NORME METODOLOGICE din 9 noiembrie 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 921 din 23 noiembrie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 139 09/11/2017
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 290 24/06/2004 ART. 20
ART. 19REFERIRE LAORDIN 10357 12/08/2014
ART. 19REFERIRE LAORDIN 2587 23/07/2014
ART. 19REFERIRE LAORDIN 831 02/09/2014
ART. 19REFERIRE LAORDIN 496 25/08/2014
ART. 19REFERIRE LAORDIN 210 21/08/2014
ART. 19REFERIRE LAORDIN 107 09/07/2014
ART. 19REFERIRE LAORDIN 55 30/04/2014
ART. 19REFERIRE LAANEXA 30/04/2014
ART. 20REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 2
ART. 21REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 14
ART. 21REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 2
ART. 24REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 15
ART. 25REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 20
ART. 27REFERIRE LALEGE 446 30/11/2006 ART. 3
ART. 30REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 21
ART. 31REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 1
ART. 33REFERIRE LAHG 13 05/01/2011 ANEXA 3
ART. 34REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 22
ART. 36REFERIRE LACRITERII 25/01/2012
ART. 41REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 22
ART. 42REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 2
ART. 45REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015
ART. 49REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 14
ART. 50REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 14
ART. 52REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 14
ART. 53REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 14
ART. 57REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 15
ART. 59REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 16
ART. 59REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 31
ART. 59REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 14
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 1
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015
ANEXA 3REFERIRE LALEGE 677 21/11/2001
ANEXA 7REFERIRE LALEGE 270 10/11/2015 ART. 21
ANEXA 7REFERIRE LALEGE 446 30/11/2006 ART. 67
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 139 09/11/2017
ActulCONTINUT DEORDIN 139 09/11/2017
ActulREFERIT DEORDIN 139 09/11/2017





Notă
Aprobate prin Ordinul nr. 139 din 9 noiembrie 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 921 din 23 noiembrie 2017.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Încadrarea rezerviștilor voluntari se realizează pe bază de contract individual pentru îndeplinirea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar, denumit în continuare contract.(2)Conținutul contractului este prevăzut în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 2(1)Rezerviștii voluntari sunt destinați pentru asigurarea cu prioritate a structurii de forțe a Ministerului Afacerilor Interne, cu resursele umane necesare realizării capacitații operaționale complete, potrivit reglementărilor în vigoare.(2)Numărul maxim de posturi prevăzute a fi încadrate cu rezerviști voluntari, pe unități militare și categorii de rezerviști voluntari, respectiv cadre militare rezerviști voluntari sau soldați și gradați rezerviști voluntari, se aprobă anual prin ordin al ministrului afacerilor interne, în funcție de fondurile aprobate cu această destinație prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, la propunerile inspectoratelor generale/similare care au în structură posturi aflate sub incidența prevederilor statutului personalului militar, denumite în continuare inspectorate generale/similare, întocmite potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2.(3)La formularea propunerilor prevăzute la alin. (2), inspectoratele generale/similare au în vedere prognoza deficitului de personal și prioritățile instituționale în domeniul misiunilor specifice. + 
Articolul 3După aprobarea numărului maxim de posturi prevăzute a fi încadrate cu rezerviști voluntari, unitățile militare întocmesc planurile anuale de recrutare, selecție și încadrare a rezerviștilor voluntari, cu avizul inspectoratului general/similar.
 + 
Capitolul IIRecrutarea, selecția, formarea și dezvoltarea profesională a rezerviștilor voluntari + 
Secţiunea 1Criterii de recrutare a rezerviștilor voluntari + 
Articolul 4Candidații pentru încadrarea în funcții de rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, condițiile legale, criteriile generale și criteriul specific, prevăzute de prezentele norme metodologice. + 
Articolul 5Criteriile generale pentru încadrarea în funcții de rezervist voluntar sunt următoarele:a)să aibă cetățenia română și domiciliul în România;b)să aibă capacitate deplină de exercițiu;c)să nu fi împlinit vârsta de 55 ani înainte de data depunerii cererii, pentru cadre militare, respectiv 51 de ani, înainte de data semnării primului contract, pentru soldați și gradați;d)să fie apți din punct de vedere medical, fizic și psihologic;e)să îndeplinească condițiile de ocupare prevăzute în fișa postului;f)să nu fie în curs de urmărire penală ori de judecată pentru săvârșirea de infracțiuni;g)să nu fi fost destituiți dintr-o funcție publică sau să nu le fi încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare în ultimii 7 ani ori să nu fi fost trecuți în rezervă pentru abateri grave de la prevederile regulamentelor militare sau de la alte dispoziții legale.
 + 
Articolul 6În vederea îndeplinirii criteriului specific pentru încadrarea în funcții de rezervist voluntar a cadrelor militare și a soldaților sau gradaților, rezerviști, candidații trebuie să dețină gradul corespunzător funcției pe care urmează să o încadreze sau un grad inferior, în cadrul aceleiași categorii de personal militar.
 + 
Secţiunea a 2-aProcedura de recrutare a rezerviștilor voluntari + 
Articolul 7Recrutarea candidaților se realizează de către structurile de resurse umane din cadrul unităților militare care au aprobate posturi prevăzute a fi încadrate cu rezerviști voluntari. + 
Articolul 8Structurile de resurse umane prevăzute la art. 7 desfășoară următoarele activități:a)identifică și aplică metode și tehnici de publicitate în vederea atragerii potențialilor candidați;b)elaborează anunțul privind recrutarea rezerviștilor voluntari și îl supune aprobării șefului unității militare;c)consiliază candidații cu privire la potențialul lor viitor profesional;d)verifică existența documentelor necesare constituirii dosarului de recrutare, cu respectarea cerințelor de formă și conținut;e)desfășoară activități specifice privind planificarea candidaților la evaluarea psihologică;f)verifică îndeplinirea condițiilor legale, criteriilor generale și criteriului specific de recrutare și întocmesc dosarele de candidat pentru cei care au depus documentele necesare în perioada destinată activităților de înscriere;g)afișează la sediul unității militare și postează pe pagina de internet a unității sau a eșalonului superior lista candidaților care nu îndeplinesc condițiile legale, criteriile generale și criteriul specific de recrutare;h)transmite comisiei de selecție dosarele candidaților care îndeplinesc condițiile legale, criteriile generale și criteriul specific de recrutare și care au fost declarați „apt“ la evaluarea psihologică;i)restituie candidaților declarați „respins“, la solicitarea acestora, pe bază de semnătură, documentele personale din dosarele de recrutare;j)efectuează activitățile de cunoaștere a candidaților declarați „admis“ la probele de selecție și „apt“ la examinarea medicală, materializând rezultatul acestora în nota de cunoaștere;k)comunică, în scris, candidaților care nu îndeplinesc condițiile legale, criteriile generale și criteriul specific de recrutare motivul/motivele respingerii cererii de înscriere la concurs.
 + 
Articolul 9Anunțul prevăzut la art. 8 lit. b) se afișează la sediul unității militare și se postează prin grija structurii de resurse umane, cu cel puțin 30 de zile înainte de data-limită pentru demararea procedurii de recrutare, pe pagina de internet a unității sau a eșalonului superior ori, dacă aceasta nu există ori nu este operațională, în presa scrisă și cuprinde:a)condițiile de recrutare;b)normele și baremele minime pentru a fi declarat „admis“ la probele de evaluare a performanței fizice;c)probele de selecție;d)conținutul contractului individual pentru îndeplinirea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar pe durată determinată;e)actele solicitate candidaților pentru constituirea dosarului de candidat, data-limită până la care se pot depune acestea și compartimentul care gestionează problematica specifică recrutării;f)date de contact. + 
Articolul 10(1)Dosarul de candidat conține următoarele documente:a)cererea de înscriere și CV;b)copii ale documentelor care atestă nivelul și specializarea studiilor impuse de cerințele postului, precum și alte competențe dobândite;c)copii ale actului de identitate, ale carnetului de muncă/certificatului privind stagiul de cotizare și/sau ale altor documente doveditoare care să ateste vechimea în muncă;d)fișa de cunoaștere – document tipizat;e)extras de pe cazierul judiciar sau certificatul de cazier judiciar;f)copia livretului militar, în cazul candidaților rezerviști;g)o fotografie color 9 x 12 cm;h)fișa medicală-tip de încadrare în Ministerul Afacerilor Interne;i)declarația de confirmare a cunoașterii și acceptării condițiilor de recrutare.(2)Structura de resurse umane, anterior desfășurării probelor de selecție, introduce în dosarul de candidat avizul psihologic.(3)În urma declarării „apt“ la examinarea medicală a candidaților declarați „admis“ la probele de selecție, structura de resurse umane introduce în dosarul de candidat nota de cunoaștere și procesele-verbale de distrugere privind rezultatele verificărilor efectuate prin intermediul structurilor de cazier judiciar.(4)Cererea de înscriere prevăzută la alin. (1) lit. a) se completează potrivit modelului și precizărilor prevăzute în anexa nr. 3.(5)Copiile documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b), c) și f) se realizează de structurile de resurse umane, se certifică pentru conformitate și se semnează de persoana desemnată și de candidat. Originalul documentelor prezentate se restituie candidatului după realizarea copiilor.(6)Documentele prevăzute la alin. (1) pot fi depuse și în copie legalizată, situație în care activitățile prevăzute la alin. (5) nu se mai realizează.(7)Extrasul de pe cazierul judiciar se solicită de către structurile de resurse umane, potrivit dispozițiilor art. 20 alin. (7) din Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe baza consimțământului expres al candidatului. În cazul în care candidatul depune un certificat de cazier judiciar, în termen de valabilitate, structura de resurse umane nu mai solicită extrasul de pe cazierul judiciar.
