Notă …
Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 626 din 6 iulie 2001, publicată de MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Prezentele norme metodologice reglementează modul de aplicare a dispozițiilor Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului, denumita în continuare lege, precum și regimul concesionarii și al arendării acestor terenuri. +
Articolul 2Agenția Domeniilor Statului, denumita în continuare A.D.S., este imputernicita sa exercite în numele statului prerogativele ce decurg din calitatea de acționar la societățile comerciale prevăzute la art. 1 și 2 din lege, denumite în continuare societăți comerciale. +
Articolul 3A.D.S. numește reprezentanții săi în adunarea generală a acționarilor, mandatandu-i în mod corespunzător. +
Articolul 4(1)Pentru acțiunile deținute de stat la societățile comerciale prevăzute în anexele nr. 1, 3 și 4 la lege, în termen de 15 zile de la data publicării prezentelor norme metodologice în Monitorul Oficial al României, Partea I, administratorii acestora vor îndeplini toate formalitățile legale necesare în vederea înregistrării ca acționar a A.D.S. la oficiul registrului comerțului și la societatea de registru independent cu care au încheiat contract.(2)Pentru societățile comerciale preluate de A.D.S. ulterior intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice administratorii societăților comerciale au obligația ca în termen de 15 zile de la data încheierii protocoalelor prevăzute la art. 4 din prezenta hotărâre sa îndeplinească procedurile prevăzute la alin. (1). +
Articolul 5Capitalul social al societăților comerciale cărora li s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor se majorează de drept cu valoarea terenurilor menționate în certificat, în cazul în care operațiunea nu a fost deja efectuată. +
Articolul 6Administratorii sunt obligați sa convoace adunarea generală extraordinară a acționarilor și sa înregistreze majorarea capitalului social la oficiul registrului comerțului în termen de cel mult 30 de zile de la data publicării prezentelor norme metodologice, societatea comercială fiind scutită de plată taxelor și a oricăror alte obligații legate de aceasta operațiune. +
Articolul 7În cazul în care valoarea terenurilor cu destinație agricolă aflate în administrarea A.D.S. a fost inclusă în capitalul social al societăților comerciale prevăzute la art. 1 și 2 din lege, A.D.S. va mandata reprezentanții săi în adunarea generală a acționarilor respectivelor societăți comerciale sa ceara convocarea adunării generale extraordinare a acționarilor în vederea reducerii capitalului social cu valoarea acestor terenuri. +
Articolul 8(1)În cazul societăților comerciale aflate în procedurile prevăzute de Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare și a falimentului, republicată, hotărârea de reducere a capitalului social cu valoarea terenului cu destinație agricolă se ia de către judecatorulsindic, potrivit procedurii civile.(2)Diminuarea capitalului social în urma operațiunilor prevăzute la alin. (1) se face cu valoarea actuala de înregistrare a terenurilor din evidentele contabile. +
Articolul 9(1)Terenurile cu destinație agricolă a căror retrocedare se solicita în conformitate cu prevederile Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările ulterioare, și ale Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii nr. 169/1997, cu modificările ulterioare, se transmit de A.D.S. comisiilor locale, pe bază de protocol, la cererea comisiilor județene, conform modelului aprobat de Consiliul de administrație al A.D.S.(2)Anterior încheierii protocolului prevăzut la alin. (1) vor fi parcurse următoarele etape:a)prezentarea către A.D.S. a cererii comisiei județene de aplicare a Legii fondului funciar, împreună cu actele ce stau la baza acesteia, precum și a documentației de predare a terenurilor cu destinație agricolă, stabilită de Consiliul de administrație al A.D.S.; … b)verificarea de către direcțiile de specialitate din cadrul A.D.S. a legalității documentației prezentate. … +
Articolul 10Suprafețele de teren cu destinație agricolă care fac obiectul contractelor de concesiune încheiate de A.D.S. anterior reconstituirii sau constituirii dreptului de proprietate conform prevederilor Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările ulterioare, și ale Legii nr. 1/2000, cu modificările ulterioare, se diminuează corespunzător cu suprafețele retrocedate. +
Capitolul IIAgenția Domeniilor Statului – Organizarea, funcționarea și delimitarea patrimoniului acesteia +
Secţiunea 1Organizarea și funcționarea Agenției Domeniilor Statului. Veniturile și cheltuielile +
Articolul 11(1)Sediul central al A.D.S. este în municipiul București, str. Știrbei Vodă nr. 43, sectorul 1.(la 11-03-2004,
Alin. (1) al art. 11 a fost modificat de articolul unic din HOTĂRÂREA nr. 270 din 26 februarie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 216 din 11 martie 2004.
)
(2)A.D.S., înființată în baza art. 4 alin. (1) din lege, preia prin protocol activul și pasivul instituției înființate în baza Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 198/1999. +
Articolul 12(1)Atribuțiile și structura organizatorică ale A.D.S. se aproba prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.(la 29-09-2020,
sintagma: ministrului agriculturii, alimentației și pădurilor a fost înlocuită de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 811 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020
)
(2)În cel mult 45 de zile de la data aprobării structurii organizatorice A.D.S. va organiza concurs pentru angajarea personalului necesar în vederea desfășurării activității. +
Articolul 13(1)Veniturile încasate de A.D.S. se virează semestrial în contul Fondului "Dezvoltarea agriculturii românești" după deducerea cheltuielilor proprii aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli.(2)Constituie venituri încasate de A.D.S. următoarele:a)venituri încasate din vânzarea acțiunilor emise de societățile comerciale aflate în portofoliul A.D.S.; … b)venituri din încasarea redevenței conform contractelor de concesionare a terenurilor, precum și venituri din încasarea redevenței conform contractelor de concesionare a bunurilor, activităților și serviciilor;(la 29-09-2020,
Litera b) din Alineatul (2) , Articolul 13 , Sectiunea 1 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 811 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020
)
… c)venituri obținute din contracte de arenda, precum și cele obținute în baza altor contracte; … d)venituri din dobânzi bancare, dobânzi aferente titlurilor de stat etc.; … e)venituri din dividende; … f)venituri realizate din vânzarea caietelor de sarcini, a dosarelor de prezentare etc.; … g)venituri din chirii; … h)alte venituri prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat. … (3)Constituie cheltuieli ale A.D.S. următoarele:a)cheltuieli proprii de organizare și funcționare, efectuate în scopul privatizării, concesionarii sau arendării: cheltuieli de personal, cheltuieli materiale și servicii, cheltuieli de capital; … b)cheltuieli legate de plată onorariilor pentru consultanți, agenți de privatizare, cabinete sau societăți profesionale de avocatura și cele pentru realizarea privatizării societăților comerciale; … c)cheltuieli aferente lansării ofertei de vânzare pe piața de capital, inclusiv comisioanele și taxele; … d)costuri implicate de închiderea operațională, reorganizarea și/sau lichidarea societăților comerciale; … e)plata rapoartelor de evaluare, cheltuieli de publicitate, taxe notariale, taxe de registru, taxe judiciare și de timbru, taxe pentru avize de mediu; … f)cheltuieli pentru înregistrarea transferului acțiunilor la A.D.S.; … g)sumele plătite efectiv cumpărătorilor în executarea garanțiilor acordate acestora și/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea ori stingerea pretențiilor formulate de cumpărători; … h)sumele plătite efectiv concesionarului sau terților în executarea contractelor de concesiune, cu titlu de despăgubiri pentru nerespectarea obligațiilor de mediu, și/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea ori stingerea pretențiilor formulate de aceștia; … i)sumele plătite efectiv terților prevăzuți la art. 85 lit. a), în vederea pregătirii procesului de concesionare; … j)cheltuielile aferente inventarierii și intabulării dreptului asupra terenurilor proprietate publică sau privată a statului; … k)cheltuieli corespunzătoare întocmirii balanței terenurilor, stabilirii bonitații terenurilor pe clase de calitate în vederea calculării redeventei, pentru verificarea respectării tehnologiilor culturilor din asolamente, alte impozite și taxe; … l)cheltuieli pentru preluarea, transportul, depozitarea, condiționarea și valorificarea redeventei sau rentei preluate în natura; … m)cheltuieli cu asigurările; … n)alte cheltuieli cuprinse în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat. … +
Articolul 14(1)Sumele ce se virează în contul Fondului "Dezvoltarea agriculturii românești" se stabilesc ca diferența între veniturile totale încasate efectiv până la finele semestrului și cheltuielile totale aprobate prin bugetul de venituri și cheltuieli pentru aceeași perioadă.(2)Virarea sumelor calculate conform alin. (1) se efectuează în primele 10 zile lucrătoare ale semestrului următor pentru semestrul expirat.(3)A.D.S. are obligația sa deruleze fondurile rezultate din activitățile desfășurate prin conturi bancare purtătoare de dobânzi. +
Articolul 15Sumele colectate în contul Fondului "Dezvoltarea agriculturii românești" sunt destinate programelor de dezvoltare a piețelor interne și externe, programelor de cercetare, programelor de dezvoltare a fermelor private și altor programe, inclusiv cele de restructurare a societăților comerciale din domeniul de activitate al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în scopul privatizării eficiente a acestora. Aceste programe se aproba prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.(la 29-09-2020,
sintagma: Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor a fost înlocuită de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 811 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020
