NORME METODOLOGICE din 6 februarie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 15 februarie 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 522 16/04/2003
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOG 119 31/08/1999
ANEXA 1REFERIRE LAHG 537 22/06/2000
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 295 30/12/2000
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 24 30/03/2000
ANEXA 1REFERIRE LAHG 216 25/03/1999
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 188 08/12/1999
ANEXA 1REFERIRE LAOG 119 31/08/1999
ANEXA 1REFERIRE LAOG 118 31/08/1999
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 81 11/05/1999
ANEXA 1REFERIRE LAORDONANTA 73 27/08/1999
ANEXA 1REFERIRE LAHG 966 23/12/1998
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 219 25/11/1998
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 213 17/11/1998
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 189 14/10/1998
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 154 15/07/1998
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 101 26/05/1998
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 145 24/07/1997
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 72 12/07/1996
ANEXA 1REFERIRE LAHG 841 23/10/1995
ANEXA 1REFERIRE LAHG (R) 543 24/07/1995
ANEXA 1REFERIRE LAHG 518 10/07/1995
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 83 06/10/1994
ANEXA 1REFERIRE LAOG 63 24/08/1994
ANEXA 1REFERIRE LAOG 41 12/08/1994
ANEXA 1REFERIRE LAOG (R) 12 04/08/1993
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 49 25/05/1992
ANEXA 1REFERIRE LAHG 552 05/08/1991
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 4 11/01/1991
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 1 07/01/1991
ANEXA 1REFERIRE LADECRET 209 05/07/1976
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 10 25/11/1972
ANEXA 1REFERIRE LACODUL MUNCII 25/11/1972
ANEXA 2REFERIRE LAOG 119 31/08/1999 ART. 14
ANEXA 4REFERIRE LAOG 85 29/08/2000
ANEXA 4REFERIRE LAOG 119 31/08/1999 ART. 16
ANEXA 4REFERIRE LAOG 119 31/08/1999 ART. 24
ANEXA 4REFERIRE LAOG 119 31/08/1999 ART. 25
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 522 16/04/2003
ActulREFERIT DEORDIN 52 31/01/2003
ActulAPROBAT DEORDIN 123 06/02/2001

privind cadrul general al atribuţiilor şi exercitării controlului financiar preventiv propriu



În temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, cu modificările ulterioare, se emit următoarele norme metodologice:1. Cadrul general1.1. Controlul financiar preventiv propriu se organizează şi se exercită în mod unitar, potrivit prezentelor norme metodologice, la următoarele entităţi publice:– instituţiile publice cuprinzând Administraţia Prezidentiala, Parlamentul, Guvernul, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, alte autorităţi publice, instituţiile publice autonome, precum şi instituţiile publice de subordonare centrala sau locală, indiferent de modul de finanţare a acestora;– Ministerul Finanţelor Publice, pentru operaţiunile Fondului naţional de preaderare, pentru operaţiunile privind bugetul trezoreriei statului, datoria publică, precum şi pentru alte operaţiuni specifice;– companiile naţionale, regiile autonome, societăţile comerciale, organizaţiile neguvernamentale, precum şi orice alte persoane juridice care gestionează fonduri publice cu orice titlu şi/sau care administrează patrimoniul public referitor la gestionarea fondurilor publice şi administrarea patrimoniului public în cauza;– agenţiile de gestionare a fondurilor publice provenite din finanţări externe, rambursabile şi nerambursabile, precum: unităţi de management al proiectelor (UMP), unităţi de coordonare a proiectelor (UCP), Oficiul de Plati şi Contractare PHARE (OPCP), Agenţia SAPARD şi alte agenţii de implementare a fondurilor comunitare.1.2. Cadrul general al proiectelor de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv propriu este cel prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.1.3. În funcţie de specificul entităţii publice conducătorul acesteia poate aproba în mod expres printr-un act de decizie interna exercitarea controlului financiar preventiv propriu şi asupra altor tipuri de proiecte de operaţiuni, completând cadrul acestora.2. Conţinutul controlului financiar preventiv propriuControlul financiar preventiv propriu consta în verificarea sistematica a proiectelor de operaţiuni care fac obiectul acestuia, potrivit anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice, din punct de vedere al:a) legalităţii – operaţiunea trebuie să respecte toate prevederile legale care îi sunt aplicabile, în vigoare la data efectuării sale;b) regularitatii – operaţiunea trebuie să respecte sub toate aspectele ansamblul principiilor şi regulilor procedurale şi metodologice care sunt aplicabile categoriei de operaţiuni din care face parte;c) încadrării în limitele angajamentelor bugetare stabilite potrivit legii.Obiectivele şi conţinutul controlului exercitat se detaliază în coloana a 4-a a anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice.3. Organizarea controlului financiar preventiv propriu3.1. Entităţile publice au obligaţia de a organiza controlul financiar preventiv propriu în cadrul compartimentului contabil. Conducătorul entităţii publice poate să dispună organizarea controlului financiar preventiv propriu şi la nivel de subunitati, secţii, ateliere etc., în concordanta cu modul de descentralizare a compartimentului contabil.3.2. Controlul financiar preventiv propriu se exercită de către contabilul-şef sau de şeful compartimentului contabil cu atribuţii de ţinere a contabilităţii, de exercitare a controlului financiar preventiv şi de evidenta a angajamentelor sau, după caz, de către una dintre persoanele desemnate sa îndeplinească aceste atribuţii în cadrul unei instituţii publice care nu are în structura sa un compartiment contabil, sau de către persoana care îndeplineşte aceste atribuţii pe bază de contract, în condiţiile legii. În funcţie de volumul şi de complexitatea activităţii, contabilul-şef poate imputernici precizând limitele împuternicirii, conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice -, cu aprobarea conducătorului entităţii publice, şi alte persoane din subordine care să exercite controlul financiar preventiv propriu.3.3. Viza de control financiar preventiv propriu se exercită prin semnătura persoanei împuternicite în acest sens sau a înlocuitorului desemnat, precum şi prin aplicarea sigiliului personal. Sigiliul va cuprinde următoarele informaţii:– denumirea entităţii publice;– menţiunea "Vizat pentru control financiar preventiv propriu";– numărul sigiliului (cel de identificare a titularului acestuia);– elementele de identificare a datei acordării vizei (an, luna, zi).3.4. Documentele prezentate la viza se înscriu în Registrul proiectelor de operaţiuni prevăzute să fie prezentate la viza de control financiar preventiv propriu. Modelul registrului este prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.3.5. Termenul în care se acordă/se refuza viza de control financiar preventiv propriu se va stabili printr-un act de decizie interna al conducătorului entităţii publice.4. Procedura de control4.1. În vederea acordării vizei de control financiar preventiv propriu proiectele de operaţiuni emise de compartimentele de specialitate