 + 
Secţiunea a 3-aSelecția rezerviștilor voluntari + 
Articolul 11(1)În vederea verificării îndeplinirii condițiilor de selecție a candidaților, prin ordin de zi pe unitate al șefului unității militare care are prevăzute în statul de organizare posturi prevăzute a fi încadrate cu rezerviști voluntari, se constituie comisia de selecție, formată dintr-un număr impar de membri, dintre care unul este președinte.(2)Comisia de selecție are un secretar desemnat din rândul personalului structurii de resurse umane.
 + 
Articolul 12Comisia de selecție are următoarele atribuții:a)stabilește datele de susținere a probelor de selecție pe care le afișează la sediul unității militare și le postează cu cel puțin 15 zile înainte de data desfășurării probelor pe pagina de internet a unității sau a eșalonului superior ori, dacă aceasta nu există ori nu este operațională, în presa scrisă;b)evaluează performanțele fizice ale candidaților;c)selecționează dosarele candidaților;d)semnează procesul-verbal care conține concluziile selecției, întocmit de secretarul comisiei, și îl prezintă șefului unității militare, însoțit de tabelul cu rezultatele obținute de candidați. + 
Articolul 13Probele de selecție a candidaților sunt următoarele:a)evaluarea performanțelor fizice;b)selecția de dosare. + 
Articolul 14(1)Evaluarea performanțelor fizice se realizează conform reglementărilor în vigoare referitoare la activitățile de pregătire fizică și sport în Ministerul Afacerilor Interne.(2)La evaluarea performanțelor fizice pot participa candidații care dețin adeverință eliberată de medicul de familie din care să rezulte faptul că sunt apți pentru efort fizic.
 + 
Articolul 15Selecția dosarelor se realizează potrivit criteriilor de departajare prevăzute în anexa nr. 4, pentru candidații declarați „admis“ la evaluarea performanțelor fizice. + 
Articolul 16(1)În urma aplicării criteriilor de departajare prevăzute în anexa nr. 4, comisia de selecție întocmește, în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute, în limita numărului de locuri pentru care se realizează selecția, lista candidaților declarați „admis“.(2)În cazul clasării mai multor candidați pe ultimul loc sau, după caz, ultimele locuri, în lista celor declarați „admis“, cu aceleași punctaje, departajarea acestora se realizează prin compararea punctajelor obținute, în ordinea prevăzută în anexa nr. 4, până la identificarea primei diferențe între acestea. Se declară „admis“ candidatul sau, după caz, candidații la care s-a constatat cel mai mare punctaj.(3)În situația menținerii egalității candidaților după aplicarea procedurii prevăzute la alin. (2), departajarea se realizează pe baza punctajului obținut la evaluarea performanțelor fizice, în ordine descrescătoare. + 
Articolul 17Lista finală a candidaților declarați „admis“ se afișează la sediul unității militare și se postează pe pagina de internet a unității sau a eșalonului superior ori, dacă aceasta nu există ori nu este operațională, în presa scrisă. + 
Articolul 18Procedura de selecție se încheie cu procesul-verbal care conține concluziile selecției, întocmit de secretarul comisiei și semnat de membrii comisiei. + 
Articolul 19(1)Candidații declarați „admis“ în urma parcurgerii procedurii de selecție efectuează examinarea medicală pe baza fișei medicale-tip de încadrare în Ministerul Afacerilor Interne.(2)Examinarea medicală a candidaților se realizează conform reglementărilor în vigoare în Ministerul Afacerilor Interne.(3)Baremul medical aplicabil este cel prevăzut pentru candidații care urmează a fi încadrați direct în funcții militare conform prevederilor categoriei a III-a din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului apărării naționale, al viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, al ministrului justiției, al directorului Serviciului Român de Informații, al directorului Serviciului de Informații Externe, al directorului Serviciului de Telecomunicații Speciale și al directorului Serviciului de Protecție și Pază nr. 55/107/2.587/C/10.357/210/496/831/2014 pentru aprobarea baremelor medicale privind efectuarea examenului medical pentru admiterea în unitățile/instituțiile de învățământ militar, de informații, de ordine publică și de securitate națională, pe perioada școlarizării elevilor și studenților în unitățile/instituțiile de învățământ militar, de informații, de ordine publică și de securitate națională, pentru ocuparea funcțiilor de soldat/gradat profesionist, precum și pentru candidații care urmează a fi chemați/rechemați/încadrați în rândul cadrelor militare în activitate/polițiștilor în serviciu/funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, cu modificările și completările ulterioare.(4)Cheltuielile aferente examinării medicale a candidaților se finanțează din fondurile alocate cu această destinație prin bugetele centrelor medicale de diagnostic și tratament ambulatoriu din Ministerul Afacerilor Interne.
 + 
Articolul 20În situația în care, după efectuarea examinării medicale, un candidat este declarat inapt sau nu se prezintă pentru semnarea angajamentului în cazul persoanelor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 270/2015 ori, după caz, a contractului în cazul persoanelor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 270/2015, oferta de ocupare a postului se face candidatului clasat pe locul următor în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute, dispozițiile art. 19 aplicându-se în mod corespunzător. + 
Articolul 21(1)Persoanele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 270/2015, declarate „admis“ la selecție și „apt“ în urma examinării medicale, semnează un angajament în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (5) din Legea nr. 270/2015.(2)Modelul angajamentului este prevăzut în anexa nr. 5.
 + 
Secţiunea a 4-aFormarea rezerviștilor voluntari + 
Articolul 22Formarea rezerviștilor voluntari cuprinde formarea profesională inițială și formarea profesională continuă și se realizează prin cursul de instruire inițială, precum și prin concentrări pentru instruire. + 
Articolul 23(1)Cursul de instruire inițială are drept scop formarea inițială a rezerviștilor voluntari și reprezintă procesul de instruire instituționalizată a candidaților care nu au îndeplinit serviciul militar activ, respectiv nu au fost încadrați în funcții de polițist, în vederea dobândirii, în context formal, a competențelor de bază necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor.(2)Instituțiile de formare profesională, modul de realizare a formării inițiale, precum și durata acesteia se stabilesc prin dispoziție comună a secretarilor de stat și a secretarului general.
 + 
Articolul 24(1)Pe timpul cursului de formare inițială, personalul participant are statutul de cursant și beneficiază de drepturile prevăzute la art. 15 alin. (2) din Legea nr. 270/2015.(2)La finalizarea cursului de formare, absolventului i se eliberează un certificat de absolvire aferent categoriei de rezerviști voluntari pentru care s-a instruit, după caz.
 + 
Articolul 25(1)Formarea continuă se desfășoară pe timpul îndeplinirii serviciului militar în rezervă în calitate de rezervist voluntar, în unitatea în care este încadrat, pe durata a 15 zile calendaristice, anual. (2)Prin excepție de la alin. (1), formarea profesională continuă a rezerviștilor voluntari prevăzuți la art. 20 alin. (1) din Legea nr. 270/2015 se realizează în context nonformal potrivit nevoilor de formare identificate de unitatea unde este încadrat. (3)Modul de executare a concentrărilor pentru instruire, respectiv planificarea, organizarea, desfășurarea și evaluarea instruirii rezerviștilor voluntari, pe timpul concentrărilor pentru instruire, se stabilesc prin dispoziție comună a secretarilor de stat și a secretarului general.
