NORME METODOLOGICE din 30 august 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUDECIZIE 528 12/12/2013
ActulARE LEGATURA CUOUG 10 27/02/2013
ActulARE LEGATURA CULEGE 393 30/10/2006
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 30/08/2006
ActulARE LEGATURA CULEGE 290 27/06/2003
ActulPENTRU APLICAREALEGE 290 27/06/2003
ActulARE LEGATURA CULEGE (R) 9 08/01/1998
ActulARE LEGATURA CUCONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ART. 1REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003
ART. 2ARE LEGATURA CUDECIZIE 528 12/12/2013
ART. 2ARE LEGATURA CUOUG 10 27/02/2013 ART. 5
ART. 2REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003
ART. 2REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003 ART. 2
ART. 2REFERIRE LALEGE 1 11/01/2000
ART. 2REFERIRE LALEGE 169 27/10/1997
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 18 19/02/1991
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 9 08/01/1998 ART. 6
ART. 3REFERIRE LATRATAT 07/09/1940
ART. 4REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003
ART. 4REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003 ART. 5
ART. 5REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003
ART. 5REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003 ART. 1
ART. 5REFERIRE LALEGE 1 11/01/2000
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 18 19/02/1991
ART. 6REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003 ART. 2
ART. 7REFERIRE LAHG 59 19/02/1994
ART. 7REFERIRE LAHG 746 24/10/1991 ANEXA 1
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 18 19/02/1991
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 18 19/02/1991 ART. 36
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 18 19/02/1991 ART. 38
ART. 8REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003 ART. 1
ART. 8REFERIRE LALEGE 1 11/01/2000
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 18 19/02/1991
ART. 9REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003
ART. 11REFERIRE LAHG 753 26/10/1998
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 9 08/01/1998
ART. 11REFERIRE LATRATAT 07/09/1940
ART. 12REFERIRE LAHG 753 26/10/1998
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 9 08/01/1998
ART. 12REFERIRE LATRATAT 07/09/1940
ART. 14REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003
ART. 14REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003 ART. 5
ART. 14REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003 ART. 8
ART. 14REFERIRE LALEGE (R) 9 08/01/1998 ART. 6
ART. 15REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003
ART. 15REFERIRE LALEGE (R) 40 01/06/1991 ART. 20
ART. 16REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003
ART. 17ARE LEGATURA CUHG 57 16/01/2008
ART. 17REFERIRE LALEGE 393 30/10/2006
ART. 17REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 9 08/01/1998
ART. 18ARE LEGATURA CUDECIZIE 528 12/12/2013
ART. 18ARE LEGATURA CUOUG 10 27/02/2013 ART. 5
ART. 18ARE LEGATURA CUHG 57 16/01/2008
ART. 18REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003
CAP. 6REFERIRE LALEGE 290 27/06/2003
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ART. 2REFERIT DEREGULAMENT 325 02/08/2023





Notă
Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 1.120 din 30 august 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 753 din 5 septembrie 2006.
Notă
Prin DECIZIA CURȚII CONSTITUȚIONALE nr. 528 din 12 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 24 ianuarie 2014 s-a admis excepția de neconstituționalitate privind dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 10/2013 pentru plata eșalonată a despăgubirilor stabilite potrivit dispozițiilor Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România și Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, ale Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensații cetățenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reținute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța, ca urmare a stării de război și a aplicării Tratatului de Pace între România și Puterile Aliate și Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, precum și ale Legii nr. 393/2006 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea fostului Regat al Sârbilor, Croaților și Slovenilor, în urma aplicării Protocolului privitor la câteva insule de pe Dunăre și la un schimb de comune între România și Iugoslavia, încheiat la Belgrad la 24 noiembrie 1923, și a Convenției dintre România și Regatul Sârbilor, Croaților și Slovenilor, relativă la regimul proprietăților situate în zona de frontieră, semnată la Belgrad la 5 iulie 1924, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 9/1998, Legii nr. 290/2003 și Legii nr. 393/2006, constatându-se că acestea sunt neconstituționale.
