împrumut sau alte documente aferente creditului, în vederea determinării valorii împrumutului și a perioadei de rambursare;– orice alte documente considerate relevante în aplicarea formulei de calcul al comisionului la fondul de risc.3.11.După evaluarea variabilelor menționate mai sus și introducerea lor în formula de calcul al comisionului la fondul de risc, se va aplica un indice de corecție a rezultatului obținut în funcție de următoarele:– importanța proiectului de investiții finanțat din creditul garantat și/sau contractat și subîmprumutat, din perspectiva contribuției finanțării din fonduri rambursabile/nerambursabile, post aderare, precum și din perspectiva contribuției în cadrul reformelor sectoriale;– ponderea valorii împrumutului contractat în total portofoliu de credite existent, aflat în administrarea beneficiarului garantat sau subîmprumutat, precum și modul de administrare a creditelor contractate anterior;– alte elemente considerate relevante pentru evaluarea riscului beneficiarului garantat sau subîmprumutat.3.12.Indicele de corecție va avea valori cuprinse între 0 și 0,40% și se va aplica în sens pozitiv sau negativ asupra cuantumului comisionului la fondul de risc, determinat conform pct. 3.9.3.13.În cazul unităților administrativ-teritoriale la care nivelul comisionului la fondul de risc datorat de acestea se stabilește la un nivel inferior celui calculat de Ministerul Economiei și Finanțelor conform pct. 2.4, nivelul acestuia va fi aprobat prin ordin comun al ministrului economiei și finanțelor și al ministrului internelor și reformei administrative, după consultarea prealabilă a Comitetului pentru finanțe publice locale, înființat în temeiul Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.3.14.În cazul în care nu sunt elemente suficiente pentru aplicarea indicilor de corecție menționați anterior, rezultatul formulei de calcul aferente determinării comisionului la fondul de risc va avea în vedere numai rezultatele aferente variabilelor menționate la pct. 3.1-3.8.3.15.În cazul împrumuturilor contractate în altă valută decât valuta de referință EUR, se va avea în vedere, pentru transformare, cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României, valabil pentru ziua întocmirii Notei privind stabilirea cuantumului comisionului la fondul de risc, ce urmează a fi supusă spre aprobare conducerii Ministerului Economiei și Finanțelor. Modelul acestei note este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme tehnice. + 
Capitolul IVDeterminarea indicelui de corecție în cazul garanțiilor de stat acordate cu respectarea criteriilor prevăzute la pct. 3.2 "Garanții individuale" din Comunicarea CE nr. 2008/155/02(la 11-03-2009,
Actul a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 405 din 2 martie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 152 din 11 martie 2009
)
4.1.În cazul garanțiilor de stat acordate cu respectarea criteriilor prevăzute la pct. 3.2 „Garanții individuale” din Comunicarea CE nr. 2008/155/02, indicele de corecție poate depăși valorile stabilite la pct. 3.12 din prezentele norme tehnice, astfel încât nivelul comisionului la fondul de risc să corespundă prețului pieței.(la 11-03-2009,
Capitolul IV a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 405 din 2 martie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 152 din 11 martie 2009
)
4.2.Prețul pieței reprezintă prețul contractării unui împrumut de către solicitantul garanției/entității (din același domeniu de activitate și rating similar), în aceleași condiții privind valoarea și maturitatea, obținut de pe piața financiară, fără garanție suverană.(la 11-03-2009,
Capitolul IV a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 405 din 2 martie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 152 din 11 martie 2009
)
4.3.Indicele de corecție precizat la pct. 4.1 este exprimat procentual și se determină astfel:*) Determinat în conformitate cu pct. 2.4, fără aplicarea indicelui de corecție.(la 11-03-2009,
Capitolul IV a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 405 din 2 martie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 152 din 11 martie 2009
)
4.4.În situația în care indicele de corecție are valori negative, corecția nu se efectuează, urmând ca garantatul să plătească comisionul de risc determinat conform pct. 2.4.(la 11-03-2009,
Capitolul IV a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 405 din 2 martie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 152 din 11 martie 2009
)
 + 
ANEXĂla normele tehniceMINISTERUL ECONOMIEI ȘI FINANȚELORDirecția generală de trezorerie și datorie publicăNr. ……../………..AprobatSecretar de stat
NOTĂ
privind stabilirea cuantumului comisionului la fondul de risc

Data analizei:
Date generale privind tranzacția
Denumirea proiectului finanțat prin credit garantat sau împrumutat/subîmprumutat:
Data semnării acordului de garanție/subîmprumut:
Valoarea creditului: în valuta de contract:
echivalent EUR:
Denumirea creditorului:
Împrumutat:
Garantat/subîmprumutat:
Procedura de stabilire a cuantumului comisionului la fondul de risc
Rezultat Valoarea stabilită conform documentelor justificative Punctajul obținut conform Ordinului ministrului economiei și finanțelor nr. … Formula
– clasa de performanță financiară
– valoarea ratei de recuperare a serviciului datoriei publice guvernamentale provenind din garanții și subîmprumuturi de stat la data de …
– valoarea împrumutului în EUR sau echivalent EUR
– perioada de rambursare (nr. ani)
Total
Indice de corecție +/-
Observații (se vor avea în vedere explicații privind aplicarea indicilor de corecție)
REZULTAT FINAL (% comision fond de risc)


Director general,
………………..
Director general adjunct: ……….
Șef serviciu: ………………….
Întocmit: ………………………
–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x