NORME METODOLOGICE din 6 iulie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 656 din 28 iulie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 272 21/06/2004 ART. 62
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 272 21/06/2004 ART. 64
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHOTARARE 49 19/01/2011
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 19/01/2011
ActulAPROBAT DEORDIN 286 06/07/2006
ActulCONTINUT DEORDIN 286 06/07/2006

privind întocmirea Planului individualizat de protecţie



Întocmirea Planului individualizat de protecţie, denumit în continuare PIP, începe imediat în următoarele situaţii:a) după referirea cazului din partea SPAS, respectiv a persoanelor cu atribuţii de asistenţă socială din aparatul propriu al consiliilor locale comunale din unitatea administrativ-teritorială în care locuieşte familia cu copilul;b) după ce directorul general/executiv al DGASPC de la nivel de judeţ/sector a dispus plasamentul în regim de urgenţă.Finalizarea PIP se realizează în termenul prevăzut de standardele minime obligatorii privind managementul de caz în domeniile asistenţei sociale şi protecţiei copilului.Înainte de luarea deciziei cu privire la oportunitatea unei măsuri de protecţie, în cazul cererii pentru instituirea unei măsuri de protecţie specială ca urmare a solicitării directe a familiei/reprezentantului legal al copilului sau a referirii din partea unor instituţii din comunitate, DGASPC de la nivel de judeţ solicită SPAS/persoanelor cu atribuţii de asistenţă socială întocmirea, implementarea şi monitorizarea unui plan de servicii cu scopul prevenirii separării copilului de familie.Înainte de luarea deciziei cu privire la oportunitatea unei măsuri de protecţie, în cazul cererii pentru instituirea unei măsuri de protecţie specială ca urmare a solicitării directe a familiei/reprezentantului legal al copilului sau a referirii din partea unor instituţii din comunitate, DGASPC de sector întocmeşte, implementează şi monitorizează un plan de servicii în scopul prevenirii separării copilului de familie.În situaţii excepţionale, cum ar fi situaţiile generate de calamităţi naturale, accidente, care nu pot fi gestionate de autoritatea locală, DGASPC de la nivel de judeţ/sector poate începe întocmirea unui PIP imediat după înregistrarea cererii pentru instituirea unei măsuri de protecţie specială.Referirea cazului din partea SPAS/persoanelor cu atribuţii de asistenţă socială, în vederea instituirii unei măsuri de protecţie specială, este însoţită obligatoriu de un raport privind modul de implementare a Planului de servicii.Întocmirea, implementarea şi monitorizarea PIP vor respecta prevederile standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei drepturilor copilului.Directorul general/executiv al DGASPC de la nivel de judeţ/sector are obligaţia de a desemna persoanele responsabile cu introducerea datelor despre copiii aflaţi în evidenţa DGASPC în CWMTIS. Aceste persoane pot fi şi manageri de caz cărora li se va asigura în mod obligatoriu pregătirea necesară pentru introducerea datelor.PIP poate avea drept finalitate, după caz:a) reintegrarea în familie;b) integrarea socioprofesională a tinerilor cu vârsta de peste 18 ani care urmează să părăsească sistemul de protecţie a copilului;c) adopţia internă.Cerinţele minime referitoare la conţinutul PIP sunt prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.Prestaţiile şi serviciile cuprinse în PIP se adresează atât copilului, cât şi familiei/reprezentantului legal şi persoanelor importante pentru copil.