Conform art. 147 din CONSTITUȚIA ROMÂNIEI republicată în MONITORUL OFICIAL nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției. Pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept.
Prin urmare, în intervalul 24 ianuarie 2014 – 10 martie 2014, dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 10/2013 se suspendă de drept, urmând să-și înceteze efectele juridice, începând cu data de 11 martie 2014.
 + 
Capitolul IBeneficiarii măsurilor reparatorii + 
Articolul 1(1)Beneficiază de măsurile reparatorii prevăzute de Legea nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensații cetățenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reținute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța, ca urmare a stării de război și a aplicării Tratatului de Pace între România și Puterile Aliate și Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, cu modificările și completările ulterioare, cetățenii români deposedați ca urmare a părăsirii forțate a Basarabiei, Bucovinei de Nord și a Ținutului Herța, precum și ca urmare a celui de-al II-lea Război Mondial și a aplicării Tratatului de Pace între România și Puterile Aliate și Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, precum și moștenitorii legali, până la gradul al IV-lea inclusiv, și moștenitorii testamentari ai persoanelor îndreptățite.(2)De prevederile Legii nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază persoanele arătate la art. 1 din lege, indiferent de domiciliul sau de reședința acestora.
 + 
Articolul 2(1)Pentru a beneficia de măsurile reparatorii prevăzute de Legea nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare, persoanele îndreptățite trebuie să facă dovada că au avut în proprietate, la momentul refugiului, bunurile pentru care solicită acordarea măsurilor reparatorii.(2)Beneficiarii prevederilor Legii nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare, au obligația să declare pe propria răspundere atât bunurile ale căror compensare și despăgubire le solicită, cât și dacă au beneficiat sau nu de despăgubiri ori de compensații parțiale, în bani sau în natură.(3)În cazul în care beneficiarii prezentei legi au primit sau urmează să primească în proprietate suprafețe de teren reconstituite potrivit Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și ale celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii nr. 169/1997, cu modificările și completările ulterioare, aceștia au dreptul la atribuiri în natură, despăgubiri sau compensații în baza prezentei legi numai pentru diferența până la limita suprafețelor prevăzute la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare.(4)Cererile sunt însoțite de acte doveditoare certificate de autorități. În situația imposibilității dovedite de a procura aceste acte, cererea se completează cu declarația autentică a petentului, însoțită de declarațiile a cel puțin 2 martori, de asemenea autentificate.Alin. (4) al art. 2 a fost repus în vigoare ca urmare a admiterii excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor ORDONANȚEI DE URGENȚĂ nr. 10 din 27 februarie 2013, publicate în MONITORUL OFICIAL nr. 114 din 28 februarie 2013 prin DECIZIA CURȚII CONSTITUȚIONALE nr. 528 din 12 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 24 ianuarie 2014.Notă
Prin DECIZIA CURȚII CONSTITUȚIONALE nr. 528 din 12 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 24 ianuarie 2014 s-a admis excepția de neconstituționalitate privind dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 10/2013 pentru plata eșalonată a despăgubirilor stabilite potrivit dispozițiilor Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România și Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, ale Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensații cetățenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reținute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța, ca urmare a stării de război și a aplicării Tratatului de Pace între România și Puterile Aliate și Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, precum și ale Legii nr. 393/2006 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea fostului Regat al Sârbilor, Croaților și Slovenilor, în urma aplicării Protocolului privitor la câteva insule de pe Dunăre și la un schimb de comune între România și Iugoslavia, încheiat la Belgrad la 24 noiembrie 1923, și a Convenției dintre România și Regatul Sârbilor, Croaților și Slovenilor, relativă la regimul proprietăților situate în zona de frontieră, semnată la Belgrad la 5 iulie 1924, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 9/1998, Legii nr. 290/2003 și Legii nr. 393/2006, constatându-se că acestea sunt neconstituționale.
Conform art. 147 din CONSTITUȚIA ROMÂNIEI republicată în MONITORUL OFICIAL nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției. Pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept.
