Notă …
Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 1.569 din 4 decembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1252 din 12 decembrie 2024. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)Prin procesul de promovare în grade profesionale de cercetare-dezvoltare se asigură evoluția în carieră a personalului de cercetare, dezvoltare și inovare, denumit în continuare personal CDI, angajat într-o organizație de cercetare, prin dobândirea gradului profesional imediat superior și angajarea pe postul aferent acestuia.(2)Promovarea în grade profesionale de cercetare-dezvoltare superioare în organizațiile de cercetare așa cum sunt reglementate de prevederile art. 7 și 8 din Ordonanța Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările și completările ulterioare, se realizează prin examen. (3)Promovarea în grade profesionale de cercetare-dezvoltare a personalului CDI, deja încadrat pe posturi în organizațiile de cercetare, se face prin transformarea postului ocupat într-un post imediat superior celui ocupat, corespunzător gradului profesional obținut prin examen, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (10) și (11) și prevederile art. 19 alin. (3) din Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare și inovare.(4)Organizarea examenului de promovare este responsabilitatea organizației de cercetare, în conformitate cu prevederile art. 19 alin. (2) din Legea nr. 183/2024. (5)Examenul de promovare se organizează la decizia conducerii organizației de cercetare în condițiile alin. (4), ca urmare a solicitării persoanei care îndeplinește standardele minimale prevăzute la art. 13 alin. (1) din Legea nr. 183/2024 și standardele suplimentare prevăzute la art. 13 alin. (3) din Legea nr. 183/2024, care reprezintă standarde proprii ale organizației de cercetare, după caz, precum și celelalte condiții necesare pentru înscrierea la examen, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (10) și (11) din Legea nr. 183/2024. (6)Standardele proprii ale organizației de cercetare, prevăzute la alin. (5), sunt stabilite de organizația de cercetare, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3) din Legea nr. 183/2024. Standardele proprii ale organizației de cercetare nu pot deroga de la standardele minimale. (7)Candidatul care promovează examenul încheie cu organizația de cercetare un act adițional la contractul individual de muncă existent, în condițiile prevăzute la art. 19 alin. (3) din Legea nr. 183/2024, fiind încadrat pe postul aferent gradului profesional superior dobândit, începând cel mai târziu cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a realizat promovarea. (8)La examenul de promovare poate participa numai personalul CDI angajat în respectiva organizație de cercetare, indiferent de cetățenie, cu respectarea prezentelor norme metodologice, precum și a principiilor generale și a condițiilor prevăzute de Carta europeană a cercetătorilor. +
Articolul 2(1)În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, fiecare organizație de cercetare elaborează și aprobă regulamentul propriu de promovare pe posturi corespunzătoare gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare al organizației de cercetare, denumit în continuare regulament propriu de examen. (2)Regulamentul propriu de examen prevede cerințele minime de pregătire pe care trebuie să le îndeplinească persoanele care participă la examen, în conformitate cu standardele minimale aprobate prin ordin comun al ministrului cercetării, inovării și digitalizării și al ministrului educației, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) din Legea nr. 183/2024, precum și standardele proprii ale organizației de cercetare, după caz. Regulamentul propriu de examen al unei organizații de cercetare aflate în subordinea/coordonarea Academiei Române sau a unei academii de ramură este avizat conform de Academia Română sau de academia de ramură, după caz. (3)Regulamentul propriu de examen este aprobat la nivelul organizației de cercetare și se publică pe site-ul acesteia.(4)Promovarea pe posturi corespunzătoare gradelor profesionale ale personalului CDI se realizează potrivit principiului meritului profesional, în baza standardelor minimale și a celor proprii ale organizației de cercetare, după caz, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (10) și (11) din Legea nr. 183/2024.