 + 
Capitolul IIIServiciul militar în rezervă în calitate de rezervist voluntar + 
Secţiunea 1Raporturile de serviciu dintre rezerviștii voluntari și Ministerul Afacerilor Interne + 
Articolul 26(1)Raporturile de serviciu ale rezerviștilor voluntari se nasc odată cu semnarea contractului prevăzut la art. 1 alin. (1) și numirea în funcție prin act administrativ emis potrivit competențelor de gestiune a resurselor umane.(2)Contractul se încheie cu Ministerul Afacerilor Interne, reprezentat de șeful unității militare în al cărei stat de organizare se regăsește postul prevăzut a fi încadrat cu rezervist voluntar.(3)Luarea în evidență a rezervistului voluntar se comunică de către structura cu atribuții de mobilizare centrului militar județean/de sector al municipiului București în a cărui rază de competență își are domiciliul rezervistul. + 
Articolul 27(1)Pe durata derulării contractului, rezerviștii voluntari îndeplinesc serviciul militar în rezervă, în forma prevăzută la art. 3 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 446/2006 privind pregătirea populației pentru apărare, cu modificările și completările ulterioare.(2)Limita de vârstă până la care rezerviștii voluntari pot îndeplini serviciul militar în această calitate este cea prevăzută de lege pentru menținerea rezerviștilor în clasa a III-a de evidență, corespunzătoare categoriei din care fac parte.
 + 
Articolul 28(1)În situația detașării sau trimiterii în misiune, în condițiile legii, contractul se modifică prin act adițional, încheiat în aceleași condiții.(2)Raporturile de serviciu ale rezerviștilor voluntari pot fi modificate numai în cadrul categoriei de rezerviști voluntari din care fac parte.
 + 
Articolul 29Rezerviștii voluntari pot fi detașați în alte unități militare din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, în următoarele situații:a)pentru exercitarea atribuțiilor unei alte funcții;b)pentru desfășurarea unor activități în interesul unității militare în care este încadrat. + 
Articolul 30(1)Rezerviștii voluntari participă la întreaga gamă de misiuni și operații în afara teritoriului statului român, în condițiile art. 21 din Legea nr. 270/2015, cu respectarea reglementărilor în vigoare.(2)Rezerviștii voluntari selecționați potrivit prevederilor alin. (1) participă la programul de pregătire pentru misiune, în aceleași condiții ca și personalul militar în activitate.
 + 
Articolul 31(1)În situațiile prevăzute la art. 1 alin. (3) din Legea nr. 270/2015, contractele rezerviștilor voluntari se suspendă de drept în baza ordinului de concentrare sau de mobilizare, după caz, începând cu data înscrisă în acestea.(2)La încetarea situațiilor prevăzute la alin. (1), derularea contractului în calitate de rezervist voluntar se reia începând cu data înscrisă în ordinul de demobilizare sau de desconcentrare, după caz, iar termenul de expirare al acestuia se stabilește proporțional cu perioada rămasă neexecutată la data suspendării.(3)Suspendarea contractelor se realizează prin act administrativ individual emis potrivit competențelor de gestiune a resurselor umane.
 + 
Secţiunea a 2-aÎndeplinirea serviciului militar în rezervă în calitate de rezervist voluntar + 
Articolul 32(1)Rezerviștii voluntari pot fi concentrați sau mobilizați, după caz, pentru:a)participarea la instruire și îndeplinirea unor misiuni pe timp de pace și/sau pe timpul stării de urgență, în structurile în care sunt încadrați;b)completarea forțelor destinate apărării la instituirea stării de asediu, la declararea stării de mobilizare sau a stării de război.(2)Rezerviștii voluntari sunt concentrați/mobilizați și pentru îndeplinirea unor misiuni în afara teritoriului național, în raport cu nevoile forțelor destinate apărării, potrivit legii.(3)Chemarea rezerviștilor voluntari, în situațiile prevăzute la alin. (1) și (2), se face prin ordine de chemare, care cuprind motivele chemării și perioada concentrării, întocmite și înmânate prin grija structurilor în care sunt încadrați, astfel:a)până la data de 20 decembrie a fiecărui an, pentru participarea la instruirile prevăzute în contract pentru anul următor;b)cu cel puțin 60 de zile înainte, pentru concentrările în vederea participării la misiuni cu o durată mai mare de 15 zile sau la alte forme de instruire neprevăzute expres în contract;c)imediat, la declanșarea stării de război, a mobilizării, instituirii stării de asediu, a stării de urgență, precum și pe timpul antrenamentelor/exercițiilor de mobilizare, precum și a altor activități stabilite prin dispoziție comună a secretarilor de stat și a secretarului general. În aceste situații, chemarea se face prin delegatul unității militare în care aceștia sunt încadrați, care are asupra lui delegația de serviciu.(4)Modificările privind motivele chemării și perioadele de desfășurare a instruirilor prevăzute la alin. (3) lit. a) se comunică rezerviștilor voluntari cu cel puțin 30 de zile înainte de data desfășurării acestora, printr-un nou ordin de chemare.(5)În perioada în care dețin calitatea de rezervist voluntar, cetățenii nu pot fi mobilizați la locul de muncă și nu pot fi folosiți pentru prestări de servicii, în condițiile legii.
 + 
Articolul 33(1)În baza programului și planificării convocărilor de pregătire a rezerviștilor voluntari, aprobate potrivit art. 25 alin. (3), ori pentru desfășurarea antrenamentelor/exercițiilor de mobilizare, precum și a activităților stabilite în dispoziția comună a secretarilor de stat și a secretarului general prevăzută la art. 32 alin. (3) lit. c), structurile în care sunt încadrați emit și înmânează ordinul de chemare, în termenele prevăzute la art. 32 alin. (3). Modelele ordinelor de chemare sunt prevăzute în anexele nr. 6 și 7.(2)Modelul ordinului de chemare a rezerviștilor voluntari la mobilizare sau la război este prevăzut în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 13/2011 privind aprobarea modelului ordinelor de chemare a rezerviștilor la exercițiile și antrenamentele de mobilizare, la mobilizare sau la război și a rezerviștilor voluntari la mobilizare sau la război.(3)În baza ordinului de chemare, rezerviștii voluntari sunt obligați să înștiințeze angajatorii cu care au încheiate raporturi de muncă sau de serviciu, despre participarea la concentrări, prezentând totodată documentele justificative, astfel:a)pentru instruirile prevăzute în contractul încheiat în condițiile legii, înștiințarea se face cu cel puțin 15 zile înainte de data prezentării la concentrare;b)pentru concentrările în vederea participării la misiuni sau instruiri cu o durată mai mare de 15 zile, înștiințarea se face cu cel puțin 45 de zile înainte de termenul prevăzut pentru prezentarea la concentrare;c)imediat după primirea ordinului de chemare, în situațiile prevăzute la art. 32 alin. (3) lit. c).
 + 
Articolul 34Pe durata instruirii prevăzute la art. 22 alin. (1) din Legea nr. 270/2015, programul efectiv de lucru al rezerviștilor voluntari se stabilește numai în zilele lucrătoare, în limita a 8 ore zilnic. + 
Articolul 35Pe timpul participării la instruire sau la misiuni, între rezerviștii voluntari și personalul militar în activitate, respectiv personalul civil se stabilesc tipurile de relații prevăzute de reglementările în vigoare pentru militari/personalul civil din Ministerul Afacerilor Interne. + 
Articolul 36(1)Examenul medical periodic al rezerviștilor voluntari se realizează în baza fișei de examinare medicală-tip, potrivit metodologiei stabilite prin dispoziție a directorului Direcției medicale.(2)Examenele medicale prin care se asigură supravegherea stării de sănătate a rezerviștilor voluntari se planifică în perioadele premergătoare concentrărilor pentru participare la instruire, prin grija unităților militare cu care aceștia au încheiate contracte.(3)În situația în care la examenul medical periodic se identifică afecțiuni medicale încadrabile ca „apt limitat“ sau „inapt pentru serviciul militar“, conform baremului medical prevăzut în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 56/2012 pentru aprobarea criteriilor și normelor de diagnostic clinic, diagnostic funcțional și de evaluare a capacității de muncă pe baza cărora se stabilește aptitudinea și încadrarea în grade de invaliditate pentru cadrele militare, soldații și gradații voluntari, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, rezervistul voluntar este prezentat comisiilor de expertiză medico-militară, conform procedurii pentru cadrele militare în activitate.(4)În situația clasării „inapt pentru serviciul militar“ rezervistul voluntar nu este încadrat în grad de invaliditate, capacitatea de muncă urmând a fi apreciată de medicul expert din sistemul public de pensii.
 + 
Articolul 37(1)Accesul rezerviștilor voluntari la informații clasificate se face pe baza autorizației de acces la informații clasificate, potrivit legii.(2)Accesul rezerviștilor voluntari în obiectivele militare, în zonele de securitate și zonele administrative se realizează conform reglementărilor în vigoare referitoare la aplicarea standardelor naționale de protecție a informațiilor clasificate și a informațiilor secrete de serviciu în Ministerul Afacerilor Interne.
