NORME TEHNICE din 14 septembrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 883 din 2 octombrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 1668 14/09/2023
CAP. 1REFERIRE LAOG (R) 43 28/08/1997
CAP. 1REFERIRE LAOG (R) 43 28/08/1997 ART. 5
CAP. 1REFERIRE LAOG (R) 43 28/08/1997 ART. 46
CAP. 1REFERIRE LAOG (R) 43 28/08/1997 ART. 57
CAP. 1REFERIRE LAOG (R) 43 28/08/1997 ANEXA 1
CAP. 2REFERIRE LAOG (R) 43 28/08/1997
CAP. 3REFERIRE LALEGE 198 09/07/2015
CAP. 3REFERIRE LAOG 7 29/01/2010
CAP. 3REFERIRE LAOG (R) 43 28/08/1997
CAP. 3REFERIRE LAHG (R) 525 27/06/1996
CAP. 3REFERIRE LAREGULAMENT (R) 27/06/1996
CAP. 3REFERIRE LALEGE (R) 10 18/01/1995
CAP. 4REFERIRE LALEGE (R) 50 29/07/1991 ART. 7
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 1668 14/09/2023
ActulCONTINUT DEORDIN 1668 14/09/2023
ActulREFERIT DEORDIN 1668 14/09/2023





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 1.668 din 14 septembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 2 octombrie 2023.
 + 
Capitolul IGeneralități1.1.Prezentele norme tehnice au fost elaborate în conformitate cu art. 46 alin. (2) lit. a) și art. 57 din Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare.1.2.1.Prevederile prezentelor norme tehnice se aplică drumurilor de interes național, astfel cum sunt definite în art. 5 lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare.1.2.2.Prezentele normele tehnice nu se aplică retroactiv și produc efecte juridice de la publicarea lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.1.3.În înțelesul prezentelor norme tehnice, zona drumului cuprinde: ampriza, zona de siguranță și zona de protecție. Limitele zonelor drumurilor sunt stabilite în anexa nr. 1 la Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare.1.4.În înțelesul prezentelor norme tehnice, prin lucrări în zona drumurilor de interes național se înțeleg acele lucrări de construcții, instalații sau de altă natură, amplasate în zona drumurilor de interes național, pe poduri, pasaje, viaducte și în tuneluri rutiere, precum și acele lucrări care, deși sunt situate în afara acestor zone, pot afecta integritatea, stabilitatea, condițiile de exploatare sau siguranța circulației pe aceste drumuri. Aceste lucrări se pot realiza numai cu avizul/acordul prealabil și autorizația de amplasare și/sau de acces la drumul de interes național, emise de administratorul drumului.1.5.Cheltuielile aferente drumului, generate de amplasarea unor obiective ce implică modificări ale traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii de rezistență a unui drum, sunt în sarcina proprietarului/administratorului obiectivului.1.6.1.Construcțiile prevăzute în afara localităților se vor amplasa în afara zonei de protecție a drumului, definită conform anexei nr. 1 la Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare.1.6.2.Lucrările edilitare subterane se amplasează în afara amprizei, în afara zonei de siguranță a drumului de interes național sau în galerii vizitabile.1.6.3.În mod excepțional, administratorul drumului poate accepta amplasarea unor instalații în ampriza și zona de siguranță dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)nu există spațiu pentru amplasarea instalațiilor în afara amprizei și a zonei de siguranță a drumului, situație cauzată de limitele de proprietate sau de existența altor instalații, fapt materializat printr-o notă de constatare, încheiată de către reprezentanții administratorului drumului, proprietarului/ administratorului obiectivului și proiectantului lucrării;b)proprietarul/administratorul instalațiilor trebuie să suporte cheltuielile de refacere a amprizei și a zonei de siguranță a drumului, ca urmare a realizării/amplasării instalației, precum și cheltuielile aferente degradărilor apărute la drum ulterior, cauzate de realizarea/amplasarea instalației;c)orice degradare care va apărea în zona drumului, generată de lucrările/rețelele edilitare respective, atât în perioada executării lucrărilor, cât și pe întreaga perioadă de existență a rețelelor în zona drumului, va fi remediată imediat, pe cheltuiala sa, de către beneficiarul lucrării, cu respectarea condițiilor de calitate impuse prin reglementările în vigoare.1.7.Administratorul drumului de interes național poate accepta realizarea unor căi de acces, refugii auto sau parcări în ampriza și zona de siguranță a drumului, dacă nu este periclitată siguranța circulației și cu condiția ca beneficiarul acestora să execute, pe cheltuiala sa, desființarea, mutarea sau modificarea acestora, la cererea administratorului drumului, în termenul prevăzut de Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, fără nicio despăgubire din partea administratorului drumului.1.8.1.Acceptul administratorului drumului de interes național se constituie din:a)aviz, care se obține pentru fazele de proiectare DALI, SF, PUD, PUZ, PUG, PATJ, PATN etc., după caz;b)acordul prealabil, care se obține la faza documentației tehnice întocmite pentru obținerea autorizației de construire (DTAC/PAC);c)autorizația de amplasare și/sau de acces în zona drumului, care se eliberează conform acordului prealabil emis, acesta fiind documentul eliberat de administratorul drumului, în baza căruia se poate emite autorizația de construire.1.8.2.Competența de avizare, respectiv de emitere a acceptului administratorului drumurilor de interes național, precum și conținutul documentațiilor în baza cărora se emite acceptul sunt stabilite prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.1.8.3.Soluțiile de realizare a lucrărilor, stabilite prin avizul/acordul prealabil și prin autorizația de amplasare și/sau de acces în zona drumului de interes național, rămân obligatorii pe toată durata de valabilitate a documentelor în cauză sau până la retragerea administrativă a acestora, precum și până la modificarea soluțiilor prin emiterea unor noi documente.1.9.1.Avizul/Acordul prealabil și autorizația de amplasare și/sau de acces în zona drumului se emit pentru o anumită funcție și/sau destinație a obiectivului. Schimbarea funcției și/sau a destinației obiectivului de către titularul avizului/ acordului prealabil sau al autorizației de amplasare și/sau de acces se realizează numai cu acceptul administratorului drumului de interes național, conform prevederilor pct. 1.8.1.1.9.2.Pentru amplasarea și accesul în zona drumului, beneficiarul are obligația încheierii cu administratorul drumului de interes național a contractului pentru utilizare și acces în zona drumului de interes național și plății tarifelor corespunzătoare, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și cu cele ale ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii pentru aprobarea unor tarife percepute de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A.1.9.3.Contractul pentru utilizare și acces în zona drumului de interes național se încheie după emiterea autorizației de amplasare și/sau de acces, cel târziu la momentul eliberării acesteia beneficiarului. Autorizația de amplasare și/sau de