NORME METODOLOGICE din 8 decembrie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 891 din 13 decembrie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
CAP. 1REFERIRE LAORDIN 1644 21/11/2003 ANEXA 1
CAP. 1REFERIRE LAORDIN 1644 21/11/2003 ANEXA 3
CAP. 1REFERIRE LAORDIN 1644 21/11/2003 ANEXA 4
CAP. 1REFERIRE LAHG 1300 13/11/2003
CAP. 1REFERIRE LAOG 86 28/08/2003 CAP. 1
CAP. 1REFERIRE LANORMA 21/11/2003
CAP. 2REFERIRE LAORDIN 1661 27/11/2003
CAP. 2REFERIRE LAORDIN 1661 28/11/2003
CAP. 2REFERIRE LAORDIN 1235 19/09/2003
CAP. 2REFERIRE INDIRECTA LAHG 851 17/07/2003 ART. 1
CAP. 2REFERIRE LAHG 851 17/07/2003
CAP. 2REFERIRE INDIRECTA LALEGE 268 13/06/2003 ART. 1
CAP. 2REFERIRE LAHG 264 13/03/2003
CAP. 2REFERIRE LALEGE 201 16/05/2003
CAP. 2REFERIRE LAHG 137 06/02/2003
CAP. 2REFERIRE INDIRECTA LAOUG 110 24/10/2003 ART. 1
CAP. 2REFERIRE INDIRECTA LAOUG 68 14/08/2003 ART. 1
CAP. 2REFERIRE INDIRECTA LAOUG 68 14/08/2003 ART. 2
CAP. 2REFERIRE LANORMA 06/02/2003 ART. 16
CAP. 2REFERIRE LANORMA 19/09/2003
CAP. 2REFERIRE INDIRECTA LALEGE 520 17/07/2002
CAP. 2REFERIRE LALEGE 324 27/05/2002
CAP. 2REFERIRE LAOUG 150 31/10/2002
CAP. 2REFERIRE LAOUG 146 31/10/2002
CAP. 2REFERIRE LAOG 57 16/08/2002 ART. 65
CAP. 2REFERIRE INDIRECTA LALEGE 713 03/12/2001 ART. 1
CAP. 2REFERIRE INDIRECTA LAOUG 184 20/12/2001
CAP. 2REFERIRE INDIRECTA LAOUG 123 08/10/2001 ART. 8
CAP. 2REFERIRE INDIRECTA LAOUG 32 26/02/2001 ART. 12
CAP. 2REFERIRE INDIRECTA LAOUG 206 15/11/2000 ART. 1
CAP. 2REFERIRE INDIRECTA LAOUG 130 30/06/2000
CAP. 2REFERIRE LALEGE 69 28/04/2000 ART. 69
CAP. 2REFERIRE INDIRECTA LAOUG 30 14/04/2000 ART. 1
CAP. 2REFERIRE LAHG 86 11/02/1999
CAP. 2REFERIRE LALEGE 189 14/10/1998 ART. 39
CAP. 2REFERIRE LALEGE 189 14/10/1998 ART. 56
CAP. 2REFERIRE LALEGE 86 12/07/1996
CAP. 2REFERIRE LAOG 9 23/01/1996 ART. 1
CAP. 2REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
CAP. 3REFERIRE LALEGE 328 27/05/2002
CAP. 3REFERIRE LAOUG 162 28/10/1999 ART. 4
CAP. 3REFERIRE LALEGE 7 05/02/1992
CAP. 4REFERIRE LALEGE 245 10/06/2003
CAP. 4REFERIRE LAOUG 81 18/09/2003
CAP. 4REFERIRE LAOUG 45 05/06/2003 ART. 76
CAP. 4REFERIRE LAOUG 5 20/02/2003
CAP. 4REFERIRE LALEGE 84 26/02/2002
CAP. 4REFERIRE LALEGE 416 18/07/2001
CAP. 4REFERIRE LAOUG 115 20/09/2001 ART. 2
CAP. 4REFERIRE LAOUG 115 20/09/2001 ART. 3
CAP. 6REFERIRE LAOUG 150 31/10/2002 ART. 59
CAP. 6REFERIRE LALEGE 145 24/07/1997
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 117 16/01/2004
ActulREFERIT DENORMA 16/01/2004
ActulAPROBAT DEORDIN 1746 08/12/2003
ActulCONTINUT DEORDIN 1746 08/12/2003
ActulREFERIT DECIRCULARA 38 18/12/2003

privind încheierea execuţiei bugetare a anului 2003



În scopul încheierii în bune condiţii a execuţiei bugetare a anului 2003, instituţiile publice şi agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, au obligaţia să efectueze operaţiunile care privesc veniturile şi cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, bugetelor locale şi bugetelor proprii ale instituţiilor publice pe anul 2003, în conformitate cu prezentele norme metodologice şi cu programul prevăzut în anexa nr. 1. + 
Capitolul IÎncasarea veniturilor bugetare1.1. – (1) Impozitele, taxele, contribuţiile şi celelalte obligaţii bugetare datorate de către plătitorii de impozite, cu termene de plată scadente în perioada 25 decembrie – 31 decembrie 2003, vor fi achitate de către aceştia, după caz, pe bază de ordine de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT), în zilele de 29, 30 sau 31 decembrie 2003, declarate zile bancare.(2) Având în vedere că, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1.300/2003 pentru aprobarea compensării timpului de muncă aferent zilelor stabilite ca zile libere din perioada 29-31 decembrie 2003, unităţile Trezoreriei Statului nu lucrează în zilele de 29, 30 şi 31 decembrie 2003, documentele privind plăţile dispuse de către persoanele juridice şi fizice din conturi bancare în relaţia cu Trezoreria Statului în aceste zile se vor deconta de către bănci în termenele prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare şi se vor înregistra de către Banca Naţională a României într-un cont tranzitoriu de decontări cu Trezoreria Statului, urmând a fi evidenţiate în extrasul contului curent general al Trezoreriei Statului din data de 5 ianuarie 2004. Contul tranzitoriu de decontări cu Trezoreria Statului deschis la Banca Naţională a României va fi închis la data de 5 ianuarie 2004, după transferul sumelor în contul curent general al Trezoreriei Statului.(3) Contribuţiile la bugetul asigurărilor pentru şomaj şi la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate achitate înainte de data de 24 decembrie 2003 se virează de către persoanele juridice şi fizice în conturile 30.04 "Disponibil din Fondul pentru plata ajutorului de şomaj" şi, respectiv, 30.15 "Disponibil al Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate", iar cele achitate în zilele de 29, 30 şi 31 decembrie 2003 se virează în conturile de venituri bugetare prevăzute în anexele nr. 1, 3 sau 4, pct. I şi III, la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.644/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor secţiunii a 5-a din cap. I din Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală, referitoare la activităţile de declarare şi colectare a creanţelor bugetare reprezentând contribuţii sociale.(4) În zilele de 29, 30 şi 31 decembrie 2003, stabilite ca zile libere pentru instituţiile publice, nu pot fi achitate impozite, taxe, contribuţii sau alte venituri bugetare în numerar, de către contribuabili, la unităţile Trezoreriei Statului.1.2. Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. – S.A. va stabili în cursul lunii decembrie 2003 programul unităţilor din subordine, astfel încât persoanele fizice să aibă posibilitatea să îşi achite obligaţiile către bugetul de stat, bugetele locale sau către alte bugete, potrivit convenţiilor încheiate în acest scop cu unităţile subordonate ale Ministerului Finanţelor Publice, cu autorităţile administraţiei publice locale sau cu alte instituţii publice, după caz.1.3. Instituţiile publice care încasează în conturi de disponibilităţi venituri pentru bugetul de stat sau bugetele locale, după caz, au obligaţia să vireze veniturile respective la capitolele şi subcapitolele de venituri ale bugetelor cărora acestea se cuvin, până la data de 23 decembrie 2003.1.4. Sumele încasate în numerar de către instituţiile publice sau de către agenţii fiscali, reprezentând venituri bugetare sau venituri proprii ale bugetelor instituţiilor publice, vor fi depuse cu "Foaie de vărsământ-chitanţă" în conturile de venituri ale bugetelor cărora acestea se cuvin, până la data de 24 decembrie 2003 inclusiv.1.5. Eventualele sume în numerar încasate în data de 24 decembrie 2003 de unităţile Trezoreriei Statului care nu funcţionează cu casierii-tezaur se depun la finele zilei la unitatea bancară la care acestea îşi au deschis contul de disponibil, în genţi de numerar, sau la cea mai apropiată unitate a Trezoreriei Statului cu tezaur din judeţ, după caz, şi se înregistrează în contul 13 "Casa tranzitorie".1.6. – (1) Veniturile bugetare încasate în numerar de către unităţile vamale în perioada 25 decembrie 2003 – 4 ianuarie 2004 se depun la unităţile Trezoreriei Statului, astfel:– la data de 31 decembrie 2003, sumele încasate în perioada 25-30 decembrie 2003, în genţi sau saci sigilaţi, pe bază de proces-verbal de predare-primire;– la data de 5 ianuarie 2004, sumele încasate în perioada 31 decembrie 2003 – 4 ianuarie 2004, pe bază de foi de vărsământ-chitanţă întocmite distinct pentru ziua de 31 decembrie 2003 şi, respectiv, pentru perioada 1-4 ianuarie 2004.(2) La data de 5 ianuarie 2004 genţile sau sacii depuşi în data de 31 decembrie 2003 se desigilează în prezenţa depunătorului, iar numerarul se depune la casieria Trezoreriei Statului, pe bază de foi de vărsământ-chitanţă.(3) Sumele depuse în numerar pentru perioada 25-30 decembrie 2003 şi pentru ziua de 31 decembrie 2003 se înregistrează ca venituri bugetare ale anului 2003, cu data de 31 decembrie 2003, iar sumele depuse pentru perioada 1-4 ianuarie 2004 se înregistrează ca venituri bugetare ale anului 2004, cu data de 5 ianuarie 2004.(4) Eventualele venituri proprii încasate în numerar de către instituţiile publice care îşi desfăşoară activitatea în zilele de 29, 30 şi 31 decembrie 2003 se depun în conturile corespunzătoare de disponibilităţi, deschise la unităţile Trezoreriei Statului, în data de 5 ianuarie 2004.