(5)Standardele minimale aplicabile pentru dobândirea gradului de cercetător științific gradul II – CS II și cercetător științific gradul I – CSI se aprobă prin ordin comun al ministrului cercetării, inovării și digitalizării și al ministrului educației, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) din Legea nr. 183/2024, la propunerea Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare și inovare, denumit în continuare CCCDI. Ordinul se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(6)CCCDI definește pragurile minimale pentru gradele profesionale CS II și CS I și stabilește modul de punctare pentru fiecare criteriu aferent conferirii celor două grade profesionale de cercetare-dezvoltare, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) și (10), precum și ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 183/2024. (7)În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordinului comun al ministrului cercetării, inovării și digitalizării și al ministrului educației prevăzut la alin. (5), fiecare organizație de cercetare are obligația de a elabora standardele minimale pentru gradul profesional de cercetător științific gradul III – CS III, în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 183/2024. Organizația de cercetare definește pragurile minimale pentru gradul profesional de cercetător științific gradul III și stabilește modul de punctare pentru fiecare criteriu aferent conferirii gradului profesional de cercetare-dezvoltare. (8)În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordinului comun al ministrului cercetării, inovării și digitalizării și al ministrului educației prevăzut la alin. (5), fiecare organizație de cercetare poate impune standardele proprii pentru gradele profesionale de CS II și CS I, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3) din Legea nr. 183/2024.(9)Organizațiile de cercetare nu pot stabili, prin metodologii proprii, prin standardele proprii prevăzute la art. 1 alin. (5), prin criterii și indicatori sau prin alte documente, echivalarea îndeplinirii de către un candidat a standardelor minimale pentru funcțiile de CS II și CS I. +
Capitolul IICondiții minime de pregătire pe care trebuie să le îndeplinească persoanele care participă la examenul de promovare pentru obținerea gradului profesional +
Articolul 3Organizațiile de cercetare decid organizarea examenului pentru promovarea pe un grad profesional imediat superior celui ocupat la solicitarea persoanei care îndeplinește condițiile de participare la examen, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (10) și (11), ale art. 18 alin. (6), precum și ale art. 19 alin. (2) din Legea nr. 183/2024. +
Articolul 4(1)În cadrul organizațiilor de cercetare, gradele profesionale de cercetare-dezvoltare pentru care se poate organiza examen de promovare sunt:a)cercetători seniori, deținând titlul de doctor:(i)cercetător principal (R4): cercetător științific gradul I -CS I; … (ii)cercetător consacrat (R3): cercetător științific gradul II – CS II; … … b)cercetător recunoscut (R2), deținând titlul de doctor: cercetător științific gradul III – CS III. … (2)Echivalența funcțiilor și gradelor profesionale de cercetare, dezvoltare și inovare cu funcțiile didactice universitare se face în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2) – (6) din Legea nr. 183/2024.(3)Cercetătorul științific gradul I care solicită echivalarea funcției și gradului profesional de cercetare, dezvoltare și inovare cu funcția didactică de profesor universitar, în condițiile stabilite de prevederile Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 9 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 183/2024, trebuie să dețină atestatul de abilitare. +
Articolul 5Condițiile minime de pregătire pe care trebuie să le îndeplinească persoanele care participă la examenul de promovare pentru obținerea gradului profesional de cercetare-dezvoltare sunt cele prevăzute la art. 13 alin. (10) și (11) și la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 183/2024. +
Capitolul IIIOrganizarea și desfășurarea examenului +
Secţiunea 1Cadrul general pentru înscrierea la examen +
