NORME METODOLOGICE din 30 martie 2000

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 142 din 5 aprilie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT PARTIAL DEHG 163 20/02/2002
ActulABROGAT PARTIAL DENORMA 20/02/2002
ActulMODIFICAT DERECTIFICARE 212 30/03/2000
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOG 27 30/01/2000
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT PARTIAL DEHG 163 20/02/2002
ActulABROGAT PARTIAL DENORMA 20/02/2002
ActulAPROBAT DEHG 212 30/03/2000
ActulMODIFICAT DERECTIFICARE 212 30/03/2000

privind tehnica de calcul şi formularistica necesare pentru accize şi pentru impozitul la ţiţeiul şi la gazele naturale din producţia interna



ORDONANTAArt. 2. – Produsele pentru care se datorează accize sunt:a) alcoolul brut, alcoolul etilic rafinat, băuturile alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic;b) produsele din tutun;c) produsele petroliere;d) alte produse şi grupe de produse, prevăzute în anexa nr. 2.NORME1. Produsele supuse accizelor din cadrul grupelor prevăzute la art. 2 din ordonanţa, pe poziţii şi pe coduri tarifare corespunzătoare, sunt nominalizate în anexele nr. 1 şi 2 la prezentele norme metodologice.În categoria băuturilor spirtoase sunt asimilate alcoolul etilic rafinat îmbuteliat şi esentele alimentare cu conţinut de alcool etilic rafinat mai mare de 0,5% în volum.ORDONANTAArt. 3 lit. a) alin. 3. – Alcoolul brut, în acceptia acestei ordonanţe, este alcoolul obţinut prin fermentarea alcoolică şi distilarea lichidelor zaharoase rezultate din materii prime agricole de origine vegetala, având concentraţia alcoolică mai mica de 95,5% în volum.NORME2. În categoria alcoolului brut, conform definitiei redate în ordonanţa, se includ orice tip de alcool cu o concentraţie mai mica de 95,5% în volum, indiferent sub ce denumire se comercializează, precum şi alcoolul etilic denaturat cu orice concentraţie.Prin alcool etilic denaturat se înţelege alcoolul etilic rafinat care este denaturat prin introducerea unor substanţe specifice fiecărei destinaţii, alta decât consumul alimentar, astfel încât sa nu poată fi utilizat la obţinerea băuturilor alcoolice.Alcoolul tehnic rezultat ca produs secundar din procesul de rafinare a alcoolului brut, care datorită compoziţiei sale nu poate fi utilizat în industria alimentara, nu intra sub incidenţa accizelor.ORDONANTAArt 4. – (1) Plătitorii de accize pentru produsele prevăzute la art. 3 sunt agenţii economici – persoane juridice, asociaţii familiale şi persoane fizice autorizate – care produc sau importa astfel de produse.NORME3. Pentru toate produsele menţionate la art. 3 din ordonanţa, inclusiv pentru produsele aflate în stoc la data de 15 februarie 2000, livrate începând cu această dată de agenţii economici producători, se datorează bugetului de stat accizele prevăzute în anexa nr. 1 la ordonanţa, cu exercitarea dreptului de deducere a accizelor aferente materiei prime achiziţionate şi utilizate în prelucrare.ORDONANTAArt. 5. – (1) Pentru produsele prevăzute la nr. crt. 1.3 din anexa nr. 1 se datorează bugetului de stat o acciza specifică de baza exprimată în echivalent euro pe hectolitru alcool pur, la care se adauga o acciza procentuală de 1% aplicată asupra preţului cu amănuntul maxim declarat.NORME4. Sumele datorate bugetului de stat drept accize pentru băuturile alcoolice spirtoase se determina după cum urmează:    Total acciza datorată = A1 + A2,    în care:    A1 = acciza specifică;    A2 = acciza procentuală;          C K x R    A1 = ─── x ───── x Q1;         100 100    A2 = 1% x PA x Q2,    în care:    C = concentraţia alcoolică exprimată în procente de        volum;    K = acciza specifică unitară prevăzută la nr. crt. 1.3 din        anexa nr. 1 la ordonanţa;    R = cursul de schimb valutar;    PA = preţul maxim cu amănuntul declarat pe butelie;    Q1 = cantitatea (în litri);    Q2 = numărul de butelii aferent lui Q1.ORDONANTAArt. 5. – (2) Pentru produsele prevăzute la nr. crt. 1.1, 1.2, 1.4, 2, 3.1-3.4 şi 4 din anexa nr. 1 accizele sunt stabilite în sume fixe exprimate în echivalent euro pe unitatea de măsura, astfel:a) euro pe hectolitru alcool pur – pentru produsele prevăzute la nr. crt. 1.1, 1.2, 1.4 şi 2 din anexa nr. 1;b) euro pe hectolitru/1 grad alcoolic – pentru produsele prevăzute la nr. crt. 3.1-3.4 şi 4 din anexa nr. 1.NORME5. a) Sumele datorate bugetului de stat cu titlu de accize pentru: alcool brut; alcool etilic rafinat; alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic, cu o concentraţie mai mare de 0,5% în volum; vinuri, produse pe bază de vin şi produse pe bază de distilat din vin, cu o concentraţie în alcool de peste 22% în volum; coniac, armaniac şi vinars, precum şi pentru băuturi alcoolice naturale se determina după cum urmează:         C K x R    A = ─── x ───── x Q,        100 100    în care:    A = cuantumul accizei;    C = concentraţia alcoolică exprimată în procente de        volum;    K = acciza specifică unitară prevăzută la nr. crt. 1.1, 1.2,        1.4 şi 2 din anexa nr. 1 la ordonanţa, în funcţie de natura        produsului;    R = cursul de schimb valutar;    Q = cantitatea (în litri).b) Sumele datorate bugetului de stat cu titlu de accize pentru vinuri şi produse pe bază de vin, precum şi pentru bere se determina după cum urmează:            K x R    A = C x ───── x Q,              100    în care:    A = cuantumul accizei;    C = numărul de grade alcoolice conţinute;    K = acciza unitară prevăzută la nr. crt. 3.1-3.4 şi 4 din        anexa nr. 1 la ordonanţa, în funcţie de natura produsului;    R = cursul de schimb valutar;    Q = cantitatea (în litri).În anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice sunt prezentate exemple privind metodologia de calcul al accizelor.ORDONANTAArt. 6. – (8) Ori de câte ori se intenţionează modificarea preţurilor minime stabilite, precum şi a preţurilor maxime de vânzare cu amănuntul declarate, asociaţiile patronale ale producătorilor de băuturi alcoolice, agenţii economici producători interni sau importatori, după caz, au obligaţia sa renotifice sau sa declare integral listele cuprinzând preţurile, indiferent dacă modificarea intervine la unul sau mai multe produse. Renotificarea sau redeclararea preţurilor, după caz, se face în condiţiile prevăzute la alin. (3), (5) şi (6).NORME6. a) Agenţii economici producători interni sau importatori de alcool etilic rafinat îmbuteliat şi de băuturi alcoolice spirtoase, care pentru anul în curs nu deţin licenta de atestare a dreptului de marcare, dar înregistrează în depozitele proprii, la data de 31 decembrie a anului precedent, stocuri de produse deja marcate, pentru care au declarat preţuri maxime de vânzare cu amănuntul, vor putea sa renotifice aceste preţuri.Preţurile maxime de vânzare cu amănuntul renotificate pot fi practicate numai pentru stocul de produse înregistrat la data de 31 decembrie a anului precedent, stoc comunicat pe sortimente de produse şi organului fiscal teritorial în a cărui raza îşi desfăşoară activitatea.Ori de câte ori intervin modificări ale preţurilor maxime de vânzare cu amănuntul declarate, aferente stocurilor înregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, acestea vor fi notificate organului fiscal. La notificare se vor prezenta atât situaţia stocului existent la 31 decembrie, cat şi situaţia stocului rămas la data redeclararii.Pentru anul intrării în vigoare a ordonanţei agenţii economici producători interni sau importatori de alcool etilic rafinat îmbuteliat şi de băuturi alcoolice spirtoase, care nu deţin licenta de atestare a dreptului de marcare pentru anul 2000, dar înregistrează stocuri de astfel de produse deja marcate, vor inventaria pe sortimente aceste stocuri, iar un exemplar al listelor de inventar va fi transmis organului fiscal teritorial în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice. În vederea comercializării acestor stocuri agenţii economici în cauza vor putea sa notifice organului fiscal preţurile maxime de vânzare cu amănuntul declarate, cu minimum doua zile înainte de data practicării acestor preţuri.b) În situaţia în care agenţii economici importatori de alcool etilic rafinat îmbuteliat şi de băuturi alcoolice spirtoase practica la data comercializării acestor produse pe piaţa interna preţuri maxime de vânzare cu amănuntul renotificate mai mari decât cele declarate şi în vigoare la momentul importului vor vira la bugetul de stat diferenţa dintre acciza procentuală datorată la momentul livrării şi acciza procentuală datorată la momentul importului, corespunzător cantităţii efectiv livrate, cu noile preţuri.Momentul în care aceste diferenţe sunt datorate este momentul livrării produselor pe piaţa interna, plata efectuandu-se lunar până la data de 25 a lunii următoare.c) Pentru alcoolul etilic rafinat îmbuteliat şi pentru băuturile alcoolice spirtoase care fac obiectul comercializării în regim duty-free, în situaţiile în care organele vamale au obligaţia sa calculeze, sa urmărească şi sa încaseze accizele, sumele reprezentând accizele aferente cotelor procentuale vor fi calculate pe baza preţurilor maxime de vânzare cu amănuntul declarate de agenţii economici producători interni sau importatori de astfel de produse. Aceste preţuri reprezintă baza de calcul pentru produsele care se regăsesc în listele cuprinzând preţurile maxime de vânzare cu amănuntul declarate.În cazul produselor care nu se regăsesc în listele cuprinzând preţurile maxime de vânzare cu amănuntul, calculul accizelor procentuale se va face pe baza preţurilor maxime de vânzare cu amănuntul declarate de producătorii interni şi importatori pentru produse similare.ORDONANTAArt. 