NORME METODOLOGICE nr. 27.893 din 1 martie 1999

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALENr. 27.893 din 1 martie 1999MINISTERUL FINANTELORNr. 26.308 din 26 februarie 1999
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 165 din 20 aprilie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulPENTRU APLICAREAOG 66 21/08/1998
ActulREFERIRE LAOG 66 21/08/1998 ART. 12
ActulREFERIRE LAHG 309 06/05/1996
ActulREFERIRE LALEGE 72 12/07/1996
ActulREFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
 Nu exista acte care fac referire la acest act

pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 66/1998 privind finanţarea instituţiilor de învăţământ superior aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale



Ministrul educaţiei naţionale şi ministrul finanţelor,în temeiul prevederilor art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 66/1998 privind finanţarea instituţiilor de învăţământ superior aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale,emit următoarele norme metodologice:I. Dispoziţii generale1.1. Începând cu data de 1 ianuarie 1999 finanţarea instituţiilor de învăţământ superior se realizează conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 66/1998 privind finanţarea instituţiilor de învăţământ superior aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale şi ale prezentelor norme metodologice.1.2. Integrarea sistemului de finanţare în conceptia de ansamblu a reformei învăţământului superior românesc consta în creşterea gradului de fundamentare a deciziilor privind dimensionarea sumelor alocate de la bugetul de stat pentru fiecare instituţie de învăţământ superior şi în creşterea autonomiei financiare, atât în ceea ce priveşte folosirea alocaţiilor bugetare, cat şi a veniturilor proprii, în conformitate cu obiectivele cuprinse în planul strategic instituţional şi în bugetul de venituri şi cheltuieli.II. Elaborarea şi aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiilor de învăţământ superior2.1. Administrarea veniturilor şi utilizarea acestora se asigura de către fiecare instituţie de învăţământ superior pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli întocmit în condiţii de echilibru, în conformitate cu criteriile stabilite de Ministerul Educaţiei Naţionale.Bugetul de venituri şi cheltuieli cuprinde resursele financiare pentru realizarea obiectivelor prevăzute în planul strategic al fiecărei instituţii de învăţământ superior în perioada exerciţiului financiar respectiv.2.2. Veniturile instituţiilor de învăţământ superior se compun din:2.2.1. Venituri proprii:a) alocaţii de la bugetul de stat acordate de către Ministerul Educaţiei Naţionale drept finanţare de baza, determinata în funcţie de elementele stabilite de către Consiliul Naţional de Finanţare a Învăţământului Superior, şi anume: numărul studenţilor şi al doctoranzilor care urmează să fie pregatiti sau alţi indicatori specifici învăţământului superior şi cheltuielile medii anuale ce revin pe unitatea de indicator.Ministerul Educaţiei Naţionale aloca sumele aferente finanţării de baza de la titlul "Transferuri";b) venituri proprii realizate din taxe şi activităţi desfăşurate de instituţiile de învăţământ superior.În sensul prezentelor norme metodologice, prin venituri realizate din taxe şi activităţi desfăşurate de instituţiile de învăţământ superior se înţelege: taxe percepute în condiţiile legii de la persoane fizice şi juridice, române sau străine, venituri din valorificarea cursurilor şi a publicaţiilor neperiodice, venituri din prestări de servicii, venituri din manifestări artistice şi sportive, venituri din închirieri de spaţii, din programe de colaborare externa, altele decât cele finanţate prin Ministerul Educaţiei Naţionale, precum şi alte venituri proprii realizate;c) alte venituri proprii: donaţii, sponsorizări şi alte sume nerambursabile.2.2.2. Venituri din activitatea de cercetare ştiinţifică, proiectare, consultanţa şi expertiza, care funcţionează pe principii extrabugetare.Astfel de venituri pot proveni din contracte de cercetare încheiate cu persoane juridice (agenţi economici, Agenţia Naţionala pentru Ştiinţa, Tehnologie şi Inovare şi alte persoane juridice interesate). De asemenea, în cadrul veniturilor din activitatea de cercetare se includ şi sumele aferente granturilor de cercetare obţinute prin competiţie de la Ministerul Educaţiei Naţionale.2.2.3. Alocaţii de la bugetul de stat cu destinaţie specială, acordate de Ministerul Educaţiei Naţionale pentru:a) finanţarea complementara acordată pe baze competitionale conform criteriilor stabilite de către Ministerul Educaţiei Naţionale, pentru realizarea de dotări şi alte cheltuieli de capital, reparaţii capitale, precum şi sub forma de subvenţii pentru cămine şi cantine studenţeşti;b) acordarea de burse pentru studenţi şi cursanţi, inclusiv pentru cetăţenii străini bursieri ai statului român, după caz;c) realizarea unor acţiuni de protecţie socială, prevăzute de lege pentru studenţi, ca de exemplu facilităţile acordate pentru transportul studenţilor;d) realizarea unor obiective de investiţii;e) realizarea unor proiecte cofinantate din surse externe.2.2.4. Veniturile obţinute din microproducţie, din activitatea staţiunilor didactice