NORME REPUBLICANE DE SECURITATE NUCLEARA din 14 aprilie 1993

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 195 din 13 august 1993
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 69 18/04/2014
ActulREFERIT DENORMA 18/04/2014
ActulREFERIT DEHG 1061 19/10/2011
ActulREFERIT DEHG 762 16/07/2008
ActulREFERIT DESTRATEGIE 16/07/2008
ActulAPROBAT DEORDIN 242 14/04/1993
ActulCONTINUT DEORDIN 242 14/04/1993

privind planificarea, pregătirea şi interventia la accidente nucleare şi urgente radiologice



 + 
Capitolul 1Domeniul de aplicare şi dispozitii generale + 
Articolul 1Prezentele norme se aplică la planificarea, pregătirea şi efectuarea interventiei pentru cazuri de:a) accidente nucleare survenite la instalaţii autorizate;b) urgente radiologice survenite ca urmare a activităţilor autorizate din domeniul nuclear;c) urgente radiologice survenite ca urmare a unor efecte transfrontiera sau din alte cauze care nu se încadrează la lit. b).
 + 
Articolul 2Autoritatea competenţa în România pentru domeniul de aplicare a prezentelor norme este:a) Comisia Naţionala pentru Controlul Activităţilor Nucleare – C.N.C.A.N. – în cazurile pe care le are în competenţa, potrivit legii;b) Comandamentul Republican de Interventie în caz de Accident Nuclear – C.R.I.A.N. – în celelalte cazuri.
 + 
Articolul 3Sunt obligate sa elaboreze planuri proprii de interventie şi să se pregateasca în vederea interventiei:a) organele administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniu, conform legii;b) organele administraţiei publice locale din zonele periclitate, stabilite de autoritatea competentă;c) organismele locale care participa la interventie, potrivit legii, în zonele periclitate, stabilite de autoritatea competentă;d) autoritatea competentă;e) utilizatorii de instalaţii nucleare care pot produce accidente nucleare, agentii economici şi instituţiile publice care desfăşoară activităţi din domeniul nuclear, ce pot produce urgente radiologice, denumiti în continuare UTILIZATORI.
 + 
Articolul 4Distingem trei tipuri de planuri de interventie:a) planul elaborat de utilizatorul autorizat de instalaţii nucleare sau de către agentii economici şi instituţiile publice care desfăşoară activităţi din domeniul nuclear şi care acopera activităţile planificate să fie executate de către sau sub responsabilitatea agentilor enumerati mai sus, în situaţii de urgenta.Pentru instalatiile nucleare, reprezinta planul de interventie în perimetrul aflat sub controlul şi responsabilitatea utilizatorului;b) planul de interventie al organelor administraţiei publice centrale şi locale – denumite în continuare AUTORITATEA PUBLICA – care acopera activităţile planificate să fie executate de către sau sub responsabilitatea autorităţii publice, în situaţii de urgenta;c) planul general de interventie care se aplică la o zona periclitata şi acopera toate activităţile planificate să fie executate de toate autorităţile şi utilizatorii implicati intr-o situaţie de urgenta. Acest plan include planurile coordonate ale autorităţii publice şi ale utilizatorului şi este elaborat de organul de aparare civila.
 + 
Articolul 5Planul general de interventie va fi integrat cit mai mult posibil cu planurile de interventie pentru alte situaţii de urgenta (cutremure, inundaţii, accident chimic etc.).
 + 
Articolul 6C.N.C.A.N. controlează, evalueaza şi aproba planificarea, pregătirea şi interventia pentru cazurile prevăzute la art. 1 lit. a) şi b), elaborate de utilizatori.
 + 
Articolul 7C.R.I.A.N. controlează, evalueaza şi aproba planificarea, pregătirea şi interventia pentru cazurile prevăzute la art. 1 lit a) şi b) ale autorităţii publice, iar pentru cazul prevăzut la art. 1 lit. c) ale tuturor organismelor implicate. De asemenea, controlează, evalueaza şi aproba planul general de interventie.
 + 
Articolul 8Se interzice încărcarea initiala cu combustibil a reactorilor nucleari înainte ca utilizatorul şi autoritatea publică sa fi elaborat planurile de interventie şi sa fi demonstrat, printr-un exercitiu, ca sunt pregatiti pentru situaţii de urgenta.
 + 
Articolul 9Agentii economici şi instituţiile publice care desfăşoară activităţi din domeniul nuclear vor demonstra, la autorizare, ca sunt pregatiti pentru urgentele radiologice care pot surveni ca urmare a activităţilor pe care le desfăşoară.
 + 
Capitolul 2Pregătirea factorilor implicati în interventia în situaţii de urgentaA. Autoritatea competenţa + 
Articolul 10Autoritatea competenţa are, în principal, urmatoarele sarcini:a) sa aprobe propunerile utilizatorilor privind acele condiţii din instalatie sau cantitatea de material radioactiv emisa accidental, care duc la o situaţie de urgenta;b) sa ajute autoritatea publică la elaborarea planului de interventie şi la menţinerea pregatirii sale în colaborare cu utilizatorii;c) sa determine utilizatorii sa coopereze cu autoritatea publică pentru stabilirea unor planuri de interventie compatibile;d) sa analizeze, sa evalueze şi sa aprobe planurile de interventie elaborate de autoritatea publică şi de utilizatori;e) sa actioneze în calitate de consilier tehnic pe probleme de securitate nucleara şi radioprotectie pentru autoritatea publică şi utilizatori în timpul situaţiilor de urgenta;f) sa analizeze şi sa supravegheze actiunile propuse sau executate de autoritatea publică sau de utilizator în timpul situaţiei de urgenta;g) sa informeze populatia cu privire la situaţia de urgenta;h) să ofere consultaţii privind terminarea situaţiei de urgenta;i) sa analizeze şi sa aprobe masurile stabilite în scopul protejarii populatiei împotriva contaminarii şi pentru micsorarea expunerii la radiatii, după terminarea situaţiei de urgenta;j) sa autorizeze recuperarea instalatiei, reluarea utilizarii sau dezafectarea instalatiei afectate de accident, după caz.B. Autoritatea publicăAtribuţii generale
 + 
Articolul 11Autoritatea publică trebuie:a) sa elaboreze şi sa menţină la zi un plan de interventie corespunzător;b) sa stabileasca şi sa sustina un organism corespunzător pentru interventie;c) sa implementeze masurile de urgenta corespunzătoare planului de interventie;d) sa organizeze exercitii, sa pregateasca şi sa menţină la un nivel corespunzător de pregatire personalul şi mijloacele materiale necesare pentru interventie;e) sa informeze populatia şi să-i dea instrucţiunile necesare de comportare;f) sa stabileasca nivelurile de alarmare pentru urgentele radiologice transfrontiera.
 + 
Articolul 12Autoritatea publică poate delega unele responsabilităţii utilizatorului pentru zona din imediata vecinatate a instalatiei. Acest lucru va fi clar definit în planurile de interventie.Baza legala
 + 
Articolul 13Autoritatea publică este obligata să asigure prin legi, decrete, ordine, ordonante, hotărâri sau alte acte ale autorităţii de stat baza legala pentru urmatoarele acţiuni:a) asigurarea masurilor de protecţie a oamenilor, animalelor şi a bunurilor materiale;b) asigurarea asistentei medicale specifice;c) obligarea populatiei să se evacueze;d) masurile de confiscare, comparare, stocare a produselor agricole şi a altor alimente contaminate pentru a nu putea fi utilizate de către populatie;f) acordarea de compensatii persoanelor afectate de situaţia de urgenta;g) măsuri de rechizitionare a bunurilor sau de obligare la executarea unor servicii;h) oprirea activităţilor economice publice sau private din zona afectată sau zonele care ar putea fi afectate.Organismul de interventie
 + 
Articolul 14Autoritatea publică trebuie să stabileasca un organism de interventie, insarcinat cu punerea în aplicare a planului de interventie şi cu luarea deciziilor pe timpul desfăşurării interventiei.Responsabilitatea conducerii acestui organism revine unei persoane anume desemnate şi unui numar suficient de adjuncţi.Organismul de interventie trebuie să dispună de personal cu o calificare adecvata şi cu putere de decizie corespunzătoare în unitatile din care provine pentru cel puţin urmatoarele sarcini :a) expertizare în domeniul securitatii nucleare;b) expertizare în domeniul radioprotectiei;c) masuratori şi colectare de probe din teren;d) legătură cu politia, armata, pompierii etc.;e) legătură cu autorităţile care controlează apa potabila, alimentele şi produsele agricole;f) legătură cu serviciile medicale şi spitalele din zona;g) legătură cu birourile de prognoza a vremii.
 + 
Articolul 15Organismul de interventie îşi desfăşoară activitatea într-un spatiu special amenajat, denumit CENTRU DE COORDONARE.Centrul de coordonare trebuie să corespunda cel puţin la urmatoarele cerinţe:a) să fie amplasat în afara zonelor care pot fi afectate de accident;b) sa dispună de suficient spatiu şi de condiţii de lucru corespunzătoare pentru persoanele care îşi desfăşoară activitatea în el;c) sa dispună de spatiu şi facilităţi pentru informarea mass-mediei;d) să fie dotat corespunzător cu:– mijloace de comunicare cu echipele de pe teren;– mijloace de reproducere şi copiat;– mijloace de calcul;– rechizite;– harti la diferite scari, inclusiv harti cu punctele de supraveghere prestabilite şi cu rutele de evacuare;– planurile de interventie aduse la zi ale utilizatorilor şi autorităţii publice;– material tehnico-ştiinţific necesar evaluarilor;e) să aibă accesul controlat.
 + 
Articolul 16Centrul de coordonare trebuie să poată fi activat în cel mai scurt timp (ore) de la primirea alarmei şi să poată functiona indiferent de condiţiile meteorologice. De asemenea, trebuie să existe o alternativa pentru cazul în care spatiul respectiv nu mai poate fi utilizat.Planificarea interventiei
 + 
Articolul 17Planul de interventie trebuie să cuprindă cel puţin urmatoarele:a) atribuirea responsabilitatilor şi identificarea situaţiilor de urgenta;b) modul de alarmare şi notificare a persoanelor şi organizaţiilor;c) metodele, procedurile şi mijloacele de alarmare a publicului;d) evaluarea situaţiei de urgenta;e) masurile de protecţie;f) resursele;g) controlul expunerii la radiatii;h) măsuri şi mijloace medico-sanitare;i) controlul intrarilor şi iesirilor din zona afectată;j) exercitiile şi antrenamentele;k) modalitatea de tinere la zi a planului.
 + 
Articolul 18Autoritatea publică trebuie să se asigure ca dispune de personalul necesar, corespunzător calificat şi antrenat şi suficient ca numar, pentru realizarea acţiunilor prevăzute în planul de interventie.
 + 
Articolul 19Prin planul de interventie se va desemna un laborator pentru masurarea probelor colectate din teren. Laboratorul trebuie să fie dotat corespunzător, usor accesibil şi pe cit posibil să fie situat în afara zonei afectate.
 + 
Articolul 20Planul de interventie va cuprinde masurile de protecţie şi nivelurile de interventie derivate, corespunzătoare fiecarei măsuri.
 + 
Articolul 21Terminarea situaţiei de urgenta este declarata de conducatorul organismului de interventie după ce s-a asigurat ca:a) emisiile de material radioactiv din instalatie au fost reduse la nivelul acceptat pentru functionare normala şi instalatia este sub control, conform comunicarii utilizatorului (art. 59);b) toate masurile de protecţie au fost luate şi sunt mentinute în continuare pentru protejarea publicului şi reducerea, maxim rational posibila, a expunerii care poate rezultă din consecintele pe termen lung ale situaţiei de urgenta.