şi însoţite de documentele justificative corespunzătoare se transmit, la compartimentul contabil, persoanei împuternicite sa exercite controlul financiar preventiv propriu.4.2. Proiectele de operaţiuni vor fi prezentate la viza însoţite de note justificative (de fundamentare sau de oportunitate), prevăzute în coloana a 3-a din anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, care vor cuprinde în mod obligatoriu şi următoarele menţiuni: sintagma "certificat în privinţa realităţii, regularitatii şi legalităţii", numele în clar, data şi semnăturile conducătorilor compartimentelor de specialitate. De asemenea, proiectele de operaţiuni trebuie înregistrate şi datate în registrele de evidenta a documentelor de la compartimentele respective.4.3. Proiectele de operaţiuni vor fi înregistrate în Registrul proiectelor de operaţiuni prevăzute să fie prezentate la viza de control financiar preventiv propriu, în conformitate cu cerinţele coloanelor 1-6 din anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.4.4. Persoana imputernicita cu exercitarea controlului financiar preventiv propriu va prelua documentele şi le va verifica formal cu privire la:– cuprinderea în "Cadrul general al proiectelor de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv propriu" a operaţiunii prezentate la viza;– completarea documentelor în stricta concordanta cu rubricile acestora;– existenta semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate;– existenta documentelor justificative solicitate conform anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice.4.5. Dacă nu sunt respectate cerinţele pct. 4.4, documentele se restituie emitentului, iar în coloana a 11-a din anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice se va menţiona "Restituit", urmat de motivele returnarii.4.6. După efectuarea controlului formal persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv propriu trece la verificarea de fond, prin parcurgerea condiţiilor de verificare stabilite în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, precum şi a cerinţelor stabilite la pct. 2.Cadrul legal prevăzut în coloana a 2-a din anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice va fi actualizat cu alte acte normative specifice, precum şi cu cele care vor completa şi modifica legislaţia existenta, astfel încât acesta sa cuprindă totalitatea reglementărilor legale pentru operaţiunea în cauza la data efectuării acesteia.4.7. În cazuri deosebite, pentru edificare persoana imputernicita cu exercitarea controlului financiar preventiv propriu poate solicita şi alte documente justificative, precum şi, în mod expres, avizul compartimentului juridic.4.8. Dacă în urma verificării documentele prezentate corespund cerinţelor controlului financiar preventiv propriu, persoana imputernicita acorda viza prin aplicarea sigiliului personal şi a semnăturii. Sigiliul urmează să fie aplicat într-un loc vizibil, pe exemplarul documentului care va fi arhivat de entitatea publică.4.9. În cazul în care, datorită circuitului documentului, nici un exemplar al acestuia nu rămâne la entitatea publică, viza de control financiar preventiv propriu se va aplica pe o copie special realizată de pe documentul în cauza.4.10. După parcurgerea procedurii de verificare a documentelor şi după acordarea vizei sau, după caz, a refuzului de viza persoana imputernicita va completa în mod corespunzător coloanele din anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.Proiectele de operaţiuni vizate, însoţite de toate documentele justificative, se restituie sub semnătura compartimentelor de specialitate care le-au emis, pentru continuarea circuitului acestora.4.11. Conducătorii compartimentelor de specialitate răspund pentru realitatea, regularitatea şi legalitatea operaţiunilor ale căror documente justificative le-au certificat. Obţinerea vizei de control financiar preventiv propriu pe documente care cuprind date nereale şi/sau care se dovedesc ulterior nelegale nu îi exonerează de răspundere pe şefii compartimentelor de specialitate care le-au întocmit.4.12. Persoanele în drept sa exercite controlul financiar preventiv propriu răspund solidar pentru legalitatea, regularitatea şi încadrarea în limitele angajamentelor bugetare aprobate, în ceea ce priveşte operaţiunile pentru care au acordat viza de control financiar preventiv propriu.4.13. Dacă în urma verificării documentele prezentate la viza nu corespund cerinţelor controlului financiar preventiv propriu, persoana imputernicita va emite refuzul de viza, conform modelelor cuprinse în anexele nr. 4a), 4b) şi 4c) la prezentele norme metodologice, destinat conducătorului entităţii publice, însoţit de toate documentele justificative care au fost analizate. Refuzul de viza va fi transmis spre ştiinţa şi compartimentului de audit intern al entităţii publice.4.14. În toate cazurile în care, ca urmare a unui refuz de viza de control financiar preventiv propriu, conducătorul entităţii publice dispune efectuarea operaţiunii pe propria răspundere, contabilul-şef are obligaţia sa informeze în scris Ministerul Finanţelor Publice şi, după caz, organul ierarhic superior. Astfel, în cazul entităţilor publice la care se exercită calitatea de ordonator principal de credite va fi informată Inspecţia pentru auditul intern din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, iar în cazul celorlalte entităţi publice vor fi informate inspectiile de audit din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat.4.15. Structurile menţionate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice vor efectua inspecţia de audit în toate cazurile în care sunt sesizate de către un contabil-şef în legătura cu efectuarea de operaţiuni pe propria răspundere a conducătorului entităţii publice fără acordarea vizei de control financiar preventiv propriu.5. Regimul refuzului de viza5.1. La ordonatorii de credite din cadrul administraţiei publice centrale, inclusiv din cadrul instituţiilor publice şi unităţilor care au calitatea de agenţie de implementare pentru fondurile comunitareA. Pentru operaţiunile care se supun şi controlului financiar preventiv delegat al Ministerului Finanţelor Publice refuzul vizei de control financiar preventiv propriu face ca proiectul de operaţiune sa nu poată fi supus controlului financiar preventiv delegat, iar operaţiunea sa nu fie executată.Contabilul-şef va transmite ordonatorului de credite refuzul de viza, utilizând modelul cuprins în anexa nr. 4a) la prezentele norme metodologice.