(5)Imposibilitatea de a procura înscrisuri se dovedește prin demersurile efectuate pentru a intra în posesia acestor acte, depunându-se la dosar copii ale corespondenței purtate cu diferite instituții din România, Ucraina și Republica Moldova, abilitate să producă aceste documente (adeverințe sau certificate de arhivă), precum și traducerea acestora, după caz.Alin. (5) al art. 2 a fost repus în vigoare ca urmare a admiterii excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor ORDONANȚEI DE URGENȚĂ nr. 10 din 27 februarie 2013, publicate în MONITORUL OFICIAL nr. 114 din 28 februarie 2013 prin DECIZIA CURȚII CONSTITUȚIONALE nr. 528 din 12 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 24 ianuarie 2014.Notă
Prin DECIZIA CURȚII CONSTITUȚIONALE nr. 528 din 12 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 24 ianuarie 2014 s-a admis excepția de neconstituționalitate privind dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 10/2013 pentru plata eșalonată a despăgubirilor stabilite potrivit dispozițiilor Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România și Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, ale Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensații cetățenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reținute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța, ca urmare a stării de război și a aplicării Tratatului de Pace între România și Puterile Aliate și Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, precum și ale Legii nr. 393/2006 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea fostului Regat al Sârbilor, Croaților și Slovenilor, în urma aplicării Protocolului privitor la câteva insule de pe Dunăre și la un schimb de comune între România și Iugoslavia, încheiat la Belgrad la 24 noiembrie 1923, și a Convenției dintre România și Regatul Sârbilor, Croaților și Slovenilor, relativă la regimul proprietăților situate în zona de frontieră, semnată la Belgrad la 5 iulie 1924, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 9/1998, Legii nr. 290/2003 și Legii nr. 393/2006, constatându-se că acestea sunt neconstituționale.
Conform art. 147 din CONSTITUȚIA ROMÂNIEI republicată în MONITORUL OFICIAL nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției. Pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept.
Prin urmare, în intervalul 24 ianuarie 2014 – 10 martie 2014, dispozițiile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 10/2013 se suspendă de drept, urmând să-și înceteze efectele juridice, începând cu data de 11 martie 2014.
 + 
Articolul 3(1)Se consideră dată a formulării cererii prevăzute la art. 2 data înregistrării cererii la comisiile constituite la instituția prefectului județului respectiv sau a municipiului București, în temeiul art. 6 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România și Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2)În situațiile în care cererea prevăzută la alin. (1) este expediată prin poștă, se consideră dată a formulării cererii data înregistrării la oficiul poștal.
 + 
Articolul 4Cererile de despăgubiri respinse prin hotărâri ale comisiilor județene și a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, pentru motivul nedepunerii în termenul prevăzut la art. 5 din Legea nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare, sunt considerate cereri noi.
 + 
Capitolul IICriteriile și metodologia de evaluare, modalități de acordare a compensațiilor și de stabilire a cuantumului despăgubirilor pentru terenuri agricole și terenuri cu vegetație forestieră + 
Articolul 5(1)Pentru terenurile rămase în teritoriile prevăzute la art. 1, foștilor proprietari sau moștenitorilor legali și testamentari ai acestora, astfel cum sunt definiți la art. 1 din Legea nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare, li se pot atribui terenuri de aceeași categorie în județele în care domiciliază, în condițiile Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 1/2000, cu modificările și completările ulterioare, în limita disponibilităților, din domeniul privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale.(2)Hotărârile comisiilor teritoriale de aplicare a Legii nr. 290/2003, prin care se stabilește atribuirea în natură a terenurilor, trebuie să conțină date exacte privind amplasamentul acestora (suprafață, vecinătăți, categoria de utilizare) și sunt emise după obținerea aprobării comisiei locale pentru aplicarea legilor fondului funciar din raza unității administrativ-teritoriale din patrimoniul căreia face parte terenul respectiv.(3)Hotărârile de atribuire în natură a terenurilor, emise de comisiile teritoriale de aplicare a Legii nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare, se comunică Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților – Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, în termen de 10 zile de la data emiterii, în vederea avizării.