Notă …
Aprobate prin ORDINUL nr. 2.916/C din 9 iulie 2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 16 iulie 2020. +
Secţiunea 1Stabilirea necesarului produselor și serviciilor care fac obiectul achiziției centralizate pentru unitățile sistemului administrației penitenciare +
Articolul 1(1)Prin decizie a directorului general, emisă cu respectarea dispozițiilor Hotărârii Guvernului nr. 257/2019 privind furnizarea activităților centralizate de achiziții publice pentru unitățile sistemului administrației penitenciare, Administrația Națională a Penitenciarelor stabilește categoriile produselor și serviciilor care fac obiectul achizițiilor centralizate pentru unitățile sistemului administrației penitenciare.(2)Produsele și serviciile care pot face obiectul deciziei directorului general sunt cele prevăzute în categoriile din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 257/2019, categoriile de produse și servicii fiind stabilite conform Regulamentului (CE) nr. 2.195/2002 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind Vocabularul comun privind achizițiile publice (CPV).(3)Decizia prevăzută la alin. (1) se emite în trimestrul IV al anului în curs, pentru anul următor.(4)Având în vedere dispozițiile art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 257/2019, unitățile sistemului administrației penitenciare nu au dreptul să organizeze și să desfășoare achiziții publice pentru produsele și serviciile care fac obiectul deciziei directorului general. +
Articolul 2(1)În vederea emiterii deciziei prevăzute la art. 1 alin. (1), Administrația Națională a Penitenciarelor, prin Direcția economico-administrativă, solicită unităților subordonate propuneri cu privire la produsele și serviciile ce urmează să facă obiectul achizițiilor centralizate în anul următor.(2)În baza propunerilor unităților subordonate, Direcția economico-administrativă, în colaborare cu structurile de specialitate din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor, elaborează, cu respectarea art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 257/2019, proiectul deciziei prevăzute la art. 1 alin. (1) și Centralizatorul anual de produse și servicii care fac obiectul achizițiilor publice centralizate, ca anexă la decizie, denumit în continuare Centralizator, care se aprobă de către directorul general al Administrației Naționale a Penitenciarelor.(3)După aprobare, decizia și Centralizatorul prevăzute la alin. (2) se transmit unităților sistemului administrației penitenciare în trimestrul IV al anului curent pentru anul următor. +
Articolul 3(1)Centralizatorul cuprinde obligatoriu următoarele date:a)codul CPV și numărul curent din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 257/2019; … b)denumirea fiecărui produs și serviciu identificat; … c)perioada de contractare; … d)cantitățile estimate în cazul contractelor de achiziții/ cantitățile minime și maxime estimate în cazul acordurilor-cadru; … e)prețul unitar și valorile estimate în cazul contractelor de achiziții/prețul unitar și valorile minime și maxime estimate în cazul acordurilor-cadru; … f)sursa de finanțare. … (2)Datele prevăzute la alin. (1) lit. b)-e) se stabilesc la nivelul structurii de specialitate din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor care a identificat necesitatea achiziționării produselor și/sau serviciilor specifice activității proprii și/sau a structurilor de specialitate din cadrul unităților subordonate, se aprobă de către conducătorii acestora și, după caz, de către directorul general adjunct coordonator/directorul general, conform reglementărilor interne și ordinelor de delegare a competențelor, după care se transmit Direcției economico-administrative. +
Articolul 4(1)În vederea inițierii procedurilor de achiziție centralizată, structurile de specialitate din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor care au identificat necesitatea achiziționării produselor și/sau serviciilor au obligația de a sprijini activitatea de realizare a achizițiilor centralizate prin transmiterea către Direcția economico-administrativă a următoarelor date și informații:a)cantitățile actualizate de produse și/sau servicii specifice activității proprii și/sau a structurilor de specialitate din cadrul unităților subordonate; … b)prețul unitar și valoarea totală actualizate ale respectivelor produse și/sau servicii, în urma unei cercetări a pieței sau pe bază istorică; … c)lista beneficiarilor cu cantitățile produselor și serviciilor proprii fiecăruia; … d)specificațiile tehnice, întocmite conform cerințelor prevăzute de legislația privind achizițiile publice; … e)după caz, informații cu privire la criteriul de atribuire și criteriile de calificare, factori de evaluare pentru care se stabilesc ponderi relative sau un algoritm specific de calcul, precum și orice alte reguli aferente, termenul de livrare/prestare și alte cerințe specifice necesare pentru încheierea și derularea, în bune condiții, a contractului de achiziție/acordului-cadru. … (2)Datele și informațiile prevăzute la alin. (1) se stabilesc la nivelul structurii de specialitate din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor care a identificat necesitatea achiziționării produselor și/sau serviciilor specifice activității proprii și/sau a structurilor de specialitate din cadrul unităților subordonate, se aprobă de către conducătorii acestora și, după caz, de către directorul general adjunct coordonator/directorul general, conform reglementărilor interne și ordinelor de delegare a competențelor. (3)În funcție de complexitatea obiectului achiziției, informațiile prevăzute la alin. (1) pot fi elaborate în cadrul unui grup de lucru constituit prin decizie scrisă a directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor, la propunerea structurii de specialitate care a identificat necesitatea achiziționării bunurilor și/sau serviciilor specifice. +