)
(la 29-09-2020,
sintagma: ministrului agriculturii, alimentației și pădurilor a fost înlocuită de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 811 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020
)
+
Secţiunea a 2-aAcțiuni pentru delimitarea patrimoniului Agenției Domeniilor Statului +
Articolul 16Inventarul terenurilor cu destinație agricolă, întocmit de A.D.S., cuprinde următoarele elemente:A.Teren agricol productiv:(i)arabil; … (ii)vii; … (iii)livezi; … (iv)pepiniere viticole și pomicole; … (v)plantații de hamei și duzi; … (vi)pășuni; … (vii)fânețe; … (viii)sere și solarii; … (ix)rasadnite și altele asemenea. … … B.Teren neagricol:(i)vegetație forestieră; … (ii)pășuni împădurite; … (iii)construcții și instalații zootehnice; … (iv)amenajări piscicole și de îmbunătățiri funciare; … (v)drumuri tehnologice și de exploatare agricolă; … (vi)platforme și spații de depozitare; … (vii)terenuri neproductive care pot fi amenajate și folosite pentru producție agricolă. … … +
Articolul 17(1)A.D.S. va inventaria și terenurile care fac obiectul retrocedarii și împroprietăririi în baza unor legi speciale, precum și terenurile pentru care nu exista înregistrat un drept de proprietate. De asemenea, A.D.S. va întocmi și va reactualiza balanța terenurilor agricole care aparțin domeniului public sau privat al statului pentru fiecare societate comercială.(2)Oficiile de cadastru, geodezie și cartografie sunt obligate sa întocmească planurile cadastrale ale terenurilor cu destinație agricolă, pe categorii de folosința și clase de calitate, și sa delimiteze suprafețele ce fac obiectul retrocedarii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările ulterioare, și ale Legii nr. 1/2000, cu modificările ulterioare.(3)Planurile cadastrale prevăzute la alin. (2) vor fi întocmite și înaintate la A.D.S. cu titlu gratuit, fără să fie necesară vreo cerere prealabilă în acest sens. +
Articolul 18Operațiunile de inventariere prevăzute la art. 16 și 17 sunt reglementate prin ordin comun al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și al ministrului administrației publice.(la 29-09-2020,
sintagma: ministrului agriculturii, alimentației și pădurilor a fost înlocuită de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 811 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020
)
+
Articolul 19Terenurile cu destinație agricolă rămase în domeniul public sau privat al statului după retrocedare, aflate în administrarea A.D.S., vor avea specificate clasele de calitate. +
Articolul 20În situația formulării unor sesizări și reclamații A.D.S. împreună cu direcțiile generale pentru agricultura și industrie alimentara județene, respectiv a municipiului București, denumite în continuare D.G.A.I.A., și cu oficiile de cadastru, geodezie și cartografie județene, respectiv al municipiului București, denumite în continuare O.C.G.C., verifica legalitatea cererilor care au stat la baza dobândirii calității de acționar sau de locator, iar în situația în care se constată că au fost săvârșite abuzuri prin acte administrative se pot prevala de prevederile art. 60-62 din Legea nr. 18/1991, republicată, sau pot sesiza instanțele judecătorești în a căror rază teritorială este situat terenul agricol. +
Articolul 21În scopul protejării exploatațiilor agricole viabile și eficiente, A.D.S. va stabili amplasamentele pentru terenurile care fac obiectul reconstituirii dreptului de proprietate. +
Articolul 22Înscrierea în cartea funciară a dreptului de proprietate publică sau privată a statului, după caz, se face în baza procesului-verbal de inventariere semnat de A.D.S., D.G.A.I.A și O.C.G.C. și a planurilor cadastrale întocmite de O.C.G.C. +
Articolul 23Societățile comerciale cu capital majoritar de stat, companiile și societățile naționale, institutele și stațiunile de cercetare și producție agricolă, prevăzute în anexele la lege, pot exercita, în termen de maximum 45 de zile de la data publicării legii în Monitorul Oficial al României, Partea I, dreptul de preemțiune în concesionarea terenurilor deținute în exploatare și aflate în domeniul public sau privat al statului, până la privatizarea acestora, formuland în acest sens o cerere către A.D.S. +
Articolul 24Contractele de concesiune încheiate cu institutele și stațiunile de cercetări și unitățile de învățământ agricol și silvic pentru terenurile proprietate publică a statului, destinate realizării obiectivului cercetării, vor avea prevăzută redeventa zero. +
Articolul 25Redeventa minima va fi stabilită de Consiliul de administrație al A.D.S. în funcție de clasele de calitate ale terenurilor concesionate. +
Articolul 26Contractul de concesiune încetează de drept la data privatizării, precum și în cazul declanșării lichidării administrative sau a falimentului. +
Articolul 27În situația în care exista societăți comerciale ale căror pachete majoritare de acțiuni au fost vândute anterior intrării în vigoare a Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 198/1999, terenul agricol aferent desfășurării obiectului de activitate al acestor societăți va fi concesionat de A.D.S. Aceste societăți comerciale pot să își exercite un drept de preemțiune în maximum 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice. +
Articolul 28În situația în care societățile menționate la art. 8 alin. (3) din lege și la art. 27 din prezentele norme metodologice nu își manifesta dreptul de preemțiune, A.D.S. va concesiona terenurile prin metoda licitației cu plic închis. +
Capitolul IIIVânzarea acțiunilor societăților comerciale ce dețin în exploatare terenuri cu destinație agricolă, precum și concesionarea bunurilor proprietate publică sau privată a statului și a activităților sau serviciilor aparținând domeniului public al statului +
Secţiunea 1Pregătirea privatizării +
Articolul 29Prin investitor se înțelege orice persoană fizica sau juridică, română sau străină. Investitor nu poate fi o persoană juridică română de drept public sau o societate comercială la care statul român ori o autoritate a administrației publice locale deține mai mult de 33% din totalul acțiunilor cu drept de vot în adunarea generală a acționarilor. +
Articolul 30Concedentul poate iniția procedura de concesionare prin întocmirea studiului de oportunitate, a caietului de sarcini și prin publicarea anunțului privind organizarea licitației. +
Articolul 31Orice investitor interesat poate iniția procedura de concesionare prin înaintarea unei scrisori de intenție adresate concedentului, înregistrată de concedent în registrul "Candidaturi și oferte". Scrisoarea de intenție va cuprinde datele de identificare a investitorului, manifestarea ferma și serioasă a intenției de concesionare, obiectul concesiunii, planul de afaceri. +
Articolul 32În termen de 30 de zile de la primirea scrisorii de intenție care îndeplinește toate condițiile prevăzute la art. 31 A.D.S. va comunică investitorului condițiile în care poate participa la cumpărarea de acțiuni și/sau la concesionarea terenului. +
Articolul 33A.D.S. întocmește lista cuprinzând societățile comerciale aflate în lichidare administrativă sau în faliment, ale căror terenuri agricole pot face obiectul procedurii de concesionare fără declanșarea procedurii de privatizare. +
Articolul 34Lista cuprinzând societățile comerciale prevăzute la art. 33, ale căror terenuri agricole pot face obiectul procedurii de concesionare fără declanșarea procedurii de privatizare, va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, și va cuprinde:a)datele de identificare a agentului economic; … b)suprafața totală de teren agricol ce urmează să fie concesionată. … +
Articolul 35(1)A.D.S. va elabora proceduri interne în baza cărora se va desfășura procesul de privatizare și/sau de concesionare. Procedurile vor fi aprobate de Consiliul de administrație al A.D.S. în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice.(2)Procedurile privind vânzarea de acțiuni, precum și concesionarea terenurilor agricole, aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, vor continua conform prevederilor acestora, cu recunoașterea valabilității actelor și etapelor parcurse. +
Secţiunea a 2-aVânzarea de acțiuni și oferta publică de vânzare +
Articolul 36Procesul de privatizare a societăților comerciale se declanșează concomitent cu procedura de concesionare a terenurilor cu destinație agricolă din exploatarea acestor societăți, pe baza listelor publicate conform legii. +
Articolul 37(1)A.D.S. va da publicității prin intermediul mijloacelor de informare în masa anunțul publicitar elaborat pentru vânzarea acțiunilor și concesionarea terenurilor din domeniul public sau privat al statului aflate în exploatarea societăților comerciale prevăzute la art. 1 și 2 din lege, precum și a societăților comerciale aflate în lichidare administrativă sau în faliment.(2)Anunțul va fi publicat atât într-un cotidian național, cat și în unul local din județul/județele în care este situat terenul.(3)Președinții consiliilor de administrație ale societăților comerciale au obligația de a afișa de îndată la sediul societății comerciale anunțul publicitar prevăzut la alin. (1). +
Articolul 38Anunțul publicitar va fi întocmit în baza dosarului de prezentare și a studiului de oportunitate întocmit de A.D.S. și va cuprinde informații minime cu privire la:a)denumirea și sediul A.D.S.; … b)denumirea, sediul social, numărul de înmatriculare la oficiul registrului comerțului și codul fiscal ale societății comerciale care se privatizează; … c)obiectul principal de activitate, capitalul social, numărul total de acțiuni, valoarea nominală a unei acțiuni și structura acționariatului, conform ultimei cereri de înscriere de mențiuni la registrul comerțului; … d)numărul de acțiuni oferite spre vânzare și procentul acestora din totalul acțiunilor; … e)metoda de vânzare; … f)oferta de preț pentru o acțiune și pentru pachetul pus în vânzare; … g)persoana desemnată sa dea relații suplimentare (numele și prenumele, numărul de telefon, fax); … h)criteriile de preselecție, dacă este cazul; criteriile de preselecție se stabilesc de A.D.S. și se pot referi la identificarea, bonitatea și capacitatea economico-financiară, tehnica și juridică ale potențialului cumpărător de a prezenta o ofertă de cumpărare corespunzătoare cerințelor A.D.S.; … i)locul unde și data până la care se depun documentele care atesta îndeplinirea criteriilor de precalificare, dacă este cazul; … j)instrucțiuni privind condițiile depunerii de oferte finale ori, după caz, preliminare și neangajante, precum și data și locul deschiderii acestora; pentru depunerea ofertelor se va stabili un termen de maximum 120 de zile, dar nu mai mic de 20 de zile de la publicarea anunțului de vânzare; … k)alte date considerate importante. … +