acces se consideră eliberată în momentul înmânării/comunicării acesteia beneficiarului.1.9.4.Schimbarea beneficiarului proiectului tehnic și/sau a proprietarului obiectivului nu presupune obligația obținerii unui nou acord prealabil și/sau a unei noi autorizații de amplasare și/sau de acces. Noul beneficiar/proprietar al obiectivului are obligația informării administratorului drumului de interes național și prezentării documentelor/înscrisurilor legale pentru preluarea obiectivului și a obligațiilor ce îi revin conform condițiilor impuse în acordul prealabil și autorizația de amplasare și/sau de acces la drumul de interes național.1.9.5.Când elementele constructive ale drumului de interes național și siguranța circulației sunt afectate de distrugerea ori degradarea accidentală a construcțiilor și instalațiilor existente în zona acestuia, proprietarul/administratorul construcțiilor sau instalațiilor respective va începe lucrările de intervenție fără întârziere, cu asigurarea semnalizării rutiere temporare, conform reglementărilor în vigoare. Înainte de începerea lucrărilor de intervenție, beneficiarul va informa în scris administratorul de drum și poliția rutieră. Beneficiarul are obligația aducerii zonei drumului la starea inițială, pe cheltuiala sa, cu respectarea condițiilor de calitate impuse de către administratorul de drum, prin reglementările în vigoare.
 + 
Capitolul IIObiectul și domeniul de aplicare2.1.Lucrările care fac obiectul prezentelor norme tehnice sunt:a)intersecții ale drumurilor de interes național deschise circulației publice, intersecții ale acestora cu alte categorii de drumuri și căi de acces la proprietățile învecinate drumurilor;b)pasaje peste autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare, centuri ocolitoare cu rampele aferente;c)bretelele de la intersecțiile denivelate;d)traversarea drumurilor de alte căi de comunicație (căi ferate, linii de tramvai etc.);e)amplasarea subterană sau aeriană, în traversare sau în paralel cu drumul, a canalelor închise sau deschise, a conductelor, a rețelelor electrice, a liniilor de telecomunicații, a funicularelor etc.;f)amplasarea altor instalații și a mijloacelor de publicitate, a construcțiilor de orice natură în zona drumului;g)repararea, extinderea sau desființarea unor obiective situate în zona drumului;h)repararea, extinderea sau desființarea unor obiective situate în zona de protecție, dacă în cadrul acestor operațiuni se modifică caracteristicile, destinația sau funcția acestora.2.2.1.Prezentele norme tehnice se aplică drumurilor prevăzute la pct. 1.2.1.2.2.2.Pentru obiectivele existente, condițiile tehnice din prezentele norme trebuie respectate cu ocazia lucrărilor de reparații, de reabilitări sau de modernizări ale acestora.2.2.3.În cazul căilor de acces la drumul de interes național existente, autorizate de către administratorul drumului și care nu mai corespund reglementărilor în vigoare referitoare la siguranța circulației, proprietarii/administratorii acestora sunt obligați să solicite și să obțină o nouă autorizație de amplasare și/sau de acces la drum, în termenul stabilit de către administratorul drumului, în caz contrar acesta din urmă putând proceda la retragerea autorizației de amplasare și/sau de acces la drum emise anterior și la aplicarea măsurilor stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul IIICondiții de amplasare a unor obiective în zona drumului de interes național + 
Secţiunea 1Condiții generale3.1.1.Amplasarea unor construcții, instalații și a mijloacelor de publicitate, amenajarea intersecțiilor, amenajarea căilor de acces, precum și execuția oricăror lucrări în zona drumului de interes național se realizează cu asigurarea desfășurării fluente și în condiții de siguranță a traficului rutier și cu respectarea retragerilor impuse de administratorul drumului de interes național.3.1.2.La amplasarea unor construcții, instalații și a mijloacelor de publicitate, la amenajarea intersecțiilor, a căilor de acces, precum și la execuția oricăror lucrări în zona drumului de interes național este obligatorie respectarea documentațiilor de urbanism și de amenajare a teritoriului avizate de administratorul drumului, precum și a studiilor de fezabilitate, a proiectelor tehnice sau a planurilor urbanistice elaborate de administratorul drumului.3.1.3.La stabilirea amplasării trebuie să se asigure, acolo unde este posibil, spațiile de dezvoltare viitoare a drumului, cu minimum lățimea unei benzi de circulație în aliniament și cu respectarea condițiilor de vizibilitate pe drum și eventuale supralărgiri în curbe.3.1.4.Beneficiarii zonei drumului prin amplasamente sau căi de acces de orice fel, realizate înainte sau după intrarea în vigoare a Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, fără avizul/acordul prealabil și autorizația de amplasare și/sau de acces în zona drumului de interes național, sunt obligați să efectueze demersurile în vederea obținerii acestora, în conformitate cu notificarea administratorului drumului.3.1.5.Obligația și responsabilitatea privind solicitarea avizului/acordului prealabil și a autorizației de amplasare și/sau de acces în zona drumului de interes național, precum și responsabilitatea respectării acestora revin beneficiarului lucrărilor sau obiectivelor realizate ori amplasate în zona drumului de interes național.3.1.6.Pentru construcțiile existente în zona drumului amplasate fără acordul prealabil și autorizația de amplasare și/sau de acces la zona drumului, la care nu se respectă distanțele de amplasare precizate în Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se emite aprobare numai pentru amenajarea accesului/refugiului auto/parcării la drumul de interes național. Aprobarea se emite în baza unei documentații tehnice care trebuie să conțină, printre alte documente, și certificatul de urbanism emis pentru amenajarea accesului/refugiului auto/parcării și/sau autorizația de construire eliberată pentru obiectivul respectiv.3.1.7.Mijloacele de publicitate existente în zona drumului, amplasate cu sau fără acordul prealabil, și autorizația de amplasare și/sau de acces la zona drumului, la care nu se respectă condițiile de amplasare precizate în Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și în prezentele norme tehnice, se desființează de către deținători, în termenul stabilit conform notificării administratorului drumului. În caz contrar, desființarea mijlocului de publicitate se poate face de administratorul drumului, pe cheltuiala sa, iar proprietarul/administratorul mijlocului de publicitate este obligat să plătească administratorului drumului toate cheltuielile generate de desființarea mijlocului de publicitate.3.1.8.Prevederile pct. 3.1.7 nu se aplică mijloacelor de publicitate amplasate în afara zonei de protecție a drumurilor de interes național, reglementată anterior intrării în vigoare a Legii nr. 198/2015 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2010 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.
