NORME METODOLOGICE din 4 octombrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 646 din 16 octombrie 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 897 28/05/2001
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 108 28/01/2003
ActulREFERIT DEORDIN 810 18/06/2002
ActulAPROBAT DEORDIN 1950 04/10/2001

privind modul de soluţionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adăugată



1. Cererile de rambursare a taxei pe valoarea adăugată, întocmite conform modelului M.F. cod 14.13.03.02 şi denumite în continuare cereri de rambursare, completate în rubrica de identificare a contribuabilului, inclusiv cu numerele de telefon şi fax, se depun la organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice unde contribuabilii sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe, denumite în continuare organe fiscale, respectiv la direcţiile de metodologie şi administrare a veniturilor statului din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi la Direcţia de administrare mari contribuabili din cadrul Direcţiei generale a finanţelor publice a municipiului Bucureşti, de către contribuabilii mari şi la administraţiile finanţelor publice municipale, orăşeneşti, comunale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti de către ceilalţi contribuabili.2. Cererile de rambursare se depun în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv însoţite de deconturile privind taxa pe valoarea adăugată, semnate de conducerea contribuabililor, personal sau de reprezentanţii săi legali, precum şi de cererea de compensare, după caz.Organele fiscale vor verifica corelatia sumelor solicitate în cererea de rambursare cu sumele înscrise în deconturile privind taxa pe valoarea adăugată şi vor transmite o adresa la direcţia de control fiscal din judeţ sau a municipiului Bucureşti, însoţită de o copie de pe cererea de rambursare, în vederea efectuării controlului fiscal, şi de o fişa de evidenta pe plătitor care cuprinde situaţia fiscală la zi a contribuabilului.3. Organele fiscale, prin compartimentele de colectare şi executare silită sau de administrare a veniturilor statului, după caz, desemnate sa primească cererile de rambursare, vor conduce un registru special, conform modelului prezentat în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, ce va conţine:– evidenta cererilor de rambursare depuse de contribuabili;– adresele transmise organelor de control fiscal în vederea verificării documentelor, stabilirii realităţii şi a legalităţii sumelor pentru care contribuabilii solicita drept de rambursare;– rezultatele analizei şi verificării cererii de rambursare.4. Organele de control fiscal vor tine o evidenta separată privind cererile de rambursare primite, precum şi modul de soluţionare a acestora.5. Rezultatele verificării efectuate de către organele de control fiscal vor fi înscrise în procesul-verbal de control care va cuprinde, pe lângă alte elemente, următoarele:– suma reprezentând taxa pe valoarea adăugată pentru care se solicita rambursarea;– suma reprezentând taxa pe valoarea adăugată pentru care contribuabilul are drept de rambursare;– suma reprezentând taxa pe valoarea adăugată care nu se justifica a fi rambursata;– suma reprezentând taxa pe valoarea adăugată de reportat în decontul lunii următoare.Procesul-verbal de control nu va conţine operaţiuni de compensare a taxei pe valoarea adăugată de rambursat cu alte obligaţii bugetare neachitate la scadenta.6. Organele de control fiscal transmit compartimentelor de colectare şi executare silită sau de administrare a veniturilor statului, după caz, un dosar care va conţine:– procesul-verbal de control verificat de şeful de serviciu şi aprobat de directorul general adjunct coordonator al direcţiei de control fiscal din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau de directorul general adjunct coordonator al Direcţiei generale de îndrumare şi control fiscal din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;– anexele la procesul-verbal de control prevăzute în metodologia de control;– avizul de rambursare întocmit de organul de control fiscal, aprobat şi avizat, conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice;– o copie de pe declaraţia pe propria răspundere a contribuabilului supus actului de control privind prezentarea la organele de control a tuturor documentelor necesare, a realităţii şi a legalităţii documentelor care au stat la baza controlului;– fişa contribuabilului actualizată (model Circulara Ministerului Finanţelor Publice nr. 31.531 din 8 iunie 2001);– dispoziţia de urmărire;– lista nominală cuprinzând furnizorii neachitati şi/sau principalii clienţi neincasati la data încheierii actului de control.Dosarul va fi transmis astfel încât cererea de rambursare să poată fi soluţionată în termenul legal.7. Echipa de control şi şeful serviciului răspund pentru exactitatea datelor verificării şi sumele propuse pentru care contribuabilul are drept de rambursare.8. Sumele reprezentând diferenţe de impozite, taxe şi alte venituri ale bugetului de stat, împreună cu majorările de întârziere şi penalităţile de întârziere aferente, stabilite în urma acţiunilor de control, se vor înscrie în dispoziţia de urmărire ce se înaintează compartimentelor de colectare şi executare silită sau de administrare a veniturilor statului, după caz.9. Pe baza dosarului cu rezultatele controlului compartimentele de colectare şi executare silită sau de administrare a