În aceste condiţii ordonatorul de credite poate solicita controlorului delegat formularea unui aviz consultativ. Atât compartimentul de specialitate, cat şi persoana care exercită controlul financiar preventiv propriu vor analiza avizul consultativ. Argumentele prezentate pot fi avute în vedere în cazul unor eventuale reformulari atât în ceea ce priveşte condiţiile în care se propune să fie executată operaţiunea în cauza, cat şi în ceea ce priveşte modul în care trebuie aplicate prevederile cadrului legal.B. Pentru operaţiunile care nu se supun controlului financiar preventiv delegat al Ministerului Finanţelor Publice ordonatorii de credite pot dispune pe propria răspundere efectuarea operaţiunii pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv propriu numai dacă prin aceasta nu se depăşeşte angajamentul bugetar aprobat.Contabilul-şef va transmite ordonatorului de credite refuzul de viza, utilizând modelul cuprins în anexa nr. 4b) la prezentele norme metodologice.Ordonatorul de credite poate decide efectuarea operaţiunii numai în baza unui act de decizie interna prin care dispune pe propria răspundere efectuarea operaţiunii.5.2. La ordonatorii de credite din cadrul altor autorităţi publice şi la persoanele juridice de drept privat care gestionează fonduri publice şi/sau administrează patrimoniu publicOrdonatorul de credite sau conducătorul entităţii publice poate decide efectuarea operaţiunii pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv propriu numai dacă prin aceasta nu se depăşeşte angajamentul bugetar aprobat şi numai în baza unui act de decizie interna prin care dispune pe propria răspundere efectuarea operaţiunii.Contabilul-şef va transmite ordonatorului de credite refuzul de viza, utilizând modelul cuprins în anexa nr. 4c) la prezentele norme metodologice.6. Alte dispoziţii6.1. Ordonatorii de credite şi conducătorii celorlalte entităţi publice vor stabili prin decizie interna circuitul documentelor, compartimentele şi personalul implicat, precum şi responsabilităţile acestora.6.2. Prezentele norme metodologice vor putea fi accesate din pagina de Internet a Ministerului Finanţelor Publice, la adresa www.mfinante.ro (Control preventiv propriu). + 
Anexa 1la normele metodologiceCADRUL GENERALal proiectelor de operaţiuni supuse controluluifinanciar preventiv propriu                            A. Angajamente bugetare

                 
  Nr. crt. Proiectul documentului supus controlului financiar preventiv propriu Cadrul legal Documentele justificative Obiectivele şi conţinutul controlului financiar preventiv propriu
  0 1 2 3 4
  1. Cererea de deschidere de credite bugetare Legea nr. 72/1996 (1) notă justificativă; încadrarea sumelor solicitate pe capitole, subcapitole şi titluri în volumul creditelor aprobate prin buget, ţinându-se seama de cele neconsumate în perioada anterioară celei pentru care se solicită creditele respective;
    Legea nr. 189/1998 (3) fundamentarea pe baza normelor specifice fiecărui
      Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999(2)
      Legea bugetului de stat   ordonator principal de credite pentru cheltuielile cuprinse în cererea de deschidere a creditelor bugetare verificarea documentaţiei de fundamentare prin prisma concordanţei acesteia cu cerinţele cadrului normativ specific, scadenţa obligaţiilor de plată, precum şi corectitudinea calculelor;
      Legea bugetului asigurărilor sociale de stat
      Normele Ministerului Finanţelor Publice privind deschiderea de credite bugetare verificarea completării corecte a formularului şi a existenţei semnăturilor persoanelor autorizate. Documentaţia însoţitoare va fi semnată de persoanele autorizate din compartimentele de specialitate
  2. Dispoziţia bugetară (ordinul de plată) pentru repartizarea creditelor bugetare (alimentări) sau borderoul centralizator al acestor documente Legea nr. 72/1996 (1) fundamentarea sumelor înscrise în dispoziţiile bugetare de repartizare pentru bugetul propriu şi bugetele încadrarea sumelor înscrise în dispoziţiile bugetare în totalul creditului bugetar aprobat şi deschis pe subdiviziuni ale clasificaţiei bugetare, respectiv repartizat;
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 (2)
    concordanţa creditelor înscrise în dispoziţiile bugetare cu prevederile din bugetele aprobate, potrivit legii, ale ordonatorilor de credite, avându-se în vedere execuţia preliminată, disponibilităţile, precum şi obligaţiile de plată;
    Legea bugetului de stat
    Legea bugetului asigurărilor sociale de stat
      ordonatorilor secundari, respectiv terţiari, de credite verificarea completării corecte a formularului şi a semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate. Documentaţia însoţitoare va fi semnată de persoanele autorizate din compartimentele de specialitate
    Normele Ministerului Finanţelor Publice privind deschiderea de credite bugetare
  3. Documentul pentru modificarea repartizării pe trimestre a creditelor bugetare Legea nr. 72/1996 (1) fundamentarea propunerii pentru modificarea repartizării pe trimestre a creditelor încadrarea propunerilor de modificare a repartizării pe trimestre în prevederea bugetară anuală aprobată pe capitole;
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 (2) – – verificarea fundamentării în sensul ca propunerea de modificare să fie în concordanţă cu obligaţiile ce decurg din acţiuni şi sarcini noi sau din angajamentele asumate;
    Legea bugetului de stat
    Legea bugetului asigurărilor sociale de stat verificarea existenţei semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate
  4. Documentul pentru efectuarea, începând cu trimestrul III, a virărilor de la un capitol la altul al clasificaţiei bugetare Legea nr. 72/1996 (1) fundamentarea propunerii privind virările de credite între capitolele bugetare verificarea fundamentării în sensul ca propunerea de modificare să fie în concordanţă cu obligaţiile ce decurg din acţiuni şi sarcini noi sau din angajamentele asumate;
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 (2)
    verificarea existenţei semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate
    Legea bugetului de stat
    Legea bugetului asigurărilor sociale de stat
  5. Documentul pentru efectuarea virărilor de credite între subdiviziunile clasificaţiei bugetare, pentru bugetul propriu al ordonatorului principal de credite, precum şi cele între unităţile subordonate Legea nr. 72/1996 (1) fundamentarea propunerii pentru efectuarea virărilor de credite între subdiviziunile clasificaţiei bugetare, altele decât capitole încadrarea propunerii de modificare în sistemul de restricţii prevăzut în cadrul legal în vigoare;
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999(2) verificarea fundamentării în sensul ca propunerea de modificare să fie în concordanţă cu obligaţiile ce decurg din acţiuni şi sarcini noi sau din angajamentele asumate;
    Legea bugetului de stat
    Legea bugetului asigurărilor sociale de stat verificarea existenţei semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate
  6. Dispoziţia bugetară de retragere şi cea de repartizare, în situaţia virărilor între unităţile subordonate, sau borderoul centralizator al acestor documente Legea nr. 72/1996 (1) fundamentarea propunerii privind virarea între unităţile subordonate încadrarea propunerilor de retragere/repartizare a creditelor în destinaţiile din bugetul de venituri şi cheltuieli, precum şi în disponibilul de credite bugetare;
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 (2)
    verificarea completării corecte a formularului şi a existenţei semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate
    Normele metodologice emise de Ministerul Finanţelor Publice

B. Proiecte de angajamente legale din care deriva direct sau indirect obligaţii de plată

                   
  Nr. crt. Proiectul documentului supus controlului financiar preventiv propriu Cadrul legal Documentele justificative Obiectivele şi conţinutul controlului financiar preventiv propriu
  0 1 2 3 4