 + 
Secţiunea a 2-aIntersecții de drumuri3.2.1.Intersecțiile drumurilor între ele se tratează denivelat sau la același nivel, în funcție de categoriile drumurilor care se intersectează și de traficul rutier, cu respectarea legislației în vigoare.3.2.2.Intersecțiile autostrăzilor și ale drumurilor expres cu alte drumuri se realizează denivelat.3.2.3.Amenajarea intersecțiilor la același nivel între două drumuri poate fi acceptată numai pe baza unui calcul de capacitate a intersecției, luând în considerare traficul de perspectivă la a 30-a oră de vârf. În cazul depășirii capacității pentru o intersecție la nivel cu circulația reglementată prin indicatoare rutiere, se poate avea în vedere soluția semaforizării intersecțiilor situate în localități. În afara localităților, în asemenea situații, se va adopta soluția cu intersecție denivelată.3.2.4.Amenajarea la același nivel a intersecțiilor se realizează cu respectarea specificațiilor tehnice aplicabile, urmărind asigurarea priorității pentru traficul aferent drumului de categorie superioară.3.2.5.Lărgirile drumului, benzile de accelerare, de decelerare, de viraj și de stocare, de inserție în flux și penele de racordare aferente amenajării intersecțiilor se realizează cu aceeași îmbrăcăminte rutieră și cu o structură rutieră echivalentă cu cea existentă pe drum, cu respectarea reglementărilor în vigoare.3.2.6.Căile de acces rutier la drumul de interes național se realizează respectând prevederile referitoare la intersecțiile de drumuri.3.2.7.Pentru asigurarea fluenței traficului rutier, pe sectoarele de drum situate în afara indicatoarelor rutiere de intrare și ieșire în/din localitate, la drumuri de categorie superioară, este necesară asigurarea accesurilor prin intermediul unor drumuri colectoare, paralele cu drumul de interes național, care să debușeze în acesta în intersecții amenajate corespunzător. Drumurile colectoare respective se vor amenaja de către beneficiarii construcțiilor care se amplasează în zona drumurilor de interes național sau de către autoritățile locale, după caz. + 
Secţiunea a 3-aAmplasarea în paralel cu drumul a altor căi de comunicații terestre și intersecțiile drumurilor cu căi ferate sau linii de tramvai3.3.1.Amplasarea în paralel cu drumul a altor căi de comunicații terestre se realizează în afara amprizei și a zonei de siguranță a drumului, în condițiile menționate în secțiunea 1.3.3.2.Intersecțiile cu calea ferată ale autostrăzilor, drumurilor expres, variantelor de ocolire, centurii de ocolire se realizează denivelat. Pentru celelalte categorii de drumuri necesitatea realizării intersecției denivelate se stabilește printr-un calcul de eficiență, bazat pe indicele general de prioritate stabilit în conformitate cu specificațiile tehnice aplicabile.3.3.3.La stabilirea poziției intersecțiilor între drumuri și căi ferate sau linii de tramvai se urmărește ca ambele căi de comunicație să fie în aliniament în zona intersecției.3.3.4.Unghiul dintre axa drumului și axa liniei de cale ferată sau tramvai trebuie să fie de minimum 60° și numai în cazuri cu totul excepționale se pot admite intersecții la un unghi de minimum 45°, asigurându-se vizibilitatea pe ambele căi de comunicație în zona intersecției.3.3.5.Profilul în lung al liniei de cale ferată sau tramvai în zona intersecției nu trebuie să prezinte declivități care să depășească cu mai mult de 5‰ înclinarea profilului transversal al drumului3.3.6.În cazuri excepționale se poate admite amplasarea intersecției într-o zonă în care una dintre cele două căi de comunicație este în curbă, numai dacă declivitatea uneia dintre căi și înclinarea în profil transversal a celeilalte sunt de același sens, iar diferența dintre ele nu depășește 5‰.3.3.7.În cazul suprapunerii zonei de siguranță rutieră cu cea feroviară, navală, cursuri de apă sau linii de tramvai, limita de vecinătate dintre domeniul public rutier și celelalte căi de comunicație va fi la jumătatea distanței dintre ultimul element constructiv al căii rutiere și ultimul element constructiv al celeilalte căii de comunicație. + 
Secţiunea a 4-aAmplasarea în zona drumului de interes național a unor canale, benzi transportoare, funiculare, conducte și altele asemenea3.4.1.(1)Amplasarea în paralel cu drumul de interes național a unor canale închise sau deschise, a unor estacade cu benzi transportoare, funiculare, conducte pentru lichide sau gaze și altele asemenea se realizează în afara amprizei și a zonei de siguranță a drumurilor, în condițiile menționate în secțiunea 1(2)În mod excepțional, conductele se pot amplasa în ampriza și în zona de siguranță a drumului atunci când limita acestei zone este și limita proprietăților învecinate drumului sau atunci când condițiile de relief sunt restrictive, precum și atunci când există amplasate alte instalații. Canalele închise, care colectează atât apele uzate, cât și cele pluviale din ampriza drumului, pot fi amplasate în limitele amprizei drumului.(3)Conductele amplasate în ampriza și/sau în zona de siguranță se vor poza astfel:a)la adâncimea de minimum 2,00 m, distanță măsurată în axul drumului între cota superioară a îmbrăcăminții rutiere și generatoarea superioară a tubului de protecție, respectiv 0,80 m sub cota fundului șanțului (corelat cu situația din teren), pentru drumuri de clasă tehnică I, II și III;b)la adâncimea de minimum 1,50 m, distanță măsurată în axul drumului între cota superioară a imbrăcăminții rutiere și generatoarea superioară a tubului de protecție, respectiv 0,80 m sub cota fundului șanțului (corelat cu situația din teren), pentru drumuri de clasă tehnică IV și V;c)branșamentele/racordările riveranilor se vor proteja în tuburi de protecție pe minimum 3 m, astfel încât administratorul drumului să poată executa lucrări de întreținere/ reabilitare/asigurare a siguranței circulației pe drum, iar conducta să nu fie afectată de aceste lucrări.