NORME METODOLOGICE din 31 august 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 873 din 5 septembrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 1084 31/08/2022
ActulPENTRU APLICAREALEGE 311 04/12/2015 ART. 119
ART. 1REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015
ART. 1REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 114
ART. 1REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 119
ART. 3REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 114
ART. 4REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 114
ART. 4REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 119
ART. 5REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 119
ART. 6REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 119
ART. 7REFERIRE LALEGE 312 04/12/2015 ART. 549
ART. 7REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 114
ART. 8REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 119
ART. 8REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 122
ART. 10REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 119
ART. 11REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 114
ART. 11REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 119
ART. 12REFERIRE LALEGE 311 04/12/2015 ART. 114
ART. 12REFERIRE LALEGE 590 22/12/2003
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHOTARARE 1084 31/08/2022
ActulCONTINUT DEHOTARARE 1084 31/08/2022
ActulREFERIT DEHOTARARE 1084 31/08/2022





Notă
Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 1.084 din 31 august 2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 873 din 5 septembrie 2022.
 + 
Articolul 1(1)Ministerul Finanțelor poate să garanteze, în numele și în contul statului, la solicitarea Fondului de garantare a depozitelor bancare, denumit în continuare Fondul, unul sau mai multe împrumuturi contractate de acesta, potrivit art. 114 lit. b) și b^1) din Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor și Fondul de garantare a depozitelor bancare, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 311/2015.(2)Garanția de stat prevăzută la alin. (1) se acordă în condițiile prevăzute la art. 119 alin. (1),art. 119^1 și 119^2 din Legea nr. 311/2015.
 + 
Articolul 2(1)Rambursarea ratelor de capital, plata dobânzilor, comisioanelor și a altor costuri aferente împrumuturilor garantate de stat se asigură din resursele schemei de garantare a depozitelor.(2)Responsabilitatea privind constituirea surselor de rambursare a împrumutului revine Fondului, care va monitoriza rambursarea la scadență a împrumutului și plata dobânzilor și comisioanelor aferente.(3)În cazul în care Fondul nu deține resursele financiare necesare asigurării plății la scadență a ratelor de capital, dobânzilor și comisioanelor aferente, Ministerul Finanțelor va efectua plata în contul beneficiarului din disponibilul la fondul de risc. + 
Articolul 3(1)Garanția prevăzută la art. 1 alin. (1) se diminuează corespunzător rambursării împrumutului garantat de stat, conform graficului de rambursare stabilit cu instituțiile finanțatoare. Eliberarea garanțiilor constituite conform art. 1 alin. (1) se realizează după rambursarea integrală a împrumutului și a plății dobânzilor și comisioanelor aferente, în termenii și condițiile stabilite prin documentele juridice încheiate cu instituțiile finanțatoare.(2)Instituțiile finanțatoare prevăzute la alin. (1) sunt, după caz, instituții de credit, societăți financiare, alte scheme de garantare a depozitelor și alte instituții de la care Fondul poate contracta împrumuturi potrivit art. 114 lit. b) din Legea nr. 311/2015, respectiv instituții financiare internaționale/instituții de credit de la care Fondul poate contracta împrumuturi cu caracter preventiv conform art. 114 lit. b^1) din aceeași lege.