 + 
Secţiunea a 3-aDrepturi și obligații pe durata îndeplinirii serviciului militar + 
Articolul 38(1)Rezerviștii voluntari beneficiază de drepturile de echipament stabilite prin actele normative privind echiparea și asigurarea cu materiale de resortul echipamentului, în vigoare, aplicabile personalului militar în activitate.(2)Rezerviștii voluntari poartă uniforma militară numai pe timpul participării la instruire sau la îndeplinirea unor misiuni, potrivit legii.(3)Articolele de echipament pentru rezerviștii voluntari se asigură pe durata contractului și se păstrează la unitatea militară în care sunt încadrați, în perioadele când nu participă la instruire sau la îndeplinirea unor misiuni, în încăperi special destinate. + 
Articolul 39(1)Pe timpul desfășurării instruirii inițiale, a concentrărilor pentru participare la instruire/misiuni sau la alte forme de instruire, rezerviștii voluntari beneficiază de aceleași condiții de cazare prevăzute în actele normative aplicabile personalului militar în activitate specifice în vigoare pentru personalul militar în activitate.(2)Pe timpul cât sunt concentrați pentru instruire, rezerviștii voluntari pot să nu fie încazarmați, numai în situația în care au domiciliul în localitatea în care se află unitatea militară unde sunt încadrați sau în localități situate la distanțe mai mici de 50 km.
 + 
Articolul 40Rezerviștii voluntari, pe timpul participării la instruire sau la îndeplinirea unor misiuni, beneficiază de normele de hrană, sub formă de hrană preparată sau de valoarea financiară neimpozabilă a acestora, potrivit reglementărilor aplicabile personalului militar în activitate. + 
Articolul 41(1)Rezerviștii voluntari au obligația de a-și menține nivelul de pregătire fizică pe timpul cât nu participă la instruire sau la îndeplinirea unor misiuni.(2)Anual, pe timpul instruirii prevăzute la art. 22 alin. (1) din Legea nr. 270/2015, se execută evaluarea nivelului de pregătire fizică a rezerviștilor voluntari.(3)Evaluarea anuală a nivelului de pregătire fizică a rezerviștilor voluntari se realizează conform reglementărilor în vigoare referitoare la activitățile de pregătire fizică și sport în Ministerul Afacerilor Interne.
 + 
Secţiunea a 4-aAcordarea gradelor, înaintarea în gradul următor și promovarea în funcție a rezerviștilor voluntari + 
Articolul 42Rezerviștilor voluntari proveniți din categoria prevăzută la art. 2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 270/2015 li se acordă primul grad militar corespunzător categoriei de rezerviști voluntari din care fac parte, la semnarea contractului, prin act administrativ emis potrivit competențelor de gestiune a resurselor umane. + 
Articolul 43(1)Rezerviștii voluntari pot fi înaintați în gradul următor, de regulă, la finalizarea perioadei de concentrare pentru îndeplinirea unei misiuni sau la încheierea unui nou contract, potrivit competențelor de gestiune a resurselor umane.(2)Pe timpul derulării contractului, rezerviștii voluntari pot fi înaintați în gradul următor cu respectarea stagiilor minime în grad prevăzute de lege pentru personalul militar în rezervă și numai dacă permite gradul funcției pe care este încadrat.(3)Pentru a fi înaintați în gradul următor, rezerviștii voluntari trebuie să îndeplinească aceleași condiții de studii/cursuri aplicabile personalului militar în activitate. + 
Articolul 44(1)Promovarea în funcție a rezerviștilor voluntari se poate realiza după finalizarea cel puțin a primului contract.(2)Prin excepție de la prevederile alin. (1), promovarea în funcție a rezerviștilor voluntari se poate realiza și înainte de finalizarea primului contract dacă, în cazul desființării funcției în care sunt încadrați sau la încadrarea acesteia cu personal militar în activitate, există posibilitatea încadrării pe o funcție superioară și aceștia îndeplinesc condițiile legale.(3)Promovarea în funcție a rezerviștilor voluntari, în situațiile prevăzute la alin. (1), se realizează prin încheierea unui nou contract, iar pentru situațiile prevăzute la alin. (2), prin încheierea unui act adițional la contract.
 + 
Secţiunea a 5-aÎncetarea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar + 
Articolul 45Contractul rezerviștilor voluntari încetează în condițiile Legii nr. 270/2015, prin act administrativ emis potrivit competențelor de gestiune a resurselor umane.
 + 
Secţiunea a 6-aEvidența rezerviștilor voluntari + 
Articolul 46(1)Sistemul de evidență a rezerviștilor voluntari este alcătuit din evidența nominală și evidența statistică. În organizarea și exploatarea sistemului de evidență se utilizează mijloace informatizate de culegere, stocare, prelucrare și circulație a informațiilor, potrivit reglementărilor în vigoare. (2)Evidența nominală se constituie la nivelul tuturor unităților în care sunt încadrați rezerviști voluntari, prin grija structurilor de resurse umane. Documentele de evidență nominală a acestora se întocmesc, se actualizează și se utilizează potrivit reglementărilor în vigoare în condițiile aplicabile cadrelor militare în activitate. (3)Evidența statistică se constituie la nivelul fiecărei unități militare în care sunt încadrați rezerviști voluntari, precum și la nivel ierarhic, la fiecare eșalon superior care organizează evidența nominală, până la Direcția Generală Management Resurse Umane din Ministerul Afacerilor Interne. Documentele de evidență statistică a rezerviștilor voluntari se întocmesc, se actualizează și se utilizează în aceleași condiții ca și cele stabilite pentru cadrele militare în activitate. (4)Accesul la bazele de date și aplicațiile specifice sistemului informatic referitor la rezerviștii voluntari și modul de gestionare a profilurilor de utilizatori se stabilesc de către Direcția Generală Management Resurse Umane din Ministerul Afacerilor Interne.
 + 
Articolul 47(1)Sistemul de evidență și baza de date referitoare la rezerviștii voluntari, pe categorii de funcții, grade militare, arme, specialități, structuri și posturi, se constituie, se organizează și se utilizează de către compartimentele cu atribuții de mobilizare, potrivit reglementărilor în vigoare aplicabile cadrelor militare în rezervă, pe baza datelor furnizate de structurile de resurse umane. (2)Scoaterea din evidențele militare se face din oficiu, potrivit reglementărilor în vigoare aplicabile cadrelor militare în rezervă, respectiv soldaților și gradaților profesioniști. (3)Scoaterea din evidențele militare a rezerviștilor voluntari se comunică: a)acestora, în scris, printr-o scrisoare recomandată, prin grija structurii de resurse umane; b)centrului militar județean/de sector al municipiului București în a cărui rază de competență își are domiciliul rezervistul, prin grija structurii cu atribuții de mobilizare. (4)Rezerviștii voluntari sunt obligați să se prezinte la unitatea militară la care sunt încadrați, la solicitare, în vederea actualizării datelor de evidență.
 + 
Articolul 48(1)Documentul care atestă calitatea de rezervist voluntar este legitimația de serviciu.(2)Rezerviștii voluntari predau livretul militar și ordinul de chemare la structura cu care au încheiat contract și primesc legitimație de serviciu, eliberată potrivit reglementărilor în vigoare pentru personalul militar.(3)În perioadele în care nu participă la instruire sau la îndeplinirea unor misiuni, legitimațiile de serviciu se păstrează la structura de resurse umane la care aceștia sunt în evidență.