Articolul 6(1)Organizarea examenelor de promovare se aprobă de către consiliul de administrație sau de către organele de conducere echivalente, cu respectarea prevederilor art. 3. (2)Înscrierea la examen se face în termen de 30 de zile calendaristice de la data aprobării cererii personalului CDI care îndeplinește condițiile prevăzute la art. 13 alin. (10) și (11) din Legea nr. 183/2024, conform unui calendar stabilit de către conducerea organizației de cercetare. (3)Regulamentul propriu de examen nu poate conține prevederi discriminatorii privind candidații referitoare la: sex, vârstă, origine etnică sau socială, orientare politică sau religioasă, cetățenie, dizabilități, condiție socială sau economică sau alte tipuri de discriminare. +
Articolul 7(1)În vederea înscrierii la examenul de promovare, candidatul depune un dosar care cuprinde următoarele documente:a)cererea de înscriere la examen semnată, la care se anexează o declarație pe propria răspundere privind veridicitatea informațiilor prezentate în dosar; … b)lista publicațiilor, lucrărilor, articolelor/studiilor, brevetelor de invenție selectate de candidat în funcție de relevanța pentru activitățile de cercetare științifică proprii; … c)fișa de verificare a îndeplinirii standardelor minimale, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) și (10) din Legea nr. 183/2024, și a standardelor proprii ale organizației de cercetare, după caz, completată și semnată de către candidat; … d)copia diplomei de doctorat; în situația în care diploma nu a fost eliberată de o instituție de învățământ superior din România se depune o copie a atestatului de recunoaștere sau de echivalare a acesteia; … e)copia actului de identitate sau orice alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz; … f)copia certificatului de căsătorie sau dovada schimbării numelui, după caz; … g)declarația pe propria răspundere în care se menționează că, în ultimii 3 ani anteriori înscrierii la examenul de promovare, candidatul nu a fost sancționat pentru săvârșirea unei abateri grave de la buna conduită în activitatea CDI prevăzute la art. 52 alin. (8) din Legea nr. 183/2024; … h)curriculum-ul vitae semnat de către candidat; … i)certificatul medical care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unitățile sanitare abilitate cu cel mult 3 luni anterior derulării examenului; … j)certificatul de cazier judiciar; … k)declarația de consimțământ pentru prelucrarea datelor cu caracter personal semnată. … (2)Curriculumul vitae al candidatului include:a)studiile efectuate și diplomele obținute; … b)experiența profesională și locurile de muncă relevante ocupate anterior; … c)proiectele de cercetare, dezvoltare și inovare pe care le-a condus ca director de proiect și granturile obținute, dacă este cazul, indicându-se pentru fiecare sursa de finanțare, volumul finanțării și principalele publicații sau brevete de invenție rezultate; … d)premiile sau alte elemente de recunoaștere a contribuțiilor științifice; … e)descrierea narativă a celor mai importante 3 realizări de la ultima promovare – maximum 3 pagini. … (3)Dosarul de examen trebuie să conțină lista publicațiilor, lucrărilor, articolelor/studiilor, brevetelor de invenție considerate de candidat a fi relevante pentru domeniul postului pentru care candidează. Lista este structurată astfel:a)lista a cel mult 10 publicații științifice, cele mai relevante, precum: cărți de autor, articole/studii/capitole, volume editate, lucrări; … b)lista brevetelor de invenție și a altor titluri de proprietate industrială; … c)lista cărților de autor și a volumelor editate; … d)lista articolelor/studiilor in extenso, publicate în reviste din fluxul științific internațional principal; … e)lista altor lucrări și contribuții științifice sau, după caz, din domeniul creației artistice sau apărării naționale. … (4)Organizația de cercetare specifică în regulamentul propriu de examen forma în care se depune lista lucrărilor candidatului care nu sunt disponibile în format electronic.(5)Organizația de cercetare stabilește prin regulamentul propriu de examen formularele-tip pentru înscrierea la examen: cererea de înscriere la examen, fișa de verificare a îndeplinirii standardelor minimale și a standardelor proprii ale organizației de cercetare, după caz, și declarația de consimțământ pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.