Articolul 39Valabilitatea ofertei de vânzare este de maximum 180 de zile calendaristice de la data primului anunț publicitar. +
Articolul 40(1)Dosarul de prezentare va cuprinde în principal următoarele elemente:a)informații generale: denumirea, forma juridică, sediul principal și, dacă este cazul, sediile secundare, numărul de înmatriculare la oficiul registrului comerțului, codul fiscal, codul poștal, numerele de telefon, fax, capitalul social, inclusiv numărul total de acțiuni, valoarea nominală a acțiunilor și structura acționariatului, conform ultimei cereri de înscriere de mențiuni la registrul comerțului, obiectul de activitate, numărul și structura numerică ale personalului salariat; … b)date privind situația patrimonială, cu referire la:(i)terenuri: suprafața, amplasarea, destinația, valoarea de înregistrare în contabilitate, situația juridică; … (ii)clădiri principale: amplasarea, suprafața construită și desfășurata -, destinația, vechimea, valoarea de înregistrare în contabilitate, situația juridică; … (iii)investiții în curs: descrierea sumară, valoarea totală, procentul de realizare, data finalizarii; … (iv)participări la alte societăți comerciale: denumirea și numărul de înmatriculare ale acestor alte societăți, procentul deținut din capitalul social, precum și valoarea nominală a capitalului social deținut; … (v)bunurile imobile ipotecate și bunurile mobile care fac obiectul unei garanții reale mobiliare, bunurile asupra cărora poarta un privilegiu special, precum și bunurile imobile revendicate de terți; … (vi)bunurile care fac obiectul contractelor de locație de gestiune, de închiriere, asociație în participațiune sau leasing; … (vii)drepturile de proprietate industriala deținute: brevete de invenție, mărci, desene și modele industriale; … (viii)litigiile cu o valoare mai mare de 500.000.000 lei, prezentate distinct în funcție de calitatea procesuala; … … c)date privind situația economico-financiară: bilanț simplificat – conform bilanțului pe anul precedent și ultimei balanțe din anul în curs -, contul de profit și pierderi la sfârșitul anului precedent și la nivelul unui semestru al anului în curs sau, după caz, prin utilizarea datelor efectiv cumulate până în luna în care se calculează – și activul net contabil la data la care se întocmește dosarul de prezentare, inclusiv obligațiile societății comerciale față de Autoritatea pentru Privatizare și Administrarea Participatiilor Statului rezultate din fonduri pentru restructurare și dividende; … d)certificatele de sarcini fiscale; … e)obligațiile de mediu ce trebuie să fie îndeplinite de societatea comercială, conform avizului de mediu eliberat de autoritatea de mediu competența, și surse potențiale de răspundere a societății comerciale pentru daune cauzate mediului, evidențiate în avizul de mediu; … f)oferta de vânzare și, dacă este cazul, de concesionare; … g)valabilitatea prețului/acțiune din oferta de vânzare. … (2)Conținutul dosarului de prezentare a societății comerciale poate varia de la caz la caz, în raport cu specificul societății comerciale supuse privatizării și cu metoda de vânzare. +
Articolul 41În cazul vânzării acțiunilor prin oferta publică datele și informațiile cuprinse în dosarul de prezentare vor fi cele indicate în Normele emise de Comisia Naționala a Valorilor Mobiliare privind prospectul de oferta publică. În cazul vânzării de valori mobiliare pe piața de capital internaționala se vor respecta regulile de informare a investitorilor, specifice pieței pe care se efectuează tranzacția respectiva. +
Articolul 42O dată cu dosarul de prezentare A.D.S. va întocmi și un caiet de sarcini care va cuprinde în principal următoarele elemente:a)instrucțiunile pentru întocmirea ofertei de cumpărare; … b)documentele de participare ce însoțesc oferta de cumpărare. … +
Articolul 43În situația în care privatizarea unei societăți comerciale este însoțită și de concesionarea terenului aflat în exploatarea ei A.D.S. va întocmi și studiul de oportunitate privind concesionarea, care va cuprinde cel puțin elementele prevăzute la art. 7 din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor. +
Articolul 44Răspunderea cu privire la realitatea, corectitudinea și actualitatea datelor care stau la baza întocmirii dosarului de prezentare, a calculării prețului de oferta, a acțiunilor, precum și la baza întocmirii prospectului de oferta publică, după caz, revine în totalitate administratorilor și cenzorilor societății comerciale emitente. +
Articolul 45Acțiunile societăților comerciale se vor vinde la prețul de piața rezultat din raportul dintre cerere și oferta, fără sa existe un preț minim de vânzare. În cazul în care, în urma negocierilor, prețul cel mai bun obținut este sub prețul de oferta al A.D.S., consiliul de administrație decide asupra oportunității încheierii contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni la prețul oferit. +
Articolul 46A.D.S. dispune întocmirea raportului de evaluare de către un evaluator autorizat, persoana fizica sau juridică, română sau străină, agreat de A.D.S. și angajat prin contract. Contractul se încheie cu societatea comercială sau cu A.D.S., potrivit hotărârii consiliului de administrație. +
Articolul 47În vederea realizării atribuțiilor sale A.D.S. va putea angaja serviciile unor firme de consultanța în domeniul financiar-contabil, audit, juridic, evaluări etc., precum și ale unor experți, după caz. +
Articolul 48Prețul stabilit în baza raportului de evaluare întocmit de evaluator și a aprecierilor experților din cadrul A.D.S. va fi prețul de pornire al negocierii directe cu preselecție și este valabil pentru toate negocierile desfășurate în termenul de valabilitate a ofertei prevăzut la art. 39. +
Articolul 49(1)Pentru societățile comerciale care au un capital social de până la 4 miliarde lei și teren agricol de până la 500 ha și care nu este ocupat cu plantații, sere, solarii, iazuri etc. raportul de evaluare poate fi întocmit, potrivit hotărârii consiliului de administrație, de către A.D.S., sub forma unui raport de evaluare simplificat.(2)Instrucțiunile privind modul de întocmire a raportului de evaluare simplificat se aproba prin hotărâre a Consiliului de administrație al A.D.S.(3)Lista cuprinzând societățile comerciale pentru care se întocmește raport de evaluare simplificat se aproba prin hotărâre a Consiliului de administrație al A.D.S. +
Articolul 50Pentru întocmirea raportului de evaluare președinții consiliilor de administrație ale societăților comerciale sunt obligați sa pună la dispoziție evaluatorului toate datele necesare, în termenul stabilit de A.D.S. +
Articolul 51Metoda de vânzare a acțiunilor către investitorii interesați se stabilește prin hotărâre a Consiliului de administrație al A.D.S. +
Articolul 52Metodele vânzării de acțiuni pot fi oferta publică de vânzare și negocierea directa cu preselecție. +
Articolul 53Vânzarea de acțiuni prin oferta publică de vânzare se face cu respectarea prevederilor Legii nr. 52/1994 privind valorile mobiliare și bursele de valori, precum și ale celorlalte acte normative în domeniu. +
Articolul 54În cazul vânzării acțiunilor prin oferta publică de vânzare, prin metode specifice pieței de capital, potrivit art. 14 alin. (1) lit. a) din lege, datele și informațiile cuprinse în prospectul de oferta publică vor fi cele indicate în Normele emise de Comisia Naționala a Valorilor Mobiliare privind prospectul de oferta publică ori, după caz, în alte reglementări aplicabile tranzacției respective. În situația vânzării de valori mobiliare pe piața de capital internaționala se vor respecta regulile de informare a investitorilor, specifice pieței pe care se efectuează tranzacția respectiva. +
Articolul 55Vânzarea acțiunilor prin oferta publică de vânzare se face prin intermediul unor societăți de valori mobiliare agreate de A.D.S. Criteriile de selecție și punctajele pentru licitația organizată în scopul selectării societăților de valori mobiliare agreate se stabilesc prin hotărâre a Consiliului de administrație al A.D.S. +
Articolul 56Prospectul de oferta publică de vânzare va conține și studiul de oportunitate întocmit în vederea concesionarii terenului administrat de societatea comercială, precum și contractul-cadru de concesiune a terenului. +
Articolul 57Prin prospectul de oferta publică de vânzare A.D.S. și societatea emitenta vor prezenta în mod distinct, pe baza situației cunoscute la data întocmirii prospectului de oferta publică, riscurile pe care și le asuma cumpărătorul prin eventuala aplicare a Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările ulterioare, și ale Legii nr. 1/2000, cu modificările ulterioare, precum și a oricăror alte acte normative. +
Articolul 58Oferta publică de vânzare va fi făcuta pentru tot pachetul de acțiuni deținut de A.D.S., cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (2) din lege, de regula prin metoda "totul sau nimic". Pentru subscrierea în condițiile art. 14 alin. (2) din lege persoanele îndreptățite vor prezenta intermediarului dovada calității de salariat/membru al conducerii societății comerciale la data deschiderii ofertei. Dovezile vor rămâne în original la intermediar care se va îngriji și de păstrarea acestora. +