 + 
Secţiunea a 7-aDecontarea cheltuielilor de deplasare + 
Articolul 49(1)Rezerviștii voluntari care au domiciliul/reședința în afara localității în care se află unitatea militară în care sunt încadrați sau în care se instruiesc beneficiază de decontarea cheltuielilor de deplasare la chemarea la exerciții de mobilizare, la concentrare, la mobilizare sau în alte situații prevăzute de lege.(2)De decontarea cheltuielilor de deplasare beneficiază și cetățenii prevăzuți la art. 14 alin. (5) din Legea nr. 270/2015, la prezentarea pentru participarea la cursul de instruire inițială, dacă au domiciliul/reședința în afara localității în care se află unitatea militară în care se desfășoară acesta.(3)La încheierea activităților pentru care au fost chemați, celor care se încadrează în prevederile alin. (1) și/sau (2) li se asigură sume în numerar pentru deplasarea în localitățile de domiciliu/reședință. + 
Articolul 50(1)Deplasarea rezerviștilor voluntari și a persoanelor prevăzute la art. 14 alin. (5) din Legea nr. 270/2015, în condițiile prevăzute la art. 49 alin. (1) și (2), se poate realiza cu categoriile de mijloace de transport în comun la care au dreptul, aparținând operatorilor economici autorizați pentru a presta servicii de transport de persoane, denumiți în continuare transportatori, sau cu mijloace auto personale.(2)Cheltuielile de deplasare se calculează pentru distanța dintre localitatea de domiciliu/ reședință și localitatea în care se află unitatea militară în care sunt încadrați rezerviștii voluntari sau, după caz, în care se realizează instruirea, pe drumul cel mai scurt cu mijlocul de transport ales.(3)Valoarea cheltuielilor de deplasare reprezintă, după caz:a)deplasarea cu mijloace de transport în comun – suma valorilor legitimațiilor de călătorie emise de către transportatori, la care se adaugă sumele plătite pentru comisioane percepute de agențiile de voiaj și/sau ca taxe specifice pentru călători, reglementate în legislația națională;b)deplasarea cu mijloace auto personale – contravaloarea carburantului consumat pe distanța prevăzută la alin. (2), în cuantumul prevăzut de reglementările în vigoare aplicabile personalului militar în activitate, la care se pot adăuga sumele plătite ca taxe de autostradă, taxe de transbordare sau alte taxe specifice reglementate în legislația națională.(4)Nu fac obiectul decontării următoarele categorii de cheltuieli:a)taxe percepute suplimentar pentru depășirea limitei de greutate a bagajelor de mână;b)taxe percepute suplimentar de agențiile de voiaj pentru diferite servicii prestate;c)amenzi pentru nerespectarea prevederilor legislației rutiere în vigoare.(5)Cuantumul cheltuielilor de deplasare în localitățile de domiciliu/reședință, asigurate potrivit alin. (3), este egal cu valoarea cheltuielilor de deplasare decontate pentru prezentarea la unitatea militară și se acordă prin casieria unității, asigurate potrivit art. 49 alin. (3).
 + 
Articolul 51(1)Decontarea cheltuielilor de deplasare se realizează în baza ordinului de chemare, a legitimațiilor de călătorie sau a altor documente justificative, după caz.(2)Pentru decontarea contravalorii legitimațiilor de călătorie, acestea trebuie să aibă înscrise denumirea transportatorului, prețul și data efectuării călătoriei.(3)Documentele justificative prevăzute la alin. (1) sunt:a)bon fiscal/chitanță eliberat/ă de stația de alimentare cu carburanți, din care să rezulte prețul de achiziție al carburantului la data alimentării;b)bonuri fiscale/chitanțe eliberate la plata taxelor prevăzute la art. 50 alin. (3);c)nota personală, anexată la ordinul de chemare, în care se menționează ruta și numărul de kilometri parcurși – numai la deplasarea cu mijloace auto personale.(4)În toate situațiile, legitimațiile de călătorie și documentele prevăzute la alin. (3) lit. a) și b) se admit la decontare numai dacă data înscrisă pe acestea este anterioară cu cel mult 24 de ore datei înscrise în ordinul de chemare. + 
Articolul 52(1)Decontarea cheltuielilor de deplasare ale rezerviștilor voluntari în condițiile prezentelor norme se realizează de către unitățile militare în care aceștia sunt încadrați, iar cele ale persoanelor prevăzute la art. 14 alin. (5) din Legea nr. 270/2015 de către unitățile militare în care se desfășoară cursul de instruire inițială, în termen de 5 zile lucrătoare de la data prezentării documentelor prevăzute la art. 51 alin. (3).(2)Unitățile militare care nu au structură financiar-contabilă înaintează eșalonului în a cărui asigurare financiară se află, în termen de 5 zile de la prezentarea rezerviștilor voluntari, documentele de călătorie și cele justificative ale acestora.
 + 
Articolul 53(1)Pe durata participării la instruire sau la îndeplinirea unor misiuni, rezerviștii voluntari au aceleași drepturi de transport ca și personalul militar în activitate, corespunzătoare categoriei de rezerviști voluntari din care fac parte, conform reglementărilor în vigoare.(2)Persoanele prevăzute la art. 14 alin. (5) din Legea nr. 270/2015, pe durata cursului de instruire inițială, au drepturile de transport corespunzătoare soldaților și gradaților profesioniști, potrivit reglementărilor în vigoare.
 + 
Secţiunea a 8-aPrezentarea publică a informațiilor militare de către rezerviștii voluntari + 
Articolul 54(1)În orice situație care presupune o comunicare cu mass-media, oficială sau în nume personal, rezerviștii voluntari trebuie să respecte ordinul ministrului afacerilor interne referitor la activitatea de informare publică și relații publice în Ministerul Afacerilor Interne. (2)Rezerviștii voluntari respectă prevederile ordinului menționat la alin. (1) pe toată durata derulării contractului, atât pe timpul participării la instruire sau la misiuni, cât și în perioada când nu participă la aceste activități.
 + 
Articolul 55Rezerviștii voluntari răspund pentru comportamentul și pozițiile personale exprimate în spațiul public, potrivit reglementărilor în vigoare.
 + 
Capitolul IVCheltuielile efectuate pe timpul recrutării, selecției și instruirii inițiale + 
Articolul 56(1)Pe timpul recrutării și selecției rezerviștilor voluntari, activitățile/procesele generatoare de cheltuieli sunt:a)evaluarea psihologică;b)evaluarea performanțelor fizice;c)examinarea medicală;d)consumul bunurilor materiale utilizate în procedura de recrutare și selecție.(2)Pe timpul instruirii inițiale, activitățile/procesele generatoare de cheltuieli sunt:a)hrănirea;b)echiparea;c)cazarea;d)transportul;e)consumul bunurilor materiale utilizate în procesul de instruire inițială. + 
Articolul 57Cheltuielile efectuate pe timpul recrutării, selecției și instruirii inițiale a rezerviștilor voluntari constau în:a)asigurarea hrănirii și a echipării, la nivelul normelor în vigoare la data instruirii inițiale;b)asigurarea drepturilor prevăzute la cap. III secțiunea a 7-a;c)consumul unor bunuri materiale, evaluate la valoarea contabilă a acestora;d)prețul cazării în unități de cazare din afara Ministerului Afacerilor Interne, dacă a fost asigurată în acest mod; e)cheltuielile cu întreținerea spațiilor de cazare;f)suma acordată potrivit art. 15 alin. (2) din Legea nr. 270/2015;g)eventualele cheltuieli ocazionate de activitățile prevăzute la art. 56 alin. (1) lit. a)-c), suplimentare față de cele curente, efectuate de unitățile Ministerului Afacerilor Interne.
 + 
Articolul 58La stabilirea cuantumului sumelor care urmează a se recupera se are în vedere:a)valoarea financiară a normelor de hrănire și echipare în vigoare la data întreruperii instruirii inițiale sau la data finalizării instruirii în cazul în care încetează raporturile de serviciu ale rezerviștilor voluntari;b)drepturile asigurate potrivit cap. III secțiunea a 7-a;c)valoarea contabilă a bunurilor consumate cu ocazia recrutării, selecției și instruirii inițiale;d)prețul cazării în unități de cazare din afara Ministerului Afacerilor Interne, dacă a fost asigurată în acest mod;e)tarifele de cazare în vigoare la data întreruperii instruirii inițiale sau la data finalizării instruirii în cazul în care nu sunt stabilite tarife de cazare, cheltuielile anuale de cazare și întreținere a spațiilor, numărul mediu zilnic de persoane cazate și numărul de zile de instruire inițială;f)cheltuielile efectuate conform art. 57 lit. f) și g). + 
Articolul 59Pentru recuperarea sumelor prevăzute la art. 58, în situațiile prevăzute la art. 14 alin. (2) și (4),art. 16 alin. (1) și art. 31 din Legea nr. 270/2015, se efectuează cercetare administrativă, cu aplicarea în mod corespunzător a reglementărilor în vigoare referitoare la răspunderea materială a personalului Ministerului Afacerilor Interne în ceea ce privește procedura de constituire a comisiilor și termenele de soluționare.  + 
Articolul 60Suma totală reprezentând cheltuielile pe perioada recrutării, selecției și instruirii inițiale, care urmează a se recupera, se calculează ținându-se cont de prevederile art. 57 și 58. + 
Articolul 61(1)Stabilirea cuantumului cheltuielilor efectuate pe timpul recrutării, selecției și pregătirii inițiale este în responsabilitatea unităților militare ale Ministerului Afacerilor Interne din bugetul cărora se efectuează plățile.(2)La solicitarea comisiilor prevăzute la art. 59, unitățile care au suportat cheltuielile cu recrutarea, selecția și instruirea inițială vor comunica cuantumul acestor cheltuieli efectuate cu persoanele de la care urmează să se recupereze.
