pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarială
+
Articolul 1(1) Actele şi serviciile notariale, care se îndeplinesc de către notarii publici, sunt supuse taxelor de timbru prevăzute la pct. I din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998. … (2) Potrivit Listei taxelor de timbru pentru actele şi serviciile notariale, prevăzute la pct. I din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998, taxele de timbru pentru activitatea notarială se clasifica în funcţie de natura actului (evaluabil sau neevaluabil în bani) sau a serviciului prestat, în trei categorii: … a) taxe de timbru în cota procentuală regresiva (descrescătoare), pe transe de valoare progresive, în raport cu preţul ori cu evaluarea bunurilor imobile sau a masei succesorale, după caz, prevăzute la pct. I (poziţiile nr. 1 şi 20) din anexa; … b) taxe de timbru în cota fixa (procentuală), proporţională cu preţul sau cu evaluarea bunurilor mobile şi imobile, altele decât cele prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) din prezentele norme metodologice, care nu pot fi mai mici de o anumită valoare stabilită în mod expres de ordonanţa; acestea sunt prevăzute la pct. I (poziţiile nr. 6, 7 şi 9) din anexa; … c) taxe de timbru în suma fixa (exprimate în cifre absolute), pentru actele şi serviciile notariale al căror obiect este neevaluabil în bani, prevăzute la pct. I (poziţiile nr. 2-5, 8, 10-19 şi 21) din anexa. … (3) Actele notariale care se îndeplinesc şi serviciile care se prestează de către notarii publici, de secretarii primăriilor, unde nu funcţionează birouri ale notarilor publici şi de către unele instituţii sau agenţi economici sunt prevăzute în Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 16 mai 1995, cu modificările ulterioare. … (4) Notarul public care îndeplineşte acte notariale sau prestează servicii supuse taxelor de timbru pentru activitatea notarială încadrează fiecare act sau serviciu în raport cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 şi stabileşte cuantumul taxei, pe care o comunică în scris solicitantului, în vederea achitării acesteia, în cazul în care taxa nu este încasată de notarul public. … +
Articolul 2(1) Pentru actele notariale îndeplinite, potrivit legii, de către secretarii primăriilor din comunele şi oraşele unde nu funcţionează birouri ale notarilor publici, se percep taxele de timbru în suma fixa, prevăzute la pct. I (poziţiile nr. 15 şi 16) din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998. … (2) Dacă actele notariale, îndeplinite, potrivit legii, de către secretarii primăriilor din comunele şi oraşele unde nu funcţionează birouri ale notarilor publici, de către unele instituţii sau de către agenţi economici, se depun la aceştia, sunt scutite de plată taxelor de timbru pentru activitatea notarială. … +
Articolul 3(1) Actele şi serviciile notariale, prevăzute la pct. II din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998, sunt scutite de plată taxelor de timbru pentru activitatea notarială. … (2) Ministerul Finanţelor poate acorda scutiri, reduceri, eşalonări sau amânări de plată a taxelor de timbru pentru activitatea notarială, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului finanţelor. … (3) Depunerea comunicării privind aprobarea scutirii sau a inlesnirii la plata echivaleaza cu îndeplinirea obligaţiei prevăzute la art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998. … (4) Aprobarea eşalonării sau a amânării la plata se face concomitent cu transmiterea adresei de debitare a taxelor de timbru pentru activitatea notarială organului fiscal în evidenta căruia se afla debitorul şi care răspunde de încasarea acesteia. … (5) Facilităţile acordate de Ministerul Finanţelor se comunică direct persoanelor care le-au solicitat. … (6) Pentru a beneficia de scutirile sau înlesnirile acordate, solicitanţii actului sau ai serviciului notarial vor depune comunicarea, în original, la notarul public. … +