Articolul 59Consiliul de administrație al A.D.S. aproba:a)prețul de pornire al procedurii de vânzare prin oferta publică. Prețul include taxa de autorizare, comisionul de intermediere și toate celelalte cheltuieli legate de vânzarea prin oferta publică; … b)metoda de tranzactionare pe piața de capital, avându-se în vedere situația concretă a fiecărei societăți comerciale; … c)conținutul proiectului de prospect de oferta publică; … d)contractul de intermediere încheiat cu una dintre societățile de valori mobiliare agreate, în condițiile art. 55; … e)prețul de pornire al vânzării și nivelul minim acceptabil, în cazul metodelor de tranzactionare care presupun proceduri de identificare a prețului de echilibru între cerere și oferta (licitație olandeza, licitație specială deschisă etc.). … +
Articolul 60A.D.S. elaborează proceduri interne referitoare la vânzarea de acțiuni prin oferta publică de vânzare.Negocierea directa cu preselecție +
Articolul 61(1)Criteriile de preselecție în vederea alegerii investitorilor care participa la negocierea privind vânzarea de acțiuni sunt următoarele:● pentru persoanele fizice:a)pregătirea de specialitate în domeniul agricol, dovedită cu actele eliberate de instituțiile de învățământ; … b)declarație pe propria răspundere că nu are contracte reziliate din culpa sa sau restante la plățile datorate în baza unor contracte de vânzare-cumpărare de acțiuni, încheiate cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale sau cu alte instituții publice implicate, sau în baza unor contracte de concesionare a terenurilor agricole, încheiate cu A.D.S.;(la 29-09-2020,
sintagma: Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor a fost înlocuită de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 811 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020
)
… ● pentru persoanele juridice:a)să facă dovada înregistrării și funcționarii legale (act constitutiv, certificat de înmatriculare, cod fiscal etc.); … b)să aibă în obiectul de activitate "activitate agricolă" – grupa 01 din Codul CAEN; … c)să facă dovada experienței în domeniul agricol; … d)durata existenței persoanei juridice, potrivit actelor constitutive, să fie mai mare decât durata concesionarii, dacă este cazul; … e)declarație pe propria răspundere că nu are contracte reziliate din culpa sa sau restante la plățile datorate în baza unor contracte de vânzare-cumpărare de acțiuni, încheiate cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale sau cu alte instituții publice implicate, sau în baza unor contracte de concesionare a terenurilor agricole, încheiate cu A.D.S.(la 29-09-2020,
sintagma: Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor a fost înlocuită de Punctul 1, ARTICOL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 811 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020
)
… (2)Asociațiile constituite în conformitate cu art. 16 din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăților comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare, nu sunt supuse prevederilor alin. (1) lit. b) și c) referitoare la persoanele juridice. +
Articolul 62(1)Pentru participarea la negocierea cu preselecție potențialii cumpărători depun la sediul A.D.S. următoarele documente:a)dovada privind depunerea garanțiilor de participare; … b)dovada privind achitarea prețului dosarului de prezentare și a caietului de sarcini; … c)împuternicirea acordată persoanei care reprezintă investitorul la negociere, care trebuie să fie expresă, iar dacă provine din partea unei persoane fizice, să fie în forma autentică; … d)documentele care certifica identitatea și calitatea investitorului, astfel: … (2)Documentele care certifica identitatea și calitatea investitorului persoana juridică română sunt:a)copia legalizată de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerțului, de pe actul constitutiv, inclusiv de pe actele adiționale și de pe certificatul de înregistrare fiscală; … b)scrisoare de bonitate financiară, eliberata de o banca română, conform modelului-cadru aprobat de Consiliul de administrație al A.D.S.; … c)dovezi privind achitarea obligațiilor fiscale către toți creditorii bugetari, prin prezentarea certificatelor de atestare fiscală eliberate de titularii acestor creanțe bugetare; … d)declarație semnată de reprezentantul legal, potrivit căreia societatea comercială nu se afla în reorganizare judiciară sau în faliment; … e)documentele menționate la lit. b), c) și d) vor fi prezentate în original. … (3)Documentele care certifica identitatea și calitatea investitorului persoana juridică străină sunt:a)actul de înmatriculare a societății comerciale străine; … b)scrisoare de bonitate financiară, eliberata de o banca română sau de o banca străină cu care o banca română are relații de corespondent, conform modelului-cadru aprobat de Consiliul de administrație al A.D.S.; … c)declarație semnată de reprezentantul legal, potrivit căreia societatea comercială nu se afla în reorganizare judiciară sau în faliment; … d)toate documentele depuse de ofertanți, cu excepția cazului în care acestea reprezintă rapoarte de activitate sau situații financiare, vor fi prezentate în original și în copie legalizată. Toate aceste documente vor fi însoțite de traducerea legalizată în limba română. … (4)Documentele care certifica identitatea și calitatea investitorului comerciant, persoana fizica sau asociație familială, sunt:a)copie legalizată de pe actul de identitate și de pe autorizația de funcționare eliberata de autoritatea competentă sau de pe actul legal de constituire, după caz; … b)dovezi privind achitarea obligațiilor fiscale către toți creditorii bugetari, prin prezentarea unor certificate de atestare fiscală, eliberate de titularii acestor creanțe bugetare. … (5)Documentele care certifica identitatea și calitatea investitorului, asociație agricolă constituită în baza Legii nr. 36/1991, sunt:a)procesul-verbal al adunării constitutive în original sau copie legalizată; … b)acte doveditoare privind calitățile și capacitățile asociaților/angajaților acestora: curriculum vitae, diplome de studii – în copie legalizată; … c)certificat de cazier judiciar pentru fiecare membru al asociației; … d)dovada privind achitarea în termenele legale a obligațiilor fiscale prin prezentarea certificatului de atestare fiscală eliberat de organul fiscal competent pentru toți membrii asociației; … e)actele de proprietate asupra terenului (proces-verbal de punere în posesie, titlu de proprietate) ale tuturor membrilor asociației, în copie legalizată; … f)acte de donație, contracte de schimb, acte de vânzare-cumpărare privind terenul deținut de fiecare asociat, copii legalizate; … g)alte acte care atesta dobândirea dreptului de proprietate provenit din succesiune, accesiune, vânzare silită sau uzucapiune etc., pentru fiecare asociat, copie legalizată; … h)dovada privind intabularea actelor de proprietate în cartea funciară, cu indicarea cotei fiecărui coproprietar, potrivit art. 46 din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996. … (6)Documentele care certifica identitatea și calitatea investitorului, societate agricolă constituită în baza Legii nr. 36/1991, sunt:a)dovada privind constituirea legală a societății agricole:● copii legalizate de pe statut și de pe actul de constituire;● copie legalizată de pe încheierea judecătorească prin care se dispune înscrierea societății în Registrul societăților agricole, cu menționarea poziției din registru; … b)copii legalizate de pe actele adiționale și dovada privind menționarea acestora în Registrul societăților agricole; … c)scrisoare de bonitate financiară, eliberata de o banca română, conform modelului-cadru aprobat de Consiliul de administrație al A.D.S.; … d)dovezi privind achitarea obligațiilor fiscale către toți creditorii bugetari, prin prezentarea unor certificate de atestare fiscală eliberate de titularii acestor creanțe bugetare; … e)declarație semnată de reprezentantul legal, potrivit căreia societatea nu se afla în reorganizare judiciară sau în faliment; … f)lista cuprinzând asociații intrati/iesiti în cursul anului curent, cu menționarea valorii părților sociale subscrise/retrase, după caz; … g)suma maxima admisă de adunarea generală a asociaților până la care consiliul de administrație al societății poate angaja societatea în cursul anului curent (copie de pe procesul-verbal al adunării generale a asociaților); … (7)Documentele care certifica identitatea și calitatea investitorului persoana fizica română: copie de pe actul de identitate și certificatul de cazier judiciar.(8)Documentele care certifica identitatea și calitatea investitorului persoana fizica străină: copie de pe pasaport și certificatul de cazier, traducere legalizată.(9)Neprezentarea sau prezentarea incompleta a documentelor de participare conduce la excluderea respectivului ofertant.(10)Prezentarea unor declarații pe propria răspundere, false sau incomplete, da dreptul A.D.S. sa excludă ofertantul din orice faza a procedurii sau, după caz, sa rezilieze eventualul contract încheiat cu ofertantul respectiv, urmând reluarea procedurii.(11)Rezoluțiunea contractului în aceste condiții atrage revenirea întregului pachet de acțiuni vândute în patrimoniul A.D.S., fără restituirea sumelor plătite până la data rezolutionarii, care vor fi reținute cu titlu de daune-interese. +
Articolul 63La negocierea directa cu preselecție pentru societățile comerciale care nu dețin terenuri cu destinație agricolă criteriul de departajare a ofertanților este prețul/acțiune, în condițiile art. 14 alin. (3) din lege. +
Articolul 64La negocierea directa cu preselecție pentru societățile comerciale care dețin terenuri cu destinație agricolă vânzarea acțiunilor se realizează concomitent cu concesionarea acestor terenuri. +