 + 
Articolul 22Autoritatea publică va continua programul de supraveghere, colectare a probelor, masurarea lor şi evaluarea radioactivitatii şi a dozelor de iradiere, atit timp cit este necesar pentru indeplinirea prevederilor lit. b) de la art. 21.C. UtilizatoriiAtribuţii generale
 + 
Articolul 23Utilizatorul trebuie:a) sa elaboreze şi sa actualizeze un plan de interventie corespunzător;b) sa coordoneze planul de interventie propriu cu cel al autorităţii publice;c) sa actioneze pentru reducerea şi, dacă este posibil, oprirea emisiei accidentale de material radioactiv;d) sa evalueze marimea reala sau potentiala a emisiilor radioactive accidentale (TERMENUL SURSA), sa comunice rezultatul autorităţii publice şi sa faca recomandari privind masurile de protecţie ce se impun în faza initiala;e) sa identifice orice situaţie care, conform reglementarilor în vigoare sau înţelegerilor prestabilite, duce la alarmarea sau notificarea autorităţii publice sau a autorităţii competente.Evenimentele raportate se vor clasifica conform anexei nr. A. 1.;f) sa initieze procedura de alarmare a autorităţii publice;g) să asigure suportul tehnic necesar autorităţii publice pentru a face faţa situaţiei de urgenta, conform planului de interventie;h) să asigure informarea continua a autorităţii publice şi a autorităţii competente cu privire la starea tehnica a instalatiei şi a evolutiei accidentului;i) sa faca aranjamentele necesare pentru ajutorul pe care, eventual, îl solicita de la autoritatea publică sau alte organisme;j) sa organizeze exercitii, sa pregateasca şi sa menţină la un nivel corespunzător de pregatire personalul şi mijloacele materiale necesare pentru interventie;k) sa informeze populatia din zona de planificare de urgenta aferenta instalatiei pe care o utilizeaza şi să-i puna la dispoziţie, în scris, instrucţiunile necesare de comportare în caz de urgenta.Planificarea interventiei
 + 
Articolul 24Planul de interventie trebuie să cuprindă cel puţin urmatoarele:a) tipurile probabile de situaţii de urgenta care pot aparea în instalatie sau cele care sunt postulate pentru nevoile planificarii interventiei;b) natura şi cantitatea de material radioactiv ce poate fi degajata în mediu;c) caile de expunere;d) caracteristicile dependente de timp ale emisiilor şi expunerilor;e) zonele în care masurile de protecţie trebuie să fie aplicate;f) actiunile pe care trebuie să le execute personalul operator al instalatiei pentru a controla situaţia de urgenta;g) organizarea pentru situaţiile de urgenta incluzind atribuirea responsabilitatilor şi coordonarea cu autoritatea publică;h) procedurile pentru situaţiile de urgenta, secventele şi timpul necesar pentru aplicarea fiecarei măsuri;i) dotarile necesare pentru situaţiile de urgenta;j) forta de muncă şi echipamentul necesar pentru evaluare, acţiuni corective, comunicatii şi evidente şi pentru ajutorarea persoanelor afectate;k) asigurarea accesului şi a condiţiilor de supravietuire pentru un timp suficient de lung în anumite zone ale instalatiei, în particular în camera de comanda şi centrul de control al urgentei;l) marcarea cailor de evacuare;m) stabilirea zonelor de adunare a personalului;n) menţinerea pregatirii prin antrenamente, repetitii şi întreţinerea echipamentului necesar în situaţii de urgenta;o) rapoartele şi documentele care trebuie să fie intocmite şi pastrate.Clasificarea urgentelor
 + 
Articolul 25Urgentele care survin la instalatiile nucleare se clasifica astfel:a) alerta;b) urgenta interna;c) urgenta externa;d) urgenta generală.
 + 
Articolul 26Utilizatorul este obligat sa stabileasca în planul de interventie condiţiile specifice pentru declararea fiecareia din urgentele menţionate la art. 25 şi criteriile, pe cit posibil exprimate cantitativ, care identifica aceste condiţii. Clasificarea evenimentelor care apar în instalatie se va face conform anexei nr. A. 1.
 + 
Articolul 27Utilizatorul este obligat sa stabileasca prin planul de interventie nivelurile de alarmare, exprimate în marimi masurabile care caracterizeaza situaţia de radiatii din perimetrul sau în afara perimetrului instalatiei sau ca valoare a unor parametri care exprima starea instalatiei. Depăşirea acestor niveluri duce la informarea imediata a autorităţii competente şi, după caz, a autorităţii publice.
 + 
Articolul 28Prima evaluare şi declarare a unei situaţii de urgenta este de competenţa şi datoria conducerii instalatiei.Aceasta are obligaţia de a informa imediat autoritatea competentă şi, după caz, conform planului de interventie, autoritatea publică.
 + 
Articolul 29Alerta se declara când apar condiţii specifice care pot duce la o situaţie de urgenta dar se apreciaza ca exista timp pentru a lua măsuri care să previna situaţia de urgenta sau să-i diminueze consecintele.Personalul aflat în instalatie va fi pregatit rapid pentru interventie.Vor fi informate, conform prevederilor planului de interventie, autoritatea competentă şi autoritatea publică.
 + 
Articolul 30Urgenta interna se declara când evaluarea situaţiei de urgenta arata ca consecintele radiologice ale evenimentului se limiteaza la o zona a instalatiei.Un astfel de eveniment poate cauza interventia automata a sistemelor de securitate ale instalatiei şi să solicite operatorilor acţiuni corective.Pe linga personalul aflat în instalatie va fi alertat şi personalul care nu este în tura dar are sarcini pentru situaţii de urgenta.Se va notifica evenimentul autorităţii competente şi autorităţii publice.
 + 
Articolul 31Urgenta externa se declara când poate aparea o emisie accidentala de material radioactiv în afara instalatiei dar pentru care informaţiile şi evaluarile initiale nu indica necesitatea luării unor măsuri de protecţie în afara perimetrului instalatiei.În general se ating dar nu se depasesc limitele debitului de expunere autorizate la limita perimetrului instalatiei.În perimetrul instalatiei se pun în aplicare măsuri de protecţie, cum ar fi evacuarea tuturor spatiilor, cu excepţia camerei de comanda şi a zonelor special amenajate pentru situaţii de urgenta.Se alarmeaza imediat autoritatea competentă şi autoritatea publică.
 + 
Articolul 32Urgenta generală se declara când poate aparea o emisie de material radioactiv care impune luarea unor măsuri de protecţie în afara perimetrului instalatiei.Personalul din instalatie, care nu este necesar activităţilor impuse de situaţia de urgenta, va fi evacuat.Se alarmeaza imediat autoritatea competentă, autoritatea publică şi se pun în aplicare masurile de protecţie prevăzute pentru zona din vecinatatea instalatiei.Organismul de interventie
 + 
Articolul 33Utilizatorul trebuie să stabileasca nominal, prin decizie administrativa, persoana autorizata pentru declararea urgentelor în fiecare instalatie şi limitele de competenţa ale acesteia.
 + 
Articolul 34Persoana autorizata sa declare urgentele şi sa conduca operaţiunile de interventie va raspunde de conducerea operaţiunilor de interventie în perimetrul instalatiei, a operaţiunilor de interventie din afara perimetrului instalatiei, asa cum s-a stabilit cu autoritatea publică şi va tine legătură cu conducerea utilizatorului, autoritatea competentă şi autoritatea publică.Principalele indatoriri ale acesteia sunt:a) declararea urgentei;b) anuntarea şi raspunderea pentru toate persoanele din perimetrul instalatie;c) notificarea autorităţii competente şi a autorităţii publice;d) asigurarea acordarii primului ajutor;e) menţinerea unui jurnal al evenimentelor şi datelor şi evaluarea lor în timpul diverselor faze ale situaţiei de urgenta;f) informarea corespunzătoare a conducerii utilizatorului, autorităţii competente şi a autorităţii publice;g) evacuarea persoanelor din perimetrul instalatiei, dacă este necesar, şi propunerea evacuarii populatiei din zonele din exteriorul perimetrului instalatiei;h) menţinerea securitatii instalatiei (paza etc.);i) supravegherea radiometrica în interiorul perimetrului şi în afara lui;j) evaluarea pagubelor şi efectuarea reparatiilor necesare;k) declararea terminarii activităţilor necesitate de situaţia de urgenta.
 + 
Articolul 35Persoana autorizata sa declare urgentele şi sa conduca operaţiunile de interventie trebuie să fie corespunzător antrenata şi să fie cea mai înaltă în functie, aflata în perimetrul instalatiei, dintre urmatoarele:a) director (general);b) directori (general) adjuncţi;c) inginer sef (şefi de secţie).În cazul în care nici unul dintre acestia nu se găseşte în instalatie la aparitia unei situaţii de urgenta, temporar, functia respectiva va fi exercitata de seful de tura, până la sosirea persoanei autorizate.
 + 
Articolul 36Seful de tura este responsabil, pe durata schimbului, de functionarea instalatiei şi pentru evaluarea condiţiilor şi datelor pe baza cărora se declara situaţiile de urgenta.El este obligat să raporteze persoanei autorizate orice situaţie care poate duce la declararea unei urgente.
 + 
Articolul 37Utilizatorul este obligat să asigure în permanenta incadrarea cu personal suficient a sectoarelor importante pentru răspunsul initial la o urgenta (de ex. radioprotectia şi fizica reactorilor) şi să fie capabil sa mobilizeze rapid fortele umane de care este nevoie.
 + 
Articolul 38Utilizatorul trebuie să atribuie personalului sarcini legate de interventia în situaţii de urgenta tinind cont de:a) personalul existent intr-o tura şi cel din afara schimbului;b) personalul operator necesar opririi în siguranţa a instalatiei şi mentinerii ei în aceasta stare; acesta nu va primi alte sarcini pentru situaţiile de urgenta, cu excepţia sefului de tura.
 + 
Articolul 39Personalul instalatiei va primi sarcini specifice situaţiilor de urgenta, cel puţin în domeniile:a) operarea sistemelor instalatiei;b) comunicatii;c) supravegherea radiometrica (în interiorul şi în afara perimetrului), evaluarea dozelor şi controlul lor;d) identificarea zonelor pentru care trebuie să se introduca controlul accesului;e) stingerea incendiilor;f) operaţiuni de salvare;g) primul ajutor;h) decontaminarea;i) paza instalatiei, incluzind controlul miscarii persoanelor şi materialelor;j) evaluarea pagubelor şi efectuarea reparatiilor necesare;k) evidenta personalului;l) tinerea evidentelor necesare.
 + 
Articolul 40Utilizatorul trebuie să îşi asigure sprijinul:a) altor sectii care nu sunt implicate în situaţia de urgenta;b) unor organisme din jurul instalatiei cum ar fi pompierii, serviciile de salvare, societăţi de transporturi, spitale etc.
 + 
Articolul 41Utilizatorul este obligat să-şi coordoneze actiunile cu cele ale autorităţii publice şi autorităţii competente.
 + 
Articolul 42Utilizatorul este obligat sa furnizeze autorităţii publice şi autorităţii competente:a) informaţii cu privire la starea instalatiei, rezultatele masurarilor şi predictia dozelor;b) consultaţii tehnice;c) recomandari de acţiuni specifice.Utilizatorul va desemna o persoană competenţa care să activeze în centrul de coordonare al autorităţii publice.Asigurarea materiala a interventiei
