privind taxa pe valoarea adăugată aferentă operaţiunilor referitoare la vinzari de bunuri şi prestări de servicii în favoarea misiunilor diplomatice şi instituţiilor asimilate acestora
Ordonanţa Guvernului nr. 3 din 27 iulie 1992 prevede la art. 17 pct. B lit. c) 1 cota zero de taxa pe valoarea adăugată pentru vânzările de bunuri şi prestările de servicii efectuate în favoarea directa a ambasadelor, consulatelor şi reprezentantelor străine, precum şi a personalului acestora, în condiţiile stabilite de Ministerul Finanţelor, pe bază de reciprocitate.În baza prevederilor de mai sus se stabilesc condiţiile privind aplicarea taxei pe valoarea adăugată pentru:a) vinzari de bunuri şi prestări de servicii pentru uzul oficial al misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, precum şi al reprezentantelor organizaţiilor internaţionale interguvernamentale, acreditate în România; … b) vinzari de bunuri şi prestări de servicii pentru uzul personal al membrilor misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi reprezentantelor organizaţiilor internaţionale interguvernamentale, acreditate în România. … +
Capitolul 1Condiţiile în care se aplică taxa pe valoarea adăugată aferentă operaţiunilor privind vânzările de bunuri şi prestările de servicii pentru uzul oficial al misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi reprezentantelor organizaţiilor internaţionale interguvernamentale, acreditate în România 1. Sunt considerate ca fiind destinate uzului oficial al instituţiilor prevăzute la alineatul precedent următoarele:a) clădirile şi părţile de clădiri, precum şi terenurile aferente acestora, utilizate ca sedii ale misiunilor diplomatice, oficiilor consulare ori ca resedinte ale sefilor misiunilor diplomatice şi consulare (cu excepţia resedintelor consulilor onorifici); … b) clădirile sau părţile de clădiri şi terenurile aferente acestora, utilizate ca sedii ale reprezentantelor organizaţiilor internaţionale interguvernamentale; … c) lucrările imobiliare aferente clădirilor sau părţilor de clădiri prevăzute la lit. a) şi b). … Prin lucrări imobiliare se înţelege toate lucrările de construcţie, transformare, finisare, amenajare, repartiţie, întreţinere, curăţenie, demolare, efectuate la un imobil sau la o parte a acestuia, precum şi operaţiunile legate de furnizarea unor bunuri mobile şi amplasarea lor într-un imobil de o maniera în care bunurile mobile devin imobile prin natura lor;d) bunurile mobile şi serviciile direct necesare exercitării funcţiilor misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi reprezentantelor organizaţiilor internaţionale interguvernamentale, şi anume: … – mobilier şi materiale de birou;– furnituri de birou şi de cancelarie;– autoturisme oficiale şi alte mijloace de transport afectate în serviciul instituţiilor de mai sus;– carburanţii şi lubrifianţii destinaţi acestor vehicule;– furnizarea de apa, de gaze, de electricitate, de combustibili, facuta la sediile instituţiilor şi resedintelor prevăzute la lit. a) şi b);– cărţi, reviste, casete, aparate audio şi video destinate activităţilor culturale şi ştiinţifice;– prestaţiile privind comunicaţiile telegrafice şi telefonice;e) bunurile alimentare şi furniturile de masa destinate receptiilor oficiale, organizate la sediile instituţiilor şi la resedintele prevăzute la lit. a) şi b). … Nu sunt considerate ca fiind destinate uzului oficial bunurile mobile care în mod vadit servesc numai uzului casnic, menajer şi privat, cum sunt: frigiderele, maşinile de gătit, aparatele audio şi video (cu excepţia celor destinate activităţilor culturale şi ştiinţifice) etc.2. Limitele în care vânzările de bunuri şi prestările de servicii prevăzute la pct. 1 de mai sus sunt supuse cotei zero de taxa pe valoarea adăugată sunt următoarele:a) fără limita de valoare, vânzările de clădiri sau părţi de clădiri; … b) cel puţin 100.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, pentru lucrările imobiliare. Prestările care nu ating această sumă, pe lucrare, sunt supuse taxei pe valoarea adăugată potrivit cotei stabilite prin lege pentru prestările de servicii la intern; … c) fără limita de valoare, livrările de carburanţi, lubrifianţi şi combustibili; … d) fără limita de valoare, livrările de apa, de gaze, de electricitate, precum şi prestaţiile privind racordarile şi comunicaţiile telegrafice şi telefonice efectuate la sediul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi reprezentantelor organizaţiilor internaţionale interguvernamentale şi la reşedinţa sefilor misiunilor diplomatice sau ai oficiilor consulare; … e) cel puţin 100.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, pe livrare, pentru bunurile mobile şi prestările de servicii, altele decît cele prevăzute la pct. 2 lit. c) şi d). … Se admite ca facturile eliberate de către diverse departamente sau raioane ale aceleiaşi firme, referitoare la livrări efectuate în aceeaşi zi, potrivit prevederilor alineatului precedent, să fie grupate şi supuse cotei zero de taxa pe valoarea adăugată dacă valoarea lor cumulată atinge plafonul de 100.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată. +
