NORME METODOLOGICE din 31 martie 2017 (*republicat*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 06/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APARARII NATIONALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1224 din 5 decembrie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREPUBLICARE IN BAZAORDIN 238 06/10/2023 ART. 3
ActulREFERIRE LAORDIN (R) 25 31/03/2017
ActulREPUBLICA PENORMA 31/03/2017
ActulREFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 13
ART. 8REFERIRE LALEGE 190 18/07/2018
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 2
ART. 10REFERIRE LALEGE 198 04/07/2023
ART. 10REFERIRE LALEGE 1 05/01/2011
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 15
ART. 15REFERIRE LAORDIN 217 22/11/2019
ART. 15REFERIRE LACONDITII 22/11/2019
ART. 15REFERIRE LAINSTRUCTIUNI 22/11/2019
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 20
ART. 17REFERIRE LAORDIN 217 22/11/2019
ART. 17REFERIRE LAINSTRUCTIUNI 22/11/2019
ART. 28REFERIRE LAORDIN 194 22/11/2022
ART. 33REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 14
ART. 36REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 15
ART. 38REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 21
ART. 39REFERIRE LAORDIN 111 15/12/2011
ART. 39REFERIRE LANORMA 15/12/2011
ART. 41REFERIRE LALEGE 446 30/11/2006 ART. 3
ART. 44REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 21
ART. 44REFERIRE LALEGE 121 15/06/2011 ART. 15
ART. 44REFERIRE LAORDIN 101 24/11/2011
ART. 44REFERIRE LACRITERII 24/11/2011
ART. 48REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 21
ART. 49REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 22
ART. 52REFERIRE LAORDIN 172 19/08/2021
ART. 52REFERIRE LANORMA 19/08/2021
ART. 56REFERIRE LAORDIN 149 13/12/2012
ART. 56REFERIRE LAREGULAMENT 13/12/2012
ART. 60REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 61REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 62REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 63REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 64REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 65REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 66REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 67REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 68REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 69REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 70REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 71REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 72REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 73REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 74REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ART. 85REFERIRE LAORDIN 103 21/05/2020
ART. 85REFERIRE LAINSTRUCTIUNI 21/05/2020
ANEXA 0REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 5
ANEXA 0REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 15
ANEXA 0REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 27
ANEXA 0REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 28
ANEXA 0REFERIRE LAORDIN 122 20/11/2014
ANEXA 0REFERIRE LAMETODOLOGIE 20/11/2014
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 121 15/06/2011 ART. 16
ANEXA 0REFERIRE LAORDIN 39 08/04/2010
ANEXA 0REFERIRE LAINSTRUCTIUNI 08/04/2010
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 384 10/10/2006
ANEXA 6REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 14
ANEXA 7REFERIRE LALEGE (R) 270 10/11/2015 ART. 21
ANEXA 7REFERIRE LALEGE 446 30/11/2006 ART. 67
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN (R) 25 31/03/2017
ActulCONTINUT DEORDIN (R) 25 31/03/2017
ActulREFERIT DEORDIN (R) 25 31/03/2017





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. M.25 din 31 martie 2017, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1224 din 5 decembrie 2024.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Rezerviștii voluntari sunt încadrați, din timp de pace, în funcții prevăzute în statele de organizare ale comandamentelor, marilor unități, unităților și formațiunilor din compunerea Ministerului Apărării Naționale, denumite în continuare structuri militare, pe bază de contract individual pe durată determinată, denumit în continuare contract.(2)Rezerviștii voluntari sunt destinați pentru asigurarea cu prioritate a structurii de forțe a armatei cu resursele umane necesare realizării capacității de luptă complete, potrivit prevederilor actelor normative specifice privind asigurarea capacității de luptă a Armatei României.(3)Forma și conținutul contractului menționat la alin. (1) sunt prevăzute în modelul din anexa nr. 1. + 
Articolul 2(1)Anual, pe baza propunerilor directorilor programelor majore pentru structurile aflate în finanțare, prin Directiva de planificare a apărării, se aprobă numărul maxim de posturi prevăzute a fi încadrate cu rezerviști voluntari în anul următor, pe categorii de personal.(2)Numărul maxim de posturi finanțate în vederea încadrării rezerviștilor voluntari se evidențiază în cadrul anexelor de personal din documentele de planificare, iar fondurile necesare se aprobă în bugetul Ministerului Apărării Naționale.
 + 
Articolul 3(1)În termen de 30 de zile calendaristice de la data aprobării Directivei de planificare a apărării, în baza art. 13 din Legea nr. 270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, republicată, cu completările ulterioare, denumită în continuare Lege, Statul Major al Apărării elaborează și supune aprobării ministrului apărării naționale repartiția numărului de funcții prevăzute a fi încadrate cu rezerviști voluntari pe structuri centrale, categorii de forțe ale armatei și comandamente subordonate nemijlocit Statului Major al Apărării, respectiv pe surse de proveniență a acestora.(2)Stabilirea nominală a structurilor militare care urmează să încadreze rezerviști voluntari, respectiv aprobarea repartiției numărului de funcții pentru fiecare dintre acestea se realizează având în vedere prevederile documentelor de planificare a apărării, cu respectarea reglementărilor privind asigurarea capacității de luptă a Armatei României, astfel:a)de către directorii/șefii structurilor centrale, altele decât Statul Major al Apărării, la propunerea șefilor structurilor cu atribuții pe linia asigurării cu resurse umane, pentru structurile militare aflate în subordine și/sau în coordonare;b)de către șeful Statului Major al Apărării, la propunerea locțiitorului șefului Statului Major al Apărării, pentru structurile militare din subordinea nemijlocită a acestuia, altele decât statele majore ale categoriilor de forțe ale armatei și comandamentele subordonate nemijlocit Statului Major al Apărării, respectiv la propunerea șefilor categoriilor de forțe ale armatei și comandanților comandamentelor subordonate nemijlocit Statului Major al Apărării, pentru structurile militare din subordinea acestora.(3)Prin excepție de la prevederile alin. (1), numărul de funcții prevăzute a fi încadrate cu rezerviști voluntari în Direcția generală de informații a apărării și structurile subordonate se supune aprobării ministrului apărării naționale de către directorul general al Direcției generale de informații a apărării. + 
Articolul 4(1)În situația în care, în statele de organizare ale structurilor militare stabilite potrivit prevederilor art. 3 alin. (2), există posturi prevăzute numai la război, pentru încadrarea acestora cu rezerviști voluntari se elaborează fișe-anexă cu modificări la statul de organizare, cu valabilitate temporară, denumite în continuare fișe-anexă, potrivit metodologiei stabilite prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.S 77/2012 privind aprobarea „Normelor pentru elaborarea, modificarea, avizarea și aprobarea statelor de organizare ale structurilor din compunerea Ministerului Apărării Naționale“, cu modificările și completările ulterioare.^2^2 Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.S 77/2012 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, întrucât este clasificat.(2)Fișele-anexă elaborate potrivit prevederilor alin. (1) au valabilitate până la expirarea termenului până la care a fost încheiat contractul în calitate de rezervist voluntar sau până la instituirea stării de urgență sau a stării de asediu, declararea stării de mobilizare sau a stării de război. + 
Articolul 5În înțelesul prezentelor norme metodologice, prin candidat se înțelege cetățeanul român, bărbat sau femeie, care își exprimă opțiunea de a îndeplini serviciul militar în calitate de rezervist voluntar prin completarea unei cereri de înscriere în procesul de recrutare și selecție.
 + 
Capitolul IIRecrutarea, selecția, formarea și dezvoltarea profesională a rezerviștilor voluntari + 
Secţiunea 1Responsabilități + 
Articolul 6(1)Structurile specializate ale Ministerului Apărării Naționale responsabile cu organizarea și executarea recrutării și selecției candidaților pentru îndeplinirea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar sunt centrele militare zonale, județene și ale sectoarelor municipiului București, denumite în continuare centre militare.(2)Structurile specializate ale Ministerului Apărării Naționale responsabile cu organizarea și executarea selecției candidaților pentru îndeplinirea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar sunt centrele zonale de selecție și orientare.
 + 
Articolul 7Recrutarea și selecția candidaților pentru încadrarea funcțiilor din cadrul Direcției generale de informații a apărării și al structurilor subordonate/coordonate/aflate în control operațional al acesteia se realizează de către structurile beneficiare, în baza criteriilor specifice și metodologiei aprobate de către ministrul apărării naționale, la propunerea directorului general al Direcției generale de informații a apărării.
