privind finanţarea ocrotirii sănătăţii, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 22/1992
În baza art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 22 din 21 august 1992 privind finanţarea ocrotirii sănătăţii, se emit următoarele norme metodologice: I. Modul de finanţare a ocrotirii sănătăţii1. Finanţarea ocrotirii sănătăţii din bugetul de stat şi bugetele locale se efectuează pe baza creditelor bugetare aprobate, în condiţiile legii, precum şi a normelor privind execuţia de casa a bugetului de stat.2. Finanţarea ocrotirii sănătăţii se asigura şi din fondul special pentru sănătate, care se constituie, potrivit art. 1, 3 şi 4 din ordonanţa menţionată mai sus, din următoarele surse:a) cota de 2% datorată de persoanele juridice şi fizice care utilizează personal salariat, calculată asupra cîştigului brut realizat de salariaţi, conform legii. Aceasta cota este inclusă în contribuţia de asigurări sociale; … b) cota de 10% din valoarea încasărilor realizate de persoanele juridice din acţiuni publicitare la produsele din tutun, tigari şi băuturi alcoolice; … c) cota 1% din valoarea veniturilor realizate de persoanele juridice din vînzările de produse din tutun, tigari şi băuturi alcoolice; … d) contribuţia diferenţiată în funcţie de veniturile realizate de persoanele fizice care nu sînt cuprinse într-un sistem de asigurări sociale; … e) venituri realizate din activitatea unităţilor sanitare prevăzute în anexa nr. 1 la ordonanţa. … II. Modul de încasare a veniturilor fondului special pentru sănătate3. Persoanele juridice şi fizice care utilizează personal salariat contribuie cu o cota de 2% calculată asupra cîştigului brut realizat lunar de salariaţii respectivi. Suma rezultată se cuprinde în contribuţia de asigurări sociale şi se vărsa în anul 1992, o dată cu aceasta, în contul bugetului de asigurări sociale deschis la băncile comerciale.Începînd cu data de 1 ianuarie 1993, contribuţia de 2% datorată de persoanele fizice şi juridice se virează Ministerului Sănătăţii, o dată cu lichidarea drepturilor de salarii pe luna expirată. Operaţiunea de virare se efectuează cu dispoziţie de plată în contul 64.39. "Disponibil din fondul special pentru sănătate" deschis pe seama direcţiilor sanitare judeţene şi a municipiului Bucureşti la sucursalele Băncii Comerciale Române – S.A.Banca plătitoare, unde persoana juridică sau fizica are deschis contul, solicita şi verifica dispoziţia de plată pentru aceasta contribuţie. Pe dispoziţia de plată în spaţiul rezervat "obiectului plăţii" se va înscrie: "contribuţia 2% cistig brut realizat………..lei".Persoanele care utilizează personal salariat pot achită în numerar contribuţia de 2% la casieria direcţiilor sanitare, pe bază de chitanţa.4. Persoanele juridice, Radioteleviziunea, agenţiile de publicitate, administraţiile ziarelor şi alte persoane juridice care realizează încasări din acţiuni de publicitate pentru produsele din tutun, tigari şi băuturi alcoolice au obligaţia ca din încasările respective sa vireze în contul fondului special pentru sănătate o cota de 10%. Sumele încasate vor fi evidentiate distinct în contabilitatea persoanelor juridice respective şi vor fi virate în contul 64.39. al direcţiilor sanitare, deschis la sucursalele judeţene şi a municipiului Bucureşti ale Băncii Comerciale Române -S.A.5. Agenţii economici producători şi agenţii economici importatori de produse din tutun, tigari şi băuturi alcoolice au obligaţia de a vărsa în contul fondului special pentru sănătate 64.39. deschis la sucursalele judeţene şi a municipiului Bucureşti ale Băncii Comerciale Române -S.A. pe seama direcţiilor sanitare, o cota de 1% calculată asupra sumelor realizate din vînzarea produselor respective.6. Agenţii economici care realizează venituri din vînzările de produse din tutun, tigari şi băuturi alcoolice contribuie cu o cota de 1% din valoarea adaosului comercial al acestora şi au obligaţia de a vărsa aceasta contribuţie în acelaşi cont prevăzut la pct.5.7. Sumele datorate şi prevăzute la pct.4, 5 şi 6 de mai sus se vărsa, trimestrial, pînă în ziua de 15 a lunii următoare trimestrului expirat.