pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensatii cetatenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reţinute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord şi Tinutul Herta, ca urmare a stării de razboi şi a aplicarii Tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947(actualizate până la data de 9 ianuarie 2006*)
–––––-*) Textul initial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 747 din 17 august 2004. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt până la data de 9 ianuarie 2006 cu modificările şi completările aduse de HOTĂRÂREA nr. 1.839 din 22 decembrie 2005. +
Capitolul IBeneficiarii masurilor reparatorii +
Articolul 1Beneficiaza de masurile reparatorii prevăzute de Legea nr. 290/2003 cetatenii români deposedati ca urmare a parasirii fortate a Basarabiei, Bucovinei de Nord şi a Tinutului Herta, precum şi ca urmare a Celui de al II-lea Razboi Mondial şi a aplicarii Tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, sau mostenitorii legali ai acestora, până la gradul al IV-lea inclusiv, astfel cum sunt definiti în legea civila română, dacă au la data formulării cererii cetatenia română şi domiciliul în România. +
Articolul 2Pentru a beneficia de masurile reparatorii prevăzute de Legea nr. 290/2003, persoanele indreptatite trebuie să faca dovada ca au avut în proprietate, după luna martie 1944, bunurile pentru care solicită acordarea masurilor reparatorii şi ca bunurile în cauza nu au fost instrainate prin conventii civile, incheiate prin liber acord de voinţa între fostul proprietar sau mostenitorul legal al acestuia şi o terta persoana. +
Articolul 3Se considera data a formulării cererii prevăzute la art. 1 data înregistrării cererii la comisiile constituite în cadrul prefecturilor, în temeiul art. 6 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicarii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicată. +
Capitolul IICriteriile şi metodologia de evaluare, modalităţi de acordare a compensatiilor şi de stabilire a cuantumului despăgubirilor pentru terenuri +
Articolul 4Persoanele indreptatite cărora nu li se pot atribui în natura terenuri de acelasi gen în judeţul în care locuiesc beneficiaza de despăgubiri sau compensatii determinate potrivit prevederilor art. 2 din Legea nr. 290/2003. +
Articolul 5(1) Prin valoarea de circulatie a categoriilor de terenuri, comunicata de către primarii, în sensul art. 2 alin. (2) din Legea nr. 290/2003, se înţelege preţul mediu/ha/tara, calculat din media celui mai mic pret inscris în cel puţin 5 acte translative de proprietate pentru categoria de teren în cauza, incheiate în forma autentica în anul anterior stabilirii despăgubirii şi înregistrate în rolurile agricole sau fiscale, şi cel mai mare pret de referinţa pentru categoria de teren în cauza, comunicat de Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale. … (2) Valoarea de circulatie a categoriilor de terenuri se stabileste anual, conform prevederilor alin. (1), prin ordin comun al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale şi al ministrului administraţiei şi internelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. … (3) În cazul în care persoanele indreptatite sunt mai mulţi mostenitori legali ai fostilor proprietari prevăzuţi la art. 1, domiciliati în judete diferite, se procedeaza astfel: … a) se atribuie în natura terenuri de acelasi gen în oricare dintre judeţele în care locuiesc beneficiarii; … b) dacă nu se pot atribui în natura, în tot sau în parte, terenuri de acelasi gen în judeţele în care locuiesc persoanele beneficiare, se acordă despăgubiri sau compensatii determinate potrivit prevederilor art. 2 din Legea nr. 290/2003, pe baza valorii de circulatie a categoriilor de terenuri, stabilita potrivit prezentelor norme metodologice. … –––––Alin. (1) şi (2) ale art. 5 au fost modificate de articolul unic din HOTĂRÂREA nr. 1.839 din 22 decembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 15 din 9 ianuarie 2006. +
Capitolul IIICriterii şi metodologia de evaluare şi acordare a compensatiilor pentru recoltele neculese în anul 1940 +
Articolul 6(1) Pentru cel mult 3 dintre recoltele de grau, porumb, floarea-soarelui, sfecla de zahar, vita-de-vie, în, tutun, mac sau fructe, neculese în anul 1940, la alegerea persoanelor indreptatite, se acordă o sumă stabilita conform art. 4 din Legea nr. 290/2003. … (2) Pentru acordarea sumei prevăzute de lege, persoanele indreptatite nu pot alege recolte culese. … (3) Suma prevăzută la alin. (1) se calculeaza în functie de suprafaţa cultivata, producţia medie la hectar şi preţul de achizitie a produselor, publicat de Institutul Naţional de Statistica pentru anul anterior celui în care se stabileste despăgubirea, pentru fiecare produs dintre cele alese de persoanele indreptatite. … (4) Suprafaţa cultivata luata în calcul este cea care rezultă din documentele anexate cererii ca fiind cultivata cu produsul în cauza şi neculeasa în anul 1940. … (5) Producţia medie la hectar luata în calcul este producţia medie la hectar în zona pentru care se solicita compensatia pentru anul 1940 sau primul an anterior anului 1940 referitor la care Institutul Naţional de Statistica detine date. … +
