NORME METODOLOGICE din 4 noiembrie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.145 din 3 decembrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 991 02/08/2006
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 2REFERIRE LALEGE 324 08/07/2003
ART. 2REFERIRE LAOG 57 16/08/2002 ART. 7
ART. 2REFERIRE LAOG 57 16/08/2002 ART. 8
ART. 4REFERIRE LAORDIN 1013 06/06/2001
ART. 4REFERIRE LAORDIN 873 12/06/2001
ART. 5REFERIRE LAHG 1579 18/12/2002
ART. 5REFERIRE LALEGE 212 19/04/2002
ART. 5REFERIRE LANORMA 18/12/2002
ART. 5REFERIRE LANORMA 18/12/2002 ANEXA 2
ART. 5REFERIRE LAORDIN 1013 06/06/2001
ART. 5REFERIRE LAORDIN 873 12/06/2001
ART. 5REFERIRE LAOUG 60 25/04/2001 ART. 8
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 991 02/08/2006
ActulAPROBAT DEHG 1903 04/11/2004
ActulCONTINUT DEHG 1903 04/11/2004

privind atribuirea conducerii planului sectorial, contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor şi a proiectelor componente ale planului sectorial de cercetare-dezvoltare finanţat din bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale



 + 
Articolul 1(1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, în calitatea sa de autoritate publică finanţatoare, elaborează şi finanţează propriul plan sectorial de cercetare-dezvoltare "Agricultură, alimentaţie, silvicultură şi dezvoltare rurală", denumit în continuare plan sectorial, pentru care devine autoritate contractantă.(2) Planul sectorial este avizat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în calitate de autoritate de stat pentru cercetaredezvoltare, în vederea interconectării şi corelării cu programele şi priorităţile finanţate prin Planul naţional de cercetare-dezvoltare.(3) Planul sectorial conţine programe şi proiecte de cercetare-dezvoltare grupate în funcţie de obiectivele strategiei de dezvoltare ale domeniului sau sectorului coordonat de autoritatea contractantă, în vederea realizării şi/sau aplicării politicilor specifice prevăzute a se efectua într-o perioadă determinată, în limita bugetului alocat.(4) Pentru definitivarea planului sectorial Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale poate solicita propuneri de proiecte de la diferite structuri reprezentative din domeniile sale de activitate.
 + 
Articolul 2(1) Programele şi proiectele din cadrul planului sectorial au următoarele particularităţi:a) se derulează pe mai mulţi ani, în concordanţă cu ciclul biologic al plantelor şi animalelor, precum şi cu durata experimentării obligatorii în timp, determinată de fluctuaţia condiţiilor de mediu de la an la an;b) etapele premergătoare contractării trebuie să se realizeze în concordanţă cu caracterul sezonier al lucrărilor pentru cultivarea plantelor şi creşterea animalelor;c) pot fi realizate numai de unităţi specializate, cu personal calificat şi cu dotarea corespunzătoare.(2) Având în vedere particularităţile prevăzute la alin. (1), proiectele din cadrul planului sectorial se realizează de unităţi şi instituţii de cercetare-dezvoltare de drept public sau privat, cu personalitate juridică, în conformitate cu prevederile art. 7 lit. a), b) şi d) şi ale art. 8 lit. A şi B.a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare.(3) Documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei de participare la sistemul concurenţial de atribuire a serviciilor de cercetare-dezvoltare este elaborată de Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale.
 + 
Articolul 3(1) Planul sectorial şi proiectele componente se întocmesc pentru întreaga lor perioadă de derulare, pe baza următoarei structuri-cadru:a) scopul planului sectorial;b) durata planului sectorial;c) bugetul estimativ alocat planului sectorial;d) obiectivele de realizat ale planului sectorial în conformitate cu Programul de guvernare, strategia ministerului, adoptarea acquisului comunitar şi cu alte documente importante pentru dezvoltarea domeniului/ sectorului respectiv;e) rezultatele estimate ale planului sectorial şi proiectelor;f) proiectele asociate obiectivelor fiecărui program, pentru care se indică: titlul, durata de realizare, conţinutul în rezumat, rezultatele preconizate, modul de aplicare/ utilizare a rezultatelor obţinute şi bugetul estimat.(2) Autoritatea contractantă stabileşte, în cadrul alocaţiilor bugetare anuale aprobate pentru activitatea de cercetare ştiinţifică, fondurile destinate finanţării planului sectorial şi le repartizează pe fiecare program şi proiect component, ţinând seama de:a) orientarea de dezvoltare generală la care trebuie să contribuie şi proiectele de cercetare-dezvoltare;b) coerenţa şi realismul proiectelor de cercetaredezvoltare;c) impactul pozitiv al proiectelor asupra domeniului sau sectorului respectiv;d) mijloacele şi resursele necesare pentru implementare.