(6)Dosarul de examen este depus de candidat în format electronic, la adresa de e-mail indicată de organizația de cercetare pentru examenul de promovare, sau în format fizic, la sediul organizației de cercetare. (7)Secretarul comisiei de examen înregistrează dosarul de examen, comunică numărul de înregistrare candidatului și transmite dosarul membrilor comisiei de examen. (8)Secretarul comisiei de examen verifică dacă dosarul de examen este complet în ziua primirii și înregistrării acestuia. În situația în care dosarul de examen este incomplet, secretarul comisiei de examen solicită candidatului clarificări, iar acesta poate completa dosarul de examen până la data la care expiră perioada de depunere a dosarelor de examen. (9)În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (6) și (7), secretarul comisiei de examen colaborează cu responsabilii de resurse umane din organizația de cercetare, în condițiile prevăzute în regulamentul propriu de examen. +
Articolul 8Îndeplinirea de către un candidat a condițiilor legale de prezentare la examen este certificată prin avizul juridic al compartimentului de specialitate al organizației de cercetare sau al autorității/instituției publice în subordinea/coordonarea/ autoritatea căreia se află organizația de cercetare, în cazul în care aceasta nu are un compartiment juridic propriu, după verificarea îndeplinirii standardelor de către comisia de examen, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2). +
Secţiunea a 2-a Comisia de examen și comisia de soluționare a contestațiilor +
Articolul 9(1)Sunt implicate în procedura de examen persoanele care:a)participă în procesul de decizie referitor la numirea comisiei de examen și a comisiei de soluționare a contestațiilor; … b)participă la evaluarea profesională sau administrativă în cadrul examenului. … (2)Nu pot fi implicate în procedura de examen persoanele care au calitatea de soț/soție, rudă sau afin până la gradul al III-lea inclusiv în raport cu candidatul la examen, care intră sub incidența prevederilor art. 54 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 183/2024. +
Articolul 10(1)Stabilirea componenței comisiei de examen se realizează în termen de cinci zile de la aprobarea organizării examenului și a calendarului de desfășurare. (2)Comisia de examen și comisia de soluționare a contestațiilor beneficiază de suport administrativ din partea organizației de cercetare, asigurat de un secretar numit prin act administrativ al conducătorului organizației de cercetare care nu este membru al comisiei de examen și nu ia parte la deciziile comisiei. (3)Directorul științific/Secretarul științific/Consiliul facultății, după caz, sau conducătorul organizației de cercetare, în cazul entităților care nu dețin funcția de director științific/secretar științific ori pentru care nu există consiliul facultății, propune componența nominală a comisiei de examen. Comisia de examen este aprobată de consiliul științific, de senatul universitar sau de consiliul prevăzut la art. 65 din Legea nr. 183/2024, după caz, și se numește prin act administrativ al conducătorului organizației de cercetare. În cazul în care examenul este organizat într-o organizație de cercetare aflată în subordinea/coordonarea Academiei Române sau a unei academii de ramură, componența nominală a comisiei de examen este avizată conform de secția de specialitate a Academiei Române sau a academiei de ramură, după caz.(4)Deciziile comisiei de examen sunt luate prin votul deschis al membrilor și trebuie să întrunească votul favorabil a cel puțin trei membri ai comisiei.(5)Lucrările comisiei de examen sunt conduse de către unul dintre cei doi membri ai comisiei de examen cu afiliere la organizație de cercetare organizatoare a examenului care are calitatea de președinte numit prin act administrativ al conducătorului organizației de cercetare. +
