NORME METODOLOGICE din 4 iulie 2019

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 609 din 24 iulie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 477 04/07/2019
ART. 1REFERIRE LALEGE 324 08/07/2003
ART. 1REFERIRE LAOG 57 16/08/2002 ART. 33
ART. 7REFERIRE LALEGE 324 08/07/2003
ART. 7REFERIRE LAOG 57 16/08/2002 ART. 58
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEPROGRAM 04/07/2024
ActulREFERIT DENORMA 17/11/2022
ActulREFERIT DEPROGRAM 22/07/2020
ActulAPROBAT DEHOTARARE 477 04/07/2019
ActulCONTINUT DEHOTARARE 477 04/07/2019
ActulREFERIT DEHOTARARE 477 04/07/2019





Notă
Aprobate prin HOTĂRÂREA GUVERNULUI nr. 477 din 4 iulie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 609 din 24 iulie 2019.
 + 
Articolul 1În conformitate cu prevederile art. 33 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările și completările ulterioare, institutele naționale de cercetare-dezvoltare sunt evaluate în vederea acreditării din punctul de vedere al activității de cercetare, dezvoltare și inovare. + 
Articolul 2(1)În vederea acreditării, evaluarea institutelor naționale de cercetare-dezvoltare, denumite în continuare institute naționale, se desfășoară în conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.(2)Acreditarea se acordă pe o perioadă de cel mult 5 ani.
 + 
Articolul 3Evaluarea prevăzută la art. 2 este coordonată de Colegiul Consultativ pentru Cercetare, Dezvoltare și Inovare, denumit în continuare Colegiul consultativ. + 
Articolul 4(1)Evaluarea institutelor naționale se realizează de echipe de experți evaluatori specializați în domeniile științifice specifice institutului național evaluat și a căror competență, prestigiu și probitate profesională sunt recunoscute la nivel național și internațional, formate dintr-un număr impar de membri, mai mare sau egal cu 3. (2)Echipele de experți evaluatori pot cuprinde și evaluatori din străinătate, selectați din celelalte state membre ale Uniunii Europene sau din statele membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.(3)Institutele naționale cu profil asemănător pot fi evaluate de aceeași echipă de experți evaluatori. + 
Articolul 5Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare inițiază procedura de evaluare a institutelor naționale în vederea acreditării prin publicarea pe site-ul propriu a anunțului privind începerea procedurii de evaluare, cu cel puțin 3 luni înaintea expirării acreditării. + 
Articolul 6(1)La solicitarea autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare, Colegiul consultativ propune membrii echipei de experți evaluatori, precum și membrii supleanți.(2)Membrii echipei de experți evaluatori, conducătorul acesteia, precum și membrii supleanți se aprobă prin act administrativ al conducătorului autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare.(3)Pot fi membri ai echipei de experți evaluatori persoanele care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții de eligibilitate:a)dețin titlul de doctor în domeniul respectiv;b)dețin gradul profesional de CS I/CS II sau titlul didactic de profesor universitar/conferențiar;c)au experiență relevantă în domeniul de activitate specific sau conex al institutului național respectiv și pregătire profesională corespunzătoare demonstrată prin participarea și/sau coordonarea în cadrul activității unor proiecte relevante pentru domeniul respectiv, în ultimii 5 ani;d)au publicații științifice în domeniul respectiv, cu recunoaștere națională și/sau internațională și indexate în baze de date internaționale;e)au susținut comunicări științifice la conferințe naționale și/sau internaționale în domeniul respectiv;f)nu se află în conflict de interese în cazul evaluării institutului național respectiv.(4)Modul de selecție a experților evaluatori se stabilește de către Colegiul consultativ în baza unei metodologii proprii, cu respectarea condițiilor de eligibilitate prevăzute la alin. (3).(5)Pentru selecția membrilor echipelor de experți evaluatori, Colegiul consultativ beneficiază de suportul tehnic al autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare.(6)Fiecare membru al echipei de experți evaluatori semnează declarația de imparțialitate, confidențialitate și competență în domeniul de activitate al institutului național evaluat.