 + 
Articolul 43Utilizatorul trebuie să amenajeze un centru de control pentru situaţii de urgenta care va fi utilizat de organismul de interventie.Centrul de control va fi astfel plasat, în afara camerei de comanda, incit accesul la şi dinspre el să fie liber în situaţii de urgenta.Centrul de control va fi dotat corespunzător cu echipamentul necesar.În cazul în care centrul de control nu este dotat pentru supravietuirea în condiţii de urgenta, pentru toate evenimentele postulate, este obligatorie existenta unui centru alternativ astfel plasat incit să fie improbabila afectarea simultana a ambelor localizari.
 + 
Articolul 44Camera de comanda poate fi utilizata ca centru de control numai la inceputul situaţiei de urgenta, până la activarea centrului de control, special amenajat.Camera de comanda trebuie să dispună de echipament de control şi supraveghere a instalatiei în timpul situaţiei de urgenta.
 + 
Articolul 45În cazul în care camera de comanda nu poate asigura supravegherea operatorilor în toate situaţiile de urgenta postulate trebuie să se prevada o alternativa a camerei de comanda care să poată fi utilizata în orice condiţii şi care să asigure functiile esentiale de control şi securitate.
 + 
Articolul 46Utilizatorul trebuie să asigure sisteme de comunicatii şi alarmare redundante şi diversificate pentru:a) alarmarea personalului din instalatie;b) alarmarea populatiei din zonele vecine instalatiei stabilite prin planul de interventie;c) comunicatii cu camera de comanda, centrul de control, centrul de coordonare, echipele mobile, diversele centre tehnice de sprijin pentru cazurile de urgenta, autoritatea publică, autoritatea competentă.Existenta sistemelor de comunicatii şi alarmare corespunzătoare constituie o condiţie necesară pentru autorizarea instalatiei.
 + 
Articolul 47Se recomanda utilizatorului stabilirea unui centru de comunicare cu mass-media situat în vecinatatea centrului de control.
 + 
Articolul 48Pentru evaluarea efectiva a unei situaţii de urgenta trebuie să existe un echipament de monitorizare a parametrilor importanti ai instalatiei, care să permită o diagnoza sigura a stării tehnice a instalatiei de urgenta, şi echipament suficient de monitorizare radiologica, care să permită evaluarea corecta a situaţiei radiologice în perimetrul şi în afara perimetrului instalatiei. Echipamentul de monitorizare radiologica trebuie să functioneze şi în condiţii severe de mediu.Echipamentul de monitorizare a parametrilor importanti pentru situaţiile de urgenta nu trebuie să se interfereze cu activităţile normale din camera de comanda.
 + 
Articolul 49Utilizatorul trebuie să fie dotat, dacă este cazul, cu echipament pentru monitorizarea fenomenelor naturale ca de exemplu : parametri meteorologici, cutremure.
 + 
Articolul 50În interiorul perimetrului instalatiei trebuie să fie prevăzute spatii pentru adapostirea personalului în situaţii de urgenta.Actiunile recomandate în situaţii de urgenta
 + 
Articolul 51Imediat ce este recunoscută existenta unui eveniment ce poate genera o situaţie de urgenta se vor lua măsuri:a) de corectare a condiţiilor anormale;b) de încadrare în clasificarea situaţiei de urgenta;c) de notificare, alarmare şi punere în aplicare a prevederilor planului de interventie.
 + 
Articolul 52În timpul situaţiei de urgenta se va asigura evaluarea permanenta a condiţiilor existente şi se va prognoza dezvoltarea ulterioară a evenimentelor.Dacă evaluarea duce la concluzia necesităţii modificarii unor măsuri de protecţie prestabilite, acest lucru va fi adus fără întârziere la cunoştinţa persoanelor cu putere de decizie implicate.
 + 
Articolul 53Pentru asigurarea datelor necesare procesului de evaluare sunt necesare cel puţin urmatoarele acţiuni:a) supravegherea parametrilor tehnologici ai instalatiei;b) supravegherea parametrilor radiologici şi meteorologici, obtinuti de la camera de comanda şi centrul de control pentru situaţii de urgenta;c) masuratori radiologice în perimetrul instalatiei;d) supravegherea radiologica a mediului în exteriorul perimetrului instalatiei:– norul radioactiv şi efluentii;– contaminarea;e) analiza datelor raportate;f) discutii cu martorii oculari la accident.
 + 
Articolul 54Actiunile de aplicare a masurilor de protecţie se bazeaza pe niveluri de interventie prestabilite în planul de interventie pentru iniţierea acestor măsuri. Aceste niveluri de interventie vor fi ierarhizate functie de tipul de urgenta declarat, iar pentru aceeasi măsura de protecţie pot avea valori diferite functie de anotimp şi condiţiile meteorologice.
 + 
Articolul 55Pentru protectia personalului din instalatie trebuie precizate cel puţin urmatoarele acţiuni:a) actiunile pe care trebuie să le execute fiecare persoana, nivelurile de interventie asociate şi timpul necesar pentru introducere;b) alarmarea personalului; mijloace de alarmare şi timpul necesar;c) spatii de adunare capabile să asigure o protecţie adecvata a cailor respiratorii;d) evidenta personalului şi constituirea de echipe speciale pentru cautarea şi salvarea, dacă este cazul, a persoanelor disparute;e) monitorizarea radiologica în perimetrul instalatiei a persoanelor şi a vehiculelor care parasesc perimetrul;f) identificarea zonelor periculoase şi asigurarea controlului accesului în aceste zone;g) transportul personalului şi rutele de evacuare;h) controlul accesului în perimetru;i) asigurarea cu alimente şi bauturi, în regim supravegheat, a personalului din perimetru;j) asigurarea asistentei medicale.
 + 
Articolul 56Pentru protectia populatiei din imediata vecinatate a instalatiei se vor prevedea actiunile care revin utilizatorului în planul de interventie.
 + 
Articolul 57Pentru controlul contaminarii trebuie executate cel puţin urmatoarele acţiuni:a) monitorizarea nivelului contaminarii şi marcarea zonelor care trebuie evitate;b) începerea decontaminarii zonelor în care trebuie să lucreze personalul imediat ce este posibil;c) controlul şi, dacă este cazul, decontaminarea personalului şi a vehiculelor care parasesc perimetrul instalatiei.
 + 
Articolul 58Pentru ajutorarea persoanelor afectate de situaţia de urgenta trebuie aplicate cel puţin urmatoarele măsuri:a) stabilirea echipelor de salvare cu personal care poate fi expus la radiatii în condiţii de urgenta;b) acordarea primului ajutor medical;c) decontaminarea;d) transportul, inclusiv pe calea aerului;e) asigurarea tratamentului medical.Terminarea stării de urgenta
 + 
Articolul 59Starea de urgenta se considera terminata când:a) instalatia este adusa şi mentinuta sub control;b) emisiile de efluenti din instalatie sunt sub limitele acceptate.Declararea terminarii stării de urgenta este de competenţa persoanei autorizate (art. 33).Utilizatorul va continua sa coopereze cu autoritatea publică până la terminarea stării de urgenta şi în afara perimetrului instalatiei.Menţinerea pregatirii pentru situaţii de urgenta
 + 
Articolul 60Utilizatorul va asigura pregătirea corespunzătoare şi instruirea periodica pentru urmatorul personal:a) persoanele autorizate sa declare urgentele şi sa conduca operaţiunile de interventie;b) personalul responsabil pentru evaluarile necesare în situaţia de urgenta;c) persoanele din afara perimetrului instalatiei care primesc sarcini de sustinere a interventiei;d) personalul echipelor de monitorizare radiologica şi de decontaminare;e) operatorii instalatiei;f) personalul echipelor de stingere a incendiilor, reparatii şi evaluare a distrugerilor;g) personalul echipelor de salvare şi de prim-ajutor.
 + 
Articolul 61Utilizatorul este obligat să asigure specializarea personalului organizaţiilor care participa la susţinerea interventiei la situaţiile de urgenta din instalatie, cum ar fi: pompierii, personalul medical al spitalelor la care vor fi trimisi ranitii etc.
 + 
Articolul 62Starea de pregatire a utilizatorului în vederea interventiei în situaţii de urgenta va fi mentinuta şi verificata prin exercitii anuale.Exercitiile vor fi astfel planificate incit, în timp, sa acopere toate ano- timpurile şi condiţiile meteorologice.Toate exercitiile vor fi urmate de o evaluare critica la care va fi prezent şi reprezentantul autorităţii competente.
 + 
Articolul 63Personalul implicat în situaţiile de urgenta va fi antrenat prin instruire şi exercitii partiale cu o periodicitate cel puţin trimestriala.
 + 
Articolul 64Utilizatorul este obligat sa participe la toate exercitiile organizate de autoritatea publică pentru verificarea planului general de interventie.
 + 
Articolul 65Echipamentul utilizat în situaţii de urgenta va fi mentinut în stare buna prin întreţinere şi testare periodica. Echipamentul va fi insotit de instrucţiuni de utilizare.
 + 
Articolul 66Planul de interventie va fi revizuit periodic.Utilizatorul va stabili o procedură de revizuire care trebuie să fie aprobata de autoritatea competentă.
 + 
Articolul 67Utilizatorul este obligat sa completeze şi sa pastreze urmatoarele evidente:a) un jurnal al evenimentelor din timpul situaţiei de urgenta;b) inregistrarea exercitiilor şi a evaluarilor acestora;c) evidenta instruirilor şi antrenamentelor personalului;d) evidenta calibrarii, intretinerii şi inventarul echipamentelor utilizate în situaţiile de urgenta.
 + 
Capitolul 3Urgente radiologice transfrontiera + 
Articolul 68Urgentele radiologice transfrontiera se clasifica, după dispunerea sursei care le genereaza, în:a) urgente radiologice generate de instalaţii situate în statele vecine, în imediata apropiere a frontierei;b) urgente radiologice generate de surse situate la distanta de frontieră.
 + 
Articolul 69Pentru urgentele radiologice generate de surse din imediata vecinatate a frontierei, autoritatea competentă şi autoritatea publică vor elabora şi aplica planuri de interventie asemanatoare sau prin adaptarea planurilor de interventie elaborate pentru instalatiile de pe teritoriul naţional.
 + 
Articolul 70Informaţiile necesare planificarii pe care trebuie să le furnizeze utilizatorul şi coordonarea planurilor de interventie vor fi obtinute pe cai diplomatice utilizind acordurile internationale şi bilaterale convenite cu statele vecine.
 + 
Articolul 71Pentru urgentele radiologice generate de surse situate la distanta de frontieră, autoritatea competentă şi autoritatea publică vor activa acele părţi din planurile de interventie pentru urgente la instalatiile de pe teritoriul naţional care sunt corespunzătoare situaţiilor de urgenta aparute.
 + 
Articolul 72Autoritatea competenţa şi autoritatea publică trebuie să fie pregatite pentru monitorizarea şi, dacă este cazul, decontaminarea sau luarea altor măsuri adecvate de protecţie la frontiera pentru:a) vehiculele care intră în tara şi au traversat zonele contaminate;b) persoanele care au calatorit în zonele contaminate;c) marfurile provenite din tarile afectate;d) produsele alimentare.
 + 
Articolul 73Autoritatea competenţa trebuie să dispună de capacitatea tehnica pentru evaluarea consecintelor urgentei radiologice şi recomandarea masurilor de protecţie necesare.
 + 