Articolul 65(1)Departajarea ofertanților după negocierea directa cu preselecție (în baza ofertei finale, ferme și definitive) se face pe baza unei grile de punctare care conține în principal următoarele elemente:a)preț/acțiune, cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (3) din lege; … b)nivelul redeventei oferite; … c)modalitatea de plată a acțiunilor; … d)investiții pentru dezvoltarea societății; … e)investiții minime pentru dezvoltarea exploatațiilor, pentru întreținerea, exploatarea și reabilitarea terenului, cu respectarea obligațiilor de mediu; … f)pregătirea de specialitate pentru persoanele fizice; … g)experiența în exploatarea terenului pentru persoane juridice. … (2)Pentru stabilirea echivalentului prețului/acțiune care se ia în calculul grilei de punctare aferente fiecărei oferte se procedează astfel:a)dacă sunt numai ofertanți care beneficiază de prevederile art. 14 alin. (3) din lege se ia în calcul prețul/acțiune înscris în oferta fiecărui investitor. Prețul/acțiune va fi cel înscris în oferta câștigătoare; … b)dacă sunt atât ofertanți care nu beneficiază de prevederile art. 14 alin. (3) din lege, cat și ofertanți care beneficiază de aceste prevederi, iar cel mai mare preț/acțiune oferit aparține unui ofertant din a doua categorie, prețul va fi cel înscris în oferta câștigătoare; … c)dacă sunt atât ofertanți care nu beneficiază de prevederile art. 14 alin. (3) din lege, cat și ofertanți care beneficiază de acestea, iar cel mai mare preț/acțiune oferit aparține unui ofertant din prima categorie, pentru ofertanții din a doua categorie care au oferit un preț cu cel mult 40% mai mic decât cel mai mare preț oferit, la calculul grilei de punctare se ia în calcul prețul/acțiune al acestora, la care se adauga 40% din cel mai mare preț oferit, iar prețul/acțiune rămâne cel înscris în oferta. … (3)În grila de punctare se înscriu și celelalte elemente din oferta finala, ferma și definitivă, se calculează punctajul, câștigător fiind ofertantul care obține punctajul cel mai mare. +
Articolul 66În situația în care A.D.S. a organizat prin metoda negocierii directe cu preselecție vânzarea de acțiuni concomitent cu concesionarea terenurilor, ofertantul declarat câștigător va semna în nume propriu contractul de vânzare-cumpărare a pachetului majoritar de acțiuni, urmând ca după înregistrarea la oficiul registrului comerțului a noii sale calități de acționar majoritar sa convoace adunarea generală a acționarilor și sa mandateze noul consiliu de administrație al societății sa desemneze persoana imputernicita sa încheie contractul de concesionare cu A.D.S., în condițiile asumate prin oferta sa. +
Articolul 67În cadrul negocierii contractului de vânzare-cumpărare se vor stabili clauze pentru păstrarea obiectului de activitate și protecția salariaților. +
Articolul 68(1)Asociațiile constituite în conformitate cu art. 16 din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare, precum și societățile comerciale agricole, asociațiile agricole și alte forme asociative din agricultura, cu personalitate juridică, pot cumpăra acțiuni emise de societățile comerciale, beneficiind de următoarele facilități: plata în rate egale sau descrescătoare, eșalonate pe o perioadă de maximum 5 ani de la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare, cu un avans de minimum 20% din prețul de adjudecare și cu o dobânda de 10% pe an.(2)Facilitățile prevăzute la alin. (1) se acordă doar în cazul privatizării societăților comerciale prin metoda negocierii directe cu preselecție. +
Articolul 69(1)Acțiunile dobândite în conformitate cu prevederile art. 15 din lege nu vor putea fi înstrăinate, sub sancțiunea nulității actului de înstrăinare, și nu vor putea fi distribuite chiar în situația achitării lor de către beneficiarii facilităților prevăzute la art. 15 din lege și nici nu vor putea fi grevate de sarcini până la achitarea integrală a întregului pachet de acțiuni achiziționat.(2)Neîndeplinirea din culpa de către beneficiarii facilităților prevăzute la art. 15 din lege a oricăreia dintre obligațiile contractuale da dreptul A.D.S. sa rezolutioneze contractul.(3)Rezoluțiunea contractului atrage revenirea întregului pachet de acțiuni vândute în patrimoniul A.D.S., fără restituirea sumelor plătite până la data rezolutiunii, care vor fi reținute cu titlu de daune-interese.(4)Sancțiunea rezolutiunii va putea fi dispusă prin hotărâre a Consiliului de administrație al A.D.S. după împlinirea a 30 de zile calendaristice de la data notificării. +
Articolul 70În aplicarea prevederilor art. 16 alin. (2) din lege Ministerul Finanțelor Publice va emite reglementări privind înregistrarea în contabilitate a sumelor respective.(2)Ordinea în care se vor face plățile prevăzute la art. 16 alin. (2) din lege este:a)dobânzi; … b)rate; … c)credite bancare pentru cumpărarea de acțiuni; … d)penalități de întârziere pentru neachitarea în termen a ratelor. … +
Articolul 71(1)Pentru acțiunile vândute cu plata în rate acțiunile neachitate se constituie gaj și se eliberează de sarcinile privind gajul pe măsura achitării lor.(2)Contractul de gaj pentru acțiunile neachitate se încheie concomitent cu contractul de vânzare-cumpărare a acțiunilor cu plata în rate și se actualizează în funcție de plățile efectuate. +
Articolul 72(1)Contractul de gaj pentru realizarea investițiilor necesare în vederea dezvoltării societății/aport de capital se încheie concomitent cu contractul de vânzare-cumpărare, prin gajarea unui procent din pachetul de acțiuni achitat, procent aprobat de Consiliul de administrație al A.D.S. Pentru acoperirea integrală a investițiilor angajate cumpărătorul va constitui garanții suplimentare.(2)Contractul de gaj va putea fi înregistrat în registrul acționarilor societății, la Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare, la societatea de registru independent sau la registrul comerțului, după caz, conform dispozițiilor legale. +
Secţiunea a 3-aConcesionarea sau arendarea terenurilor cu destinație agricolă, precum și concesionarea bunurilor proprietate publică sau privată a statului și a activităților și serviciilor publice +
Articolul 73Procedura concesionarii prin licitație cu plic închis se aplică în următoarele situații:a)concesionarea către investitorii interesați numai de concesionarea terenurilor cu destinație agricolă; … b)concesionarea terenurilor cu destinație agricolă care au fost exploatate de societățile comerciale aflate în lichidare administrativă sau în faliment. … +
Articolul 74(1)În cazul în care un investitor este interesat numai de concesionarea terenului cu destinație agricolă și nu solicita și cumpărarea de acțiuni ale societății comerciale care are în exploatare terenul respectiv vor putea fi concesionate numai terenurile care, potrivit studiului de oportunitate întocmit, nu sunt necesare societății comerciale pentru desfășurarea activității.(2)Scoaterea la licitație cu plic închis se face cu acordul Consiliului de administrație al A.D.S. +
Articolul 75(1)În situația în care societatea comercială se află în lichidare administrativă sau în faliment, A.D.S. va demara, pe baza studiului de oportunitate aprobat de consiliul de administrație, concesionarea prin metoda licitației cu plic închis a suprafeței de teren cu destinație agricolă care s-a aflat în exploatarea societății sau părți din suprafața totală de teren, urmărindu-se prin aceasta concesionarea în totalitate a 0suprafețelor de teren inițiale.(la 10-08-2009,
Alin. (1) al art. 75 a fost modificat de pct. 1 al articolului unic din HOTĂRÂREA nr. 859 din 22 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 556 din 10 august 2009.
)
(3)În situația în care pe suprafața de teren ce urmează să fie concesionată exista investiții (sere, plantații etc.), A.D.S. va clarifica situația juridică a investiției anterior declanșării procedurii de concesionare.(4)Concesionarea terenurilor agricole pe care se afla investiții (sere, plantații etc.) se va realiza prin procedura licitației cu plic închis, cu respectarea următoarei proceduri prealabile:a)în termen de 5 de zile de la data notificării de către A.D.S. persoanele fizice sau juridice care doresc să se prevaleze de dreptul de proprietate asupra investițiilor, cu prilejul concesionarii terenului respectiv, încheie în scris un acord prealabil cu A.D.S. cu privire la desemnarea unui evaluator dintre cei agreati de A.D.S., punerea la dispoziția acestuia a tuturor documentelor și datelor solicitate, acceptarea necondiționată a raportului de evaluare cu plata justa pentru investițiile respective, ca despăgubire prealabilă încheierii contractului de concesiune în condițiile prezentelor norme metodologice; … b)conținutul acordului scris și semnat prevăzut la lit. a) împreună cu caietul de sarcini al concesionarii terenului se aproba de Consiliul de administrație al A.D.S., iar garanția de participare la licitație nu poate fi stabilită la o sumă mai mica decât valoarea din raportul de evaluare separată a investițiilor; … c)la constituirea garanției de participare persoanelor prevăzute la lit. a) li se recunoaște valoarea rezultată din raportul de evaluare și acceptată de părți prin acordul prealabil, cu condiția depunerii unui antecontract, semnat de persoanele împuternicite, de vânzare a investiției în favoarea castigatorului licitației de concesionare, desemnat în condițiile prezentelor norme metodologice. … +
Articolul 76Bunurile, activitățile și serviciile aparținând domeniului public sau privat al statului, aflate în subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și care pot fi concesionate, vor fi stabilite prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, iar concesionarea se va face prin metoda licitației cu plic închis.(la 29-09-2020,
sintagma: ministrului agriculturii, alimentației și pădurilor a fost înlocuită de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 811 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020
)
(la 29-09-2020,
sintagma: Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor a fost înlocuită de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 811 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020
)
+
