NORME METODOLOGICE din 4 iulie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 648 din 8 iulie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUNE IN APLICAREORD DE URGENTA 29 28/03/2024
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 768 04/07/2024
ActulPUNE IN APLICAREORD DE URGENTA 29 28/03/2024
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 55 08/06/2023
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024 ART. 2
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 5
ART. 2REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024 ART. 4
ART. 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024 ART. 4
ART. 3REFERIRE LAHG 907 29/11/2016 ANEXA 7
ART. 4REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024 ART. 6
ART. 5REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024 ART. 4
ART. 5REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024 ART. 6
ART. 6REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024 ART. 4
ART. 6REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024 ART. 6
ART. 6REFERIRE LACODUL PENAL 17/07/2009
ART. 8REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024 ART. 4
ART. 8REFERIRE LALEGE 273 29/06/2006 ART. 44
ART. 8REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ART. 11REFERIRE LALEGE 98 19/05/2016
ART. 13REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 16
ART. 14REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024 ART. 2
ART. 14REFERIRE LALEGE 273 29/06/2006 ART. 19
ART. 15REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024 ART. 7
ART. 18REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024 ART. 5
ART. 22REFERIRE LAORD DE URGENTA 29 28/03/2024 ART. 7
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHOTARARE 768 04/07/2024
ActulCONTINUT DEHOTARARE 768 04/07/2024
ActulREFERIT DEHOTARARE 768 04/07/2024
ActulREFERIT DEORDIN 3991 25/07/2024
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 25/07/2024





Notă
Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 768 din 4 iulie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 8 iulie 2024.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Programul național de investiții în infrastructura unităților spitalicești, denumit în continuare Program, este un program în cadrul căruia se încheie contracte de finanțare multianuale, finanțat de la bugetul de stat, prin Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, bugetele locale și alte surse legal constituite.(2)Beneficiarii Programului sunt prevăzuți la art. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2024 pentru aprobarea Programului național de investiții în infrastructura unităților spitalicești și pentru abrogarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2023 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor de infrastructură publică de sănătate cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului Sănătate și din împrumuturi contractate cu instituțiile financiare internaționale, denumită în continuare ordonanță de urgență.(3)Pentru proiectele ai căror beneficiari sunt parteneriatele încheiate potrivit prevederilor art. 2 lit. c) din ordonanța de urgență se poate desemna un lider de parteneriat. Liderul de parteneriat reprezintă o autoritate/instituție publică locală, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. pp) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, sau o unitate sanitară publică. + 
Articolul 2(1)Prin Program se pot finanța proiectele ce vizează investițiile în infrastructura publică de sănătate, prevăzute la art. 4 din ordonanța de urgență.(2)Pentru fiecare categorie de investiții prevăzută la art. 4 alin. (1) din ordonanța de urgență, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene lansează apel de proiecte. Criteriile-cadru de eligibilitate și criteriile-cadru de selecție, precum și procesul de evaluare, selecție, contractare, monitorizare tehnică și management financiar pe întreaga durată de implementare se detaliază prin ghidul de finanțare, aprobat prin ordin al ministrului investițiilor și proiectelor europene.