 + 
Capitolul IIÎncheierea execuţiei bugetare la instituţiile publice2.1. Ordonatorii de credite bugetare şi conducătorii compartimentelor financiar-contabile ale instituţiilor publice răspund pentru asigurarea încheierii tuturor operaţiunilor financiare privind încasările şi plăţile aferente exerciţiului bugetar al anului 2003, la termenele şi în condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare, cu încadrarea în angajamentele legale încheiate şi în prezentele norme metodologice, şi vor lua măsuri pentru:a) utilizarea creditelor bugetare aprobate, până la finele anului 2003, în limita prevederilor şi destinaţiilor din bugetele de venituri şi cheltuieli şi a creditelor bugetare deschise şi repartizate, numai pentru cheltuieli angajate, lichidate şi ordonanţate la plată în condiţiile legii;b) repartizarea şi retragerea creditelor bugetare la termenele stabilite în prezentele norme metodologice şi aprobarea virărilor de credite bugetare numai în cazuri bine justificate, înainte de angajarea cheltuielilor şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare;c) acordarea sumelor reprezentând plăţi în avans, precum şi recuperarea sau justificarea acestora în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plăţi în avans din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare;d) luarea măsurilor necesare pentru lichidarea, până la finele anului, a imobilizărilor de fonduri în debitori, clienţi şi alte creanţe şi reconstituirea cu sumele recuperate a plăţilor de casă efectuate. Eventualele sume care nu pot fi recuperate până la finele anului se virează în anul 2004 ca venituri la bugetele din care instituţiile publice sunt finanţate, la subcapitolul "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi";e) verificarea zilnică a operaţiunilor privind deschiderea, repartizarea sau retragerea de credite bugetare, precum şi a încasărilor şi plăţilor înregistrate în extrasele de cont emise de unităţile Trezoreriei Statului şi luarea măsurilor ce se impun pentru comunicarea şi corectarea în următoarea zi lucrătoare a eventualelor sume înregistrate eronat, în vederea asigurării concordanţei datelor din contabilitatea proprie cu cele din contabilitatea unităţilor Trezoreriei Statului.2.2. – (1) Ordonatorii principali de credite finanţaţi din bugetul de stat vor deschide, repartiza şi, în cazuri justificate, vor retrage credite bugetare instituţiilor din subordine, până cel mai târziu la data de 17 decembrie 2003 inclusiv, asigurându-se astfel timpul necesar efectuării cheltuielilor până la finele anului.(2) După data de 17 decembrie 2003 pot fi deschise credite bugetare numai pentru operaţiuni privind serviciul datoriei publice sau pentru alte acţiuni urgente finanţate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului sau din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, pe bază de hotărâri ale Guvernului aprobate ulterior acestei date.(3) Creditele bugetare neutilizate până la data de 31 decembrie 2003 sunt anulate de drept, conform prevederilor art. 61 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice şi ale art. 56 alin. (3) din Legea nr. 189/1998 privind finanţele publice locale.2.3. – (1) Avansurile acordate de către instituţiile publice pentru realizarea unor acţiuni şi categorii de cheltuieli finanţate din fonduri publice, conform Hotărârii Guvernului nr. 264/2003, modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 851/2003, nejustificate prin bunuri livrate, lucrări executate şi servicii prestate, în condiţiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate până la data de 24 decembrie 2003 de către instituţiile publice respective, în conturile de cheltuieli bugetare sau de disponibilităţi, după caz, din care acestea au fost acordate, în scopul reconstituirii plăţilor de casă.(2) În cazul în care recuperarea avansului acordat este programată a se efectua în anul 2004, potrivit dispoziţiilor legale, beneficiarul contractual va prezenta, până la finele anului 2003, un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care confirmă utilizarea conform destinaţiilor legale a avansului acordat. De asemenea, pentru avansurile primite în cadrul unor contracte multianuale, beneficiarul contractual va prezenta, până la finele anului 2003, un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care confirmă utilizarea integrală şi potrivit destinaţiilor legale a avansului acordat.(3) Recuperarea avansurilor acordate din împrumuturi externe şi din fonduri de la bugetul de stat sau din bugetul local, după caz, se efectuează potrivit prevederilor din contractele încheiate, în condiţiile acordurilor de împrumut încheiate cu organismele financiare internaţionale.(4) Pentru realizarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare şi în programele-nucleu de cercetare, recuperarea sumelor reprezentând plăţi în avans se face în conformitate cu prevederile art. 65 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată şi modificată prin Legea nr. 324/2002, şi, respectiv, ale art. 16 alin. (2) din Normele metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor-nucleu de cercetare-dezvoltare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 137/2003.(5) Avansurile acordate pentru realizarea programelor, proiectelor şi acţiunilor finanţate integral din împrumuturi externe contractate, potrivit legii, de la organisme financiare internaţionale sau din fonduri externe nerambursabile se justifică potrivit prevederilor din acordurile de împrumut convenite de părţile contractante sau din memorandumurile de finanţare, după caz.2.4. Sumele de mandat primite de instituţiile publice de la alte instituţii publice sau de la agenţi economici vor fi lichidate până cel mai târziu la data de 22 decembrie 2003 inclusiv, iar sumele rămase neutilizate vor fi restituite unităţilor de la care au fost primite. În contul "Sume de mandat şi sume în depozit" pot fi menţinute sume la finele anului 2003 numai pentru cazurile prevăzute în anexa nr. 2.2.5. Sumele încasate în contul 50.32 "Disponibil din sume colectate pentru bugetul de stat" până la data de 23 decembrie 2003 inclusiv vor fi virate în conturile corespunzătoare de venituri ale bugetului de stat pe data de 23 decembrie 2003. Eventualele sume încasate în contul 50.32 "Disponibil din sume colectate pentru bugetul de stat", în data de 24 decembrie 2003, se virează în conturile corespunzătoare de venituri ale bugetului de stat pe data de 5 ianuarie 2004 şi reprezintă venituri ale anului 2004.2.6. – (1) Instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de modalitatea de finanţare, vor efectua până la data de 23 decembrie 2003 plata drepturilor salariale aferente lunii decembrie 2003, cu termene scadente de plată până la data de 4 ianuarie 2004 inclusiv, în limita prevederilor bugetelor aprobate pe anul 2003 şi a creditelor bugetare deschise şi repartizate cu această destinaţie sau a disponibilităţilor de fonduri, după caz.(2) O dată cu ridicarea numerarului sau cu virarea salariilor pe card, după caz, instituţiile publice vor prezenta şi ordinele de plată pentru achitarea impozitelor şi contribuţiilor datorate potrivit legii.(3) Unităţile Trezoreriei Statului, la propunerea instituţiilor publice, vor stabili graficele de eşalonare a salariilor pentru luna decembrie 2003 şi vor asigura, împreună cu unităţile Băncii Naţionale a României, sumele în numerar necesare achitării drepturilor salariale.(4) Drepturile salariale aferente anului 2003 neplătite până la finele anului se achită în anul următor din fondurile prevăzute cu această destinaţie în bugetele aprobate pe anul 2004.2.7. – (1) În scopul efectuării în bune condiţii a cheltuielilor bugetare, ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru şomaj şi bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pot prezenta Ministerului Finanţelor Publice cererile pentru deschiderea de credite bugetare aferente lunii ianuarie 2004 în zilele de 22 şi 23 decembrie 2003.(2) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor prevăzute la alin. (1), care nu au aprobat până la finele anului 2003 bugetele proprii de venituri şi cheltuieli, precum şi bugetele ordonatorilor de credite subordonaţi, pot deschide şi repartiza credite bugetare aferente lunii ianuarie 2004 numai pentru cheltuieli de natura drepturilor salariale, drepturi cu caracter social, rambursări de credite, plăţi de dobânzi şi comisioane la credite, contribuţii şi cotizaţii la organisme internaţionale, cofinanţarea programelor finanţate din fonduri externe care impun aceasta, precum şi cheltuieli pentru plata facturilor la energia termică, energia electrică şi gaze naturale.2.8. – (1) Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi instituţiile subordonate acestora au obligaţia de a analiza componenţa sumelor aflate în soldul conturilor 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specială ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" şi 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specială ale instituţiilor publice de subordonare locală", deschise la unităţile Trezoreriei Statului, avându-se în vedere că în aceste conturi pot rămâne la finele anului numai sume aferente fondurilor de stimulare a personalului, constituite în condiţiile legii, precum şi sume pentru care reportarea în anul următor este prevăzută de legislaţia în vigoare. Până la data de 23 decembrie 2003 instituţiile publice vor prezenta unităţilor Trezoreriei Statului la care au deschise conturile 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specială ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" şi 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specială ale instituţiilor publice de subordonare locală", după caz, componenţa sumelor aflate în sold şi temeiul legal în baza căruia acestea se pot reporta în anul următor.(2) În situaţia în care în conturile prevăzute la alin. (1) au fost încasate sume de la bugetul de stat, bugetele locale sau de la alte bugete, care au rămas neutilizate, acestea se restituie până la data de 22 decembrie 2003 în conturile de cheltuieli bugetare sau de disponibilităţi, după caz, din care au fost încasate, dacă legea nu prevede altfel.