 + 
Articolul 7Pentru serviciile de evaluare prestate, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare încheie contracte cu fiecare expert evaluator în baza art. 58 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 8În termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data publicării anunțului privind începerea procedurii de evaluare, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare comunică institutului național începerea procedurii de evaluare și deschide accesul acestuia la platforma online de depunere a datelor și documentelor. + 
Articolul 9(1)Institutul național are la dispoziție 20 de zile lucrătoare de la data deschiderii accesului la platforma online pentru a încărca raportul de autoevaluare pentru ultimii 5 ani sau de la data ultimei evaluări și planul strategic de dezvoltare pentru următorii 5 ani, elaborate conform anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice.(2)După finalizarea procesului de încărcare a datelor și documentelor pe platforma online și închiderea accesului la aceasta, componența nominală a echipei de experți evaluatori, incluzând nominalizarea conducătorului acesteia, se face publică pe site-ul autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare.(3)Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare transmite membrilor echipei de evaluatori datele necesare pentru accesul la documentele depuse pe platforma online de către institutul național supus evaluării. + 
Articolul 10(1)Membrii echipei de experți evaluatori au la dispoziție 5 zile lucrătoare pentru a analiza documentele depuse de institutul național. Conducătorul echipei poate solicita institutului național evaluat date suplimentare, o singură dată. (2)Institutul național are la dispoziție 5 zile lucrătoare pentru a pune la dispoziția echipei de experți evaluatori datele cerute.
 + 
Articolul 11(1)După parcurgerea acestor etape, conducătorul echipei de evaluatori, de comun acord cu conducerea institutului național, stabilește data și detaliile de organizare a vizitei de prezentare și discutare a raportului de autoevaluare și a planului strategic de dezvoltare, la sediul institutului național evaluat.(2)Durata evaluării la sediul institutului național este de o zi.(3)La vizită participă echipa de experți evaluatori, conducerea administrativă, științifică și economică a unității, conducătorii filialelor și/sau sucursalelor, conducătorii compartimentelor și laboratoarelor din institutul național și conducătorii echipelor de cercetare pe domeniile tematice specifice.(4)În cazul prezenței în echipă a unui evaluator străin, documentația se realizează și în limba engleză, iar prezentările în cadrul vizitei se vor face în limba engleză.(5)Prezența tuturor membrilor echipei de experți evaluatori este obligatorie pe durata întregii activități de evaluare la sediul institutului național.(6)La vizită participă, în calitate de observator, un reprezentant al autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare.
 + 
Articolul 12(1)Evaluarea se realizează în baza unui standard de performanță.(2)La stabilirea standardului de performanță se au în vedere criterii de evaluare care includ aspecte privind capacitatea și performanța în plan științific și/sau tehnic, realizările în planul inovării și transferului tehnologic.(3)Criteriile de evaluare sunt:a)C1 – management instituțional;b)C2 – capacitate instituțională;c)C3 – performanță instituțională;d)C4 – resursa umană;e)C5 – performanță economico-financiară;f)C6 – planul strategic de dezvoltare pentru următorii 5 ani.