6. – (10) Este interzisă comercializarea alcoolului etilic rafinat îmbuteliat şi a produselor prevăzute la nr. crt. 1.3 din anexa nr. 1, de către orice agent economic autorizat sa comercializeze astfel de produse, la preţuri mai mari decât preţurile maxime de vânzare cu amănuntul declarate, în vigoare. Preţurile de vânzare cu amănuntul nu pot fi mai mici decât preţurile minime stabilite pe produse, la care se mai adauga acciza determinata pe baza preţului maxim de vânzare cu amănuntul, plus taxa pe valoarea adăugată aferentă.NORME7. Toţi agenţii economici autorizaţi sa comercializeze produse pentru care s-au declarat preţuri maxime de vânzare cu amănuntul vor anexa la factura fiscală lista cuprinzând preţurile maxime de vânzare cu amănuntul în vigoare la data livrării, pentru produsele înscrise în factura.ORDONANTAArt. 7. – (5) Jurnalul privind cumpărările de materii prime şi cel privind vânzările de produse finite supuse accizelor, rezultate din prelucrare, se vor întocmi pentru fiecare luna calendaristică în parte, în baza documentelor de evidenta operativă.NORME8. Pentru determinarea valorii accizelor de virat la bugetul de stat, în baza datelor cuprinse în Jurnalul privind cumpărările de materii prime şi în Jurnalul privind vânzările de produse finite supuse accizelor, rezultate din prelucrare, se va întocmi situaţia prevăzută în anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice.ORDONANTAArt. 8. – (1) Toate livrările de alcool efectuate de agenţii economici producători interni şi importatori, precum şi livrările de băuturi alcoolice efectuate de către agenţii economici producători interni, importatori şi comercianţi în sistem angro vor fi facturate în momentul livrării, utilizându-se pentru aceasta, în mod obligatoriu, facturi fiscale. Transferurile de produse între gestiuni se vor efectua pe bază de avize de însoţire a mărfii.NORME9. Avizele de însoţire a mărfii se utilizează numai pentru transferurile de produse între gestiunile aceluiaşi agent economic.Trecerea băuturilor alcoolice ale unui agent economic furnizor în mijloace de transport auto, în vederea distribuirii băuturilor alcoolice respective către comercianţii en dEtail, reprezintă un transfer între gestiuni, mijlocul de transport respectiv fiind asimilat unei gestiuni separate a furnizorului, însoţitorul transportului fiind mandatarul furnizorului.ORDONANTAArt. 11. – (1) Pentru tigarete, indiferent de provenienţă şi de calitatea acestora, se datorează bugetului de stat o acciza specifică, stabilită în echivalent euro pe 1.000 de tigarete, la care se adauga o cota procentuală aplicată asupra preţurilor maxime de vânzare cu amănuntul declarate.NORME10. Sumele datorate bugetului de stat drept acciza pentru tigarete se determina după cum urmează:    Total acciza datorată = A1 + A2,    în care:    A1 = acciza specifică;    A2 = acciza procentuală;    A1 = K x R x Q1;    A2 = 20% x PA x Q2,    în care:    K = acciza unitară prevăzută la nr. crt. 5 din anexa nr. 1        la ordonanţa;    R = cursul de schimb valutar;    PA = preţul de vânzare cu amănuntul maxim declarat;    Q1 = cantitatea exprimată în unităţi de 1.000 de tigarete;    Q2 = numărul de pachete de tigarete aferente lui Q1.ORDONANTAArt. 11. – (8) Ori de câte ori se intenţionează modificări ale preţurilor maxime de vânzare cu amănuntul declarate, agenţii economici producători interni sau importatori au obligaţia sa redeclare preţurile pentru toate sortimentele de tigarete, indiferent dacă modificarea intervine la unul sau la mai multe sortimente. Redeclararea se face pe baza aceluiaşi model de declaraţie şi cu respectarea termenelor prevăzute la alin. (6) şi (7).NORME11. a) Agenţii economici producători interni sau importatori de tigarete, care pentru anul în curs nu deţin licenta de atestare a dreptului de marcare, dar înregistrează în depozitele proprii, la data de 31 decembrie a anului precedent, stocuri de produse deja marcate, pentru care au declarat preţuri maxime de vânzare cu amănuntul, vor putea sa redeclare aceste preţuri.Preţurile maxime de vânzare cu amănuntul redeclarate pot fi practicate numai pentru stocul de produse înregistrat la data de 31 decembrie a anului precedent, stoc comunicat pe sortimente de tigarete şi organului fiscal teritorial în a cărui raza îşi desfăşoară activitatea.Ori de câte ori intervin modificări ale preţurilor maxime de vânzare cu amănuntul declarate, aferente stocurilor înregistrate la data de 31 decembrie, acestea vor fi notificate organului fiscal. La notificare se vor prezenta atât situaţia stocului existent la data de 31 decembrie, cat şi situaţia stocului rămas la data redeclararii.Pentru anul intrării în vigoare a ordonanţei agenţii economici producători interni sau importatori de tigarete, care nu deţin licenta de atestare a dreptului de marcare pentru anul 2000, dar înregistrează stocuri de astfel de produse deja marcate, vor inventaria pe sortimente aceste stocuri, iar un exemplar al listelor de inventar va fi transmis organului fiscal teritorial în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice. În vederea comercializării acestor stocuri agenţii economici în cauza vor putea sa notifice organului fiscal preţurile maxime de vânzare cu amănuntul declarate, cu minimum doua zile înainte de data practicării acestor preţuri.b) În situaţia în care agenţii economici importatori de tigarete practica la data comercializării acestor produse pe piaţa interna preţuri maxime de vânzare cu amănuntul redeclarate mai mari decât cele declarate şi în vigoare la momentul importului vor vira la bugetul de stat diferenţa dintre acciza procentuală datorată la momentul livrării şi acciza procentuală datorată la momentul importului, corespunzător cantităţii efectiv livrate, cu noile preţuri.Momentul în care aceste diferenţe sunt datorate este momentul livrării produselor pe piaţa interna, plata efectuandu-se lunar până la data de 25 a lunii următoare.c) Pentru tigaretele care fac obiectul comercializării în regim duty-free, în situaţiile în care organele vamale au obligaţia sa calculeze, sa urmărească şi sa încaseze accizele, sumele reprezentând accizele aferente cotelor procentuale vor fi calculate pe baza preţurilor maxime de vânzare cu amănuntul declarate de agenţii economici producători interni sau importatori de astfel de produse. Aceste preţuri reprezintă baza de calcul pentru produsele care se regăsesc în listele cuprinzând preţurile maxime de vânzare cu amănuntul declarate.În cazul produselor care nu se regăsesc în listele cuprinzând preţuri maxime de vânzare cu amănuntul, calculul accizelor procentuale se va face pe baza preţurilor maxime de vânzare cu amănuntul declarate de producătorii interni şi importatori pentru produse similare.ORDONANTAArt. 13. – (1) Pentru produsele din tutun, altele decât tigaretele, se datorează bugetului de stat accize specifice, stabilite în echivalent euro pe unitatea de măsura, prevăzute în anexa nr. 1.NORME12. Sumele datorate bugetului de stat drept acciza se determina după cum urmează:    a) tigari şi tigari de foi:    A = Q x K x R,    în care:    A = cuantumul accizei;    Q = cantitatea exprimată în unităţi de 1.000 de tigari;    K = acciza unitară prevăzută la nr. crt. 6 din anexa nr. 1        la ordonanţa;    R = cursul de schimb valutar;b) tutun destinat fumatului, tutun de prizat şi tutun de mestecat:    A = Q x K x R,    în care:    A = cuantumul accizei;    Q = cantitatea (în kilograme);    K = acciza unitară prevăzută la nr. crt. 7 şi 8 din anexa        nr. 1 la ordonanţa;    R = cursul de schimb valutar.ORDONANTAArt. 15 alin. (1) lit. b). – Din grupa produselor petroliere se datorează accize pentru:……………………………………………………..b) benzine de prima distilare de DAV, de cocsare şi de piroliza, în cazul în care acestea nu sunt livrate altor rafinarii pentru procesare;NORME13. Pentru benzinele de prima distilare de DAV, de cocsare şi de piroliza nu se datorează accize numai în cazul în care aceste produse se livreaza direct de agenţii economici producători altor rafinarii în vederea procesarii.ORDONANTAArt. 16. – Plătitori de accize pentru produsele petroliere sunt agenţii economici producători sau importatori de astfel de produse.NORME14. Transferurile de produse petroliere în cadrul subunitatilor fără personalitate juridică din structura unui agent economic cu personalitate juridică nu sunt generatoare de plată a accizelor. Aceasta obligaţie se creează în momentul transferului dreptului de proprietate.Agenţii economici producători de produse petroliere sunt plătitori de accize pentru toate cantităţile de astfel de produse obţinute, inclusiv pentru cele rezultate din operaţiuni de procesare efectuate în baza contractelor încheiate între agentul economic prestator şi beneficiarul prestaţiei.Agenţii economici producători nu mai datorează accize pentru cantităţile de produse petroliere rezultate din procesarea, în sistem de prestări de servicii, a benzinelor de prima distilare de DAV, de cocsare şi de piroliza, pentru care beneficiarul prestaţiei face dovada privind achitarea accizelor aferente acestor materii prime, înscrise în factura de cumpărare. Documentele justificative vor fi factura de cumpărare a materiei prime, ordinul de plată şi extrasul de cont. Aceste documente vor fi păstrate la agentul economic prestator.Pentru benzinele de prima distilare de DAV, de cocsare şi de piroliza, provenite din import, în cazul în care importul nu este efectuat direct de rafinarie în vederea procesari, plătitori de accize sunt agenţii economici importatori la momentul efectuării formalităţilor de import.ORDONANTAArt. 17. – Pentru produsele petroliere accizele datorate bugetului de stat sunt stabilite în echivalent euro/tona de produs şi sunt prevăzute în anexa nr. 1.NORME15. Sumele datorate bugetului de stat drept accize pentru produsele petroliere se determina după cum urmează:    A = K x R x Q,    în care:    A = cuantumul accizei;    K = accizele prevăzute la nr. crt. 