Articolul 11(1)Stabilirea componenței comisiei de soluționare a contestațiilor se face în termen de cinci zile de la stabilirea calendarului de desfășurare a examenului.(2)Comisia de soluționare a contestațiilor este formată din președinte și doi membri cercetători științifici sau cadre didactice universitare, care soluționează contestațiile referitoare la vicii de procedură, precum și la modul de calculare a punctajelor prevăzute în fișa de verificare a îndeplinirii standardelor minimale și a celor proprii ale organizației de cercetare.(3)Membrii comisiei de soluționare a contestațiilor au gradul profesional sau titlul didactic universitar cel puțin egal cu al postului respectiv și sunt specialiști în domeniul disciplinelor pentru care se organizează examen sau în domenii apropiate.(4)Directorul științific/Secretarul științific/Consiliul facultății, după caz, sau conducătorul organizației de cercetare, în cazul entităților care nu dețin funcția de director științific/secretar științific ori pentru care nu există consiliul facultății, propune componența nominală a comisiei de soluționare a contestațiilor pentru posturile respective. Comisia de soluționare a contestațiilor este aprobată de consiliul științific, senatul universitar sau de consiliul prevăzut la art. 65 din Legea nr. 183/2024, după caz, și se numește prin act administrativ al conducătorului organizației de cercetare. În cazul în care examenul este organizat într-o organizație de cercetare aflată în subordinea/coordonarea Academiei Române sau a unei academii de ramură, componența nominală a comisiei de soluționare a contestațiilor este avizată conform de secția de specialitate a Academiei Române sau a academiei de ramură, după caz.(5)Deciziile comisiei de soluționare a contestațiilor sunt luate prin votul deschis al membrilor și trebuie să întrunească votul favorabil a cel puțin doi membri ai comisiei.(6)Membrii comisiei de examen nu pot face parte din comisia de soluționare a contestațiilor.(7)Lucrările comisiei de soluționare a contestațiilor sunt conduse de unul dintre membrii comisiei de soluționare a contestațiilor care are calitatea de președinte numit prin act administrativ al conducătorului organizației de cercetare. +
Secţiunea a 3-a Desfășurarea examenului +
Articolul 12(1)Comisia de examen are obligația de a finaliza examenul în termenul prevăzut la art. 20 alin. (2) din Legea nr. 183/2024.(2)Examenul de promovare pentru obținerea gradelor profesionale de CS III, CS II și CS I constă în analiza dosarului de examen, verificarea îndeplinirii condițiilor prevăzute de lege și acordarea punctajului pe baza unei grile adaptate specificului activității locului de muncă a candidatului, în acord cu pragurile stabilite prin standardele minimale și prin standardele proprii ale organizației de cercetare, după caz, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) coroborate cu cele ale art. 13 alin. (10) din Legea nr. 183/2024, și, după caz, potrivit prevederilor art. 13 alin. (3) din Legea nr. 183/2024.(3)Consiliul științific sau senatul universitar, după caz, ori consiliul prevăzut la art. 65 din Legea nr. 183/2024 analizează respectarea procedurilor stabilite prin regulamentul propriu de examen și aprobă raportul asupra examenului prin vot nominal deschis. +
Secţiunea a 4-a Rezultatele examenului +
Articolul 13Procesul de evaluare pentru dobândirea gradului profesional de CS III, CS II și CS I se desfășoară după cum urmează:a)verificarea depășirii cu minimum 50% a cel puțin două treimi din pragurile minimale cantitative aferente standardelor minimale prevăzute la art. 13 alin. (1) din Legea nr. 183/2024, precum și a îndeplinirii celorlalte praguri minimale și standarde proprii ale organizației de cercetare, după caz, stabilite pentru CS III, CS II, respectiv CS I, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (10) și (11) din Legea nr. 183/2024; … b)după analiza dosarului de examen, fiecare membru al comisiei de examen acordă un punctaj, pe baza unei grile adaptate specificului activității locului de muncă a candidatului; în dreptul fiecărui prag cantitativ stabilit prin standardele minimale și prin cele proprii ale organizației de cercetare, după caz, se menționează punctajul obținut de către candidat; … c)pot fi propuși pentru promovare candidații care au îndeplinit condițiile legale în urma verificării realizate potrivit prevederilor lit. a). … +