Articolul 74Pentru supravegherea radiologica a teritoriului, reteaua naţionala de supraveghere a radioactivitatii factorilor de mediu va furniza autorităţii competente informaţiile necesare privind o urgenta radiologica transfrontiera.
 + 
Capitolul 4Planul de interventieBazele planificarii + 
Articolul 75Obiectivul general al planurilor de interventie consta în reducerea dozelor inhalate de personal şi de populatie şi, în cazuri extreme, salvarea vietii persoanelor afectate.
 + 
Articolul 76Caracteristicile accidentului pentru care se elaboreaza planul de interventie vor fi fundamentate pe cunoasterea consecintelor potentiale, a desfăşurării în timp şi a parametrilor emisiilor pentru o gama larga de accidente mergind de la cele menţionate în rapoartele de securitate a instalatiei până la cele foarte puţin probabile.
 + 
Articolul 77Planificarea va lua în considerare durata în timp a eliminarilor, care poate fi de la fractiuni de ora la câteva zile.
 + 
Articolul 78Planificarea trebuie să se bazeze pe cunoasterea adecvata a termenului-sursa pentru emisiile radioactive potentiale la instalatia nucleara, condiţiile meteorologice posibile, distributia populatiei şi a obiectivelor economice în jurul instalatiei.
 + 
Articolul 79Planificarea trebuie să fie realizata cel puţin pentru urmatoarele cai de expunere:a) Expunerea la norul (până) radioactivExpunerea poate fi externa datorita trecerii norului sau depunerii de material şi interna datorita inhalarii.Durata expunerii poate fi de câteva zile.b) Expunerea prin inhalare şi prin digestie datorita incorporarii de apa, aer sau alimente contaminate. Durata în timp poate varia de la ore la luni.
 + 
Articolul 80Se vor defini doua zone de planificare de urgenta (ZPU):a) o ZPU pentru expunerea la norul radioactiv;b) o ZPU pentru expunerea prin ingestie.Zona de planificare de urgenta reprezinta spatiul din jurul instalatiei pentru care este necesară planificarea interventiei în vederea asigurarii unor acţiuni prompte şi eficace pentru protejarea populatiei în cazul unui accident sau urgente radiologice.
 + 
Articolul 81Determinarea ZPU pentru norul radioactiv se va face tinind cont de urmatoarele considerente:a) dozele probabile datorate accidentului de baza de proiect nu depasesc nivelurile de interventie în afara zonei;b) dozele probabile datorate celor mai multe accidente care implica topirea parţială a zonei active nu depasesc nivelurile de interventie în afara zonei;c) pentru accidentul cel mai grav care implica topirea zonei active dozele probabile în afara zonei nu pun imediat viaţa în pericol;d) efortul de planificare pentru aceasta zona constituie o baza suficienta pentru extinderea cu usurinta a acesteia, dacă se dovedeste necesar.
 + 
Articolul 82Determinarea ZPU pentru ingestie se va face tinind cont de urmatoarele considerente:a) contaminarea în directia vintului sa nu depăşească nivelurile de interventie în afara zonei;b) cea mai mare parte a particulelor radioactive din nor se depun pe sol, în interiorul zonei.
 + 
Articolul 83Planul de interventie trebuie:a) sa defineasca instalatia şi/sau zona la care se aplică;b) sa stabileasca cu claritate ce trebuie facut în cazul unei urgente, cum trebuie facut şi de către cine;c) sa conţină referinţele la documentele necesare.Conţinutul-cadru al unui plan de interventie
 + 
Articolul 84Atribuirea responsabilitatilor.Se vor preciza principalele responsabilităţii care revin autorităţii competente, autorităţii publice şi utilizatorului. Fiecare organizaţie implicata trebuie să stabileasca personalul necesar pentru indeplinirea acestor responsabilităţii.
 + 
Articolul 85Organizarea pentru urgente a utilizatorului.Se vor defini clar responsabilitatile personalului din tura pentru situaţii de urgenta, schema minima de personal pentru răspunsul initial la o urgenta, mijloacele suplimentare pentru marirea capacităţii de răspuns, interfetele între diversele compartimente ale instalatiei, precum şi interfetele între utilizator şi diversele organizaţii din exterior.
 + 
Articolul 86Resursele şi suportul material al raspunsului la urgente.Se vor prevedea modalitatile de cooperare între diversele organizaţii implicate şi vor fi identificate organizaţiile care pot fi mobilizate dacă sunt necesare forte suplimentare ca urmare a dezvoltării situaţiei de urgenta (de exemplu laboratoare nucleare din invatamintul superior, cercetare etc.).
 + 
Articolul 87Sistemul de clasificare a urgentelor.Se vor preciza sistemul de clasificare a urgentelor, comun pentru toate organizaţiile implicate, nivelurile de interventie bazate pe parametrii instalatiei şi monitorizarea efluentilor şi informaţiile pe care trebuie să le furnizeze utilizatorul autorităţii competente şi autorităţii publice.
 + 
Articolul 88Metodele şi procedurile de notificare.Sunt stabilite procedurile pentru notificarea organizaţiilor implicate şi a personalului implicat, conţinutul mesajelor initiale şi, în continuare, adresate organizaţiilor implicate şi populatiei, mijloacele pentru alarmarea şi indrumarea populatiei din ZPU.
 + 
Articolul 89Comunicatiile în situaţii de urgenta.Se vor prevedea mijloacele necesare pentru comunicarea prompta între diversele organizaţii implicate, personalul de interventie şi populatie.
 + 
Articolul 90Educarea şi informarea populatiei.Sunt stabilite procedurile de transmitere a informaţiilor şi de informare periodica a populatiei cu privire la modalitatile de alarmare şi actiunile pe care trebuie să le intreprinda.
 + 
Articolul 91Asigurarea materiala pentru situaţiile de urgenta.Se va preciza echipamentul necesar în situaţii de urgenta şi modalitatile de întreţinere şi pastrare.
 + 
Articolul 92Evaluarea accidentului.Se vor prevedea echipamentele, sistemele şi metodele adecvate pentru monitorizarea şi evaluarea consecintelor unei urgente radiologice reale sau potentiale.
 + 
Articolul 93Măsuri de protecţie.Se va stabili un spectru de măsuri de protecţie privind personalul instalatiei şi populatia în ZPU pentru norul radioactiv şi se vor prevedea criteriile de alegere a masurilor de protecţie. Se vor stabili masurile de protecţie în ZPU pentru ingestie.
 + 
Articolul 94Controlul expunerii.Se vor prevedea mijloacele de control al expunerii personalului utilizat în situaţii de urgenta.
 + 
Articolul 95Asistenţa medicală.Se vor preciza mijloacele şi modalitatile de tratare a persoanelor contaminate sau ranite.
 + 
Articolul 96Actiunile postaccident.Se va stabili un plan de revenire la normal a zonelor afectate de situaţia de urgenta.
 + 
Articolul 97Exercitii şi antrenamente.Se vor stabili tipurile de exercitii şi antrenamente, frecventa lor şi modul de evaluare a rezultatelor.
 + 
Articolul 98Instruirea pentru situaţii de urgenta radiologica.Planul de interventie va contine prevederi privind instruirea persoanelor care participa la interventie.
 + 
Articolul 99Stabilirea responsabilitatii pentru planificarea, dezvoltarea, revizuirea periodica şi distribuirea planurilor de interventie.Se vor preciza modalitatile de revizuire, distribuire şi aducere la zi a planului de interventie şi persoana responsabila.
 + 
Capitolul 5Masurile de protecţiePrincipiile interventiei + 
Articolul 100Persoanele expuse la radiatii ca urmare a unui accident nuclear sau urgente radiologice se impart în:a) persoane din rindul populatiei;b) personal implicat în interventie expus ca urmare a implementarii masurilor de protecţie sau a acţiunilor de aducere a sursei sub control;c) personal expus la radiatii ca urmare a accidentului sau urgentei radiologice în timpul indeplinirii sarcinilor de serviciu dar fără să fie implicat în interventie.
 + 
Articolul 101Stabilirea nivelurilor de interventie în vederea aplicarii masurilor de protecţie pentru populatie (persoane din rindul populatiei) se va baza pe urmatoarele principii:a) interventia va fi JUSTIFICATA în sensul că introducerea masurii de protecţie va face mai mult bine decit rau;b) nivelul la care se implementeaza interventia şi nivelul la care inceteaza vor fi OPTIMIZATE, astfel ca să se produca un beneficiu net maxim;c) se vor face toate eforturile posibile pentru evitarea efectelor nestocastice asupra sănătăţii prin RESTRICTIONAREA DOZELOR INDIVIDUALE la niveluri sub pragul pentru astfel de efecte şi să se limiteze riscul individual şi colectiv, imputabile efectelor stocastice.
 + 
Articolul 102Pentru personalul implicat în interventie se va aplica sistemul existent de limitare a dozelor pentru expusi profesional la radiatii.Pentru cazurile deosebite, care pot aparea în faza initiala a accidentului, de salvare de vieti omenesti sau de aducere a instalatiei sub control, expunerea personalului implicat poate depăşi, de la caz la caz, limitele menţionate la alineatul precedent, dar va fi mentinuta sub pragul pentru efecte nestocastice.
 + 
Articolul 103Pentru personalul expus la radiatii ca urmare a accidentului în timpul sarcinilor de serviciu, dar fără să fie implicat în interventie, se aplică sistemul de limitare a expunerii pentru expusii profesional în condiţii normale.
 + 
Articolul 104Sistemul de limitare a expunerii pentru personal se aplică numai la expunerea profesionala a acestora. Expunerea ca urmare a faptului ca fac parte din populatie nu se ia în considerare.
 + 
Articolul 105Din considerente de aplicare a prezentelor norme, desfăşurarea în timp a accidentului se clasifica în trei faze:a) Faza premergatoare emisieiAceasta faza se intinde de la momentul când se recunoaste posibilitatea aparitiei unei expuneri în afara perimetrului instalatiei şi până când începe emisia, dacă apare. În timp poate dura de la câteva minute la câteva zile.b) Faza de emisieAceasta faza poate dura de la fractiuni de ora la saptamini. În prima parte a acestei faze nu se va acorda credit masuratorilor efectuate în mediu.În a doua parte a acestei faze, masuratorile efectuate în mediu vor fi utilizate pentru evaluarea dozelor pentru principalele cai de expunere. Acestea vor fi comparate cu nivelurile de interventie prestabilite şi se va decide.c) Faza postemisie (sau faza de recuperare)Aceasta faza începe din momentul terminarii emisiei şi poate dura până la câţiva ani. Se continua monitorizarea factorilor de mediu, apei potabile şi produselor alimentare.Prin preluarea datelor obtinute se decide, dacă este cazul, ridicarea masurilor restrictive impuse şi intoarcerea la viaţa normala.
 + 
Articolul 106Criteriul cantitativ pentru introducerea masurilor de protecţie, denumit nivel de interventie, este specific fiecarei măsuri şi reprezinta doza care este evitata prin introducerea masurii de protecţie.
 + 
Articolul 107Aplicarea masurilor de protecţie trebuie să duca la doze inhalate sub pragul efectelor nestocastice şi limitarea efectelor stocastice, astfel daunele asociate cu dozele evitate printr-o măsura de protecţie sunt neafectate de alta măsura de protecţie. Fiecare nivel de interventie poate fi evaluat independent din punct de vedre al justificarii şi optimizarii.Principalele măsuri de protecţie
 + 
Articolul 108Masurile principale de protecţie recomandate pentru situaţiile de urgenta sunt cele enumerate în tabelul următor:Tabelul 1