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15,        16 şi 17 din anexa nr. 1 la ordonanţa;    R = cursul de schimb valutar;    Q = cantitatea (în tone).Pentru cantităţile de produse petroliere – carburanţi auto, uleiuri pentru motoare auto -, comercializate în litri prin unităţile de distribuţie, valoarea accizelor datorate se va determina prin transformarea în tone a cantităţilor vândute, pe baza densitatilor medii de calcul lunar.Pentru cantităţile de combustibili tip "M" şi tip "P", comercializate în litri prin unităţile de distribuţie, valoarea accizelor se va determina prin transformarea în tone a cantităţilor vândute, pe baza densitatii medii de calcul pentru luna precedenta.ORDONANTAArt. 19. – (3) Plătitori de accize sunt şi persoanele fizice care introduc în ţara bunuri de natura celor prevăzute la nr. crt. 7 din anexa nr. 2.NORME16. Plătitori de accize sunt şi persoanele fizice care introduc în ţara autoturisme şi autoturisme de teren (inclusiv din import, rulate), indiferent de capacitatea cilindrică a acestora.Calculul accizelor se efectuează în funcţie de capacitatea cilindrică a autoturismelor şi în raport cu gradul de poluare (redus sau normal) al autoturismului.Gradul de poluare se stabileşte de Regia Autonomă "Registrul Auto Roman", pe baza verificărilor efectuate asupra autoturismelor, şi va fi atestat deţinătorului de autovehicule printr-un înscris.Acest înscris va fi prezentat la organul vamal şi va sta la baza determinării cuantumului accizelor.Determinarea gradului de poluare se va efectua în baza reglementării naţionale "Condiţii tehnice pentru vehicule rutiere, în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România".ORDONANTAArt. 22. – Pentru cafea, cafea cu inlocuitori şi cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, accizele se datorează o singură dată şi se calculează prin aplicarea sumelor fixe stabilite în echivalent euro pe unitatea de măsura, prevăzute în anexa nr. 2, asupra cantităţilor produse sau importate.NORME17. Pentru cafea cu inlocuitori şi pentru amestecuri cu cafea solubila acciza se calculează prin aplicarea sumelor stabilite în echivalent euro pe unitatea de măsura asupra întregii cantităţi de produs finit realizat la intern sau importat ca atare şi nu numai asupra cantităţii de cafea sau de cafea solubila inclusă în aceste amestecuri.ORDONANTAArt. 23 alin. (5) lit. a). – Exercitarea dreptului de deducere este condiţionată de existenta următoarelor documente justificative care atesta provenienţă legală a cantităţilor utilizate ca materie prima, după cum urmează:a) în cazul achiziţionării materiei prime direct de pe piaţa externa: licenta de import, autorizaţia de comercializare în calitate de agent economic importator, declaraţia vamală de import, factura externa;NORME18. Pentru cafea exercitarea dreptului de deducere se va efectua în baza contractului de import.ORDONANTAArt. 23. – (8) Jurnalul privind cumpărările de materii prime şi cel privind vânzările de produse finite supuse accizelor vor fi întocmite pentru fiecare luna calendaristică în baza documentelor de evidenta operativă.NORME19. Pentru determinarea valorii accizelor de virat la bugetul de stat, în baza datelor cuprinse în Jurnalul privind cumpărările de materii prime şi în Jurnalul privind vânzările de produse finite supuse accizelor, rezultate din prelucrare, se va întocmi situaţia prevăzută în anexa nr. 5 la prezentele norme metodologice.ORDONANTAArt. 24. – (1) Toate livrările de cafea, cafea cu inlocuitori şi cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, efectuate de agenţii economici producători interni, importatori şi comercianţi în sistem angro de astfel de produse, vor fi facturate în momentul livrării, utilizându-se pentru aceasta facturi fiscale, special tipărite de către Regia Autonomă "Imprimeria Naţionala". Transferurile de produse între gestiuni se vor efectua pe bază de avize de însoţire a mărfii.NORME20. Avizele de însoţire a mărfii se utilizează numai pentru transferurile de produse între gestiunile aceluiaşi agent economic.Trecerea cantităţilor de cafea ale unui agent economic furnizor în mijloace de transport auto, în vederea distribuirii acestora către comercianţii en dEtail, reprezintă un transfer între gestiuni, mijlocul de transport respectiv fiind asimilat unei gestiuni separate a furnizorului, însoţitorul transportului fiind mandatarul furnizorului.ORDONANTAArt. 25 lit. e). – Sunt scutite de la plata accizelor: ……………………………………………………..e) produsele livrate la rezerva de stat şi la rezerva de mobilizare, pe perioada în care au acest regim;NORME21. Pentru produsele scoase din rezerva de stat sau din rezerva de mobilizare plata accizelor se face de unităţile deţinătoare ale acestor stocuri la livrarea produselor către beneficiari.ORDONANTAArt. 26. – Pentru produsele prevăzute la art. 25 lit. b), f), g) şi i), scutirea de la plata accizelor se acordă prin restituirea accizelor plătite la achiziţionarea acestora, pe baza documentelor justificative şi numai pentru cantităţile folosite cu destinatiile expres menţionate în prezenta ordonanţă.NORME22.1. În ceea ce priveşte scutirea prevăzută la art. 25 lit. b):Pentru produsele comercializate prin magazinele autorizate, potrivit legii, sa comercializeze mărfuri în regim duty-free, restituirea se face în baza cererii-tip prevăzute în anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice, adresată organelor fiscale teritoriale.Restituirea accizelor aferente produselor aprovizionate la preţuri cu accize şi vândute în regim duty-free se va face în urma unei verificări efective a realităţii sumelor solicitate să fie restituite.22.2. În ceea ce priveşte scutirea prevăzută la art. 25 lit. f):În situaţiile în care agenţii economici achiziţionează alcool etilic rafinat de la producători sau importatori, pe care îl utilizează în producţia de alcool sanitar, pot solicita restituirea accizelor plătite la achiziţionarea alcoolului utilizat ca materie prima numai atunci când acest alcool sanitar este destinat livrării către unităţi sanitare şi farmacii.Prin unităţi sanitare, în acest caz, se înţelege: spitale, sanatorii, policlinici, dispensare, cabinete medicale, laboratoare medicale, precum şi alte unităţi cu specific sanitar.22.3. În ceea ce priveşte scutirea prevăzută la art. 25 lit. g):În situaţiile în care agenţii economici achiziţionează alcool etilic rafinat de la producători sau importatori, pe care îl utilizează în producţia de medicamente şi de oţet alimentar, pot solicita restituirea accizelor plătite la achiziţionarea alcoolului utilizat ca materie prima.22.4. Pentru a beneficia de restituire producătorii prevăzuţi la pct. 22.2 şi 22.3 vor depune la organul fiscal teritorial o cerere-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 7 şi, respectiv, în anexa nr. 8 la prezentele norme metodologice, după caz.Cererea se depune lunar, până la data de 25 a lunii următoare, pentru toate cantităţile de alcool achiziţionate în cursul lunii precedente şi introduse efectiv în fabricaţie.Restituirea se va face în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete la organul fiscal teritorial, pe baza verificării realităţii sumelor solicitate.22.5. Pentru agenţii economici producători de alcool sanitar destinat livrării către unităţi sanitare şi farmacii, precum şi pentru agenţii economici producători de oţet alimentar, care folosesc pentru realizarea acestor produse alcoolul etilic rafinat fabricat în secţiile proprii, scutirile prevăzute la art. 25 lit. f) şi g) din ordonanţa operează astfel:– la livrarea alcoolului etilic rafinat din secţia proprie către secţia de prelucrare a alcoolului sanitar sau a oţetului alimentar se calculează şi se evidenţiază acciza aferentă cantităţilor de alcool introduse în prelucrare. Documentele de transfer al alcoolului către secţia de producţie vor fi centralizate lunar, iar datele cuprinse în centralizator vor sta la baza determinării volumului accizelor aferent cantităţilor de alcool prelucrat în acest scop;– lunar, corespunzător cantităţilor de oţet alimentar şi alcool sanitar efectiv livrate cu destinatiile prevăzute de ordonanţa, se vor deduce din suma totală a accizelor datorate bugetului de stat accizele aferente alcoolului utilizat ca materie prima pentru obţinerea acestor produse.22.6. În ceea ce priveşte scutirea prevăzută la art. 25 lit. i):Scutirea de la plata accizelor pentru combustibilii tip "M" şi tip "P" utilizaţi pentru consumul casnic se acordă numai persoanelor fizice.Scutirea se acordă prin restituirea accizelor plătite la achiziţionarea cantităţilor de astfel de combustibili.În acest scop la vânzarea acestor combustibili unităţile de desfacere vor elibera persoanelor fizice cumparatoare facturi sau bonuri fiscale, în care vor fi menţionate numele şi prenumele cumpărătorului, codul numeric personal sau seria şi numărul buletinului/cărţii de identitate, cantitatea achizitionata, valoarea totală, precum şi acciza aferentă acestei cantităţi.Pentru a beneficia de restituire persoana fizica va depune în termen de maximum 60 de zile de la cumpărare, la organul fiscal în a cărui raza îşi are domiciliul, o cerere în care se vor menţiona numele şi prenumele, adresa, codul numeric personal sau numărul şi seria buletinului/cărţii de identitate, la care se va anexa factura sau bonul fiscal. În cazul în care cumpărătorul nu a depus în termen cererea pentru restituirea sumelor reprezentând accizele, acesta îşi pierde dreptul de a beneficia de recuperarea sumelor respective.În baza documentelor justificative prezentate de persoanele fizice, respectiv cererea şi factura sau bonul fiscal, organul fiscal teritorial va restitui acestora, în termen de maximum 30 de zile de la depunerea cererii, contravaloarea accizelor cuprinse în preţul de achiziţie al combustibililor, numai după verificarea condiţiilor de utilizare a acestora în scop casnic.