Articolul 77Procedura licitației cu plic închis se va desfășura într-o singura etapa, cu respectarea următoarelor condiții:● Licitația cu plic închis se desfășoară la adresa prevăzută în anunțul publicitar, într-o singura ședința, la care pot participa un număr nelimitat de ofertanți care au achitat caietul de sarcini și fac dovada constituirii garanției de participare în cuantumurile valorice și sub formele precizate în caietul de sarcini.● Pentru participarea la licitație în termenul prevăzut în anunțul publicitar ofertanții au obligația să depună la adresa prevăzută în anunțul publicitar plicul sigilat cuprinzând:a)documentele de participare la licitație, în conformitate cu art. 62, precum și celelalte documente solicitate în caietul de sarcini; … b)oferta tehnica și financiară, de asemenea în plic sigilat. … ● Membrii comisiei de licitație și ofertanții sau reprezentanții acestora vor fi prezenți la data, ora și locul anunțate pentru deschiderea plicurilor.● Președintele comisiei de licitație va deschide numai plicurile ofertanților prezenți.● Documentele de participare la licitație ale fiecărui ofertant vor fi semnate pe verso de toți membrii comisiei de licitație și vor fi contrasemnate de ceilalți ofertanți, în ordinea deschiderii plicurilor.● Vor fi excluși de la licitație ofertanții care nu au depus toate documentele cu respectarea condițiilor de forma și de conținut cerute prin caietul de sarcini, precum și cei care nu au fost prezenți la momentul începerii licitației. Ofertanților excluși li se va restitui plicul cu oferta tehnica și financiară, nedesfacut.● Președintele comisiei de licitație va deschide plicurile conținând ofertele tehnice și financiare ale ofertanților acceptați.● Ofertele tehnice și financiare ale fiecărui ofertant vor fi semnate pe verso, pe fiecare pagina, de către toți membrii comisiei de licitație și vor fi contrasemnate de ceilalți ofertanți, în ordinea deschiderii plicurilor.● Ofertele sunt irevocabile și conțin:a)numele persoanei fizice/denumirea persoanei juridice și domiciliul/sediul acesteia; … b)redeventa oferită; … c)celelalte elemente pe baza cărora se stabilește oferta câștigătoare conform grilei de punctaj, cum ar fi: investițiile angajate de ofertant, condițiile de exploatare, pregătirea profesională și dotarea tehnica a ofertantului, obligațiile de mediu solicitate prin caietul de sarcini etc. … ● Comisia de licitație face evaluarea ofertelor pe baza punctajului din grila de selecție a ofertelor.● Membrii comisiei de licitație vor proceda, pe loc, la evaluarea ofertelor în baza grilei de selecție, stabilind punctajul fiecărui ofertant.● Președintele comisiei de licitație comunică ofertanților conținutul procesului-verbal de adjudecare a ofertei în favoarea ofertantului care totalizează punctajul cel mai mare. În situația în care mai mulți ofertanți au întrunit același punctaj maxim se declara adjudecatar ofertantul care a oferit redeventa cea mai mare. Dacă se menține egalitate de puncte, comisia de licitație va organiza de îndată între aceștia licitație cu strigare, la care elementul de departajare va fi redeventa, cu un pas de creștere de 5% din valoarea acesteia.● În situația în care la licitație se prezintă un singur ofertant, iar oferta acestuia îndeplinește condițiile impuse de organizatorul licitației, obtinand cel puțin 60% din punctajul maxim, comisia de licitație îl declara câștigător.● Adjudecarea licitației se consemnează în procesul-verbal, întocmit în câte un exemplar atât pentru comisia de licitație, cat și pentru fiecare ofertant și semnat de membrii acesteia, de câștigător, precum și de ceilalți ofertanți.● Comisia de licitație va înmâna procesul-verbal de adjudecare ofertantului în favoarea căruia s-a adjudecat licitația, precum și celorlalți participanți la licitație.● Garanția de participare constituită de câștigător se retine de organizator. Garanția nu se restituie ofertantului declarat câștigător în următoarele situații:a)când a revocat oferta după deschiderea plicului conținând oferta tehnica și financiară; … b)când a refuzat semnarea procesului-verbal de adjudecare; … c)când a refuzat semnarea contractului de concesionare în termen de 10 zile lucrătoare de la data procesuluiverbal de licitație. … ● Licitația se anulează în condițiile prevăzute la lit. b) și c) ale prevederii anterioare, urmând să fie reluată.● Organizatorul licitației este obligat sa restituie celorlalți ofertanți garanția de participare în termen de până la 5 zile de la organizarea licitației.● Garanția nu se restituie ofertanților care au făcut declarații false.● În termen de 24 ore de la primirea procesului-verbal de licitație ofertanții pot face contestații în scris cu privire la modul în care au fost respectate dispozițiile prezentelor norme metodologice prin care se reglementează procedura licitației cu plic închis, la sediul organizatorului, potrivit anunțului publicitar.● Eventualele contestații se soluționează de comisia de soluționare a contestațiilor în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea acestora și se comunică petentului prin grija organizatorului licitației.● Procedurile referitoare la contestații sunt de aplicabilitate generală. +
Articolul 77^1Investitorilor care au cumpărat acțiuni sau active ce implică necesitatea exploatării unui teren cu destinație agricolă li se atribuie direct în concesiune, potrivit art. 21^1 alin. (1) din lege, teren cu destinație agricolă, astfel:a)pentru plantații de orice fel – vii, livezi, pepiniere viticole, pomicole, plantații de hamei și duzi, sere, solarii, răsadnițe, altele asemenea – pot concesiona prin atribuire directă terenuri cu destinație agricolă: productiv – arabil, precum și teren cu destinație agricolă aflat sub vii, livezi, pepiniere viticole, pomicole, plantații de hamei și duzi, pășuni, fânețe, sere, solarii, răsadnițe, altele asemenea, curți-construcții, drumuri tehnologice și de exploatare și terenuri neproductive care pot fi amenajate și folosite pentru producția agricolă;(la 10-08-2009,
Litera a) a art. 77^1 a fost modificată de pct. 3 al articolului unic din HOTĂRÂREA nr. 859 din 22 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 556 din 10 august 2009.
)
… b)pentru capacități de producție din zootehnie pot concesiona prin atribuire directă teren cu destinație agricolă productiv – arabil, pășuni, fânețe, cele cu vegetație forestieră, dacă nu fac parte din amenajamente silvice, pășuni împădurite, curți-construcții și instalații zootehnice, drumuri tehnologice și de exploatare agricolă și terenuri neproductive care pot fi amenajate și folosite pentru producția agricolă;(la 10-08-2009,
Litera b) a art. 77^1 a fost modificată de pct. 3 al articolului unic din HOTĂRÂREA nr. 859 din 22 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 556 din 10 august 2009.
)
… c)abrogată;(la 10-08-2009,
Litera c) a art. 77^1 a fost abrogată de pct. 5 al articolului unic din HOTĂRÂREA nr. 859 din 22 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 556 din 10 august 2009.
)
Notă …
Prin SENTINȚA CIVILĂ nr. 923 din 9 decembrie 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 67 din 26 ianuarie 2023, a fost anulat, în parte, pct. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 859/2009 doar în privința abrogării lit. c) din art. 77^1 din Hotărârea Guvernului nr. 626/2001.
Prin DECIZIA nr. 4.400 din 5 octombrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 67 din 26 ianuarie 2023, a fost respins recursul declarat de pârâtul Guvernul României împotriva Sentinței civile nr. 923 din 9 decembrie 2019, pronunțate de Curtea de Apel București – Secția a IX-a contencios administrativ și fiscal, ca nefondat.
Litera c) a articolului 77^1, avea următoarea formă, anterior abrogării produse de către pct. 5 al articolului unic din HOTĂRÂREA nr. 859 din 22 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 556 din 10 august 2009: c) pentru amenajări de îmbunătățiri funciare pot concesiona prin atribuire directă numai terenul cu destinație agricolă pe care sunt amplasate efectiv canalele de irigații sau de desecări; … d)pentru platforme betonate și spații de depozitare care servesc nevoilor producției agricole, fabrici de nutrețuri combinate dezafectate sau active ce implică necesitatea exploatării unui teren cu destinație agricolă, precum sedii de societăți comerciale agricole, sedii de ferme agricole, cantine, dormitoare, ateliere mecanice, pot concesiona teren cu destinație agricolă din incintă, aferent activului;(la 10-08-2009,
Litera d) a art. 77^1 a fost modificată de pct. 3 al articolului unic din HOTĂRÂREA nr. 859 din 22 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 556 din 10 august 2009.
)
Notă …
Prin SENTINȚA CIVILĂ nr. 923 din 9 decembrie 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 67 din 26 ianuarie 2023, a fost anulat, în parte, pct. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 859/2009 doar în privința modificării lit. d) din art. 77^1 din Hotărârea Guvernului nr. 626/2001.
Prin DECIZIA nr. 4.400 din 5 octombrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 67 din 26 ianuarie 2023, a fost respins recursul declarat de pârâtul Guvernul României împotriva Sentinței civile nr. 923 din 9 decembrie 2019, pronunțate de Curtea de Apel București – Secția a IX-a contencios administrativ și fiscal, ca nefondat.
Litera d) a articolului 77^1, avea următoarea formă, anterior modificării aduse de către pct. 3 al articolului unic din HOTĂRÂREA nr. 859 din 22 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 556 din 10 august 2009: d) pentru spații de depozitare pot concesiona prin atribuire directă teren cu destinație agricolă neproductiv reprezentând drumuri tehnologice și de exploatare agricolă și platforme care servesc nevoilor producției agricole; … e)abrogată;(la 10-08-2009,
Litera e) a art. 77^1 a fost abrogată de pct. 5 al articolului unic din HOTĂRÂREA nr. 859 din 22 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 556 din 10 august 2009.
)
… f)pentru amenajări piscicole pot concesiona prin atribuire directă terenul aflat permanent sub luciu de apă aferent activului, precum și terenul cu destinație agricolă, necesar exploatării acestuia.(la 10-08-2009,
Litera f) a art. 77^1 a fost introdusă de pct. 4 al articolului unic din HOTĂRÂREA nr. 859 din 22 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 556 din 10 august 2009.
)
… (la 19-05-2005,
Art. 77^1 a fost introdus de articolul unic din HOTĂRÂREA nr. 354 din 21 aprilie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 19 mai 2005.
)
+
Articolul 77^2Suprafața de teren cu destinație agricolă, care se atribuie direct prin concesionare potrivit art. 77^1, se stabilește prin instrucțiunile de aplicare a prezentelor norme, care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.(la 19-05-2005,
Art. 77^2 a fost introdus de articolul unic din HOTĂRÂREA nr. 354 din 21 aprilie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 19 mai 2005.