experimentale, a gradinilor botanice, a centrelor de specializare şi perfecţionare şi a editurilor, care funcţionează pe principii extrabugetare.2.2.5. Veniturile proprii ale căminelor şi cantinelor, care cuprind: încasări din regia de cămin şi de cantina, contravaloarea hranei, venituri din gospodării anexe, din închirieri de spaţii, precum şi alte venituri ale căminelor şi cantinelor.2.2.6. Sume provenite din finanţare externa pentru realizarea unor proiecte cofinantate de la bugetul de stat şi din credite externe, acordate prin Ministerul Educaţiei Naţionale.2.3. În bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor de învăţământ superior sunt fundamentate şi sunt prevăzute următoarele categorii de cheltuieli:2.3.1. Cheltuieli pentru activitatea de baza, în care se cuprind cheltuielile curente şi de capital care asigura buna funcţionare a instituţiilor, având ca sursa de finanţare sumele rămase neutilizate la sfârşitul anului precedent şi veniturile proprii realizate potrivit pct. 2.2.1.2.3.2. Cheltuieli pentru activitatea de cercetare ştiinţifică, proiectare, consultanţa şi expertiza.2.3.3. Cheltuieli din alocaţii de la bugetul de stat, cu destinaţie specială.2.3.4. Cheltuieli pentru microproducţie, activitatea staţiunilor didactice experimentale, a gradinilor botanice, a centrelor de specializare şi perfecţionare şi a editurilor, care funcţionează pe principii extrabugetare.2.3.5. Cheltuieli ale căminelor şi cantinelor.2.3.6. Cheltuieli din sume alocate de Ministerul Educaţiei Naţionale, provenite din surse externe rambursabile.2.4. Finanţarea de baza se realizează potrivit unui contract instituţional încheiat între Ministerul Educaţiei Naţionale şi instituţia de învăţământ superior, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1.2.5. Contractul instituţional este documentul încheiat între Ministerul Educaţiei Naţionale şi rectorul fiecărei instituţii de învăţământ superior, avându-se în vedere planul strategic al fiecărei instituţii de învăţământ superior. Planul strategic se negociaza de către Ministerul Educaţiei Naţionale cu rectorul fiecărei instituţii de învăţământ superior şi acoperă, de regula, o perioadă de 4 ani. În mod excepţional, planul strategic va putea fi renegociat în cursul anului 1999 pentru a se corecta eventualele erori de încadrare a diverselor obiective instituţionale.Ministerul Educaţiei Naţionale poate suspenda aplicarea contractului instituţional, dacă sunt sesizate abateri grave de la condiţiile negociate.În contractul instituţional se cuprind, alături de finanţarea de baza, în poziţii distincte, sumele alocate de la bugetul de stat prin Ministerul Educaţiei Naţionale pentru burse şi protecţia socială a studenţilor, precum şi sumele alocate pentru realizarea unor obiective de investiţii.2.6. Finanţarea complementara se realizează pe baza unui contract adiţional încheiat între Ministerul Educaţiei Naţionale şi instituţiile de învăţământ superior pentru fiecare proiect adjudecat. Modelul contractului adiţional este prezentat în anexa nr. 2.2.7. Alocaţiile definitive de la bugetul de stat, acordate instituţiilor de învăţământ superior, se stabilesc anual, în limita creditelor bugetare aprobate Ministerului Educaţiei Naţionale prin legea bugetară anuală. Pe baza acestora se definitiveaza bugetele anuale de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor de învăţământ superior.2.8. Instituţiile de învăţământ superior din coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale vor prezenta acestuia proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul următor, însoţit de planul strategic şi de indicatori de urmărire a gradului de realizare a obiectivelor cuprinse în plan până la data de 1 mai a anului curent, conform modelului cuprins în anexa nr. 3.Elaborarea planului strategic se face în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.2.9. Bugetul de venituri şi cheltuieli se fundamentează pe criterii de eficienta, asigurându-se realizarea indicatorilor propuşi, şi în conformitate cu prevederile Cartei universitare.Pentru activităţile extrabugetare prevăzute la pct. 2.2.2. 2.2.4 şi 2.2.5 se întocmesc bugete de venituri şi cheltuieli distincte, care se anexează la bugetul de venituri şi cheltuieli al instituţiei şi se aproba de către senatele universitare. 2.10. Bugetele de venituri şi cheltuieli elaborate de către instituţiile de învăţământ superior se definitiveaza şi se aproba, cu repartizarea pe trimestre, de către Ministerul Educaţiei Naţionale, după adoptarea bugetului de stat.O dată cu bugetul de venituri şi cheltuieli se aproba ca anexa lista cuprinzând cheltuielile de capital, cu defalcare pe surse de finanţare, şi anume: venituri proprii, alocaţii cu destinaţie specială de la bugetul de stat, surse externe, pe baza căreia se efectuează finanţarea.III. Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al instituţiei de învăţământ superior3.1. Bugetul de venituri şi cheltuieli al instituţiei de învăţământ superior intră în execuţie după aprobarea lui în forma definitivă de către Ministerul Educaţiei Naţionale.Prevederile cap. "Venituri" constituie limite minime, iar cele ale cap. "Cheltuieli", limite maxime.Bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat de ordonatorul principal de credite se depune la trezoreria statului la care instituţia de învăţământ superior are deschise conturile de disponibil, care procedează la verificarea operaţiunilor de încasări şi plati, potrivit normelor în vigoare.Finanţarea investiţiilor se efectuează pe baza listelor de investiţii prezentate trezoreriei statului, întocmite potrivit normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor.3.2. Bugetul de venituri şi cheltuieli se executa pe toate subdiviziunile clasificaţiei bugetare pentru mijloace extrabugetare, care constituie baza de înregistrare în contabilitate a operaţiunilor de încasări şi plati, precum şi a celor cu caracter de gestiune a valorilor materiale şi băneşti.3.3. Pentru executarea bugetului de venituri şi cheltuieli rectorii instituţiilor de învăţământ superior îndeplinesc atribuţiile ordonatorilor terţiari de credite, prevăzute în Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice.3.4. Angajarea şi aprobarea cheltuielilor de către ordonatorul tertiar de credite se efectuează în limita prevederilor bugetului propriu de venituri şi cheltuieli, pe baza documentelor legal întocmite, cu respectarea dispoziţiilor în vigoare, şi vizate pentru controlul financiar preventiv de către directorul financiar sau de contabilul-şef, după caz.3.5. Încasarea veniturilor şi efectuarea plăţilor potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat se asigura de către instituţiile de învăţământ superior prin următoarele conturi deschise la trezoreria statului:a) contul 50.46 "Disponibil pentru finanţarea activităţii de baza a instituţiilor de învăţământ superior", în care se derulează veniturile proprii încasate în numerar şi virate, provenite din taxe şi activităţi desfăşurate de instituţia de învăţământ superior şi din sumele alocate de Ministerul Educaţiei Naţionale drept finanţare de baza, precum şi din plăţile dispuse pentru activitatea de baza, în limita prevederilor bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat;b) Contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială", în care se înregistrează sumele primite de la Ministerul Educaţiei Naţionale pentru dotări şi cheltuieli de capital, reparaţii capitale, subvenţii pentru cămine şi cantine studenţeşti, burse pentru studenţi şi cursanţi, inclusiv pentru bursieri străini ai statului român, acţiuni de protecţie socială a studenţilor, pentru realizarea unor proiecte în cofinantare şi cu surse externe;c) contul 50.03 "Disponibil pentru mijloace extrabugetare ale ministerelor şi instituţiilor subordonate", care se foloseşte pentru: veniturile şi cheltuielile activităţii de cercetare ştiinţifică, proiectare, consultanţa şi expertiza, ale căminelor şi cantinelor studenţeşti, ale activităţii de microproducţie, precum şi ale activităţilor staţiunilor didactice experimentale, ale gradinilor botanice, ale centrelor de specializare şi perfecţionare şi ale editurilor;d) contul 50.48 "Disponibil al instituţiei de învăţământ superior din surse externe pentru finanţarea proiectelor de reforma", în care se evidenţiază contravaloarea în lei obţinută din schimbul valutei, efectuat de către instituţiile de învăţământ superior, provenită din tragerile din împrumuturile externe administrate de către Ministerul Educaţiei Naţionale, pentru satisfacerea necesarului de cheltuieli la intern.Sumele în valută provenite din împrumuturile externe se păstrează şi se evidenţiază de către instituţiile de învăţământ superior într-un cont de disponibil în valută, deschis la o banca comercială agreată de Ministerul Educaţiei Naţionale.În cazul în care instituţiile de învăţământ superior încasează, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, venituri proprii în valută, acestea vor fi păstrate într-un cont de disponibil în valută, altul decât cel prevăzut la alineatul precedent, deschis la o banca comercială stabilită prin licitaţie.3.6. Veniturile proprii provenite din taxe şi activităţi desfăşurate de instituţia de învăţământ superior, inclusiv din regia de cantina şi de cămin, se încasează de la persoanele fizice prin casieria fiecărei instituţii, după care se depun în contul 50.46 "Disponibil pentru finanţarea de baza a instituţiei de învăţământ superior" sau în contul 50.03 "Disponibil pentru mijloace extrabugetare ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" (în cazul veniturilor în numerar care privesc activitatea cantinelor şi a căminelor studenţeşti).3.7. Veniturile de natura celor prevăzute la pct. 3.6, obţinute de la persoanele juridice, se încasează prin virare şi se înregistrează în mod corespunzător în conturile menţionate mai sus.3.8. În vederea asigurării condiţiilor normale de finanţare a activităţii, instituţiile de învăţământ superior vor prezenta, până la data de 15 a lunii în curs, Ministerului Educaţiei Naţionale cereri documentate pentru alocarea sumelor necesare efectuării cheltuielilor din luna următoare.Ca regula generală, finanţarea de baza se aloca în funcţie de indicatorii fizici şi de cheltuielile medii anuale care au stat la baza stabilirii prevederilor bugetare ale instituţiei, iar în cazul alocaţiilor cu destinaţie specială, în raport cu specificul fiecărei acţiuni finanţate de la bugetul de stat.Cererea privind alocarea de