Articolul 4(1) Taxele de timbru pentru activitatea notarială se datorează de persoanele fizice şi de persoanele juridice care solicită îndeplinirea actelor şi a serviciilor notariale. … (2) În conţinutul încheierii prin care se constata îndeplinirea actului notarial se va face, în mod obligatoriu, menţiunea privind cuantumul taxei, tipul, seria, numărul şi data documentului de încasare, organul emitent sau, după caz, numărul comunicării privind acordarea unei înlesniri la plata şi instituţia care a aprobat-o. … (3) În cazul convenţiilor, părţile sunt obligate solidar la plata taxelor de timbru, dacă nu convin altfel. … (4) În toate cazurile, pe toate actele care se eliberează se vor face menţiunile prevăzute la alin. (2). … (5) Taxele de timbru pentru actele şi serviciile notariale se datorează anticipat, cu excepţia taxelor pentru efectuarea procedurii succesorale, care se datorează până la eliberarea certificatului de moştenitor. … (6) Taxele de timbru achitate sau transmise spre încasare în cazul succesiunilor dezbătute înainte de intrarea în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998 rămân valabile, chiar dacă eliberarea certificatului de moştenitor are loc după această dată. … +
Articolul 5(1) Autentificarea actelor între vii, translative ale dreptului de proprietate şi ale altor drepturi reale ce au ca obiect bunuri imobile, inclusiv actele ce au ca obiect constituirea ca aport la capitalul social al dreptului de proprietate sau al altui drept real asupra bunurilor imobile, se taxeaza la valoarea declarata de părţi în actul autentic, care nu va putea fi mai mica decât valoarea de circulaţie stabilită prin expertiza. Expertiza se efectuează la cererea Camerei Notarilor Publici din circumscripţia Curţii de Apel în care îşi desfăşoară activitatea notarul public ce urmează a efectua autentificarea actului. În scopul efectuării expertizei, notarul public va amana autentificarea actului şi va sesiza, în acest sens, Camera Notarilor Publici. … Efectuarea expertizei în vederea stabilirii valorii de circulaţie a bunurilor imobile, cerută de Camera Notarilor Publici, se face pe cheltuiala acesteia.(2) La valoarea stabilită potrivit alineatului precedent se percep taxele de timbru pentru activitatea notarială prevăzute la pct. I (poziţia nr. 1) din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998. … (3) În cazul schimburilor de imobile, valoarea la care se percepe taxa de timbru este aceea a imobilului cu valoarea cea mai mare. Taxa se stabileşte potrivit pct. I (poziţia nr. 1) din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998. Sulta încasată în limita diferenţei de valoare a imobilelor care fac obiectul schimbului nu se taxeaza. … (4) La constituirea drepturilor reale imobiliare, altele decât dreptul de proprietate, taxa de timbru se stabileşte la valoarea declarata de părţi, dar nu mai puţin de 20% din valoarea de circulaţie a imobilului, stabilită potrivit art. 4 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998. Sunt considerate alte drepturi reale imobiliare: dreptul de uzufruct, dreptul de uz, dreptul de abitaţie, dreptul de superficie, dreptul de servitute, dreptul de ipoteca. … +
Articolul 6(1) Autentificarea actelor de înstrăinare între vii a mijloacelor de transport cu tracţiune mecanică se taxeaza la valoarea declarata de părţi în actul autentic, prin aplicarea la aceasta a cotei de 0,5% prevăzute la pct. I (poziţia nr. 6) din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998. Taxa astfel stabilită nu poate fi mai mica decât taxa asupra mijloacelor de transport cu tracţiune mecanică respective, stabilită de către organele fiscale teritoriale pe raza cărora contribuabilii îşi au domiciliul sau sediul. … (2) Taxa stabilită de organele fiscale teritoriale asupra mijloacelor de transport cu tracţiune mecanică se comunică de către acestea, la cererea notarului public, în termen de 7 zile de la înregistrarea solicitării. … +
Articolul 7La autentificarea actelor notariale în care sunt cuprinse mai multe operaţiuni juridice, taxa se stabileşte pentru fiecare operaţiune juridică în parte, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 12/1998, şi se percepe cumulat. +