    Măsura de protecţie Principala cale de expunere evitată
  1. Adăpostirea Iradierea externă datorită instalaţiei, norului radioactiv sau depunerii pe sol Inhalarea materialului radioactiv din nor Contaminarea pielii şi a hainelor
  2. Administrarea de compuşi ai iodului stabil Fixarea iodului radioactiv în tiroidă
  3. Evacuarea Iradierea externă datorită instalaţiei, norului radioactiv sau depunerii pe sol Inhalarea materialului radioactiv din nor Contaminarea pielii şi a îmbrăcăminţii
  4. (Mutarea) Dislocarea Iradierea externă datorită depunerilor pe sol Inhalarea materialului radioactiv din resuspensii
  5. Protejarea căilor respiratorii Încorporarea de radionuclizi
  6. Decontaminarea persoanelor şi a hainelor Contaminarea internă şi contaminarea pielii
  7. Controlul alimentelor şi al apei, restricţionarea şi interzicerea unor alimente Ingestia apei şi a alimentelor contaminate
  8. Controlul accesului Iradierea externă datorită depunerilor pe sol Inhalarea materialului din resuspensii
  9. Controlul şeptelului contaminat Ingestia radionuclizilor
  10. Restricţionarea în hrana animalelor Ingestia radionuclizilor
  11. Restricţionarea sau interzicerea utilizării produselor contaminate ale biosferei (pentru fertilizare, ardere, îmbunătăţirea solului etc.) Încorporarea radionuclizilor
  12. Decontaminarea solului, clădirilor şi drumurilor Iradierea externă datorită depunerilor pe sol Inhalarea materialului resuspendat
  13. Decontaminarea proprietăţilor (bunuri personale, vehicule etc.) Iradierea externă datorită depunerilor Ingestia şi inhalarea radionuclizilor
  14. Decontaminarea vehiculelor de transport şi a mijloacelor de transport în comun (trenuri, avioane etc.) Iradierea externă datorită depunerilor Ingestia şi inhalarea radionuclizilor Transferul materialului radioactiv în zone necontaminate