 + 
Secţiunea a 2-aCriterii de recrutare a rezerviștilor voluntari + 
Articolul 8Candidații care optează pentru serviciul militar în calitate de rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii generale de recrutare:a)să aibă cetățenie română și domiciliul stabil în România de cel puțin 6 luni, la data depunerii cererii de înscriere;b)să fie declarați „apt medical“ pentru arma/serviciul/ specialitatea militară în care urmează să fie instruiți;c)să fie evaluați și declarați „admis“ din punct de vedere psihologic;d)să fie evaluați și declarați „admis“ din punctul de vedere al pregătirii fizice;e)să nu fi fost condamnați penal printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, cu excepția situației în care cei condamnați au fost reabilitați sau amnistiați;f)să nu facă parte din organizații interzise de legislația română și să nu fie membri ai unor organizații incompatibile cu regulile, activitățile și atribuțiile specifice serviciului militar;g)să nu aparțină unor culte, asociații religioase sau grupări religioase care, potrivit legii, contravin normelor de păstrare a ordinii publice, precum și celor care încalcă bunele moravuri sau afectează îndeplinirea serviciului militar;h)își exprimă acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal, în conformitate cu prevederile Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare. + 
Articolul 9(1)Candidații care se încadrează în prevederile art. 2 alin. (1) lit. a) din Lege, denumiți în continuare candidați rezerviști, și care optează pentru serviciul militar în calitate de cadru militar rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de recrutare:a)să dețină gradul corespunzător funcției pe care urmează să o încadreze sau grad inferior cu cel mult 2 trepte, în situația în care fac parte din aceeași categorie de personal militar;b)să îndeplinească cerințele privind nivelul studiilor, corespunzătoare categoriei de personal militar din care fac parte, prevăzute de actele normative în vigoare;c)să dețină atestat/diplomă de absolvire/certificat de calificare profesională valabil(ă), necesar(ă) exercitării profesiei, prevăzut(ă) de legislația aplicabilă, specific(ă) funcției pentru care optează;d)să nu fi împlinit vârsta de 55 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.(2)Candidații care se încadrează în prevederile art. 2 alin. (1) lit. b) din Lege, denumiți în continuare candidați fără pregătire militară, și care optează pentru serviciul militar în calitate de ofițer rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de recrutare:a)să fie absolvenți, cu diplomă, ai studiilor universitare de licență sau de master, în instituții de învățământ superior acreditate, potrivit legii, corespunzător prevederilor de studii ale funcțiilor pe care urmează să le încadreze și în specializări corespunzătoare armelor/serviciilor sau specialităților militare ale acestora;b)să dețină atestat/diplomă de absolvire/certificat de calificare profesională valabil(ă), necesar(ă) exercitării profesiei, prevăzut(ă) de legislația aplicabilă, specific(ă) funcției pentru care optează;c)să nu fi împlinit vârsta de 55 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.(3)Candidații fără pregătire militară care optează pentru serviciul militar în calitate de maistru militar rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de recrutare:a)să fie absolvenți cel puțin ai învățământului liceal cu diplomă de bacalaureat și ai studiilor postliceale cu profil corespunzător armei/serviciului și specialității militare corespunzătoare funcției pentru care candidează;b)să dețină atestat/diplomă de absolvire/certificat de calificare profesională valabil(ă), necesar(ă) exercitării profesiei, prevăzut(ă) de legislația aplicabilă, specific(ă) funcției pentru care optează;c)să nu fi împlinit vârsta de 55 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.(4)Candidații fără pregătire militară care optează pentru serviciul militar în calitate de subofițer rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de recrutare:a)să dețină atestat/diplomă de absolvire/certificat de calificare profesională valabil(ă), necesar(ă) exercitării profesiei, prevăzut(ă) de legislația aplicabilă, specific(ă) funcției pentru care optează;b)să nu fi împlinit vârsta de 55 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.(5)Corespondența studiilor/specializărilor prevăzute la alin. (1) lit. b), alin. (2) lit. a) și alin. (3) lit. a) cu armele/serviciile și specialitățile militare se stabilește prin dispoziție a șefului Direcției generale management resurse umane. + 
Articolul 10(1)Candidații rezerviști care optează pentru serviciul militar în calitate de soldat sau gradat rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de recrutare:a)să dețină grad în rezervă corespunzător corpului gradaților și soldaților;b)să fie absolvenți cel puțin ai primilor doi ani de studiu din învățământul secundar superior, în condițiile prevăzute de Legea educației naționale nr. 1/2011^3, cu modificările și completările ulterioare;^3 Legea nr. 1/2011 a fost abrogată și dispozițiile referitoare la învățământul secundar superior au fost transpuse în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.c)să dețină atestat/diplomă de absolvire/certificat de calificare profesională valabil(ă), necesar(ă) exercitării profesiei, prevăzut(ă) de legislația aplicabilă, specific(ă) funcției pentru care optează;d)să nu fi împlinit vârsta de 50 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.(2)Candidații fără pregătire militară care optează pentru serviciul militar în calitate de soldat sau gradat rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii specifice de recrutare:a)să fie absolvenți cel puțin ai primilor doi ani de studiu din învățământul secundar superior, în condițiile prevăzute de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;b)să dețină atestat/diplomă de absolvire/certificat de calificare profesională valabil(ă), necesar(ă) exercitării profesiei, prevăzut(ă) de legislația aplicabilă, specific(ă) funcției pentru care optează;c)să nu fi împlinit vârsta de 50 de ani înainte de data depunerii cererii de înscriere.
 + 
Articolul 11(1)Candidații rezerviști care nu se încadrează în prevederile art. 15 alin. (3) din Lege pot opta pentru a îndeplini serviciul militar în calitate de rezervist voluntar pe o funcție corespunzătoare altei categorii de personal militar, superioară din punct de vedere ierarhic, în următoarele condiții:a)îndeplinesc criteriile generale și specifice de recrutare corespunzătoare categoriei de personal militar respective, stabilite potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice pentru candidații fără pregătire militară;b)își exprimă acordul scris pentru a urma cursul de formare inițială în aceleași condiții ca și candidații fără pregătire militară.(2)Candidații rezerviști pot opta pentru a îndeplini serviciul militar în calitate de rezervist voluntar pe o funcție prevăzută cu altă armă/specialitate militară decât cea în care sunt confirmați, în cadrul aceleiași categorii de personal, dacă îndeplinesc toate celelalte criterii generale și specifice de recrutare și își exprimă acordul scris pentru a urma modulul pregătirii de specialitate înainte de a semna primul contract.
 + 
Articolul 12(1)În funcție de nevoile Ministerului Apărării Naționale, pentru unele funcții prevăzute cu arme și specialități militare specifice categoriilor de forțe ale armatei și comandamentelor subordonate nemijlocit Statului Major al Apărării, criteriile specifice prevăzute la art. 9 și 10 pot fi completate cu criterii suplimentare, prevăzute în actele normative care reglementează domeniile de activitate specifice acestora.(2)În situația prevăzută la alin. (1), criteriile suplimentare se aduc la cunoștința candidaților în etapele inițiale ale procesului de recrutare, prevăzute la art. 15 lit. a)-c), iar dosarele de candidat ale acestora se completează cu actele/documentele corespunzătoare.
 + 
Secţiunea a 3-aProcesul de recrutare a rezerviștilor voluntari + 
Articolul 13Recrutarea candidaților, cu excepția celor prevăzuți la art. 7, se realizează de către personalul centrelor militare stabilit de către comandanții acestora din rândul celor cu atribuții pe linie de informare-recrutare și evidență resurse. + 
Articolul 14(1)Recrutarea candidaților se realizează în baza unui plan anual, aprobat de către șeful Direcției personal și mobilizare, denumit în continuare plan de recrutare.(2)Planul de recrutare se întocmește pe categorii de personal, cuprinzând cel puțin detalii referitoare la repartiția pe județe/ municipiul București a posturilor pentru care se organizează recrutarea, indicativele numerice de unitate militară ale structurilor militare beneficiare, localitățile de dislocare a acestora, precum și numărul de funcții prevăzute cu același/aceeași grad, armă/serviciu și specialitate militară.(3)În vederea elaborării planului prevăzut la alin. (1), statele majore ale categoriilor de forțe ale armatei și comandamentele subordonate nemijlocit Statului Major al Apărării transmit Direcției personal și mobilizare situații centralizatoare cu funcțiile stabilite pentru a fi încadrate cu rezerviști voluntari în structurile militare din subordine, întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, în termen de 30 de zile de la nominalizarea acestora potrivit prevederilor art. 3 alin. (2).(4)Pentru structurile subordonate direct Statului Major al Apărării și pentru structurile centrale, altele decât Statul Major al Apărării, responsabilitatea întocmirii și transmiterii situațiilor prevăzute la alin. (3) revine structurilor cu atribuții pe linia asigurării cu resurse umane din compunerea acestora.
 + 
Articolul 15Procesul de recrutare cuprinde următoarele etape:a)prezentarea funcțiilor prevăzute în planul de recrutare, a criteriilor de recrutare, a procesului de recrutare și selecție, a condițiilor necesare pentru formare și îndeplinirea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar, la sediul centrelor militare, prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă, precum și prin organizarea și/sau participarea la activități de promovare a serviciului militar în calitate de rezervist voluntar în mediul civil;b)punerea la dispoziția candidaților a materialelor de informare;c)consilierea candidaților și completarea fișei de contact, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5 la Instrucțiunile privind organizarea și funcționarea sistemului de recrutare și selecție a candidaților în vederea admiterii la studii/cursuri de formare a cadrelor militare în activitate, respectiv pentru dobândirea calității de soldat/gradat profesionist în structurile Ministerului Apărării Naționale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.217/2019 pentru aprobarea condițiilor și criteriilor de recrutare, precum și a instrucțiunilor privind organizarea și funcționarea sistemului de recrutare, selecție și formare profesională inițială a candidaților la profesia militară, cu modificările și completările ulterioare;d)punerea la dispoziția candidaților a fișei de examinare medicală și îndrumarea acestora privind modalitatea de efectuare a examinării medicale;e)verificarea situației militare a candidaților și stabilirea opțiunilor care pot fi luate în considerare;f)completarea dosarului de candidat cu toate documentele necesare dovedirii îndeplinirii criteriilor de recrutare și verificarea acestor documente. + 
Articolul 16(1)Dosarul de candidat conține următoarele documente:a)cererea de înscriere;b)actul de identitate, în copie;c)fișa de examinare medicală – document tipizat;d)certificatul de cazier judiciar, eliberat cu maximum 6 luni înainte de data depunerii;e)acte de studii și alte documente care atestă alte competențe dobândite, în copie;f)copia permisului de conducere – pentru candidații fără pregătire militară, dacă îndeplinirea atribuțiilor funcției pentru care candidează presupune conducerea tehnicii specifice;g)copia livretului militar – numai pentru candidații rezerviști;h)fișa Cumul de puncte, întocmită potrivit modelului prevăzut în Metodologia de repartizare pe funcții a candidaților pentru categoria rezerviști voluntari, aprobată de către șeful Direcției personal și mobilizare;i)copii după certificatul de naștere și/sau certificatul de căsătorie – numai pentru candidații al căror nume a fost schimbat în urma căsătoriei/divorțului.(2)Dosarul de candidat se constituie de către centrul militar pe a cărui rază de responsabilitate domiciliază cel în cauză, în perioadele planificate în acest scop.(3)Pentru un candidat, pe parcursul unui an calendaristic, se întocmește un singur dosar de candidat, pentru categoria de personal corespunzătoare funcțiilor pentru care a optat.(4)Pentru candidații care se încadrează în prevederile art. 20 alin. (4) din Lege, dosarul de candidat cuprinde numai documentele prevăzute la alin. (1) lit. a), b), d)-i). + 