  1. Contract/comandă de achiziţii publice Legea nr. 72/1996 (1) documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei; încadrarea achiziţiilor de bunuri cu caracter funcţional în limitele fizice şi valorice prevăzute în lista cuprinzând achiziţiile, aprobată de ordonatorul de credite;
    Legea nr. 189/1998 (3)
      Legea bugetului de stat
      Legea bugetului asigurărilor sociale de stat ofertele depuse în condiţiile legii; încadrarea achiziţiilor de natura investiţiilor în limitele valorice prevăzute în lista cuprinzând investiţiile, anexă la bugetul entităţii publice;
      documentele care reflectă modul de atribuire a contractului de către autoritatea contractantă;
      Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) încadrarea achiziţiilor de natura investiţiilor, reprezentând dotări independente, în limitele fizice şi valorice prevăzute în lista cuprinzând dotările, aprobată de conducătorul entităţii publice;
      Ordonanţa Guvernului  nr. 118/1999 (4)
      Ordonanţa Guvernului  nr. 12/1993 (5) respectarea prevederilor legale privind cadrul general şi a procedurilor pentru atribuirea contractului/comenzii;
      contestaţiile depuse;
      Codul comercial documente care să ateste depunerea garanţiilor legale; respectarea prevederilor legale privind întocmirea contractului/comenzii de achiziţii;
      Normele metodologice emise de Ministerul Finanţelor Publice
      înscrierea valorii contractului/comenzii, respectiv a angajamentului anual din contract în limita creditelor aprobate pe subdiviziuni ale clasificaţiei bugetare pentru activitatea curentă şi de investiţii;
      alte documente specifice
              existenţa vizei compartimentului juridic, precum şi a semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate
  2. Contract/comandă de achiziţii publice finanţate integral sau parţial din credite externe acordate statului român de organisme şi organizaţii internaţionale, instituţii financiar-bancare sau direct de furnizori Legea nr. 72/1996 (1) documentele privind achiziţia, alcătuite în conformitate cu prevederile legislaţiei române şi cu reglementările organismelor internaţionale încadrarea obiectului contractului în categoria de cheltuieli considerate eligibile, în conformitate cu regulile fiecărui organism finanţator internaţional;
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Legea bugetului de stat
    Legea bugetului asigurărilor sociale de stat existenţa avizelor organismului finanţator pe documentaţie şi pe caietele de sarcini;
    respectarea prevederilor legale în organizarea şi desfăşurarea procedurilor pentru atribuirea contractului;
    Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 (2)
    respectarea procedurilor legale privind întocmirea contractului de achiziţii;
    Ordonanţa Guvernului nr. 118/1999 (4)    
          existenţa vizei compartimentului juridic, precum şi a semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate
      Ordonanţa Guvernului nr. 12/1993 (5)    
      acordul sau convenţia de credit ori împrumutul extern şi legea de ratificare        
  3. Acord subsidiar de împrumut Legea nr. 72/1996 (1) fundamentarea propunerii de acord subsidiar încadrarea obiectului acordului subsidiar în termenii acordului de credit extern;
    Legea nr. 189/1998 (3)
      Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 (2) concordanţa termenilor acordului subsidiar cu cei din acordul de credit extern;
      acordul de credit extern     existenţa vizei compartimentului juridic, precum şi a semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentul de specialitate
      legea de ratificare    
  4. Contract de concesionare sau închiriere în care instituţia publică este concesionar sau chiriaş Legea nr. 72/1996 (1) documentele privind operaţiunea de luare în concesiune sau de închiriere existenţa disponibilului de credite bugetare pentru acoperirea cheltuielilor privind concesionarea sau închirierea;
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Legea nr. 213/1998 (6) respectarea prevederilor legale privind cadrul general şi a procedurilor pentru concesionare sau închiriere;
    Legea nr. 219/1998 (7)
      Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) legalitatea şi regularitatea prevederilor proiectului de contract de închiriere sau de concesionare;
      Ordonanţa Guvernului  nr. 118/1999 (4)     existenţa aprobărilor prevăzute de lege;
          existenţa vizei compartimentului juridic, precum şi a semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate
      Ordonanţa Guvernului  nr. 12/1993 (5)    
  5. Protocoale de afiliere, convenţii, acorduri de participare la organisme internaţionale Legea nr. 72/1996 (1) documentele privind propunerea de afiliere existenţa actului normativ în baza căruia se încheie protocolul, convenţia sau acordul;
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2)     existenţa surselor de finanţare, potrivit legii, a cheltuielilor prevăzute în protocoale, convenţii sau acorduri pentru anul în curs;
      actul normativ de organizare şi funcţionare a entităţii publice    
          concordanţa prevederilor din acord referitoare la obligaţiile financiare cu prevederile cadrului normativ existent (cheltuieli de protocol, delegaţie, taxe etc.);
      Legea nr. 4/1991 (8)     existenţa vizei compartimentului juridic, precum şi a semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de
      legi de ratificare specialitate    
  6. Acorduri pentru schimb de experienţă sau documentare, pe bază de reciprocitate, fără transfer de valută Legea nr. 72/1996 (1) documentele privind propunerile de acord; existenţa disponibilităţilor de credite bugetare/resurselor din care urmează să fie acoperite cheltuielile pentru anul în curs;
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) devizele de cheltuieli pentru acţiunile ce se derulează în cadrul acordurilor concordanţa termenilor din acord referitori la obligaţiile financiare cu cadrul normativ existent (cheltuieli de protocol, delegaţie etc.);
    Hotărârea Guvernului  nr. 552/1991 (9)
      încadrarea devizelor de cheltuieli ale acţiunilor decurgând din derularea acordurilor în limitele legale de cheltuieli;
      Ordonanţa Guvernului nr. 63/1994 (10)
      existenţa vizei compartimentului juridic, precum şi a semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate
  7. Actul intern de decizie privind organizarea în ţară a acţiunilor de protocol, a unor manifestări cu caracter cultural-ştiinţific, precum şi a unor manifestări cu caracter specific Legea nr. 72/1996 (1) documentele privind propunerea acţiunii; existenţa disponibilului de credite bugetare/resurselor din care urmează să fie acoperite cheltuielile;
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) devizul estimativ al acţiunii pe categorii de cheltuieli concordanţa dintre obligaţiile financiare angajate şi prevederile cadrului normativ existent;
    Hotărârea Guvernului  nr. 552/1991 (9) încadrarea devizului de cheltuieli al acţiunii în limitele prevăzute de normele legale şi în fondurile aprobate în acest scop prin bugetul propriu;
    Ordonanţa Guvernului  nr. 63/1994 (10)
    existenţa vizei compartimentului juridic, precum şi a semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate
  8. Contract sau convenţie pentru activitatea prestată de însoţitorii delegaţiilor sau invitaţilor din străinătate Legea nr. 72/1996 (1) documentele privind propunerea de contract; existenţa disponibilităţilor de credite bugetare/resurselor din care urmează să fie acoperite cheltuielile;