fonduri va fi fundamentată de instituţiile de învăţământ superior pe baza elementelor prevăzute în anexa nr. 4, care se ataşează la cerere.3.9. După verificarea şi după aprobarea de către ordonatorul principal de credite a sumelor cuvenite fiecărei instituţii de învăţământ superior, se virează cu ordine de plată sumele din contul de cheltuieli al bugetului de stat, deschis pe seama Ministerului Educaţiei Naţionale la Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române – S.A., în conturile instituţiei de învăţământ superior, şi anume:a) sumele alocate din finanţarea activităţii de baza se virează în contul 50.46 "Disponibil pentru finanţarea activităţii de baza a instituţiilor de învăţământ superior", deschis la trezoreria statului în a carei raza teritorială îşi are sediul fiscal instituţia de învăţământ superior;b) sumele alocate cu destinaţie specială se virează în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială", deschis la aceeaşi trezorerie a statului.Ministerul Educaţiei Naţionale are obligaţia ca, în ordinele de plată sau prin comunicare distinctă, sa înştiinţeze instituţiile de învăţământ superior cu privire la destinaţia fiecărei sume alocate, iar acestea au obligaţia legală să le utilizeze în scopul pentru care le-au fost acordate.Pentru sumele alocate în vederea realizării de dotări independente sau de lucrări de construcţii-montaj, Ministerul Educaţiei Naţionale va transmite şi lista de finanţare întocmită şi aprobată potrivit normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor.Cheltuielile privind realizarea proiectelor de reforma se angajează şi se efectuează de către instituţiile de învăţământ superior din fondurile aflate în trei conturi, şi anume:– contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială" în care s-au virat de către Ministerul Educaţiei Naţionale sumele aferente contribuţiei părţii române, stabilită în acord într-o anumită cota din valoarea proiectului de reforma;– contul 50.48 "Disponibil al instituţiei de învăţământ superior din surse externe pentru finanţarea proiectelor de reforma" (pentru sumele în lei);– contul de disponibil în valută pentru plăţile în valută.În cazul în care proiectele de reforma necesita plati în valută la extern, Ministerul Educaţiei Naţionale poate efectua aceste operaţiuni fie direct în contul instituţiilor de învăţământ superior, fie prin disponibilizarea valutei şi virarea acesteia într-un cont de disponibil în valută, deschis la o banca comercială pe seama instituţiilor de învăţământ superior.3.10. Bugetul de venituri şi cheltuieli al instituţiei de învăţământ superior se poate modifica în cursul execuţiei, începând cu trimestrul III, în cazuri temeinic justificate, cu aprobarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 66/1998 şi cu încadrarea în echilibrul aprobat iniţial.3.11. Ministerul Educaţiei Naţionale are obligaţia sa supravegheze în permanenta modul de utilizare a fondurilor alocate de la bugetul de stat şi din surse externe de către instituţiile de învăţământ superior şi va dispune măsurile prevăzute de lege pentru stabilirea răspunderii persoanelor care au aprobat documente de cheltuieli cu încălcarea dispoziţiilor legale în vigoare.În cazul în care se constata nereguli în gestionarea fondurilor publice, Ministerul Educaţiei Naţionale va putea dispune sistarea finanţării de la buget şi din surse externe până la intrarea în legalitate şi la eliminarea neajunsurilor.3.12. Disponibilităţile de fonduri rămase la încheierea exerciţiului bugetar au următoarea destinaţie:a) disponibilităţile rămase în contul 50.46 "Disponibil pentru finanţarea activităţii de baza a instituţiilor de învăţământ superior" se reportează în anul următor, fiind cuprinse în bugetul de venituri şi cheltuieli pentru acoperirea cheltuielilor activităţii de baza;b) disponibilităţile rămase în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială" se regularizează cu bugetul de stat în anul următor, până la data de 15 ianuarie. Sumele respective se vărsa în contul bugetului de stat 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea anilor precedenti", deschis la trezoreria la care instituţiile de învăţământ îşi au deschise conturile;c) disponibilităţile rămase în contul 50.03 "Disponibil pentru mijloace extrabugetare ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.În anul următor, până la data de 15 ianuarie, instituţiile de învăţământ superior regularizează cu bugetul de stat subvenţia primită şi neutilizata pentru cămine şi cantine studenţeşti, în limita soldului disponibil la 31 decembrie. Sumele se virează în contul menţionat la lit. b);d) disponibilităţile rămase în contul 50.48 "Disponibil al instituţiei de învăţământ superior din surse externe pentru finanţarea proiectelor de reforma" se reportează în anul următor, urmând a fi folosite pentru finanţarea în continuare a proiectelor de reforma.3.13. Ministerul Educaţiei Naţionale are obligaţia ca, în termen de 15 zile de la prezentarea bilanţului contabil anual şi a contului de execuţie a bugetului de venituri şi cheltuieli, sa procedeze la regularizarea finanţării de baza, în funcţie de numărul de studenţi/cursanţi şi de cheltuielile medii anuale prevăzute în contractul instituţional, precum şi de indicatorii efectiv realizaţi. Sumele alocate în plus se retrag din soldul contului 50.47 reportat din anul precedent şi se virează la bugetul de stat la subcap. 