 + 
Articolul 4Criteriile de eligibilitate, condiţiile de desfăşurare a procedurilor de achiziţii şi caietele de sarcini sunt întocmite în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice şi al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea structurii, conţinutului şi modului de utilizare a Documentaţiei standard pentru elaborarea şi prezentarea ofertei pentru achiziţia publică de servicii.
 + 
Articolul 5(1) În conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 212/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pentru încheierea unui contract care are ca obiect servicii de cercetare-dezvoltare remunerate de autoritatea contractantă şi ale căror rezultate nu sunt necesare autorităţii contractante în propriul beneficiu, autoritatea contractantă are obligaţia de a atribui contractul de servicii de cercetare-dezvoltare pe baza unor criterii de natură economică şi, în măsura în care este posibil, prin utilizarea sistemului concurenţial adaptat la specificul achiziţiei.(2) În funcţie de particularităţile activităţii de cercetaredezvoltare din domeniul agriculturii, silviculturii şi dezvoltării rurale, prezentate la art. 2 alin. (1), atribuirea contractului de servicii de cercetare-dezvoltare se realizează:a) prin negocierea competitivă, respectiv procedura prin care autoritatea contractantă se consultă şi negociază clauzele contractuale, exclusiv preţul, cu mai mulţi furnizori de servicii de cercetare-dezvoltare din domeniul agriculturii, silviculturii şi dezvoltării rurale; saub) prin negocierea cu o singură sursă, care se aplică în cazuri de excepţie când pentru respectiva activitate de cercetare-dezvoltare din domeniul agriculturii, silviculturii şi dezvoltării rurale nu există decât un singur furnizor. În acest caz autoritatea contractantă se consultă şi negociază clauzele contractuale, inclusiv preţul, cu acel furnizor.(3) Întocmirea documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, a condiţiilor de finanţare şi a modului de realizare a contractului se va face în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finanţelor publice şi al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.013/873/2001.(4) În scopul evaluării ofertelor depuse în cadrul competiţiei, autoritatea contractantă constituie, prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, o comisie de evaluare a ofertelor tehnice şi financiare, formată din specialişti din domeniul respectiv şi care ulterior va avea rol şi de comisie de monitorizare.(5) La evaluarea ofertelor se va ţine seama de următoarele criterii specifice activităţii de cercetaredezvoltare:a) cunoaşterea situaţiei curente în domeniu şi gradul de originalitate şi inovare a propunerii;b) abordarea ştiinţifică/tehnică, claritatea şi modul de adaptare a metodologiei;c) competenţa ştiinţifică şi/sau tehnică a personalului propus, încadrarea fiecărei persoane numai cu contract individual de muncă;d) nivelul adecvat al bugetului propus;e) calitatea managementului proiectului, inclusiv planificarea resurselor;f) planul de exploatare şi/sau diseminare, transfer tehnologic.(6) Evaluarea ofertelor se realizează cu respectarea prevederilor şi a algoritmului de punctare prevăzute în documentaţia de achiziţii de servicii de cercetare-dezvoltare.(7) Propunerile de oferte declarate câştigătoare de către comisia de evaluare se transmit autorităţii contractante, care decide asupra rezultatelor competiţiei, pe care le comunică participanţilor.(8) După aprobarea defalcării anuale a bugetului planului sectorial, pentru fiecare proiect aprobat se încheie un contract între autoritatea contractantă şi ofertantul declarat câştigător, în calitate de contractor, care are ca obiect servicii de cercetare-dezvoltare.(9) Prin contractul de servicii de cercetare-dezvoltare se stabilesc cheltuielile estimate pentru întreaga perioadă de realizare a proiectului şi se angajează cheltuieli numai pentru primul an.(10) În cazul proiectelor cu o desfăşurare pe mai mulţi ani, angajarea de cheltuieli pentru anii bugetari următori se face anual prin act adiţional la contractul de servicii de cercetare-dezvoltare, în care vor fi prevăzute sumele pentru finanţarea proiectelor respective, stabilite în limita alocaţiilor bugetare aprobate cu această destinaţie pentru anul respectiv.(11) Bugetul proiectului, prezentat pe categorii de cheltuieli de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, se întocmeşte conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.579/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activităţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, finanţate de la bugetul de stat.(12) Devizele antecalcul şi postcalcul se întocmesc potrivit anexei nr. 2 la Normele metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activităţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, finanţate de la bugetul de stat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.579/2002.