Articolul 8Pentru următoarele categorii de acte notariale, taxa de timbru se stabileşte şi se percepe o singură dată:a) autentificarea actelor de donaţie care cuprind clauza întoarcerii bunurilor dăruite, în condiţiile art. 825 din Codul civil; … b) autentificarea actelor de donaţie care cuprind şi acceptarea donatiei; … c) autentificarea actelor de donaţie care cuprind şi clauza revocării acesteia în condiţiile art. 829 din Codul civil; … d) autentificarea actului prin care nudul proprietar înstrăinează dreptul sau, iar uzufructuarul renunţa la dreptul de uzufruct, în condiţiile art. 561 din Codul civil; … e) în cazul înstrăinării bunului de către mai mulţi proprietari către o singura persoana sau în cazul în care o singura persoana înstrăinează un bun către mai multe persoane în coproprietate; … f) autentificarea înstrăinării construcţiei aflate pe terenul concesionat sau dat în folosinţă. … +
Articolul 9(1) Pentru autentificarea ofertei de donaţie, care nu cuprinde şi acceptarea donatiei, se percepe taxa prevăzută la pct. I (poziţia nr. 13) din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998. … (2) Autentificarea actului de acceptare a donatiei unor bunuri, facuta printr-un înscris separat, se taxeaza în funcţie de bunul mobil sau imobil care face obiectul donatiei. … +
Articolul 10Autentificarea contractelor de comodat se taxeaza prin aplicarea cotei de 0,5%, prevăzută la pct. I (poziţia nr. 7) din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998, la valoarea declarata a bunurilor împrumutate în scopul folosirii. Taxa astfel stabilită nu poate fi mai mica de 25.000 lei. +
Articolul 11Autentificarea contractelor de închiriere de bunuri se taxeaza prin aplicarea cotei de 0,5%, prevăzute la pct. I (poziţia nr. 7) din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998, la cuantumul chiriei declarate de părţi. Taxa astfel stabilită nu poate fi mai mica de 25.000 lei. +
Articolul 12Autentificarea oricăror alte acte de înstrăinare al căror obiect este evaluabil în bani, necuprinse la pct. I (poziţiile nr. 1-8) din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998, se taxeaza prin aplicarea cotei de 0,5% din valoarea declarata de părţi. Taxa astfel stabilită nu poate fi mai mica de 25.000 lei. +
Articolul 13(1) Autentificarea contractelor care cuprind clauze cu privire la renta viageră şi la obligaţia de întreţinere pe viaţa se taxeaza, după caz, la valoarea rentei sau a întreţinerii convenite de părţi, pe 10 ani. … (2) Taxa se stabileşte prin aplicarea cotei de 0,5%, prevăzută la pct. I (poziţia nr. 9) din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998, la valoarea calculată potrivit alineatului precedent. Taxa astfel stabilită nu poate fi mai mica de 25.000 lei. … +
Articolul 14Autentificarea actelor pentru cesiuni de drepturi de orice fel, dacă sunt evaluabile în bani, se taxeaza prin aplicarea cotei de 0,5%, prevăzută la pct. I (poziţia nr. 9) din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998, la valoarea drepturilor cesionate. Taxa astfel stabilită nu poate fi mai mica de 25.000 lei. +
Articolul 15(1) Taxele asupra succesiunilor se stabilesc la valoarea întregului activ succesoral, care cuprinde bunurile mobile şi imobile, din care se scade pasivul succesoral, dovedit prin înscrisuri. … (2) Pentru cheltuielile de inmormantare (care fac parte din pasivul succesoral) de până la 2.000.000 lei nu sunt necesare dovezi scrise pentru moştenitorii care au suportat aceste cheltuieli. … (3) În cazul succesiunilor, evaluarea bunurilor imobile se face în funcţie de valoarea declarata de părţi, care nu poate fi mai mica decât valoarea de circulaţie stabilită prin expertiza efectuată la cererea Camerei Notarilor Publici. Evaluarea bunurilor mobile se face în funcţie de valoarea declarata de părţi. Taxa astfel stabilită nu poate fi mai mica de 25.000 lei. … (4) După calcularea valorii succesiunii, taxele de timbru asupra acesteia se stabilesc potrivit prevederilor pct. I (poziţia nr. 20) din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998. … (5) Certificatul de moştenitor se va elibera fiecărui moştenitor numai după ce acesta face dovada achitării taxei de timbru. … +