 + 
Capitolul IICheltuieli eligibile + 
Articolul 3(1)Pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 4 alin. (2) din ordonanța de urgență se pot finanța de la bugetul de stat, prin Program, următoarele capitole/subcapitole de cheltuieli prevăzute în anexa nr. 7 – Deviz general al obiectivului de investiție la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare:

Nr. crt. Denumirea capitolelor și a subcapitolelor de cheltuieli
1 CAPITOLUL 1 – Cheltuieli pentru obținerea și amenajarea terenului
1.2. Amenajarea terenului
1.3. Amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițială
1.4. Cheltuieli pentru relocarea/protecția utilităților
2 CAPITOLUL 2 – Cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului de investiții
3 CAPITOLUL 3 – Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică
3.1. Studii
3.1.1. Studii de teren
3.1.2. Raport privind impactul asupra mediului
3.1.3. Alte studii specifice
3.2. Documentații-suport și cheltuieli pentru obținerea de avize, acorduri și autorizații
3.3. Expertizare tehnică
3.4. Certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirilor, auditul de siguranță rutieră
3.5. Proiectare
3.5.1. Temă de proiectare
3.5.2. Studiu de prefezabilitate
3.5.3. Studiu de fezabilitate/Documentație de avizare a lucrărilor de intervenții și deviz general
3.5.4. Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor
3.5.5. Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție
3.5.6. Proiect tehnic și detalii de execuție
3.6. Organizarea procedurilor de achiziție
3.7. Consultanță
3.7.1. Managementul de proiect pentru obiectivul de investiții
3.8. Asistență tehnică
3.8.1. Asistență tehnică din partea proiectantului:
3.8.1.1. – pe perioada de execuție a lucrărilor
3.8.1.2. – pentru participarea proiectantului la fazele incluse în programul de control al lucrărilor de execuție, avizat de către Inspectoratul de Stat în Construcții
3.8.2. Dirigenție de șantier
3.8.3. Coordonator în materie de securitate și sănătate – conform Hotărârii Guvernului nr. 300/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru șantierele temporare sau mobile, cu modificările și completările ulterioare
4 CAPITOLUL 4 – Cheltuieli pentru investiția de bază
4.1. Construcții și instalații
4.2. Montaj utilaje, echipamente tehnologice și funcționale
4.3. Utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care necesită montaj
4.4. Utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care nu necesită montaj și echipamente de transport
4.5. Dotări
4.6. Active necorporale
5 CAPITOLUL 5 – Alte cheltuieli
5.1. Organizare de șantier
5.1.1. Lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier
5.1.2. Cheltuieli conexe organizării șantierului
5.2. Taxe pentru acorduri, avize conforme și autorizația de construire/desființare
5.3. Cheltuieli diverse și neprevăzute
5.4. Cheltuieli pentru informare și publicitate
7 CAPITOLUL 7 – Cheltuieli aferente marjei de buget și pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preț
7.1. Cheltuieli aferente marjei de buget 25% din (1.2 + 1.3 + 1.4 + 2 + 3.1 + 3.2 + 3.3 + 3.5 + 3.7 + 3.8 + 4 + 5.1.1)
7.2. Cheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preț

(2)Cheltuielile aferente cap. 7 din anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare, sunt prevăzute în bugetul proiectului potrivit prevederilor din aceeași hotărâre și pot fi utilizate numai după încheierea unui act adițional la contractul de finanțare. + 
Capitolul IIILansarea ghidului și depunerea cererilor de finanțare + 
Articolul 4(1)În vederea derulării Programului, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene lansează apel de proiecte potrivit prevederilor art. 6 alin. (5) din ordonanța de urgență.(2)Toate activitățile specifice Programului se desfășoară prin intermediul unui sistem informatic centralizat, dezvoltat de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene pentru a asigura colectarea informațiilor referitoare la implementarea și monitorizarea Programului.
 + 
Articolul 5(1)În vederea includerii la finanțare prin Program, solicitantul/liderul/partenerii transmit(e) cererea de finanțare, în termenul prevăzut în ghidul de finanțare, ținând cont de criteriile-cadru aplicabile apelului de proiecte în care se solicită finanțare, pentru acoperirea totală sau parțială a costurilor de realizare ale unui proiect, însoțită de anexele și documentele specificate în ghidul de finanțare.(2)În vederea depunerii cererilor de finanțare pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) și b) din ordonanța de urgență este necesară obținerea avizului de oportunitate din partea Ministerului Sănătății, conform prevederilor art. 6 alin. (4) din ordonanța de urgență.(3)În vederea depunerii cererilor de finanțare pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d) din ordonanța de urgență, Ministerul Sănătății transmite Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene trimestrial, în primele 10 zile ale fiecărui trimestru, lista proiectelor și bugetele aprobate, în vederea cuprinderii acestora în anexa la ghidul de finanțare.