În cazul în care persoanele juridice menţionate la pct. 4, 5 şi 6 de mai sus nu efectuează vărsămintele la termenul stabilit, se aplică o majorare de 0,2% pentru fiecare zi de întîrziere, dar nu mai mult decît cuantumul sumei datorate. Majorările calculate potrivit alineatului precedent se virează în acelaşi cont ca şi contribuţia datorată de persoanele juridice menţionate la pct.4, 5 şi 6.8. În contabilitatea persoanelor juridice sau fizice care utilizează personal salariat, contribuţia lunară de 2% inclusă în contribuţia de asigurări sociale se înregistrează în debitul contului 431 "Contribuţia la asigurări sociale" prin creditul contului 499 "Creditori" analitic distinct.9. În contabilitatea agenţilor economici care realizează încasări din acţiuni publicitare la produsele din tutun, tigari şi băuturi alcoolice, sau care realizează venituri din vînzările de produse din tutun, tigari şi băuturi alcoolice, contribuţia de 10%, respectiv 1%, datorată, potrivit legii, la fondul special pentru sănătate se evidenţiază în debitul contului 750 "Beneficii şi pierderi" prin creditul contului 499 "Creditori" analitic distinct.10. Persoanele fizice care nu sînt cuprinse într-un sistem de asigurări sociale pot beneficia de aceleaşi drepturi privind ocrotirea sănătăţii ca şi salariaţii, cu condiţia să contribuie la fondul special pentru sănătate astfel:– persoanele ale căror venituri brute depăşesc 50.000 lei lunar (600.000 lei anual şi peste această sumă) contribuie cu o cota de 4% din veniturile realizate;– persoanele ale căror venituri brute sînt sub 50.000 lei lunar ( sub 600.000 lei anual) contribuie cu o cota de 2% din veniturile realizate, dar nu mai puţin de 2% din salariul de baza minim brut pe ţara.Nivelul contribuţiei se stabileşte de către unităţile teritoriale nominalizate de direcţiile sanitare judeţene şi a municipiului Bucureşti, pe baza actelor doveditoare eliberate de organele financiare teritoriale, din care să rezulte venitul brut lunar sau anual, după caz.O dată cu stabilirea şi încasarea contribuţiei, unităţile sanitare respective vor elibera persoanelor fizice o legitimatie medicală tip, potrivit modelului din anexa. În legitimatie se vor înscrie şi membrii de familie care sînt în întreţinerea contribuabilului şi care vor beneficia de servicii medicale, în aceleaşi condiţii.Legitimatia se înscrie, în ordine cronologică, într-un registru special (parafat de directorul instituţiei şi contabilul şef), în care se înscrie:– numele şi prenumele persoanei pentru care s-a eliberat legitimatia;– domiciliul;– actul de identitate;– venitul brut anual şi suma achitată.Legitimatia se eliberează o dată cu plata primei contribuţii şi reprezintă documentul justificativ pentru a beneficia de servicii medicale gratuite şi de compensarea de 50% din valoarea medicamentelor şi a costului protezelor prescrise în ambulatoriu.Personalul unităţilor sanitare are obligaţia ca la solicitarea serviciilor medicale (consultaţii, internari, tratamente etc.) sa verifice plata contribuţiei datorată de persoanele în cauza, care trebuie să rezulte din legitimatia medicală tip.În cazul în care persoanele prevăzute la pct. 10 nu fac dovada achitării contribuţiei datorate la zi vor suporta costul asistenţei medicale acordate la tarifele stabilite de Ministerul Sănătăţii, pentru bolnavii plătitori, cetăţeni români.Contribuţia persoanelor prevăzute la pct. 10 se achită pînă la data de 10 a lunii următoare pentru luna precedenta la unităţile teritoriale care au eliberat legitimatiile medicale tip. Pentru sumele încasate, instituţia sanitară eliberează chitanţe (formular tipizat) după care înscrie în legitimatia medicală tip numărul şi data chitanţei, precum şi suma încasată.