(4)În cazuri excepționale, pe sectoare de drum limitate ca lungime, a căror soluție tehnică este impusă de existența altor rețele pozate în zona drumului, justificate cu argumente tehnice, se pot amplasa conducte în partea carosabilă a drumurilor de interes național, și anume cât mai aproape de marginea acesteia, amplasate, de preferință, prin foraj orizontal dirijat în lungul drumului, prin canivou (casetă tehnică) sau galerie edilitară.(5)Structura rutieră afectată de execuția acestor lucrări va fi refăcută prin grija și pe cheltuiala beneficiarului autorizației de amplasare și/sau de acces, de către o societate specializată în lucrări de drumuri, pe baza unei documentații tehnice, însușită și semnată de către verificatorul de proiect și aprobată de administratorul drumului. Îmbrăcămintea rutieră se va reface pe toată lățimea benzii de circulație afectate.(6)Beneficiarul are obligația de a asigura realizarea și verificarea execuției corecte a lucrărilor de construcție și a calității acestora, prin diriginți de specialitate sau operatori economici de consultanță specializați, pe tot parcursul lucrărilor, în conformitate cu Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(7)Execuția se poate face fie prin instituirea de restricții temporare, parțiale sau totale, de circulație, cu informarea prealabilă, inclusiv a variantelor de rute alternative, fie succesiv, pe câte o jumătate din lățimea părții carosabile. Beneficiarul autorizației de amplasare și/sau acces în zona drumului de interes național va asigura pentru lucrările de refacere a drumului o garanție de minimum 5 ani de la recepția la terminarea lucrărilor.(8)Pe toată durata existenței obiectivului, orice degradare a structurii rutiere, generată de lucrările/rețelele edilitare respective, va fi remediată imediat pe cheltuiala beneficiarului lucrării, cu respectarea condițiilor de calitate impuse prin reglementările în vigoare.3.4.2.Traversarea drumului de către canale, benzi transportoare, estacade pentru funiculare, conducte și altele asemenea se face, de regulă, în puncte în care drumul este în aliniament, intersecția realizându-se sub un unghi cât mai apropiat de 90°, dar nu mai mic de 60°.3.4.3.Subtraversările drumurilor cu canale, benzi transportoare, funiculare și altele asemenea se tratează similar cu podețele sau podurile de șosea, fiind asigurată posibilitatea de acces și intervenție pentru întreținere și reparație. Proiectarea și execuția se vor realiza de către societăți specializate în astfel de lucrări.3.4.4.(1)Subtraversările drumurilor cu conducte se realizează prin forare orizontală, conductele fiind protejate prin tuburi de protecție sub ampriza și zona de siguranță a drumului, cu asigurarea debușeului eventualelor lichide, pierdute în caz de avarie, spre un cămin amplasat în afara zonei de siguranță, în partea din aval a tubului de protecție, respectiv o conductă de aerisire pentru gaze.(2)În mod excepțional, căminele se pot amplasa în zona de siguranță a drumului, atunci când limita acestei zone este și limita proprietăților învecinate drumului sau atunci când condițiile de relief sunt restrictive, precum și atunci când amplasamentul este condiționat de existența altor instalații.(3)Conductele se amplasează cu respectarea prevederilor STAS 9312 – Subtraversări de căi ferate și drumuri cu conducte. Prescripții de proiectare.(4)Conductele se amplasează, corelat cu adâncimea de pozare (h), în funcție de caracteristicile litologice și stratificațiile evidențiate de sondaje/foraje, după caz.3.4.5.(1)În cazuri excepționale, dacă, din cauza prezenței a numeroase instalații subterane în zona subtraversării, există pericolul ca la execuția forării orizontale acestea să fie deteriorate, se poate admite subtraversarea prin șanț deschis.(2)Elementele drumului afectate de execuția acestor lucrări vor fi refăcute prin grija și pe cheltuiala beneficiarului autorizației de amplasare si/sau de acces, de către o societate specializată în astfel de lucrări de drumuri, respectând reglementările în vigoare.(3)Beneficiarul are obligația de a asigura realizarea și verificarea execuției corecte a lucrărilor de construcție și a calității acestora, prin diriginți de specialitate sau operatori economici de consultanță specializați, pe tot parcursul lucrărilor, în conformitate cu Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4)Execuția lucrărilor se poate face fie prin instituirea de restricții temporare, parțiale sau totale, de circulație, cu informarea prealabilă, inclusiv a variantelor de rute alternative, fie succesiv, pe câte o jumătate din lățimea părții carosabile. Beneficiarul autorizației de amplasare și/sau acces în zona drumului va asigura pentru lucrările de refacere a drumului o garanție de minimum 5 ani de la recepția la terminarea lucrărilor.(5)Perioada de garanție se prelungește cu perioada remedierii defectelor calitative constatate în această perioadă.(6)Pe toată durata existenței obiectivului, orice degradare a structurii rutiere, generată de lucrările/rețelele edilitare respective, va fi remediată imediat pe cheltuiala beneficiarului, cu respectarea condițiilor de calitate impuse prin reglementările tehnice în vigoare.3.4.6.La canalele la care subtraversarea se face prin sifonare trebuie asigurată posibilitatea golirii conductei subterane înainte de venirea anotimpului friguros, pentru a evita degradările cauzate de îngheț/dezgheț.3.4.7.(1)În cazul subtraversărilor, tuburile de protecție a conductelor care transportă lichide/gaze se instalează astfel:a)la adâncimea de minimum 2,00 m, distanță măsurată în axul drumului între cota superioară a îmbrăcăminții rutiere și generatoarea superioară a tubului de protecție, respectiv la minimum 0,80 m sub cota fundului șanțului (corelat cu situația din teren), pentru drumuri de clasă tehnică I, II și III;b)la adâncimea de minimum 1,50 m, distanță măsurată în axul drumului între cota superioară a îmbrăcăminții rutiere și generatoarea superioară a tubului de protecție, respectiv 0,80 m sub cota fundului șanțului (corelat cu situația din teren), pentru drumuri de clasă tehnică IV și V.