 + 
Capitolul IVProcesul de verificare, evaluare și selecție + 
Articolul 6(1)Cererile de finanțare se verifică la nivelul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene din punctul de vedere al conformității cu criteriile-cadru de selecție, potrivit condițiilor aplicabile apelului de proiecte, stabilite prin ghidul de finanțare.(2)Solicitantul/Liderul/Partenerii își asumă respectarea criteriilor-cadru de eligibilitate prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) din ordonanța de urgență și detaliate prin ghidul de finanțare, prin declarația pe propria răspundere, care se depune odată cu cererea de finanțare. În situația în care, după verificarea criteriilor-cadru de selecție, proiectul este propus pentru contractare, solicitantul/liderul/partenerii este/sunt obligat/obligați să facă dovada îndeplinirii criteriilor-cadru de eligibilitate prevăzute de ghidul de finanțare în etapa de contractare, prin documente justificative. Prin declarația pe propria răspundere, sub sancțiunea pedepselor privind infracțiunile de fals, prevăzute de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, reprezentanții legali ai solicitantului/liderului/partenerilor, după caz, confirmă îndeplinirea tuturor criteriilor-cadru de eligibilitate specificate în ghidul de finanțare aplicabil.(3)Pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) și b) din ordonanța de urgență, după verificarea criteriilor-cadru de selecție, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene emite notificarea privind rezultatul procesului de evaluare și o transmite solicitantului.(4)Împotriva notificării privind rezultatul procesului de evaluare se poate formula contestație, în termen de 30 de zile de la data comunicării, care se transmite la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și nu este supusă taxelor de timbru.(5)Evaluarea tehnică și financiară a cererilor de finanțare aferente categoriilor de investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) și b) din ordonanța de urgență se efectuează de către comisiile de evaluare stabilite la nivelul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, conform criteriilor-cadru de selecție stabilite în grilele de evaluare tehnică și financiară incluse în ghidul de finanțare aplicabil.(6)Selecția proiectelor aferente categoriilor de investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) și b) din ordonanța de urgență propuse la finanțare se efectuează în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute în urma procesului de evaluare.
 + 
Articolul 7După aprobarea listei proiectelor propuse pentru finanțare, în vederea încheierii contractelor de finanțare, solicitantul/liderul/partenerii selectat/selectați este/sunt obligat/ obligați să încarce, în termen de 30 de zile, în sistemul informatic, documentele prevăzute în ghidul de finanțare aplicabil, sub sancțiunea respingerii cererii de finanțare.
 + 
Capitolul VContractarea + 
Articolul 8(1)Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene încheie contracte de finanțare multianuale cu solicitantul/liderul/ partenerii proiectelor.(2)Pentru proiectele aferente categoriilor de investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c) din ordonanța de urgență, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene se asigură de includerea, în cadrul contractelor de finanțare încheiate cu beneficiarii/liderii/partenerii, a indicatorilor din proiectele derulate prin Programul operațional Infrastructură mare 2014-2020 și prin Programul operațional regional 2014-2020 care nu au fost realizați până la data de 31 decembrie 2023.(3)Pentru proiectele aferente categoriilor de investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) și b) din ordonanța de urgență, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene se asigură de includerea, în cadrul contractelor de finanțare încheiate cu beneficiarii/liderii/partenerii, a unor indicatori de proiect care să furnizeze informații relevante pentru măsurarea stadiului de îndeplinire a obiectivelor proiectului.(4)În etapa de contractare se solicită beneficiarilor/liderilor/ partenerilor hotărârea de aprobare a proiectului și a indicatorilor tehnico-economici ai investiției, în conformitate cu art. 42 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, sau cu art. 44 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul VIPrevederi specifice proiectelor implementate în parteneriat + 
Articolul 9(1)Proiectele finanțate din Program pot avea ca beneficiari parteneriate compuse din autorități/instituții publice locale și/sau unități sanitare publice, cu posibilitatea desemnării uneia dintre entități ca lider al parteneriatului.(2)Pentru proiectele implementate în parteneriat, partenerii pot desemna un lider responsabil cu asigurarea implementării proiectului și a respectării tuturor prevederilor contractului de finanțare încheiat cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, precum și cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
 + 
Articolul 10Pentru proiectele care au desemnat un lider de parteneriat, liderul este responsabil cu transmiterea cererilor de transfer către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, conform prevederilor contractului de finanțare.