 + 
Articolul 109Adapostirea consta în raminerea în interiorul cladirilor cu usile şi geamurile închise şi cu sistemul de ventilatie oprit. Adapostirea este o măsura de scurta durata (ore, până la 1-2 zile). Aceasta măsura este recomandata în cazurile când:a) emisia consta, în principal, din gaze nobile;b) emisia duce la doze relativ mici;c) emisia duce la doze mari în termen scurt şi evacuarea nu a putut fi efectuata inaintea emisiei;d) exista circumstanţe în care evacuarea este fie imposibila, fie duce la riscuri considerabile.
 + 
Articolul 110Evacuarea consta în scoaterea populatiei sau a personalului dintr-o anumita zona pentru a evita expuneri mari pe termen scurt. Aceasta măsura, dacă este aplicata în faza premergatoare emisiei, previne orice fel de expunere la radiatii.Aceasta măsura este recomandata:a) ca măsura de precautie la pericolul potenţial al unei emisii;b) ca răspuns la o emisie serioasa cu durata sau marime previzibila, în special când evacuarea se poate face inaintea începerii emisiei;c) ca răspuns la un accident care duce la o emisie în atmosfera prelungita şi a carei marime este greu de prevăzut şi probabil mare;d) după încetarea unei emisii în atmosfera, pentru a evita expunerea la radionuclizii de viaţa scurta depusi pe sol;e) după încetarea oricarei emisii, pentru a evita expunerea externa în timp ce se executa decontaminari locale, de scurta durata.
 + 
Articolul 111Dislocarea consta în scoaterea populatiei dintr-o zona afectată pentru o perioadă lunga de timp. Aceasta măsura poate aparea ca urmare a extinderii duratei evacuarii sau poate fi utilizata în faza postemisie pentru a limita dozele pe termen lung sau pentru a permite, în timp, decontaminarea solului sau aplicarea altor măsuri de remediere.
 + 
Articolul 112Administrarea de iod stabil.Prin această măsură se blocheaza retinerea de radioiod de către tiroida. Se recomanda administrarea de iod stabil cu cel puţin o ora înainte de contaminare. Iodul stabil se poate administra şi în cazul unei contaminari ulterioare.
 + 
Articolul 113Restrictii în consumul de alimente şi apa.Aceste măsuri se aplică în ZPU pentru ingestie şi pot avea o durată mare în timp.Masurile pot fi clasificate în două categorii:a) măsuri pentru controlul consumului de alimente şi al apei potabile;b) măsuri pentru reducerea contaminarii apei potabile şi alimentelor.
 + 
Articolul 114La elaborarea planului de interventie se recomanda luarea în considerare a aplicarii mai multor măsuri de protecţie, în acelasi timp, dacă se potenteaza reciproc.Recomandari privind stabilirea nivelurilor de interventie
 + 
Articolul 115Nivelurile de interventie pentru masurile de protecţie prevăzute în planul de interventie se stabilesc, pentru un grup de populatie, pentru limitarea daunelor intirziate asupra sănătăţii, prin optimizare. Din considerente de ordin radiologic şi social, şi aplicind principiile interventiei, se recomanda ca grupul de populatie pentru care se stabilesc nivelurile de interventie să fie format din copii (0-1 ani).
 + 
Articolul 116În planurile de interventie vor fi stabilite nivelurile de interventie optime pentru localizarile, scenariile şi circumstantele particulare pentru care este conceput planul respectiv.
 + 
Articolul 117Decizia privind stabilirea unui anumit nivel de interventie va fi luata tinind cont de urmatorii factori:a) radiologici:– riscul individual evitat ca urmare a dozei evitate;– riscul colectiv evitat ca urmare a dozei evitate;– riscul individual introdus de măsura de protecţie;– riscul suferit de personalul care aplica măsura de protecţie;b) financiari:– costul diverselor operaţiuni;c) psihosociali:– increderea datorata aplicarii masurilor de protecţie;– anxietatea cauzata de introducerea masurilor de protecţie;– disconfortul individual;– disconfortul social.
 + 
Articolul 118Pentru implementarea masurilor de protecţie necesare în primele doua faze ale accidentului sunt recomandate nivelurile de interventie din tabelul 2.Tabelul 2