(2)Gropile de lucru la execuția forajului orizontal se vor realiza în afara zonei de siguranță a drumului.3.4.8.Se recomandă evitarea supratraversării drumurilor cu canale, benzi transportatoare și conducte.3.4.9.În condițiile acceptării unor asemenea supratraversări se va avea în vedere aplicarea unor măsuri pentru evitarea căderii pe drum a materialelor transportate. În acest scop, sub instalația de transport se va prevedea o copertină pe care să se colecteze materialele căzute sau care să dirijeze materialele sau pierderile de lichid în afara amprizei drumului. Copertinele trebuie să asigure o înălțime de liberă trecere pe drum de minimum 6,0 m, măsurată între cota superioară a îmbrăcăminții drumului și cota inferioară a copertinei.3.4.10.Infrastructurile estacadelor care susțin aceste instalații de transport se amplasează la distanțe care să asigure lărgirea drumului cu cel puțin o bandă de circulație pe sens, zona mediană de minimum 2,0 m, lățimea de lucru a parapetului marginal și zona de siguranță.3.4.11.Nu se admit asemenea supratraversări la distanțe mai mici de 200 m de intersecții, deoarece în aceste zone trebuie rezervate spații pentru amenajarea viitoare a benzilor specializate pentru selectarea pe direcții a traficului în intersecții.3.4.12.Traversarea cursurilor de ape și a altor obstacole se realizează independent de lucrările de artă ale drumului de interes național. Infrastructurile construcției de traversare se amplasează în dreptul infrastructurilor podurilor/podețelor, iar cota intradosului elementelor de susținere a instalației, respectiv a protecției instalației trebuie să fie superioară cotei inferioare intradosului podului rutier.3.4.13.În mod excepțional, conductele se pot amplasa pe podurile, viaductele sau pasajele denivelate ale drumului, într-o soluție agreată de administratorul drumului de interes național, dacă acestea nu împiedică circulația vehiculelor și a pietonilor și dacă din calcule rezultă că încărcarea suplimentară nu afectează rezistența și stabilitatea lucrării de artă respective, având avizul proiectantului lucrării de artă sau al unui expert tehnic în domeniul lucrărilor de artă.3.4.14.În cazul în care conductele se instalează prin suspendare de suprastructura podului, poziția acestora trebuie aleasă astfel încât să nu reducă debușeul podului, respectiv înălțimea de liberă trecere a pasajelor denivelate.3.4.15.Se interzice amplasarea pe sau sub suprastructura podurilor/podețelor, a viaductelor sau a pasajelor denivelate, situate pe drumuri naționale, autostrăzi și drumuri expres, de conducte pentru transportul produselor inflamabile.
 + 
Secţiunea a 5-aAmplasarea în zona drumurilor de interes național a unor cabluri de energie electrică sau de telecomunicații3.5.1.Amplasarea în paralel cu drumul a unor cabluri se realizează în afara amprizei și a zonei de siguranță a drumului, în condițiile menționate în secțiunea 1.3.5.2.În situații excepționale, dacă nu afectează stabilitatea structurii de rezistență a drumului, se poate admite instalarea cablurilor în zona de siguranță a drumului de interes național.3.5.3.(1)Traversarea subterană sau aeriană a drumului de către cabluri se realizează, de regulă, în puncte în care drumul este în aliniament, intersecția realizându-se sub un unghi cât mai apropiat de 90°, dar nu mai mic de 60°, măsurat între axul drumului și aliniamentul cablului.(2)Pentru rețelele de joasă, medie și înaltă tensiune care se amplasează aerian, în cazuri bine justificate, administratorul drumului poate aproba derogări de la prevederile alin. (1), numai în condițiile respectării măsurilor de siguranță specifice cablurilor electrice.3.5.4.(1)Subtraversările drumurilor cu cabluri electrice sau telecomunicații se realizează prin forare orizontală, cablurile fiind protejate prin tuburi de protecție între cămine de tragere situate în afara zonei de siguranță.(2)În mod excepțional, căminele se pot amplasa în zona de siguranță a drumului, atunci când limita acestei zone este și limita proprietăților învecinate drumului sau atunci când condițiile de relief sunt restrictive, precum și atunci când amplasamentul este condiționat de existența altor instalații.(3)În cazul subtraversărilor, tuburile de protecție a cablurilor electrice sau de telecomunicații se instalează la o adâncime de minimum 1,50 m, măsurată între cota superioară a îmbrăcăminții și generatoarea superioară a tubului de protecție, respectiv de minimum 0,80 m sub cota fundului șanțului drumului.(4)Gropile de lucru la execuția forajului orizontal se vor realiza în afara zonei de siguranță a drumului.3.5.5.(1)În cazuri excepționale, dacă, din cauza prezenței a numeroase instalații subterane în zona traversării, există pericolul ca la execuția forării orizontale acestea să fie deteriorate, se poate admite subtraversarea prin șanț deschis. Se interzice execuția de asemenea subtraversări la autostrăzi, drumuri expres, variante ocolitoare, centuri ocolitoare.(2)Structura rutieră afectată de execuția acestor lucrări va fi refăcută prin grija și pe cheltuiala beneficiarului autorizației de amplasare de către o societate specializată în astfel de lucrări de drumuri, respectând reglementările în vigoare.(3)Beneficiarul are obligația de a asigura realizarea și verificarea execuției corecte a lucrărilor de construcție și a calității acestora, prin diriginți de specialitate sau operatori economici de consultanță specializați, pe tot parcursul lucrărilor, în conformitate cu Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4)Execuția se poate face fie prin instituirea de restricții temporare, parțiale sau totale, de circulație, cu informarea prealabilă, inclusiv a variantelor de rute alternative, fie succesiv, pe câte o jumătate din lățimea părții carosabile. Beneficiarul autorizației de amplasare și/sau acces în zona drumului de interes național va asigura pentru lucrările de refacere a drumului o garanție de minimum 5 ani de la recepția la terminarea lucrărilor.