În cazul în care organul fiscal teritorial constata schimbarea destinaţiei combustibililor achizitionati, prin utilizarea acestora în alte scopuri decât cel casnic, persoana fizica îşi pierde dreptul de a beneficia de restituirea sumelor reprezentând accizele.ORDONANTAArt. 28. – (7) Pentru fiecare agent economic producător de alcool vor fi desemnaţi reprezentanţi permanenţi ai direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumiţi în continuare supraveghetori fiscali. Aceştia vor supraveghea intrările zilnice de materii prime, normele de consum, cantităţile de alcool realizate, destinatiile acestora, calculul, înregistrarea în contabilitate şi virarea la bugetul de stat a accizelor datorate. Recepţia cantitativă a materiei prime se va face cu mijloace de măsurare legale. Prezenta supraveghetorului fiscal va fi asigurata pe tot parcursul procesului de producţie.NORME23. Pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii de supraveghere fiscală Ministerul Finanţelor poate solicita sprijinul altor instituţii publice, în vederea detaşării de personal adecvat, în condiţiile prevederilor legale, la direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.ORDONANTAArt. 33. – (1) Pentru controlul cantităţilor de băuturi alcoolice naturale, pe perioada de nefunctionare cazanele sau celelalte instalaţii de fabricaţie, deţinute de persoane juridice şi de persoane fizice autorizate, vor fi sigilate de către organele fiscale teritoriale.NORME24. Cazanele (alambicurile) sunt acele instalaţii simple, compuse dintr-un cazan şi un racitor, în care sunt supuse distilarii fructele şi derivatele din fructe constând în borhoturi şi tescovina, drojdie de vin şi altele similare.Distileriile reprezintă acele instalaţii de fabricaţie care sunt formate din unul sau mai multe cazane (denumite baterie) ori sunt formate din mai multe coloane de distilare şi care au o capacitate de producţie mai mare de 400 litri.Cultivatorii de pomi şi de vii, care efectuează operaţiuni de distilare a producţiei proprii de fructe, marcuri, borhoturi, drojdie şi tescovina la cazanele proprii, iar produsele rezultate sunt destinate comercializării, se vor inregistra ca persoane fizice autorizate sa comercializeze aceste produse.ORDONANTAArt. 33 alin. (2) şi (6). – În momentul primirii materiei prime în vederea distilarii deţinătorii de astfel de instalaţii vor solicita în scris organului fiscal teritorial desigilarea acestora. Data şi ora desigilarii, precum şi capacitatile reale de distilare vor fi consemnate într-un registru destinat acestui scop, care va fi numerotat, vizat de organul fiscal şi păstrat la producător. ………………………………………………………(6) Momentul sigilarii va fi menţionat, de asemenea, în registrul prevăzut la alin. (2).NORME25. Pe toată perioada de funcţionare deţinătorii de cazane sau de alte instalaţii de fabricaţie au obligaţia sa înscrie zilnic în registrul deschis, potrivit ordonanţei, următoarele date:– cantitatea de materie prima introdusă efectiv în fabricaţie, pe tipuri de fructe şi derivate;– produsele rezultate din fabricaţie, în litri, şi concentraţia aferentă fiecărui produs.Pentru completarea registrului deţinătorii de cazane sau de alte instalaţii de fabricaţie vor deschide un registru complementar în care vor înscrie materiile prime recepţionate şi introduse în depozit, precum şi cantităţile scoase din depozit în vederea prelucrării în tuica şi în rachiuri naturale.ORDONANTAArt. 34. – (1) Agenţii economici – producători interni, importatori, comercianţi în sistem angro şi en dEtail -, care realizează venituri din vânzările de alcool brut, alcool etilic rafinat, băuturi alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic rafinat, produse din tutun, cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, îşi pot desfăşura activitatea numai în baza autorizaţiei de comercializare emise de:a) Ministerul Finanţelor, în cazul alcoolului brut şi al alcoolului etilic rafinat;b) direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în cazul băuturilor alcoolice, al produselor din tutun şi al cafelei.NORME26. A. Emiterea autorizaţiilor de comercializare Emiterea autorizaţiilor de comercializare se efectuează în baza deciziei unei comisii instituite special în acest scop la Ministerul Finanţelor şi la fiecare direcţie generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana.În ceea ce priveşte emiterea autorizaţiilor de comercializare pentru municipiul Bucureşti, administraţiile financiare de sector au competenţa direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene.Agenţii economici din municipiul Bucureşti depun documentaţiile pentru eliberarea autorizaţiilor de comercializare la administraţiile financiare în a căror rază teritorială îşi desfăşoară activitatea, acestea indeplinind şi calitatea de emitent al autorizaţiilor de comercializare.Pentru eliberarea autorizaţiilor de comercializare a alcoolului, la Ministerul Finanţelor se va institui o comisie formată din 5 membri desemnaţi prin ordin al ministrului şi din câte un reprezentant al patronatelor producătorilor de alcool şi băuturi alcoolice.Pentru eliberarea autorizaţiilor de comercializare a băuturilor alcoolice, a produselor din tutun şi a cafelei, la nivelul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi al administraţiilor financiare de sector din municipiul Bucureşti se va institui, prin decizie a directorului general, câte o comisie formată din 5 membri.Cererile şi documentaţiile depuse de agenţii economici în vederea obţinerii autorizaţiei de comercializare vor fi analizate de aceste comisii special instituite. După analizare comisiile vor emite decizii de aprobare sau de respingere a cererilor discutate, iar rezultatele vor fi comunicate în scris agenţilor economici în cauza.În baza deciziei comisiei se vor emite autorizaţiile de comercializare sub semnatura preşedintelui comisiei din Ministerul Finanţelor, în cazul alcoolului, şi a directorului general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a directorului administraţiei financiare de sector pentru municipiul Bucureşti, în cazul băuturilor alcoolice, produselor din tutun şi al cafelei.B. Regimul de autorizareIntra, de asemenea, sub incidenţa regimului de autorizare:– agenţii economici, inclusiv asociaţiile familiale şi persoanele fizice autorizate, care desfăşoară activităţi de comercializare a produselor supuse autorizării, în sistem en dEtail sau de alimentaţie publică, prin rulote sau tonete, în târguri, oboare, pieţe;– agenţii economici, inclusiv asociaţiile familiale şi persoanele fizice autorizate, care desfăşoară activităţi de comercializare a băuturilor alcoolice naturale provenite din uium;– activitatea de comercializare în sistem en dEtail şi în sistem de alimentaţie publică a produselor supuse autorizării de către instituţiile publice şi organizaţiile nonprofit, prin unităţi proprii ale acestora, cu excepţia celor care utilizează credite bugetare conform Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare.Autorizaţiile de comercializare se emit de organele care au competenţa în acest sens, atât pentru agenţii economici, cat şi pentru fiecare filiala, sucursala şi punct de lucru aflate în subordinea lor.În cazul în care un agent economic comercializează produse supuse autorizării în sistem de alimentaţie publică prin mai multe unităţi proprii, situate însă în sedii diferite, se eliberează autorizaţii, cu plata taxei corespunzătoare pentru fiecare unitate.În ceea ce priveşte agenţii economici care la acelaşi sediu au organizate mai multe unităţi de comercializare în sistem de alimentaţie publică ce practica adaosuri de alimentaţie publică diferite, au gestiune sau denumiri diferite, autorizarea se face cu plata taxei corespunzătoare pentru fiecare unitate.În situaţia în care un agent economic comercializează produse supuse autorizării – altele decât produsele din tutun -, prin achiziţionarea acestora de la Ministerul Finanţelor, indiferent de modul de achizitionare, ca fiind bunuri confiscate şi devenite proprietate de stat, acesta va obţine autorizaţie de comercializare conform prevederilor de autorizare corespunzător formei de comercializare practicate.Valorificarea bunurilor supuse autorizării, confiscate şi devenite proprietate a statului, efectuată prin magazinele proprii ale Ministerului Finanţelor, nu intra sub incidenţa prevederilor ordonanţei.Agentul economic care achiziţionează în vrac produse supuse autorizării – altele decât alcoolul şi băuturile alcoolice -, pe care le ambaleaza apoi în ambalaje mici, fără ca produsele sa sufere vreo modificare sau transformare, în scopul comercializării acestora, va fi autorizat, cu plata taxei corespunzătoare formei de comercializare practicate.Pentru comercianţii în sistem en detail de produse supuse autorizării, care deţin unităţi de desfacere cu sedii diferite, se eliberează autorizaţii, cu plata taxelor aferente, pentru fiecare unitate.Se vor autoriza în vederea comercializării produselor supuse autorizării şi cantinele aparţinând agenţilor economici care desfăşoară alt gen de activităţi decât cele de comercializare a produselor supuse autorizării. În acest caz se vor elibera autorizaţii nominale pentru cantinele care sunt înregistrate la organele fiscale teritoriale, având cod fiscal distinct, şi care nu au obligaţii fiscale proprii restante faţă de bugetul de stat, chiar dacă agenţii economici de care aparţin înregistrează astfel de obligaţii.Agenţii economici care deţin unităţi de vânzare cu amănuntul şi care efectuează operaţiuni de prajire a cafelei verzi, precum şi de macinare a acesteia în aparate aflate în incinta magazinului, în vederea comercializării, vor fi autorizaţi pentru activitatea de comercializare în sistem en detail.Agenţii economici care comercializează cafea prin automate amplasate în diverse locuri, inclusiv cei care schimba locul în funcţie de vadul comercial, vor fi asimilaţi din punct de vedere al taxei de autorizare cofetariilor.ORDONANTAArt. 