Articolul 16(1) Notarul public este obligat sa aducă la cunoştinţa părţilor prevederile art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998, precum şi ale Legii nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale şi sa insereze în actul pe care îl redactează declaraţia părţilor ca au luat conostinta despre conţinutul acestor dispoziţii legale. Dacă actele de înstrăinare a imobilelor sunt redactate de către o altă persoană, potrivit legii, notarul public va refuza autentificarea lor, dacă nu cuprind aceasta declaraţie a părţilor. … (2) Atunci când actul se încheie ca urmare a intermedierii realizate de către o agenţie imobiliară, notarul public va cere părţilor şi, după caz, reprezentanţilor agenţiei ca, o dată cu documentaţia necesară autentificării, să depună şi o copie de pe convenţia încheiată de părţi cu agenţia sau între părţi, prin intermediul agenţiei; în cazul în care părţile sau reprezentantul agenţiei nu vor depune copia solicitată, notarul public va refuza autentificarea actului. … +
Articolul 17(1) Sunt nule vânzările prin care părţile se înţeleg, printr-un act ascuns, să se plătească un preţ mai mare decât cel declarat în actul autentic, precum şi contractele de închiriere ce au ca obiect un bun imobil, prin care părţile au convenit, printr-un act ascuns, să se plătească o chirie mai mare decât cea declarata în actul autentic care se înregistrează la organul fiscal teritorial. … (2) Nulitatea prevăzută la alineatul precedent se extinde atât asupra actului ascuns, cat şi asupra actului autentic. Nulitatea se constata oricând de instanţa de judecată competenţa, la cererea oricărei persoane interesate. De asemenea, nulitatea poate fi invocată de instanţa de judecată din oficiu sau de către procuror. … (3) Taxele de timbru plătite pentru actele autentice prevăzute la art. 6 alin. (1) – (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998 nu se restituie. … +
Articolul 18(1) Taxele de timbru pentru actele şi serviciile notariale se plătesc, potrivit art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 12/1998, în contul bugetului de stat. … (2) Taxele de timbru pentru activitatea notarială se încasează în contul bugetului de stat, astfel: … a) la unităţile trezoreriei statului, în contul 20.17.01.12 "Taxe de timbru pentru activitatea notarială"; … b) în municipiul Bucureşti (exclusiv sectoarele 1 şi 3) şi în judeţul Ilfov, unde nu funcţionează trezorerii ale statului, la filialele Băncii Comerciale Române – S.A., pe seama administraţiilor financiare ale sectoarelor 2, 4, 5 şi 6 şi a Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov, în contul 60.17 x 12 "Taxe de timbru pentru activitatea notarială". … (3) Sumele prevăzute la alineatul precedent, care vor fi comunicate în scris de către notarul public, se depun cu înscrierea elementelor specifice taxei de timbru pentru activitatea notarială (numărul dosarului, numele şi prenumele plătitorului, prestatorului serviciilor etc.). … (4) Încasarea în contul bugetului de stat a taxelor de timbru pentru activitatea notarială se efectuează astfel: … a) Persoanele fizice achită în numerar taxele de timbru pentru activitatea notarială la casieriile trezoreriei statului sau la unităţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni, după caz. … Pentru sumele depuse se eliberează persoanelor fizice chitanţe, care constituie dovada plăţii.Unităţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni înregistrează în borderou încasările pe baza chitantelor eliberate, în conturile precizate la alin. (2).b) Persoanele juridice achită taxele de timbru pentru activitatea notarială prin virare cu ordin de plată tip trezorerie, din conturile acestora, deschise la băncile comerciale, în conturile bugetului de stat menţionate la alin. (2). … Persoanele juridice pot achită şi în numerar taxele de timbru în suma de până la 30.000 lei, potrivit lit. a).(5) Sumele încasate de către unităţile Casei de Economii şi Consemnaţiuni sunt virate în contul trezoreriei statului sau al administraţiilor financiare (în sectoarele 2, 4, 5 şi 6 în municipiul Bucureşti) şi al Direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Ilfov, după caz, la aceleaşi termene la care se virează şi celelalte venituri bugetare, conform convenţiei încheiate cu Ministerul Finanţelor. … +