(4)Indicatorii de performanță asociați criteriilor de evaluare sunt după cum urmează:a)pentru criteriul C1: iC1.1 – structura de conducere; iC1.2 – gradul de realizare a obiectivelor din planul strategic de dezvoltare pentru perioada anterioară de acreditare – plan de dezvoltare instituțională; iC1.3 – regulamente, norme, proceduri implementate la nivelul institutului național; iC1.4 – implementarea sistemului de management al calității; iC1.5 – implementarea sistemului de management al inovării;b)pentru criteriul C2: iC2.1 – infrastructura de cercetare-dezvoltare-inovare – apartenența la rețele europene și paneuropene; iC2.2 – echipamente de cercetare-dezvoltare-inovare relevante; iC2.3 – laboratoare de încercări acreditate/neacreditate; iC2.4 – instalații experimentale/ instalații-pilot/microproducție/prototipuri; iC2.5 – instalații și obiective speciale de interes național;c)pentru criteriul C3: iC3.1 – productivitatea tehnico-științifică – rezultate ale activității de cercetare-dezvoltare- inovare: produse noi/modernizate, tehnologii noi/modernizate, studii prospective și tehnologice, soiuri protejate prin drepturi de proprietate intelectuală; iC3.2 – gradul de valorificare a rezultatelor activității de cercetare-dezvoltare-inovare, realizări în planul inovării și transferului tehnologic; iC3.3 – vizibilitatea activității de cercetare-dezvoltare-inovare: participarea la conferințe și simpozioane științifice, târguri și expoziții, membri în asociații și rețele profesionale, membri în colectivele de redacție;d)pentru criteriul C4: iC4.1 – structura resursei umane – total personal și personal de cercetare-dezvoltare; iC4.2 – ponderea CSI și CSII, respectiv IDTI și IDTII în total personal de cercetare-dezvoltare; iC4.3 – ponderea doctorilor în total personal de cercetare-dezvoltare; iC4.4 – ponderea personalului de cercetare-dezvoltare implicat în programe și stagii de pregătire.e)pentru criteriul C5: iC5.1 – patrimoniul, activele imobilizante, circulante totale și capitaluri proprii; iC5.2 – venituri din activitatea de cercetare-dezvoltare-inovare pe diferite surse de finanțare; iC5.3 – venituri realizate din activități economice; iC5.4 – cheltuieli și datorii;f)pentru criteriul C6: iC6.1 – calitatea planului strategic de dezvoltare pentru următorii 5 ani; iC6.2 – fezabilitatea planului strategic de dezvoltare.
 + 
Articolul 13(1)Fiecărui criteriu de evaluare îi este asociat un punctaj.(2)Punctajul maximum este de 100 de puncte, repartizat pe criterii de evaluare, după cum urmează:a)pentru C1 se acordă un punctaj maxim de 10 puncte;b)pentru C2 se acordă un punctaj maxim de 20 puncte;c)pentru C3 se acordă un punctaj maxim de 30 puncte;d)pentru C4 se acordă un punctaj maxim de 20 puncte;e)pentru C5 se acordă un punctaj maxim de 10 puncte;f)pentru C6 se acordă un punctaj maxim de 10 puncte.(3)Sunt acreditate institutele naționale care au acumulat un standard de performanță de cel puțin 70 puncte.(4)Punctajul acordat pentru fiecare criteriu se calculează ca medie aritmetică a punctajelor acordate de fiecare expert evaluator.(5)În situația în care există o diferență mai mare de 5 puncte pentru fiecare criteriu, punctajul pe criteriu se stabilește prin consens. + 
Articolul 14Perioada pentru care se acordă acreditarea variază în funcție de standardul de performanță obținut, astfel:a)5 ani pentru institutele naționale care au obținut un standard de performanță mai mare sau egal cu 95 și 100 de puncte;b)4 ani pentru institutele naționale care au obținut un standard de performanță mai mare sau egal cu 85 și mai mic decât 95 de puncte;c)3 ani pentru institutele naționale care au obținut un standard de performanță mai mare sau egal cu 70 și mai mic decât 85 de puncte.