 + 
Articolul 4Procedura pentru garantarea de către Guvern, prin Ministerul Finanțelor, conform art. 119 alin. (1) din Legea nr. 311/2015, a împrumuturilor contractate de Fond potrivit art. 114 lit. b) din aceeași lege se realizează astfel: 1.Fondul transmite Ministerului Finanțelor solicitarea privind garantarea împrumutului pe care acesta urmează să îl contracteze de la instituții finanțatoare potrivit art. 114 lit. b) din Legea nr. 311/2015, care va cuprinde termenii și condițiile finanțării (maturitate, valută, rata dobânzii, termene de plată a obligațiilor de către Fond), precum și alte elemente specifice privind contractarea de finanțare și care va fi însoțită de: a)nota de fundamentare întocmită de Fond și aprobată de Banca Națională a României, denumită în continuare BNR, privind contractarea împrumutului și necesitatea garantării acestuia de către stat;b)oferta de finanțare transmisă de către instituția finanțatoare.2.Ministerul Finanțelor, prin direcția de specialitate, analizează solicitarea transmisă de către Fond privind garantarea împrumutului contractat de la instituția finanțatoare, în vederea determinării oportunității emiterii garanției statului pentru susținerea finanțării în termenii propuși, precum și încadrarea în plafonul de garanții de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar. Ministerul Finanțelor poate solicita Fondului clarificări/documente suplimentare pe parcursul evaluării solicitării.3.În situația în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanțelor emite un aviz de principiu nefavorabil privind acordarea garanției statului pentru finanțarea propusă de către Fond, în termen de maximum 5 zile de la primirea solicitării, Ministerul Finanțelor va informa Fondul asupra acestei decizii. 4.În situația în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanțelor emite un aviz de principiu favorabil privind acordarea garanției statului pentru finanțarea propusă de către Fond, Ministerul Finanțelor întocmește și prezintă Guvernului spre aprobare, în regim de urgență, un memorandum prin care se solicită acordul pentru acordarea garanției statului în condițiile prevăzute la art. 1 alin. (2). Memorandumul va conține toate informațiile privind finanțarea contractată de Fond: structura finanțării garantate de stat, termenii și condițiile finanțării (maturitate, valută, dobândă, perioadă de grație etc.), precum și încadrarea în plafonul garanțiilor de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar.5.Ca urmare a aprobării memorandumului menționat la pct. 4, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării de la Fond, Ministerul Finanțelor comunică Fondului decizia de acordare a garanției statului în procent de 100% din valoarea împrumutului, inclusiv dobânzile și comisioanele aferente. 6.În baza ofertei de finanțare transmise de către instituția finanțatoare și a memorandumului aprobat menționat la pct. 4, direcția de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor prezintă spre aprobare și semnare conducerii Ministerului Finanțelor scrisoarea de garanție pentru finanțarea contractată de către Fond de la instituția finanțatoare, precum și convenția de garantare. 7.Convenția de garantare se încheie între Ministerul Finanțelor, în calitate de garant, și Fond, în calitate de garantat, și cuprinde o serie de prevederi cu privire la condițiile de garantare și de monitorizare a garanției, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea:a)utilizarea împrumutului garantat în numele și în contul statului numai pentru destinațiile stabilite prin lege și, dacă este cazul, menționate în contractul de împrumut încheiat între Fond și instituția finanțatoare;b)achitarea la scadență a obligațiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu instituția finanțatoare în favoarea căreia Ministerul Finanțelor a emis scrisoarea de garanție;c)înștiințarea în scris a Ministerului Finanțelor, cu minimum 10 zile calendaristice înainte de data scadenței, asupra imposibilității constituirii parțiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligațiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivațiile și fundamentările corespunzătoare;d)prezentarea către Ministerul Finanțelor a unor informări periodice în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat și cu modul în care se derulează acesta;e)termenii și condițiile de executare a garanției de stat;f)alte elemente considerate relevante de către Ministerul Finanțelor.8.După semnarea convenției de garantare, Ministerul Finanțelor emite garanția de stat și transmite instituției finanțatoare, în original, scrisoarea de garanție. + 