  Măsura de protecţie Cantitatea care se compară cu nivelul de intervenţie (mSv) Nivelul de intervenţie (mSv)
  Întregul corp  Doza efectivă Tiroidă, plămâni, piele Doza echivalentă
  Inferior Superior Inferior Superior
  Adăpostirea Doza externă plus doza angajată din încorporarea din primele 24 ore 3 30 30 300
  Evacuarea Doza externă plus doza angajată din încorporarea din primele 24 ore 30 300 300 3000
  Administrarea de iod Doza angajată din încorporarea din primele 24 ore 30 300

Pentru introducerea restrictiilor în consumul de apa şi alimente se recomanda o doza angajata pentru primul an de 5 mSv. + 
Articolul 119Planurile de interventie trebuie să conţină niveluri de interventie derivate, exprimate în acele marimi şi unităţi care sunt masurate (debite de doza, concentratii, activităţi specifice etc.). Vor fi specificate modelul şi ipotezele folosite la obtinerea nivelurilor de interventie derivate.
 + 
Articolul 120Pentru controlul alimentelor şi al apei potabile se stabilesc niveluri de interventie separate cel puţin pentru urmatoarele categorii:a) produse lactate;b) carne;c) cereale şi produse de panificatie;d) legume;e) fructe;f) apa şi bauturi.Marimea care se compara cu nivelul de interventie este doza angajata ca urmare a incorporarii pe timp de un an.
 + 
Articolul 121Pentru nivelurile de contaminare a alimentelor sub cele prevăzute în tabelele 3a şi 3b se recomanda, pe o perioadă de un an după accident, sa nu se introduca măsuri de protecţie.Tabelul 3 a