Articolul 14(1)Președintele comisiei de examen întocmește un raport asupra examenului, pe baza referatelor de apreciere redactate de fiecare membru al comisiei de examen în care sunt consemnate rezultatele procesului de evaluare, și propune acordarea gradului profesional de cercetare-dezvoltare candidatului respectiv.(2)Raportul asupra examenului este semnat de fiecare membru al comisiei de examen. Președintele comisiei de examen transmite raportul și documentația aferentă consiliului științific, senatului universitar sau consiliului prevăzut la art. 65 din Legea nr. 183/2024, după caz, care analizează respectarea procedurilor stabilite prin regulamentul propriu de examen și aprobă sau nu raportul asupra examenului, prin vot nominal deschis.(3)Punctajele acordate candidaților de comisia de examen nu pot fi modificate de consiliul științific, de senatul universitar sau de consiliul prevăzut la art. 65 din Legea nr. 183/2024, după caz.(4)După aprobarea raportului comisiei de examen, acesta este înaintat conducătorului organizației de cercetare.(5)Rezultatul examenului este comunicat candidatului, în termen de două zile lucrătoare de la finalizarea acestuia. +
Articolul 15(1)Dosarul de examen pentru obținerea gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare de CS II și CS I în cadrul organizațiilor de cercetare se transmite către Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, denumit în continuare MCID, în format fizic sau electronic cu semnătura conducătorului organizației de cercetare, în vederea analizei administrative, după finalizarea examenului și după obținerea avizului conform al academiei de ramură, prevăzut la art. 10 alin. (5) din Legea nr. 183/2024, dacă este cazul, în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (1) din Legea nr. 183/2024, cu excepția examenelor desfășurate în instituțiile de învățământ superior și în institutele/filialele Academiei Române.(2)În cazul examenelor desfășurate în instituțiile de învățământ superior se aplică prevederile art. 14 alin. (4) din Legea nr. 183/2024.(3)În cazul examenelor desfășurate în institutele/filialele Academiei Române se aplică prevederile art. 14 alin. (5) din Legea nr. 183/2024.(4)În situația în care, în urma analizei administrative, dosarul de examen prevăzut la alin. (1) respectă reglementările legale în vigoare, precum și prevederile regulamentului propriu de examen al organizației de cercetare, direcția de specialitate a MCID înaintează dosarul către CCCDI, în termen de 15 zile de la data primirii și înregistrării acestuia la MCID.(5)În situația în care, în urma analizei administrative, se constată că dosarul de examen prevăzut la alin. (1) este incomplet ori nu respectă reglementările legale în vigoare, precum și prevederile regulamentului propriu de examen al organizației de cercetare, direcția de specialitate a MCID responsabilă returnează dosarul de examen organizației de cercetare. În termen de 15 zile de la data restituirii de către MCID a dosarului, organizația de cercetare are obligația actualizării acestuia, astfel încât să fie respectate prevederile legale și să îl retrimită către MCID.(6)Verificarea și avizarea conformă a îndeplinirii standardelor minimale de către candidatul declarat câștigător în urma examenului pentru acordarea gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare de CS II și CS I, pentru examenele desfășurate în organizații de cercetare, altele decât instituțiile de învățământ superior și institutele/filialele Academiei Române, se realizează de către CCCDI în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (2) și (3) și ale art. 20 alin. (2) din Legea nr. 183/2024.(7)În cazul candidaților nemulțumiți de decizia CCCDI prin care se infirmă rezultatele examenului, desfășurat în organizații de cercetare, altele decât instituțiile de învățământ superior și institutele/filialele Academiei Române, aceștia pot depune o contestație la MCID, în condițiile prevăzute la art. 23 alin. (7) – (9) din Legea nr. 183/2024.(8)Modalitatea de constituire a comisiei de contestații și procedura de soluționare a contestațiilor se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare al CCCDI.(9)Contestațiile sunt analizate la nivelul CCCDI, de către o comisie de contestații formată din specialiști în domeniul disciplinelor pentru care s-a organizat examenul sau în domenii conexe, alții decât cei care au verificat inițial dosarul de examen. MCID aprobă decizia CCCDI cu privire la soluționarea contestațiilor analizate în termen de 15 zile de la data primirii deciziei CCCDI. +