34 alin. (4) lit. c). – Autorizaţia se emite în baza unei cereri-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 22, şi a următoarelor documente în copii certificate de organul fiscal în a cărui raza teritorială îşi desfăşoară activitatea agentul economic:………………………………………………………………. c) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care să rezulte ca solicitanţii de autorizaţii nu au obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat. Nu se considera obligaţii fiscale faţă de bugetul de stat, în înţelesul acestei prevederi:– sumele pentru care agenţii economici au obţinut de la Ministerul Finanţelor înlesniri la plata acestora;– sumele stabilite în urma controalelor efectuate de organele fiscale de specialitate, aflate în diferite stadii de contestare sau în judecata;– sumele care fac obiectul hotărârilor de suspendare a executării, date de instanţele judecătoreşti;NORME27. La solicitarea eliberării autorizaţiei de comercializare agenţii economici producători de alcool care achiziţionează instalatia de producere a alcoolului sau anumite coloane de distilare de la alţi agenţi economici producători sunt obligaţi să prezinte, pe lângă propriul certificat de atestare fiscală, şi o copie de pe certificatul de atestare fiscală a agentului economic vânzător, din care să rezulte ca acesta nu are obligaţii fiscale reprezentând accize datorate şi neachitate faţă de bugetul de stat.ORDONANTAArt. 34 alin. (4) lit. d). – Autorizaţia se emite în baza unei cereri-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 22, şi a următoarelor documente în copii certificate de organul fiscal în a cărui raza teritorială îşi desfăşoară activitatea agentul economic:……………………………………………………..d) declaraţia solicitantului privind sediul social, filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, spaţiile de depozitare, magazinele şi orice alte locuri unde îşi desfăşoară activitatea, precum şi adresele acestora. Aceasta declaraţie va fi însoţită de documentele care atesta proprietatea sau deţinerea sub alta forma legală a spaţiilor declarate;NORME28. Agenţilor economici producători care au sediul social la o adresa, iar producţia efectivă o obţin la sucursale, filiale şi puncte de lucru situate la alte adrese decât sediul social li se vor elibera autorizaţii atât pentru sediul social, cat şi pentru fiecare sucursala, filiala şi punct de lucru, cu plata taxei de autorizare aferente capacităţii totale de producţie.În vederea obţinerii autorizaţiilor, punctele de lucru ale agenţilor economici producători trebuie să se înregistreze ca plătitori de accize la organul fiscal teritorial în a cărui raza îşi desfăşoară activitatea. Fiecare punct de lucru astfel înregistrat este obligat să îşi organizeze evidenţa contabilă în mod corespunzător, evidenta pe baza căreia se vor determina obligaţiile fiscale din accize datorate bugetului de stat.Pentru toate livrările de produse ce se efectuează de punctele de lucru se vor întocmi facturi fiscale speciale, în antetul facturii fiscale fiind înscrise atât denumirea agentului economic, cat şi cea a punctului de lucru unde se desfăşoară efectiv procesul de producţie.Lunar sucursalele, filialele şi punctele de lucru, aparţinând agenţilor economici producători de alcool şi de băuturi alcoolice spirtoase, au obligaţia să depună la organul fiscal teritorial în a cărui raza îşi desfăşoară activitatea o situaţie care va cuprinde informaţii privind modul de valorificare a alcoolului şi a băuturilor alcoolice spirtoase, din care să rezulte: denumirea şi adresa beneficiarului, numărul şi data facturii, cantităţile, preţul unitar şi valoarea totală.Organele fiscale vor efectua, în baza acestor date, verificări incrucisate atât la agenţii economici furnizori, cat şi la agenţii economici beneficiari ai acestor produse, urmărind cu precădere livrările de alcool şi destinaţia data acestuia de agenţii economici cumpărători.Pentru anul în curs, după expirarea termenului de 60 de zile calendaristice prevăzut la art. 59 alin. (2) din ordonanţa, pentru emiterea autorizaţiilor anuale, în cazul agenţilor economici producători şi importatori de alcool şi băuturi alcoolice spirtoase, organele fiscale vor proceda la inventarierea tuturor punctelor de lucru în care se obţin astfel de produse şi vor verifica dacă acestea au fost înregistrate ca plătitori de accize şi dacă au fost autorizate în acest sens.Agenţii economici producători de alcool şi de băuturi alcoolice spirtoase, care îşi schimba sediul social sau adresele sucursalelor, filialelor şi punctelor de lucru, vor solicita eliberarea unei noi autorizaţii de comercializare, cu plata taxei corespunzătoare capacităţii de producţie de la noua adresa. Nedetinerea autorizaţiei pentru noua adresa presupune ca activitatea desfăşurată în acel loc este neautorizata.ORDONANTAArt. 34. – (6) Dacă un agent economic poseda o autorizaţie de comercializare pentru anumite produse şi solicita autorizarea comercializării şi pentru alte produse din cadrul aceleiaşi grupe de produse, termenul de completare corespunzătoare a autorizaţiilor este de maximum 10 zile de la data solicitării. Completarea autorizaţiei se face de către organul fiscal care are competenţa de eliberare a autorizaţiilor, în baza unei cereri depuse în acest sens de către agentul economic, la care se ataşează dovada achitării taxelor de autorizare aferente noilor produse.NORME29. Completarea autorizaţiei agentului economic se face prin emiterea unei anexe suplimentare aferente noii solicitări.ORDONANTAArt. 37. – (1) Obligaţia plăţii taxelor de autorizare ia naştere în momentul solicitării autorizaţiei de comercializare. Plata taxei se poate face în doua transe egale, astfel: prima transa la data solicitării autorizaţiei, iar a doua transa, în termen de 6 luni de la data înscrisă pe autorizaţie ca data a emiterii acesteia.NORME30. Agenţilor economici cărora, prin decizia data de comisia prevăzută la pct. 26 lit. A din prezentele norme metodologice, le-a fost respinsă cererea de autorizare din cauza neîndeplinirii condiţiilor prevăzute de ordonanţa sau care solicită retragerea documentaţiei depuse, înainte de a obţine autorizaţia în sine, li se poate restitui taxa de autorizare deja plătită.ORDONANTAArt. 38. – Taxele de autorizare se fac venit la bugetul de stat şi se vărsa în contul accizelor, evidentiindu-se în cont distinct.NORME31. Sumele datorate bugetului de stat drept taxe de autorizare pentru comercializarea alcoolului brut, alcoolului etilic rafinat, băuturilor alcoolice, produselor din tutun şi a cafelei se vor vira de către agenţii economici, astfel:– în contul 20.14.01.03 "Taxe de autorizare pentru comercializarea alcoolului, băuturilor alcoolice, produselor din tutun şi a cafelei", deschis la unităţile trezoreriei statului;– în contul 60.14.x.03 "Taxe de autorizare pentru comercializarea alcoolului, băuturilor alcoolice, produselor din tutun şi a cafelei", deschis la Sucursala sectorului 4 a Băncii Comerciale Române – S.A., pentru agenţii economici cu sediul fiscal în judeţul Ilfov.Plăţile se efectuează cu ordin de plată tip trezorerie, care se completează cu toate elementele cuprinse în formular. În mod deosebit se vor avea în vedere:– la poziţia "Banca beneficiarului" se înscrie sucursala judeteana sau a municipiului Bucureşti a Băncii Naţionale a României, cont 36.128…, după caz;– la poziţia "Beneficiar" se înscrie trezoreria municipiului, sectorului, oraşului, comunei, după caz, iar pentru judeţul Ilfov – Banca Comercială Română – S.A., Sucursala sectorului 4.Organele fiscale asigura evidenta nominală pe plătitori a taxelor de autorizare, potrivit normelor în vigoare.ORDONANTAArt. 43. – (1) Pentru ţiţeiul şi gazele naturale din producţia interna agenţii economici autorizaţi datorează bugetului de stat impozit în momentul livrării.NORME32. Pentru gazele naturale din producţia interna, provenite din zăcăminte de gaze naturale, din zacamintele de gaze cu condensat şi din zacamintele de ţiţei, impozitul se plăteşte de agentul economic autorizat prin care se realizează livrarea la consumatorul final.ORDONANTAArt. 45. – (1) Răspunderea pentru calcularea şi vărsarea la bugetul de stat a accizelor, a impozitului la ţiţeiul şi la gazele naturale din producţia interna revine plătitorilor prevăzuţi în prezenta ordonanţă.NORME33. Agenţii economici plătitori de accize şi de impozit la ţiţeiul şi la gazele naturale din producţia interna au obligaţia sa înscrie distinct în facturile de vânzare cuantumul acestor impozite.ORDONANTAArt. 46. – Agenţii economici plătitori de accize sau de alte impozite indirecte, reglementate prin prezenta ordonanţă, sunt obligaţi să se înregistreze ca plătitori de astfel de impozite la organele fiscale teritoriale, conform dispoziţiilor legale privind înregistrarea fiscală.NORME34. Agenţii economici producători de produse supuse autorizării, care deţin puncte de lucru la alte adrese decât cea a sediului social, în vederea obţinerii autorizaţiilor de comercializare vor inregistra aceste puncte de lucru ca plătitori de accize la organele fiscale teritoriale în a căror rază acestea îşi desfăşoară activitatea. Plata efectivă la bugetul de stat a accizelor se va efectua de fiecare punct de lucru pentru toată producţia obţinută şi livrata de acesta.ORDONANTAArt. 47. – Plătitorii au obligaţia sa ţină evidenta accizelor, a impozitului la ţiţeiul şi la gazele naturale din producţia interna, după caz, conform normelor metodologice emise de Ministerul Finanţelor în aplicarea prezentei ordonanţe.NORME35. a) Evidentierea în contabilitate a accizelor calculate şi datorate se efectuează după cum urmează:

  635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate" = 446 "Alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate" – analitic distinct – cu sumele calculate conform prevederilor legale

b) Pentru reflectarea în contabilitate a accizelor calculate pe baza cotelor procentuale aplicate asupra preţurilor maxime de vânzare cu amănuntul declarate se efectuează articolul contabil:

  635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate" = 446 "Alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate" – analitic distinct – cu sumele reprezentând accizele procentuale

c) Pentru reflectarea în contabilitate a accizelor datorate, în cazul agenţilor economici care beneficiază de exercitarea dreptului de deducere a accizei aferente materiei prime introduse în prelucrare, se efectuează articolul contabil:

  635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate" = 446 "Alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate" – analitic distinct – cu sumele reprezentând accizele datorate, determina te potrivit coloanei 5 din anexele nr. 4 şi 5 la prezentele norme metodologice

d) Pentru reflectarea în contabilitate a impozitului la ţiţeiul şi la gazele naturale din producţia interna se efectuează articolul contabil:

635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate" = 446 "Alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate" – analitic distinct

ORDONANTAArt. 49. – Plata accizelor şi a impozitului la ţiţeiul şi la gazele naturale din producţia interna se efectuează lunar, până la data de 25 a lunii următoare, pe baza declaraţiei privind obligaţiile de plată la bugetul de stat, prin virament sau în numerar, după caz, în contul bugetului de stat, deschis la unităţile teritoriale ale trezoreriei statului, iar pentru produsele din import, la organele vamale, concomitent cu plata taxelor vamale.NORME36. Sumele datorate bugetului de stat drept accize şi impozit la ţiţeiul şi la gazele naturale din producţia interna se vor vărsa de către agenţii economici astfel:a) în toate judeţele şi în sectoarele municipiului Bucureşti conturile sunt deschise la trezoreriile locale din cadrul perceptiilor, circumscriptiilor fiscale şi administraţiilor financiare în a căror rază teritorială plătitorii îşi au sediul, şi anume:

  – contul 20.14.01.01 "Accize"
  – contul 20.14.01.02 "Impozit pe ţiţeiul din producţia internă şi gaze naturale"

b) în judeţul Ilfov, unde nu funcţionează trezorerie a statului, conturile sunt deschise pe seama unităţilor fiscale în a căror rază teritorială plătitorii îşi au sediul fiscal, la Sucursala sectorului 4 a Băncii Comerciale Române S.A., şi anume:

  – contul 60.14.x.01 "Accize"
  – contul 60.14.x.02 "Impozit pe ţiţeiul din producţia internă şi gaze naturale"

Plăţile se efectuează cu ordin de plată tip trezorerie, care se completează cu toate elementele cuprinse în formular. În mod deosebit se vor avea în vedere:– la poziţia "Banca beneficiarului" se înscrie sucursala judeteana sau a municipiului Bucureşti a Băncii Naţionale a României, cont 36.128…, după caz;– la poziţia "Beneficiar" se înscrie trezoreria municipiului, sectorului, oraşului, comunei, după caz, iar pentru judeţul Ilfov – Banca Comercială Română – S.A., Sucursala sectorului 4.Organele fiscale asigura evidenta nominală pe plătitori a accizelor şi impozitelor datorate şi încasate potrivit normelor în vigoare.ORDONANTAArt. 51. – (2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se sancţionează după cum urmează:– cu amendă de la 75.000.000 lei la 150.000.000 lei şi anularea autorizaţiei de comercializare, cele de la lit. a), n), o) şi q);NORME37. Anularea autorizaţiei de comercializare se face de emitentul acesteia, la sesizarea organelor de control care au constatat ca agentul economic autorizat se încadrează în prevederile art. 51 alin. (1) lit. a), n), o) şi q) din ordonanţa.Autorizaţia de comercializare se anulează în baza deciziei date de comisiile prevăzute la pct. 26 lit. A din prezentele norme metodologice.Decizia de anulare se hotărăşte în urma analizarii faptelor constatate.Eliberarea unei noi autorizaţii se efectuează numai în condiţiile în care agentul economic a achitat toate sumele restante la bugetul de stat, inclusiv cele care au generat anularea.ORDONANTAArt. 59. – (4) După anularea valabilităţii autorizaţiilor este interzisă orice activitate de comercializare a produselor supuse autorizării.NORME38. Desfăşurarea de activităţi de comercializare fără autorizaţie se sancţionează potrivit prevederilor legale prin care este reglementat regimul comercializării produselor.39. Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.40. Pe data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice se abroga Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, aprobată şi modificată prin Legea nr. 196/1998, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.577/1998, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 29 decembrie 1998. + 
Anexa 1                        LISTA       cuprinzând taxele speciale de consumaţie (accize) pentru produse               şi grupe de produse, pe poziţii şi coduri tarifare

  Nr. crt. Denumirea produsului sau a grupei de produse U.M. Codul tarifar
    A. Alcool brut, alcool etilic rafinat, băuturi alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic
  1. Alcool brut, alcool etilic rafinat; băuturi alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic, cu o concentraţie mai mare de 0,5% în volum; vinuri, produse pe bază de vin şi produse pe bază de distilat din vin, cu o concentraţie în alcool de peste 22% în volum; coniac, armaniac şi vinars    
    1.1. Alcool brut hl alcool pur ex. 2207.10.00 (cu <95,5% alcool etilic)
        2207.20.00
          2208.90.91
          2208.90.99
    1.2. Alcool etilic rafinat hl alcool pur ex. 2207.10.00 (cu >= 95,5% alcool etilic)
    1.3. Băuturi alcoolice spirtoase obţinute pe bază de alcool etilic rafinat şi băuturi alcoolice obţinute din distilate de cereale hl alcool ex. 2203.00 (cu > 10% vol. alcool etilic)
      pur ex. 22.04 (cu > 22% vol. alcool etilic)
        ex. 22.05 (cu > 22% vol. alcool etilic)
        ex. 22.06 (cu > 22% vol. alcool etilic)
          2208.30
          2208.50
          2208.60
          2208.70
          2208.90.11
          2208.90.19
          2208.90.41
          2208.90.52
          2208.90.57
          2208.90.69
          2208.90.74
          2208.90.78
    1.4. Alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic, cu o concentraţie mai mare de 0,5%; vinuri, produse pe bază de vin şi produse pe bază de distilat din vin, cu o concentraţie în alcool de peste 22% în volum; coniac, armaniac şi vinars hl alcool pur ex. 1302.19.30 (cu > 0,5% vol. alcool etilic)
        ex. 20.08 (cu > 0,5% vol. alcool etilic)
        2106.90.20
        2208.20.12
        2208.20.14
        ex. 2208.20.29 (cu > 22% vol. alcool etilic; vinars)
          ex. 2208.20.40 (cu > 22% vol. alcool etilic; vinars) 2208.20.62
          2208.20.64 ex. 2208.20.89 (cu > 22% vol. alcool etilic; vinars)
          2208.40
          3302.10.10
  2. Băuturi alcoolice naturale hl alcool pur 2208.20.26
    2208.20.27
        ex. 2208.20.29 (cu <= 22% vol. alcool etilic, altele decât vinarsul)
        ex. 2208.20.40 (cu <= 22% vol. alcool etilic, altele decât vinarsul)
        2208.20.86
        2208.20.87
        2208.90.33
        2208.90.38
        ex. 2208.20.89 (cu <= 22% vol. alcool etilic, altele decât vinarsul)
        2208.90.45
        2208.90.48
        2208.90.71
  3. Vinuri şi produse pe bază de vin    
    3.1. Vinuri nespumoase hl/1 grad alcoolic ex. 2204.21 (cu <= 22% vol. alcool etilic şi cu <2,5 bari presiune în butelie)
          ex. 2204.29 (cu <= 22% vol. alcool etilic şi cu <2,5 bari presiune în butelie)
          ex. 2204.30 (0,5 <% vol. alcool etilic <= 22)
    3.2. Vinuri spumoase hl/1 grad alcoolic ex. 2204.10 (cu <= 22% vol. alcool etilic şi cu <3,5 bari presiune în butelie)
          ex. 2204.21 (cu = 2,5 bari presiune în butelie)
          ex. 2204.29 (cu = 2,5 bari presiune în butelie)
    3.3. Vin spumant hl/1 grad alcoolic ex. 2204.10 (cu = 3,5 bari presiune în butelie)
    3.4. Vermuturi şi alte produse pe bază de vin, cu o concentraţie în alcool de până la 22%, inclusiv în volum hl/1 grad ex. 22.05 (cu <= 22% vol. alcool etilic)
      alcoolic ex. 22.06 (cu <= 22% vol. alcool etilic)
  4. Bere hl/1 grad ex. 2203.00 (cu <= 10% vol. alcool etilic) alcoolic
    B. Produse din tutun
  5. Ţigarete 1.000 ţigarete 2402.20
  6. Ţigări şi ţigări de foi 1.000 ţigări 2402.10.00
  7. Tutun destinat fumatului kg 2403.10
        ex. 2403.91.00 (tutun destinat fumatului)
        ex. 2403.99.90 (tutun destinat fumatului)
  8. Tutun de prizat şi tutun de mestecat kg 2403.99.10
    C. Produse petroliere
  9. Benzine – carburanţi auto t ex. 2710.00.34 (altele decât benzinele fără plumb – carburanţi auto)
        ex. 2710.00.36 (altele decât benzinele fără plumb – carburanţi auto)
  10. Benzine fără plumb – carburanţi auto t 2710.00.27
        2710.00.29
        2710.00.32
  11. Motorină auto t ex. 2710.00.66 (motorină auto)
        ex. 2710.00.67 (motorină auto)
        ex. 2710.00.68 (motorină auto)
  12. Benzină de primă distilare de DAV, de cocsare şi de piroliză t ex. 2710.00.11 (benzină de primă distilare de DAV)
        ex. 2710.00.34 (benzină de cocsare)
        ex. 2710.00.36 (benzină de piroliză)
  13. Combustibili tip "M" şi tip "P" t ex. 2710.00.66 (combustibil tip "M")
        ex. 2710.00.67 (combustibil tip "M")
        ex. 2710.00.68 (combustibil tip "M")
        ex. 2710.00.55 (combustibil tip "P")
  14. Uleiuri pentru motoare auto t ex. 2710.00.87 (uleiuri minerale pentru motoare auto)
        ex. 2710.00.89 (uleiuri pentru motoare auto)
        ex. 3403.19.91 (uleiuri pentru motoare auto)
  15. Aditivi preparaţi pentru benzine t ex. 3811.11 (aditivi preparaţi pentru benzine)
        ex. 3811.19.00 (aditivi preparaţi pentru benzine)
        ex. 3811.90.00 (aditivi preparaţi pentru benzine)
  16. Vaseline t ex. 2710.00.89 (vaseline) 2712.10
  17. Parafine t ex. 2710.00.89 (parafine) 2712.20
        ex. 2712.90 (parafine)

NOTĂ:Cu prefixul "ex" au fost marcate situaţiile în care, din întreaga poziţie tarifara sau din întregul cod tarifar, sunt supuse accizelor numai produsul sau grupa de produse menţionată între paranteze. + 
Anexa 2                            LISTA         cuprinzând taxele speciale de consumaţie (accize) pentru                alte produse, pe poziţii şi coduri tarifare