Articolul 5În baza art. 119 alin. (2) din Legea nr. 311/2015, Fondul transmite Ministerului Finanțelor o solicitare scrisă de a pune la dispoziția acestuia sumele necesare, sub formă de împrumut, pentru acoperirea plății compensațiilor ori pentru finanțarea, conform obligațiilor schemei de garantare a depozitelor, a măsurilor de rezoluție a instituțiilor de credit participante potrivit legislației privind redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții, precum și în situația în care resursele fondului de rezoluție bancară administrat de Fond sunt insuficiente pentru finanțarea măsurilor de rezoluție a instituțiilor de credit potrivit legislației privind redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții. + 
Articolul 6(1)În vederea încadrării în termenul prevăzut la art. 119 alin. (2) din Legea nr. 311/2015, de regulă cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de transmiterea și înregistrarea la Ministerul Finanțelor a solicitării scrise de acordare a împrumutului, Fondul notifică Ministerul Finanțelor cu privire la intenția de a contracta un împrumut din vărsămintele din privatizare înregistrate în contul Trezoreriei Statului. Notificarea conține o fundamentare întocmită pe baza elementelor prevăzute la art. 8 alin. (3) sau art. 9 alin. (2), după caz.(2)Ministerul Finanțelor analizează notificarea primită de la Fond și în situația în care valoarea împrumutului depășește suma disponibilităților din vărsăminte din privatizare în lei înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, comunică Fondului ca solicitarea să se facă cu sume în completare printr-un împrumut în valută din vărsăminte din privatizare în valută. La stabilirea sumei împrumutului solicitat, Fondul ia în considerare și riscul valutar.(3)În situația în care vărsămintele din privatizare, în lei și valută, sunt insuficiente, Ministerul Finanțelor comunică Fondului ca solicitarea să cuprindă și un împrumut suplimentar din sume contractate de către Ministerul Finanțelor ca împrumut de stat în completarea vărsămintelor din privatizare în lei și valută.  + 
Articolul 7(1)În cazul în care Fondul, în calitate de schemă de garantare a depozitelor, solicită împrumuturi pentru plăți de compensații, prin mecanismele de finanțare alternative menționate la art. 8 alin. (1) se înțeleg împrumuturile cu caracter preventiv prevăzute la art. 114 lit. b^1) din Legea nr. 311/2015 și împrumuturile prevăzute la art. 114 lit. b) din Legea nr. 311/2015 care pot fi utilizate astfel încât să se respecte termenul prevăzut de art. 65 alin. (1) din Legea nr. 311/2015. (2)În cazul în care Fondul, în calitate de schemă de garantare a depozitelor, solicită împrumuturi pentru finanțarea, potrivit obligațiilor schemei de garantare a depozitelor, a măsurilor de rezoluție a instituțiilor de credit participante, prin mecanismele de finanțare alternative menționate la art. 8 alin. (1) se înțeleg împrumuturile cu caracter preventiv prevăzute la art. 114 lit. b^1) din Legea nr. 311/2015 și împrumuturile prevăzute la art. 114 lit. b) din Legea nr. 311/2015 care pot fi utilizate astfel încât să se respecte termenul estimat de BNR în solicitarea adresată Fondului.(3)În cazul în care Fondul, în calitate de administrator al fondului de rezoluție bancară, solicită împrumuturi pentru finanțarea măsurilor de rezoluție, prin mecanismele de finanțare alternative menționate la art. 8 alin. (1) și la art. 9 alin. (2) lit. c) se înțeleg mecanismele prevăzute la art. 549 din Legea nr. 312/2015 privind redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul financiar, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 8(1)Solicitarea scrisă prevăzută la art. 5 referitoare la cererea de acordare a împrumutului/împrumuturilor, transmisă Ministerului Finanțelor de către Fond, conține o descriere a situației excepționale prevăzute la art. 119 alin. (2) din Legea nr. 311/2015, precum și fundamentarea solicitării împrumutului din vărsăminte din privatizare și a împrumutului suplimentar, după caz, prin care se atestă faptul că Fondul a epuizat posibilitățile de accesare a mecanismelor de finanțare alternative, specificate la art. 7 în funcție de destinația împrumuturilor, până la momentul formulării cererii de acordare a împrumutului. (2)În situația în care Fondul, în calitate de schemă de garantare a depozitelor, solicită împrumuturi pentru plăți de compensații ori pentru finanțarea, potrivit obligațiilor schemei de garantare a depozitelor, a măsurilor de rezoluție a instituțiilor de credit