)
(la 29-09-2020,
sintagma: ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale a fost înlocuită de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 811 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020
)
+
Articolul 77^3Normele de aplicare a dispozițiilor art. 4 alin. (1) lit. c^1) din Legea nr. 268/2001 privind privatizarea societăților ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului, cu modificările și completările ulterioare, sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.(la 29-09-2020,
Sectiunea a 3-a din Capitolul III a fost completată de Punctul 3, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 811 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020
)
+
Articolul 78(1)În vederea gestionării și exploatării eficiente a terenurilor, A.D.S. va putea da în arenda sau în orice alte forme de exploatare eficienta terenurile aflate în administrarea sa, până la concesionarea acestora.(2)Procedurile privind operațiunile prevăzute la alin. (1) vor fi aprobate de Consiliul de administrație al A.D.S.(3)Contractele în derulare, încheiate în vederea exploatării eficiente și viabile a terenurilor agricole de către societățile comerciale din portofoliul A.D.S., aflate sub incidența Legii nr. 64/1995, republicată, pot fi preluate de A.D.S. prin subrogare în drepturile societăților comerciale.(4)În vederea gestionării și exploatării eficiente a terenurilor, A.D.S. va putea desfășura activități de protecție a mediului, prevăzute la art. 62 alin. (1) din Normele metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 216/1999. +
Secţiunea a 4-aProcedura vânzării acțiunilor societăților comerciale și a concesionarii terenurilor cu destinație agricolă +
Articolul 79(1)A.D.S., în baza raportului de evaluare și a studiului de oportunitate, precum și a aprecierilor experților săi, întocmește în vederea aprobării:a)nota de preț privind evaluarea acțiunilor; … b)condițiile de acordare a concesiunii. … (2)În baza notei de preț și a condițiilor de acordare a concesiunii concesionarea terenurilor cu destinație agricolă se aproba de Consiliul de administrație al A.D.S.(3)În baza notei de preț și a studiului de oportunitate aprobate se întocmesc:a)dosarul de prezentare a societății comerciale și caietul de sarcini privind oferta de vânzare de acțiuni; … b)caietul de sarcini privind concesionarea terenurilor cu destinație agricolă. … +
Articolul 80(1)Dosarul de prezentare a societății comerciale și caietul de sarcini vor cuprinde elementele obligatorii prevăzute la art. 40 și 42.(2)Caietul de sarcini privind concesionarea va cuprinde și elementele obligatorii prevăzute la art. 9 alin. (1) din Normele metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 216/1998. +
Capitolul IVVânzarea de active aparținând societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri cu destinație agricolă +
Secţiunea 1Pregătirea pentru vânzare +
Articolul 81Potrivit avizului A.D.S., adunarea generală a acționarilor va aproba restructurarea societății comerciale prin divizare, vânzare de active, concesionare sau arendare de terenuri. +
Articolul 82În cazul divizării societății comerciale vânzarea acțiunilor și concesionarea terenurilor societăților comerciale rezultate din divizare se fac cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice. +
Articolul 83În cazul reorganizării judiciare a societăților comerciale A.D.S. împreună cu creditorii se vor pronunța asupra planului de reorganizare care va prevedea calitatea de creditor preferențial al A.D.S. pentru recuperarea redeventei. +
Secţiunea a 2-aVânzarea de active cu plata integrală +
Articolul 84(1)Vânzarea de active se face prin licitație cu strigare sau prin licitație cu plic închis.(2)Normele privind vânzarea de active prin licitație cu strigare sau prin licitație cu plic închis se elaborează de Consiliul de administrație al A.D.S. și se aproba prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale..(la 29-09-2020,
sintagma: ministrului agriculturii, alimentației și pădurilor a fost înlocuită de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 811 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020
)
+
Articolul 85Concesionarea terenurilor agricole aferente construcțiilor edificate pe aceste terenuri de către constructorii de buna-credința, a terenurilor agricole aferente activelor pentru care exista un contract de leasing imobiliar cu clauza irevocabilă de vânzare și, după caz, a eventualelor terenuri agricole aferente unor active cumpărate anterior datei intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice se va realiza prin procedura licitației cu plic închis, cu respectarea următoarei proceduri prealabile:a)în termen de 45 de zile de la data notificării de către A.D.S. persoanele fizice sau juridice care doresc să se prevaleze de o astfel de calitate cu prilejul concesionarii terenului agricol respectiv încheie în scris un acord prealabil cu A.D.S. cu privire la desemnarea unui evaluator dintre cei agreati de A.D.S., punerea la dispoziție acestuia a tuturor documentelor și datelor solicitate, acceptarea necondiționată a raportului de evaluare ca plata justa pentru construcția, pentru valoarea contractului de leasing imobiliar cu clauza irevocabilă de vânzare în curs de executare sau, respectiv, pentru activul deținut și acceptarea participării la licitația de concesionare și/sau a despăgubirii prealabile încheierii contractului de concesionare în condițiile prezentelor norme metodologice; … b)conținutul acordului scris și semnat prevăzut la lit. a) împreună cu caietul de sarcini al concesionarii terenului se aproba de Consiliul de administrație al A.D.S., iar garanția de participare la licitație nu poate fi stabilită la o sumă mai mica decât valoarea din raportul de evaluare separată a construcției, a contractului de leasing imobiliar sau a activului; … c)la constituirea garanției de participare persoanelor prevăzute la lit. a) li se recunoaște valoarea rezultată din raportul de evaluare și acceptată de părți prin acordul prealabil, cu condiția depunerii unui antecontract, semnat de persoanele împuternicite, de vânzare a construcției sau activului, ori de cedare a contractului de leasing imobiliar cu clauza irevocabilă de vânzare în favoarea castigatorului licitației de concesionare, desemnat în condițiile prezentelor norme metodologice. … +
Articolul 86Încheierea contractelor de leasing imobiliar cu clauza irevocabilă de vânzare, cu locatarii sau chiriașii, poate fi aprobată în condițiile legii. +
Articolul 87(1)A.D.S. poate aproba vânzarea de active cu plata în rate salariaților, precum și societăților agricole, asociațiilor agricole și altor forme asociative din agricultura, cu personalitate juridică, dacă în urma ofertării unei societăți comerciale de doua ori și a oferirii de facilități conform art. 15 din lege nu s-a înregistrat și/sau nu s-a acceptat nici o ofertă.(2)În cazul unor programe naționale privind dezvoltarea prioritara a unor sectoare din domeniul agricol, zootehnic, pomicol, viticol, servicii etc., aprobate în condițiile legii, A.D.S. va putea aproba vânzarea de active unor investitori care fac dovada capacităților necesare unor astfel de programe, pe bază de plan de afaceri. +
Anexa
NORME
de aplicare a dispozițiilor art. 4 alin. (1) lit. c^1) din Legea nr. 268/2001
privind privatizarea societăților ce dețin în administrare terenuri proprietate publică
și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului +
Capitolul IAplicabilitate +
Articolul 1Prezentele norme stabilesc modul de punere în aplicare a dispozițiilor art. 4 alin. (1) lit. c^1) din Legea nr. 268/2001 privind privatizarea societăților ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare lege. +
Articolul 2(1)Concesionarea sau arendarea terenurilor cu destinație agricolă, pentru care nu sunt încheiate contracte de exploatare eficientă, se realizează prin procedura de atribuire directă. În cazul în care suprafețele de teren disponibile sunt mai mici decât cele solicitate, se aplică procedura concurențială reglementată de lege și de prezentele norme.(2)Agenția Domeniilor Statului, denumită în continuare ADS, organizează sesiuni de depunere a cererilor, distincte pentru concesionarea și pentru arendarea terenurilor cu destinație agricolă. Sesiunile de depunere a cererilor se aprobă prin hotărârea Comitetului de privatizare, concesionare și arendare și se publică pe site-ul web al ADS.(3)Suprafețele ce pot face obiectul contractelor de concesiune sau de arendare, încheiate în baza prezentelor norme, se afișează pe site-ul web al ADS la deschiderea sesiunilor prevăzute la alin. (2). +
Articolul 3(1)În vederea concesionării sau arendării terenurilor cu destinație agricolă, solicitanții trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții de eligibilitate:a)să fie persoane fizice, cu vârstă de până la 40 de ani, neîmpliniți la data depunerii cererii de principiu pentru concesionare sau arendare; … b)să dețină diplomă de studii de profil: diplomă universitară de studii în domeniul agricol, agroalimentar, veterinar, economie agrară, mecanică agricolă, inginerie economică în agricultură și dezvoltare rurală sau diplomă de absolvire studii liceale, post-liceale sau școli profesionale în domeniul agricol, agroalimentar, veterinar, economie agrară, mecanică agricolă, inginerie economică în agricultură și dezvoltare rurală, emise de unități de învățământ acreditate; … c)să aibă domiciliul situat pe raza teritorială a județului în care se află terenul solicitat spre concesionare sau arendare; … d)să nu fi avut contracte încheiate cu ADS și reziliate din culpa lor sau restanțe la plățile datorate în baza unor contracte încheiate cu ADS; … e)să se angajeze, în scris, că vor înființa o fermă, astfel cum este definită în Legea nr. 37/2015 privind clasificarea fermelor și exploatațiilor agricole, cu modificările ulterioare, în termen de un an de la data semnării contractului, în cadrul căreia vor avea calitatea de șef de exploatație; … f)să se angajeze, în scris, că se vor constitui într-o formă de organizare potrivit prevederilor Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, în termen de un an de la data semnării contractului. … (2)Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. e) pot beneficia de dispozițiile prezentelor norme și tinerii care s-au înregistrat la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură în unul din cei 5 ani anteriori depunerii cererii de concesionare sau de arendare. +
Capitolul IIProcedura privind concesionarea sau arendarea terenurilor cu destinație agricolă prin procedura de atribuire directă sau concurențială +
Secţiunea 1Documente necesare în baza cărora se va demara procedura de concesionare sau de arendare prin procedura de atribuire directă sau concurențială +