 + 
Articolul 15(1)Echipa de experți evaluatori elaborează, în termen de 5 zile lucrătoare de la data vizitei, raportul de evaluare, conform structurii-cadru prevăzute în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice, și îl transmite autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare, pentru a fi prezentat Colegiului consultativ.(2)Raportul de evaluare este elaborat în coordonarea conducătorului echipei de experți evaluatori și se semnează de toți membrii echipei de experți evaluatori.(3)Raportul de evaluare va prezenta și comentarii de justificare a punctajelor și propunerilor făcute, precum și concluzii și recomandări.(4)Colegiul consultativ aprobă sau respinge motivat raportul final de evaluare. În cazul respingerii raportului final de evaluare de către Colegiului consultativ, procesul de evaluare se reia cu o nouă echipă de experți evaluatori.(5)Raportul de evaluare aprobat de către Colegiul consultativ se publică pe site-ul autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare în termen de 10 zile lucrătoare de la data aprobării și, pe baza acestuia, Colegiul consultativ propune autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare emiterea actului administrativ privind acreditarea sau neacordarea acreditării. + 
Articolul 16În aplicarea prezentelor norme metodologice, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate elabora instrucțiuni de aplicare aprobate prin act administrativ al conducătorului acesteia. + 
Articolul 17Anexele nr. 1-2 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice. + 
Anexa nr. 1la normele metodologice
RAPORT DE AUTOEVALUARE ȘI PLAN STRATEGIC DE DEZVOLTARE
– Structura-cadru
A.Raportul de autoevaluare al institutului național pentru ultimii 5 ani sau de la data ultimei evaluări1.Datele de identificare ale institutului național1.1.Denumirea institutului național1.2.Actul de înființare, cu modificările ulterioare1.3.Numărul de înregistrare în Registrul potențialilor contractori1.4.Adresa1.5.Telefon, fax, pagina web, e-mail2.Scurtă prezentare a institutului național2.1.Istoric2.2.Structura organizatorică – organigrama, filiale^1, sucursale^2, puncte de lucru, instalații și obiective speciale de interes național – IOSIN^3^1 Subunitate cu personalitate juridică.^2 Subunitate fără personalitate juridică.^3 Se vor menționa instalațiile și obiectivele de interes național, după caz.2.3.Domeniul de specialitate al institutului național, conform clasificărilor CAEN2.4.Direcții de cercetare-dezvoltare/obiective de cercetare/priorități de cercetare:a)direcții principale de cercetare-dezvoltare;b)direcții secundare de cercetare;c)servicii/microproducție.2.5.Modificări strategice în organizarea și funcționarea institutului național^4^4 De exemplu, fuziuni, divizări, transformări etc.3.Management instituțional3.1.Structura de conducere a institutului național:a)Consiliul de administrație;b)directorul general;c)Consiliul științific;d)Comitetul director.3.2.Prezentarea obiectivelor din planul strategic de dezvoltare pentru perioada anterioară de acreditare și gradul de realizare a acestora3.3.Regulamente, norme, proceduri implementate la nivelul institutului național3.4.Sistemul de management al calității3.5.Sistemul de management al inovării4.Capacitate instituțională – facilități de cercetare-dezvoltare4.1.Infrastructura de cercetare-dezvoltare-inovare – apartenență la rețele europene și paneuropene, cum ar fi ESFRI, ERIC/CERIC, ROAD MAP etc.4.2.Echipamente de cercetare-dezvoltare-inovare relevante4.3.Laboratoare de încercări acreditate/neacreditate4.4.Instalații experimentale/instalații-pilot/microproducție/prototipuri4.5.Instalații și obiective speciale de interes național – IOSIN.

Facilitățile de cercetare-dezvoltare și inovare ale institutului național se fundamentează din punctul de vedere al modului în care infrastructura de cercetare-dezvoltare-inovare este adecvată la specificul domeniului tehnico-științific al institutului național.

5.Performanță instituțională5.1.Productivitatea tehnico-științifică – rezultate ale activității de cercetare-dezvoltare-inovare: articole, produse noi/modernizate, tehnologii noi/modernizate, studii prospective și tehnologice, soiuri de plante etc. protejate prin drepturi de proprietate intelectuală5.2.Realizări în planul inovării și transferului tehnologic – prezentarea rezultatelor activității de cercetare-dezvoltare-inovare valorificate și gradul de valorificare a acestora5.3.Vizibilitatea activității de cercetare-dezvoltare-inovare.