 + 
Articolul 6(1) Autoritatea contractantă poate acorda trimestrial, la solicitarea scrisă a contractorului, plăţi în avans în cuantum de până la 30% din valoarea plăţilor prevăzute a fi efectuate în trimestrul respectiv pentru execuţia proiectului.(2) Recuperarea avansului acordat potrivit prevederilor alin. (1) se face la efectuarea plăţilor prevăzute în contractul de finanţare pentru trimestrul respectiv.(3) Autoritatea contractantă poate efectua plata în avans pentru un trimestru numai dacă suma acordată în avans pentru trimestrul precedent a fost recuperată integral.(4) În cazul în care recuperarea avansului acordat este programată să se efectueze în anul bugetar următor, contractorul va prezenta, până la finele anului bugetar curent în care a fost acordat avansul, un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care confirmă utilizarea integrală şi conform destinaţiilor legale a avansului acordat.(5) Plăţile în avans prevăzute la alin. (1) se efectuează, după semnarea contractului de finanţare, în baza convenţiei de acordare a avansului, încheiată între părţi.
 + 
Articolul 7(1) În vederea calculării costurilor aferente fiecărui proiect şi fazelor sale de execuţie pe baza cheltuielilor înregistrate în contabilitatea generală, contractorii asigură:a) colectarea cheltuielilor directe pe fiecare proiect, precum şi pe faze de execuţie;b) repartizarea cheltuielilor indirecte pe baza coeficienţilor stabiliţi în funcţie de criteriile de repartizare adoptate de contractor.(2) Pe baza operaţiunilor prevăzute la alin. (1) contractorul întocmeşte devizul postcalcul pentru fiecare proiect, pe faze de execuţie.(3) Devizul postcalcul va fi semnat de directorul economic sau de contabilul-şef şi de reprezentantul autorizat al contractorului, care răspund potrivit legii pentru exactitatea, realitatea şi legalitatea cheltuielilor înscrise în acesta.
 + 
Articolul 8(1) Decontarea cheltuielilor aferente fazelor de execuţie realizate în cadrul proiectelor se efectuează în limita valorii acestor faze, prevăzută în contractul de finanţare, la valoarea cheltuielilor înscrise în devizul postcalcul, pe baza următoarelor documente:a) cerere de plată;b) proces-verbal de avizare internă;c) raport de activitate;d) deviz postcalcul.(2) Autoritatea contractantă centralizează decontările lunare.(3) Pentru efectuarea plăţii autoritatea contractantă emite ordin de plată.
 + 
Articolul 9Activităţile de monitorizare a proiectelor din cadrul planului sectorial se realizează, în moduri specifice, de contractor şi de autoritatea contractantă.