participante, solicitarea scrisă va cuprinde următoarele elemente:a)data indisponibilizării depozitelor sau data adoptării de către BNR a măsurilor de rezoluție bancară, după caz; b)data-limită până la care Fondul trebuie să asigure începerea plății compensațiilor după indisponibilizarea depozitelor, respectiv data la care Fondul trebuie să asigure finanțarea măsurilor de rezoluție; c)valoarea în lei și/sau în valută a împrumutului solicitat de la Guvern și destinația împrumutului solicitat; d)coordonatele contului bancar deschis pe numele Fondului în evidențele BNR (numărul contului, codul IBAN, codul BIC), în care se solicită transferul împrumutului; e)persoanele împuternicite să reprezinte Fondul în această operațiune, specimenele de semnătură, precum și coordonatele de corespondență; f)perioada de acordare a împrumutului; g)structura de rambursare a valorii împrumutate (de exemplu, în rate lunare/trimestriale/anuale, egale);h)formularul de identificare financiară (macheta CE). (3)Solicitarea prevăzută la alin. (1) va fi însoțită de o notă de fundamentare care va cuprinde următoarele elemente:a)valoarea totală a sumelor pe care Fondul este obligat să le plătească deponenților garantați ai instituției/instituțiilor de credit la care depozitele au devenit indisponibile, pentru acoperirea plății compensațiilor, respectiv valoarea estimată de BNR a sumelor necesare pentru finanțarea măsurilor de rezoluție a instituțiilor de credit, din resursele schemei de garantare a depozitelor bancare, potrivit legislației privind redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții;b)valoarea resurselor financiare proprii (disponibile) ale schemei de garantare, inclusiv, în cazul plăților de compensații, finanțările acordate de BNR, în condițiile art. 122^1 din Legea nr. 311/2015, respectiv suma maximă care poate fi utilizată din resursele schemei de garantare a depozitelor bancare pentru finanțarea măsurilor de rezoluție, potrivit legislației privind redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții;c)suma necesar a fi împrumutată din vărsăminte din privatizare în lei și/sau în valută și împrumuturi de stat, după caz, de la Ministerul Finanțelor pentru plata compensațiilor ori pentru finanțarea, potrivit obligațiilor schemei de garantare a depozitelor, a măsurilor de rezoluție a instituțiilor de credit participante, potrivit legislației privind redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții.
 + 
Articolul 9(1)În situația în care resursele fondului de rezoluție bancară sunt insuficiente, Fondul, în calitate de administrator al fondului de rezoluție bancară, solicită împrumuturi pentru finanțarea măsurilor de rezoluție bancară dispuse de BNR, iar în solicitarea scrisă se vor preciza următoarele:a)data la care Fondul trebuie să asigure finanțarea măsurilor de rezoluție;b)valoarea în lei și/sau în valută a împrumutului solicitat de la Guvern și destinația împrumutului solicitat; c)coordonatele contului bancar deschis pe numele Fondului în evidențele BNR (numărul contului, codul IBAN, codul BIC), în care se solicită transferul împrumutului;d)persoanele împuternicite să reprezinte Fondul în această operațiune;e)perioada de acordare a împrumutului; f)structura de rambursare a valorii împrumutate (de exemplu, în rate lunare/trimestriale/anuale, egale);g)formularul de identificare financiară (macheta CE).(2)Solicitarea prevăzută la alin. (1) va fi însoțită de o notă de fundamentare care va cuprinde următoarele elemente: a)valoarea estimată de BNR a sumelor necesare pentru finanțarea măsurilor de rezoluție a instituțiilor de credit; b)valoarea resurselor financiare proprii (disponibile) ale fondului de rezoluție bancară administrat de Fond; c)valoarea resurselor ce urmează să fie atrase prin alte mecanisme de finanțare alternative, dacă este cazul;d)suma necesar a fi împrumutată din vărsăminte din privatizare în lei și/sau în valută și împrumuturi de stat, după caz, de la Ministerul Finanțelor pentru finanțarea măsurilor de rezoluție a instituțiilor de credit participante. + 