În cazul în care împrejurările care au stat la baza stabilirii măsurilor de protecţie specială dispuse de Comisia pentru protecţia copilului sau de către instanţa de judecată s-au schimbat, managerul de caz va prezenta aceste situaţii în faţa comisiei, iar la instanţa de judecată acestea vor fi susţinute de reprezentantul DGASPC de la nivel de judeţ/sector. În situaţia în care managerul de caz nu poate fi prezent, acesta va delega atribuţiile sale responsabilului de caz protecţie specială.PIP este dezvoltat în programe de intervenţie specifică pentru următoarelor aspecte:a) nevoile de sănătate şi promovare a sănătăţii;b) nevoile de îngrijire, inclusiv de securitate şi promovare a bunăstării;c) nevoile fizice şi emoţionale;d) nevoile educaţionale şi urmărirea obţinerii de rezultate şcolare corespunzătoare potenţialului de dezvoltare a copilului;e) nevoile de petrecere a timpului liber;f) nevoile de socializare;g) modalităţile de menţinere a legăturilor, după caz, cu părinţii, familia lărgită, prietenii şi cu alte persoane faţă de care copilul a dezvoltat legături de ataşament;h) dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă;i) reintegrarea în familie.În situaţia în care copiii menţin relaţii cu familiile de origine, acestea se realizează concret prin petrecerea vacanţelor în familie, weekenduri şi sărbători în familie, vizite ale copiilor în propriile familii, vizite ale rudelor în instituţii, corespondenţă, discuţii telefonice.Încurajarea şi stimularea contactelor dintre copil şi părinţi, precum şi cu persoanele faţă de care copilul a dezvoltat legături de ataşament vor fi realizate de către DGASPC de la nivel de judeţ/sector prin informări periodice despre situaţia copilului, însoţite de invitaţia de a vizita copilul, stabilirea unui program de vizite sau alte modalităţi concrete care să faciliteze contactul direct cu copilul.Vor fi identificate resurse financiare pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare, precum şi implicarea autorităţilor locale în acest sens.Programele de intervenţie specifică trebuie să conţină obiective pe termen scurt, mediu şi lung, activităţi corespunzătoare acestor obiective, care pot fi periodice, de rutină sau ocazionate de anumite proceduri ori evenimente, durata aferentă activităţilor, personalul de specialitate desemnat şi alte persoane implicate, precum şi modalităţile de monitorizare şi de evaluare/reevaluare a acestor programe.Instrucţiunile pentru completarea PIP sunt cuprinse în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice. + 
Anexa 1––-la Normele metodologice privind întocmirea Planului individualizat de protecţie––––––––––––––––––––––––––-Judeţul/Sectorul …………………………………………Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copiluluisau organism privat acreditat ……………………………..PLANUL INDIVIDUALIZAT DE PROTECŢIENumele şi prenumele copilului ……………………………………………………..CNP …………………………………………………………………………….Cererea pentru instituirea unei măsuri de protecţie specială nr./data …………………,efectuată de ……………………………………………………………………….Referire din partea ………………………………………………………………Obiectivul general ……………………………………………………………….Finalitatea ……………………………………………………………………..Măsura de protecţie ………………………………………………………………În baza Hotărârii (Comisia pentru protecţia copilului/instanţa judecătorească) ………….Instituţia/Persoana responsabilă pentru aplicarea măsurii de protecţie …………………Reprezentantul legal al copilului ………………………………………………….Domiciliul ………………………………………………………………………Data realizării/revizuirii Planului individualizat de protecţie ……………………….Dosar nr./data …………………………………………………………………..Manager de caz …………………………………………………………………..Delegarea totală/parţială a responsabilităţilor către responsabilul Planului de intervenţiespecifică (PIS) …………………………………………………………………….Schimbarea managerului de caz (motive) ……………………………………………..Membrii echipei şi instituţia din care provin ……………………………………….Prestaţii┌──────────────────────┬────────────────────┬────────────────────┬────────────────┬───────────┐│ │ │ Autoritatea │ │ Perioada ││ Tipul │Cuantumul/cantitatea│ locală/instituţia/ │ Data începerii │de acordare││ │ │ OPA responsabilă │ │ │├──────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼────────────────┼───────────┤├──────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼────────────────┼───────────┤└──────────────────────┴────────────────────┴────────────────────┴────────────────┴───────────┘Servicii pentru copil