(3) Eventualele sume încasate în conturile 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specială ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" şi 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specială ale instituţiilor publice de subordonare locală" în baza unor acte normative în vigoare, pentru care nu se prevede reportarea, precum şi cele care nu se reportează din oficiu, rămase după efectuarea operaţiunilor de restituire prevăzute la alin. (2), vor fi virate de către instituţiile publice respective, după caz, în conturile 20.22.01.30 "Încasări din alte surse" pentru bugetul de stat şi, respectiv, 21.22.02.30 "Încasări din alte surse" pentru bugetele locale, până la data de 24 decembrie 2003.2.9. – (1) Se reportează din oficiu disponibilităţile instituţiilor publice provenite din contravaloarea în lei a ajutoarelor externe, fondurile nerambursabile externe pentru finanţarea unor obiective, precum şi disponibilităţile din fondurile publice destinate cofinanţării contribuţiei financiare a Comunităţii Europene rămase la finele exerciţiului bugetar al anului 2003, în conturile structurilor de implementare.(2) Donaţiile şi sponsorizările rămase neutilizate la finele anului se reportează în anul următor conform prevederilor Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.661 bis/2003.2.10. Soldurile conturilor 50.72 "Disponibil din fondul naţional pentru dezvoltare regională" şi 50.73 "Disponibil din fondul pentru dezvoltare regională", rămase la finele anului 2003, se reportează în anul următor.2.11. Instituţiile publice fără personalitate juridică au obligaţia de a vira până la data de 22 decembrie 2003 în conturile instituţiilor publice cu personalitate juridică ierarhic superioare sumele aflate în soldul conturilor 50.14 "Disponibil pentru finanţarea unităţilor Ministerului Apărării Naţionale", 50.15 "Disponibil al instituţiilor publice fără personalitate juridică de subordonare centrală sau locală", 50.25 "Disponibil al instituţiilor publice ale administraţiei publice centrale finanţate integral din venituri proprii", 50.28 "Disponibil al instituţiilor publice ale administraţiei publice locale finanţate integral din venituri proprii", 50.09 "Disponibil al instituţiilor publice subvenţionate din bugetul de stat", 50.10 "Disponibil al instituţiilor publice subvenţionate din bugetul local" şi 50.46 "Disponibil pentru finanţarea activităţii de bază a instituţiilor de învăţământ superior", după caz.2.12. Instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de modalitatea de finanţare, au obligaţia de a depune până la data de 24 decembrie 2003 sumele în numerar aflate în casieria proprie în conturile corespunzătoare de venituri bugetare sau de disponibilităţi, după caz, deschise la unităţile Trezoreriei Statului.2.13. – (1) Instituţiile publice vor lua măsurile necesare pentru restituirea până la data de 22 decembrie 2003, în conturile din care au fost acordate, a acreditivelor în lei deschise pentru procurări de bunuri, rămase neutilizate până la finele anului 2003. Cu sumele restituite vor fi reconstituite plăţile de casă la subdiviziunile de cheltuieli bugetare de la care acestea au fost constituite.(2) Acreditivele în valută, deschise de către instituţiile publice pentru decontarea importurilor în curs de derulare şi comisioanele în valută aferente acestora, se menţin în continuare, până la lichidarea contractelor încheiate. Sumele în valută rămase nefolosite după terminarea contractelor se virează la rezerva valutară a statului în termen de 5 zile de la încheierea importurilor, iar contravaloarea în lei se restituie la bugetele din care acestea s-au constituit, la subcapitolul "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi".2.14. – (1) Valuta procurată de către instituţiile publice finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale şi bugetele locale pentru efectuarea de cheltuieli, rămasă neutilizată la finele anului, se schimbă în lei până la data de 22 decembrie 2003 prin unităţile bancare prin care aceasta a fost achiziţionată, iar cu contravaloarea în lei se reconstituie plăţile de casă, la subdiviziunile corespunzătoare de cheltuieli.(2) Până la acelaşi termen instituţiile publice menţionate mai sus vor ceda la rezerva valutară a statului sumele reprezentând venituri bugetare încasate în valută, iar contravaloarea în lei a sumelor respective se virează în conturile bugetelor cărora se cuvin, deschise la unităţile Trezoreriei Statului.(3) Instituţiile publice prevăzute la alin. (1) pot păstra la finele anului în conturile deschise la unităţi bancare numai valuta procurată în scopul rambursării la extern a ratelor la împrumuturi externe guvernamentale şi plăţii dobânzilor sau comisioanelor aferente acestora, cu termene scadente până la data de 15 ianuarie 2004, sumele aferente acreditivelor deschise pentru importuri în curs de derulare, prevăzute la pct. 2.13 alin. (2), precum şi donaţiile sau sponsorizările primite în valută din care se efectuează plăţi în valută, conform prevederilor Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.661 bis/2003.2.15. Instituţiile publice şi activităţile finanţate integral din venituri proprii pot păstra la finele anului în conturi deschise la bănci comerciale valuta încasată din donaţii şi sponsorizări, din contravaloarea bunurilor livrate, serviciilor prestate sau lucrărilor executate, potrivit prevederilor pct. 9.5.4 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 201/2003, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.235/2003, precum şi valuta cumpărată pentru achitarea obligaţiilor de plată în valută, cu termene scadente până la data de 15 ianuarie 2004.2.16. Garanţiile în valută depuse la unităţile vamale, aflate în conturi deschise la bănci comerciale, se reportează în anul următor pentru a fi utilizate în scopul pentru care au fost constituite.2.17. – (1) Disponibilităţile în valută procurate din credite bugetare, rămase la finele anului 2003 în conturile reprezentanţelor diplomatice şi comerciale ale României din străinătate, se reportează în anul următor şi se regularizează cu bugetul de stat, de către Ministerul Afacerilor Externe şi de către celelalte ministere care finanţează cheltuieli de această natură, astfel:– în termen de 45 de zile, pentru reprezentanţele din Europa;– în termen de 60 de zile, pentru reprezentanţele din celelalte continente.Contravaloarea în lei a sumelor în valută existente la data de 31 decembrie 2003, calculată la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României pentru data efectuării operaţiunii de regularizare, se virează de către Ministerul Afacerilor Externe şi de către celelalte ministere, din creditele bugetare aprobate pentru anul 2004, în contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi", deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti.(2) Taxele consulare încasate în valută pentru serviciile prestate în străinătate, rămase la finele anului 2003 în conturile misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, se virează până la data de 15 ianuarie 2004 în contul de valută deschis pe seama Ministerului Afacerilor Externe la banca comercială. În termen de 5 zile lucrătoare de la încasare, Ministerul Afacerilor Externe va dispune cedarea la rezerva valutară a statului a taxelor consulare, iar echivalentul în lei al acestora se virează la bugetul de stat în contul 20.21.01.04 "Taxe consulare".(3) Reprezentanţele diplomatice şi comerciale ale României din străinătate aplică prevederile prezentelor norme metodologice cu privire la plata salariilor, încasarea sumelor de la debitori, plata obligaţiilor pentru achiziţii de bunuri şi servicii.2.18. Disponibilităţile instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, precum şi disponibilităţile rezultate din execuţia bugetelor activităţilor finanţate integral din venituri proprii, rămase la finele anului 2003 în soldul conturilor 50.25 "Disponibil al instituţiilor publice ale administraţiei publice centrale finanţate integral din venituri proprii", 50.28 "Disponibil al instituţiilor publice ale administraţiei publice locale finanţate integral din venituri proprii", 50.03 "Disponibil din venituri proprii ale ministerelor şi instituţiilor de subordonare centrală" şi 50.04 "Disponibil din venituri extrabugetare ale instituţiilor de subordonare locală", după caz, se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.Consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, pot hotărî, în condiţiile art. 39 alin. (3) din Legea nr. 189/1998, preluarea la bugetul local, în contul 21.21.02.12 „Vărsăminte din disponibilităţile instituţiilor publice şi activităţilor autofinanţate”, a sumelor rămase la finele anului 2003 în soldul conturilor 50.28 „Disponibil al instituţiilor publice ale administraţiei publice locale finanţate integral din venituri proprii” sau 50.04 „Disponibil din venituri extrabugetare ale instituţiilor de subordonare locală”, deschise pe seama instituţiilor şi serviciilor publice subordonate.2.19. Excedentele rezultate din execuţia bugetelor instituţiilor publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale sau bugetele locale, după caz, rămase după rezervarea în conturile prevăzute în Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.661 bis/2003 a donaţiilor şi sponsorizărilor neutilizate la finele anului 2003, se regularizează la finele anului 2003 cu bugetele respective, în limita sumelor primite de la aceste bugete, după cum urmează:– subvenţiile care au fost acordate direct de către ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale se restituie în conturile acestora, din care sumele respective au fost încasate, deschise la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti. Operaţiunea de virare se efectuează până la data de 22 decembrie 2003;– subvenţiile care au fost acordate de către ordonatorii secundari de credite se restituie în conturile acestora deschise la unităţile Trezoreriei Statului, până la data de 23 decembrie 2003.