Articolul 17(1)Cererea de înscriere prevăzută la art. 16 alin. (1) lit. a) se completează potrivit modelului și precizărilor prevăzute în anexa nr. 3.(2)Documentele prevăzute la art. 16 alin. (1), prezentate în copie, se certifică pentru conformitate, pe fiecare pagină, de către personalul centrelor militare, după confruntarea cu documentele originale.(3)Modelul formularului prevăzut la art. 16 alin. (1) lit. c) este cel prevăzut în Instrucțiunile privind organizarea și funcționarea sistemului de recrutare și selecție a candidaților în vederea admiterii la studii/cursuri de formare a cadrelor militare în activitate, respectiv pentru dobândirea calității de soldat/gradat profesionist în structurile Ministerului Apărării Naționale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.217/2019, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Secţiunea a 4-aSelecția rezerviștilor voluntari + 
Articolul 18Selecția candidaților cuprinde, în ordinea desfășurării lor, următoarele tipuri de probe:a)probe psihologice;b)probe fizice;c)examinare medicală;d)examinarea medicală specifică și/sau evaluarea psihologică a aptitudinilor speciale, dacă este cazul. + 
Articolul 19(1)Selecția candidaților, cu excepția celor prevăzuți la art. 7, se execută centralizat, la nivel de județ/sector, la unul dintre sediile structurilor militare beneficiare, stabilite de către șefii categoriilor de forțe ale armatei/comandanții comandamentelor subordonate nemijlocit Statului Major al Apărării în a căror subordine se află acestea, care îndeplinesc condițiile necesare organizării și desfășurării selecției, referitoare la asigurarea bazei materiale și a personalului specializat.(2)Selecția candidaților, în condițiile alin. (1), se execută de către o comisie de selecție, stabilită la nivel de județ/sector, formată din:a)președinte, un ofițer din cadrul centrului militar;b)secretar, un cadru militar din cadrul centrului militar;c)1-3 specialiști psihologi, în funcție de numărul de candidați;d)2 specialiști în educație fizică;e)1 consilier juridic;f)1 sanitar;g)câte un ofițer cu atribuții pe linie de resurse umane din fiecare structură militară beneficiară.(3)Membrii comisiei de selecție, prevăzuți la alin. (2) lit. c)-f), se asigură din cadrul structurilor militare beneficiare și/sau al altor structuri militare din subordinea categoriei de forțe ale armatei/comandamentului subordonat nemijlocit Statului Major al Apărării de care aparțin acestea.(4)Prin excepție de la prevederile alin. (2) lit. b), pentru structurile de selecție dislocate în municipiul București sau în județul Ilfov, secretarul comisiei de selecție se nominalizează de către comandantul Centrului militar zonal București, din rândul personalului oricăruia dintre centrele militare subordonate. + 
Articolul 20Comisiile de selecție prevăzute la art. 19 alin. (2) execută selecția pentru toți candidații recrutați de către centrele militare care le-au fost arondate, indiferent dacă aceștia sunt înscriși pentru structuri subordonate categoriei de forțe/ comandamentului din care face parte structura de selecție sau pentru structuri subordonate altor categorii de forțe/comandamente. + 
Articolul 21(1)Probele de selecție prevăzute la art. 18 lit. a) și b) se desfășoară în aceeași zi.(2)Probele de selecție prevăzute la art. 18 lit. b) se înregistrează cu mijloace audio-video.(3)Prin excepție de la prevederile alin. (1), în funcție de numărul candidaților și posibilitățile de examinare ale comisiilor de selecție, activitatea acestora se poate desfășura pe durata mai multor zile, prin planificarea candidaților pe serii. + 
Articolul 22În activitatea de selecție se utilizează, diferențiat, pe categorii de candidați/personal militar, instrumente de evaluare a capacităților cognitive, a trăsăturilor de personalitate, a capacității motrice, precum și a altor caracteristici stabilite de către structurile specializate ale Ministerului Apărării Naționale. + 
Articolul 23(1)În activitatea de selecție, evaluarea psihologică a candidaților se realizează după criteriile, metodologiile, manualele, probele și procedurile profesionale de evaluare specifice, elaborate de către Centrul național militar de psihologie și sănătate comportamentală și aprobate de către șeful Direcției generale management resurse umane.(2)În activitatea de evaluare a nivelului capacității motrice a candidaților se aplică probele și baremele prevăzute în anexa nr. 4.(3)Instrumentele de selecție nu se schimbă pe parcursul unui an de selecție. + 
Articolul 24La activitatea de selecție participă candidații care dețin adeverință eliberată de către medicul de familie din care să rezulte faptul că sunt apți pentru efort fizic și care declară, sub semnătură, că starea psihică și cea fizică le permit susținerea probelor. + 
Articolul 25(1)Probele de selecție prevăzute la art. 18 lit. a) și b) se finalizează cu declararea candidatului în una dintre următoarele situații:a)„Admis“ – dacă îndeplinește baremul/cerințele tuturor probelor/instrumentelor/criteriilor administrate/aplicate;b)„Respins“ – dacă nu îndeplinește unul/una dintre baremele/ cerințele probelor/instrumentelor/criteriilor administrate/aplicate sau dacă nu s-a prezentat pentru susținerea a cel puțin uneia dintre probele prevăzute la art. 18 lit. a) și b) până la încheierea perioadei planificate în acest scop;c)„Eliminat“ – dacă încearcă să promoveze prin fraudă probele de selecție.(2)În urma finalizării probelor de selecție în condițiile alin. (1), comisia de selecție întocmește un proces-verbal, semnat de către toți membrii acesteia, în care se consemnează rezultatul final pentru fiecare candidat, la care se anexează tabelele nominale cu rezultatele parțiale obținute de către candidați la fiecare probă.(3)Candidaților participanți la probele de selecție li se înmânează, la cerere, pe bază de semnătură, o adeverință prin care se certifică participarea acestora la aceste activități.
 + 
Articolul 26(1)Rezultatele obținute în urma desfășurării probelor de selecție prevăzute la art. 18 lit. a) și b) se afișează la sediul structurii de selecție, pentru fiecare serie de candidați, în ziua susținerii probelor, respectiv se transmit centrelor militare care i-au recrutat, în vederea planificării celor declarați „Admis“ la examinarea medicală.(2)În baza procesului-verbal prevăzut la art. 25 alin. (2), structura de selecție emite, pentru fiecare candidat, o adeverință în care se consemnează rezultatul selecției și care se introduce în dosarul de candidat.
 + 
Articolul 27Depunerea contestațiilor privind rezultatele selecției se înregistrează în termen de 2 ore de la afișarea rezultatelor și se soluționează de către o comisie constituită la nivelul structurii de selecție. + 
Articolul 28(1)Candidații declarați „Admis“ în urma parcurgerii procesului de selecție, potrivit dispozițiilor art. 25 alin. (1), efectuează examinarea medicală pe baza fișei de examinare medicală, în cadrul spitalelor sau al centrelor medicale de diagnostic și tratament ambulatoriu din rețeaua sanitară a Ministerului Apărării Naționale, conform dispozițiilor șefului Direcției medicale.(2)Expertizarea medico-militară a candidaților se realizează în baza baremului medical stabilit pentru candidații care urmează să fie chemați în rândul cadrelor militare în activitate, potrivit prevederilor Ordinului ministrului apărării naționale, al ministrului afacerilor interne, al ministrului justiției, al directorului Serviciului Român de Informații, al directorului Serviciului de Informații Externe, al directorului Serviciului de Telecomunicații Speciale și al directorului Serviciului de Protecție și Pază nr. M.194/2022/179/2022/165/C/2023/9.507/2022/389/2022/48/2023/4.297/2022 pentru aprobarea baremului medical privind efectuarea examenului medical pentru admiterea în unitățile/instituțiile de învățământ militar, de informații, de ordine publică și de securitate națională, pe perioada școlarizării elevilor și studenților în unitățile/instituțiile de învățământ militar, de informații, de ordine publică și de securitate națională, pentru ocuparea funcțiilor de soldat/gradat profesionist, precum și pentru candidații care urmează a fi chemați/rechemați/încadrați/ reîncadrați în rândul cadrelor militare în activitate/polițiștilor în serviciu/polițiștilor de penitenciare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 93 și 93 bis din 2 februarie 2023.(3)Cheltuielile aferente examinării medicale a candidaților se suportă din bugetul Ministerului Apărării Naționale. + 
Articolul 29În funcție de specificul funcției pentru care candidează, unele categorii de candidați efectuează examinarea/evaluarea aptitudinală medicală și/sau evaluarea psihologică a aptitudinilor speciale, astfel:a)candidații pentru funcții pentru care îndeplinirea atribuțiilor presupune desfășurarea de activități aeronautice militare, la Institutul Național de Medicină Aeronautică și Spațială „General doctor aviator Victor Anastasiu“;b)candidații pentru funcții prevăzute cu specialitatea militară „scafandri“ sau pentru care îndeplinirea atribuțiilor presupune ambarcarea pe orice tip de navă, la Centrul de Medicină Navală;c)candidații pentru funcții prevăzute cu specialitatea militară „auto“ sau cu specialități militare din armele „geniu“, „artilerie și rachete“, „rachete și artilerie antiaeriană“ sau „tancuri“, dacă îndeplinirea atribuțiilor presupune conducerea tehnicii specifice armelor respective, de către specialiști din cadrul Centrului național militar de psihologie și sănătate comportamentală și secțiilor de psihologie operațională, la datele și locațiile stabilite de comun acord cu structurile de selecție.
 + 
Articolul 30Documentele rezultate în urma finalizării examinărilor/probelor/testelor efectuate în cadrul probelor de selecție prevăzute la art. 18 se adaugă în dosarul de candidat, pe măsura obținerii/eliberării lor sau, după caz, la expirarea termenului legal de rezolvare a contestațiilor depuse. + 
Articolul 31(1)Candidații declarați „Admis“ la selecție și „Apt“ în urma examinării medicale în condițiile art. 28 sau ale art. 29, după caz, sunt repartizați pe funcții/structuri militare, pe baza opțiunilor exprimate și a criteriilor de departajare a candidaților prevăzute în anexa nr. 5.(2)Repartiția candidaților pe funcții, în condițiile alin. (1), se realizează de către centrele militare, în baza unei metodologii elaborate de către Direcția personal și mobilizare.(3)Dosarele candidaților rezerviști repartizați, care îndeplinesc criteriile specifice prevăzute la art. 9 alin. (1), respectiv la art. 10 alin. (1), sunt trimise la structurile beneficiare în vederea încheierii contractelor.(4)Dosarele candidaților fără pregătire militară și ale candidaților rezerviști prevăzuți la art. 11, repartizați, sunt trimise la instituțiile în care se desfășoară formarea inițială.(5)Dosarele candidaților declarați „Respins“, respectiv ale celor declarați „Inapt“ în urma desfășurării examinării medicale în condițiile art. 28 sau ale art. 29 sunt clasate și se păstrează timp de 1 an la centrele militare care le-au întocmit. + 
Articolul 32Pentru funcțiile care se încadrează în prevederile art. 20 alin. (4) din Lege, punctajul final în baza căruia se realizează ierarhizarea se calculează prin însumarea punctajelor acordate pentru criteriile „nivelul pregătirii militare“, „nivelul studiilor“ și „nivelul capacității motrice“. + 
Articolul 33(1)Dosarele candidaților rezerviști declarați „Repartizat“, care se încadrează în prevederile art. 15 alin. (3) din Lege, sunt trimise la structurile beneficiare în vederea încheierii contractelor.(2)Dosarele candidaților repartizați, care se încadrează în prevederile art. 14 alin. (4) din Lege, sunt trimise la instituțiile/structurile în care se desfășoară programul de instruire inițială, împreună cu angajamentul semnat în condițiile art. 14 alin. (4) din Lege.(3)Dosarele candidaților declarați „Respins“ sau „Eliminat“, respectiv ale celor declarați „Inapt“ în urma desfășurării examinării/evaluării în condițiile art. 28 sau ale art. 29 sunt clasate și se păstrează timp de un an la centrele militare care le-au întocmit, după care se distrug.