Tipul

Instituţia
responsabilă

Obiective
generale

Data
începerii

Perioada
de desfăşurare

Responsabil de
intervenţie/persoana
responsabilă
Protecţia copilului
Educaţie formală şi
nonformală/informală
Sănătate
Reabilitare
Socializare şi petrecere
a timpului liber
Menţinerea legăturilor
cu familia
Dezvoltarea
deprinderilor de viaţă
Reintegrarea în familie
Altele

Servicii pentru familie

Tipul

Instituţia
responsabilă

Obiective
generale

Data
începerii

Perioada
de desfăşurare

Responsabil de caz
protecţie specială/
persoana responsabilă
Protecţia copilului
Educaţie formală şi
nonformală/informală
Sănătate
Reabilitare
Altele

Servicii pentru persoana faţă de care copilul a dezvoltat legături de ataşament

Tipul

Instituţia
responsabilă

Obiective
generale

Data
începerii

Perioada
de desfăşurare

Responsabil de caz
protecţie specială/
persoana responsabilă
Protecţia copilului
Educaţie formală şi
nonformală/informală
Sănătate
Reabilitare
Altele

Observaţii …………………………………………Manager de caz,………………………..Membrii echipei:…………………….…………………….Şef compartiment,………………………Directorul instituţiei responsabile,……………………………… + 
Anexa 2––-la Normele metodologice privind întocmirea Planului individualizat de protecţie––––––––––––––––––––––––––-INSTRUCŢIUNIpentru completarea Planului individualizat de protecţieRubrica "Instituţia/Persoana responsabilă pentru aplicarea măsurii de protecţie" se completează cu titulatura compartimentului din cadrul DGASPC de la nivel de judeţ/sector, care are obligaţia monitorizării copilului pe întreaga perioadă a măsurii de protecţie (de exemplu, compartimentul îngrijire de tip familial în situaţia plasării copilului la persoane/familii), şi numele şi prenumele şefului de compartiment; în situaţia serviciului de asistenţă maternală se adaugă şi numele şi prenumele asistentului maternal; în situaţia OPA care nu are în structura sa astfel de compartimente se completează cu numele şefului ierarhic al managerului de caz.Rubrica "Reprezentantul legal al copilului" se completează cu numele şi prenumele părinţilor sau ale reprezentantului legal al copilului. Acesta din urmă poate fi, conform legii, tutorele sau preşedintele consiliului judeţean/primarul de sector pentru copilul pentru care nu s-a putut institui tutela şi pentru care instanţa a dispus măsura plasamentului (art. 62 din Legea nr. 272/2004privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului). În situaţia luării măsurii plasamentului în regim de urgenţă, când se suspendă de drept exerciţiul drepturilor părinteşti până când instanţa se pronunţă cu privire la menţinerea sau înlocuirea acestei măsuri, la această rubrică se înscriu două nume: unul al persoanei, familiei, asistentului maternal sau şefului serviciului rezidenţial (coordonatorului SR) care a primit copilul în plasament în regim de urgenţă şi care exercită drepturile şi obligaţiile părinteşti privitoare la persoana copilului şi celălalt al preşedintelui consiliului judeţean sau primarului de sector care exercită drepturile şi obligaţiile părinteşti privitoare la bunurile copilului (art. 64 din Legea nr. 272/2004).Rubrica "Membrii echipei şi instituţia din care provin" se completează cu numele tuturor profesioniştilor care au contribuit la elaborarea PIP, care pot fi din aceeaşi instituţie cu managerul de caz sau nu. Pentru profesioniştii care lucrează cu contract de muncă parţial sau cu detaşare în aceeaşi instituţie cu managerul de caz se vor trece ambele instituţii, respectiv: DGASPC de la nivel de judeţ/sector/OPA cu contract de muncă parţial sau DGASPC de la nivel de judeţ/sector cu detaşare şi instituţia cu care au contract de muncă individual. Pentru profesioniştii care sunt angajaţi ai DGASPC de la nivel de