20.22.01.05 "Restituiri din fonduri din finanţarea anilor precedenti".3.14. Instituţiile de învăţământ superior au obligaţia ca, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, să asigure contabilitatea execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi a gestionării şi păstrării valorilor patrimoniale.În contabilitatea instituţiilor de învăţământ superior se va conduce permanent contabilitatea plăţilor de casa pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare functionale şi economice pentru mijloace extrabugetare, iar a veniturilor, pe surse de provenienţă.3.15. Întocmirea, semnarea, depunerea şi publicarea darilor de seama contabile privind execuţia bugetară se vor efectua potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finanţelor. Publicarea în Monitorul Oficial al României a indicatorilor sintetici ai execuţiei bugetare anuale, în baza art. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 66/1998, se va face potrivit modelului stabilit prin normele de închidere a exerciţiului bugetar, elaborate de către Ministerul Finanţelor.3.16. Ministerul Educaţiei Naţionale, în baza prevederilor art. 9 şi ale art. 10 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 66/1998, va verifica cel puţin o dată pe an gestiunea financiară a instituţiilor de învăţământ superior, urmărind respectarea legislaţiei în vigoare, utilizarea eficienta a fondurilor şi îndeplinirea indicatorilor conveniti cu instituţiile de învăţământ superior, modul de păstrare a patrimoniului, precum şi realitatea soldurilor conturilor raportate în bilanţul contabil.Ministrul educaţiei naţionale,Andrei Marga + 
Anexa 1    MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR    Nr. …………../……….. Nr. …………../………..CONTRACT INSTITUTIONALÎncheiat pentru anul ………….. între Ministerul Educaţiei Naţionale, în calitate de finanţator, reprezentat prin ministru ……………………….. şi director financiar ………………., cu sediul în Bucureşti, str. General Berthelot nr. 30, sectorul 1, cont bancar ………………………………., deschis la Trezoreria/Banca ……………………………………………, şi instituţia de învăţământ superior ……………………., în calitate de beneficiar, reprezentată prin rector ……………. şi contabil-şef ………, cu sediul în …………….., cont bancar …………………………….., deschis la Trezoreria/Banca …………………….. .1. În baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 66/1998 privind finanţarea instituţiilor de învăţământ superior aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale şi ale Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările ulterioare, se acordă alocaţii bugetare pentru finanţarea de baza, în suma de …………….. lei pentru realizarea activităţii de instruire şi educaţie a studenţilor, corespunzător unui număr mediu de …………. studenţi echivalenti.2. Pentru achitarea contravalorii reducerilor de tarif pentru transportul studenţilor de la cursuri de zi, conform Hotărârii Guvernului nr. 309/1996, se aloca suma de ………… mii lei.3. În vederea acordării de burse se aloca suma de ………………… mii lei pentru un număr fizic de …………. studenţi, respectiv ……………. mii lei pentru un număr de ………. cursanţi, din care …………………. mii lei reprezintă sume aferente burselor pentru studenţii străini bursieri ai statului român şi ……………………………… mii lei, sume aferente burselor pentru cursanţii străini bursieri ai statului român.4. Pentru finanţarea obiectivelor de investiţii se acordă pentru anul financiar suma de ……… mii lei, potrivit listei cuprinzând obiectivele de investiţii, cuprinsă în anexa nr. …… la Legea nr. ………………….. .5.1. Obligaţiile Ministerului Educaţiei Naţionale:– sa aloce regulat, cel puţin o dată pe luna, alocaţii bugetare în condiţiile stabilite prin Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 66/1998;– sa urmărească îndeplinirea strategiei instituţiei de învăţământ superior şi sa ia măsuri de reducere a finanţării globale, în cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile de acordare a creditelor;– sa verifice evidenta numărului de studenţi;– sa verifice gestiunea financiară a instituţiei de învăţământ superior şi sa dispună tragerea la răspundere a persoanelor care, prin activitatea desfăşurată, au produs pagube sau au dispus cheltuieli cu nerespectarea dispoziţiilor legale în vigoare.5.2. Obligaţiile beneficiarului:– sa dimensioneze optim alocaţiile bugetare între cheltuielile de personal şi cheltuielile materiale, astfel încât instituţia de învăţământ superior sa funcţioneze normal;– sa nu modifice strategia instituţiei de învăţământ superior pe o perioadă de 4 ani de la negocierea contractului.6. Instituţia de învăţământ superior ……. prezintă, o dată cu bilanţul contabil anual, justificarea sumelor primite şi utilizate de la Ministerul Educaţiei Naţionale, conform prezentelor norme metodologice.Încheiat astăzi ……………….., în patru exemplare, câte doua exemplare pentru fiecare parte.    MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR              MINISTRU, Rector,       …………………… …………………..         Director financiar, Contabil-şef,       …………………… …………………..              Contencios Oficiul juridic        …………………… …………………..