 + 
Articolul 10(1) Contractorul stabileşte şi aplică, în condiţiile legii, proceduri proprii de monitorizare prin care asigură urmărirea, verificarea în mod sistematic şi adoptarea măsurilor adecvate în scopul realizării obiectivelor prestabilite ale proiectelor din cadrul planului sectorial, precum şi utilizarea, în condiţii de legalitate, eficacitate şi eficienţă, a fondurilor alocate de la bugetul de stat şi prevăzute în contractul de finanţare.(2) Pentru fiecare fază de execuţie a unui proiect de cercetare-dezvoltare din cadrul planului sectorial, realizată în condiţiile contractului de finanţare, contractorul întocmeşte:a) deviz postcalcul;b) raport de activitate;c) proces-verbal de avizare internă.(3) După realizarea ultimei faze de execuţie din anul bugetar a proiectelor de cercetare-dezvoltare din cadrul planului sectorial, contractorul elaborează un raport de activitate pe anul respectiv privind proiectele componente şi transmite un exemplar al acestuia autorităţii contractante.
 + 
Articolul 11(1) Autoritatea contractantă asigură, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, prin direcţiile sale de specialitate, pentru fiecare fază de execuţie a proiectelor de cercetare-dezvoltare din cadrul programelor planului sectorial, verificarea documentelor prezentate de contractori în vederea decontării cheltuielilor efectuate şi compararea datelor şi informaţiilor conţinute în acestea cu prevederile corespunzătoare din contractele de finanţare.(2) Comisia de evaluare prevăzută la art. 5 alin. (4) asigură monitorizarea de specialitate a proiectelor din cadrul planului sectorial, pe baza raportului de activitate anual prevăzut la art. 10 alin. (3).(3) Comisia de evaluare întocmeşte raportul anual de evaluare care se aprobă de autoritatea contractantă.(4) La repartizarea fondurilor pe fiecare proiect din cadrul planului sectorial, autoritatea contractantă va ţine seama de propunerile comisiei de evaluare, prevăzute în raportul de evaluare anual, precum şi de necesitatea asigurării cu prioritate a fondurilor destinate finanţării proiectelor aflate în derulare.
 + 
Articolul 12(1) În cazul solicitării justificate a uneia dintre părţi sau la recomandarea comisiei de evaluare, pot fi făcute modificări şi completări în structura planului sectorial şi a proiectelor componente, conform procedurilor utilizate la atribuirea acestora sau prin act adiţional la contractul de finanţare, cu încadrarea în valoarea aprobată a proiectului respectiv.(2) Rezultatele cercetării obţinute în cadrul proiectelor componente ale planului sectorial aparţin contractorului, dacă prin contract nu s-a prevăzut altfel.(3) Rezultatele cercetării, după caz, pot fi transferate altor structuri ale autorităţii contractante, prin ordin emis de conducătorul autorităţii contractante.(4) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale poate atribui în sistem competiţional sau direct contracte de finanţare pentru achiziţionarea serviciilor de conducere a planului sectorial în condiţiile stabilite prin prezentele norme metodologice.(5) Modelele documentelor specifice vor fi aprobate prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor norme metodologice.(6) Definiţiile termenilor utilizaţi în cuprinsul prezentelor norme metodologice sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din acestea.
 + 
Anexa la normele metodologiceDEFINIŢIILE TERMENILOR UTILIZAŢI1. autoritate contractantă – parte într-un contract de finanţare, care, fie în baza legii, fie în baza unui alt contract de finanţare legal încheiat, la care a avut calitatea de contractor, finanţează realizarea unui obiectiv, stabilind în mod univoc condiţiile în care cealaltă parte va realiza contractul ce se încheie în acest scop;2. comisie de evaluare – grup format din persoane desemnate de autoritatea contractantă după criterii de competenţă, multidisciplinaritate, obiectivitate şi imparţialitate, în vederea evaluării ofertelor în cadrul unei licitaţii sau al unor proceduri competiţionale simplificate;3. conducător de program/proiect – autoritatea de stat contractantă, în cazul programelor conduse de aceasta, sau contractorul, într-un contract de finanţare al cărui obiect este procurarea de servicii de conducere de program/proiect şi, după caz, de realizare/execuţie a proiectelor situate pe ultimul nivel de detaliere a programului;4. contract de servicii de cercetare-dezvoltare contractul în care una dintre părţi, denumită autoritate contractantă, are dreptul şi obligaţia de a impune în mod univoc celeilalte părţi, denumită contractor, obiectivele