Secţiunea a 5-aSoluționarea contestațiilor +
Articolul 16(1)Candidatul poate formula contestație în termen de două zile lucrătoare de la comunicarea rezultatului de către comisia de examen.(2)Contestația se formulează și se transmite la aceeași adresă de e-mail la care s-a transmis dosarul de examen, cu confirmare de primire și comunicarea numărului de înregistrare a acesteia. Contestația se înaintează comisiei de soluționare a contestațiilor de către secretarul comisiei.(3)Comisia de soluționare a contestațiilor analizează aspectele din contestația depusă, pe care o soluționează în termen de două zile lucrătoare de la înregistrarea acesteia.(4)Președintele comisiei de soluționare a contestațiilor întocmește un raport, pe baza referatelor întocmite de fiecare membru al comisiei.(5)Raportul asupra contestațiilor depuse este semnat de fiecare membru al comisiei de soluționare a contestațiilor. Președintele comisiei de soluționare a contestațiilor transmite raportul și documentația aferentă consiliului științific sau senatului universitar, după caz, care analizează respectarea procedurilor stabilite prin regulamentul propriu de examen și aprobă sau infirmă raportul asupra contestațiilor, prin vot nominal deschis.(6)Raportul comisiei de soluționare a contestațiilor este înaintat de către consiliul științific, senatul universitar sau consiliul prevăzut la art. 65 din Legea nr. 183/2024, după caz, conducătorului organizației de cercetare, ulterior fiind publicate rezultatele finale ale examenului.(7)Sesizările depuse la MCID cu privire la neîndeplinirea standardelor minimale și a celor proprii ale organizației de cercetare, după caz, precum și la nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice se analizează în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (6) – (8) din Legea nr. 183/2024 și ale procedurii de verificare a sesizărilor, aprobată prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării. +
Secţiunea a 6-aÎncadrarea pe post și obligații privind examenul +
Articolul 17(1)În urma validării rezultatului examenului desfășurat în organizații de cercetare, altele decât instituțiile de învățământ superior sau institutele/filialele Academiei Române, conducătorul organizației de cercetare emite decizia pentru încadrarea pe post și acordarea gradului profesional de cercetare-dezvoltare de CS III candidatului promovat, în conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 183/2024.(2)În urma validării rezultatului examenului desfășurat în instituțiile de învățământ superior sau în institutele/filialele Academiei Române, conducătorul organizației de cercetare emite decizia privind încadrarea pe postul de CS III candidatului promovat, în urma acordării gradului profesional de cercetare-dezvoltare prin act administrativ al conducătorului instituției de învățământ superior sau al președintelui Academiei Române, după caz, în conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 183/2024.(3)În urma validării rezultatului examenului, conducătorul organizației de cercetare emite decizia privind încadrarea pe postul de CS II și CS I candidatului promovat, în urma acordării gradului profesional de cercetare-dezvoltare prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării sau, după caz, prin act administrativ al conducătorului instituției de învățământ superior sau al președintelui Academiei Române, în conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 183/2024. +
Articolul 18(1)Fiecare organizație de cercetare, în cadrul căreia a fost organizat examen de promovare, întocmește anual un raport sintetic privind organizarea și desfășurarea examenului, care se transmite anual, în termen de 45 de zile de la finalul anului calendaristic pentru care se face raportarea, în format electronic, cu adresă de înaintare, către MCID, cu primirea unui număr de înregistrare.(2)Persoanele implicate în procedura de examen, potrivit prevederilor art. 9, răspund în fața conducerii organizației de cercetare pentru buna desfășurare a examenelor de promovare, în condițiile respectării normelor de calitate, de etică și deontologie profesională a personalului CDI și a legislației în vigoare.––