 + 
Secţiunea a 5-aFormarea rezerviștilor voluntari + 
Articolul 34(1)Formarea rezerviștilor voluntari este inițială și continuă.(2)Formarea inițială a rezerviștilor voluntari reprezintă procesul de instruire instituționalizată a candidaților fără pregătire militară, respectiv a candidaților rezerviști prevăzuți la art. 11, pe timpul programului de instruire inițială prevăzut la art. 15 din Lege, pentru formarea competențelor, înțelese ca ansamblu multifuncțional și transferabil de cunoștințe, deprinderi/abilități și atitudini necesare pentru îndeplinirea la parametri maximali a atribuțiilor funcțiilor în care vor fi încadrați.(3)Formarea continuă se desfășoară pe timpul îndeplinirii serviciului militar în rezervă în calitate de rezervist voluntar. + 
Articolul 35(1)Instruirea prevăzută la art. 34 alin. (2) se execută atât în instituțiile de formare continuă, cât și în alte structuri nominalizate prin ordin al șefului Statului Major al Apărării, pe arme și specialități militare, potrivit nevoilor Ministerului Apărării Naționale.(2)Programul de instruire inițială se execută sub forma unui curs de formare, a cărui structură este diferențiată în funcție de sursa de proveniență a candidaților, categoria de personal, arma și specialitatea militară.(3)Pentru candidații fără pregătire militară, cursul de formare este structurat conform ordinului șefului Statului Major al Apărării privind instruirea rezerviștilor voluntari, pe module de instruire individuală de bază, individuală de specialitate și de leadership.(4)Pentru candidații rezerviști prevăzuți la art. 11 alin. (1), cursul de formare cuprinde toate modulele prevăzute la alin. (3), iar pentru cei prevăzuți la art. 11 alin. (2), numai modulele instruirii individuale de specialitate și/sau de leadership, după caz.(5)În funcție de specificul și conținutul instruirii, unele module/etape/secvențe din cadrul cursului de formare se pot desfășura prin gruparea candidaților de la mai multe arme/specialități militare, familii de posturi/funcții. + 
Articolul 36(1)Pe timpul cursului de formare, personalului participant i se atribuie statutul de cursant, având drepturile și îndatoririle prevăzute la art. 15 alin. (2) din Lege.(2)În ultima săptămână a modulului de instruire individuală de bază, cursanții proveniți din candidați fără pregătire militară depun jurământul militar prevăzut de lege.(3)La finalizarea cursului de formare, absolvenții beneficiază de certificat de absolvire sau brevet de cadru militar rezervist aferent categoriei de personal pentru care s-a instruit, după caz. + 
Articolul 37Instruirea rezerviștilor voluntari continuă pe timpul derulării contractului, prin participarea acestora la activitățile de instruire planificate, organizate și desfășurate în cadrul structurilor în care au fost încadrați sau în instituțiile de formare continuă pentru parcurgerea cursurilor de specializare sau de carieră, care să le asigure evoluția în carieră. + 
Articolul 38(1)Pentru actualizarea cunoștințelor/deprinderilor dobândite pe timpul îndeplinirii serviciului militar, rezerviștii voluntari proveniți din rezerviști participă, în primul an de contract, la un curs de specializare.(2)Prin excepție de la prevederile alin. (1), rezerviștii voluntari care au îndeplinit serviciul militar activ în calitate de militar profesionist și au trecut în rezervă cu cel mult 5 ani înainte de data semnării contractului nu participă la cursul de specializare, dacă arma/specializarea deținută în calitate de militar profesionist corespunde postului pe care este încadrat ca rezervist voluntar.(3)Planificarea rezerviștilor voluntari în vederea participării la cursuri de specializare și/sau carieră se realizează de către structura militară în care sunt încadrați și se comunică acestora în termenul prevăzut la art. 21 alin. (3) lit. a) din Lege. + 
Articolul 39Determinarea cheltuielilor efectuate pe timpul instruirii inițiale se elaborează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului apărării naționale nr. M.111/2011 pentru aprobarea Normelor de restituire de către cadrele militare din Ministerul Apărării Naționale a cheltuielilor de întreținere și de instruire pe timpul școlarizării, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 909 din 21 decembrie 2011, cu modificările ulterioare, precum și a precizărilor Direcției generale financiar-contabile privind aplicarea acestora.
 + 
Capitolul IIIServiciul militar în rezervă în calitate de rezervist voluntar + 
Secţiunea 1Raporturile de serviciu dintre rezerviștii voluntari și Ministerul Apărării Naționale + 
Articolul 40(1)Raporturile de serviciu ale rezerviștilor voluntari se stabilesc odată cu semnarea contractului prevăzut la art. 1 alin. (1) și se exercită în baza ordinului de numire în funcție.(2)La încheierea contractului, Ministerul Apărării Naționale este reprezentat de către comandantul/șeful structurii militare în al cărei stat de organizare se regăsește funcția prevăzută a fi încadrată de titularul acestuia.(3)Ordinul de numire în funcție prevăzut la alin. (1) se emite după semnarea contractului, cu respectarea competențelor pentru numirea în funcție a personalului militar, corespunzătoare gradului funcției care urmează a fi încadrată, stabilite potrivit prevederilor actelor normative în vigoare. + 
Articolul 41(1)Pe durata executării contractului, rezerviștii voluntari îndeplinesc serviciul militar în rezervă, în forma prevăzută la art. 3 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 446/2006 privind pregătirea populației pentru apărare, cu modificările și completările ulterioare.(2)Limita de vârstă până la care rezerviștii voluntari pot îndeplini serviciul militar în această calitate este cea prevăzută de lege pentru menținerea rezerviștilor în clasa a III-a de evidență, corespunzătoare categoriei de personal din care fac parte.
 + 
Articolul 42Cu 6 luni înainte de expirarea termenului pentru care a fost încheiat contractul, părțile sunt obligate să se înștiințeze reciproc, în scris, asupra intenției de continuare sau de încetare a raporturilor de serviciu. + 
Articolul 43(1)Raporturile de serviciu ale rezerviștilor voluntari pot fi modificate prin act adițional, în situația detașării sau trimiterii în misiune a acestora, în condițiile legii.(2)Raporturile de serviciu ale rezerviștilor voluntari pot fi modificate numai în cadrul categoriei de personal militar din care fac parte.
 + 
Articolul 44(1)Rezerviștii voluntari participă la întreaga gamă de misiuni și operații în afara teritoriului statului român, în condițiile art. 15 din Legea nr. 121/2011 privind participarea forțelor armate la misiuni și operații în afara teritoriului statului român, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 21 din Lege.(2)În situațiile prevăzute la alin. (1), rezerviștii voluntari pot fi selecționați pentru încadrarea unor funcții în statul de organizare pentru misiune și/sau pentru rezerva de înlocuire, în funcție de nevoile Ministerului Apărării Naționale, potrivit Criteriilor și metodologiei privind selecția personalului în vederea participării la misiuni și operații în afara teritoriului statului român, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M. 101/2011, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 300 din 10 aprilie 2023.(3)Rezerviștii voluntari selecționați potrivit prevederilor alin. (2) participă la programul de pregătire pentru misiune, în aceleași condiții ca și personalul militar în activitate. + 
Articolul 45Rezerviștii voluntari pot fi detașați în cadrul Ministerului Apărării Naționale în alte structuri militare decât cele în care sunt încadrați, în următoarele situații:a)pentru exercitarea atribuțiilor unei alte funcții;b)pentru participarea la cursuri de specializare sau alte forme de instruire;c)pentru desfășurarea unor activități în interesul instituției militare.
 + 
Articolul 46(1)În situațiile prevăzute la art. 1 alin. (3) din Lege, contractele rezerviștilor voluntari se suspendă de drept, în baza ordinului de concentrare sau de mobilizare, după caz, începând cu data înscrisă în acestea.(2)La revenirea la starea de pace, ca urmare a încetării stărilor prevăzute la alin. (1), executarea contractului în calitate de rezervist voluntar se reia începând cu data înscrisă în ordinul de demobilizare sau de desconcentrare, după caz, iar termenul de expirare al acestuia se stabilește proporțional cu perioada rămasă neexecutată la data suspendării.
 + 
Secţiunea a 2-aÎndeplinirea serviciului militar în rezervă în calitate de rezervist voluntar + 
Articolul 47(1)Pe timp de pace, pe timpul stării de urgență și al stării de asediu, chemarea rezerviștilor voluntari la concentrare pentru instruire sau pentru îndeplinirea unor misiuni se realizează în baza ordinului de chemare întocmit potrivit modelului din anexa nr. 7a.(2)Chemarea rezerviștilor voluntari la exercițiile și antrenamentele de mobilizare se realizează pe baza ordinului de chemare întocmit potrivit modelului din anexa nr. 7b.(3)Chemarea rezerviștilor voluntari la declararea stării de mobilizare sau a stării de război se realizează pe baza ordinului de chemare prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 13/2011 privind aprobarea modelului ordinelor de chemare a rezerviștilor la exercițiile și antrenamentele de mobilizare, la mobilizare sau la război și a rezerviștilor voluntari la mobilizare sau la război. + 
Articolul 48În situațiile prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. b) din Lege, chemarea se face prin delegatul structurii militare în care aceștia sunt încadrați, care va avea asupra lui delegația de serviciu. + 
Articolul 49Pe durata instruirii prevăzută la art. 22 alin. (1) din Lege, programul efectiv de lucru al rezerviștilor voluntari se stabilește numai în zilele lucrătoare, în limita a 8 ore zilnic. + 
Articolul 50Pe timpul participării la instruire sau la misiuni, între rezerviștii voluntari și personalul militar în activitate, respectiv personalul civil se stabilesc tipurile de relații prevăzute de actele normative specifice în vigoare pentru militari/personalul civil din Armata României. + 
Articolul 51(1)Examenul medical periodic al rezerviștilor voluntari se realizează în baza fișei de examinare medicală tip Ministerul Apărării Naționale, potrivit metodologiei stabilite prin dispoziție a șefului Direcției medicale.(2)Examenele medicale prin care se asigură supravegherea stării de sănătate a rezerviștilor voluntari se planifică în perioadele premergătoare concentrărilor pentru participare la instruire, de către unitățile sanitare militare, de comun acord cu structurile militare cu care aceștia au încheiate contracte.(3)Expertizarea medico-militară a rezerviștilor voluntari, la examenul medical periodic, se realizează în baza baremului medical aplicabil personalului militar în activitate. + 
Articolul 52(1)Accesul rezerviștilor voluntari la informații clasificate este permis în baza documentelor de acces și cu respectarea principiului necesității de a cunoaște.(2)Accesul rezerviștilor voluntari în obiectivele militare, în zonele de securitate și zonele administrative se face în conformitate cu prevederile Normelor privind protecția informațiilor clasificate în Ministerul Apărării Naționale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.172/2021, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 875 și 875 bis din 13 septembrie 2021.
 + 
Secţiunea a 3-aDrepturi și obligații pe durata îndeplinirii serviciului militar + 
Articolul 53(1)Rezerviștilor voluntari li se asigură drepturile de echipament stabilite pentru aceștia prin Hotărârea Guvernului nr. 809/1994 privind aprobarea normelor de echipare, în timp de pace, a personalului din instituțiile publice, aparținând Sectorului de apărare națională, ordine publică și siguranță națională, cu modificările și completările ulterioare.(2)Rezerviștii voluntari poartă uniforma militară numai pe timpul participării la instruire sau la îndeplinirea unor misiuni, potrivit Legii.(3)Articolele de echipament pentru rezerviștii voluntari se asigură pe durata contractului și se păstrează la structura militară în care sunt încadrați, în perioadele când nu participă la instruire sau la îndeplinirea unor misiuni, în încăperi special destinate. + 
Articolul 54(1)Pe timpul desfășurării instruirii inițiale, a concentrărilor pentru participare la instruire/misiuni sau la alte forme de instruire, rezerviștii voluntari beneficiază de aceleași condiții de cazare prevăzute în actele normative specifice în vigoare pentru personalul militar în activitate.(2)Rezerviștii voluntari, pe timpul cât sunt concentrați pentru instruire, pot să nu fie încazarmați, numai în situația în care au domiciliul în localitatea de dislocare a structurii militare unde sunt încadrați sau în localități situate la distanțe mai mici de 50 km, cu decontarea cheltuielilor de transport.