pentru care se face finanţarea şi condiţiile în care se realizează finanţarea serviciilor de cercetare-dezvoltare;5. contractor – parte într-un contract de finanţare, care, acceptând finanţarea şi condiţiile asociate acesteia, stabilite de autoritatea contractantă, se obligă să asigure realizarea contractului;6. evaluare – analiza rezultatelor obţinute în timpul şi după implementarea programului/proiectului şi indicarea unor acţiuni corective, acolo unde este cazul, în vederea obţinerii rezultatelor şi atingerii obiectivelor prevăzute;7. monitorizare – activitatea de a urmări, a observa, a măsura şi a verifica în mod sistemic, precum şi de a promova măsurile adecvate pentru a menţine pe calea predefinită o operaţiune, un proces sau altele asemenea;8. ofertant – potenţial contractor care a depus o ofertă/propunere de proiect;9. ofertă – propunerea tehnică şi propunerea financiară asociată acesteia, elaborate de către un potenţial contractor în baza invitaţiei primite de acesta de la autoritatea contractantă pentru a participa la licitaţie sau la o procedură competiţională simplificată;10. propunere de proiect – solicitare de finanţare a unui proiect iniţiat de un potenţial contractor, elaborat de către acesta în cadrul tematic şi cu respectarea condiţiilor indicate prin pachetul de informaţii al unui program, în scopul de a participa la o competiţie de selectare a contractorilor, organizată în cadrul acelui program/proiect prin procedura de evaluare a propunerilor de proiecte;11. raport de activitate – document elaborat de conducătorul de program/proiect, pe baza comparării stadiului efectiv al programului/proiectului cu stadiul prevăzut prin instrumentele de planificare şi programare. În cazul în care conducătorul de program/proiect este autoritate contractantă, raportul de activitate se elaborează pe baza informaţiilor conţinute în rapoartele de activitate ale proiectelor finanţate prin program/proiect, rapoarte care, la rândul lor, se elaborează de către conducătorii de proiecte. Raportul de activitate descrie activităţile desfăşurate în perioada de referinţă, evidenţiază întârzierile şi necorelările apărute în derularea programului/proiectului şi cauzele acestora şi propune măsuri corective;12. raport final de activitate – instrument de monitorizare a implementării unui program/proiect, elaborat de conducătorul de program/proiect la încheierea implementării programului/proiectului, pe baza comparării stadiului final obţinut cu cel prevăzut prin instrumente de planificare şi programare;13. raport de evaluare – document elaborat numai de către sau prin grija autorităţii contractante. Raportul de evaluare a programului se elaborează de către monitorul de program, iar raportul de evaluare a proiectului se elaborează de către responsabilul de proiect. Raportul intermediar de evaluare a programului se elaborează la periodicitatea prevăzută prin contractul de servicii de cercetare-dezvoltare, de regulă trimestrial sau semestrial, iar raportul intermediar de evaluare a proiectului se elaborează anual. Raportul independent de evaluare se elaborează de către echipe de evaluatori externi programului/proiectului, alcătuite la solicitarea autorităţii contractante. Raportul de evaluare se elaborează pe baza comparării rezultatelor efective cu cele planificate, cu accent pe analiza eficienţei utilizării fondurilor. Raportul de evaluare a programului/proiectului se elaborează pe baza informaţiilor conţinute în rapoartele de activitate ale programelor/ proiectelor finanţate prin program/proiect. În cazul în care conducătorii acestor proiecte sunt, la rândul lor, autorităţi contractante, raportul de evaluare a programului/proiectului se elaborează şi pe baza rapoartelor de evaluare a proiectelor finanţate prin program/proiect;14. caiet de sarcini – document prin care se stabilesc cerinţele ce trebuie respectate de potenţialii contractori în elaborarea ofertei, document elaborat de către autoritatea contractantă în vederea atribuirii contractului de finanţare prin licitaţie, proceduri competiţionale simplificate sau prin atribuire directă;15. documentaţia standard – document pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, care asigură punerea la dispoziţia tuturor potenţialilor candidaţi/ofertanţi a informaţiilor necesare privind aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică şi reprezintă modelul pe baza căruia autoritatea contractantă are obligaţia de a întocmi fiecare documentaţie pentru elaborarea şi prezentarea ofertei.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x