Articolul 5Decizia directorului general privind produsele și serviciile care fac obiectul achizițiilor centralizate pentru unitățile sistemului administrației penitenciare și Centralizatorul pot fi modificate ori de câte ori este necesar, cu respectarea cumulativă a următoarelor condiții:a)modificarea să se realizeze înainte de inițierea procedurii de atribuire, cu luarea în considerare, dacă este cazul, a timpului necesar modificării deciziei și/sau a Centralizatorului și aprobării acesteia; … b)unitatea de achiziții centralizate să fie notificată în timp util cu privire la modificarea respectivă, astfel încât să poată întreprinde toate diligențele necesare realizării achiziției. … +
Secţiunea a 2-aDerularea procedurilor și achizițiilor directe centralizate +
Articolul 6Baza de aprovizionare, gospodărire și reparații elaborează Strategia anuală de achiziție publică și Programul anual al achizițiilor publice centralizate, conform legislației privind achizițiile publice, care vor cuprinde achizițiile centralizate, conform deciziei directorului general privind produsele și serviciile care fac obiectul achizițiilor centralizate pentru unitățile sistemului administrației penitenciare și Centralizatorului. +
Articolul 7Programul anual al achizițiilor publice centralizate se actualizează ori de câte ori intervin modificări ale deciziei prevăzute la art. 1 alin. (1) ori ale Centralizatorului. +
Articolul 8În vederea derulării achizițiilor centralizate, Baza de aprovizionare, gospodărire și reparații realizează următoarele activități:a)elaborează strategia de contractare și documentația de atribuire aferente fiecărei proceduri de achiziție publică, pe baza deciziei directorului general privind produsele și serviciile care fac obiectul achizițiilor centralizate pentru unitățile sistemului administrației penitenciare și a documentelor prevăzute la art. 3 și 4, transmise de Administrația Națională a Penitenciarelor; … b)organizează procedura de atribuire a contractului/ acordului-cadru aferent fiecărei proceduri de achiziție publică; … c)numește comisiile de evaluare a ofertelor conform legislației privind achizițiile publice; … d)răspunde la solicitările de clarificări adresate de operatorii economici în baza informațiilor primite de la structurile de specialitate din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor; … e)derulează și monitorizează acordurile-cadru și contractele pe care le semnează în calitate de autoritate contractantă. … +
Articolul 9Procedurile de achiziție publică centralizată se finalizează cu încheierea documentelor prevăzute la art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 257/2019. +
Articolul 10Ulterior atribuirii procedurilor de achiziție în sistem centralizat, Baza de aprovizionare, gospodărire și reparații întreprinde, după caz, următoarele activități:a)în cazul prevăzut la art. 2 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 257/2019, transmite acordurile-cadru către unitățile beneficiare, în vederea încheierii contractelor subsecvente; … b)transferă produsele și serviciile contractate unităților beneficiare, cu excepția celor achiziționate în condițiile prevăzute la art. 2 lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 257/2019. … +
Articolul 11Unitățile beneficiare au următoarele obligații:a)să respecte modelul de contract subsecvent prevăzut în documentația de atribuire; … b)să încheie contracte subsecvente în baza acordurilor-cadru centralizate; … c)să transmită în format electronic Bazei de aprovizionare, gospodărire și reparații, în termen de 15 zile de la data încheierii, contractele subsecvente încheiate în baza acordurilor-cadru centralizate încheiate de către aceasta; … d)să implementeze contractele subsecvente încheiate în baza acordurilor-cadru centralizate; … e)să efectueze plăți în legătură cu produsul/serviciul care face obiectul contractelor subsecvente încheiate în baza acordurilor-cadru centralizate; … f)să înștiințeze Baza de aprovizionare, gospodărire și reparații asupra oricăror nereguli, dificultăți tehnice sau contractuale întâmpinate în execuția contractelor subsecvente; … g)să transmită în format electronic către Baza de aprovizionare, gospodărire și reparații documentul constatator privind modul de îndeplinire a clauzelor contractuale, în termen de maximum 40 de zile de la data emiterii acestuia; … h)să informeze Baza de aprovizionare, gospodărire și reparații cu privire la contestarea documentului constatator emis pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale de către contractant, în termen de 3 zile de la momentul luării la cunoștință. … +
Articolul 12În situația în care Baza de aprovizionare, gospodărire și reparații este sancționată conform legislației achizițiilor publice, din culpa unei unități beneficiare, prejudiciul creat va fi recuperat de la unitatea în cauză, conform prevederilor legale.