 + 
Articolul 55Rezerviștii voluntari, pe timpul participării la instruire sau la îndeplinirea unor misiuni, beneficiază de normele de hrană, sub formă de hrană preparată sau de valoarea financiară neimpozabilă a acestora, potrivit reglementărilor aplicabile personalului militar în activitate. + 
Articolul 56(1)Rezerviștii voluntari au obligația de a-și menține nivelul de pregătire fizică pe timpul cât nu participă la instruire sau la îndeplinirea unor misiuni.(2)Anual, pe timpul instruirii prevăzute la art. 22 alin. (1) din Lege se execută evaluarea nivelului de pregătire fizică a rezerviștilor voluntari.(3)Evaluarea nivelului de pregătire fizică a rezerviștilor voluntari se realizează pe baza baremelor stabilite pentru personalul militar în activitate prin Regulamentul educației fizice militare, aprobat prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.149/2012, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 și 88 bis din 11 februarie 2013, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Secţiunea a 4-aAcordarea gradelor, confirmarea în arma/serviciul și specialitatea militară, trecerea dintr-o/dintr-un armă/serviciu și specialitate militară în alta/altul, înaintarea în gradul următor și promovarea în funcție a rezerviștilor voluntari + 
Articolul 57(1)Rezerviștilor voluntari proveniți potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) lit. b) din Lege li se acordă primul grad militar corespunzător categoriei de personal din care fac parte, la semnarea contractului în această calitate, prin ordine ale comandaților care au competențe în acest sens, stabilite prin ordin al ministrului apărării naționale.(2)În formulele de adresare/prezentare și în înscrisuri se folosește expresia „……(gradul) rezervist voluntar“.
 + 
Articolul 58(1)Rezerviștii voluntari pot fi înaintați în gradul următor, de regulă, la finalizarea perioadei de concentrare pentru îndeplinirea unei misiuni sau la reînnoirea/prelungirea contractului, cu respectarea competențelor prevăzute în actele normative specifice în vigoare.(2)Pe timpul executării contractului, rezerviștii voluntari pot fi înaintați în gradul următor cu respectarea stagiilor minime în grad prevăzute de lege pentru personalul militar în rezervă și numai dacă permite gradul funcției de încadrare prevăzută în contract.
 + 
Articolul 59(1)Promovarea în funcție a rezerviștilor voluntari se realizează cu respectarea prevederilor actelor normative specifice referitoare la competențele de numire în funcție, după finalizarea cel puțin a primului contract de 4 ani.(2)Prin excepție de la prevederile alin. (1), promovarea în funcție a rezerviștilor voluntari se poate realiza și înainte de finalizarea primului contract dacă, în cazul desființării funcției în care sunt încadrați sau la încadrarea acesteia cu personal militar în activitate, există posibilitatea încadrării pe o funcție superioară și îndeplinesc toate celelalte condiții legale.(3)Promovarea în funcție a rezerviștilor voluntari, în situațiile prevăzute la alin. (1) și (2), se realizează prin încheierea unui nou contract pentru funcția respectivă.(4)Pentru promovarea în funcție a rezerviștilor voluntari, aceștia trebuie să îndeplinească aceleași condiții de studii/cursuri ca și personalul militar în activitate.
 + 
Secţiunea a 5-aÎncetarea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar + 
Articolul 60(1)Raporturile de serviciu ale rezerviștilor voluntari încetează prin decizie a comandantului/șefului structurii militare cu care au încheiat contractul.(2)În situațiile prevăzute la art. 27 alin. (1) lit. a), d), e), k), n)-p) și s) din Lege, decizia se emite la propunerea structurii de resurse umane.(3)În situațiile prevăzute la art. 27 alin. (1) lit. b), c), h)j), l), m), q) și s) din Lege, decizia se emite la propunerea comandantului sau șefului direct al rezervistului voluntar.(4)Propunerea pentru încetarea contractului se face prin raport scris, avizat de către consilierul juridic.(5)Decizia de încetare a contractului se consemnează în ordinul de zi pe unitate și se comunică în scris centrului militar pe a cărui rază de responsabilitate își are acesta domiciliul. + 
Articolul 61În situația prevăzută la art. 27 alin. (1) lit. a) din Lege, data de încetare a contractului este prima zi după expirarea termenului pentru care a fost încheiat contractul. + 
Articolul 62(1)În situația prevăzută la art. 27 alin. (1) lit. b) din Lege, raportul se întocmește în 5 zile lucrătoare de la primirea noilor state de organizare sau a unor modificări ale celor actuale.(2)Data de încetare a contractului este, de regulă, cu cel puțin o zi înainte de data intrării în vigoare a ordinelor de desființare ori a noilor state de organizare.
 + 
Articolul 63(1)Încetarea contractului în situația prevăzută la art. 27 alin. (1) lit. c) din Lege se face în baza aprobării pe raportul scris al rezervistului voluntar adresat comandantului/ șefului structurii militare.(2)Data de încetare a contractului este convenită de ambele părți.
 + 
Articolul 64În situația prevăzută la art. 27 alin. (1) lit. d) din Lege, contractul încetează la data în care rezervistul voluntar trece la îndeplinirea serviciului militar activ. + 
Articolul 65(1)În situația prevăzută la art. 27 alin. (1) lit. e) din Lege, raportul privind încetarea contractului se întocmește până la data de 20 a lunii premergătoare celei în care rezervistul voluntar împlinește limita de vârstă pentru scoaterea din evidența militară ca rezervist.(2)Data de încetare a contractului este ziua în care împlinește limita de vârstă pentru scoaterea din evidența militară ca rezervist.
 + 
Articolul 66(1)În situațiile prevăzute la art. 27 alin. (1) lit. f) și q) din Lege, comandantul/șeful structurii militare înștiințează rezervistul voluntar în cauză despre motivele care stau la baza desfacerii unilaterale a contractului, din inițiativa Ministerului Apărării Naționale.(2)Raportul se întocmește cu cel puțin 60 de zile înainte de data încetării contractului.
 + 
Articolul 67(1)În situația prevăzută la art. 27 alin. (1) lit. g) din Lege, contractul încetează la cererea rezervistului voluntar.(2)Rezervistul voluntar care solicită să îi înceteze contractul prin demisie adresează raport scris comandantului/șefului structurii militare în care specifică data de încetare a acestuia.(3)Raportul se aprobă la termenul și întrunirea condițiilor legale. + 
Articolul 68(1)În situațiile prevăzute la art. 27 alin. (1) lit. h), i) și r) din Lege, în raportul cu propunerea pentru încetarea contractului se prezintă motivele încetării acestuia.(2)Raportul se prezintă spre aprobare comandantului/șefului structurii militare în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei de sancționare propusă prin actul de constatare întocmit de către comisia de cercetare.(3)Data de încetare a contractului este a 15-a zi lucrătoare, calculată de la data comunicării deciziei de sancționare. + 
Articolul 69(1)În situația prevăzută la art. 27 alin. (1) lit. j) din Lege, raportul cu propunerea de încetare a contractului, la care se anexează o copie de pe hotărârea judecătorească, se prezintă comandantului în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii hotărârii judecătorești definitive.(2)Contractul încetează după 15 zile lucrătoare de la data prezentării propunerilor comandantului/șefului structurii militare.
 + 
Articolul 70În situațiile prevăzute la art. 27 alin. (1) lit. k) și n) din Lege, raportul se prezintă comandantului structurii militare în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii hotărârii judecătorești la care se anexează o copie după aceasta. + 
Articolul 71(1)În situația prevăzută la art. 27 alin. (1) lit. l) din Lege, raportul se prezintă comandantului structurii militare în termen de 3 zile lucrătoare de la data constatării neîndeplinirii condițiilor de la momentul încheierii contractului.(2)Data de încetare a contractului este la 5 zile lucrătoare de la data aprobării raportului.
 + 
Articolul 72(1)În situația prevăzută la art. 27 alin. (1) lit. m) din Lege, raportul se prezintă comandantului structurii militare în termen de două zile lucrătoare de la data primirii deciziei autorității competente privind retragerea motivată a avizului de securitate la care se anexează o copie de pe aceasta.(2)Contractul încetează după 15 zile lucrătoare de la primirea propunerii.
 + 
Articolul 73(1)În situațiile prevăzute la art. 27 alin. (1) lit. o) și p) din Lege, raportul se prezintă comandantului structurii militare în termen de 5 zile lucrătoare de la rămânerea definitivă a deciziei medicale a comisiilor de expertiză medico-militară.(2)Încetarea contractului se dispune în termen de 30 de zile de la data primirii actelor medicale.
 + 
Articolul 74În situația prevăzută la art. 27 alin. (1) lit. s) din Lege, data încetării contractului este cea consemnată în certificatul de deces.
 + 
Secţiunea a 6-aEvidența rezerviștilor voluntari + 
Articolul 75(1)Sistemul de evidență a rezerviștilor voluntari se constituie în scopul cunoașterii permanente și exacte a situației necesarului și existentului acestei categorii de personal, precum și a principalelor date necesare evoluției în carieră, asigurării drepturilor materiale, financiare și de altă natură cuvenite acestora, potrivit prevederilor legale.(2)Comandanții/Șefii structurilor militare au obligația să asigure organizarea și ținerea evidenței rezerviștilor voluntari, iar șefii compartimentelor/similare de resurse umane răspund de actualizarea permanentă a datelor și documentelor de evidență militară a rezerviștilor voluntari.
 + 
Articolul 76(1)Documentul care atestă calitatea de rezervist voluntar este legitimația militară.(2)Emiterea, evidența, utilizarea și retragerea legitimațiilor militare prevăzute la alin. (1) se realizează potrivit prevederilor metodologiilor și instrucțiunilor specifice, aplicabile personalului militar în activitate.(3)Pentru cadrele militare rezerviști voluntari, în aplicarea metodologiei privind emiterea, utilizarea, retragerea și evidența legitimațiilor militare, se respectă următoarele particularități:a)culoarea cardului este mov pal;b)seriile legitimațiilor militare sunt reprezentate de înscrisul RzV;c)fotografia se descarcă din cadrul sistemului informatic pentru managementul persoanelor ce încadrează funcții la război din structurile militare ale Ministerului Apărării Naționale;d)termenul de emitere a legitimațiilor militare este de 90 de zile de la semnarea contractului. + 
Articolul 77(1)La prezentarea pentru participare la instruire sau îndeplinirea unor misiuni, rezerviștii voluntari predau livretele militare compartimentului de resurse umane al structurii militare în care sunt încadrați, care le păstrează și le actualizează pe toată durata desfășurării acestora.(2)La încheierea activităților prevăzute la alin. (1), rezerviștilor voluntari li se înmânează livretele militare actualizate cu datele corespunzătoare activităților desfășurate.