 + 
Capitolul VDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 62Șefii unităților militare ale Ministerului Afacerilor Interne răspund de punerea în aplicare a prezentelor norme metodologice. + 
Articolul 63(1)Dispoziția comună prevăzută la art. 32 alin. (3) lit. c) se emite în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice. Proiectul dispoziției comune se elaborează de Direcția Generală Management Operațional din Ministerul Afacerilor Interne, împreună cu celelalte structuri cu atribuții în domeniu. (2)Dispozițiile comune prevăzute la art. 23 alin. (2) și la art. 25 alin (3) se emit în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice. Proiectele de dispoziții comune se elaborează de Direcția Generală Management Resurse Umane din Ministerul Afacerilor Interne, împreună cu celelalte structuri cu atribuții în domeniu, și se avizează de Direcția Generală Management Operațional din Ministerul Afacerilor Interne.
 + 
Articolul 64Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
 + 
Anexa nr. 1 la normele metodologiceMinisterul Afacerilor InterneInspectoratul generalUnitatea
CONTRACT INDIVIDUAL
pentru îndeplinirea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar nr. ….. din …..
A.Părțile contractului Ministerul Afacerilor Interne (MAI), prin U.M. ……………………., cu sediul în ………………………, telefon ………………., reprezentată legal prin ……………………………, în calitate de ……………………….., și domnul/doamna ………………………………., domiciliat(ă) în localitatea ……………………, str. ………………………. nr. ….., bl. …., sc. …., et. …., ap. …, județul/sectorul ………….., posesor (posesoare) al(a) cărții de identitate seria ……….. nr. ………………, eliberat(ă) de ……………… la data de …………., CNP …………….., în calitate de rezervist voluntar, am încheiat prezentul contract, potrivit art. 1 din Legea nr. 270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, în următoarele condiții: B.Obiectul contractuluiÎndeplinirea serviciului militar în rezervă, în calitate de rezervist voluntar, potrivit atribuțiilor și responsabilităților specifice postului ocupat, și acordarea veniturilor corespunzătoareC.Durata contractuluiDeterminată, de … luni, pe perioada cuprinsă între data de ………. și data de ……….. D.Locul îndeplinirii serviciului militar Activitatea se desfășoară la ………….. .E.Felul munciiFuncția …………………….. (conform Nomenclatorului)F.Atribuțiile și responsabilitățile postuluiAtribuțiile și responsabilitățile postului sunt prevăzute în fișa postului. G.Condiții de muncăActivitatea prestată se desfășoară în condiții deosebite/speciale/alte condiții de muncă. H.Durata activităților desfășurate în perioada instruirii și a misiunilor O normă întreagă, durata timpului de lucru fiind de … ore/zi și … ore/săptămână.a)Repartizarea programului de lucru se face după cum urmează: …………… (ore zi/ore noapte/inegal). b)Programul de lucru se poate modifica în condițiile regulamentului de ordine interioară. c)Nu se vor efectua ore suplimentare, cu excepția cazurilor de forță majoră sau pentru alte lucrări urgente destinate prevenirii producerii unor accidente sau înlăturării consecințelor acestora. I.Drepturi și obligații ale părților privind securitatea și sănătatea în muncăa)echipament individual de protecție ………………………………; b)echipament individual de lucru …………………………………..; c)materiale igienico-sanitare ………………………………………..; d)alimentație de protecție …………………………………………….; e)alte drepturi și obligații privind securitatea și sănătatea în muncă ………………………. .J.Drepturi și obligații generale ale părților 1.Rezervistul voluntar are, în principal, următoarele drepturi: (1)Rezervistul voluntar este asigurat și declarat (în continuare) în sistemul public de pensii, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate și în sistemul asigurărilor de șomaj pentru perioadele în care participă la instruire și la îndeplinirea misiunilor, beneficiind de următoarele drepturi și facilități: a)drepturi salariale potrivit reglementărilor aplicabile personalului militar în activitate; b)primă de fidelitate, egală cu solda de funcție și de grad, prevăzute de reglementările aplicabile personalului militar în activitate, pentru gradul militar deținut și funcția încadrată la data plății, acordată la semnarea fiecărui contract cu o durată de minimum 3 ani; c)drepturi de echipare și de hrană, conform reglementărilor aplicabile personalului militar în activitate; d)măsuri de protecție socială, asistență medicală și medicamente, potrivit reglementărilor aplicabile personalului militar în activitate; e)recuperare după participarea la misiuni militare, potrivit reglementărilor aplicabile personalului militar în activitate; f)pensii și despăgubiri, în caz de invaliditate sau deces, ca urmare a unor evenimente produse în timpul și din cauza activităților desfășurate în perioadele pregătirii, concentrării și mobilizării, conform prevederilor legale aplicabile personalului militar în activitate; g)recompense prevăzute de regulamentele militare pentru personalul militar în activitate; h)cursuri gratuite, potrivit reglementărilor aplicabile personalului militar în activitate, în funcție de nevoile unităților militare; i)decontarea cheltuielilor de deplasare în afara garnizoanei de reședință pe timpul chemării de către unitățile militare, în condițiile prevăzute de reglementările aplicabile rezerviștilor voluntari; j)selecționarea, cu prioritate, în vederea pregătirii în sistemul formării personalului militar în activitate. (2)În caz de dispariție, răpire sau cădere în captivitate pe timpul mobilizării sau în cazul stării de război, precum și al executării misiunilor în cadrul structurii în care este încadrat, rezervistul voluntar își păstrează calitatea de militar și beneficiază de toate drepturile prevăzute de lege, este declarat în sistemul public, fără plata contribuțiilor prevăzute de lege pentru angajat și angajator în sistemul public de pensii, în sistemul asigurărilor de sănătate și în sistemul asigurărilor de șomaj până la reapariție sau eliberare sau până la pronunțarea hotărârii judecătorești de declarare a dispariției, respectiv a hotărârii judecătorești de declarare a morții celui dispărut. La înapoierea în țară a celor căzuți în captivitate, în termen de cel mult 3 luni, comisiile de specialitate vor cerceta condițiile căderii în captivitate și comportarea celor în cauză pe timpul acesteia. În funcție de situație, vor beneficia sau nu de drepturile stabilite, conform legilor în vigoare. (3)Rezervistul voluntar căruia îi încetează contractul ca urmare a clasării „inapt pentru serviciul militar“ sau „apt limitat“ de către comisiile de expertiză medico-militară este expertizat de către comisiile de expertiză medico-militară, care decid cu privire la aptitudinea sau inaptitudinea pentru îndeplinirea serviciului militar ca rezervist voluntar, pe baza acelorași criterii de expertizare a personalului militar în activitate. (4)Rezervistul voluntar, în perioada în care nu participă la instruire sau la misiuni în cadrul structurilor în care este încadrat, este, în continuare, declarat în sistemul public de pensii, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate și în sistemul asigurărilor de șomaj, beneficiază lunar de o remunerație, în cuantum de 10% din suma reprezentând solda de funcție pe care este încadrat și solda gradului deținut. În această perioadă, rezervistul voluntar este contribuabil al sistemului de asigurări sociale, iar remunerația lunară este venit supus impozitului pe venit și bază de calcul al contribuțiilor sociale, datorate potrivit legii. (5)Pentru servicii excepționale aduse statului și poporului român, pentru acte de eroism săvârșite pe durata îndeplinirii îndatoririlor militare ori pentru merite deosebite în activitate, rezervistului voluntar i se pot acorda recompense similare personalului militar în activitate, inclusiv decorații și distincții militare onorifice. (6)Pe timpul derulării contractului ca rezervist voluntar este înaintat în gradul următor, în raport cu nevoile, după expirarea stagiului minim în grad. Solda de funcție Solda de funcție pe care este încadrat, în baza căreia se stabilesc drepturile salariale în perioada stagiilor de instruire și misiunilor, precum și veniturile în perioada în care rezervistul voluntar este desconcentrat/demobilizat: … 2.Rezervistului voluntar îi revin, în principal, următoarele îndatoriri pe durata contractului: a)să fie devotat statului român și MAI; b)să respecte și să apere valorile democrației constituționale; c)să respecte jurământul militar, prevederile regulamentelor militare și să execute întocmai și la timp ordinele comandanților și șefilor; neexecutarea ordinelor care contravin legii, obiceiurilor războiului și convențiilor internaționale la care România este parte în aceste condiții nu atrage răspunderea juridică a rezervistului voluntar; d)să îndeplinească cu loialitate și profesionalism îndatoririle specifice funcției în care este încadrat; e)să participe necondiționat la instruire și îndeplinirea misiunilor, pe teritoriul național și la misiuni în afara teritoriului național, potrivit obligațiilor asumate de România prin tratate internaționale, în funcție de cerințele MAI, conform legii; f)să își perfecționeze pregătirea și să se instruiască temeinic pentru îndeplinirea misiunilor primite; g)să acționeze pentru întrebuințarea regulamentară și menținerea în stare de operativitate a tehnicii și armamentului, precum și pentru folosirea și administrarea eficientă a bunurilor din dotare; h)să înștiințeze de îndată unitatea cu care are încheiat contract despre modificările apărute în datele de evidență și anunțare, precum și despre părăsirea localității de domiciliu/reședință pentru o perioadă mai mare de 48 de ore; i)să prețuiască onoarea și tradițiile de luptă ale MAI și ale armei de care aparține, precum și demnitatea gradului și a uniformei pe care o poartă; j)să păstreze cu strictețe secretul de stat și de serviciu, precum și caracterul confidențial al activităților pe care le desfășoară și al informațiilor pe care le deține. 