Articolul 4(1)În vederea începerii procedurii de concesionare sau de arendare a terenurilor agricole sunt necesare următoarele documente: a)cererea de principiu, care conține numele, prenumele, data nașterii, studiile, domiciliul, comuna și județul pe raza căruia se află terenul solicitat, precum și suprafața solicitată; … b)fotocopie de pe cartea de identitate a solicitantului; … c)fotocopie de pe diplomele de studii de profil, prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b); … d)declarație pe propria răspundere a solicitantului din care sa reiasă faptul că nu a avut contracte încheiate cu ADS, în calitatea de persoană fizică, și reziliate din culpa sa și/sau nu a înregistrat restanțe la plățile datorate în baza unor contracte încheiate cu ADS. … (2)Documentele prevăzute la alin. (1) se depun în format letric la sediul ADS sau se trimit în format electronic la adresa de e-mail a acestei instituții. +
Articolul 5(1)La împlinirea termenului de depunere, documentele vor fi analizate de o comisie formată din 5 membri, numită prin decizie a directorului general al ADS, rezultatele fiind consemnate într-un proces-verbal.(2)ADS comunică fiecărui solicitant rezultatul analizei comisiei, în termen de 30 de zile de la data încheierii termenului de depunere a cererilor. +
Articolul 6Suprafața de teren ce face obiectul concesionării sau arendării va fi diminuată de drept ca urmare a:a)reconstituirii dreptului de proprietate, potrivit prevederilor legale; … b)unor hotărâri judecătorești definitive; … c)aplicării altor acte normative în baza cărora se schimbă titularul dreptului de proprietate; … d)aplicării prevederilor art. 21^1-21^6 din lege. … +
Articolul 7Pe întreaga perioadă a desfășurării sesiunii de depunere a solicitărilor și de soluționare a lor nu se pot încheia alte tipuri de contracte de către ADS, cu excepția celor cărora le sunt aplicabile dispozițiile art. 21^1 și 21^2 din lege. +
Secţiunea a 2-aProcedura de încheiere a contractelor de concesiune prin procedura de atribuire directă +
Articolul 8În vederea încheierii contractului de concesiune prin atribuire directă a terenurilor cu destinație agricolă, solicitanții depun următoarele documente, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii răspunsului privind îndeplinirea de principiu a condițiilor de eligibilitate:a)cererea, care conține numele, prenumele, data nașterii, studiile, domiciliul, comuna și județul pe raza căruia se află terenul solicitat, precum și suprafața solicitată; … b)fotocopie de pe cartea de identitate; … c)fotocopie de pe răspunsul privind îndeplinirea condițiilor de eligibilitate; … d)certificat de atestare fiscală din care să rezulte îndeplinirea obligațiilor fiscale de plată către bugetul de stat; … e)fișa de fond funciar întocmită de reprezentanța teritorială a ADS, conținând suprafețele de teren, identificate prin tarla/parcelă, categoria de folosință și teritoriul administrativ; … f)documentul emis de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor privind înscrierea în Registrul național al exploatațiilor cu precizarea efectivelor de animale, pentru terenurile din categoria de folosință pajiști, după caz; … g)adeverința care să ateste înscrierea în registrul agricol în calitate de crescător de animale, cu precizarea efectivului deținut pentru terenurile din categoria de folosință pajiști, după caz; … h)un angajament scris prin care se obligă să înființeze o fermă în termen de un an de la data încheierii contractului de concesiune; … i)un angajament scris prin care se obligă să se constituie într-o formă de organizare potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, în termen de un an de la data semnării contractului. … +
Articolul 9(1)După constatarea existenței tuturor documentelor prevăzute la art. 8, comisia prevăzută la art. 5 alin.(1) le validează și întocmește nota de informare și decizie, în care se menționează elementele de conținut ale contractului de concesiune: suprafața, identificată prin tarla/parcelă, durata contractului, redevența, investiții, cuantumul redevenței ce se va achita în avans, conform prevederilor legale. Nota de informare și decizie se supune spre analiză și aprobare Comitetului de privatizare, concesionare și arendare. (2)În termen de 15 zile lucrătoare de la data aprobării notei de informare și decizie de către Comitetul de privatizare, concesionare și arendare, se încheie contractul de concesiune. +
Secţiunea a 3-aProcedura de încheiere a contractelor de concesiune prin procedura concurențială +
Articolul 10În situația prevăzută la art. 2 alin.(1) teza a II-a, solicitanții depun, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii răspunsului privind îndeplinirea de principiu a condițiilor de eligibilitate, documentele prevăzute la art. 8. +
Articolul 11(1)După constatarea existenței tuturor documentelor prevăzute la art. 8, comisia prevăzută la art. 5 alin. (1) stabilește solicitanții eligibili, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data împlinirii termenului prevăzut la art. 10. Lista solicitanților eligibili se afișează la sediul ADS.(2)Comisia prevăzută la art. 5 alin. (1) întocmește, în maximum 5 zile lucrătoare de la data împlinirii termenului prevăzut la alin.(1), o notă de informare și decizie în care se menționează elementele de conținut ale contractului de concesiune – suprafața, identificată prin tarla/parcelă, durata contractului, nivelul minim al redevenței, investiții, cuantumul redevenței ce se va achita în avans, conform prevederilor legale.(3)Nota de informare și decizie se supune spre analiză și aprobare Comitetului de privatizare, concesionare și arendare, cu propunerea aplicării procedurii concurențiale. (4)În termen de 15 zile lucrătoare de la data aprobării notei de informare și decizie, ADS pregătește organizarea licitației, stabilește data și ora desfășurării acesteia, pe care le aduce la cunoștință solicitanților eligibili prin anunț public în mass-media și pe site-ul web al ADS.(5)În cadrul anunțului prevăzut la alin.(4) se comunică și nivelul minim al redevenței stabilite, precum și modalitatea de plată a garanției de participare. +
Articolul 12În ziua organizării licitației toți participanții au obligația de a prezenta comisiei de licitație dovada plății garanției de participare în cuantum de 10% din nivelul minim al redevenței stabilite pentru suprafața care face obiectul concesiunii. +
Articolul 13În cadrul procedurii concurențiale, contractul de concesiune se încheie cu solicitantul care a oferit redevența cea mai mare, pornind de la nivelul minim al redevenței, respectiv la un nivel în urcare, crescând cu câte un pas de licitare de 5% din nivelul minim al redevenței, până când unul dintre ofertanți acceptă redevența astfel majorată și nimeni nu acceptă una mai mare. Indiferent de numărul solicitanților, nivelul minim al redevenței nu se poate diminua sub nivelul minim stabilit. +
Articolul 14(1)Solicitantul declarat adjudecatar va achita, în contul ADS, 25% din nivelul redevenței licitate, aferentă unui an, la cotația și cursul din data adjudecării și va prezenta dovada achitării la data încheierii contractului, iar diferența de 75% trebuie achitată până la sfârșitul anului contractual. Garanția de participare depusă de adjudecatar se va deduce de la plata primei redevențe.(2)În termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data adjudecării, se încheie contractul de concesiune.(3)Dacă adjudecatarul nu se prezintă la data stabilită pentru încheierea contractului de concesiune, se organizează o nouă licitație.(4)Garanția de participare plătită de solicitanții care au participat la licitație, dar nu au fost declarați adjudecatari, se restituie în termen de maximum 15 zile de la data finalizării licitației. +
Articolul 15(1)Dacă la data stabilită în vederea licitării se prezintă un singur solicitant, redevența se va calcula la nivelul minim aprobat de Comitetul de privatizare, concesionare și arendare, pe suprafața disponibilă, în baza documentației depuse conform prevederilor prezentelor norme, urmând ca solicitantul să achite 25% din nivelul minim al redevenței aferente unui an, până la data semnării contractului, iar diferența de 75% trebuie achitată până la sfârșitul anului contractual. Garanția de participare depusă de adjudecatar se va deduce de la plata primei redevențe.(2)În termen de 15 zile lucrătoare de la data adjudecării, se încheie contractul de concesiune.(3)Dacă solicitantul unic nu acceptă condițiile prevăzute la alin. (1), se inițiază o nouă procedură de concesionare. +
Secţiunea a 4-aContractul de concesiune și redevența +
Articolul 16Redevența se calculează la cotația bursieră stabilită la Bursa Internațională de la Paris și la cursul valutar din data aprobării notei de informare și decizie de către Comitetul de privatizare, concesionare și arendare. +
Articolul 17Contractele de concesiune încheiate în baza prezentelor norme vor conține clauze prin care concesionarii vor fi obligați să efectueze investiții pentru dezvoltarea exploatației, iar nivelul acestor investiții va fi aprobat prin hotărâre a Comitetului de privatizare, concesionare și arendare, concomitent cu stabilirea nivelului redevenței. +
Secţiunea a 5-aProcedura de încheiere a contractelor de arendă +
Articolul 18Prevederile art. 8-17 se aplică în mod corespunzător și pentru arendarea terenurilor cu destinație agricolă. +
Articolul 19Sesiunile pentru solicitările de arendare se pot organiza numai pentru terenurile cu destinație agricolă pentru care, în urma organizării unei sesiuni pentru solicitări de concesionare, nu s-au încheiat contracte de concesiune în temeiul prezentelor norme. +
Capitolul IIIDispoziții finale +
Articolul 20(1)Contractele de concesiune sau de arendare încheiate potrivit prezentelor norme se reziliază de drept, fără vreo notificare și fără intervenția instanței de judecată, în situația în care după împlinirea unui an de la încheierea acestora concesionarii sau arendatorii nu fac dovada înființării și funcționării fermei, astfel cum aceasta este definită și clasificată la art. 1 alin. (2) lit. a) și art. 3 alin. (1) din Legea nr. 37/2015, cu modificările ulterioare, pentru care au încheiat contractul de concesiune sau arendare.(2)Constatarea îndeplinirii condițiilor de înființare și funcționare a fermei se face de către o comisie constituită prin decizie a directorului general al ADS.(3)Comisia va verifica anual modul de funcționare al fermelor, în vederea încadrării acestora în condițiile de clasificare prevăzute la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 37/2015, cu modificările ulterioare.(4)În situația în care activitatea fermei încetează sau nu se mai încadrează în condițiile de clasificare prevăzute la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 37/2015, cu modificările ulterioare, contractul de concesiune sau arendare încetează de drept. +
Articolul 21Contractele de concesiune sau de arendare încheiate potrivit prezentelor norme se reziliază de drept, fără vreo notificare și fără intervenția instanței de judecată, în situația în care, după împlinirea unui an de la încheierea acestora, concesionarii sau arendatorii nu fac dovada ca s-au constituit ca persoană juridică, potrivit Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau ca persoană fizică autorizată ori întreprindere individuală/familială, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016. +
Articolul 22Formularele necesare aplicării prezentelor norme se aprobă prin decizie a directorului general al ADS.(la 29-09-2020,
Anexa a fost modificată de Punctul 4, ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 811 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 29 septembrie 2020
)