judeţ/sector, dar lucrează în altă locaţie decât managerul de caz se va menţiona şi acest aspect; această situaţie este valabilă şi pentru profesioniştii care lucrează în serviciul rezidenţial în care este plasat copilul.Prestaţiile pot fi în bani sau în natură şi cuprind alocaţiile pentru copii (în cazul copiilor în plasament familial), alocaţiile familiale (complementară şi monoparentală), venitul minim garantat, alte ajutoare speciale (de exemplu, asigurarea transportului la şcoală, centru de zi sau tratament), alocaţia de plasament, alocaţia de hrană, cazarmament, banii pentru nevoi personale ("banii de buzunar"), burse sociale, bani de liceu şi altele. Acestea sunt acordate de primării, direcţiile de dialog şi solidaritate socială, alte instituţii publice centrale şi locale, OPA etc., pe care responsabilul de caz prevenire trebuie să le contacteze pentru a constata eligibilitatea copilului şi familiei şi pentru a verifica modul de furnizare a acestora. În situaţia în care responsabilul de caz prevenire constată că familia şi/sau copilul în cauză au dreptul la o anume prestaţie, el trebuie să sprijine familia în demersurile sale de obţinere a dreptului respectiv (de exemplu, să contacteze autoritatea sau organizaţia care furnizează prestaţia în cauză, să sprijine familia la întocmirea documentaţiei necesare, să însoţească familia atunci când consideră că acest lucru este necesar etc.).La "Tipul prestaţiei" se va înscrie denumirea exactă a prestaţiei (vezi mai sus).La "Cuantumul/cantitatea" se va înscrie suma corespunzătoare prestaţiilor în bani, respectiv cantitatea produselor corespunzătoare prestaţiilor în natură.Serviciile sunt furnizate, în funcţie de nevoile copilului şi, după caz, ale familiei şi altor persoane importante pentru copil, în diferite arii de intervenţie: promovarea şi protecţia drepturilor copilului, educaţie, sănătate, reabilitare etc. Modul concret de furnizare a serviciilor se realizează prin programele de intervenţie specifică (PIS).La rubrica "Responsabil de caz protecţie specială/persoana responsabilă" se înscriu:– numele şi prenumele responsabililor de caz protecţie specială, respectiv ale profesioniştilor care îndeplinesc condiţiile conform standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei drepturilor copilului;– numele şi prenumele persoanelor responsabile, respectiv ale profesioniştilor din serviciile din alte domenii decât cel al protecţiei copilului, de exemplu: servicii medicale furnizate în unităţi spitaliceşti sau ambulatorii, servicii educaţionale furnizate în unităţile de învăţământ, servicii de reabilitare a copilului abuzat, neglijat şi exploatat sau a copilului cu dizabilităţi aparţinând sistemului de sănătate.Serviciile furnizate de OPA se pot înscrie la oricare din domeniile menţionate în PIP, în funcţie de situaţie:– centrele de zi se înscriu la rubrica "Protecţia copilului"; dacă în centrul de zi sunt furnizate servicii educaţionale avizate de inspectoratele şcolare, acest lucru se menţionează în rubrica corespunzătoare, respectiv "Educaţie formală şi nonformală/informală";– centrele de zi pentru reabilitarea copilului cu dizabilităţi se înscriu la rubrica "Reabilitare".Serviciile de reabilitare (pentru copilul cu dizabilităţi sau pentru copilul abuzat, neglijat şi exploatat) se înscriu separat la rubrica corespunzătoare, indiferent de provenienţa furnizorului, respectiv "Protecţia copilului", "Educaţie formală şi nonformală/informală" sau "Sănătate".La rubrica "Observaţii" se vor înscrie motivele pentru care nu s-au îndeplinit obiectivele, precum şi serviciile necesare pentru copilul respectiv şi care nu sunt disponibile pentru moment. –––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x