Articolul 10Procedura pentru acordarea împrumuturilor de stat conform art. 119 alin. (2) din Legea nr. 311/2015 se realizează astfel:1.În urma analizei efectuate ca urmare a solicitării formulate de Fond, Ministerul Finanțelor inițiază un memorandum care se transmite Guvernului spre aprobare în regim de urgență, în care este prezentată solicitarea formulată de Fond, sursa de finanțare a împrumutului, nivelul indicativ al ratei dobânzii, precum și informații legate de finanțarea necesară contractată prin împrumuturi de stat, dacă este cazul.2.Pentru împrumutul acordat Fondului de Ministerul Finanțelor din vărsăminte din privatizare în lei și/sau valută se aplică o rată a dobânzii, calculată ca medie aritmetică a cotațiilor indicative oferite de un număr de 5 instituții financiare, pentru maturitatea și moneda împrumutului solicitat de Fond, care rămâne fixă pe toată perioada acordării împrumutului. Cele cinci instituții financiare sunt:a)pentru sumele împrumutate în lei, primii 5 dealeri primari de pe piața internă, iarb)pentru sumele împrumutate în valută, primii 3 dealeri primari de pe piața internă și primele două bănci, non-dealer primari, cu care Ministerul Finanțelor colaborează în cadrul programului MTN, așa cum rezultă din clasamentul dealerilor MTN valabil la momentul solicitării. 3.După aprobarea memorandumului prevăzut la pct. 1, pentru împrumutul acordat din vărsăminte din privatizare în lei și/sau valută se încheie o convenție între Ministerul Finanțelor și Fond, în care se stabilesc condițiile de acordare a împrumutului, precum și mecanismul de rambursare a împrumutului. 4.Dobânda aferentă împrumutului se calculează prin aplicarea ratei de dobândă prevăzute la soldul împrumutului, cu convenția „număr de zile calendaristice/360“, și rămâne fixă pe toată perioada acordării împrumutului.5.Împrumutul prevăzut la pct. 1 se poate rambursa de Fond anticipat parțial/integral, situație în care se încheie un act adițional la convenția de împrumut. 6.În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării solicitării înscrisă pe documentul original depus la registratura Ministerului Finanțelor și în baza convenției de împrumut care trebuie semnată de către ambele părți, astfel încât să se permită respectarea termenului de 5 zile, Ministerul Finanțelor virează suma solicitată în contul indicat de Fond.7.După aprobarea memorandumului prevăzut la pct. 1, dacă vărsămintele din privatizare sunt insuficiente, Ministerul Finanțelor lansează împrumuturi de stat și sumele atrase vor fi subîmprumutate Fondului în baza unui acord de împrumut subsidiar încheiat între Ministerul Finanțelor și Fond, prin care părțile convin asupra obligațiilor și drepturilor acestora, conform termenilor financiari ai împrumutului contractat în acest scop.8.Pentru subîmprumuturile acordate Fondului de Ministerul Finanțelor nu se percepe comision la fondul de risc, potrivit prevederilor art. 119^2 din Legea nr. 311/2015.  + 
Articolul 11Procedura pentru garantarea de către Guvern, prin Ministerul Finanțelor, conform art. 119^1 din Legea nr. 311/2015, a împrumuturilor cu caracter preventiv contractate de Fond de la instituții de credit potrivit art. 114 lit. b^1) din aceeași lege se realizează astfel: 1.Fondul transmite Ministerului Finanțelor solicitarea privind garantarea împrumutului cu caracter preventiv pe care acesta urmează să îl contracteze de la o instituție de credit potrivit art. 114 lit. b^1) din Legea nr. 311/2015, care va cuprinde termenii și condițiile finanțării (maturitate, valută, rata dobânzii, termene de plată a obligațiilor de către Fond), precum și alte elemente specifice privind contractarea de finanțare propusă și care va fi însoțită de: a)nota de fundamentare întocmită de Fond și aprobată de BNR, privind contractarea împrumutului, scopul utilizării finanțării și necesitatea garantării acestuia de stat;b)oferta de finanțare indicativă transmisă de către instituția de credit.2.Ministerul Finanțelor, prin direcția de specialitate, analizează solicitarea transmisă de către Fond privind garantarea împrumutului cu caracter preventiv propus a fi contractat de la o instituție de credit în vederea determinării oportunității emiterii garanției statului pentru susținerea finanțării în termenii propuși, precum și încadrarea în plafonul de garanții de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar. Ministerul Finanțelor poate solicita Fondului clarificări/documente suplimentare pe parcursul evaluării solicitării în vederea fundamentării deciziei.3.În situația în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanțelor emite un aviz de principiu nefavorabil privind acordarea garanției statului pentru finanțarea propusă de către Fond, Ministerul Finanțelor va informa Fondul asupra acestei decizii. 4.