    Alimente pentru consumul general  
  Factorul de doză (Sv. Bq-1) Radionuclizii reprezentativi Nivelul (Bq. Kg-1)
  10-6 Am – 241; Pu – 239 10
  10-7 Sr – 90 100
  10-8 I – 131; Cs – 134; Cs – 137 1000

Tabelul 3 b

    Lapte şi alimente pentru sugari  
  Factorul de doză (Sv. Bq-1) Radionuclizii reprezentativi Nivelul (Bq. Kg-1)
  10-5 Am – 241; Pu – 239 1
  10-7 I – 131; Sr – 90 100
  10-8 Cs – 134; Cs – 137 1000

În cazul prezentei simultane a mai multor radionuclizi, nivelurile se calculeaza proportional cu procentul fiecarui radionuclid. + 
Capitolul 6Dispozitii finale + 
Articolul 122Dispozitiile prezentelor norme se aplică, diferentiat, la toate activităţile din domeniul nuclear autorizate care pot genera una din situaţiile prevăzute la art. 1.Utilizatori de surse de radiatii
 + 
Articolul 123Utilizatorii de surse de radiatii trebuie să planifice şi să fie pregatiti pentru urmatoarele evenimente de urgenta:a) furtul sau pierderea sursei;b) pierderea protectiei radiologice a sursei;c) contaminari.
 + 
Articolul 124Orice eveniment din categoria celor de la art. 123 va fi anuntat de îndată la autoritatea competentă (C.N.C.A.N.).
 + 
Articolul 125La terminarea urgentei, utilizatorul va inainta în termen de 7 zile la autoritatea competentă (C.N.C.A.N.) un raport scris, detaliat. Utilizatorul trebuie să poată dovedi ca raportul a fost primit de autoritatea competentă.Transportul de materiale radioactive
 + 
Articolul 126Expeditorul de materiale radioactive este răspunzător pentru securitatea expeditiei şi trebuie:a) sa intocmeasca instrucţiuni corespunzătoare pentru cazurile de urgenta şi să le puna la dispoziţia transportatorului;b) să fie pregatit sa intervina în cazul unei urgente, atit prin sfaturi, cit şi direct;c) sa notifice autorităţilor locale şi autorităţii competente şi să se asigure de sprijinul acestora.
 + 
Articolul 127Transportatorul de materiale radioactive este obligat:a) sa cunoasca normele care se aplică unor astfel de transporturi;b) sa cunoasca instrucţiunile pentru cazuri de urgente remise de expeditor;c) să fie familiarizat cu procedurile de urgenta pe care va trebui să le puna în aplicare pe traseu;d) să se asigure ca, dacă apare un accident, persoanele aflate la faţa locului pot descoperi usor ca sunt implicate materiale radioactive;e) sa doteze mijlocul de transport cu instrucţiunile pentru cazuri de urgenta corespunzătoare.
 + 
Articolul 128Toţi utilizatorii sunt obligati să se conformeze dispoziţiilor prezentelor norme cel mai tirziu la un an de la publicarea lor.
 + 
Articolul 129Incalcarea dispoziţiilor prezentelor norme se sancţionează potrivit legii.
 + 
Anexa A1SCARA INTERNATIONALA A EVENIMENTELOR NUCLEAREfunctie de importanţa lor din punct de vedere al securitatiiA. 1.1. Scara permite clasificarea evenimentelor care se referă exclusiv la securitatea nucleara sau radiologica. Accidentele industriale sau alte evenimente care nu sunt legate de securitatea nucleara se clasifica în afara scarii.A. 1.2. Evenimentele se clasifica în functie de trei criterii generale, conform tabelului:

  Nivel/descriere Incidenţa în afara perimetrului instalaţiei Incidenţa în perimetrul instalaţiei Degradarea apărării în adâncime
  7 Emisie majoră – efecte importante asupra sănătăţii şi mediului
  Accident major
  6 Emisie importantă – aplicarea integrală a planurilor de intervenţie locale
  Accident grav
  5 Emisie limitată – aplicarea parţială a planurilor de intervenţie locale Afectarea parţială a miezului reactorului
  Accident antrenând riscuri în afara instalaţiei
  4 Emisie minoră – iradierea populaţiei în limitele autorizate Afectarea parţială a miezului reactorului Efecte importante asupra sănătăţii personalului
  Accident afectând în principal instalaţia
  3 Emisii foarte mici – iradierea populaţiei reprezintă o fracţiune din limitele autorizate Contaminarea majoră Supraexpunerea personalului Accident evitat Pierderea apărării în adâncime
  Incident grav
  2 Incident având consecinţe potenţiale pentru securitate
  Incident
  1 Îndepărtarea de la domeniul de funcţionare autorizat
  Anomalie

A. 1.3. Evenimentele care prezinta caracteristici corespunzind la mai multe criterii se vor clasifica la nivelul cel mai ridicat cerut de oricare din aceste criterii. + 
Anexa A2Schema planificarii şi pregatirii pentru urgente            ––––––––––––––––––––            | Planificarea şi pregătirea pentru urgente |            ––––––––––––––––––––        ––––––––––-|–––––––––––-        | | | | |        1 2 3 4 5        | | | | |   –––– | | | |   | | | –––––––––– | |   6 7 | | | | | | | |   |––| | | 13 14 15 16 17 | |   8 9 | | | | | | | | |   |––| | | 18–| | 20–| 22–| | 25–|             | | 19–| | 21–| 23–| | 26–|         10–| | | 24–| |         11–| | | |                       | ––––––––– |                       | | | | | |                       | | | | | |                       | 27 28 29 30 –––                       | | | |                       | | 31 32                       | | 33                       | | 34         |–––––––––| | 35         | | | |        36 37 38 |         | | |     |––-| |–––| |    39 40 41 42 |                                                    |–43                                                    |–44                                                    |–45(LEGENDA):1. Identificarea situaţiilor potentiale de accident;2. Evaluarea situaţiilor de accident identificate;3. Elaborarea eventualelor planuri;4. Exercitii pentru testarea eventualelor planuri;5. Revizuirile periodice ale situaţiei;6. Localizare;7. Cauza;8. Inauntrul perimetrului;9. În afara perimetrului;10. Defectarea echipamentului;11. Foc, furt, deteriorare mecanica;12. Eroare umana;13. Definirea situaţiilor potentiale de accident şi a riscurilor identificabile;14. Prevederi pentru comunicatii corespunzătoare;15. Conduita de actiune recomandata pentru fiecare situaţie identificabila;16. Disponibilitatea echipamentului de interventie;17. Proceduri pentru anuntarea altor organizaţii;18. Lista cu personalul cheie;19. Lista expertilor externi;20. Inventarul dotarilor;21. Încercări periodice, calibrari, inlocuiri;22. Servicii de interventie;23. Expertizare;24. Autoritatea competenţa;25. Frecventa;26. Scopul revizuirii;27. Definirea responsabilitatilor;28. Actiunea pentru prevenirea extinderii;29. Actiunea pentru restaurarea situaţiei;30. Niveluri de interventie;31. Frecventa;32. Gradul de aplicare;33. În cadrul organizaţiei;34. Implicarea expertilor externi;35. Implicarea serviciilor de interventie;36. Identificarea riscului;37. Identificarea personalului la risc;38. Identificarea consecintelor;39. Expunere interna;40. Expunere externa;41. Personal;42. Public;43. Acordarea asistentei medicale;44. Izolarea/evacuarea zonelor;45. Revenirea la condiţiile normale;
 + 
Anexa A3DEFINITIIA.3.1. Accident nuclearToate evenimentele care conduc la pierderea controlului asupra unei instalaţii sau surse de radiatii şi care provoaca, din aceasta cauza, iradieri anormal de mari în raport cu cele care se produc în condiţii normale.A.3.2. Urgenta radiologicaAccidentele care apar la reactorii nucleari din afara frontierei tarii sau la instalaţii care conţin cantitati mari de materiale radioactive sau/şi în timpul transportului de materiale radioactive.A.3.4. Efecte nestocastice ale radiatiilor asupra sănătăţiiSunt acele efecte asupra sănătăţii pentru care probabilitatea de aparitie creşte rapid de la zero la unu de îndată ce doza a depasit un anumit prag. Severitatea efectului creşte, de asemenea, cu doza peste doza prag.Dozele prag sub care nu apar efecte nestocastice în anumite organe pentru o populatie normala sunt date în tabelul următor:

  Organ afectat Efect Doza (prag) Doza în Gy D. 50 (50% efecte)
  Embrion (2 săpt.) Moarte 0,5 1,2
    Teratogen 0,1 1,2
  Gonade Sterilitate 0,15 0,85 (tranzit)
  Stomac Vomă 0,5 2
  Stomac Diaree 2 3
  Măduvă Aplazie 1 3,5
  Plămân Pneumonie 6 9
  Tiroidă Hipotiroidie şi aplazie 10 300 (prin I-131) la 3 săptămâni
    – idem – 1,5 60 (extern o zi)
  Piele Eritem 3 6 (epilare)
  Ochi Cataractă 1 3
  Organism întreg Moarte 1 (1-2%) 3,5 (în 60 zile)
        5,5 (în 30 zile)
        10 (în 10 zile)

A.3.5. EmisieIeşirea materialului radioactiv din invelisul originar. Emisia poate fi instantanee sau dependenta de timp.A.3.6. InstalatieÎn contextul prezentelor norme orice localizare continind material radioactiv.A.3.7. Termen sursaDescrierea cantitativa a unei emisii de material radioactiv ca urmare a unui accident. Aceasta descriere cuprinde starea fizica şi chimica a nuclizilor eliberati şi data care caracterizeaza dispersia, cum ar fi: energia norului, altitudinea atinsa de emisie şi durata în timp.A.3.8. Cale de expunereCalea prin intermediul careia organismele pot fi expuse la iradieri externe sau interne.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x