 + 
Anexa 2    MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR    Nr. …………../……….. Nr. ……………./…………CONTRACT ADIŢIONALÎncheiat pentru anul ……… între Ministerul Educaţiei Naţionale, în calitate de finanţator, reprezentat prin ministru ……………………… şi director financiar …………………….., cu sediul în Bucureşti, str. General Berthelot nr. 30, sectorul 1, cont bancar ……………………….., deschis la Trezoreria/Banca ……………………………., şi instituţia de învăţământ superior ………………………….., în calitate de beneficiar, reprezentată prin rector ……………. şi contabil-şef ………………, cu sediul în …………., cont bancar ……………………………………, deschis la Trezoreria/Banca ……………………….. .1. În baza Ordonanţei Guvernului nr. 66/1998 privind finanţarea instituţiilor de învăţământ superior aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei Naţionale şi a Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările ulterioare, se acordă alocaţii bugetare pentru finanţarea complementara a instituţiei de învăţământ superior ………………., în suma de …………. mii lei,din care:a) contracte de cercetare;b) reparaţii capitale;c) dotări;d) subvenţii.2. În situaţia în care Ministerul Educaţiei Naţionale, Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Învăţământul Superior şi Consiliul Naţional de Finanţare a Învăţământului Superior constata ca indicatorii prevăzuţi în fundamentarea proiectelor înscrise în competiţie nu s-au realizat, Ministerul Educaţiei Naţionale poate diminua sumele prevăzute în acest contract.3. La încheierea proiectului finanţat de Ministerul Educaţiei Naţionale instituţia de învăţământ superior va prezenta, o dată cu raportul final, şi devizul postcalcul pentru activitatea de cercetare sau de reparaţii capitale, respectiv sinteza proceselor-verbale de recepţie pentru dotări finanţate.4.1. Obligaţiile Ministerului Educaţiei Naţionale:– sa aloce regulat, cel puţin o dată pe luna, alocaţii bugetare, în condiţiile stabilite prin Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 66/1998;– sa urmărească îndeplinirea strategiei instituţiei de învăţământ superior şi sa ia măsuri de reducere a finanţării, în cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile de acordare a creditelor;– sa verifice gestiunea financiară a instituţiei de învăţământ superior şi sa dispună tragerea la răspundere a personalului vinovat de încălcarea dispoziţiilor legale.4.2. Obligaţiile beneficiarului:– sa angajeze şi să efectueze cheltuielile, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare;– să asigure respectarea destinaţiei sumelor prevăzute în prezentul contract;– sa nu modifice strategia instituţiei de învăţământ superior pe o perioadă de 4 ani de la negocierea contractului.Încheiat astăzi …………………….., în patru exemplare, câte doua exemplare pentru fiecare parte.    MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR                                            …………………………..              MINISTRU, Rector,       …………………… …………………..         Director financiar, Contabil-şef,       …………………… …………………..              Contencios Oficiul juridic        …………………… …………………..
 + 
Anexa 3    INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR    ……………………………… Se aprobă,                                                      ––––-                                               Ordonator principal de credite                      BUGETUL DE VENITURI ŞI CHELTUIELI                         pe anul ……………….

  – mii lei –
  Nr. crt. Nr. rând Denumirea indicatorilor Codul Prevederi anuale din care:
  trim. I trim. II trim. III trim. IV
  I. 01 VENITURI-TOTAL (1+2+3+4+5+6+7), din care:            
  1. 02 Sold din anul precedent            
  2. 03 Venituri proprii, din care:            
    03.1   sume primite de la Ministerul Educaţiei Naţionale drept finanţare de bază            
    03.2   venituri proprii obţinute din taxe şi activităţi desfăşurate de instituţiile de învăţământ superior            
    03.3   alte venituri proprii, obţinute potrivit legii            
  3. 04 Venituri din activitatea de cercetare ştiinţifică, proiectare, consultanţă şi expertiză            
  4. 05 Alocaţii de la bugetul de stat cu destinaţie specială, din care, pentru:            
    05.1 a) reparaţii capitale            
    05.2   b) subvenţii pentru cămine şi cantine studenţeşti            
    05.3   c) dotări şi alte investiţii            
    05.4   d) burse            
    05.5   e) alte forme de protecţie socială a studenţilor            
    05.6   f) sume alocate pentru realizarea unor obiective de investiţii            
    05.7   g) finanţarea de proiecte cofinanţate din alocaţii de la bugetul de stat şi din surse externe            
  5. 06 Venituri din microproducţie, din activitatea staţiunilor didactice experimentale, a grădinilor botanice, a centrelor de specializare şi perfecţionare şi a editurilor            
  6. 07 Venituri proprii ale căminelor şi cantinelor            
  7. 08 Sume în lei, provenite din finanţarea externă, pentru realizarea unor proiecte cofinanţate de la bugetul de stat şi din credite externe, acordate de Ministerul Educaţiei Naţionale            
    09 CHELTUIELI – TOTAL (1+2+3+4+5+6),            
      din care:            
  1. 10 Cheltuieli pentru activitatea de bază            
  2. 11 Cheltuieli pentru activitatea de cercetare ştiinţifică, proiectare, consultanţă şi expertiză            
  3. 12 Cheltuieli din alocaţii de la bugetul de stat cu destinaţie specială,            
      din care:            
    12.1 Cheltuieli pentru reparaţii capitale            
    12.2 Subvenţii pentru cămine şi cantine            
    12.3 Cheltuieli pentru dotări şi alte investiţii            
    12.4 Cheltuieli pentru burse            
    12.5 Cheltuieli pentru alte forme de protecţie socială            
    12.6 Cheltuieli pentru realizarea unor obiective de investiţii            
    12.7 Cheltuieli pentru proiecte cofinanţate din alocaţii de la bugetul de stat şi din surse externe            