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) concordanţa termenilor din contract referitori la obligaţiile financiare cu cadrul normativ existent;
    devizele de cheltuieli pentru activitatea însoţitorilor
    Hotărârea Guvernului  nr. 552/1991 (9) încadrarea devizelor de cheltuieli pentru activitatea prestată de însoţitori în limitele legale de cheltuieli şi în creditele bugetare aprobate;
      Ordonanţa Guvernului  nr. 63/1994 (10)    
          existenţa vizei compartimentului juridic, precum şi a semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate
  9. Ordinul/decizia de: Legea nr. 72/1996 (1) nota de fundamentare şi dosarul angajării cuprinzând: existenţa creditelor bugetare din care urmează să fie suportate cheltuielile de personal pentru anul în curs;
    angajare sau avansare a personalului, inclusiv pentru cumulul de funcţii; Legea nr. 189/1998 (3)
    Legea nr. 188/1999 (11) respectarea reglementărilor privind angajarea şi încadrarea
    Legea nr. 154/1998 (12) anunţul organizării concursului;   personalului în limita posturilor aprobate prin statul de funcţii şi stabilirea drepturilor salariale, cu respectarea condiţiilor prevăzute de normele legale, de statutele sau de reglementările specifice entităţilor publice
    acordare a salariului de merit; Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 (2)
    actul intern de decizie privind constituirea comisiei de examinare;
    numire cu caracter temporar a personalului de execuţie pe funcţii de conducere; Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 (13)
    procesul-verbal al comisiei de examinare;    
    alte acte normative specifice    
    alte drepturi salariale    
          acte de studii;    
          cazier judiciar;    
          recomandări;    
          garanţii materiale;    
          alte documente necesare în vederea angajării, stabilite de lege    
  10. Actul intern de decizie privind delegări şi detaşări în alte localităţi din ţară Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) nota de fundamentare a delegării/detaşării concordanţa dintre obligaţiile financiare angajate prin actul intern de decizie privind delegarea/detaşarea şi prevederile cadrului normativ existent (transport, cazare, diurnă, alte cheltuieli);
    Legea nr. 188/1999 (11)    
      Hotărârea Guvernului  nr. 543/1995 (28)    
          încadrarea în creditele bugetare/resursele aprobate cu această destinaţie;
              existenţa semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate
  11. Actul intern de decizie privind deplasarea în străinătate Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) nota de fundamentare a deplasării în străinătate; concordanţa dintre obligaţiile financiare angajate prin actul intern de decizie privind deplasarea şi prevederile cadrului normativ existent (transport, cazare, diurnă, alte cheltuieli);
    Hotărârea Guvernului  nr. 518/1995 (14)
    documente, invitaţii şi comunicări scrise de la partenerul extern, privitoare la acţiunea şi la condiţiile efectuării deplasării în străinătate; încadrarea în creditele bugetare aprobate;
    Hotărârea Guvernului  nr. 537/2000 (15) existenţa semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate
  memorandumul de aprobare a deplasării, pentru miniştri

                   C. Concesionarea, închirierea şi vânzarea                 bunurilor prin patrimoniul entităţilor publice

                 
  Nr. crt. Proiectul documentului supus controlului financiar preventiv propriu Cadrul legal Documentele justificative Obiectivele şi conţinutul controlului financiar preventiv propriu
  0 1 2 3 4
  1. Contract de concesionare/ închiriere (entitatea publică este concedentul/titularul dreptului de proprietate) Legea nr. 72/1996 (1) studiul de oportunitate; încadrarea obiectului contractului în lista cuprinzând bunurile care, potrivit legii, pot fi concesionate (închiriate);
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Legea nr. 219/1998 (7) caietul de sarcini; respectarea prevederilor legale referitoare la desfăşurarea licitaţiei/negocierii directe şi atribuirea contractului;
    Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) actul normativ de aprobare a concesiunii;
    stabilirea termenilor contractuali în concordanţă cu cadrul normativ;
      Legea nr. 213/1998 (6) documentaţia licitaţiei;
      Hotărârea Guvernului  nr. 216/1999 (18) existenţa vizei compartimentului juridic, precum şi a semnăturilor autorizate din compartimentele de specialitate
      documentaţia procedurii de negociere directă
  2. Proces-verbal de predare- primire (transferul bunului fără plată) Hotărârea Guvernului  nr. 119/1999 (2) referatul de disponibilizare; respectarea prevederilor legale referitoare la desfăşurarea procedurii de redistribuire a bunurilor;
    Hotărârea Guvernului  nr. 841/1995 (19) adresele către instituţiile care doresc să utilizeze bunul existenţa semnăturilor autorizate din compartimentele de specialitate
      Hotărârea Guvernului  nr. 966/1998 (20)
      alte acte normative care reglementează domenii specifice de transfer        
  3. Contract de vânzare- cumpărare (entitatea publică are calitatea de vânzător) Legea nr. 72/1996 (1) decizia de numire a comisiei de evaluare; respectarea prevederilor legale referitoare la desfăşurarea procedurii de valorificare prin licitaţie cu strigare;
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) stabilirea termenilor contractuali în concordanţă cu cadrul normativ;
    raportul de evaluare a bunurilor ce urmează să fie vândute;
      Hotărârea Guvernului nr. 841/1995 (19) existenţa vizei compartimentului juridic, precum şi a semnăturilor autorizate din compartimentele de specialitate
      Hotărârea Guvernului  nr. 966/1998 (20)
      documentaţia licitaţiei cu strigare  

           D. Plati din credite bugetare şi din alte fonduri publice

                   
  Nr. crt. Proiectul documentului supus controlului financiar preventiv propriu Cadrul legal Documentele justificative Obiectivele şi conţinutul controlului financiar preventiv propriu
  0 1 2 3 4
  1. Ordinul de plată aferent achiziţiei publice pentru activitatea curentă şi de investiţii Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) contractul de achiziţii publice; sumele reprezintă obligaţie de plată pentru entitatea publică în baza contractelor/comenzilor;
    Legea nr. 72/1996 (1) factura fiscală; verificarea documentelor care atestă recepţionarea bunurilor sau serviciilor, comparativ cu prevederile contractuale, şi a măsurilor luate în cazul constatării unor eventuale diferenţe;
    Legea nr. 189/1998 (3) documentele care să ateste recepţionarea calitativă şi cantitativă a bunurilor sau a situaţiilor de lucrări;
    Legea bugetului de stat
    Legea bugetului asigurărilor sociale de stat concordanţa dintre contract şi factură cu privire la specificaţii, cantităţi, calitate şi preţ;
    stabilirea corectă a penalităţilor, conform clauzelor contractuale;
    alte legi specifice încadrarea plăţilor în creditele bugetare deschise şi/sau în disponibilităţi;
    declaraţia vamală de import regularitatea completării documentului de plată;
    existenţa semnăturii autorizate pe ordinul de plată.