 + 
Capitolul VIIImplementare, monitorizare, raportare + 
Articolul 11(1)În implementarea proiectelor finanțate prin Program, beneficiarii/liderii/partenerii sunt responsabili de implementarea investițiilor și se asigură de îndeplinirea obligațiilor asumate prin contractele de finanțare, în termenele și condițiile stipulate în acestea.(2)Beneficiarii/Liderii/Partenerii au obligația să pună la dispoziția Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, la solicitarea reprezentanților acestuia, toate documentele justificative privind derularea investiției și răspund de realitatea, exactitatea și legalitatea sumelor cheltuite în scopul pentru care au fost alocate.(3)Beneficiarii/Liderii/Partenerii răspund, potrivit prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, de organizarea și derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică, de derularea contractelor încheiate, de respectarea obligațiilor asumate prin contractul de finanțare, precum și de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin Program, potrivit destinației pentru care au fost alocate.(4)Monitorizarea și verificarea utilizării fondurilor și obiectivelor de investiții care se derulează prin Program reprezintă procesul continuu de colectare sistematică de informații privind modul de derulare a acestora, analiza și valorificarea informației și se efectuează de la data încheierii contractelor de finanțare și până la data recepției finale. În cazul nerespectării prevederilor contractului de finanțare, structura de specialitate din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene verifică dacă beneficiarii/liderii/partenerii mențin în funcțiune și asigură exploatarea obiectivelor de investiții, pe perioada cuprinsă între data recepției la terminarea lucrărilor și data recepției finale.(5)Programarea, coordonarea și monitorizarea utilizării fondurilor aferente Programului pentru obiectivele de investiții pentru care există contracte de finanțare se fac potrivit procedurilor prevăzute la nivelul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene adaptate specificului Programului, având ca scop principal asigurarea derulării și finalizării în bune condiții a lucrărilor de execuție, suspendarea, după caz, a transferurilor către beneficiarii/liderii/partenerii care se află în situațiile prevăzute la art. 23, urmărirea modului de îndeplinire de către aceștia a măsurilor în vederea reluării transferurilor, sesizarea, după caz, a Inspectoratului de Stat în Construcții, Curții de Conturi, Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, inspectoratului teritorial de muncă, organelor de cercetare penală, instituțiilor abilitate. + 
Articolul 12(1)Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene realizează verificări ex post în scopul de a se asigura că legislația privind achizițiile publice a fost respectată, iar cheltuielile realizate de beneficiari/lideri/parteneri sunt în concordanță cu planul de achiziții prevăzut în proiect.(2)Beneficiarii/Liderii/Partenerii au obligația transmiterii prin sistemul informatic, în termen de 10 zile de la semnarea contractului de finanțare și/sau de la finalizarea procedurii de achiziție, a documentelor privind documentația de atribuire a procedurilor de achiziții, a contractelor încheiate pentru proiectele finanțate în cadrul Programului.(3)Monitorizarea tehnică a proiectelor se realizează de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene prin analiza rapoartelor de progres trimestriale și a documentelor justificative aferente, ce se transmit de către beneficiari/lideri/parteneri prin sistemul informatic, în scopul urmăririi progresului proiectelor și a stadiului îndeplinirii indicatorilor.(4)Beneficiarii/Liderii/Partenerii asigură introducerea, în sistemul informatic, a datelor privind stadiul îndeplinirii indicatorilor, a datelor privind cheltuielile efectuate și a documentelor aferente achizițiilor.
 + 
Capitolul VIIIProgramarea bugetară a fondurilor necesare implementării Programului + 
Articolul 13(1)Creditele aferente finanțării valorii totale a proiectelor proprii cuprinse în bugetele beneficiarilor/liderilor/ partenerilor, finanțați parțial de la bugetul stat sau integral din venituri proprii, se aprobă pentru anul bugetar curent potrivit dispozițiilor art. 16 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, pe titluri de clasificație distincte, codificate în mod corespunzător, în formularele destinate programelor de investiții, stabilite prin metodologia pentru elaborarea proiectului anual de buget.(2)Structura abilitată cu elaborarea proiectului de buget la nivelul beneficiarilor/liderilor/partenerilor cuprinde în buget creditele de angajament și creditele bugetare aferente finanțării valorii totale a proiectelor proprii aprobate în cadrul Programului, pe baza contractului de finanțare aferent proiectului.
 + 
Articolul 14Creditele de angajament și creditele bugetare aferente finanțării valorii totale a proiectelor proprii cuprinse în bugetele beneficiarilor/liderilor/partenerilor prevăzuți la art. 2 din ordonanța de urgență, finanțate integral sau parțial de la bugetele locale, se aprobă pentru anul bugetar curent potrivit dispozițiilor art. 19 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, pe titluri de clasificație distincte, codificate în mod corespunzător, în formularele destinate programelor de investiții, stabilite prin metodologia pentru elaborarea proiectului anual de buget.