  4. 13 Cheltuieli pentru microproducţie, pentru activitatea staţiunilor didactice experimentale, a grădinilor botanice, a centrelor de specializare şi perfecţionare şi a editurilor            
  5. 14 Cheltuieli pentru cămine şi cantine studenţeşti            
  6. 15 Cheltuieli din sume alocate de către Ministerul Educaţiei Naţionale, provenite din surse externe rambursabile          

NOTĂ:Cheltuielile totale, precum şi cheltuielile corespunzătoare fiecărei surse de finanţare se defalca pe subdiviziunile clasificaţiei economice şi functionale a cheltuielilor instituţiilor publice şi a activităţilor extrabugetare.Rector, Contabil-şef,……….. ………….I. VENITURI– Rândul 03.1 se completează cu veniturile prevăzute a se realiza pe baza contractului instituţional (pct. 1 din contractul instituţional) încheiat cu Ministerul Educaţiei Naţionale, în vederea instruirii numărului de studenţi şi de cursanţi, sau cu alţi indicatori propuşi.– Rândul 03.2 cuprinde sumele realizate din taxe şi activităţi desfăşurate de instituţiile de învăţământ superior, respectiv: taxe percepute în condiţiile legii de la persoane fizice şi juridice, române sau străine, venituri din valorificarea cursurilor şi a publicaţiilor, venituri din activitatea de integrare a învăţământului cu producţia, din prestări de servicii, venituri din manifestări artistice şi sportive, venituri din închirieri de spaţii, din programe de colaborare externa, altele decât cele finanţate prin Ministerul Educaţiei Naţionale etc.– Rândul 03.3 cuprinde sumele realizate din donaţii, sponsorizări, precum şi alte sume nerambursabile.– Rândul 04 cuprinde sumele prevăzute a fi realizate din activităţi de cercetare ştiinţifică desfăşurate pe bază de contract cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi cu terţi, venituri din proiectare, consultanţa şi expertiza.– Randurile 05.1-05.3 cuprind sumele prevăzute a se realiza pe bază de contract adiţional încheiat cu Ministerul Educaţiei Naţionale [pct. 1 lit. b), c) şi d) din contractul adiţional].– Randurile 05.4-05.6 cuprind sumele prevăzute a se realiza pe bază de contract instituţional încheiat cu Ministerul Educaţiei Naţionale (pct. 2-4 din contractul instituţional).– Rândul 05.7 cuprinde sumele reprezentând contribuţia Guvernului la proiecte cofinantate din surse externe şi din alocaţii de la bugetul de stat.– Rândul 06 cuprinde veniturile din microproducţie, din activitatea staţiunilor didactice experimentale, a gradinilor botanice, a centrelor de specializare şi perfecţionare şi a editurilor.– Rândul 07 cuprinde încasările din regia de cămin şi de cantina, contravaloarea hranei, venituri din gospodării anexe, din închirieri de spaţii, precum şi alte venituri ale căminelor şi cantinelor.II. CHELTUIELI– Rândul 10 prevede cheltuieli la nivelul sumelor provenite din soldul de disponibil din anul precedent (rândul 02) şi din veniturile proprii (total rândul 03).– Randurile 12.1-12.7 cuprind cheltuieli la nivelul surselor prevăzute la randurile 05.1-05.7.– Rândul 13 cuprinde cheltuielile pentru microproducţie, pentru desfăşurarea activităţii staţiunilor didactice experimentale, a gradinilor botanice, a centrelor de specializare şi perfecţionare şi a editurilor.– Rândul 14 cuprinde cheltuielile curente, de întreţinere, de funcţionare, precum şi cheltuielile de capital de natura dotărilor ale căminelor şi ale cantinelor studenţeşti.Prin excepţie, în anul 1999 nu se cuprind cheltuielile de personal, cheltuielile aferente reparaţiilor capitale şi cheltuielile de capital de natura dotărilor.– Rândul 15 prevede cheltuieli la nivelul surselor prevăzute la rândul 08. + 
Anexa 4 a)INSTITUŢIA …………………………NOTA JUSTIFICATIVĂpentru solicitarea sumelor aferente finanţării de baza pentru luna ………….                                                                 – mii lei –                                                              ––––––    I. Indicatori:    1. Numărul de studenţi echivalenti, realizat în luna precedenta    2. Costul mediu anual/student echivalent    3. Sume aferente finanţării de baza (rd. 1 x rd. 2)    4. Sume prevăzute în contractul instituţional    5. Sume acordate de la începutul anului    6. Sume rămase de acordat până la sfârşitul anului    7. Finanţare solicitată pentru luna*) …………………..    II. Elemente de fundamentare:    1. Venituri totale prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli, din care:    – din finanţarea de baza    2. Venituri cumulate, realizate de la începutul anului, din care:    – din finanţarea de baza    3. Cheltuieli totale prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli pentru        activitatea de baza    4. Cheltuieli cumulate, efectuate de la începutul anului    5. Cheltuieli estimate pentru luna …………………             Rector, Vizat,       …………….. –––––                                        Contabil-şef,                                 …………………….–––––Notă *) Nu poate depăşi 33,3% din veniturile aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli pentru finanţarea de baza, aferente fiecărui trimestru.
 + 
Anexa 4 b)INSTITUŢIA ……………………….NOTA JUSTIFICATIVĂpentru solicitarea fondurilor necesare în vederea acordării subventiei pentru cămine şi cantine                                                           –––––––                                                           Prevederi Realizari                                                           –––––––    1. Subvenţie prevăzută în contractul adiţional    2. Subvenţie acordată de la începutul anului până la finele lunii       în curs    3. Venituri realizate până la sfârşitul lunii în curs    4. Cheltuieli efectuate de la începutul anului până la finele lunii în       curs    5. Disponibil la sfârşitul lunii în curs (rd. 2 + rd. 3) – rd. 4    6. Venituri estimate a se realiza în luna …………………………    7. Cheltuieli estimate a se realiza în luna ……………………….    8. Subvenţie solicitată a fi acordată în luna ……………………..       (rd. 7 – rd. 6 – rd. 5)              Rector, Vizat,         …………….. ––––-                                                Contabil-şef,                                            ………………..