(5)Perioada de garanție se prelungește cu perioada remedierii defectelor calitative constatate în această perioadă.(6)Pe toată durata existenței obiectivului, orice degradare a structurii rutiere, generată de lucrările/rețelele edilitare respective, va fi remediată imediat pe cheltuiala beneficiarului, cu respectarea condițiilor de calitate impuse prin reglementările tehnice în vigoare.3.5.6.Traversarea cursurilor de ape și a altor obstacole se realizează independent de lucrările de artă ale drumului, în afara zonei de siguranță a lucrării de artă. Infrastructurile construcției de traversare se amplasează în dreptul infrastructurilor podului rutier, iar cota inferioară a cablului la săgeata maximă a elementelor de susținere a cablului va fi superioară cotei intradosului suprastructurii lucrării de artă. Prin amplasarea cablurilor nu vor fi afectate lucrările de apărare a malurilor și infrastructura lucrărilor de artă.3.5.7.(1)În mod excepțional, cablurile se pot amplasa pe podurile, viaductele sau pasajele denivelate ale drumului, în tuburi de protecție, într-o soluție avizată de administratorul drumului, dacă acestea nu împiedică circulația vehiculelor și a pietonilor, fără să afecteze comportarea în timp a construcției sau să genereze încărcări suplimentare care să influențeze calculul de rezistență, și în baza unei expertize de specialitate, pentru care întreaga răspundere o poartă expertul tehnic, sau cu avizul proiectantului lucrării de artă.(2)Amplasarea nu trebuie să afecteze secțiunea de curgere luată în calcul la dimensionarea lucrării de artă.(3)În cazul în care cablurile se instalează prin suspendare de suprastructura podului, poziția acestora trebuie aleasă astfel încât să nu reducă debușeul podului, respectiv înălțimea de liberă trecere a pasajelor denivelate.3.5.8.În tuburile de protecție se vor prevedea cabluri din oțel pentru facilitarea tragerii cablurilor electrice sau de telecomunicații, în caz de avarie sau în alte soluții care impun înlocuirea acestora. La capetele lucrării de artă se va prevedea rezerva de cablu suficientă în vederea mutării acestuia pe parcursul lucrărilor de intervenție/reparație/modernizare/ reabilitare a lucrării de artă.3.5.9.Amplasarea stâlpilor de susținere a cablurilor instalate aerian se realizează la o distanță suficientă față de drum, astfel încât, în situația lărgirii drumului cu câte o bandă pentru fiecare sens de circulație, stâlpii să rămână în afara zonei de siguranță a drumului, fără a fi necesară mutarea lor. Excepție fac situațiile de amplasare a stâlpilor pentru iluminatul public, care trebuie amplasați în afara amprizei drumului, într-o soluție avizată de administratorul drumului de interes național.3.5.10.Traversările aeriene ale cablurilor trebuie să asigure o înălțime de liberă trecere de minimum 6,0 m, măsurată între cota inferioară a cablurilor la săgeata maximă și cel mai înalt punct al platformei drumului. În cazul cablurilor electrice, înălțimea se majorează cu spațiul de siguranță împotriva electrocutării astfel:

Condiții de calcul al distanței pe verticală Distanța minimă între conductorul inferior al LEA și partea carosabilă
U_n ≤ 110 kV U_n = 220 kV U_n = 400 kV
Gabaritul minim 7,00 8,00 9,00

 + 
Secţiunea a 6-aAmplasarea unor clădiri sau a altor construcții supraterane în zona drumurilor de interes național3.6.1.Amplasarea în zona de protecție aferentă drumului de interes național a construcțiilor supraterane care nu aparțin acestuia se poate realiza în condițiile menționate în secțiunea 1.3.6.2.Amplasarea obiectivelor de deservire a publicului sau de altă natură se realizează cu asigurarea unor spații de parcare, în incinta proprietății/în afara domeniului public, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu alte acte și reglementări în vigoare. Se interzice parcarea/staționarea vehiculelor pe ampriza și/sau pe zona de siguranță a drumului.3.6.3.În cadrul obiectivelor care deservesc publicul este obligatorie asigurarea de grupuri sanitare la care publicul să aibă acces. Sunt exceptate spațiile comerciale din intravilan.3.6.4.Se interzice deversarea apelor uzate și a celor pluviale din incinta obiectivelor/proprietății și/sau de pe calea de acces în ampriza și/sau zona de siguranță a drumului de interes național. Evacuarea apelor uzate se realizează în instalațiile de canalizare sau în fose septice vidanjabile. În cazul unor obiective la care apele pluviale ar putea antrena produse poluante, trebuie asigurate, după caz, instalații de separare a grăsimilor, de decantare, de filtrare etc.3.6.5.La amenajarea căilor de acces trebuie asigurate colectarea și evacuarea apelor pluviale în lungul drumului de interes național sau, după caz, îndepărtarea acestora de drum.3.6.6.Lucrările de semnalizare rutieră permanentă, datorate realizării accesului la obiectivul amplasat în zona drumului de interes național, sunt în sarcina proprietarului/administratorului obiectivului și se execută de o societate specializată, în conformitate cu planul de situație avizat de către poliția rutieră și aprobat de administratorul drumului de interes național.3.6.7.Repararea, întreținerea și exploatarea căilor de acces la drumurile de interes național, menținerea semnalizării rutiere care reglementează accesul în incinta proprietății, întreținerea elementelor de colectare și scurgere a apelor pluviale din dreptul proprietății, inclusiv contravaloarea cheltuielilor, sunt în sarcina proprietarului/administratorului obiectivului. + 