În cazurile speciale, contribuţia se poate incasa şi la internarea în spital, în care scop se procedează conform alineatului precedent.Sumele încasate de instituţiile sanitare se virează în contul 64.39. "Disponibil din fondul special pentru sănătate" deschis pe seama direcţiilor sanitare judeţene şi a municipiului Bucureşti la sucursalele Băncii Comerciale Române – S.A.11. Pensionării, somerii şi persoanele care nu pot realiza venituri şi membrii de familie aflaţi în întreţinerea acestora şi alte categorii prevăzute de lege se scutesc, pe baza actelor doveditoare, de plată contribuţiei prevăzute mai sus.12. Veniturile realizate din activitatea unităţilor sanitare prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanţa nr. 22/1992 se încasează şi se reţin de către acestea potrivit bugetului fondului special aprobat. Evidentierea în contabilitate se face potrivit prezentelor norme. III. Utilizarea fondului special pentru sănătate la nivelul Ministerului Sănătăţii13. Fondul special pentru sănătate constituit din veniturile încasate prin direcţiile sanitare se formează şi se utilizează astfel:a) direcţiile sanitare vor vira lunar, pînă la data de 10 a lunii următoare în contul Ministerului Sănătăţii, 64.39., deschis la sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române – S.A., sumele încasate în contul special (64.39.); … b) Ministerul Sănătăţii va finanta cheltuielile privind ocrotirea sănătăţii, potrivit bugetelor anuale de venituri şi cheltuieli aprobate potrivit normelor în vigoare; … c) sumele puse la dispoziţie de către Ministerul Sănătăţii din fondul special pentru sănătate se utilizează de către instituţiile sanitare, potrivit regulilor aplicate pentru creditele bugetare prevăzute de Legea nr. 10/1991 privind finanţele publice; … d) disponibilităţile fondului special pentru sănătate rămase la finele anului se raportează în anul următor şi se utilizează în condiţiile legii. … 14. În contabilitatea Ministerului Sănătăţii şi a unităţilor subordonate, veniturile şi cheltuielile acestui fond se evidenţiază cu ajutorul conturilor:– contul 141 "Disponibil din fondul special pentru sănătate";– contul 341 "Fond special pentru sănătate";– contul 441 "Cheltuieli din fondul special pentru sănătate" .Funcţiunea conturilor respective este asemănătoare conturilor pentru disponibilitati, fonduri şi cheltuieli din fonduri cu destinaţie specială (cont 119, 337 şi 421) prevăzute în Planul de conturi pentru instituţiile de stat şi Instrucţiunile de aplicare a acestuia aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 324/1984, cu modificările ulterioare.Soldurile conturilor respective se raportează în bilanţul contabil pentru "instituţiile publice" astfel:– contul 141 – în subsolul pag. 3 la codul 506 şi se cuprinde la codul 134;– contul 341 – în subsolul pag. 6 la codul 507 şi se cuprinde la codul 277;– contul 441 – în subsolul pag. 4 la codul 508 şi se cuprinde la codul 162 .Veniturile, cheltuielile, precum şi soldul acestui fond la sfîrşitul perioadei de raportare se evidenţiază şi în anexa nr. 15 la bilanţ, pe rindul 14.Totodată, Ministerul Sănătăţii întocmeşte contul de execuţie a fondului special pentru sănătate în care se cuprind veniturile şi cheltuielile acestuia pe structura bugetului aprobat.15. Controlul asupra varsarii de către agenţii economici şi persoanele fizice a veniturilor la fondul special pentru sănătate se efectuează de către organele de control ale Ministerului Economiei şi Finanţelor şi organele de control ale Ministerului Sănătăţii, după caz.Organele de control ale Ministerului Economiei şi Finanţelor, o dată cu verificarea îndeplinirii obligaţiilor către bugetul de stat de către agenţii economici, vor urmări şi modul în care au fost vărsate sumele prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 22/1992. Ministrul sănătăţii,Mircea MaiorescuContrasemnează:–––––Ministrul economiei şi finanţelor,George DanielescuMinistrul bugetului, veniturilor statului şicontrolului financiar,Florian Bercea +
Anexa +–––––––––––––––-++–––––––––––––––+¦MINISTERUL SĂNĂTĂŢII ¦¦199… nr. chitanţei, ¦199… nr. chitanţei, ¦¦Unitatea sanitară ……………………….¦¦suma şi data achitării¦suma şi data achitării¦¦ ¦¦ ¦ ¦¦ LEGITIMAŢIE DE ASISTENŢĂ ¦¦ Luna ¦ ¦¦ MEDICALĂ ¦¦ I ……………..¦………………….¦¦ ¦¦ II ……………..¦………………….¦¦Nr. ……… din ……………………….¦¦ III ……………..¦………………….¦¦ ¦¦ IV ……………..¦………………….¦¦Numele şi prenumele ……………………..¦¦ V ……………..¦………………….¦¦Domiciliul ……………………………..¦¦ VI ……………..¦………………….¦¦Buletin de identitate seria … nr. ……….¦¦ VII ……………..¦………………….¦¦eliberat de ………….. la data ………..¦¦VIII ……………..¦………………….¦¦Membrii de familie ………………………¦¦ IX ……………..¦………………….¦¦……………………………………….¦¦ X ……………..¦………………….¦¦ Director, ¦¦ XI ……………..¦………………….¦¦ L.S. ¦¦ XII ……………..¦………………….¦+–––––––––––––––-++–––––––––––––––+–––––––––