  Nr. crt. Denumirea produsului sau a grupei de produse Codul tarifar
  1. Cafea verde 0901.11.00
      0901.12.00
  2. Cafea prăjită, inclusiv cafea cu înlocuitori 0901.21.00
      0901.22.00
      0901.90.90
  3. Cafea solubilă, inclusiv amestecuri cu cafea solubilă 2101.11
    ex. 2101.12 (preparate cu cafea solubilă)
  4. Confecţii din blănuri naturale (cu excepţia celor de iepure, oaie, capră) 4303.10.10
    ex. 4303.10.90 (altele decât de iepure, oaie, capră)
      ex. 6506.92.00 (altele decât de iepure, oaie, capră)
  5. Articole din cristal ex. 7009.91.00 (din cristal)
      ex. 7009.92.00 (din cristal)
      7013.21
      7013.31
      7013.91
      ex. 7018.90 (din cristal)
      ex. 7020.00.80 (din cristal)
      ex. 9405.10.50 (din cristal)
      ex. 9405.20.50 (din cristal)
      ex. 9405.50.00 (din cristal)
      ex. 9405.91 (din cristal)
  6. Bijuterii din aur şi/sau din platină, cu excepţia verighetelor) ex. 7113.19.00 (din aur şi/sau din platină, cu excepţia verighetelor
  7. Autoturisme şi autoturisme de teren (inclusiv din import, rulate):  
    a) echipate cu motor cu benzină: – cu capacitatea cilindrică sub 1601 cm3  
    – cu grad normal de poluare ex. 8703.21 (autoturisme şi autoturisme de teren, cu grad normal de poluare)
      ex. 8703.22 (autoturisme şi autoturisme de teren, cu grad normal de poluare)
      ex. 8703.23.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, cu grad normal de poluare, sub 1601 cm3)
      ex. 8703.23.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, cu grad normal de poluare, sub 1601 cm3)
    – cu grad redus de poluare ex. 8703.21 (autoturisme şi autoturisme de teren, cu grad redus de poluare)
      ex. 8703.22 (autoturisme şi autoturisme de teren, cu grad redus de poluare)
      ex. 8703.23.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, sub 1601 cm3, cu grad redus de poluare)
      ex. 8703.23.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, sub 1601 cm3, cu grad redus de poluare)
    – cu capacitatea cilindrică între 1601 şi 1800 cm3  
    – cu grad normal de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 1601 şi 1800 cm3, cu grad normal de poluare)
      ex. 8703.23.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 1601 şi 1800 cm3, cu grad normal de poluare)
    – cu grad redus de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 1601 şi 1800 cm3, cu grad redus de poluare)
      ex. 8703.23.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 1601 şi 1800 cm3, cu grad redus de poluare)
    – cu capacitatea cilindrică între 1801 şi 2000 cm3  
    – cu grad normal de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 1801 şi 2000 cm3, cu grad normal de poluare)
      ex. 8703.23.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 1801 şi 2000 cm3, cu grad normal de poluare)
    – cu grad redus de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 1801 şi 2000 cm3, cu grad redus de poluare)
      ex. 8703.23.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 1801 şi 2000 cm3, cu grad redus de poluare)
    – cu capacitatea cilindrică între 2001 şi 2500 cm3  
    – cu grad normal de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 2001 şi 2500 cm3, cu grad normal de poluare)
      ex. 8703.23.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 2001 şi 2500 cm3, cu grad normal de poluare)
    – cu grad redus de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 2001 şi 2500 cm3, cu grad redus de poluare)
      ex. 8703.23.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 2001 şi 2500 cm3, cu grad redus de poluare)
    – cu capacitatea cilindrică peste 2500 cm3  
    – cu grad normal de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, peste 2500 cm3, cu grad normal de poluare)
      ex. 8703.23.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, peste 2500 cm3, cu grad normal de poluare)
      ex. 8703.24 (autoturisme şi autoturisme de teren, cu grad normal de poluare)
    – cu grad redus de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, peste 2500 cm3, cu grad redus de poluare)
      ex. 8703.23.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, peste 2500 cm3, cu grad redus de poluare)
      ex. 8703.24 (autoturisme şi autoturisme de teren, cu grad redus de poluare)
    b) echipate cu motor Diesel:  
    – cu capacitatea cilindrică sub 1601 cm3  
    – cu grad normal de poluare ex. 8703.31 (autoturisme şi autoturisme de teren, cu grad normal de poluare)
      ex. 8703.32.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, sub 1601 cm3, cu grad normal de poluare)
      ex. 8703.32.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, sub 1601 cm3, cu grad normal de poluare)
    – cu grad redus de poluare ex. 8703.31 (autoturisme şi autoturisme de teren, cu grad redus de poluare)
      ex. 8703.32.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, sub 1601 cm3, cu grad redus de poluare)
      ex. 8703.32.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, sub 1601 cm3, cu grad redus de poluare)
    – cu capacitatea cilindrică între 1601 şi 2000 cm3  
    – cu grad normal de poluare ex. 8703.32.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 1601 şi 2000 cm3, cu grad normal de poluare) ex. 8703.32.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 1601 şi 2000 cm3, cu grad normal de poluare)
    – cu grad redus de poluare ex. 8703.32.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 1601 şi 2000 cm3, cu grad redus de poluare)
      ex. 8703.32.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 1601 şi 2000 cm3, cu grad redus de poluare)
    – cu capacitatea cilindrică între 2001 şi 2500 cm3  
    – cu grad normal de poluare ex. 8703.32.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 2001 şi 2500 cm3, cu grad normal de poluare) ex. 8703.32.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 2001 şi 2500 cm3, cu grad normal de poluare)
    – cu grad redus de poluare ex. 8703.32.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 2001 şi 2500 cm3, cu grad redus de poluare)
      ex. 8703.32.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 2001 şi 2500 cm3, cu grad redus de poluare)
    – cu capacitatea cilindrică între 2501 şi 3100 cm3  
    – cu grad normal de poluare ex. 8703.33.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 2501 şi 3100 cm3, cu grad normal de poluare)
      ex. 8703.33.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 2501 şi 3100 cm3, cu grad normal de poluare)
    – cu grad redus de poluare ex. 8703.33.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 2501 şi 3100 cm3, cu grad redus de poluare) ex. 8703.33.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, între 2501 şi 3100 cm3, cu grad redus de poluare)
    – cu capacitatea cilindrică peste 3100 cm3  
    – cu grad normal de poluare ex. 8703.33.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, peste 3100 cm3, cu grad normal de poluare) ex. 8703.33.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, peste 3100 cm3, cu grad normal de poluare)
    – cu grad redus de poluare ex. 8703.33.19 (autoturisme şi autoturisme de teren, peste 3100 cm3, cu grad redus de poluare) ex. 8703.33.90 (autoturisme şi autoturisme de teren, peste 3100 cm3, cu grad redus de poluare)
  8. Parfumuri, ape de colonie şi ape de toaletă 3303.00
  9. Aparate video de înregistrat sau de reprodus, chiar încorporând un receptor de semnale videofonice; combine audio 85.21
    ex. 85.19 (combine audio)
    ex. 85.20 (combine audio)
    ex. 85.27 (combine audio)
  10. Dubluradiocasetofoane cu redare de pe bandă magnetică sau compact disc ex. 85.27 (dubluradiocasetofoane cu redare de pe bandă magnetică sau compact disc)
  11. Cameră video 8525.40
  12. Cuptoare cu microunde 8516.50.00
  13. Aparate pentru aer condiţionat, de perete sau de fereastră, formând un singur corp 8415.10.00
  14. Arme de vânătoare şi arme de uz individual, altele decât cele de uz militar sau de sport ex. 9302.00 (arme de vânătoare şi arme de uz individual, altele decât cele de uz militar sau de sport)
      ex. 93.03 (arme de vânătoare şi arme de uz individual, altele decât cele de uz militar sau de sport)
      ex. 9304.00.00 (arme de vânătoare şi arme de uz individual, altele decât cele de uz militar sau de sport)
      ex. 9307.00.00 (arme de vânătoare şi arme de uz individual, altele decât cele de uz militar sau de sport)