În aceleaşi termene se virează şi sumele către bugetele locale, în cazul în care subvenţiile au fost alocate de la aceste bugete.Disponibilităţile rămase în contul instituţiilor publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale sau bugetele locale după efectuarea operaţiunii de regularizare se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.2.20. Sumele rămase neutilizate în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială", determinate ca diferenţă între sumele primite cu destinaţie specială de la bugetul de stat şi bugetele locale, de către instituţiile sanitare publice, şi plăţile de casă efectuate pe destinaţiile pentru care acestea au fost alocate, se regularizează până la data de 22 decembrie 2003 cu bugetele din care au fost primite.După efectuarea operaţiunilor de regularizare cu bugetele din care au fost încasate sumele primite cu destinaţie specială, contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială", deschis pe seama instituţiilor sanitare publice, nu va prezenta sold.2.21. Direcţiile sanitar-veterinare judeţene şi a municipiului Bucureşti, care au încasat sume de la bugetul de stat în contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială" pentru finanţarea Programului de supraveghere, profilaxie şi combatere a bolilor la animale, de prevenire a transmiterii de boli de la animale la om şi de protecţie a mediului sau pentru alte programe, vor vira până la data de 22 decembrie 2003 sumele rămase neutilizate în contul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti, din care sumele respective au fost încasate.La finele anului 2003 contul 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială", deschis pe seama direcţiilor sanitar-veterinare judeţene şi a municipiului Bucureşti, nu va prezenta sold.2.22. Soldul contului 50.41 "Disponibil din venituri proprii din activitatea sanitară conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002” se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.2.23. Instituţiile de învăţământ superior de stat aflate în coordonarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, finanţate în condiţiile Legii nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, reportează în anul următor disponibilităţile rămase în conturile 50.46 „Disponibil pentru finanţarea activităţii de bază a instituţiilor de învăţământ superior” şi, respectiv, 50.47 „Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială”, reprezentând sume alocate de la bugetul de stat pentru burse, alte forme de protecţie socială şi pentru realizarea unor obiective de investiţii.Celelalte alocaţii de la bugetul de stat rămase neutilizate la finele anului 2003 în soldul contului 50.47 "Disponibil din alocaţii bugetare cu destinaţie specială" se restituie de fiecare instituţie de învăţământ superior, până cel mai târziu la 15 ianuarie 2004, la bugetul de stat pe anul 2004, în contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi" deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti.Instituţiile de învăţământ superior vor publică, potrivit legii, indicatorii sintetici ai execuţiei bugetare anuale, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4.2.24. Disponibilităţile aflate în conturile Agenţiei Naţionale a Taberelor şi Turismului Şcolar din România şi ale unităţilor din subordinea acesteia, rămase neutilizate la finele anului 2003, se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 86/1999.2.25. Instituţiile publice de cultură restituie, până la data de 22 decembrie 2003, alocaţiile primite de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, aferente obligaţiilor ori programelor minimale stabilite prin contracte şi nerealizate, potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 9/1996, aprobată şi modificată prin Legea nr. 86/1996.Cu sumele restituite ordonatorii principali şi secundari de credite, după caz, vor reconstitui plăţile de casă pe anul 2003 în conturile din care au fost acordate alocaţiile respective.2.26. Structurile sportive de drept privat fără scop lucrativ şi Comitetul Olimpic Român au obligaţia să restituie sumele rămase neutilizate din transferurile primite de la bugetul de stat, prin virarea acestor sume în contul Agenţiei Naţionale pentru Sport, deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti, din care sumele respective au fost încasate. Această operaţiune se efectuează până la data de 22 decembrie 2003.Sumele de restituit se stabilesc ca diferenţe între transferurile primite şi totalul plăţilor de casă efectuate pentru finanţarea programelor sportive de utilitate publică, potrivit contractelor privind finanţarea programelor sportive aprobate pe anul 2003, încheiate în conformitate cu prevederile art. 69 din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000.2.27. – (1) Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului întocmeşte şi depune la Ministerul Finanţelor Publice "Contul de execuţie a veniturilor încasate din privatizare şi din dividende şi a cheltuielilor efectuate din acestea, potrivit legii, la data de 31 decembrie 2003", potrivit modelului prezentat în anexa nr. 3, până la data de 15 februarie 2004.(2) Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie şi celelalte instituţii implicate în procesul de privatizare, care încasează venituri din vânzarea acţiunilor emise de societăţile comerciale şi din dividende, precum şi Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare întocmesc şi anexează contul de execuţie al veniturilor şi cheltuielilor efectuate ca anexă la situaţiile financiare întocmite la finele anului 2003.
 + 
Capitolul IIIRegularizări financiare cu bugetul de stat şi bugetele locale de către regiile autonome, societăţile sau companiile naţionale şi societăţile comerciale3.1.- (1) Regiile autonome, societăţile sau companiile naţionale şi societăţile comerciale care au beneficiat în anul 2003 de subvenţii sau transferuri de la bugetul de stat ori de la bugetele locale, după caz, au obligaţia de a verifica, pe baza deconturilor definitive, dacă alocaţiile bugetare primite sunt justificate şi în cazul în care se constată că s-au primit sume în plus acestea vor fi restituite bugetului de stat sau bugetelor locale pe anul 2004, după caz, în conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi", pentru bugetul de stat, şi, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi", pentru bugetele locale, până la data de 31 ianuarie 2004, dacă legea nu prevede altfel.(2) Regiile autonome, societăţile comerciale, serviciile publice de interes local şi agenţii economici care au beneficiat de subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif pentru energia termică livrată populaţiei, acordate în avans în temeiul art. 4 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 162/1999, aprobată şi modificată prin Legea nr. 328/2002, restituie la bugetul local eventualele sume încasate în plus, determinate pe baza deconturilor justificative pe luna decembrie 2003, până la data de 15 ianuarie 2004, în condiţiile legii. Sumele încasate în plus se restituie în contul de venituri al bugetului local 21.22.02.05 „Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi”.În termen de 3 zile lucrătoare de la încasarea sumelor în contul 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi", ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor restitui sumele respective la bugetul de stat în contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi".(3) Ordonatorii principali de credite din bugetele cărora s-au acordat în anul 2003 alocaţii de la bugetul de stat sau bugetele locale, după caz, precum şi organele de control abilitate de lege au obligaţia să verifice până la data de 31 ianuarie 2004, pe baza deconturilor anuale definitive, dacă subvenţiile sau transferurile acordate regiilor autonome, societăţilor sau companiilor naţionale şi societăţilor comerciale sunt justificate şi să dispună acestora restituirea eventualelor sume încasate în plus, în conturile de venituri bugetare prevăzute la alin. (1), în termen de două zile lucrătoare de la constatare.3.2. – (1) Agenţii economici înregistraţi la organele fiscale ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată, care au primit în anul 2003 alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, destinate realizării obiectivelor proprii de investiţii, îşi exercită dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente bunurilor şi serviciilor achiziţionate, în condiţiile legii. Sumele deduse în anul 2003 şi rambursate în condiţiile legii de către organele fiscale se înregistrează ca reconstituiri de plăţi în conturile de cheltuieli bugetare sau de disponibilităţi, după caz, deschise la unităţile Trezoreriei Statului, şi se utilizează numai pentru plăţile aferente aceluiaşi obiectiv de investiţii, până la finele anului 2003.(2) Sumele deduse reprezentând taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor şi serviciilor achiziţionate în luna decembrie 2003, pentru investiţii proprii finanţate din sume de la bugetul de stat sau bugetele locale, şi care se rambursează de către organele fiscale în anul 2004, inclusiv taxa pe valoarea adăugată rambursată de organele fiscale în anul 2004 pentru perioadele anterioare lunii decembrie 2003, se virează de către agenţii economici respectivi la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, în conturile 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi" şi, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenţi", în termen de 3 zile lucrătoare de la încasare.3.3. Regiile autonome şi societăţile comerciale sau companiile naţionale cărora li s-au preluat credite neperformante pentru investiţii în baza Legii nr. 7/1992 au obligaţia să ramburseze creditele respective din resursele financiare destinate finanţării investiţiilor rămase disponibile la finele anului 2003.Rambursarea sumelor cuvenite statului se efectuează în contul 50.18 "Disponibil din sumele încasate din reactivarea şi rambursarea obligaţiilor rezultate din aplicarea Legii nr. 7/1992„, deschis la unităţile Trezoreriei Statului ale municipiilor reşedinţă de judeţ, pe seama Ministerului Finanţelor Publice.Băncile comerciale în a căror evidenţă sunt înregistrate credite neperformante, precum şi organele de control ale Ministerului Finanţelor Publice vor verifica la fiecare agent economic, în termen de 20 de zile de la data încheierii şi depunerii bilanţului contabil pe anul 2003, posibilităţile de reactivare a debitelor prin identificarea şi preluarea unor noi surse disponibile în contul creditelor neperformante.