 + 
Articolul 78Rezerviștii voluntari au obligația să înștiințeze de îndată structura militară cu care au încheiat contract despre modificările apărute în datele de evidență și anunțare, în scopul actualizării operative a documentelor de evidență nominală și a bazei de date a sistemului informatic. + 
Articolul 79(1)La încetarea contractului rezerviștilor voluntari și trecerea acestora în poziția de rezerviști, în rezerva de mobilizare, documentele de evidență ale acestora se trimit centrului militar pe a cărui rază de responsabilitate își au domiciliul.(2)În situația în care rezerviștii voluntari sunt declarați „admis“ pentru a urma o formă de îndeplinire a serviciului militar în activitate, documentele de evidență ale acestora se trimit structurilor militare unde au fost repartizați pentru instruire/ formare.
 + 
Articolul 80(1)Consultarea și comunicarea de date și informații din sistemul de evidență nominală a rezerviștilor voluntari se realizează numai cu aprobarea comandantului/ șefului structurii militare la care acestea se păstrează, cu respectarea strictă a prevederilor legale referitoare la protecția informațiilor personale.(2)Prevederile normelor privind protecția informațiilor clasificate în Armata României se aplică și pentru documentele de evidență nominală ale rezerviștilor voluntari.
 + 
Secţiunea a 7-aDecontarea cheltuielilor de deplasare + 
Articolul 81(1)Pe timpul chemării la instruire, la exerciții de mobilizare, la concentrare sau la mobilizare, rezerviștii voluntari care au reședința în afara perimetrului garnizoanei de dislocare a structurii militare în care sunt încadrați sau în care se instruiesc beneficiază de decontarea cheltuielilor de deplasare.(2)La încheierea activităților pentru care au fost chemați, celor care se încadrează în prevederile alin. (1) li se asigură decontarea cheltuielilor de transport pentru deplasarea în garnizoana de reședință.
 + 
Articolul 82(1)Deplasarea rezerviștilor voluntari în condițiile prevăzute la art. 81 alin. (1) se poate realiza cu categoriile de mijloace de transport în comun la care au dreptul, conform prevederilor legale aplicabile personalului din instituțiile cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale.(2)Distanța pentru care se calculează decontarea cheltuielilor de deplasare se determină cu ajutorul calculatorului de rute disponibil pe site-ul Intraman al Direcției generale financiar-contabile, la adresa htpp://dgfc-rute, de la reședință până la locul de dislocare al structurii militare în care este încadrat cel în cauză sau în care se instruiește, pe traseul cel mai scurt de deplasare, pe drumuri publice.
 + 
Articolul 83(1)Decontarea cheltuielilor de deplasare se realizează în baza ordinului de chemare, precum și a legitimațiilor de călătorie utilizate în acest sens.(2)În toate situațiile, legitimațiile de călătorie se admit la decontare numai dacă data înscrisă pe acestea este anterioară cu cel mult 24 de ore față de data înscrisă în ordinul de chemare.
 + 
Articolul 84Decontarea cheltuielilor de deplasare ale rezerviștilor voluntari în condițiile prezentelor norme se realizează de către structurile militare în care aceștia sunt încadrați.
 + 
Secţiunea a 8-aPrezentarea publică a informațiilor militare de către rezerviștii voluntari + 
Articolul 85(1)Prin informații militare se înțelege informațiile referitoare la instituția militară sau cele din interiorul acesteia, care se gestionează potrivit prevederilor Instrucțiunilor privind activitatea de informare și relații publice în Ministerul Apărării Naționale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.103/2020, cu modificările ulterioare.(2)Rezerviștii voluntari respectă prevederile instrucțiunilor menționate la alin. (1) pe toată durata derulării contractului în această calitate, atât pe timpul participării la instruire, la misiuni sau la exerciții de mobilizare, cât și în perioada când nu participă la aceste activități.
 + 
Articolul 86(1)Orice opinie personală postată în conturile individuale ale rezerviștilor voluntari, deschise în nume propriu pe rețelele de socializare, nu este considerată ca reprezentând punctul de vedere al instituției militare.(2)Postările rezerviștilor voluntari pe conturile personale nu trebuie să aducă prejudicii de imagine instituției militare, trebuie să respecte regulile de comportament asumate, prevăzute de legislația în vigoare referitoare la statutul cadrelor militare, soldaților și gradaților profesioniști.(3)Rezerviștii voluntari răspund pentru comportamentul și postările personale în mediul online, conform normelor și regulamentelor militare în vigoare și ale prevederilor cadrului normativ național, potrivit cărora spațiul virtual este definit ca fiind spațiu public.
 + 
Capitolul IVDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 87Comandanții/Șefii structurilor militare stabilite potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) răspund de pregătirea personalului, de asigurarea bazei materiale și a infrastructurii necesare formării, respectiv a instruirii rezerviștilor voluntari repartizați. + 
Articolul 88Anexele nr. 1-7b fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
 + 
Anexa nr. 1la normele metodologice
– Model -
ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALEUnitatea Militară nr. ………………….
NECLASIFICAT
Exemplarul nr.

CONTRACT
pentru îndeplinirea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar
Nr. ……………… din ……………………
A.Părțile contractuluiMinisterul Apărării Naționale, prin U.M. ………………………… (indicativul numeric), cu sediul în ……………………………………. (adresă/localitate/județ), telefon ……………….. (nr. telefon), reprezentată legal prin …………………………………… (gradul, numele și prenumele), în calitate de …………………. (funcția), și domnul/doamna ……………………………………….. (gradul, numele și prenumele), domiciliat(ă) în localitatea ……………………, str. …………………….. nr. …, bl. …, sc. …, ap. …, județul ………………, posesor/posesoare al/a buletinului/cărții de identitate seria ………. nr. …, eliberat(ă) de ……….. la data de ………….., CNP ………………….., denumit în continuare rezervist voluntar, au încheiat prezentul contract în următoarele condiții:B.Obiectul contractuluiÎndeplinirea serviciului militar în rezervă, în calitate de rezervist voluntar, prin încadrarea unei funcții prevăzute în statul de organizare al U.M. nr. ………………………………. (indicativul numeric și localitatea de dislocare)C.Funcția– ………………………………………………. (denumirea funcției, fără detalii referitoare la conexiuni, elemente de salarizare etc.), cu specificațiile și atribuțiile prevăzute în Fișa postului înregistrată cu nr. …………D.Criterii de evaluare a activității profesionale– conform prevederilor …………………………………………………………(Se înscrie, după caz, Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.122/2014 privind aprobarea Metodologiei întocmirii aprecierilor de serviciu pentru cadrele militare din structurile Ministerului Apărării Naționale, pe timp de pace, cu modificările și completările ulterioare, pentru cadre militare, sau Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.39/2010 privind aprobarea Instrucțiunilor de aplicare în Ministerul Apărării Naționale a prevederilor Legii nr. 384/2006 privind statutul soldaților și gradaților voluntari, cu modificările și completările ulterioare, pentru gradați și soldați.)E.Riscuri specifice postului– conform prevederilor din Fișa postului nr. …………………F.Durata contractului– pe durată determinată, de la data de ……………… până la data de ………………….G.Durata concediului de odihnă– pentru perioada participării la instruire: concediu de odihnă, proporțional cu numărul de zile de participare efectivă;– pentru perioada participării la misiuni în afara teritoriului național: concediul de odihnă suplimentar, conform prevederilor art. 16 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 121/2011 privind participarea forțelor armate la misiuni și operații în afara teritoriului statului român, cu completările ulterioare;– pentru perioada cât nu participă la instruire/misiuni: nu se acordăH.Condițiile de acordare a preavizului și durata acestuia– 60 de zile, în condițiile prevăzute la art. 28 alin. (2) din Legea nr. 270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, republicată, cu completările ulterioareI.Veniturile salariale și periodicitatea plății acestora– drepturi salariale potrivit reglementărilor aplicabile personalului militar în activitate, pentru numărul de zile de participare efectivă la instruire/misiuni;– indemnizație lunară în cuantum de 30% din suma reprezentând solda de funcție în care sunt încadrați, conform contractului încheiat, la care se adaugă solda gradului deținut, în perioada în care nu participă la instruire sau la misiuni în cadrul structurilor în care sunt încadrați;– indemnizație de instalare – în condițiile art. 5 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 270/2015, republicată, cu completările ulterioareJ.Durata normală a muncii, exprimată în ore/zi și zile/an– zilnic 8 h; 5 zile/săptămânăK.Formarea profesională– cursuri de specializare/perfecționare ………………..L.Mobilitate– executarea atribuțiilor de serviciu nu se realizează într-un loc stabil de muncă. În acest caz, angajatul beneficiază de decontarea cheltuielilor de transport și de indemnizație de delegare/detașare.M.Păstrarea confidențialității– pe toată durata contractului individual de muncă și după încetarea acestuia, angajatul nu transmite date sau informații de care a luat cunoștință în timpul executării contractului, în condițiile stabilite de lege și de actele normative în vigoare.N.Comunicările în scris– prin ordine de chemare – pentru concentrări pentru participarea la instruire sau la misiuni, precum și pentru actualizarea datelor de evidență;– prin raport – pentru cereri sau alte situațiiO.Drepturi și obligații generale ale părțilorO.1.Ministerul Apărării Naționale are, în principal, următoarele drepturi:a)să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a atribuțiilor funcționale;b)să constate săvârșirea abaterilor disciplinare și să aplice sancțiunile corespunzătoare, potrivit legii și Regulamentului disciplinei militare;c)să beneficieze de capacitatea de muncă a rezervistului voluntar în funcția repartizată, pe o perioadă de …………. ani, în condițiile legii și ale prezentului contract.O.2.Rezervistul voluntar are, în principal, următoarele drepturi:a)hrană, echipament și materiale de întreținere și alte drepturi materiale gratuite, pe timpul participării la instruire și la îndeplinirea unor misiuni;b)drepturi bănești, acordate în condițiile legii și ale prezentului contract;c)condiții de instruire/pregătire prevăzute de dispozițiile legale în vigoare pentru personalul militar în activitate, la chemarea la concentrare pentru îndeplinirea unor misiuni;d)asistență medicală și medicamente gratuite, în condițiile plății contribuției stabilite de lege.O.3.Ministerului Apărării Naționale îi revin, în principal, următoarele obligații:a)să înmâneze rezervistului voluntar ordinele de chemare în termenele prevăzute de lege;b)să acorde rezervistului voluntar toate drepturile ce decurg din prezentul contract și din actele normative în vigoare;c)să rețină și să vireze contribuțiile datorate de angajat și de angajator, pentru perioada în care rezervistul voluntar participă la instruire și la îndeplinirea unor misiuni, conform legii;d)să asigure permanent condițiile tehnice și organizatorice necesare formării și perfecționării pregătirii militare și de specialitate a rezervistului voluntar;e)să informeze rezervistul voluntar asupra condițiilor de pregătire, drepturilor și obligațiilor acestuia pe timpul participării la instruire;f)să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă pregătirea militară efectuată;g)să asigure confidențialitatea datelor cu caracter personal.O.4.Rezervistului voluntar îi revin, în principal, următoarele obligații:a)să se prezinte la data, ora și locul prevăzute în ordinele de chemare;b)să își însușească cunoștințele și să își formeze deprinderile în arma/serviciul sau specialitatea militară în care se instruiește;c)să respecte prevederile legilor țării, jurământului militar, regulamentelor militare și celorlalte acte normative în vigoare care reglementează activitatea în școlile de aplicație ale armelor/centrele de pregătire/unitățile de instrucție;d)să folosească cu eficiență baza materială și celelalte bunuri materiale de instruire existente în structura militară și să le păstreze în stare de funcționare;e)să manifeste în toate împrejurările o comportare demnă și civilizată, să apere onoarea și demnitatea de militar, să aibă o ținută militară regulamentară și să nu săvârșească abateri disciplinare;f)în cazul încetării raporturilor de serviciu cu Ministerul Apărării Naționale în condițiile art. 27 alin. (1) lit. g)-m), q) și s) din Legea nr. 270/2015, republicată, cu completările ulterioare, să restituie cheltuielile pentru selecție și instruire inițială*), proporțional cu perioada din contract**) rămasă neexecutată, precum și integral prima de fidelitate acordată.*) Pentru rezerviștii voluntari care se încadrează în prevederile art. 15 alin. (3) din Legea nr. 270/2015, republicată, cu completările ulterioare, în clauza prevăzută la subparagraful O.4. lit. f), în locul cheltuielilor pentru instruire inițială se va menționa restituirea cheltuielilor generate de acordarea drepturilor de echipament în condițiile art. 53 din normele metodologice.**) În cazul în care încetarea raporturilor de muncă cu Ministerul Apărării Naționale survine pe timpul executării celui de-al doilea contract sau ulterior, se restituite doar prima de fidelitate acordată la încheierea contractului respectiv.P.Dispoziții finaleOrice modificare privind clauzele contractuale***) în timpul executării contractului impune încheierea unui act adițional la contract, conform dispozițiilor legale.***) Clauzele prevăzute în prezentul model sunt orientative, comandanții structurilor beneficiare putând adapta conținutul acestora la particularitățile fiecărei situații în parte.Prezentul contract s-a încheiat în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte****).****) În conținutul contractului se consemnează numai informații neclasificate.Prezentul contract se suspendă de drept la instituirea stării de asediu, precum și la declararea stării de mobilizare sau a stării de război, potrivit legii.