În situația în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanțelor emite un aviz de principiu favorabil privind acordarea garanției statului pentru finanțarea propusă de către Fond, Ministerul Finanțelor întocmește și prezintă spre aprobare Guvernului un memorandum prin care se solicită acordul de principiu pentru acordarea garanției statului, precum și aprobarea mandatului de negociere. Memorandumul va conține toate informațiile privind finanțarea cu caracter preventiv propusă a fi contractată de Fond, precum și încadrarea în plafonul garanțiilor de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar.5.Ca urmare a aprobării memorandumului menționat la pct. 4, Ministerul Finanțelor va participa alături de Fond la negocierea termenilor finanțării cu caracter preventiv propusă a fi contractată de către Fond, în termenii stabiliți prin mandatul aprobat. 6.După parcurgerea demersurilor prevăzute la pct. 5, Ministerul Finanțelor prezintă spre aprobare Guvernului un memorandum de aprobare a raportului negocierilor.7.În baza memorandumului aprobat menționat la pct. 6, direcția de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor prezintă spre aprobare și semnare conducerii acestui minister scrisoarea de garanție pentru finanțarea contractată de către Fond de la instituția de credit, în forma negociată și acceptată de aceasta, precum și convenția de garantare. 8.Convenția de garantare se încheie între Ministerul Finanțelor, în calitate de garant, și Fond, în calitate de garantat, și cuprinde o serie de prevederi cu privire la condițiile de garantare și de monitorizare a garanției, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea:a)utilizarea împrumutului garantat în numele și în contul statului numai pentru destinațiile stabilite prin lege și, dacă este cazul, menționate în contractul de împrumut încheiat între Fond și instituția de credit;b)achitarea la scadență a obligațiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu instituția de credit în favoarea căreia Ministerul Finanțelor a emis scrisoarea de garanție;c)înștiințarea în scris a Ministerului Finanțelor, cu minimum 10 zile calendaristice înainte de data scadenței, asupra imposibilității constituirii parțiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligațiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivațiile și fundamentările corespunzătoare;d)prezentarea către Ministerul Finanțelor a unor informări periodice în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat și cu modul în care se derulează acesta;e)termenii și condițiile de executare a garanției de stat;f)alte elemente considerate relevante de către Ministerul Finanțelor.9.După semnarea convenției de garantare, Ministerul Finanțelor emite garanția de stat și transmite instituției de credit scrisoarea de garanție, în original.
 + 
Articolul 12Garantarea de către Guvern, prin Ministerul Finanțelor, a împrumuturilor cu caracter preventiv contractate de către Fond de la instituții financiare internaționale se realizează după cum urmează: 1.Fondul transmite Ministerului Finanțelor solicitarea privind garantarea împrumutului cu caracter preventiv pe care acesta urmează să îl contracteze de la o instituție financiară internațională potrivit art. 114 lit. b^1) din Legea nr. 311/2015, care va cuprinde termenii și condițiile finanțării (maturitate, valută, rata dobânzii, termene de plată a obligațiilor de către Fond), precum și alte elemente specifice privind contractarea de finanțare propusă și care va fi însoțită de nota de fundamentare întocmită de Fond și aprobată de BNR, privind contractarea împrumutului, scopul utilizării finanțării și necesitatea garantării acestuia de către stat.2.Ministerul Finanțelor analizează solicitarea primită din punctul de vedere al oportunității emiterii garanției statului pentru susținerea finanțării în termenii propuși, precum și a încadrării în plafonul garanțiilor de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar. 3.În situația în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanțelor emite un aviz de principiu nefavorabil privind acordarea garanției statului pentru finanțarea propusă de către Fond, Ministerul Finanțelor va informa în mod corespunzător Fondul.4.