Pentru punctele 5.1 și 5.2 se prezintă analiza rezultatelor activității de cercetare-dezvoltare-inovare prin raportare la personalul de cercetare-dezvoltare, precum și la veniturile obținute din activități de cercetare-dezvoltare-inovare.Se anexează listă cu rezultatele cdi cu informații privind publicațiile, autorii, beneficiari, contract etc.

6.Structura resursei umane de cercetare-dezvoltare6.1.Total personal, din care^5 personal de cercetare-dezvoltare cu studii superioare și gradul de ocupare a posturilor^5 Se prezintă defalcat pe grade profesionale (de exemplu, CSI, CSII, CSIII, CS, ASC, IDTI, IDTII, IDTII, IDT) și pe categorii de vârstă (de exemplu, între 20-35 de ani, între 36-45 de ani, între 46-55 de ani, între 56-65 de ani și peste 65 de ani).6.2.Personal de cercetare-dezvoltare atestat cu studii superioare6.3.Pondere personal: total și pe grade profesionale CSI, CSII, respectiv IDTI și IDT II în total personal de cercetare-dezvoltare, din care număr conducători de doctorat6.4.Numărul de doctori și ponderea în personalul de cercetare-dezvoltare6.5.Personal de cercetare-dezvoltare implicat în programe și stagii de pregătire și pondere în personal de cercetare-dezvoltare7.Performanță^6 economico-financiară a institutului național7.1.Patrimoniul stabilit în baza raportărilor financiare la data de 31 decembrie, din care:a)active imobilizate: imobilizări corporale și necorporale;b)active totale;c)active circulante;d)capitaluri proprii;7.2.Venituri totale, din care: a)venituri realizate prin contracte^7 de cercetare-dezvoltare finanțate din fonduri publice, repartizat pe surse naționale și internaționale;b)venituri realizate prin contracte^7 de cercetare-dezvoltare finanțate din fonduri private, cu precizarea surselor;c)venituri realizate din activități economice: servicii, microproducție, exploatarea drepturilor de proprietate intelectuală^7;d)subvenții/transferuri^8.7.3.Cheltuieli totale, din care:a)cheltuieli cu personalul/ponderea cheltuielilor cu personalul în total cheltuieli/salariul mediu pentru personalul de cercetare;b)cheltuieli cu utilitățile/ponderea cheltuielilor cu utilitățile în total cheltuieli;c)alte cheltuieli.7.4.Situația arieratelor^9 – datorii totale, datorii istorice și datorii curente

Se descriu pe scurt politicile economice și sociale implementate – costuri/efecte.

^6 Detaliere pentru principalii indicatori economici-financiari (venituri totale, cheltuieli totale etc.)^7 Se anexează lista contractelor (părțile contractante, valoarea contractului, obiectul contactului etc.)^8 Total, din care de exploatare și de investiții.^9 Total și detaliere pentru bugetul consolidat al statului și alți creditori.B.Planul strategic de dezvoltare pentru următorii 5 aniCapitolul I – Cadrul general de dezvoltare strategică1.Domeniul de cercetare2.Integrarea direcțiilor de cercetare specifice institutului național în spațiul național și european de cercetare-dezvoltare și inovare3.Caracteristici ale mediului socioeconomic.Capitolul II – Analiza SWOT științifică și financiară Capitolul III – Obiective și direcții strategice de dezvoltareCapitolul IV – Strategia de resurse umaneCapitolul V – Mecanisme de stimulare a apariției de noi subiecte și teme de cercetareCapitolul VI – Infrastructura de cercetare-dezvoltare-inovare. Facilități de cercetare. Strategia și planul de investițiiCapitolul VII – Susținerea inovării și transferului tehnologic. Grupul de potențiali utilizatori/beneficiari și tendințele de evoluție a configurației și structurii acestuiaCapitolul VIII – Definirea identității științifice și tehnologice la nivel național și internațional. Promovare și vizibilitate Capitolul IX – Plan de măsuri. Planificare operațională. + 
Anexa nr. 2la normele metodologice