Secţiunea a 7-aAmplasarea mijloacelor de publicitate3.7.1.Prin publicitate în zona drumului se înțelege orice mijloc de afișaj care se adresează utilizatorilor drumului, indiferent de locul de instalare și indiferent de caracterul acestuia: comercial, politic, electoral, religios sau de altă natură, care se amplasează în zona drumului de interes național.3.7.2.(1)Este interzisă publicitatea în zona de protecție a autostrăzii și a drumului expres. Publicitatea este permisă în spațiile de odihnă și servicii, amplasarea panourilor publicitare realizându-se astfel încât acestea să nu fie vizibile pentru participanții la traficul de pe autostradă și drumul expres.(2)Prin excepție de la prevederile alin. (1), totemurile care afișează prețurile, aferente stațiilor de distribuție carburanți, se pot amplasa în zona de protecție a autostrăzii și a drumului expres, la distanța menționată la pct. 3.7.5 alin. (1).3.7.3.În zona drumului este interzisă instalarea mijloacelor de publicitate care, prin formă, culori sau conținut, pot fi confundate cu indicatoarele de semnalizare rutieră.3.7.4.(1)Se interzice instalarea mijloacelor de publicitate pe lucrările de artă care traversează drumul de interes național, pe portale cu semnalizare rutieră, în interiorul curbelor, precum și la o distanță:a)în localitate, mai mică de 150 m, calculată de la intrarea/ieșirea în/din intersecție;b)în afara localității, mai mică de 250 m, calculată de la intrarea/ieșirea în/din intersecție.(2)În situații excepționale, pentru afișarea unor mesaje de interes public general, administratorul drumului poate încheia protocoale cu autorități ale statului, în vederea instalării unor mijloace de publicitate pe lucrările de artă care traversează drumul, pentru o perioadă stabilită de administratorul drumului de interes național.(3)Se interzice instalarea mijloacelor de publicitate tip banner în soluții independente autoportante în traversarea drumului de interes național.(4)Se interzice obturarea vizibilității indicatoarelor rutiere prin amplasarea construcțiilor, instalațiilor și a celorlalte mijloace de publicitate, plantațiilor rutiere și a oricăror alte obstacole.(5)Se interzice amplasarea mijloacelor de publicitate pe zona de acționare a indicatoarelor de presemnalizare a trecerilor pentru pietoni și a locurilor frecventate de copii (indicatoarele rutiere fig. A22 și fig. A23, conform SR 1848-1).(6)Se interzice amplasarea mijloacelor de publicitate sau reclamă și a construcțiilor, cu excepția statuilor și monumentelor, în curbe și în intersecțiile la nivel ale căilor de comunicație, în ampriza și în zonele de siguranță, precum și pe suprafețele de teren destinate asigurării vizibilității în curbe și în intersecții.3.7.5.(1)În afara localităților, panourile publicitare se amplasează la distanțe de minimum 7,0 m față de marginea îmbrăcăminții rutiere aferente drumului (partea carosabilă + banda de încadrare + acostamentul consolidat) și la distanțe de minimum 50 m unul față de celălalt, excepție făcând panourile de dimensiuni mici (maximum 0,8 x 1,2 m) amplasate pe stâlpii electrici și mijloacele de semnalizare aferente stațiilor de distribuție a carburanților.(2)Panourile de dimensiuni mici (maximum 0,8 x 1,2 m) amplasate pe stâlpii electrici se montează în afara gabaritului platformei drumului.(3)Mijloacele de publicitate tip totem, care afișează prețurile, aferente stațiilor de distribuție a carburanților, se vor amplasa, obligatoriu, în afara zonei de siguranță a drumului de interes național.3.7.6.(1)În localități, panourile publicitare se amplasează astfel:a)la distanța de minimum 4,0 m față de marginea îmbrăcăminții rutiere (parte carosabilă + bandă de încadrare + acostament consolidat) – în cazul în care nu există trotuar;b)la distanța de minimum 1,0 m față de limita dinspre drum a spațiului verde existent între drum și trotuar, fără a împiedica circulația pietonilor. Înălțimea de amplasare a panourilor, în aceste cazuri, va fi de minimum 2,5 m față de cota trotuarului;c)la o distanță de minimum 30,00 m unul față de celălalt.(2)Excepție fac panourile publicitare de dimensiuni mici (maximum 0,8 x 1,2 m) amplasate pe stâlpii electrici și mijloacele de semnalizare aferente stațiilor de distribuție a carburanților.(3)Panourile publicitare de dimensiuni mici (maximum 0,8 x 1,2 m) amplasate pe stâlpii electrici se montează în afara gabaritului platformei drumului.(4)Mijloacele de publicitate tip totem, care afișează prețurile, aferente stațiilor de distribuție a carburanților, se vor amplasa, obligatoriu, în afara zonei de siguranță a drumului.3.7.7.(1)Dimensiunile maxime ale panourilor publicitare care pot fi instalate în cadrul zonei de protecție sunt:a)maximum 8,0 x 4,0 m – în afara localităților;b)maximum 4,0 x 3,0 m – în localități;c)maximum 0,8 x 1,2 m – amplasate pe stâlpii electrici.(2)Panourile publicitare care depășesc dimensiunile de mai sus pot fi instalate numai în afara zonei de protecție a drumului de interes național.3.7.8.Se interzice utilizarea materialelor retroreflectorizante la execuția panourilor publicitare. Înscrisurile de pe panoul publicitar se vor realiza cu litere având înălțimea de minimum 200 mm în cazul panourilor publicitare uzuale și de minimum 120 mm în cazul panourilor publicitare de dimensiuni mici (maximum 0,8 x 1,2 m) amplasate pe stâlpii electrici. Proprietarul/Administratorul panourilor publicitare poartă întreaga responsabilitate privind rezistența și siguranța în exploatare a acestora. Beneficiarul răspunde de rezistența și de stabilitatea acestor panouri.3.7.9.Se interzice amplasarea în zona de siguranță a drumurilor de interes național a mijloacelor de publicitate de tip „ecran publicitar“ – ecran cu LED-uri, LCD sau altele asemănătoare, pe care se rulează grafică, spoturi și altele asemenea, cu conținut dinamic și de dimensiuni variabile.3.7.10.Pentru identificare, la partea inferioară dinspre drum a panoului publicitar se vor înscrie, cu litere având înălțimea de minimum 25 mm, numele titularului și numărul autorizației emise de administratorul drumului.