Articolul 19(1) Taxele de timbru pentru actele şi serviciile notariale se pot incasa şi de către notarul public, personal sau printr-un salariat anume desemnat de acesta din cadrul biroului notarial, care are obligaţia de a le vărsa la bugetul de stat, în care scop procedează astfel: … Notarii publici solicita organului fiscal teritorial eliberarea de chitantiere în vederea încasării taxelor de timbru.Organele fiscale teritoriale eliberează chitantiere care reprezintă imprimate cu regim special şi organizează evidenta operativă a acestora pe notari publici.Pe măsura ce chitantierele se consuma, notarii publici sau salariaţii desemnaţi de către aceştia predau chitantierul utilizat (cotorul) la organul fiscal de la care l-au primit. După verificare, organul fiscal eliberează noi carnete-chitantiere notarilor publici.(2) Încasarea de către notarul public sau de către salariatul anume desemnat de acesta din cadrul biroului notarial a sumelor reprezentând taxe de timbru pentru acte şi servicii notariale se face pe chitantiere tip M.F., eliberate de organul fiscal în raza căruia îşi are sediul fiscal, chitantierele urmând a se gestiona în condiţiile prevăzute pentru agenţii fiscali. … Chitanţa se întocmeşte în doua exemplare, la indigo, şi cuprinde numele şi prenumele plătitorului, actul sau serviciul notarial pentru care s-a calculat şi s-a încasat taxa de timbru, suma în cifre şi în litere, care reprezintă taxa de timbru, data încasării, semnatura emitentului şi a plătitorului.Originalul chitanţei se da plătitorului, iar cel de-al doilea exemplar rămâne la cotorul chitantierului şi se depune la unitatea fiscală teritorială de la care a fost ridicat chitantierul, după folosirea completa a acestuia.(3) Sumele încasate zilnic se depun a doua zi la casieria trezoreriei statului sau la unitatea băncii comerciale, după caz, din localitatea în care biroul notarial îşi are sediul fiscal. … (4) Încasările efectuate în ultima zi de lucru a săptămânii sau a lunii se depun, în aceeaşi zi, la casieria trezoreriei statului sau a băncii comerciale, după caz. … (5) Nedepunerea sumelor la termenele prevăzute la alin. (3) şi (4) se sancţionează potrivit reglementărilor legale privind executarea creanţelor bugetare. … (6) Notarii publici vor comunică, pe baza datelor consemnate în registrul general şi în registrul de succesiuni, o dată cu situaţia statistica lunară, la Camera Notarilor Publici şi la organele fiscale teritoriale, suma totală percepută cu titlu de taxe de timbru pentru activitatea notarială. … (7) Uniunea Naţionala a Notarilor Publici va comunică Ministerului Justiţiei, trimestrial, până la data de 25 a lunii următoare pentru trimestrul precedent, sumele, centralizate pe ţara, ale taxelor de timbru percepute pentru activitatea notarială. … +
Articolul 20Taxele de timbru pentru activitatea notarială, cu excepţia celor prevăzute la art. 17 alin. (3) din prezentele norme metodologice, se restituie potrivit dispoziţiilor legale privind executarea creanţelor bugetare. +
Articolul 21Controlul privind modul de stabilire a taxelor de timbru pentru activitatea notarială se efectuează potrivit dispoziţiilor prevăzute de legislaţia privind controlul fiscal. +
Articolul 22Contestaţiile privind modul de stabilire şi de percepere a taxelor de timbru pentru activitatea notarială se soluţionează potrivit dispoziţiilor care se aplică în materie fiscală. +
Articolul 23Taxele de timbru pentru actele şi serviciile notariale se fac venit la bugetul de stat şi se cuprind distinct în bugetul de venituri şi cheltuieli al Ministerului Justiţiei, al Curţii Supreme de Justiţie şi al Ministerului Public, în condiţiile şi cu destinaţia prevăzute de lege pentru taxele juridice de timbru. +
Articolul 24Ministerul Finanţelor va comunică lunar Ministerului Justiţiei situaţia pe conturi a încasării taxelor pentru activitatea notarială şi va pune la dispoziţie acestui minister încasările provenind din taxele de timbru pentru activitatea notarială. +
Articolul 25Ministerul Justiţiei, cu avizul Ministerului Finanţelor, poate propune Guvernului actualizarea taxelor de timbru pentru activitatea notarială, în funcţie de rata inflaţiei. +
Articolul 26Prezentele norme metodologice se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministru de stat,ministrul justiţiei,Valeriu Stoica––-