  2. Decontul privind cheltuielile ocazionate de organizarea în ţară a acţiunilor de protocol, precum şi decontul privind cheltuielile pentru manifestări cu caracter specific Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 (2) facturi fiscale; prezentarea în termenul legal a documentelor justificative pentru avansul primit în baza ordinului şi devizului de cheltuieli aprobate;
    documentele care atestă recepţia cantitativă şi calitativă a serviciilor
    Legea nr. 72/1996 (1)
    Legea nr. 189/1998 (3) încadrarea elementelor de cheltuieli în limitele maxime ale devizului de cheltuieli, precum şi în limitele stabilite de cadrul normativ existent;
    corectitudinea calculului penalităţilor pentru nedepunerea în termen a decontului, precum şi a sumelor rămase nejustificate sau necheltuite;
    regularitatea completării documentului de plată;
    existenţa semnăturii autorizate pe ordinul de plată
  3. Cererea de valută adresată Băncii Naţionale a României în vederea disponibilizării de la rezerva valutară a statului a sumelor în valută necesare în vederea achitării la extern a ratelor de capital, dobânzilor, comisioanelor de angajament şi a altor sume datorate organismelor internaţionale care au acordat României împrumuturi guvernamentale externe Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 (2) avizul de plată înaintat de organismul internaţional finanţator; legalitatea şi regularitatea avizului de plată înaintat de organismul internaţional finanţator;
    Legea nr. 101/1998 (16) existenţa disponibilităţilor din care urmează să fie acoperite cheltuielile;
    Legea nr. 72/1996 (1) existenţa semnăturilor persoanelor autorizate din compartimentele de specialitate
    adresa de confirmare a obligaţiei de plată din partea împrumutatului;
    Legea nr. 81/1999 (17)
    legea de ratificare a împrumuturilor
        nota de fundamentare
  4. Documentul de plată reprezentând cotizaţii, contribuţii, taxe etc. la diverse organisme internaţionale Legea nr. 72/1996 (1) protocolul, acordul sau convenţia şi Legea de ratificare; concordanţa dintre prevederile acordului, protocolului sau convenţiei şi avizul de plată transmis de organismul internaţional, inclusiv cu termenul de plată;
    legea
      nr. 189/1998 (3) încadrarea cheltuielilor în creditele bugetare deschise şi/sau în disponibilităţi;
    Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) avizul de plată transmis de organismul internaţional
    regularitatea completării documentului de plată;
    protocoale, acorduri sau convenţii încheiate de entitatea publică cu organismele internaţionale existenţa semnăturii autorizate
  Ordonanţa Guvernului nr. 41/1994 (21)  
  legile de ratificare  
  5. Ordinul de plată şi dispoziţia de plată valutară externă, după caz, privind virarea către Banca Naţională a României a contravalorii în lei a valutei disponibilizate pentru achitarea la extern a obligaţiilor de plată rezultate din acordurile de împrumut încheiate de România cu organismele internaţionale finanţatoare sau pentru plată directă a acestor obligaţii Legea nr. 72/1996 (1) acordul de împrumut şi Legea de ratificare; se verifică concordanţa dintre obligaţiile înscrise în acordul de împrumut, avizul de plată trimis de finanţatorul extern, avizul de lichidare şi mesajele swift ale Băncii Naţionale a României şi cererea de valută a entităţii publice;
    legea nr. 189/1998 (3)
    avizul de plată emis de finanţatorul extern;
    Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) verificarea încadrării cheltuielilor în creditele bugetare deschise;
    Legea nr. 101/1998 (16) mesajele swift şi avizul de lichidare, emise de Banca Naţională a României; verificarea legalităţii surselor de finanţare a contravalorii în lei a sumei disponibilizate de Banca Naţională a României;
    acordul de împrumut şi legea de ratificare verificarea existenţei semnăturii autorizate pe ordinul de plată, precum şi a regularităţii completării documentului de plata
    Legea nr. 81/1999 (17)
    cererea de valută depusă de entitatea publică;
    nota de fundamentare privind sursele interne de acoperire a datoriei faţă de Banca Naţională a României
  6. Ordinul de plată pentru subvenţii, transferuri, prime sau alte plăţi din fonduri publice acordate agenţilor economici sau altor beneficiari legali Legea nr. 72/1996 (1) nota de fundamentare; existenţa disponibilităţilor de credite bugetare deschise şi/sau a disponibilităţilor;
    Legea nr. 189/1998 (3) documentaţia specifică care rezultă din actul normativ analiza documentaţiei justificative, corespunzător prevederilor actului normativ care reglementează domeniul;
    Legea bugetului de stat regularitatea completării documentului de plată;
    existenţa semnăturii autorizate pe ordinul de plată.
    Legea bugetului asigurărilor sociale de stat ce reglementează domeniul
    hotărâri judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile
    actele normative specifice
  7. Ordinul de plată privind redevenţe, chirii sau alte cheltuieli legate de concesionare sau închiriere Legea nr. 72/1996 (1) nota de fundamentare; disponibilităţile de credite bugetare deschise şi/sau disponibilităţi;
    Legea nr. 189/1998 (3) contractul de concesionare sau de închiriere; concordanţa dintre plăţile propuse şi clauzele contractuale;
    regularitatea completării documentului de plată;
    Legea bugetului de stat existenţa semnăturii autorizate pe ordinul de plată
    factura emisă de proprietar, avizată de beneficiar
    Legea bugetului asigurărilor sociale de stat
    Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2)
  8. Situaţia lunară (stat) privind salariile şi/sau alte drepturi legale acordate personalului Legea nr. 72/1996 (1) statul de funcţii; existenţa creditelor bugetare deschise cu această destinaţie şi/sau a disponibilităţilor;
    nota justificativă;
    Legea nr. 189/1998 (3) situaţia privind prezenţa personalului; (pontajul) încadrarea statelor de plată în prevederile bugetului privind numărul maxim de posturi şi fondurile destinate cheltuielilor cu salariile;
    Legea nr. 154/1998 (12)
    concordanţa dintre drepturile salariale stabilite prin stat şi prevederile cadrului normativ specific;
    Legea bugetului de stat
    regularitatea completării documentului de plată;
    Legea bugetului asigurărilor sociale de stat existenţa semnăturilor autorizate
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului  nr. 24/2000 (13)
    Legea nr. 188/1999 (11)
    actele normative specifice
  9. Situaţia (stat) privind plata avansului şi a concediilor de odihnă Legea nr. 72/1996 (1) statul de funcţii; existenţa creditelor bugetare deschise cu această destinaţie şi/sau a disponibilităţilor;
    nota justificativă;
    Legea nr. 189/1998 (3) situaţia privind prezenţa personalului (pontajul) verificarea regularităţii completării documentului;
    încadrarea statelor de plată în prevederile bugetului privind numărul maxim de posturi şi fondurile destinate cheltuielilor cu salariile;
    Legea nr. 154/1998 (12)
    Legea bugetului de stat regularitatea completării documentului de plată;
    existenţa semnăturilor autorizate
    Legea bugetului asigurărilor sociale de stat        
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 (13)        
    Legea nr. 188/1999 (11)        
    actele normative specifice        
  10. Situaţia (stat) privind plata altor drepturi băneşti cuvenite personalului actele normative care reglementează acordarea respectivelor drepturi nota justificativă; sumele individuale se încadrează în normele legale aprobate;
    propunerile individuale privind drepturile aprobate; existenţa creditelor bugetare deschise şi/sau a disponibilităţilor;
    concordanţa dintre drepturile salariale stabilite prin stat şi prevederile cadrului normativ specific;
    documente justificative specifice plăţii regularitatea completării documentului de plată;
    existenţa semnăturilor autorizate