 + 
Capitolul IVDispoziții finale4.1.Condițiile din prezentele norme tehnice nu sunt limitative. Ele pot fi completate cu alte condiții specifice situației de pe teren, la inițiativa administratorului drumului.4.2.(1)Pe parcursul execuției lucrărilor (în cazul instalațiilor subterane) și înainte de punerea în funcțiune a obiectivului, beneficiarul lucrării are obligația de a solicita, în scris, administratorului drumului și, după caz, poliției rutiere verificarea în teren a modului de execuție a lucrărilor, a respectării autorizației de amplasare și/sau de acces și a documentației tehnice care a stat la baza autorizării.(2)În cazul nerespectării acestor condiții și dacă abaterile nu sunt de natură să afecteze stabilitatea drumului și siguranța circulației, la aprecierea administratorului drumului de interes național, se poate acorda un nou termen de remediere și numai o singură dată.4.3.(1)În conformitate cu prevederile art. 7 alin. (21^2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, avizele/acordurile emise în condițiile legii își mențin valabilitatea:a)pe toată perioada implementării investițiilor, atât până la finalizarea executării lucrărilor pentru care au fost eliberate, cât și până la data semnării procesului-verbal de recepție finală a lucrărilor, cu condiția începerii execuției lucrărilor în termenul prevăzut de lege, cu excepția cazurilor în care pe parcursul execuției lucrărilor sunt identificate elemente noi care să impună reluarea procedurilor de avizare prevăzute de lege, necunoscute la data emiterii avizelor/acordurilor, precum și/sau modificări ale condițiilor care au stat la baza emiterii acestora, după caz;b)de la data depunerii documentației pentru autorizarea executării lucrărilor de construcții la autoritatea administrației publice competente până la data emiterii autorizației de construire, pentru avizele/acordurile care erau în vigoare la data depunerii documentației respective.(2)În cazul în care obiectivul este construit și beneficiarul a fost somat să intre în legalitate din punctul de vedere al respectării prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, documentația care se va prezenta la avizare trebuie să conțină, pe lângă autorizația de construire și de funcționare, după caz, și certificatul de urbanism eliberat pentru amenajarea accesului la drumul de interes național.4.4.(1)Autorizația de amplasare și/sau de acces în zona drumului de interes național este valabilă pe durata existenței lucrării sau construcției, în condițiile respectării cumulativ a prevederilor pct. 1.9.1-1.9.5, a prevederilor autorizației și cu condiția începerii lucrărilor autorizate în zona drumului, în termenul prevăzut de lege.(2)Acordul prealabil și autorizația de amplasare și/sau de acces pentru totem se vor emite în baza unei documentații tehnice, care se va depune odată cu cea aferentă amplasării stației de distribuție a carburanților în zona drumului.(3)Datorită faptului că pentru panourile publicitare autorizația nu mai trebuie prelungită anual, obligatoriu trebuie făcută o verificare anuală a acestora pentru a solicita beneficiarilor, în cazul în care macheta și structura de rezistență sunt afectate, să ia urgent măsurile care se impun în vederea remedierii deficiențelor.4.5.Limitele zonelor drumurilor, conform Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sunt următoarele:a)zonele de siguranță ale drumurilor sunt cuprinse de la limita exterioară a amprizei drumului până la:(i)1,50 m – de la marginea exterioară a dispozitivelor de preluare a apelor meteorice, pentru drumurile situate la nivelul terenului;(ii)2,00 m – de la piciorul taluzului, pentru drumurile în rambleu;(iii)3,00 m – de la marginea de sus a taluzului, pentru drumurile în debleu cu înălțimea taluzului de până la 5,00 m inclusiv;(iv)5,00 m – de la marginea de sus a taluzului, pentru drumurile în debleu cu înălțimea taluzului mai mare de 5,00 m;b)zonele de siguranță ale podului, care includ și suprafețe de teren aflate sub pod, sunt:(i)10,00 m de la limita exterioară a racordării podului cu terasamentul, pentru podurile fără lucrări de apărare a malurilor (rampa de acces face parte integrantă din pod);(ii)la limita exterioară a lucrărilor de apărare a malurilor, pentru podurile la care aceste apărări au o lungime mai mare de 10 m (rampa de acces face parte integrantă din pod);c)zonele de siguranță ale drumurilor cu versanți (defileu) cu înălțimea mai mare de 30 m se consideră la partea superioară a taluzului versantului;d)zonele de protecție sunt cuprinse între marginile exterioare ale zonelor de siguranță și marginile zonei drumului conform tabelului următor:

Categoria drumului Autostrăzi Drumuri naționale
Distanta de la marginea exterioară a zonei de siguranță până la marginea zonei drumului (m) 50 22

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x