 + 
Capitolul IVÎncheierea execuţiei bugetelor locale4.1. Primăriile sectoarelor municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru virarea, până la data de 23 decembrie 2003, a soldului contului 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei" în contul de venituri al bugetului propriu al municipiului Bucureşti deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti. Operaţiunea se efectuează pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT), în care pe verso se înscriu sursele de venituri.4.1.1. În scopul cuprinderii în execuţia bugetului propriu al municipiului Bucureşti pe anul 2003 a veniturilor bugetare încasate în contul 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei", în zilele de 23 şi 24 decembrie 2003 trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti vor închide acest cont cu data de 31 decembrie 2003, prin creditul contului 63 "Decontări privind execuţia bugetului Capitalei". Pentru această operaţiune, trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti vor transmite Direcţiei trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti un exemplar din nota contabilă, împreună cu Situaţia veniturilor încasate în contul 27 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei", în zilele de 23 şi 24 decembrie 2003, cu desfăşurare pe capitole şi subcapitole de venituri, care va fi semnată de persoanele autorizate ale primăriilor de sector şi avizată de către unităţile Trezoreriei Statului.4.1.2. Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a muncipiului Bucureşti, pe baza notelor contabile transmise de trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti şi a situaţiilor anexate, înregistrează cu data de 31 decembrie 2003 în execuţia bugetului propriu al municipiului Bucureşti veniturile respective, creditând contul 21 "Veniturile bugetului local" (pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare) sau 28 "Venituri cu destinaţie specială ale bugetului local", după caz, (pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare), prin debitul contului 63 "Decontări privind execuţia bugetului Capitalei".4.1.3. Până la data de 6 ianuarie 2004 trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti virează cu ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT) soldul contului 63 "Decontări privind execuţia bugetului Capitalei" în contul deschis la BNR-SMB, pe seama Direcţiei trezorerie şi contabilitate publică a muncipiului Bucureşti. La primirea sumelor Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti creditează contul 63 "Decontări privind execuţia bugetului Capitalei" prin debitul contului 60 "Cont curent al trezoreriei la Banca Naţională a României".4.2. Instituţiile publice care au încasat în anul 2003 sume din bugetul propriu al judeţului sau al municipiului Bucureşti, după caz, în contul 50.26 "Disponibil din bugetul consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti" vor restitui cu ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT) sumele rămase disponibile la finele anului în conturile din care acestea au fost primite, până la data de 23 decembrie 2003.4.3. Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, care au primit în cursul anului 2003 subvenţii de la bugetul de stat sau de la alte bugete, restituie până la data de 22 decembrie 2003 sumele rămase neutilizate la finele anului, în conturile ordonatorilor principali de credite ai bugetelor din care acestea au fost încasate.Sumele care se restituie se determină ca diferenţă între subvenţiile primite, înregistrate la subcapitolele de venituri: 37.02.02 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru retehnologizarea centralelor termice şi electrice de termoficare", 37.02.03 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe", 37.02.05 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru finanţarea studiilor de fezabilitate aferente proiectelor Sapard", 37.02.07 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru dezvoltarea sistemului energetic", 37.02.08 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru drumuri judeţene, comunale şi pentru străzile care se vor amenaja în perimetrele destinate construcţiilor de cvartale de locuinţe noi în localităţi rurale şi urbane", 37.02.09 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru finanţarea drepturilor acordate persoanelor cu handicap", 37.02.11 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru finanţarea elaborării şi/sau actualizării planurilor urbanistice generale şi a regulamentelor locale de urbanism", 37.02.12 "Subvenţii primite de bugetele locale pentru aeroporturi de interes local" şi 39.02.02 "Subvenţii primite de la bugetul asigurărilor pentru şomaj pentru finanţarea programelor pentru ocuparea temporară a forţei de muncă", şi plăţile de casă efectuate din acestea.În acest scop, unităţile administrativ-teritoriale prezintă unităţilor Trezoreriei Statului la care au conturile deschise ordine de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT), întocmite distinct pentru restituirea către bugetul de stat sau către celelalte bugete a fiecărui tip de subvenţie primită, la care se anexează contul de execuţie a cheltuielilor efectuate din subvenţiile primite în anul 2003, pe baza căruia are loc operaţiunea de regularizare.4.4. Sumele defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale alocate pentru: protecţie socială privind asigurarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 5/2003, aprobată prin Legea nr. 245/2003, şi pentru ajutorul social acordat potrivit Legii nr. 416/2001, precum şi pentru susţinerea sistemului de protecţie a persoanelor cu handicap; finanţarea instituţiilor de cultură şi plata contribuţiilor pentru personalul neclerical angajat în unităţile de cult din ţară şi pentru susţinerea sistemului de protecţie a copilului, încasate de bugetele locale în anul 2003 peste nivelul plăţilor de casă efectuate, potrivit legii, se restituie la bugetul de stat în contul 20.07.01.02 „Sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale”, pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT), până la data de 24 decembrie 2003.La ordinul de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT) autorităţile administraţiei publice locale anexează contul de execuţie al cheltuielilor efectuate potrivit legii din sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2003.4.5. În cazul în care operaţiunile de regularizare prevăzute la pct. 4.3 şi 4.4 determină gol temporar de casă al bugetului local, unităţile Trezoreriei Statului, pe baza ordinelor de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT), întocmite de către autorităţile administraţiei publice locale, vor rezerva suma corespunzătoare golului de casă astfel creat în creditul contului 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casă", debitând corespunzător contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unităţilor administrativ-teritoriale".4.6. – (1) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru subvenţionarea energiei termice livrate populaţiei vor fi alocate integral bugetelor locale, la nivelul la care acestea au fost aprobate prin hotărâre a consiliului judeţean, în conformitate cu prevederile alin. (1) lit. a) şi alin. (2) ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2001, cu modificările şi completările ulterioare. Eventualele economii înregistrate la sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru subvenţionarea energiei termice livrate populaţiei, ca urmare a aplicării prevederilor art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 84/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se utilizează pentru asigurarea ajutoarelor pentru încălzirea locuinţei acordate populaţiei sau pentru retehnologizarea instalaţiilor pentru producerea şi/sau distribuţia energiei termice.(2) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru instituţiile de învăţământ preuniversitar de stat, creşe şi centre judeţene şi locale de consultanţă agricolă, încasate în bugetele locale în anul 2003 peste nivelul plăţilor de casă efectuate potrivit legii din acestea, se restituie la bugetul de stat în contul 20.13.01.04 "Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru instituţiile de învăţământ preuniversitar de stat, creşe, centre judeţene şi locale de consultanţă agricolă", din care aceste sume au fost încasate, pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT), până la data de 24 decembrie 2003. La ordinul de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT) autorităţile administraţiei publice locale vor anexa contul de execuţie al cheltuielilor suportate potrivit legii din sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pe anul 2003.4.7 Eventualele cote defalcate din impozitul pe venit care, după intrarea în vigoare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2003 pentru modificarea unor reglementări privind acordarea de ajutoare pentru încălzirea locuinţei şi asigurarea fondurilor necesare în vederea furnizării energiei termice şi gazelor naturale pentru populaţie, precum şi unele măsuri pentru întărirea disciplinei financiare, nu au fost alocate la bugetele locale ca urmare a neachitării obligaţiilor către furnizorii de energie termică livrată populaţiei, în condiţiile legii, până la data de 24 decembrie 2003, se rezervă de către unităţile Trezoreriei Statului în contul 50.02.07 „Disponibil cu destinaţie specială din cote defalcate din impozitul pe venit care urmează a fi alocate bugetelor locale”, codificat cu codul fiscal al unităţii administrativ-teritoriale.Operaţiunea de rezervare se efectuează pe bază de notă contabilă, potrivit următoarei operaţiuni contabile:    20.07.01.01 "Cote defalcate din = 50.02.07 "Disponibilimpozitul pe venit" cu destinaţie specială din                                           cote defalcate din impozi-                                           tul pe venit care urmează                                           a fi alocate bugetelor locale"Virarea în contul bugetelor locale a cotelor defalcate din impozitul pe venit, rezervate în contul 50.02.07 "Disponibil cu destinaţie specială din cote defalcate din impozitul pe venit care urmează a fi alocate bugetelor locale", se efectuează numai cu condiţia prezentării de către unităţile administrativ-teritoriale a ordinelor de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT) prin care acestea îşi achită obligaţiile de plată către furnizorii de energie termică.4.8. Până la data de 22 decembrie 2003 consiliile judeţene vor repartiza sumele rămase neutilizate în soldul contului 30.24 "Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale", pe baza criteriilor aprobate prin lege, pentru bugetele locale sau pentru bugetul propriu, după caz.La finele anului 2003, în soldul contului 30.24 "Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale" pot rămâne numai eventualele cote defalcate din impozitul pe venit care, după intrarea în vigoare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2003, nu au fost alocate bugetelor locale ca urmare a neachitării de către acestea a obligaţiilor către furnizorii de energie termică livrată populaţiei, în condiţiile legii.4.9. După efectuarea operaţiunilor de regularizare prevăzute la pct. 4.2-4.8, autorităţile administraţiei publice locale, împreună