(4)Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților – Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 avizează hotărârile de atribuire în natură a terenurilor, emise de comisiile teritoriale de aplicare a Legii nr. 290/2003, în termen de 60 de zile de la comunicare.(5)Pentru a acorda avizul conform. Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților – Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 poate solicita orice date și relații de la instituțiile statului, în condițiile legii.(6)Avizul negativ al Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților – Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 este motivat.(7)Punerea în posesie a terenurilor se efectuează de către comisia locală pentru aplicarea legilor fondului funciar din raza unității administrativ-teritoriale din al cărei domeniu privat face parte terenul respectiv, în conformitate cu prevederile Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 1/2000, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 6Persoanele îndreptățite cărora nu li se pot atribui în natură terenuri de aceeași categorie în județul în care locuiesc beneficiază de despăgubiri sau compensații determinate potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 7(1)Persoanele îndreptățite beneficiază, pentru terenurile agricole pe care le-au avut în proprietate în Basarabia, Bucovina de Nord și în Ținutul Herța, de compensații în bani pentru suprafața de teren avută în proprietate, din care se scade, dacă este cazul, suprafața de teren reconstituită potrivit Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările ulterioare, dar nu mai mult de 50 ha de teren agricol.(2)Cuantumul compensației se stabilește, pentru fiecare hectar de teren agricol, prin calcularea unei sume raportate la valoarea medie a categoriilor de teren, stabilită prin Hotărârea Guvernului nr. 59/1994 pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 746/1991 privind stabilirea valorii de patrimoniu a terenurilor agricole în vederea aplicării art. 36 și 38 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, actualizată potrivit coeficientului de inflație existent la data stabilirii despăgubirii, raportat la cel stabilit pentru luna martie 1994.(3)În cazul în care persoanele îndreptățite sunt mai mulți moștenitori ai aceluiași proprietar prevăzut la art. 1, domiciliați în județe diferite:a)se atribuie în natură terenuri de același gen în fiecare dintre județele în care locuiesc beneficiarii, în funcție de disponibilitățile de teren aflate în domeniul privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale respective;b)dacă nu se pot atribui în natură, în tot sau în parte, terenuri de aceeași categorie în județele în care locuiesc persoanele beneficiare, se acordă despăgubiri sau compensații determinate conform prevederilor alin. (2). + 
Articolul 8(1)Persoanele îndreptățite – proprietarii sau moștenitorii acestora, astfel cum sunt definite la art. 1 din Legea nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază, pentru terenurile cu vegetație forestieră pe care le-au avut în proprietate în Basarabia, Bucovina de Nord și în Ținutul Herța, de compensații în bani pentru suprafața de teren avută în proprietate, din care se scade, dacă este cazul, suprafața de teren reconstituită potrivit Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și Legii nr. 1/2000, cu modificările și completările ulterioare, dar nu mai mult de 10 ha.(2)Fiecare hectar de teren cu vegetație forestieră se compensează ca teren agricol clasa 1 de calitate, în condițiile prevederilor art. 7 alin. (2).
 + 
Capitolul IIICriterii și metodologia de evaluare și acordare a compensațiilor pentru recoltele neculese în anul părăsirii forțate a bunurilor + 
Articolul 9(1)Pentru cel mult 3 dintre recoltele de grâu, porumb, floarea-soarelui, sfeclă de zahăr, viță-de-vie, în, tutun, mac sau fructe, neculese în anul părăsirii forțate a bunurilor, la alegerea persoanelor îndreptățite, se acordă o sumă stabilită conform art. 4 din Legea nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare.(2)Suma prevăzută la alin. (1) se calculează în funcție de suprafața cultivată, producția medie la hectar și prețul de achiziție a produselor, publicat de Institutul Național de Statistică pentru anul anterior celui în care se stabilește despăgubirea, pentru fiecare produs dintre cele alese de persoanele îndreptățite.(3)Suprafața cultivată luată în calcul este cea care rezultă din documentele anexate cererii ca fiind cultivată cu produsul în cauză și neculeasă în anul părăsirii forțate a bunurilor.(4)Producția medie la hectar luată în calcul este producția medie la hectar în zona pentru care se solicită compensația pentru anul părăsirii forțate a bunurilor sau primul an anterior anului părăsirii forțate a bunurilor referitor la care Institutul Național de Statistică deține date.