veniturilor statului, după caz, vor completa cartusul rezervat organelor fiscale din cererea de rambursare şi vor întocmi un referat privind soluţionarea cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adăugată pe baza datelor de mai sus, a celor rezultate din evidenta analitica pe plătitori, din dosarul fiscal sau din dosarul de executare silită.10. Datele din referatul menţionat la pct. 9, aprobat de directorul coordonator, vor sta la baza întocmirii de către compartimentele de colectare şi executare silită sau de administrare a veniturilor statului, după caz, a documentului intitulat Nota privind compensarea impozitelor, taxelor şi altor venituri bugetare.11. Restituirea diferenţei de taxa pe valoarea adăugată rămasă după compensarea realizată conform pct. 10 se efectuează pe baza unei Note privind restituirea sumelor reprezentând taxa pe valoarea adăugată.12. Nota privind compensarea sumelor reprezentând taxa pe valoarea adăugată şi/sau nota privind restituirea sumelor reprezentând taxa pe valoarea adăugată, precum şi referatul prevăzut la pct. 9 se întocmesc în 3 exemplare şi se vor transmite după cum urmează:– exemplarul nr. 1 – rămâne la compartimentul cu atribuţii de compensare al organului fiscal;– exemplarul nr. 2 – la compartimentele cu atribuţii de evidenta analitica pe plătitori;– exemplarul nr. 3 – la unităţile teritoriale de trezorerie şi contabilitate publică.13. Compartimentele de colectare şi executare silită sau de administrare a veniturilor statului, după caz, vor transmite unităţilor teritoriale de trezorerie şi contabilitate publică, cu adresa de însoţire, dosarul de rambursare care va cuprinde următoarele documente:– referatul privind soluţionarea cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adăugată, aprobat de directorul coordonator;– cererea de rambursare şi/sau cererea de compensare;– nota de restituire şi/sau de compensare sau procesul-verbal de compensare prevăzut în Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 897/2001, după caz.14. Unităţile teritoriale de trezorerie şi contabilitate publică efectuează operaţiunile de compensare şi/sau de restituire pe baza Notelor de compensare şi/sau de restituire a sumelor reprezentând taxa pe valoarea adăugată şi confirma efectuarea operaţiunilor la compartimentele de colectare şi executare silită sau de administrare a veniturilor statului, după caz, prin restituirea unei copii certificate de pe notele menţionate anterior, pentru operarea în evidenta analitica pe plătitori.15. După primirea confirmării de la unităţile teritoriale de trezorerie şi contabilitate publică a efectuării operaţiunilor de compensare şi/sau restituire, compartimentele de colectare şi executare silită sau de administrare a veniturilor statului, după caz, vor comunică contribuabilului modul de soluţionare a cererii.16. Totodată compartimentele de colectare şi executare silită sau de administrare a veniturilor statului, după caz, vor completa registrul de evidenta a cererilor de rambursare, întocmit conform pct. 3. + 
Anexa 1───────la normele metodologice────────────────────────MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICEUNITATEA TERITORIALĂ …………………………………..Compartimentul de colectare şi executare silită …………..                           REGISTRU DE EVIDENTA            a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adăugată┌─┬──┬──────┬───────────────────────┬──────────────────────────────┬───────┬───┐│N│C │Codul │ Cerere de │ │Numărul│ ││r│o │fiscal│ rambursare │ │şi data│ ││ │n │ │ │ Rezultatele analizei şi │trans- │ ││c│t │ │ │ verificării cererii de │miterii│ ││r│r │ │ │ rambursare │ la │ O ││t│i ├─┬────┼─┬─┬───────┬─────┬─────┼─────────┬────────────────────┼───┬───┤ b ││ │b │N│Data│N│D│Suma │Data │Proce│Numele │ │T │C │ s ││ │u │u│în- │u│a│solici-│tran-│sul- │ şi │ Suma │r │o │ e ││ │a │m│re- │m│t│tata │smi- │ver- │prenumele│ – lei – │e │n │ r ││ │b │a│gis-│a│a│ │te- │bal │inspec- │ │z │t │ v ││ │i │r│tra-│r│ │ -lei- │rii ├─┬───┤torului ├────────┬──┬──┬──┬──┤o │r │ a ││ │l │u│rii │u│ │ │ la │N│Da-│ │Apro- │C │R │R │D │r │i │ t ││ │u │l│ │l│ │(col.6=│or- │u│ta │ │bata │o │e │e │e │e │b │ i ││ │l │ │ │ │ │col.11+│ganul│m│ │ │din │m │s │s │ │r │u │ i ││ │ │ │ │ │ │col.14+│ de │a│ │ │care: │p │t │p │r │i │a │ ││ │ │ │ │ │ │col.15)│con- │r│ │ │(col.11=│e │i │i │e │e │b │ ││ │ │ │ │ │ │ │trol │u│ │ │col.12+ │n │t │n │p │ │i │ ││ │ │ │ │ │ │ │fis- │l│ │ │col.13) │s │u │s │o │ │l │ ││ │ │ │ │ │ │ │cal │ │ │ │ │a │i │a │r │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │t │t │ │t │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │a │a │ │a │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │t │ │ │ │├─┼──┼─┼────┼─┼─┼───────┼─────┼─┼───┼─────────┼────────┼──┼──┼──┼──┼───┼───┼───┤│0│1 │2│ 3 │4│5│ 6 │ 7 │8│ 9 │ 10 │ 11 │12│13│14│15│16 │17 │ 18│├─┼──┼─┼────┼─┼─┼───────┼─────┼─┼───┼─────────┼────────┼──┼──┼──┼──┼───┼───┼───┤├─┼──┼─┼────┼─┼─┼───────┼─────┼─┼───┼─────────┼────────┼──┼──┼──┼──┼───┼───┼───┤├─┼──┼─┼────┼─┼─┼───────┼─────┼─┼───┼─────────┼────────┼──┼──┼──┼──┼───┼───┼───┤├─┼──┼─┼────┼─┼─┼───────┼─────┼─┼───┼─────────┼────────┼──┼──┼──┼──┼───┼───┼───┤├─┼──┼─┼────┼─┼─┼───────┼─────┼─┼───┼─────────┼────────┼──┼──┼──┼──┼───┼───┼───┤├─┼──┼─┼────┼─┼─┼───────┼─────┼─┼───┼─────────┼────────┼──┼──┼──┼──┼───┼───┼───┤└─┴──┴─┴────┴─┴─┴───────┴─────┴─┴───┴─────────┴────────┴──┴──┴──┴──┴───┴───┴───┘
 + 
Anexa 2───────la normele metodologice────────────────────────