Capitolul IVCriteriile şi metodologia de evaluare a despăgubirilor pentru constructiile cu destinaţia de locuinte, anexe gospodaresti ori pentru alte utilitati +
Articolul 7Pentru constructiile cu destinaţia de locuinte, anexe gospodaresti ori pentru alte utilitati se acordă persoanelor indreptatite despăgubiri banesti determinate în functie de suprafaţa construita, materialele folosite şi vechimea construcţiei la data pierderii posesiei. +
Articolul 8Cuantumul despăgubirilor prevăzute la art. 7 din prezentele norme se stabileste în conformitate cu prevederile cap. III "Criteriile şi metodologia de evaluare a locuintelor, inclusiv a anexelor gospodaresti aferente" şi ale cap. IV "Criteriile şi metodologia de evaluare a construcţiilor cu alta destinatie decat cea de locuinta şi a anexelor gospodaresti aferente" din Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicarii Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 753/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 458 din 30 noiembrie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, care se aplică în mod corespunzător. +
Articolul 9În suma totala a despăgubirilor pentru constructiile cu destinaţia de locuinte, anexe gospodaresti ori pentru alte unităţi se cuprinde şi valoarea terenurilor aferente construcţiilor, respectiv terenul de sub construcţie şi curtea, care se determina în conformitate cu dispozitiile prevăzute la art. 8 din prezentele norme metodologice. +
Capitolul VOrganizarea şi functionarea comisiilor +
Articolul 10(1) Aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 290/2003 şi a prezentelor norme metodologice se face de către comisiile constituite în cadrul prefecturilor în temeiul art. 6 din Legea nr. 9/1998, republicată, în conformitate cu prevederile art. 5 şi 8 din Legea nr. 290/2003. … (2) Atribuţiile comisiilor prevăzute la alin. (1) sunt cele stabilite prin Legea nr. 9/1998, republicată, Legea nr. 290/2003 şi normele metodologice adoptate în aplicarea acestora. … +
Articolul 11(1) Pentru evaluarea terenurilor, construcţiilor cu destinaţia de locuinte, anexe gospodaresti ori pentru alte utilitati şi a terenurilor aferente acestora, comisiile judetene sau a municipiului Bucureşti pot desemna una sau mai multe comisii tehnice de specialitate, după caz, formate din 3 membri, specialisti în expertizari de constructii sau evaluatori funciari, desemnaţi din cadrul instituţiilor publice, al serviciilor publice deconcentrate sau al consiliilor locale. … (2) Consiliile locale, instituţiile publice sau serviciile publice deconcentrate sunt obligate sa delege, la solicitarea comisiei judetene sau a municipiului Bucureşti, specialisti pentru efectuarea rapoartelor tehnice de evaluare a despăgubirilor. … (3) Rezultatul evaluării se consemneaza într-un raport tehnic de evaluare, semnat de toţi membrii comisiei tehnice, care se inainteaza comisiei judetene sau a municipiului Bucureşti. … (4) Comisiile tehnice de evaluare sunt obligate sa intocmeasca, sa redacteze şi sa inainteze cu maxima celeritate rapoartele tehnice de evaluare. … (5) Fiecare membru al comisiei tehnice de evaluare beneficiaza de o indemnizatie, calculată în raport cu numărul de ore aferente întocmirii fiecarui raport, stabilita în lei/ora, pe bază de deviz anexat la raportul tehnic de evaluare, aprobat de comisia judeteana sau a municipiului Bucureşti. Indemnizatia bruta orara se determina prin impartirea sumei rezultate din aplicarea cotei de 20% asupra salariului de baza brut lunar pentru functia de secretar general din ministere la numărul de ore lucratoare aferente fiecarei luni. … (6) Indemnizatiile prevăzute la alin. (5) se impoziteaza în conformitate cu reglementarile în vigoare. … (7) Indemnizatiile pentru membrii comisiilor tehnice sunt platite de Ministerul Finanţelor Publice, prin directiile generale ale finanţelor publice judetene sau a municipiului Bucureşti, din sumele prevăzute în bugetul Ministerului Finanţelor Publice pentru despăgubiri civile, precum şi pentru cheltuieli judiciare şi extrajudiciare derivate din acţiuni în reprezentarea intereselor statului, potrivit dispoziţiilor legale. … +
Articolul 12(1) Comisia centrala constituita în baza Legii nr. 9/1998, republicată, centralizeaza hotărârile primite de la comisiile judetene şi a municipiului Bucureşti şi face propuneri Ministerului Finanţelor Publice pentru includerea în bugetul de stat a sumelor necesare aplicarii legii. … (2) În caz de contestaţie, comisia centrala solicita dosarul de la comisia judeteana sau a municipiului Bucureşti. … (3) Comisia judeteana sau a municipiului Bucureşti este obligata sa transmita dosarul hotărârii contestate, în termen de cel mult 15 zile de la primirea solicitarii, comisiei centrale. … (4) Contestaţia se solutioneaza prin hotărâre motivata, în termenul prevăzut de Legea nr. 290/2003. … (5) Comisia centrala este reprezentata în litigiile în care este parte, prin serviciile juridice din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în baza imputernicirii emise în acest scop, la solicitarea presedintelui comisiei. … –––