  11. Ordinele de plată pentru virarea din cont a: impozitului pe salarii, contribuţiei pentru pensia suplimentară, contribuţiei pentru constituirea Fondului pentru plată ajutorului de şomaj, contribuţiei de asigurări sociale şi contribuţiei de asigurări de sănătate etc. Legea nr. 72/1996 (1) situaţiile lunare privind plata drepturilor salariale concordanţa dintre ordinele de plata pentru viramente şi situaţiile lunare privind plată drepturilor salariale;
    Legea nr. 189/1998 (3) corectitudinea calculării obligaţiei;
    existenţa creditelor bugetare deschise şi/sau a disponibilităţilor;
    Legea bugetului de stat     regularitatea completării documentului de plată;
        existenţa semnăturii autorizate pe ordinul de plata
    Legea bugetului asigurărilor sociale de stat        
    Ordonanţa Guvernului  nr. 73/1999 (24)        
    Legea nr. 49/1992 (25)        
    Legea nr. 1/1991 (26)        
    Legea nr. 145/1997 (27)        
    actele normative specifice        
  12. Decontul de cheltuieli privind plăţile în valută pentru reprezentanţe ale României în străinătate, deplasări în străinătate etc. Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) documentele justificative prezentarea în termenul legal a documentelor justificative pentru avansul primit în lei şi în valută;
    Legea nr. 72/1996 (1)     corectitudinea calculului penalităţilor pentru nedepunerea în termen a decontului şi a diferenţelor rămase nejustificate sau necheltuite;
    Legea nr. 189/1998 (3)    
        verificarea documentelor justificative sub aspectul autenticităţii, formei şi conţinutului acestora;
    Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 (14)    
        încadrarea cheltuielilor în plafoanele prevăzute de lege;
        aprobarea ordonatorului principal de credite pentru depăşirea plafoanelor de cheltuieli de cazare
  13. Cererea de tragere şi cererea de alimentare a contului special în cadrul împrumuturilor guvernamentale externe (inclusiv a avansului) Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) nota de fundamentare; legalitatea şi regularitatea documentelor justificative;
    contractele interne sau externe; încadrarea plăţilor solicitate în prevederile contractului intern sau extern;
    acordul de împrumut
    legea de ratificare ordinele de plată cu care s-au efectuat plăţi în cadrul procedurilor de refinanţare; existenţa documentului organismului finanţator internaţional de acceptare a contractului intern sau extern (no objection);
    regularitatea completării documentului de plată;
    existenţa semnăturii autorizate pe cererea de tragere sau pe cererea de alimentare a contului special
    alte documente    
  14. Ordinul de plată în lei sau dispoziţia de plată valutară externă ori dispoziţia de transfer valutar pentru plăţi care se efectuează din conturile speciale ale împrumuturilor guvernamentale externe Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 (2) facturile emise de furnizori, cu certificarea de către beneficiar a efectuării operaţiunii pentru care se solicită plată; concordanţa dintre facturile emise de furnizor şi certificate de beneficiar şi valoarea documentului de plata;
    Legea nr. 81/1999 (17) concordanţa dintre facturi şi prevederile contractelor/comenzilor;
    acordul de împrumut existenţa documentelor justificative de transport, vămuire sau situaţii de lucrări ori pontaje, după caz;
    acordurile subsidiare de împrumut
    regularitatea completării documentului;
    documentele justificative de transport, vămuire sau situaţii de lucrări ori recepţia bunurilor, după caz; existenţa semnăturilor persoanelor autorizate pe documentele de plată
          acord de împrumut;    
          acordurile subsidiare de împrumut;    
          nota de fundamentare    
  15. Cererea de confirmare a acreditivelor deschise în cadrul unui contract extern finanţat printr-un împrumut guvernamental extern Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) nota de fundamentare; concordanţa condiţiilor incluse în acreditivul emis cu prevederile contractuale;
    legile de ratificare a acordurilor de împrumut contractul extern; verificarea condiţiilor de plată incluse în contractul extern;
    acreditivul documentar irevocabil emis de banca depozitară a contului special regularitatea completării documentului;
    existenţa semnăturii autorizate pe cererea de confirmare a acreditivului
  16. Documente de plată valutare, altele decât cele aferente împrumuturilor externe Ordonanţa Guvernului  nr. 119/1999 (2) nota de fundamentare; corespondenţa dintre sumele prevăzute la plată şi documentul de aprobare a acţiunii;
    actele normative care reglementează speţa documentele justificative cerute de actele normative respective regularitatea completării documentului de plată;
    existenţa semnăturilor autorizate
  17. Dispoziţia de plată către casierie în vederea acordării de avansuri Decretul nr. 209/1976 (22) nota de fundamentare; concordanţa sumelor ce urmează să fie eliberate cu documentul de angajare;
        devizul sau documentul specific prin care s-a aprobat acţiunea regularitatea completării documentului de plată;
        existenţa semnăturilor autorizate
  18. Dispoziţia de încasare către casierie în vederea achitării de către angajat a: Decretul nr. 209/1976 (22) nota de fundamentare; existenţa corespondenţei dintre suma prevăzută în ordinul de încasare şi documentaţia justificativă;
        documentele care atestă suma datorată regularitatea completării documentului;
    avansurilor neconsumate;     existenţa semnăturilor autorizate
    debitelor datorate;            
    penalităţilor la deconturi          

              E. Alte documente şi operaţiuni supuse controlului                         financiar preventiv propriu

                 
  Nr. crt. Proiectul documentului supus controlului financiar preventiv propriu Cadrul legal Documentele justificative Obiectivele şi conţinutul controlului financiar preventiv propriu
  0 1 2 3 4
  1. Documentul privind scăderea din gestiune a unor pagube care nu se datoresc vinovăţiei unei persoane Ordonanţa Guvernuluinr. 119/1999 (2) referatul privind scăderea din gestiune legalitatea referatului privind scăderea din gestiune a pagubelor care nu se datoresc vinovăţiei unei persoane;
    Legea nr. 72/1996 (1) existenţa vizei compartimentului juridic;
    existenţa semnăturilor autorizate
    Legea nr. 189/1998 (3)
    Legea nr. 10/1972 (23)

(1) Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 152 din 17 iulie 1996, cu modificările ulterioare;(2) Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 31 august 1999, cu modificările ulterioare;(3) Legea nr. 189/1998 privind finanţele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 22 octombrie 1998, cu modificările ulterioare;(4) Ordonanţa Guvernului nr. 118/1999 privind achiziţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 31 august 1999, cu modificările ulterioare;(5) Ordonanţa Guvernului nr. 12/1993 privind achiziţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 202 din 23 august 1993, aprobată şi modificată prin Legea nr. 83/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994, cu modificările ulterioare şi abrogată prin Ordonanţa Guvernului nr. 118/1999*);–––––Notă *) A se vedea Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 295/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000.