Comandantul/Șeful U.M. nr. …………,
…………………………………………..
(gradul, numele și prenumele)
Rezervist voluntar,
…………………………………………….
(gradul, numele și prenumele)
Consilier juridic,
………………………………………….
(gradul, numele și prenumele)
 + 
Anexa nr. 2la normele metodologice
– Model -
ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALEDenumirea structurii ………………….Nr. …………. din ………………
SECRET DE SERVICIU
(după completare)
Exemplar nr. ……………………..

SITUAȚIE CENTRALIZATOARE
cu funcțiile stabilite pentru a fi încadrate cu rezerviști voluntari,
în structurile din subordinea …………………..

Nr. crt. Județul U.M. Garnizoana Gradul Arma Codul specialității militare Denumirea specialității militare Numărul de funcții propuse pentru planul de recrutare Observații
I. OFIȚERI
1. Brașov 01149 Brașov Cpt. Auto 006 Auto 2
II. MAIȘTRI MILITARI
III. SUBOFIȚERI
IV. GRADAȚI-SOLDAȚI


Șeful …………………………………………………………………………………..
(denumirea structurii cu atribuții pe linia asigurării cu resurse umane)
Gradul …………………………………………………..
(prenumele și numele)
Întocmit
Gradul ……………………………….
(prenumele și numele)
Tf. serviciu

 + 
Anexa nr. 3la normele metodologice
– Model -
ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALECentrul Militar ………Denumirea și ștampila structurii la care candidatul și-a modificat opțiunea la normele metodologice: ……….
CERERE DE ÎNSCRIERE
Subsemnatul(a)*), ……………………………………….. (numele, prenumele tatălui și prenumele candidatului/candidatei), născut(ă) în anul ….., luna ….., ziua ….., în localitatea ………………., județul/sectorul ………., de cetățenie**) ……….., naționalitatea …………….., starea civilă ……………, legitimat(ă) cu BI/CI seria ………. nr. ………, eliberat(ă) de …………. la data de …………, cu domiciliul stabil în localitatea ………….., județul/sectorul ………….., str. ………………… nr. …., bl. …, sc. …, et. …, ap. …, telefon ……………….., cod numeric personal: [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ] având următoarele studii: ………………………………… (ultima formă de învățământ absolvită: denumirea, localitatea și anul absolvirii), ocupația actuală: ………………………………………………….. (funcția/ocupația și locul de muncă/instituția de învățământ), situația militară***): ……., fiul/fiica lui ………………………………. (prenumele tatălui) și al/a ………………………………….. (prenumele mamei), solicit să particip la selecția pentru îndeplinirea serviciului militar în calitate de****):*) În cazul în care numele a fost schimbat, se va indica și numele anterior.**) Se trec toate cetățeniile deținute.***) Se înscrie una dintre următoarele situații: „rezervist“, „cetățean încorporabil“ sau „cetățean fără obligații militare“; rezerviștii înscriu inclusiv gradul, arma și specialitatea militară deținute în această calitate, conform datelor înscrise în livretul militar.****) Se bifează o singură opțiune.1.ofițer rezervist voluntar 2.maistru militar rezervist voluntar 3.subofițer rezervist voluntar 4.soldat/gradat rezervist voluntar arma/serviciul și specialitatea militară sau specializarea:1.……………………………………………………………………………alte opțiuni:2.……………………………………………………………………………(arma/serviciul și specialitatea militară sau specializarea)3.……………………………………………………………………………(arma/serviciul și specialitatea militară sau specializarea)pe o funcție corespunzătoare din cadrul:1.U.M. nr. …………………………………………………….(indicativul și localitatea de dislocare)alte opțiuni:2.U.M. nr. …………………………………………………….(indicativul și localitatea de dislocare)3.U.M. nr. …………………………………………………….(indicativul și localitatea de dislocare)Declar pe propria răspundere că:a)accept investigarea activității mele trecute după regulile specifice Ministerului Apărării Naționale;b)nu sunt în curs de urmărire penală sau de judecată pentru săvârșirea unei infracțiuni;c)nu fac parte din organizații aflate în afara legii;d)nu aparțin unor culte sau secte religioase interzise de lege;e)nu sunt angajat în calitate de funcționar public sau personal civil contractual în structuri ale instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării și securității naționale;f)orice boală avută sau identificată în perioada de la examinarea medicală până la finalizarea selecției o voi sesiza unității sanitare la care am efectuat vizita medicală. În cazul în care nu voi anunța unitatea sanitară despre boala apărută, iar aceasta va fi descoperită, voi suporta consecințele legale;g)îmi asum toate riscurile ce pot surveni în timpul parcurgerii procesului de selecție, ca urmare a stării de graviditate/maternitate.Declar că îmi asum răspunderea exactității datelor înscrise în prezenta cerere, iar în situația în care acestea nu corespund realității voi suporta consecințele legale.
Semnătura candidatului/candidatei
……………………………………………….
Data ……………………………………….
 + 
Anexa nr. 4la normele metodologiceROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE
Testul de evaluare a nivelului de pregătire fizică pentru rezerviștii voluntari

Vârsta Probe/sex Grupa I (până la 31 ani) Grupa a II-a (31-35 ani) Grupa a III-a (36-40 ani) Grupa a IV-a (41-45 ani) Grupa a V-a (46-50 ani) Grupa a VI-a (peste 51 ani)
Flotări (repetări) M 12 10 8 6 4 2
F 6 5 4 3 2 1
Abdomene (repetări) M 18 16 14 12 10 8
F 14 12 10 8 6 4
Alergare de rezistență 2.000 m M 12’00“ 12’30“ 13’00“ 13’30“ 14’00“
1.000 m 8’00“
2.000 m F 14’00“ 14’30“ 15’00“
1.000 m 08’00“ 08’30“ 09’00“

NOTE:1.Toate probele se execută în aceeași zi.2.Personalul execută probele în echipament sportiv.3.Pentru a fi declarat „admis“, personalul trebuie să participe la toate probele și să obțină baremul minim la fiecare probă (baremul specificat în tabele pentru a fi declarat „admis“).4.Modul de execuție a probelor:– abdomenele – poziția inițială: culcat dorsal cu mâinile la ceafă, sprijin la nivelul gleznelor. Se execută flexii ale abdomenului pe coapse, timp de două minute. În intervalul celor două minute se pot face pauze, dar sunt permise numai atunci când se ajunge în poziția inițială;– flotările – poziția inițială: sprijin culcat facial, pe ambele brațe. Se execută flexii ale brațelor pe antebrațe până ce acestea fac între ele un unghi de 90°, timp de două minute. În intervalul celor două minute se pot face pauze, dar sunt permise numai atunci când se ajunge în poziția inițială;– alergarea – se execută pe cât posibil în teren plat, startul dându-se din picioare. În condiții grele de teren și pe timp nefavorabil – teren moale, cu apă, gheață, lapoviță, ger, caniculă – baremele prevăzute se măresc cu câte 15 secunde pentru fiecare 1.000 metri.5.Ordinea de executare a probelor: flotări, abdomene și alergare6.După testarea unui grup sau colectiv la o probă se trece imediat la testarea pentru proba următoare, în aceeași ordine de execuție, pentru proba de alergare acordându-se un timp de 15-20 de minute pentru încălzirea specifică.7.Pentru departajarea personalului din punctul de vedere al nivelului de pregătire fizică se va utiliza ca algoritm de calcul pe fiecare probă astfel:– pentru fiecare repetare executată în plus față de baremul minim la proba de abdomene se adaugă câte 1 punct;– pentru fiecare repetare executată în plus față de baremul minim la proba de flotări se adaugă câte 2 puncte;– pentru fiecare 5 secunde obținute sub baremul minim la proba de alergare se adaugă câte 1 punct.8.Vârstele cuprinse în tabel sunt exprimate în ani împliniți. + 
Anexa nr. 5la normele metodologice
CRITERII DE DEPARTAJARE
a candidaților selecționați pentru a ocupa posturile de rezervist voluntar
În cazul în care doi sau mai mulți candidați au punctaje finale egale, aceștia sunt departajați prin valorificarea, în ordine, a următoarelor punctaje, astfel:a)punctajul obținut la criteriul „nivelul pregătirii militare“;b)punctajul obținut la criteriul „nivelul studiilor“;c)punctajul obținut la criteriul „nivelul capacității motrice“;d)punctajul obținut la criteriul „psihoaptitudinal“.1.Criteriul „nivelul pregătirii militare“Punctajul se stabilește conform tabelului:

Corpul de personal pentru care optează Arma/Serviciul și specialitatea militară în care este confirmat Punctaj acordat candidaților
Fără pregătire militară Soldat-gradat Maistru militar Subofițer Ofițer
Ofițeri În altă/alt armă/serviciu 80
În aceeași/același armă/serviciu În altă specialitate militară 90
În aceeași specialitate militară 100
Maiștri militari În altă/alt armă/serviciu 50
În aceeași/același armă/serviciu În altă specialitate militară 60
În aceeași specialitate militară 70
Subofițeri În altă/alt armă/serviciu 30
În aceeași/același armă/serviciu În altă specialitate militară 40
În aceeași specialitate militară 50
Soldați-gradați În altă/alt armă/serviciu 10
În aceeași/același armă/serviciu În altă specialitate militară 20
În aceeași specialitate militară 30

2.Criteriul „nivelul studiilor“Punctajul se stabilește conform tabelului:

Corpul de personal/gradul funcției pentru care candidează Studii
Liceale cu diplomă de bacalaureat Postliceale Universitare de licență Universitare de masterat Universitare de doctorat
Soldat-gradat 10 15 20 25 30
Subofițer 0 15 20 25 30
Maistru militar 0 0 20 25 30
Ofițer Slt. – Cpt. 0 0 0 25 30
Mr. – Lt. col. 0 0 0 0 30

3.Criteriul „nivelul capacității motrice“Punctajul se stabilește conform algoritmului de calcul prevăzut la nota nr. 7 din anexa nr. 4 la normele metodologice.4.Criteriul „psihoaptitudinal“Punctajul se stabilește potrivit art. 23 alin. (1) la normele metodologice. + 
Anexa nr. 6la normele metodologice
– Model -
ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE Unitatea Militară nr. ………………
NECLASIFICAT
Exemplarul nr. …………………..