În situația în care, drept urmare a analizei interne, Ministerul Finanțelor emite un aviz de principiu favorabil privind acordarea garanției statului pentru finanțarea propusă de către Fond, întocmește și supune aprobării Guvernului și Președintelui României, după caz, un memorandum cu tema: Acord de principiu privind acordarea garanției statului și aprobarea mandatului de negociere.5.Memorandumul va conține toate informațiile cu privire la:a)fundamentarea necesității adoptării acestei măsuri de sprijin din partea statului și scopul utilizării finanțării, precum și încadrarea în plafonul garanțiilor de stat aprobat prin legea anuală de aprobare a plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar; b)mandatul de negociere, care va conține principalele elemente tehnice și financiare propuse de instituția financiară internațională, precum și propunerile de negociere.6.Ministerul Finanțelor va participa alături de Fond la negocierea documentului juridic care guvernează garanția, în conformitate cu mandatul aprobat. În cazul în care procedura instituției financiare internaționale prevede semnarea unei minute a negocierilor, aceasta va fi semnată de reprezentantul Ministerului Finanțelor care conduce delegația română.7.După negocierea documentului juridic care guvernează garanția prevăzut la pct. 6, Ministerul Finanțelor inițiază un memorandum pentru aprobarea raportului de negociere și aprobarea acordării deplinelor puteri în vederea semnării documentului juridic ce guvernează garanția. Memorandumul se supune aprobării Guvernului și Președintelui României.8.În baza aprobării memorandumului prevăzut la pct. 7 de către Guvern și Președintele României, dacă instituția financiară internațională solicită în mod expres, Ministerul Finanțelor solicită Ministerului Afacerilor Externe emiterea deplinelor puteri în vederea semnării documentului juridic ce guvernează garanția de către reprezentantul autorizat al României.9.În mod excepțional, datorită urgenței semnării documentului juridic ce guvernează garanția și numai dacă există suficiente elemente să se considere că textul convenit sau adoptat al acestuia nu va conține diferențe substanțiale de fond față de propunerea de text a părții române, se poate elabora un memorandum comun pentru aprobarea negocierii și semnării, care va fi supus aprobării Guvernului și Președintelui României.10.Documentul juridic ce guvernează garanția, astfel semnat, va fi ratificat sau aprobat printr-un act normativ conform legislației în vigoare privind datoria publică. Traducerea autorizată a documentului juridic ce guvernează garanția va fi efectuată de către o firmă autorizată, angajată de Ministerul Finanțelor conform legislației în vigoare privind achizițiile publice.11.Aplicarea prezentei proceduri se face cu luarea în considerare a specificului finanțatorului extern și/sau al documentelor care guvernează garanția. În cazul în care documentul juridic ce guvernează garanția este guvernat de dreptul internațional public, în înțelesul Legii nr. 590/2003 privind tratatele, se aplică procedura prevăzută de această lege.12.După ratificarea/aprobarea documentului juridic conform pct. 10, Ministerul Finanțelor încheie cu Fondul o convenție de garantare, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile părților în aplicarea prevederilor documentului juridic care guvernează garanția. Semnarea convenției de garantare se va face de către reprezentanții celor două instituții, autorizați în acest sens, în termen de 30 de zile de la data publicării actului normativ prevăzut la pct. 10 în Monitorul Oficial al României, Partea I, dar, în orice caz, înainte de efectuarea primei trageri din cadrul împrumutului garantat.13.Convenția de garantare încheiată între Ministerul Finanțelor, în calitate de garant, și Fond, în calitate de garantat, cuprinde o serie de prevederi cu privire la condițiile de garantare și de monitorizare a garanției, potrivit legii de aprobare a documentului juridic care guvernează garanția emisă, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea:a)utilizarea împrumutului garantat de stat numai pentru destinațiile stabilite prin lege și, dacă este cazul, menționate în acordul de împrumut încheiat între Fond și instituția financiară internațională;b)achitarea la scadență a obligațiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu instituția financiară internațională în favoarea căreia Ministerul Finanțelor a emis garanția;c)înștiințarea în scris a Ministerului Finanțelor, cu minimum 10 zile calendaristice înainte de data scadenței, asupra imposibilității constituirii parțiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligațiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivațiile și fundamentările corespunzătoare;d)prezentarea către Ministerul Finanțelor a unor informări periodice în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat și cu modul în care se derulează acesta;e)termenii și condițiile de executare a garanției de stat;f)alte elemente considerate relevante de către Ministerul Finanțelor.14.Clauzele convenției de garantare se adaptează în funcție de prevederile documentului juridic care guvernează derularea garanției și, respectiv, a împrumutului.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x