3.Pe durata participării la instruire sau la misiuni în structura în care este încadrat, rezervistului voluntar îi este interzisă exercitarea următoarelor drepturi: a)să desfășoare propagandă prin orice mijloace sau alte activități, în favoarea partidelor, formațiunilor sau organizațiilor politice ori a unui candidat independent pentru funcții publice; b)să declare sau să participe la grevă. 4.Pe durata participării la instruire sau la misiuni în structura în care este încadrat, rezervistului voluntar îi este restrânsă exercitarea unor drepturi și libertăți, astfel: a)exprimarea opiniilor politice; b)exprimarea în public a unor opinii contrare intereselor României și forțelor armate; c)participarea la mitinguri, demonstrații, procesiuni sau întruniri cu caracter politic ori sindical, cu excepția activităților la care se participă în misiune; d)deplasarea în străinătate fără informarea prealabilă, cu cel puțin două zile înainte de plecare, a comandantului/șefului structurii în care este încadrat ca rezervist voluntar. Condițiile în care poate să prezinte public informații militare sunt prevăzute de reglementările aplicabile rezerviștilor voluntari pe această linie. Rezervistul voluntar poate să rămână membru al partidelor, formațiunilor sau organizațiilor politice, precum și al sindicatelor din care face parte, dar îi este interzisă desfășurarea în unitățile militare a oricăror activități cu caracter politic sau de sindicat în interesul acestora, pe timpul participării la instruire sau la misiuni. K.Alte clauze:…………………………………………………………………………………….L.Dispoziții finale 1.Orice modificare privind clauzele contractuale în timpul executării contractului impune încheierea unui act adițional la acesta, conform dispozițiilor legale. 2.Prezentul contract s-a încheiat în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte. M.Conflicte. Răspunderea contractuală în cazul încălcării clauzelor acestuiaConflictele în legătură cu încheierea, executarea, modificarea, suspendarea sau încetarea prezentului contract individual sunt soluționate pe cale amiabilă, iar, în caz contrar, de către instanța judecătorească competentă, potrivit legii. Șeful unității, ……………………….Rezervist voluntar, ……………………….Consilier juridic,……………………….La data de …………. prezentul contract încetează, în temeiul art. … din Legea nr. 270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, în urma îndeplinirii procedurilor legale.
 + 
Anexa nr. 2 la normele metodologice – Model -
SITUAȚIE CENTRALIZATOARE
cu posturile propuse a fi încadrate cu rezerviști voluntari,
pentru structurile din subordinea Inspectoratului General/similar …………..

Nr. crt. Județul U.M. Garnizoana Gradul Arma Codul specialității militare Denumirea specialității militare Numărul de posturi propuse Observații
I. OFIȚERI
1. Brașov 0XXX Brașov Cpt. Auto 006 Auto 2
2.
II. MAIȘTRI MILITARI
III. SUBOFIȚERI
IV. GRADAȚI – SOLDAȚI

Șeful ……………………………………………….. (denumirea structurii de resurse umane)Gradul …………………….. NUMELE ȘI PRENUMELE………………………………..Întocmit,Gradul …………………….. NUMELE ȘI PRENUMELE ………………………………..

 + 
Anexa nr. 3 la normele metodologice– Model –
CERERE DE ÎNSCRIERE
Subsemnatul/a^1, ……….(numele, prenumele tatălui și prenumele candidatului/candidatei)………., născut/ă în anul .…, luna …., ziua .…, în localitatea …………,Notă
^1 În cazul în care numele a fost schimbat, se va indica și numele anterior.
județul/sectorul ….……, de cetățenie^2 ……………………, naționalitate …………………, starea civilă ………………………., legitimat/ă cu BI/CI seria …… nr. ……………….., eliberat/ă de …………………………… la data de …………………, cu domiciliul în localitatea …………………………………………., județul/sectorul …………………….……, str. ………………… nr. ……, bl……, sc. …, et. …, ap. ……, telefon ……………………….., cod numeric personal: |_||_||_||_||_||_||_||_||_||_||_||_||_|, având următoarele Notă
^2 Se trec toate cetățeniile deținute.
studii: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………., (ultima formă de învățământ absolvită: denumirea, localitatea și anul absolvirii) ocupația actuală: ……………………………………………………………………., situația militară^3: ……………, fiul/fiica lui ………… și al/a ………..,Notă
^3 Se înscrie una dintre următoarele situații: „rezervist“, „cetățean încorporabil“ sau „cetățean fără obligații militare“; rezerviștii înscriu inclusiv gradul, arma și specialitatea militară deținute în această calitate, conform datelor înscrise în livretul militar.
(funcția/ocupația și locul de muncă/instituția de învățământ)solicit să particip la selecția pentru îndeplinirea serviciului militar în calitate de^4:Notă
^4 Se bifează o singură opțiune.
1.ofițer rezervist voluntar 2.maistru militar rezervist voluntar 3.subofițer rezervist voluntar 4.soldat/gradat rezervist voluntar serviciul și specialitatea militară sau specializarea:1.………………………………………………………………………..alte opțiuni:2.…………..(serviciul și specialitatea militară sau specializarea)……………….3.………………(serviciul și specialitatea militară sau specializarea)…………………Declar pe propria răspundere că:a)am fost informat și sunt de acord cu efectuarea de verificări, cunoscând că, în situația în care vor rezulta aspecte contrare celor declarate în prezenta cerere ori neîndeplinirea cumulativă a condițiilor legale, precum și a criteriilor generale și criteriului specific, nu voi fi numit în funcție;b)nu sunt în curs de urmărire penală sau de judecată pentru săvârșirea unei infracțiuni;c)nu fac parte din organizații aflate în afara legii;d)nu aparțin unor culte sau secte religioase interzise de lege;e)îmi asum toate riscurile care pot surveni în timpul parcurgerii procesului de selecție, ca urmare a stării de graviditate/maternitate. De asemenea, am luat cunoștință că informațiile furnizate de mine reprezintă date cu caracter personal și sunt de acord cu prelucrarea acestora în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare.Am luat cunoștință că prezenta cerere este înscris oficial și că declararea necorespunzătoare a adevărului, dacă produce consecințe juridice, constituie infracțiunea de fals în declarații și se pedepsește conform legii.În cazul în care voi fi declarat/ă admis/ă, mă oblig să semnez angajamentul/contractul^5 cu Ministerul Afacerilor Interne, de care am luat cunoștință, în caz contrar mă oblig să restitui cheltuielile generate de recrutarea și selecția mea.Notă
^5 După caz.
Declar că îmi asum răspunderea exactității datelor înscrise în prezenta cerere, iar, în situația în care acestea nu corespund realității, voi suporta consecințele legale.Semnătura candidatului…………………………………………………………Data ……………………………………
 + 
Anexa nr. 4la normele metodologice
Criteriile de departajare la selecția de dosare
1.Vechimea în funcții militare/de polițist în Ministerul Afacerilor Interne (MAI) (în ani împliniți):a)fără vechime: 0 puncte;b)vechime de până la 2 ani: 1 punct;c)vechime între 2 și 5 ani, inclusiv: 3 puncte;d)vechime de 6 ani și mai mare: 5 puncte.2.Vechimea în funcții militare în structuri din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, altele decât MAI (în ani împliniți):a)fără vechime: 0 puncte;b)vechime de până la 2 ani: 1 punct;c)vechime de 2 ani și mai mare: 2 puncte.3.Calificarea/Atestatul în posturi prevăzute cu arma și specialitatea postului de rezervist voluntar:a)Da: 10 puncte;b)Nu: 0 puncte.4.Vechimea în posturi prevăzute cu arma și specialitatea postului de rezervist voluntar, fără o calificare/un atestat în arma/specialitatea respectivă:a)Da: 5 puncte;b)Nu: 0 puncte.5.Perioada trecută de la ieșirea din sistem dintr-o funcție militară/de polițist: a)până la un an: 5 puncte;b)până la 2 ani: 4 puncte;c)până la 3 ani: 3 puncte;d)până la 4 ani: 1 punct;e)peste 5 ani: 0 puncte.6.Aprecieri/Evaluări de serviciu anuale în perioada ultimilor 3 ani în care a fost încadrat într-o funcție de cadru militar/polițist: a)se adună câte un punct pentru fiecare apreciere/evaluare anuală cu calificativ de cel puțin bun/bine; b)se scade câte un punct pentru fiecare apreciere/evaluare anuală cu calificativ mai mic de bun/bine;Punctaj maxim: 30 de puncte.