cu unităţile Trezoreriei Statului vor stabili rezultatul execuţiei bugetelor locale la finele anului, potrivit următorului mecanism:4.9.1. Stabilirea rezultatului execuţiei curente a bugetului local (pe baza veniturilor şi cheltuielilor curente)4.9.1.1. În situaţia în care veniturile curente sunt mai mari decât cheltuielile curente ale bugetului local:a) Reîntregirea fondului de rulment propriu al unităţilor administrativ-teritoriale cu sumele repartizate din acesta în cursul anului 2003 pentru finanţarea unor investiţii de competenţa autorităţilor administraţiei publice locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale în interesul colectivităţii şi pentru acoperirea golurilor de casă ale bugetului local. Operaţiunea se efectuează de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT), şi se înregistrează în contabilitatea unităţilor Trezoreriei Statului astfel:– pentru sumele utilizate în scopul finanţării unor investiţii de competenţa autorităţilor administraţiei publice locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale în interesul colectivităţii:    84.98.02.19 "Disponibil = 84.98.02.04 "Disponibil dindin fondul de rulment destinat fondul de rulment propriu alfinanţării unor investiţii unităţii administrativ-teritoriale"sau pentru dezvoltareaserviciilor publice locale"– pentru sumele utilizate pentru acoperirea golurilor de casă ale bugetului local:    84.98.02.17 "Disponibil din = 84.98.02.04 "Disponibil dinfondul de rulment destinat fondul de rulment propriu alacoperirii golului temporar unităţii administrativ-teritoriale"de casă"b) Închiderea de către unităţile Trezoreriei Statului a conturilor de venituri curente şi cheltuieli curente ale bugetului local, prin contul de excedent:    21 "Venituri curente ale = 82.98.02.01 "Excedent"bugetului local" (analitice pesubdiviziunile clasificaţieibugetare)    82.98.02.01 "Excedent" = 24 "Cheltuieli curente ale                                  bugetului local" (analitice pe                                  subdiviziunile clasificaţiei                                  bugetare)c) Utilizarea cu prioritate a excedentului din exerciţiul curent al bugetului local pentru rambursarea împrumuturilor restante, a dobânzilor şi comisioanelor aferente acestora.Operaţiunea se efectuează de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT), până la data de 23 decembrie 2003, în limita soldului creditor al contului 82.98.02.01 "Excedent", şi se evidenţiază de către unităţile Trezoreriei Statului astfel:    82.98.02.01 "Excedent" = 61 "Cont corespondent al                             trezoreriei"d) Excedentul din exerciţiul curent al bugetului local rămas după efectuarea operaţiunii menţionate la lit. c) se utilizează pentru constituirea fondului de rulment propriu, scop în care ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor vira suma respectivă din contul 82.98.02.01 "Excedent" în contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unităţii administrativ-teritoriale".4.9.1.2. În situaţia în care veniturile curente sunt mai mici decât cheltuielile curente ale bugetului local:a) Închiderea conturilor de venituri curente şi cheltuieli curente ale bugetului local, prin contul de deficit:    21 "Venituri curente ale = 82.99.02.02 "Deficit acoperitbugetului local" (analitice pe din fondul de rulment propriusubdiviziunile clasificaţiei al unităţilorbugetare) administrativ-teritoriale"    82.99.02.02 "Deficit aco- = 24 "Cheltuieli curente aleperit din fondul de rulment bugetului local" (analitice pepropriu al unităţilor adminis- subdiviziunile clasificaţieitrativ-teritoriale" bugetare)b) Diminuarea deficitului curent al bugetului local cu sumele repartizate din fondul de rulment pe bază de hotărâri ale consiliilor locale, consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, pentru finanţarea unor investiţii din competenţa autorităţilor administraţiei publice locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale în interesul colectivităţii.Operaţiunea se efectuează de ordonatorii principali de credite pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT), întocmit la nivelul sumelor efectiv utilizate, în limita soldului creditor al contului 84.98.02.19 "Disponibil din fondul de rulment destinat finanţării unor investiţii sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale", astfel:    84.98.02.19 "Disponibil = 82.99.02.02 "Deficit acoperitdin fondul de rulment destinat din fondul de rulment propriufinanţării unor investiţii sau al unităţilor administrativ-pentru dezvoltarea serviciilor teritoriale"publice locale"NOTĂ: În cazul în care prin hotărâri ale consiliilor locale au fost repartizate sume din fondul de rulment pentru finanţarea unor investiţii, care nu s-au utilizat, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligaţia ca până la data de 24 decembrie 2003 să restituie sumele neutilizate la fondul de rulment propriu al unităţilor administrativ-teritoriale.La finele anului 2003 contul 84.98.02.19 nu poate prezenta sold.c) Deficitul rezultat din execuţia curentă a bugetului local, la nivelul stabilit după efectuarea operaţiunilor de la lit. a) şi b), se acoperă definitiv din fondul de rulment propriu al unităţilor administrativ-teritoriale, scop în care se procedează astfel:c. 1) până la data de 9 ianuarie 2004 consiliile locale, judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, au obligaţia de a aproba acoperirea definitivă din fondul de rulment a deficitului bugetului propriu pe anul 2003;c. 2) pe baza hotărârii consiliilor locale, judeţene şi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale respective întocmesc ordine de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT) pentru acoperirea definitivă a deficitului bugetului local din fondul de rulment, astfel:– suma utilizată temporar din fondul de rulment pentru acoperirea golurilor de casă înregistrate în cursul anului 2003, reflectată la finele anului în soldul creditor al contului 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casă", se virează în contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unităţilor administrativ-teritoriale", diminuându-se astfel deficitul;– diferenţa dintre deficitul curent total înregistrat de bugetul local [determinat la lit. a) şi b)] şi suma acoperită din contul 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casă" se virează din contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unităţii administrativ-teritoriale" în contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unităţilor administrativ-teritoriale".După efectuarea operaţiunilor prevăzute la lit. c.2) contul 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de casă" şi contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unităţilor administrativ-teritoriale" nu mai prezintă sold.4.9.1.3. Disponibilităţile fondului de rulment rezultate după efectuarea operaţiunilor prevăzute la pct. 4.9.1.1 şi 4.9.1.2, după caz, se transferă de către unităţile Trezoreriei Statului, pe bază de notă contabilă, din contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu al unităţii administrativ-teritoriale" în contul 50.39 "Disponibil din fondul de rulment constituit la nivelul unităţii administrativ-teritoriale".4.9.2. Stabilirea rezultatului execuţiei veniturilor şi cheltuielilor cu destinaţie specială:În conformitate cu prevederile art. 76 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2003 privind finanţele publice locale, disponibilităţile la data de 31 decembrie 2003 din veniturile cu destinaţie specială se virează în contul fondului de rulment constituit la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale.În vederea aplicării în bune condiţii a acestor prevederi legale, urmează a se proceda astfel:4.9.2.1. Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli cu destinaţie specială se efectuează de unităţile Trezoreriei Statului, distinct, între fiecare subcapitol de venit şi subcapitol de cheltuială cu destinaţie specială aferentă acestuia, prin debitul/creditul conturilor 83.98.02 "Disponibil din venituri cu destinaţie specială" (analitice conform clasificaţiei bugetare), potrivit următoarelor înregistrări contabile:a) închiderea conturilor de venituri cu destinaţie specială:    28 "Venituri cu destinaţie = 83.98.02 "Disponibil dinspecială ale bugetului local" venituri cu destinaţie spe-(analitice pe fiecare subcapitol cială"de venit) (analitice conform clasi-                                     ficaţiei bugetare)b) închiderea conturilor de cheltuieli cu destinaţie specială:    83.98.02 "Disponibil din = 26 "Cheltuieli cu destinaţievenituri cu destinaţie specială" specială ale bugetului(analitice conform clasificaţiei local" (analitice pe fiecarebugetare) subcapitol de cheltuială)4.9.2.2. Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale care au gestionat în cursul anului fonduri externe nerambursabile prin conturile de venituri şi cheltuieli cu destinaţie specială vor vira cu ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT) disponibilităţile rămase neutilizate la finele anului din fondurile externe nerambursabile respective, din contul 83.98.02 "Disponibil din venituri cu destinaţie specială – analiticul prin care au fost închise veniturile şi cheltuielile aferente" în contul 50.77 "Disponibil din fonduri externe nerambursabile primite de unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile sau serviciile publice din subordinea acestora". La ordinul de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT) va fi anexat contul de execuţie al fondurilor externe nerambursabile la finele anului 2003, din care să rezulte modul de determinare a sumei transferate.Sumele transferate în contul 50.77 "Disponibil din fonduri externe nerambursabile primite de unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile sau serviciile publice din subordinea acestora" se reportează în anul următor şi se utilizează pe destinaţiile pentru care acestea au fost acordate.4.9.2.3. Donaţiile şi sponsorizările primite de unităţile administrativ-teritoriale, rămase neutilizate la finele anului 2003, se transferă pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT) din contul 83.98.02.14 "Disponibil din venituri cu destinaţie specială" în contul 50.07 "Disponibil din donaţii şi sponsorizări rămase neutilizate la finele anului".4.9.2.4. După efectuarea operaţiunilor prevăzute la pct. 4.9.2.1.-4.9.2.3, sumele înregistrate în soldul contului 83.98.02 "Disponibil din venituri cu destinaţie specială" (analitice conform clasificaţiei bugetare) se transferă de către unităţile Trezoreriei Statului, cu notă contabilă, în creditul contului 50.39 "Disponibil din fondul de rulment constituit la nivelul unităţii administrativ-teritoriale".4.10. Disponibilităţile fondului de tezaur constituit la nivelul consiliilor judeţene şi al Consiliului General al Municipiului Bucureşti se virează pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT) din contul 50.08 "Disponibil din fondul de tezaur al judeţului" în contul 50.39 "Disponibil din fondul de rulment constituit la nivelul unităţii administrativ-teritoriale".4.11. Operaţiunile de încheiere a execuţiei bugetelor locale, prevăzute la pct. 4.9-4.10, se efectuează în primele 5 zile lucrătoare ale lunii ianuarie 2004, cu data de 31 decembrie 2003.