 + 
Anexa 4 c)INSTITUŢIA ……………………..NOTA JUSTIFICATIVĂpentru solicitarea de alocaţii de la bugetul de stat, aferente realizării de dotări pentru luna ……….                                                                  – mii lei –                                                                 –––––    A. Sume stabilite a se acordă prin contractul instituţional        pentru dotări pe anul ………., conform listei aprobate    B. Sume acordate de la începutul anului    C. Sume ce mai pot fi acordate până la sfârşitul anului    D. Plati efectuate până la data de întâi a lunii pentru care        se solicita sumele    E. Sume rămase neutilizate (lit. B – lit. D)    F. Cheltuieli estimate a se realiza în luna pentru care se        solicita sumele*)    G. Sume solicitate (lit. F – lit. E)––––    *) Aferente dotărilor prevăzute în lista anexată.               Rector, Vizat,             ………….. ––––                                               Contabil-şef,                                             ……………..
 + 
Anexa 4 d)INSTITUŢIA ………………………..NOTA JUSTIFICATIVĂpentru solicitarea de alocaţii de la bugetul de stat, aferente cheltuielilor de reparaţii capitale pentru luna ……….                                                             – mii lei –                                                            –––––    A. Sume stabilite a se acordă prin contractul adiţional    B. Sume acordate de la începutul anului    C. Cheltuieli efectuate cu reparaţiile capitale de la începutul anului       până la finele lunii în curs    D. Disponibil la sfârşitul lunii în curs (lit. B – lit. C)    E. Cheltuieli necesare pentru luna …………………………    F. Sume solicitate pentru luna ……….       (lit. E – lit. D)            Rector, Vizat,        …………… –––––                                                     Contabil-şef,                                                ………………..
 + 
Anexa 4 e)INSTITUŢIA ………………………..NOTA JUSTIFICATIVĂ pentru solicitarea fondurilor necesare în vederea acordării burselor pentru luna …………

  I. Pentru studenţi români:
  1. Sume prevăzute în contractul instituţional (mii lei)
  2. Numărul de studenţi efectiv realizat în luna precedentă
  3. Bursa medie lunară ce revine unui student (lei)
  4. Sume necesare/lună (rd. 2 x rd. 3) (mii lei)
  II. Pentru cursanţi români:
  1. Sume prevăzute în contractul instituţional (mii lei)
  2. Numărul de cursanţi efectiv realizat în luna precedentă
  3. Bursa medie lunară ce revine unui cursant (lei)
  4. Sume necesare/lună (rd. 2 x rd. 3) (mii lei)
  III. Pentru studenţi străini bursieri ai statului român:
  1. Sume prevăzute în contractul instituţional (mii lei)
  2. Numărul de studenţi efectiv realizat în luna precedentă
  3. Bursa medie lunară ce revine unui student (lei)
  4. Sume necesare/lună (rd. 2 x rd. 3) (mii lei)
  IV. Pentru cursanţi străini bursieri ai statului român:
  1. Sume prevăzute în contractul instituţional (mii lei)
  2. Numărul de cursanţi efectiv realizat în luna precedentă
  3. Bursa medie lunară ce revine unui cursant (lei)
  4. Sume necesare/lună (rd. 2 x rd. 3) (mii lei)
  V. Sume totale prevăzute în contractul instituţional pentru burse (mii lei)
  VI. Sume acordate de la începutul anului până la sfârşitul lunii în care se solicită sumele (mii lei)
  VII. Sume ce se mai pot acorda până la sfârşitul anului (mii lei)
  VIII.  Sume solicitate pentru luna ………………… (mii lei)
  Rector, ……………… Vizat.  ─────  Contabil-şef, ……………………..

 + 
Anexa 4 f)INSTITUŢIA ………………………..NOTA JUSTIFICATIVĂpentru solicitarea fondurilor necesare în vederea acordării facilităţilor pentru transport pe luna …………                                                               – mii lei –                                                             –––––-    1. Sume prevăzute a se acordă prin contractul instituţional    2. Sume acordate de la începutul anului până la finele lunii în care se       solicita sumele    3. Sume ce se mai pot acorda până la sfârşitul anului    4. Numărul studenţilor beneficiari realizat în luna precedenta    5. Costul mediu lunar al reducerii tarifului de transport    6. Necesar de fonduri (rd. 4 x rd. 5)                     Rector, Vizat,              ……………….. ––––-                                                    Contabil-şef,                                               …………………
 + 
Anexa 4 g)INSTITUŢIA …………………………NOTA JUSTIFICATIVĂpentru solicitarea de alocaţii de la bugetul de stat, aferente realizării obiectivelor de investiţii pentru luna …………                                                               – mii lei –                                                             ––––––    A. Sume stabilite a se acordă prin contractul instituţional pentru       obiectivele de investiţii pe anul ……………, conform listei        aprobate    B. Sume acordate de la începutul anului    C. Sume ce mai pot fi acordate până la sfârşitul anului    D. Plati efectuate până la data de întâi a lunii pentru care se solicita       sumele    E. Sume rămase neutilizate (lit. B – lit. D)    F. Cheltuieli estimate a se realiza în luna pentru care se solicita sumele    G. Sume solicitate (lit. F – lit. E)                  Rector, Vizat,             ……………….. ––––––                                                 Contabil-şef,                                          …………………..––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x