 + 
Anexa nr. 5la normele metodologice– model -
ANGAJAMENT
Subsemnatul(a), ……………………., născut(ă) în ……………….., județul/sectorul …………………, la data de …………………., cu domiciliul în ………………………….., str. ………………………… nr. …, bl. …, sc. …, et. …., ap. …, județul/sectorul ………………………….,declar că mă angajez să parcurg cursul de instruire inițială și mă oblig ca după absolvirea acestuia să îmi îndeplinesc atribuțiile de rezervist voluntar, în conformitate cu prevederile legale și fișa postului, pe perioada contractului. De asemenea, mă oblig: a)să semnez contractul individual pentru îndeplinirea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar pe durată determinată, la finalizarea cursului de instruire inițială;b)să frecventez cu regularitate cursul de instruire inițială; c)să nu mă sustrag de la activitățile specifice programului de pregătire inițială și să manifest interes pentru însușirea cunoștințelor și formarea deprinderilor specifice pe parcursul programului de instruire inițială;d)să respect prevederile legilor țării, ale regulamentelor militare și ale celorlalte acte normative în vigoare care reglementează activitatea în școlile de aplicație ale armelor/centrele de pregătire/unitățile de instrucție;e)să manifest în toate împrejurările o comportare demnă și civilizată, să apăr onoarea și demnitatea militară, să am o ținută militară regulamentară și să nu săvârșesc abateri disciplinare.În cazul în care nu voi îndeplini obligațiile asumate prin prezentul angajament, nu voi absolvi cursul de instruire inițială din motive imputabile ori voi fi îndepărtat(ă) din instituție pentru comiterea unor infracțiuni sau săvârșirea unor abateri disciplinare grave sau voi demisiona, mă oblig să restitui atât cheltuielile efectuate pe timpul recrutării, selecției și instruirii inițiale de către Ministerul Afacerilor Interne, cât și pe cele suportate de diferite organizații sau alți parteneri externi, numai în cazul în care aceștia au solicitat recuperarea, potrivit actelor normative în vigoare.Șeful unității,…………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………….(nume și prenume, B.I./C.I. seria … nr. … eliberat de … la data de …)Prezentul angajament s-a înregistrat cu nr. ………………… din …………………………., după ce în prealabil sa verificat identitatea persoanei.
 + 
Anexa nr. 6la normele metodologice
MODEL
de ordin de chemare a rezerviștilor voluntari la concentrare
ROMÂNIAMINISTERUL AFACERILOR INTERNEU.M. ……………………………………..NESECRETExemplar unicData ……………………..……
DOVADĂ DE ÎNMÂNARE
a ordinului de chemare a rezerviștilor voluntari la concentrare
Subsemnatul(a) bl. …., sc. …., ap. …., județul (sectorul)……………., telefon ……………, am primit Ordinul de chemare a rezerviștilor voluntari la concentrare seria …. nr. …….. .Data primirii …………..Semnătura de primire…………………………………ROMÂNIAMINISTERUL AFACERILOR INTERNEU.M. ……………………………………..NESECRETExemplar unicSeria ………… nr. ………………………Data ……………………………………….
ORDIN DE CHEMARE
a rezerviștilor voluntari la concentrare
În baza Contractului de rezervist voluntar nr. …… din ………….., domnul/doamna ……………………. ………………, domiciliat(ă) în …………., str. ……………….. nr. .., bl. .., sc. .., ap. …, județul(sectorul)………………, legitimat(ă) cu C.I. seria…. nr. …….., eliberată de ………………, și Livret militar seria … nr. …….., se prezintă la data de …………….., ora ……, la …………………………………, pentru a participa la concentrarea pentru* …………………………………, în perioada ………………………. .* Instruire prevăzută în contract/misiune/alte forme de instruire sau activități, neprevăzute expres în contract.Comandantul unității militare nr. ………………………………………….(semnătura, ștampila)Verso la ordinul de chemare:OBLIGAȚIILE POSESORULUI ORDINULUI DE CHEMARE LA CONCENTRARE1.Despre obligativitatea prezentării la data, ora și locul de prezentare prevăzute în ordin, înștiințați angajatorul cu care aveți încheiate raporturi de muncă sau de serviciu, astfel:– pentru instruirile prevăzute în contractul încheiat în condițiile legii, înștiințarea se face cu cel puțin 15 zile înainte de data prezentării la concentrare;– pentru concentrările în vederea participării la misiuni sau instruiri cu o durată mai mare de 15 zile, înștiințarea se face cu cel puțin 45 de zile înainte de termenul prevăzut pentru prezentarea la concentrare;– pentru îndeplinirea unor misiuni pe timpul stării de urgență, înștiințarea se face imediat după primirea ordinului de chemare.2.La prezentarea la unitate veți avea asupra dumneavoastră:– prezentul ordin de chemare;– livretul militar;– actul de identitate;– permis de conducere/documente de atestare a calificării;– documente de călătorie;– actele medicale pe care le posedați (carnet de sănătate, bilet de ieșire din spital, certificat de concediu medical, decizia de pensionare pe caz de boală etc.);– obiecte de igienă personală.3.Pierderea/Distrugerea/Furtul prezentului ordin de chemare se anunță imediat unității militare emitente.
 + 
Anexa nr. 7la normele metodologice
MODEL
de ordin de chemare a rezerviștilor voluntari la exerciții/antrenamente de mobilizare
ROMÂNIAMINISTERUL AFACERILOR INTERNESTRUCTURA ………………………………………NESECRETExemplar unicData ………………………….
DOVADĂ DE ÎNMÂNARE
a ordinului de chemare a rezerviștilor voluntari la exerciții/antrenamente de mobilizareSubsemnatul(a) ………………………………….., domiciliat(ă) în ……………………., str. ………………………. nr. …., bl. …., sc. ….., ap. ….., județul (sectorul)…………., telefon ………….., am primit ordinul de chemare a rezerviștilor voluntari la exerciții/antrenamente de mobilizare, seria …. nr. …….. .Data primirii …………..Semnătura de primire………………………………….ROMÂNIAMINISTERUL AFACERILOR INTERNESTRUCTURA ………………………………………NESECRETExemplar unicSeria ………… nr. ………………………Data ……………………………………….
ORDIN DE CHEMARE
a rezerviștilor voluntari la exerciții/antrenamente de mobilizareÎn baza prevederilor art. 21 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, precum și ale art. 67 alin. (2) din Legea nr. 446/2006 privind pregătirea populației pentru apărare, cu modificările și completările ulterioare, domnul/doamna …………………………………, domiciliat(ă) în ………………………., str. ………………………… nr. …., bl. ….., sc. ….., ap. …., județul (sectorul) ……………………, legitimat(ă) cu C.I. seria …. nr. …….., eliberată de ………………, și Livret militar seria … nr. …….., se prezintă la data de …………., ora ……, la ………………………………… pentru a participa la un exercițiu/antrenament de mobilizare, care se desfășoară în perioada ………………………….Comandantul unității militare nr. ……….………………………………(semnătura, ștampila)Verso la ordinul de chemare:OBLIGAȚIILE POSESORULUI ORDINULUI DE CHEMARE LA EXERCIȚII/ANTRENAMENTE DE MOBILIZARE1.Despre obligativitatea prezentării la data, ora și locul de prezentare prevăzute în ordin, înștiințați imediat angajatorul cu care aveți încheiate raporturi de muncă sau de serviciu.2.La prezentarea la unitate veți avea asupra dumneavoastră:– prezentul ordin de chemare;– livretul militar;– actul de identitate;– permis de conducere/documente de atestare a calificării;– documente de călătorie;– actele medicale pe care le posedați (carnet de sănătate, bilet de ieșire din spital, certificat de concediu medical, decizia de pensionare pe caz de boală etc.);– obiecte de igienă personală.3.Pierderea/Distrugerea/Furtul prezentului ordin de chemare se anunță imediat unității militare emitente.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x