 + 
Capitolul VÎncheierea execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat5.1. Operaţiunile de încheiere a execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat se efectuează astfel:5.1.1. În cazul în care la nivelul unităţilor Trezoreriei Statului din cadrul administraţiilor finanţelor publice ale oraşelor şi municipiilor (altele decât cele reşedinţă de judeţ) a funcţionat contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat", unităţile pe seama cărora acesta a fost deschis transferă până la data de 22 decembrie 2003 plăţile de casă înregistrate în acest cont, cu ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT), în contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat" deschis pe seama casei judeţene de pensii. La ordinul de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT) se anexează contul de execuţie bugetară pe subdiviziunile clasificaţiei bugetului asigurărilor sociale de stat, pe baza căruia se vor înregistra plăţile de casă în contabilitatea casei judeţene de pensii.5.1.2. – (1) La data de 24 decembrie 2003 casele judeţene de pensii şi Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti virează pe bază de ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT) sumele reprezentând cota de 0,5% prevăzută de lege pentru asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale aferentă lunii decembrie 2003, din conturile de venituri ale bugetului asigurărilor sociale de stat în care aceste sume au fost încasate în contul 30.01 "Disponibil al Fondului iniţial pentru funcţionarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale", care se deschide pe numele acestora la trezoreriile municipiilor reşedinţă de judeţ, la trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti şi, respectiv, la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti, după caz.(2) Până la data de 6 ianuarie 2004 casele judeţene de pensii şi Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti virează sumele cuvenite Fondului iniţial pentru funcţionarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, din contul în care acestea au fost colectate potrivit precizărilor de la alin. (1) în contul 30.01 "Disponibil al Fondului iniţial pentru funcţionarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale", deschis pe numele Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti.5.1.3. Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli ale bugetului asigurărilor sociale de stat.Unităţile Trezoreriei Statului din municipiile reşedinţă de judeţ, trezoreriile sectoarelor municipiului Bucureşti şi Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti, după efectuarea operaţiunilor prevăzute la pct. 5.1.2 încheie în contabilitatea proprie execuţia bugetului asigurărilor sociale de stat la data de 31 decembrie 2003, reflectată în conturile 22 "Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat" şi 25 "Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat".Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli ale bugetului asigurărilor sociale de stat se efectuează prin debitul/creditul contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat", după caz, care se deschide pe seama caselor judeţene de pensii, Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti, Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, după caz, şi se codifică astfel: simbol cont sintetic 81; cod capitol 98.04 pentru excedent şi, respectiv, 99.04 pentru deficit.Închiderea conturilor de venituri şi cheltuieli ale bugetului asigurărilor sociale de stat, deschise pe numele Oficiului Muncii la Trezoreria Sectorului 1, se efectuează prin debitul/creditul contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat", după caz, deschis pe numele Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti la aceeaşi unitate a Trezoreriei Statului.a) Închiderea conturilor de venituri ale bugetului asigurărilor sociale de stat:    22 "Veniturile bugetului = 81 "Excedent/Deficit al buge-asigurărilor sociale de stat" tului asigurărilor sociale de stat"b) Închiderea conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurărilor sociale de stat:    81 "Excedent/Deficit al = 25 "Cheltuielile bugetuluibugetului asigurărilor sociale asigurărilor sociale de stat"de stat"Soldul contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" deschis pe seama unităţilor menţionate mai sus rămâne la finele anului 2003 în contabilitatea unităţilor Trezoreriei Statului la care acestea au conturile deschise.Pentru operaţiunile înregistrate în contul 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" unităţile Trezoreriei Statului eliberează caselor judeţene de pensii, Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti şi Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale extrase de cont, împreună cu documentele justificative.5.1.4. Transferarea rezultatului execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 în contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale.5.1.4.1. Până la data de 9 ianuarie 2004 Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti îşi transferă rezultatul execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 în contul propriu deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti, prin virarea/încasarea în/din contul respectiv a tuturor soldurilor conturilor 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" pe care le are deschise la sectoarele municipiului Bucureşti.5.1.4.2. Până la data de 12 ianuarie 2004 casele judeţene de pensii şi Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti transferă rezultatul execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat înregistrat la finele anului 2003 în contul 81.0000 "Excedent/Deficit curent al bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003" deschis pe numele Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti, astfel:– soldul creditor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" se virează în contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări sociale, cu ordin de plată pentru trezoreria statului (OPHT);– soldul debitor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" se preia cu dispoziţie de încasare din contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale.5.1.4.3. La data de 15 ianuarie 2004 Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale transferă soldul contului 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003" în/din contul propriu 81.99.04 "Deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat".5.2. Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale centralizează în perioada 5-9 ianuarie 2004 soldul execuţiei de casă a bugetului asigurărilor sociale de stat, înregistrat la unităţile Trezoreriei Statului, iar în cazul în care se înregistrează excedent, acesta se regularizează cu bugetul de stat în limita subvenţiilor primite în anul 2003 de la bugetul de stat. Operaţiunea se efectuează de către Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale cu ordin de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT), prin virarea sumei corespunzătoare din contul 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat" în contul 23.85.01.04 "Transferuri din bugetul de stat către bugetul asigurărilor sociale de stat" care funcţionează la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti.
 + 
Capitolul VIÎncheierea execuţiei fondurilor speciale6.1. – (1) Disponibilităţile aflate în soldul conturilor 50.27 "Disponibil din fondul de şomaj pentru efectuarea de cheltuieli" şi 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de şomaj" se virează până la data de 22 decembrie 2003 de către agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă şi centrele regionale de formare profesională a adulţilor în contul 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de şomaj" deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti pe seama Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă.(2) La data de 24 decembrie 2003 Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă virează excedentul bugetului asigurărilor pentru şomaj din contul 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de şomaj" în contul 86.98.06 "Excedent al bugetului asigurărilor pentru şomaj".(3) Eventualele sume încasate de către agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă şi centrele regionale de formare profesională a adulţilor în contul 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de şomaj", în perioada 23-24 decembrie 2003, se virează de către acestea până la data de 6 ianuarie 2004 în contul 86.98.06 "Excedent al bugetului asigurărilor pentru şomaj" deschis pe seama Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti. La finele anului 2003, sumele încasate în perioada 23-24 decembrie 2003 se înregistrează în contabilitatea proprie de către agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă şi centrele regionale de formare profesională a adulţilor în contul cărora au fost încasate şi se raportează în contul de execuţie care se prezintă Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă pentru a fi cuprinse în contul anual de execuţie al bugetului asigurărilor sociale pentru şomaj pe anul 2003.(4) După efectuarea operaţiunilor prevăzute la alin. (1) şi (2) conturile 50.27 "Disponibil din fondul de şomaj pentru efectuarea de cheltuieli" şi 30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de şomaj" îşi încetează funcţionarea.6.2. – (1) Disponibilităţile aflate în soldul conturilor 50.24 "Disponibil din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru efectuarea de cheltuieli" şi 30.15 "Disponibil al Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate", deschise pe seama caselor de asigurări sociale de sănătate judeţene şi a municipiului Bucureşti, Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti , se virează de către acestea, la data de 22 decembrie 2003, în contul 30.15 "Disponibil al Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate" deschis pe seama Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti, conform prevederilor art. 59 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002.(2) Până la aceeaşi dată se virează în contul 50.49 "Disponibil din fondul de rezervă constituit conform Legii nr. 145/1997„, deschis la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti pe seama Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi sumele cuvenite fondului de rezervă.(3) La data de 24 decembrie 2003 Casa Naţională de Asigurări de Sănătate virează excedentul bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate din contul 30.15 "Disponibil al Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate" în contul 87.98.16 "Excedent al bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate".(4) Eventualele sume încasate în perioada 23-24 decembrie 2003 în contul 30.15 "Disponibil al Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate", de către casele de asigurări sociale de sănătate judeţene şi a municipiului Bucureşti, Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, se virează până la data de 6 ianuarie 2004 în contul 87.98.16 "Excedent al bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate" deschis pe seama Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate la Direcţia trezorerie şi contabilitate publică a municipiului Bucureşti.(5) La finele anului 2003 sumele încasate în perioada 23-24 decembrie 2003 se înregistrează în contabilitatea proprie de către casele de asigurări de sănătate în contul cărora au fost încasate şi se raportează în contul de execuţie care se prezintă Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru a fi cuprinse în contul anual de execuţie al bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, pe anul 2003.