Capitolul 2Condiţiile în care se aplică taxa pe valoarea adăugată aferentă operaţiunilor privind vânzările de bunuri şi prestări de servicii pentru uzul personal al membrilor misiunilor diplomatice, ai oficiilor consulare şi ai reprezentantelor organizaţiilor internaţionale interguvernamentale 3. Beneficiază de cota zero de taxa pe valoarea adăugată, în condiţiile stabilite prin prezentele norme, pentru bunurile şi serviciile procurate de la agenţi economici cu sediul în România, următoarele categorii de personal:a) persoanele care au calitatea de diplomat; … b) membrii personalului tehnic, administrativ şi auxiliar ai misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi reprezentantelor organizaţiilor internaţionale interguvernamentale. … 4. Nu beneficiază de prevederile pct. 3 din prezentele norme următoarele categorii de personal:a) consulii onorifici; … b) persoanele rezidente temporar în România, care exercită activităţi în cadrul misiunilor diplomatice sau al instituţiilor asimilate acestora, în afară reprezentării diplomatice; … c) membrii personalului misiunilor diplomatice, oficiilor consulare sau reprezentantelor organizaţiilor internaţionale interguvernamentale, care sunt cetăţeni români, rezidenţi permanenţi în România, precum şi cei care exercită o activitate particulară cu caracter lucrativ. … 5. Se considera destinate uzului personal bunurile şi serviciile procurate pentru satisfacerea necesităţilor proprii şi particulare ale persoanelor prevăzute la pct. 3 din prezentele norme, precum şi ale membrilor lor de familie, în măsura în care aceştia fac parte din aceeaşi gospodărie, nu sunt cetăţeni români sau rezidenţi permanenţi în România şi nu exercita nici o activitate particulară cu caracter lucrativ.6. Livrările de bunuri mobile şi prestările de servicii, cu excepţia celor menţionate mai jos, destinate uzului personal, potrivit prevederilor pct. 5 de mai sus, beneficiază de cota zero de taxa pe valoarea adăugată numai dacă volumul acestora reprezintă cel puţin 200.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, pe livrare sau prestare.Pentru livrările de carburanţi, lubrifianţi şi combustibili, plafonul de mai sus poate fi adaptat la nivelul celui de care beneficiază personalul român din cadrul misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare acreditate în străinătate.Se admite cumularea facturilor emise de diverse reprezentante sau raioane ale aceloraşi firme pentru livrări efectuate în aceeaşi zi unei persoane ce se încadrează în prevederile pct. 3. Dacă prin cumulare se atinge plafonul de 200.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, întreaga suma se supune taxei pe valoarea adăugată la cota zero.Nu se admite cumularea facturilor emise pentru mai multe persoane, chiar din categoria celor prevăzute la pct. 3, în scopul atingerii plafonului de mai sus.7. Nu beneficiază de cota zero de taxa pe valoarea adăugată, indiferent de valoare, operaţiunile privind vânzările şi prestările de servicii referitoare la:a) clădirile destinate a fi folosite ca locuinta sau alte scopuri personale, precum şi lucrările imobiliare efectuate la acestea; … b) livrările de apa, de gaze, de electricitate la reşedinţa personală; … c) racordarile şi comunicaţiile telegrafice şi telefonice la domiciliul particular; … d) bunurile alimentare generale (mărfuri alimentare, băuturi spirtoase, vinuri, bere, băuturi nealcoolice etc.; … e) alimente şi băuturi consumate pe loc în hoteluri, restaurante, baruri, cafenele, saloane şi alte locuri amenajate în acest scop; … f) cazarea în hoteluri sau în alte unităţi de cazare cu plata; … g) cheltuielile comune de folosinţă, întreţinere şi reparaţii la clădirile cu mai multe apartamente cu destinaţie de locuinta sau cu destinaţie mixtă. … +