 + 
Capitolul IXFluxurile financiare ale sumelor aferente Programului + 
Articolul 15(1)Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene transferă beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor sumele aferente contractelor de finanțare, cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (1) din ordonanța de urgență(2)Transferul sumelor solicitate prin cererile de transfer către beneficiari/lideri de parteneriat/parteneri se realizează în condițiile și pe baza documentelor prevăzute prin contractele de finanțare.
 + 
Articolul 16Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene stabilește prin contractele de finanțare termenii și condițiile privind derularea operațiunilor financiare cu beneficiarii/liderii/ partenerii. + 
Articolul 17(1)Beneficiarii/Liderii/Partenerii proiectelor finanțate din Program au obligația să țină pentru fiecare proiect o evidență contabilă distinctă, folosind conturi analitice distincte.(2)Beneficiarii/Liderii/Partenerii proiectelor finanțate din Program înregistrează în conturi bilanțiere transferurile de sume aferente fondurilor din Program, pe baza notificărilor primite de la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.(3)În cazul beneficiarilor/liderilor/partenerilor prevăzuți la art. 2 din ordonanța de urgență, care au în implementare proiecte proprii finanțate din fonduri aferente Programului, execuția bugetară se realizează potrivit bugetelor aprobate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(4)Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene notifică, în scris, beneficiarii/liderii/partenerii prevăzuți la art. 2 din ordonanța de urgență, finanțați parțial de la bugetul de stat sau de la bugetul asigurărilor sociale de stat, cu privire la sumele transferate în conturile de venituri corespunzătoare sumelor efectiv utilizate aferente fondurilor Programului.
 + 
Capitolul XMecanismul cererilor de transfer + 
Articolul 18Finanțarea Programului se asigură din sursele de finanțare prevăzute la art. 5 alin. (1) din ordonanța de urgență. + 
Articolul 19(1)Beneficiarii/Liderii/Partenerii depun la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene cereri de transfer de plată pentru plățile care urmează a fi efectuate în cadrul proiectelor finanțate din Program și cereri de transfer de rambursare pentru plățile efectuate, însoțite de documente justificative.(2)În termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii de către beneficiari/lideri/parteneri la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a cererii de transfer, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene autorizează cheltuielile cuprinse în cererea de transfer și efectuează plata sumelor autorizate, în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobarea ordonanțării de plată de către ordonatorul de credite. După efectuarea plății, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene notifică beneficiarilor/ liderilor/partenerilor plata aferentă cheltuielilor autorizate din cererea de transfer.(3)În situația în care documentele justificative aferente cererii de transfer transmise de beneficiari/lideri de parteneriat și înregistrate la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în vederea decontării nu sunt complete și conforme cu prevederile legale și/sau necesită clarificări, se comunică beneficiarilor/ liderilor/partenerilor observațiile și/sau propunerile necesare modificării/completării acestora.(4)În cazul solicitării de clarificări trimise de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, beneficiarii/liderii/partenerii depun documente suplimentare în termen de 10 zile lucrătoare de la data confirmării primirii, termen care întrerupe termenul de 20 de zile lucrătoare prevăzut la alin. (2), fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 10 zile lucrătoare.(5)În cazul ultimei cereri de transfer depuse de beneficiari/ lideri/parteneri în cadrul proiectului, termenul de 20 de zile lucrătoare prevăzut la alin. (2) poate fi prelungit cu durata necesară efectuării tuturor verificărilor procedurale, fără a depăși 60 de zile.(6)Pentru proiectele implementate în parteneriat, liderul de parteneriat depune cererea de transfer, iar Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene transferă, după efectuarea verificărilor, sumele autorizate la plată în conturile liderilor de parteneriat/ partenerilor, în conformitate cu prevederile contractului de finanțare și ale acordului de parteneriat, parte integrantă a acestuia.