 + 
Capitolul VIIDispoziţii finale7.1. Unităţile Trezoreriei Statului vor elibera instituţiilor publice cu conturi deschise la acestea extrase de cont cu operaţiunile efectuate până la data de 24 decembrie 2003 inclusiv şi vor solicita acestora confirmarea scrisă a concordanţei soldurilor conturilor de credite bugetare deschise şi repartizate, de cheltuieli bugetare şi de disponibilităţi cu cele din evidenţa proprie, până la data de 12 ianuarie 2004. În cazul în care nu se respectă acest termen, unităţile Trezoreriei Statului nu vor efectua plăţi din conturile instituţiilor respective.Unităţile Trezoreriei Statului la care instituţiile publice au deschise conturile vor verifica şi viza, pentru exactitate, soldurile conturilor de disponibilităţi, precum şi pe cele privind plăţile de casă raportate în situaţiile financiare încheiate la data de 31 decembrie 2003.7.2. Soldul contului 12 "Disponibil al trezoreriei la bancă pentru efectuarea de plăţi în numerar", deschis la unităţile bancare, se virează de către unităţile Trezoreriei Statului în contul curent general al Trezoreriei Statului deschis la sucursalele Băncii Naţionale a României, la data de 23 decembrie 2003.7.3. Instituţiile publice au obligaţia ca în primele 5 zile lucrătoare ale lunii ianuarie a anului 2004 să confirme unităţilor Trezoreriei Statului la care au conturile deschise soldurile conturilor de credite bugetare deschise şi repartizate, de cheltuieli bugetare şi de disponibilităţi. Eventualele diferenţe între soldurile conturilor din contabilitatea instituţiilor publice şi cea a unităţilor Trezoreriei Statului vor fi clarificate operativ, fiind interzisă încheierea execuţiei bugetare la finele anului 2003 cu diferenţe.7.4. Instituţiile publice au obligaţia de a prezenta unităţilor Trezoreriei Statului la care au conturile deschise bilanţurile contabile încheiate la data de 31 decembrie 2003 şi conturile de execuţie bugetară pe anul 2003, pentru obţinerea vizei privind exactitatea plăţilor de casă efectuate din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele locale, precum şi a soldurilor conturilor de disponibilităţi, după caz, care trebuie să coincidă cu cele din conturile corespunzătoare deschise la unităţile Trezoreriei Statului.Ordonatorii principali şi secundari de credite vor centraliza datele din bilanţurile contabile anuale şi conturile de execuţie bugetară pe anul 2003 primite de la instituţiile publice din subordine numai dacă acestea sunt vizate de unităţile Trezoreriei Statului. În cazul în care din centralizarea datelor se constată existenţa unor facturi neachitate la scadenţă pentru bunuri şi servicii achiziţionate, ordonatorii principali de credite vor dispune, prin compartimentele de audit, controlul asupra modului de respectare a dispoziţiilor legale în vigoare la încheierea contractelor respective, având obligaţia de a prezenta în raportul la bilanţul contabil măsurile luate.7.5. Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice, în cazul în care nu are caracter de infracţiune, se sancţionează cu amendă contravenţională, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, care se aplică de organele abilitate în acest scop.7.6. Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
 + 
Anexa 1––-la normele metodologice––––––––PROGRAM CALENDARISTICpentru derularea prin unităţile Trezoreriei Statuluia principalelor operaţiuni de încheiere a exerciţiuluibugetar pe anul 2003

  Nr. crt. Denumirea operaţiunilor Data limită pentru efectuarea operaţiunilor
    I. Operaţiuni în numerar
  1. Ridicarea sumelor în numerar din conturile instituţiilor publice deschise la Trezoreria Statului pentru plata salariilor şi a altor drepturi de personal eşalonat până la data de 23 decembrie 2003
  2. Ridicarea de sume în numerar din conturile instituţiilor publice pentru plăţi de volum redus şi urgente, necesare bunei funcţionări a acestora eşalonat până la data de 23 decembrie 2003
  3. Depunerea în conturile deschise la trezoreriile statului a soldurilor aflate în casieriile instituţiilor publice 24 decembrie 2003
  4. Depunerea încasărilor în numerar ale unităţilor vamale:  
    – din perioada 25-30 decembrie 2003 31 decembrie 2003
    – din perioada 31 decembrie 2003-4 ianuarie 2004 5 ianuarie 2004
    II. Operaţiuni de încasări şi plăţi prin virament
  1. Prezentarea la Trezoreria Statului a documentelor prin care instituţiile publice dispun plăţi către beneficiari cu conturi deschise la unităţi ale Trezoreriei Statului din alte judeţe, inclusiv pentru plăţi între trezorerii ale sectoarelor municipiului Bucureşti 22 decembrie 2003 ora 10,00
  2. Prezentarea la Trezoreria Statului a documentelor prin care agenţii economici dispun plăţi către beneficiari cu conturi deschise la unităţi ale Trezoreriei Statului din alte judeţe sau la trezorerii diferite ale municipiului Bucureşti 22 decembrie 2003 ora 10,00
  3. Prezentarea la Trezoreria Statului a documentelor prin care instituţiile publice sau agenţii economici dispun plăţi către beneficiari cu conturi deschise la aceeaşi unitate a Trezoreriei Statului sau la unităţi ale Trezoreriei Statului din cadrul aceluiaşi judeţ 23 decembrie 2003 ora 10,00
  4. Prezentarea de către instituţiile publice sau agenţii economici a documentelor de virare a veniturilor bugetare reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri, care se achită la unitatea trezoreriei statului la care îşi au contul deschis sau la unităţi ale Trezoreriei Statului din cadrul aceluiaşi judeţ 24 decembrie 2003 ora 12,00
  5. Prezentarea de către agenţii economici la unităţile Trezoreriei Statului a documentelor de transferare a disponibilităţilor în conturi deschise la bănci – până la data de 23 decembrie 2003, ora 14,00 (pentru plăţi de mare valoare)
      – până la data de 23 decembrie 2003, ora 10,00 (pentru plăţi de mică valoare)
    III. Deschiderea, repartizarea şi retragerea creditelor bugetare
  1. Ordonatorii principali 17 decembrie 2003
  2. Ordonatorii secundari 19 decembrie 2003
  3. Retragerile de credite bugetare 17 decembrie 2003
  4. Virarea în conturile instituţiilor ierarhic superioare a disponibilităţilor rămase în conturile instituţiilor publice fără personalitate juridică 22 decembrie 2003 ora 10,00
  5. Lichidarea şi decontarea operaţiunilor de mandat 22 decembrie 2003 ora 10,00
  6. Recuperarea echivalentului în lei al sumelor în valută procurate din credite bugetare pentru procurarea valutei rămase disponibile 22 decembrie 2003
  7. Cedarea la rezerva valutară a statului a sumelor în valută încasate, reprezentând venituri bugetare, şi virarea contravalorii acestora la bugetele cărora se cuvin 22 decembrie 2003
  8. Restituirea de către instituţiile publice a subvenţiilor şi transferurilor primite de la bugetul de stat 22-23 decembrie 2003
    IV. Încheierea execuţiei bugetelor locale
  1. Regularizarea subvenţiilor primite de bugetele locale de la bugetul de stat şi de la alte bugete 22 decembrie 2003 ora 10,00
  2. Stabilirea şi repartizarea excedentelor bugetelor locale şi acoperirea eventualelor deficite ale acestora în primele 5 zile lucrătoare din anul 2004
  3. Defalcarea sumelor existente în contul 30.24 "Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale" la bugetele locale sau bugetul propriu, după caz 22 decembrie 2003
    V. Încheierea execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat
  1. Stabilirea de către unităţile de trezorerie şi contabilitate publică a rezultatului execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat în primele 3 zile lucrătoare din anul 2004
  2. Regularizarea de către Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale a transferurilor primite de la bugetul de stat 9 ianuarie 2004
  3. Virarea/încasarea de către casele teritoriale de pensii a rezultatului execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat în contul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale 12 ianuarie 2004
    VI. Încheierea execuţiei fondurilor speciale
  1. Virarea disponibilităţilor aflate în conturile fondurilor speciale ale instituţiilor publice în contul corespunzător al fondului special deschis pe seama ordonatorului principal de credite 22 decembrie 2003 ora 10,00
  2. Restituirea sumelor primite din fondurile speciale pentru efectuarea de cheltuieli 22 decembrie 2003 ora 10,00

 + 
Anexa 2––-la normele metodologice––––––––LISTAcuprinzând operaţiunile pentru care unele instituţii publicepot păstra sume la finele anului 2003 în contul 50.05"Sume de mandat şi sume în depozit" deschis la Trezoreria Statului

  Nr. crt. Denumirea operaţiunilor Instituţiile care efectuează operaţiunile
  1. Garanţiile vamale, inclusiv ale drepturilor vamale achitate în avans, precum şi sumele consemnate de persoanele fizice la unităţile vamale – unităţile vamale
  2. Cotizaţii pentru sport, reţinute de la personalul militar şi civil, contribuţii ale cadrelor pentru hrană şi acţiuni social-culturale, sponsorizări şi donaţii în lei – unităţile militare din sistemul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională
  3. Drepturi băneşti ale persoanelor lipsite de libertate, păstrate de penitenciare – penitenciare
  4. Drepturi de personal, burse şi pensii, ordonanţate dar neridicate în cursul anului de către persoanele beneficiare – instituţii publice
  5. Sume depuse în numerar de angajaţi, reprezentând contribuţia pentru asigurări sociale de stat şi bugetul asigurărilor pentru şomaj pentru personalul aflat în misiune permanentă în străinătate – ordonatorii principali de credite
  6. Garanţii depuse de agenţii economici la instituţiile publice pentru participarea la licitaţii, inclusiv taxa de participare şi contravaloarea caietelor de sarcini – instituţii publice
  7. Operaţiuni de mandat efectuate din sumele puse la dispoziţie de către agenţii economici, care nu pot fi restituite până la finele anului – instituţii publice
  8. Donaţii şi sponsorizări primite de instituţiile publice în luna decembrie 2003 cu care nu s-au mai putut majora bugetele de venituri şi cheltuieli şi nu au mai putut fi utilizate în anul 2003 – instituţii publice

 + 
Anexa 3    ––-la normele metodologice––––––––    AUTORITATEA PENTRU PRIVATIZARE    ŞI ADMINISTRAREA PARTICIPAŢIILOR STATULUI                               CONTUL DE EXECUŢIE            a veniturilor încasate din privatizare şi din dividende                   şi a cheltuielilor efectuate din acestea,                  potrivit legii, la data de 31 decembrie 2003

  Denumirea indicatorilor Cod indicator Prevederi definitive Realizări
  I. Venituri      
  (cu desfăşurare pe surse de venituri)      
       
       
       
  II. Cheltuieli*)      
  (cu desfăşurare pe destinaţii)      
       
       
       
       
  III. Sold la 31 decembrie 2003      

    Conducătorul instituţiei, Conducătorul compartimentului   ………………………. financiar-contabil,                                              …………………––––Notă *) Sumele virate în contul Ministerului Finanţelor Publice vor fi raportate distinct. + 
Anexa 4––-la normele metodologice––––––––Instituţia de învăţământ superior ……………..INDICATORI SINTETICIai execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2003

  1. Venituri totale milioane lei
  din care:  
  – venituri încasate pe bază de contract instituţional şi contract complementar, încheiate cu Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului milioane lei
  2. Cheltuieli totale milioane lei
  din care:  
  a) cheltuieli curente milioane lei
  din care:  
  – cheltuieli de personal milioane lei
  b) cheltuieli de capital milioane lei
  3. Ponderea sumelor încasate din contractele încheiate cu Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului în venituri totale  
  4. Gradul de acoperire a cheltuielilor din alte surse decât cele provenite pe bază de contract încheiat cu Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului %
  5. Costul mediu pe student echivalent = cheltuieli pentru activitatea de bază/numărul de studenţi echivalenţi mii lei/student echivalent

––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x