Capitolul 3Modul de întocmire a documentelor în care se consemnează vânzările de bunuri şi prestările de servicii ce se încadrează în prevederile cap. I şi II 8. Vânzările de bunuri şi prestările de servicii în favoarea directa a ambasadelor, consulatelor şi reprezentantelor internaţionale interguvernamentale, acreditate în România, precum şi a personalului acestora ce se încadrează la cota zero de taxa pe valoarea adăugată se stabilesc de Ministerul Afacerilor Externe pe bază de reciprocitate acordată statului român.În consecinţa, agenţii economici nu au competenţa sa acorde exonerari de taxa pe valoarea adăugată, astfel ca facturarea se va face la preţurile şi tarifele negociate, iar taxa pe valoarea adăugată se aplică potrivit reglementărilor legale privind vânzările la intern.Documentele de vînzare emise de furnizori sau prestatori (facturi, chitanţe fiscale) trebuie să conţină date precise privind cumpărătorul, astfel încât să rezulte în mod clar bunurile şi serviciile destinate uzului oficial al instituţiilor respective şi cele destinate uzului personal al membrilor acestora.În acest scop, datele privind cumpărătorul, prevăzute în factura sau în chitanţa fiscală, se vor completa astfel:a) cu denumirea completa şi adresa ambasadei, oficiului consular sau reprezentantei organizaţiei internaţionale interguvernamentale acreditate în România, precum şi cu indicarea documentelor din care rezultă ca bunurile livrate sau serviciile prestate au fost destinate uzului oficial al instituţiilor respective (contract, comanda, împuternicire de preluare a bunurilor etc.); … b) cu indicarea numelui şi prenumelui, categoriei de personal şi adresei beneficiarului, în cazul bunurilor vîndute sau serviciilor prestate pentru uzul personal al membrilor instituţiilor respective. … Pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii efectuate, în mod global, pentru nevoile unui imobil cu mai multe apartamente, în care misiunea diplomatică sau instituţia asimilată acesteia ocupa o parte cu titlu de proprietar sau de chiriaş, documentele necesare sunt:– decontul cuprinzând cheltuielile comune şi taxa pe valoarea adăugată întocmit de administratorul imobilului, cu indicarea cotei-părţi pe care colocatarul este obligat sa o plătească potrivit normelor legale privind repartizarea cheltuielilor comune pe locatari;– chitanţa emisă de administraţia imobilului, prin care se certifica plata, de către misiunea diplomatică respectiva, a cheltuielilor comune şi a taxei pe valoarea adăugată, rezultate din decont. +
Capitolul 4Formalităţile şi procedura de restituire a taxei pe valoarea adăugată achitată furnizorilor şi prestatorilor pentru bunurile şi serviciile supuse cotei zero în baza reglementărilor prevăzute în prezentele norme 9. Documentele în care se consemnează vinzari de bunuri şi prestări de servicii care îndeplinesc condiţiile legale de încadrare la cota zero de taxa pe valoarea adăugată se transmit, trimestrial, Ministerului Afacerilor Externe de către misiunile diplomatice, oficiile consulare şi reprezentantelor organizaţiilor internaţionale interguvernamentale, acreditate în România, grupate astfel:a) pentru bunuri şi servicii destinate uzului oficial al instituţiei respective … Cererea de restituire a taxei pe valoarea adăugată cuprinsă în documentele respective va fi însoţită şi de o nota verbală a şefului instituţiei respective prin care se certifica faptul ca documentele anexate cererii de restituire se referă la bunuri şi servicii achiziţionate în cantităţi rezonabile pentru uzul oficial al instituţiei;b) pentru bunuri şi servicii destinate uzului personal al membrilor instituţiilor respective … Cererea de restituire a taxei pe valoarea adăugată va fi însoţită şi de o nota verbală a şefului instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea, prin care se certifica faptul ca bunurile şi serviciile au fost achiziţionate în cantităţi rezonabile pentru uzul personal al membrilor instituţiei care beneficiază de cota zero de taxa pe valoarea adăugată.Ministerul Afacerilor Externe verifica documentaţia primită şi apoi o transmite Ministerului Finanţelor cu aviz favorabil, pentru restituirea taxei pe valoarea adăugată aferentă bunurilor şi serviciilor destinate uzului oficial al instituţiilor respective sau pentru uzul personal al membrilor acestora care îndeplinesc condiţiile legale de aplicare a cotei zero de taxa pe valoarea adăugată.Pe baza documentaţiei primite, a avizului Ministerului Afacerilor Externe şi a verificărilor proprii, Ministerul Finanţelor restituie suma cuvenită, prin virament, în contul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare sau reprezentantelor organizaţiilor internaţionale interguvernamentale, acreditate în România.Sumele virate vor fi defalcate pe destinatari, şi anume:a) sume cuvenite misiunii diplomatice, oficiului consular sau reprezentantei organizaţiei internaţionale interguvernamentale, acreditate în România; … b) suma cuvenită membrilor personalului instituţiilor de mai sus, cu nominalizarea acestora şi a sumelor aferente fiecăruia. … Ministru de stat, ministrul finanţelor,Florin Georgescu–––––––