(6) Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, cu modificările ulterioare;(7) Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 30 noiembrie 1998;(8) Legea nr. 4/1991 privind încheierea şi ratificarea tratatelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 12 ianuarie 1991;(9) Hotărârea Guvernului nr. 552/1991 privind normele de organizare în ţara a acţiunilor de protocol, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 176 din 29 august 1991;(10) Ordonanţa Guvernului nr. 63/1994 privind actualizarea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile şi instituţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 245 din 30 august 1994, aprobată şi modificată prin Legea nr. 13/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41 din 27 februarie 1995, cu modificările ulterioare;(11) Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, cu modificările ulterioare;(12) Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 16 iulie 1998, cu modificările ulterioare;(13) Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 138 din 31 martie 2000, cu modificările ulterioare;(14) Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi şi obligaţii ale personalului român trimis în străînătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 154 din 19 iulie 1995, cu modificările ulterioare;(15) Hotărârea Guvernului nr. 537/2000 privind transportul personalului român care se deplasează în străînătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar şi care foloseşte ca mijloc de transport avionul, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 20 iulie 2000;(16) Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 iunie 1998, cu modificările ulterioare;(17) Legea datoriei publice nr. 81/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 17 mai 1999;(18) Hotărârea Guvernului nr. 216/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 6 aprilie 1999;(19) Hotărârea Guvernului nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere fără plata şi de valorificare a bunurilor aparţinând instituţiilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 253 din 7 noiembrie 1995;(20) Hotărârea Guvernului nr. 966/1998 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere fără plata şi de valorificare a bunurilor aparţinând instituţiilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 31 decembrie 1998;(21) Ordonanţa Guvernului nr. 41/1994 privind autorizarea plăţii cotizaţiilor la organizaţiile internaţionale interguvernamentale la care România este parte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 29 august 1994, aprobată prin Legea nr. 126/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din 19 decembrie 1994, cu modificările ulterioare;(22) Decret al Consiliului de Stat nr. 209/1976 pentru aprobarea Regulamentului operaţiunilor de casa, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 64 din 6 iulie 1976;(23) Legea nr. 10/1972 – Codul muncii -, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 140 din 1 decembrie 1972, cu modificările ulterioare;(24) Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999, cu modificările ulterioare;(25) Legea nr. 49/1992 pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale (modifica H.C.M. nr. 880/1965), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 26 mai 1992, cu modificările ulterioare;(26) Legea nr. 1/1991 privind protecţia socială a şomerilor şi reintegrarea lor profesională, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 14 septembrie 1994, cu modificările ulterioare;(27) Legea asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 31 iulie 1997, cu modificările ulterioare;(28) Hotărârea Guvernului nr. 543/1995 privind drepturile băneşti ale salariaţilor instituţiilor publice şi regiilor autonome cu specific deosebit pe perioada delegării, detaşării în alta localitate, precum şi în cazul deplasării în cadrul localităţii, în interesul serviciului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 220 din 13 septembrie 1996, cu modificările ulterioare. + 
Anexa 2la normele metodologiceSe aprobă─────────(Conducătorul entităţii publice)ÎMPUTERNICIRESe împuterniceşte prin prezenta domnul/doamna …………………………,având funcţia de ……, să exercite în numele meu controlul financiar preventivpropriu în perioada ………………………. .Împuternicirea se referă exclusiv la următoarele documente şi operaţiuni:────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Nr. Denumirea documentului Limita valorică Observaţiicrt. (operaţiunii)────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────0 1 2 3────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Prezenta împuternicire atrage, în condiţiile art. 14 alin. (5) din OrdonanţaGuvernului nr. 119/1999, răspunderea solidară a persoanei desemnate.Contabil-şef,……………………
 + 
Anexa 3la normele metodologice

                         
  REGISTRUL proiectelor de operaţiuni prevăzute să fie prezentate la viza de control financiar preventiv propriu
  Nr. crt. Denumirea documentului Numărul şi Data emiterii documentului Conţinutul operaţiunilor înscrise în document Compartimentul emitent şi persoana autorizată care prezintă documentul Valoarea înscrisă în document Data/ora, prezentării documentului la viză şi semnătura de predare Valoarea operaţiunilor pentru care s-a acordat viză Valoarea operaţiunilor pentru care s-a respins viza data/ora numele, prenumele şi semnătura persoanei căreia i s-au remis documentele Motivaţia refuzului de viza Observaţii
  0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
                         

 + 
Anexa 4a)la normele metodologiceDomnului/Doamnei ………………………(conducătorul entităţii publice care administrează fondurile publice)În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr.119/1999 vă aduc la cunoştinţă refuzul vizei de control financiar preventivpropriu pentru …………………………………………………………….(tipul documentului, numărul şi data emiterii, compartimentul emitent)din următoarele motive: …………………………………………………….(Se vor preciza actele normative şi condiţiile prevăzute deacestea, care se consideră a fi nerespectate dacă s-arefectua operaţiunea înscrisă în documente.)În conformitate cu prevederile art. 16 alin. (5) din Ordonanţa Guvernuluinr. 119/1999 proiectul de operaţiune nu poate fi supus controlului financiarpreventiv delegat şi deci nu poate fi efectuat.Contabil-şef,………………..
 + 
Anexa 4b)la normele metodologiceDomnului/Doamnei …………………………(conducătorul entităţii publice care administrează fondurile publice)În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr.119/1999 vă aduc la cunoştinţă refuzul vizei de control financiar preventivpropriu pentru …………………………………………………………….(tipul documentului, numărul şi data emiterii, compartimentul emitent)din următoarele motive: …………………………………………………….(Se vor preciza actele normative şi condiţiile prevăzute deacestea, care se consideră a fi nerespectate dacă s-arefectua operaţiunea înscrisă în documente.)În situaţia în care dispuneţi, în condiţiile art. 25 alin. (2) din OrdonanţaGuvernului nr. 119/1999, efectuarea operaţiunii pe răspunderea dumneavoastră,aceasta se poate efectua numai cu încadrarea în angajamentul bugetar aprobat.Aşa cum se prevede la art. 25 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr.119/1999, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 85/2000, înacest caz urmează să informez în scris Ministerul Finanţelor Publice şi………………………………………………………. despre operaţiunea(după caz, organul ierarhic superior)a cărei executare aţi dispus-o pe răspunderea dumneavoastră.Contabil-şef,………………..
 + 
Anexa 4c)la normele metodologiceDomnului/Doamnei ………………………………………(conducătorul entităţii publice care administrează fondurile publice)În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr.119/1999 vă aduc la cunoştinţă refuzul vizei de control financiar preventivpropriu pentru ……………………………………………………………..(tipul documentului, numărul şi data emiterii, compartimentul emitent)din următoarele motive: ……………………………………………………..(Se vor preciza actele normative şi condiţiile prevăzute deacestea, care se consideră a fi nerespectate dacă s-arefectua operaţiunea înscrisă în documente.)În situaţia în care dispuneţi, în condiţiile art. 25 alin. (3) din OrdonanţaGuvernului nr. 119/1999, efectuarea operaţiunii pe răspunderea dumneavoastră,aceasta se poate efectua numai cu încadrarea în angajamentul bugetar aprobat.Aşa cum se prevede la art. 25 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr.119/1999, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 85/2000, înacest caz urmează să informez în scris Ministerul Finanţelor Publice şi………………………………………………….. despre operaţiunea a(după caz, organul ierarhic superior)cărei executare aţi dispus-o pe răspunderea dumneavoastră.Contabil-şef,…………………–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x