NOTĂ:Cu prefixul "ex" au fost marcate situaţiile în care, din întreaga poziţie tarifara sau din întregul cod tarifar, sunt supuse accizelor numai produsul sau grupa de produse menţionată. + 
Anexa 3EXEMPLEprivind metodologia de calcul al accizelor pentru alcool şi băuturi alcoolice (în condiţiile unui curs de schimb de 18.800 lei/euro şi ale preţurilor minime la alcool şi la băuturi alcoolice, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 10 februarie 2000)Alcool brut, alcool etilic rafinat; băuturi alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic cu o concentraţie mai mare de 0,5% în volum; vinuri, produse pe bază de vin şi produse pe bază de distilat din vin, cu o concentraţie în alcool de peste 22% în volum; coniac, armaniac şi vinars              A. Produse imbuteliate    1. Alcool etilic rafinat    a) alcool etilic îmbuteliat în sticle cu capacitate 0,5 l, cu tărie       alcoolică de 87% vol.    Acciza                  87 180 x 18.800 lei 1pentru o sticlă = ── x ─────────────── x 0,5 l + ─── x 22.200 lei= 14.720 lei + de 0,5 l, 100 100 100exclusiv ambalajul + 222 lei = 14.942 lei    2. Băuturi alcoolice spirtoase    a) vodca îmbuteliată în sticle cu capacitate de 0,5 l, cu tărie       alcoolică de 40% vol.    Accizapentru 40 180 x 18.800 lei 1o sticlă = ─── x ───────────────── x 0,5 l + ─── x 11.560 lei = 6.768 lei + de 0,5 l 100 100 100 exclusiv ambalajul + 116 lei = 6.884 lei    b) rom îmbuteliat în sticle cu capacitate de 0,75 l, cu tărie       alcoolică de 30% vol.    Accizapentru 30 180 x 18.800 lei 1o sticlă = ──── x ──────────────── x 0,75 l + ─── x 12.768 lei = 7.614 lei +de 0,75 l, 100 100 100exclusiv ambalajul + 128 lei = 7.742 lei    c) brandy îmbuteliat în sticle cu capacitate de 0,5 l, cu tărie        alcoolică de 45% vol.    Accizapentru 45 180 x 18.800 lei 1o sticlă = ──── x ──────────────── x 0,5 l + ─── x 13.568 lei = 7.614 lei +de 0,5 l, 100 100 100exclusiv ambalajul + 136 lei = 7.750 lei    d) coniac îmbuteliat în sticle cu capacitate de 0,5 l, cu tărie       alcoolică de 42% vol.    Accizapentru o 42 180 x 18.800 leisticlă = ──── x ──────────────── x 0,5 l = 7.106 leide 0,5 l, 100 100exclusiv ambalajul    3. Băuturi alcoolice naturale    a) tuica sau rachiu natural îmbuteliat în sticle de 1 l, cu tărie       alcoolică de 28% vol.    Acciza                   28 180 x 18.800 leipentru o sticlă = ──── x ──────────────── x 1 l = 9.475 leide 1 l 100 100    4. Vinuri şi produse pe bază de vin    a) vin nespumos îmbuteliat în sticle de 0,70 l, cu tărie       alcoolică de 11,5% vol.    Acciza                                       0,55 x 18.800 leipentru o sticlă = 11,5 (grade tărie) x ───────-───-────── x 0,70 l = 832 leide 0,70 l 100    b) vin spumos îmbuteliat în sticle de 0,70 l, cu tărie       alcoolică de 11% vol.    Acciza                                     2,75 x 18.800 leipentru o sticlă = 11 (grade tărie) x ────────────────── x 0,70 l = 3.980 leide 0,70 l 100    c) vin spumant îmbuteliat în sticle de 0,70 l, cu tărie       alcoolică de 12% vol.    Acciza 2,75 x 18.800 leipentru o sticlă = 12 (grade tărie) x ────────────────── x 0,70 l = 4.343 leide 0,70 l 100    5. Bere    a) bere îmbuteliată în sticle de 0,5 l, cu tărie alcoolică de 5% vol.    Acciza                                    1,50 x 18.800 leipentru o sticlă = 5 (grade tărie) x ────────────────── x 0,5 l = 705 leide 0,5 l 100    b) bere îmbuteliată în sticle de 0,33 l, cu tărie alcoolică de 4,5% vol.    Acciza 1,50 x 18.800 leipentru o sticlă = 4,5 (grade tărie) x ────────────────── x 0,33 l = 419 leide 0,33 l 100                  B. Produse în vrac    1. Alcool brut, alcool etilic rafinat    a) 10.000 l alcool brut cu tărie alcoolică de 60% vol.              60 140 x 18.800 lei    Acciza = ──── x ──────────────── x 10.000 l = 157.920.000 lei               100 100    b) 10.000 l alcool etilic rafinat cu tărie alcoolică de 96,3% vol.             96,3 160 x 18.800 lei     Acciza = ──── x ──────────────── x 10.000 l = 289.670.400 lei              100 100    2. Băuturi alcoolice spirtoase    a) 5.000 l vodca cu tărie alcoolică de 40% vol.              40 180 x 18.800 lei 1   Acciza = ( ─── x ──────────────── + ─── x 17.920 lei) x 5.000 l =              100 100 100          = 68.575.000 lei    b) 10.000 l rom cu tărie alcoolică de 30% vol.                30 180 x 18.800 lei 1    Acciza = ( ──── x ────────────────── + ─── x 11.768 lei) x 10.000 l =                100 100 100           = 102.880.000 lei     c) 1.000 l brandy cu tărie alcoolică de 45% vol.                45 180 x 18.800 lei 1    Acciza = ( ──── x ──────────────── + ─── x 12.568 lei) x 1.000 l =                100 100 100           = 15. 354.000 lei    3. Băuturi alcoolice naturale    a) 1.200 l tuica sau rachiu natural cu tărie alcoolică de 28% vol.              28 180 x 18.800 lei    Acciza = ─── x ───────────────── x 1.200 l = 11.370.240 lei             100 100    4. Vinuri şi produse pe bază de vin    a) 10.000 l vin nespumos cu tărie alcoolică de 11,5% vol.                                  0,55 x 18.800 lei    Acciza = 11,5 (grade tărie) x ───────────────── x 10.000 l = 11.891.000 lei                                        100    b) 10.000 l vin spumos cu tărie alcoolică de 11% vol.                                2,75 x 18.800 lei    Acciza = 11 (grade tărie) x ────────────────── x 10.000 l = 56.870.000 lei                                        100    c) 10.000 l vin spumant cu tărie alcoolică de 12% vol.                                2,75 x 18.800 lei    Acciza = 12 (grade tărie) x ────────────────── x 10.000 l = 62.040.000 lei                                    100    5. Bere    a) 10.000 l bere cu tărie alcoolică de 5% vol.                               1,50 x 18.800 lei    Acciza = 5 (grade tărie) x ────────────────── x 10.000 l = 14.100.000 lei                                     100    b) 10.000 l bere cu tărie alcoolică de 4,5% vol.                                 1,50 x 18.800 lei    Acciza = 4,5 (grade tărie) x ────────────────── x 10.000 l = 12.690.000 lei                                      100NOTĂ:1. Preţurile luate în exemplele de calcul, în cazul determinării accizelor aferente alcoolului etilic îmbuteliat şi băuturilor alcoolice spirtoase, sunt preţuri ipotetice.2. La calcularea accizelor în lei, rezultatul subunitar va conţine trei zecimale; a treia cifra a zecimalelor se va rotunji ±, în funcţie de mărimea celei de-a patra zecimale.
 + 
Anexa 4    AGENTUL ECONOMIC    …………………………………………….    Sediul ………………………………………    Codul plătitorului de accize …………………..                                SITUAŢIA             privind determinarea accizelor de virat aferente                 lunii ……………… anul ………….

  Nr. crt. Denumirea produselor livrate Cantitatea*1) (hl) Acciza datorată*1) (lei) Acciza aferentă materiei prime utilizate*2) (lei) Acciza de virat (lei)
  0 1 2 3 4 5 = 3-4
             
             
             
  TOTAL:        

                Director, Întocmit,        ……………….. …………………….    (numele, prenumele şi semnatura) (numele, prenumele şi semnatura)*1) Cantitatea şi valoarea accizei datorate se preiau din Jurnalul privind vânzările de produse finite supuse accizelor, întocmit conform anexei nr. 6 la ordonanţa.*2) Valoarea accizei aferente materiei prime utilizate, determinata pe baza Jurnalului privind cumpărările de materii prime supuse accizelor, întocmit conform anexei nr. 5 la ordonanţa, precum şi pe baza normelor de consum.Pentru determinarea corecta a accizei agenţii economici producători vor deschide jurnale ajutatoare. + 
Anexa 5    AGENTUL ECONOMIC    ……………………………………….    Sediul …………………………………    Codul plătitorului de accize ……………..                             SITUAŢIA               privind determinarea accizelor de virat aferente                  lunii ……………… anul ………….

  Nr. crt. Denumirea produselor livrate Cantitatea*1) Acciza datorată*1(lei) Acciza aferentă materiei prime utilizate*2) (lei) Acciza de virat (lei)
  0 1 2 3 4 5 = 3-4
             
             
             
  TOTAL:        

                Director, Întocmit,        ……………….. …………………….    (numele, prenumele şi semnatura) (numele, prenumele şi semnatura)*1) Cantitatea şi valoarea accizei datorate se preiau din Jurnalul privind vânzările de produse finite supuse accizelor, întocmit conform anexei nr. 12 la ordonanţa.*2) Valoarea accizei aferente materiei prime utilizate, determinata pe baza Jurnalului privind cumpărările de materii prime supuse accizelor, întocmit conform anexei nr. 11 la ordonanţa, precum şi pe baza normelor de consum. Pentru determinarea corecta a accizei agenţii economici producători vor deschide jurnale ajutatoare. + 
Anexa 6    AGENTUL ECONOMIC    ……………………………………….    Sediul …………………………………    Codul plătitorului de accize ……………..                               CERERE    de restituire a accizelor aferente produselor vândute în regim duty-free               luna……………………… anul …………….

  Nr. crt. Numărul şi data documentului de cumpărare Furnizorul Denumirea produsului Cantitatea cumpărată U.M. Valoarea totală Acciza totală Cantitatea vândută Acciza aferentă vânzărilor, pentru care se solicită restituirea
  0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
                     
  TOTAL:                

             Director, Întocmit,    ………………………. …………………………..  (numele, prenumele şi semnatura) (numele, prenumele şi semnatura) + 
Anexa 7    AGENTUL ECONOMIC    ……………………………………….    Sediul …………………………………    Codul plătitorului de accize ……………..                          CERERE        de restituire a accizelor aferente alcoolului utilizat în producţia               de alcool sanitar luna ………….. anul ………..

  Nr. crt. Numărul şi data documentului de cumpărare Furnizorul Cantitatea achiziţionată Valoarea totală Acciza totală Cantitatea prelucrată Acciza solicitată să fie restituită
  (litri) (tărie alcoolică % în vol.) (litri) (tărie alcoolică % în vol.)
  0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
                     
                     
                     
  TOTAL:                

                Director, Întocmit,       ……………………… ………………………….     (numele, prenumele şi semnatura) (numele, prenumele şi semnatura) + 
Anexa 8    AGENTUL ECONOMIC    ……………………………………….    Sediul …………………………………    Codul plătitorului de accize ……………..                                 CERERE        de restituire a accizelor aferente alcoolului utilizat în producţia                 de medicamente sau de oţet alimentar                    luna ……… anul …………

  Nr. crt. Numărul şi data documentului de cumpărare Furnizorul Cantitatea achiziţionată Valoarea totală Acciza totală Cantitatea prelucrată Acciza solicitată să fie restituită
  (litri) (tărie alcoolică % în vol.) (litri) (tărie alcoolică % în vol.)
  0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
                     
                     
                     
  TOTAL:                

                Director, Întocmit,       ……………………… ………………………….     (numele, prenumele şi semnatura) (numele, prenumele şi semnatura)──────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x