 + 
Articolul 20(1)Pentru finanțarea cheltuielilor necesare realizării obiectivului de investiții beneficiarii/liderii/partenerii deschid conturi la unități ale Trezoreriei Statului, în care se transferă sumele aferente alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene.(2)Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene transferă prin ordin de plată sumele alocate către beneficiari/lideri/ parteneri în conturile deschise la Trezoreria Statului.(3)Beneficiarii/Liderii/Partenerii asigură evidența alocării și utilizării sumelor virate în conturile deschise la unitățile Trezoreriei Statului și răspund, în condițiile legii, de utilizarea sumelor primite pentru realizarea obiectivelor de investiții. + 
Articolul 21(1)Suma care se acordă de la bugetul de stat pentru finanțarea obiectivelor de investiții prin Program se transferă beneficiarilor/liderilor/partenerilor în limita creditelor bugetare anuale aprobate cu această destinație Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitărilor de transfer al sumelor necesare pentru decontarea bunurilor achiziționate/serviciilor prestate/lucrărilor executate.(2)Data înregistrării cererii de transfer se consideră data la care au fost transmise toate răspunsurile la solicitările de clarificări referitoare la bunurile achiziționate/serviciile prestate/lucrările executate în cadrul proiectelor.
 + 
Articolul 22(1)În termen de 10 zile lucrătoare de la transferul sumelor prevăzute la art. 19 alin. (2), beneficiarii/liderii/partenerii au obligația să le vireze prin ordin de plată către prestatorii de servicii/executanții de lucrări/furnizorii de bunuri, după caz, și să transmită prin intermediul sistemului informatic justificarea utilizării sumelor, pentru monitorizarea utilizării sumelor transferate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, cu destinația finanțării cheltuielilor prevăzute în contractele de finanțare multianuale.(2)În situația în care beneficiarii/liderii/partenerii nu virează sumele în termenul prevăzut la alin. (1), trebuie să justifice motivul neefectuării viramentului și să le returneze la bugetul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene în termen de 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului inițial de 10 zile lucrătoare. Fac excepție situațiile în care beneficiarii/liderii/ partenerii decontează, de la bugetele locale sau din alte surse legal constituite, sumele aferente contribuției de la bugetul de stat și solicită ulterior recuperarea acestora, potrivit prevederilor art. 7 alin. (6) din ordonanța de urgență.
 + 
Articolul 23În cazul în care beneficiarii/liderii/partenerii utilizează sumele transferate cu nerespectarea prevederilor legale, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene notifică beneficiarii/liderii/partenerii cu privire la prevederile încălcate și solicită restituirea acestora în termen de 30 de zile în bugetul din care au fost avansate.
 + 
Capitolul XIAngajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor + 
Articolul 24În vederea angajării cheltuielilor, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene efectuează următoarele operațiuni:a)întocmește lista cu proiectele selectate propuse spre finanțare și completează propunerea de angajare a unei cheltuieli aferente proiectelor selectate, în limita creditelor de angajament;b)semnează contractele de finanțare cu beneficiarii/ liderii/partenerii;c)înregistrează în contabilitatea proprie angajamentele legale.
 + 
Articolul 25În faza de lichidare a cheltuielilor, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene efectuează următoarele operațiuni:a)verifică existența cererilor de transfer, precum și a documentelor justificative anexate primite de la beneficiari/lideri de parteneriat, conform prevederilor din contractele de finanțare;b)în cazul în care se confirmă corectitudinea documentelor verificate, certifică în privința legalității și regularității datele cuprinse în cererea de transfer, pe baza unei note de autorizare, și o înregistrează în contabilitate, continuând cu parcurgerea fazei de ordonanțare și plată a cheltuielilor. + 
Articolul 26Ordonanțarea cheltuielilor se face la nivelul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, în limita disponibilului din contul de angajamente bugetare. + 
Articolul 27(1)În vederea efectuării reconcilierii contabile dintre conturile contabile ale Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și cele ale beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor pentru proiectele implementate în cadrul Programului, beneficiarii/liderii/partenerii au obligația transmiterii anuale, până la data de 20 a lunii ianuarie a anului următor, a unei notificări cu privire la reconcilierea contabilă, conform modelului stabilit prin contractul de finanțare, din care să rezulte sumele primite de la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în cadrul Programului.(2)Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene are obligația efectuării reconcilierii între înregistrările contabile privind debitele și registrul debitorilor existent la nivelul acestuia.(3)Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene are obligația efectuării reconcilierii între înregistrările contabile și înregistrările din sistemul informatic aferente operațiunilor derulate la nivelul Programului.
 + 
Capitolul XIIDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 28Toate documentele necesare pentru derularea proiectelor aferente obiectivelor de investiții, conform prezentelor norme metodologice, se transmit Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene prin intermediul sistemului informatic, semnate cu semnătură electronică calificată.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x