RAPORT DE EVALUARE
– Structura-cadru

I Denumirea institutului național
II Perioada evaluată
III Data vizitei
IV Componența echipei de experți evaluatori
1. Date evaluator 1- conducătorul echipei
a Numele și prenumele
b Afilierea
2. Date evaluator 2
a Numele și prenumele
b Afilierea
3. Date evaluator 3
a Numele și prenumele
b Afilierea
V Criterii de evaluare Punctaj maximum Punctaj acordat Comentarii
1. C1 – management instituțional, din care: 10
iC1.1 structura de conducere 2
iC1.2 gradul de realizare a obiectivelor din planul strategic de dezvoltare pentru perioada anterioară de acreditare – plan de dezvoltare instituțională 2
iC1.3 regulamente, norme, proceduri implementate la nivelul institutului național 2
iC1.4 implementarea sistemului de management al calității 2
iC1.5 implementarea sistemului de management al inovării 2
2. C2 – capacitate instituțională, din care: 20
iC2.1 infrastructura de cercetare-dezvoltare-inovare – apartenența la rețele europene și paneuropene 3
iC2.2 echipamente de cercetare-dezvoltare-inovare relevante 10
iC2.3 laboratoare de încercări acreditate/neacreditate 3
iC2.4 instalații experimentale/instalații-pilot/ microproducție/prototipuri 2
iC2.5 instalații și obiective speciale de interes național 2
3. C3 – performanță instituțională, din care: 30
iC3.1 productivitatea tehnico-științifică – rezultate ale activității de cercetare-dezvoltare-inovare: produse noi/modernizate, tehnologii noi/modernizate, studii prospective și tehnologice, soiuri protejate prin drepturi de proprietate intelectuală 15
iC3.2 gradul de valorificare a rezultatelor activității de cercetare-dezvoltare-inovare, realizări în planul inovării și transferului tehnologic 10
iC3.3 vizibilitatea activității de cercetare-dezvoltare-inovare: participarea la târguri și expoziții, membru în asociații și rețele profesionale, membri în colectivele de redacții 5
NOTĂ: Pentru indicatorii criteriului C3, i.C3.1 și i.C3.2, punctajul se va acorda având în vedere raportarea rezultatelor cercetării-dezvoltării-inovării la personalul de cercetare-dezvoltare, precum și la veniturile obținute din activități de cercetare-dezvoltare-inovare.
4. C4 – resursa umană, din care: 20
iC4.1 structura resursei umane – total personal și personal de cercetare-dezvoltare 3
iC4.2 ponderea CSI și CSII, respectiv IDTI și IDTII în total personal de cercetare-dezvoltare 10
iC4.3 ponderea doctorilor în total personal de cercetare-dezvoltare 3
iC4.4 ponderea personalului de cercetare-dezvoltare implicat în programe și stagii de pregătire 4
5. C5 – performanță economico-financiară, din care: 10
iC5.1 patrimoniul, activele imobilizante, circulante totale și capitaluri proprii 3
iC5.2 venituri din activitatea de cercetare-dezvoltare pe diferite surse de finanțare 3
iC5.3 venituri realizate din activități economice 2
iC5.4 cheltuieli și datorii 2
6. C6 – planul strategic de dezvoltare, din care: 10
iC6.1 calitatea planului strategic de dezvoltare 5
iC6.2 fezabilitatea planului strategic de dezvoltare 5
VI Standardul de performanță 100
VII Considerații de ansamblu, observații, concluzii (analiză detaliată asupra direcțiilor de dezvoltare ale institutului național și se vor furniza informații privind modalitatea de susținere administrativă și financiară care să conducă la excelență în domeniul de activitate al institutului național.)
VIII Recomandări privind planul strategic de dezvoltare (alinierea activităților desfășurate la nivelul institutului național la principiile și practicile europene și internaționale)

Nr. crt. Numele și prenumele Semnătura
Echipa de experți evaluatori:
1. Expert evaluator 1
2. Expert evaluator 2
3. Expert evaluator 3
Observator:
1. Reprezentantul autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x