ANGAJAMENT
pentru efectuarea programului de instruire inițială
În baza prevederilor art. 14 alin. (5) din Legea nr. 270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, republicată, cu completările ulterioare, subsemnatul/subsemnata, ……………., cu domiciliul în …………………, str. ……………….. nr. …, bl. …, sc. …, ap. …, județul/sectorul ……………,declar că mă angajez să parcurg întregul program de pregătire inițială, astfel:1.în perioada ………………………………………………… la U.M. nr. ………………………………………………………….;(ziua, luna, anul de la/până la) (indicativul unității și localitatea de dislocare)2.în perioada ………………………………………………… la U.M. nr. ………………………………………………………….;(ziua, luna, anul de la/până la) (indicativul unității și localitatea de dislocare)3.în perioada ………………………………………………… la U.M. nr. ………………………………………………………….;(ziua, luna, anul de la/până la) (indicativul unității și localitatea de dislocare)și mă oblig:a)să nu mă sustrag de la activitățile specifice programului de pregătire inițială și să manifest interes pentru însușirea cunoștințelor și formarea deprinderilor specifice pe parcursul programului de instruire inițială;b)să respect prevederile legilor țării, ale regulamentelor militare și ale celorlalte acte normative în vigoare care reglementează activitatea în școlile de aplicație ale armelor/centrele de pregătire/unitățile de instrucție;c)să manifest în toate împrejurările un comportament demn și civilizat, să apăr onoarea și demnitatea militară, să am o ținută militară regulamentară și să nu săvârșesc abateri disciplinare;d)după absolvirea programului de instruire inițială, în termen de ……. zile, să închei contract pe o durată de 4 (patru) ani cu Ministerul Apărării Naționale;e)să restitui cheltuielile ocazionate de instruirea mea, efectuate de Ministerul Apărării Naționale, dacă:– renunț la parcurgerea programului de pregătire inițială înainte de finalizarea acestuia;– sunt eliminat din programul de pregătire inițială ca urmare a nerespectării prevederilor prezentului angajament;– sunt eliminat din programul de pregătire inițială ca urmare a condamnării mele pentru infracțiuni săvârșite cu intenție sau din culpă prin hotărâre judecătorească definitivă.
Comandantul/Șeful U.M. nr. ……..,
………………………………………………………
(gradul, numele și prenumele)
Candidat,
………………………………………………………
(gradul, numele și prenumele)
Carte de identitate
Seria ….. nr. ………
Eliberată de ………
La data de ………..
Consilier juridic,
…………………………………………….
(gradul, numele și prenumele)
Prezentul angajament s-a înregistrat la numărul ………… din ………, după ce în prealabil s-a verificat identitatea candidatului.
 + 
Anexa nr. 7ala normele metodologice
– Model -
ORDIN DE CHEMARE A REZERVIȘTILOR VOLUNTARI LA CONCENTRARE
ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE Unitatea Militară nr. ………………SERIA …… Nr. ………….
DOVADA DE ÎNMÂNARE
a ordinului de chemare a rezerviștilor voluntari la concentrare
…………………………………………….. (gradul, numele și prenumele), domiciliat în …………………………., str. ……………………. nr. …, bl. …, sc. …, et. …, ap. …, județul/sectorul …………., telefon ……………, am primit ordinul de chemare a rezerviștilor voluntari la concentrare, seria …. nr. …….. .
Data primirii ……………………..
Semnătura de primire ………..
ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE Unitatea Militară nr. ………….SERIA …… Nr. ………….
DOVADA DE ÎNCUNOȘTINȚARE
pentru prezentarea rezerviștilor voluntari la concentrare
………………………………………………………… (gradul, numele, prenumele tatălui și prenumele), am fost încunoștințat astăzi, ………………………… (ziua, luna, anul, ora), de către …………………………. (numele și prenumele) și mă oblig a mă prezenta la locul și termenele prevăzute în ordinul de chemare pe care îl posed.
Semnătura rezervistului voluntar …
ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE Unitatea Militară nr. ………….SERIA …… Nr. ………….
ORDIN
de chemare a rezerviștilor voluntari la concentrare
Domnul/Doamna …………………………………………………. (gradul, numele, prenumele tatălui și prenumele), domiciliat/ă în ……………….., str. ………………, nr. …, bl. …, sc. …, et. …, ap. …, județul/sectorul ……………., legitimat/ă cu B.I./C.I. seria ….. nr. …………., eliberat/ă de …………., și livret militar seria … nr. ………….., se prezintă la datele menționate mai jos la U.M. nr. ……….. din garnizoana ……………, în baza Contractului de rezervist voluntar nr. ………….. din ……………., pentru a participa la concentrarea pentru:1.instruire în perioada ………….;2.misiune în perioada …………..;3.alte forme de instruire/activități, în perioada ………………..;4.îndeplinirea unor misiuni pe timpul stării de urgență, începând cu data ……………., ora …. .
COMANDANTUL UNITĂȚII MILITARE NR. …
L.S. ………………
Versoul ordinului de chemare:OBLIGAȚIILE POSESORULUI ORDINULUI DE CHEMARE LA CONCENTRARE1.Despre obligativitatea prezentării la data, ora și locul de prezentare prevăzute în ordin, înștiințați angajatorul cu care aveți încheiate raporturi de muncă sau de serviciu, astfel:– pentru instruirile prevăzute în contractul încheiat în condițiile legii, înștiințarea se face cu cel puțin 15 zile înainte de data prezentării la concentrare;– pentru concentrările în vederea participării la misiuni sau instruiri cu o durată mai mare de 15 zile, înștiințarea se face cu cel puțin 45 de zile înainte de termenul prevăzut pentru prezentarea la concentrare;– pentru îndeplinirea unor misiuni pe timpul stării de urgență, înștiințarea se face imediat după primirea ordinului de chemare.2.La prezentarea la unitate veți avea asupra dumneavoastră:– prezentul ordin de chemare;– livretul militar;– actul de identitate;– permis de conducere/documente de atestare a calificării;– documente de călătorie;– actele medicale pe care le posedați (carnet de sănătate, bilet de ieșire din spital, certificat de concediu medical, decizia de pensionare pe caz de boală etc.);– obiecte de igienă personală.3.Pierderea/Distrugerea/Furtul prezentului ordin de chemare se anunță imediat unității militare emitente.
 + 
Anexa nr. 7bla normele metodologice
– Model -
ORDIN DE CHEMARE A REZERVIȘTILOR VOLUNTARI LA EXERCIȚII ȘI ANTRENAMENTE DE MOBILIZARE
ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE Unitatea Militară nr. ………….SERIA …… Nr. ………….
DOVADA DE ÎNMÂNARE
a ordinului de chemare a rezerviștilor voluntari la exerciții și antrenamente de mobilizare
Subsemnatul, ………………………….. (gradul, numele și prenumele), domiciliat în ……………………., str. …………….. nr. …, bl. …, sc. …, et. …, ap. …., județul/sectorul ……………, telefon …………., am primit Ordinul de chemare a rezerviștilor voluntari la exerciții/antrenamente de mobilizare, seria …. nr. ………….. .Data primirii …………………….Semnătura de primire ……….
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE
Unitatea Militară nr. ………….SERIA …… Nr. ………….
ORDIN DE CHEMARE
a rezerviștilor voluntari la exerciții și antrenamente de mobilizare
În baza prevederilor art. 21 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, republicată, cu completările ulterioare, precum și ale art. 67 alin. (2) din Legea nr. 446/2006 privind pregătirea populației pentru apărare, cu modificările și completările ulterioare, domnul/doamna ……………………………… (gradul, numele, prenumele tatălui și prenumele), domiciliat/ă în ……………………., str. ……………. nr. …, bl. …, sc. …, et. …, ap. …, județul/sectorul ……………, legitimat/ă cu C.I. seria … nr. ……………, eliberat/ă de ………., și livret militar seria … nr. …………., se prezintă în data de …………., ora …, la ………………………………………………. (indicativul U.M. și localitatea de dislocare) la adresa …………………, pentru a participa la un exercițiu/antrenament de mobilizare, care se desfășoară în perioada …………… .
COMANDANTUL UNITĂȚII MILITARE NR. …
L.S. ……………………
Versoul ordinului de chemare:OBLIGAȚIILE POSESORULUI ORDINULUI DE CHEMARE LA EXERCIȚII ȘI ANTRENAMENTE DE MOBILIZARE1.Despre obligativitatea prezentării la data, ora și locul de prezentare prevăzute în ordin, înștiințați imediat angajatorul cu care aveți încheiate raporturi de muncă sau de serviciu.2.La prezentarea la unitate veți avea asupra dumneavoastră:– prezentul ordin de chemare;– livretul militar;– actul de identitate;– permis de conducere/documente de atestare a calificării;– documente de călătorie;– actele medicale pe care le posedați (carnet de sănătate, bilet de ieșire din spital, certificat de concediu medical, decizia de pensionare pe caz de boală etc.);– obiecte de igienă personală.3.Pierderea/Distrugerea/Furtul prezentului ordin de chemare se anunță imediat unității militare emitente.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x