     
  DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE
  A JUDEŢULUI . . . . ./MUNICIPIULUI BUCUREŞTI
  Nr. . . . . . . . . ./. . . . . . . .
   
    Se aprobă,
    Director general adjunct,
     
  Avizat, Avizat,
  Control financiar preventiv, Direcţia control fiscal
    Director,
   
  AVIZ DE RAMBURSARE
   
  La cererea înregistrată sub nr. . . . . . . . . . . din data . . . . . . . . . . . . ., prin care Societatea Comercială . . . . . . . . . . . . , cu sediul în . . . . . . . . . . , sectorul . . . . , str. . . . . . . nr. . . ., identificată prin codul fiscal . . . . . . şi plătitoare de T.V.A. începând cu data de . . . . . . . . . . ., prin care solicită rambursarea T.V.A. în sumă de . . . . . . ., pentru perioada de la . . . . . . . . . . . până la . . . . . . , în urma verificării efectuate şi consemnate în Procesul-verbal nr. . . . . . . . . , încheiat la data de . . . . . . . . . . , s-au constatat următoarele: – T.V.A. pentru care societatea comercială are drept de rambursare . . . . . . ;
  – T.V.A. care nu se justifică să fie rambursată . . . . . . . . . . . . . . . . . . .;
  – T.V.A. de reportat în decontul lunii următoare . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
   
  Şef serviciu, Întocmit,
  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  (numele, prenumele şi semnătura) (numele, prenumele şi semnătura)
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    (numele, prenumele şi semnătura)

────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x