 + 
Capitolul IVCriteriile și metodologia de evaluare a despăgubirilor pentru construcțiile cu destinația de locuințe, anexe gospodărești ori pentru alte utilități + 
Articolul 10Pentru construcțiile cu destinația de locuințe, anexe gospodărești ori pentru alte utilități se acordă persoanelor îndreptățite despăgubiri bănești determinate în funcție de suprafața construită, materialele folosite și vechimea construcției la data pierderii posesiei. + 
Articolul 11Cuantumul despăgubirilor prevăzute la art. 10 se stabilește în conformitate cu prevederile cap. III „Criteriile și metodologia de evaluare a locuințelor, inclusiv a anexelor gospodărești aferente” și ale cap. IV „Criteriile și metodologia de evaluare a construcțiilor cu altă destinație decât cea de locuință și a anexelor gospodărești aferente” din Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România și Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 753/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 458 din 30 noiembrie 1998, cu modificările și completările ulterioare, care se aplică în mod corespunzător. + 
Articolul 12În suma totală a despăgubirilor pentru construcțiile cu destinația de locuințe, anexe gospodărești ori pentru alte utilități se cuprinde și valoarea terenurilor aferente construcțiilor, respectiv terenul de sub construcție și curtea, care se determină în conformitate cu dispozițiile prevăzute la art. 12 din Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România și Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 753/1998, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 13Terenurile intravilane libere de construcții se compensează ca teren aferent locuințelor, în conformitate cu dispozițiile prevăzute la art. 12.
 + 
Capitolul VOrganizarea și funcționarea comisiilor + 
Articolul 14(1)Aplicarea dispozițiilor Legii nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare, și a prezentelor norme metodologice se face de către comisiile constituite la instituția prefectului județului respectiv sau a municipiului București, în temeiul art. 6 alin. (1) și (2) din Legea nr. 9/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în conformitate cu prevederile art. 5 și 8 din Legea nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare.(2)Atribuțiile comisiilor prevăzute la alin. (1) sunt cele stabilite prin Legea nr. 9/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare, și prin normele metodologice adoptate în aplicarea acestora.
 + 
Articolul 15(1)Fiecare membru al comisiilor județene sau a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 beneficiază de indemnizație pentru fiecare ședință, calculată în raport cu numărul de ore al fiecărei ședințe și, respectiv, cu indemnizația brută stabilită în lei/oră. Indemnizația brută orară se determină prin aplicarea cotei de 20% asupra salariului de bază brut lunar stabilit pentru funcția de secretar general din ministere, raportată la numărul de ore lucrătoare aferent fiecărei luni.(2)La nivelul unei luni, indemnizația lunară care se acordă fiecărui membru al comisiei nu poate depăși limita prevăzută la art. 20 din Legea nr. 40/1991 cu privire la salarizarea Președintelui și Guvernului României, precum și a personalului Președinției, Guvernului și al celorlalte organe ale puterii executive, republicată, cu modificările ulterioare.(3)Indemnizațiile pentru membrii comisiilor județene sau a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 sunt plătite prin direcțiile generale ale finanțelor publice județene sau a municipiului București, din sumele prevăzute în bugetul Ministerului Finanțelor Publice la capitolul „Alte servicii publice generale”.(4)Membrii comisiilor au dreptul și la decontarea cheltuielilor de transport și cazare, precum și la o diurnă, în condițiile stabilite pentru salariații unităților bugetare, dacă se impun deplasări în alte localități decât cea în care domiciliază, în vederea desfășurării normale a activității comisiei.
 + 
Articolul 16(1)Pentru evaluarea terenurilor, construcțiilor cu destinația de locuințe, anexe gospodărești ori pentru alte utilități și a terenurilor aferente acestora, comisiile județene sau a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 desemnează una ori mai multe comisii tehnice de specialitate, după caz, formate din 3 membri, specialiști în expertizări de construcții sau evaluatori funciari, desemnați din cadrul instituțiilor publice, al serviciilor publice deconcentrate sau al consiliilor locale.(2)Consiliile locale, instituțiile publice sau serviciile publice deconcentrate sunt obligate să delege, la solicitarea comisiei județene sau a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, specialiști pentru efectuarea rapoartelor tehnice de evaluare a despăgubirilor.(3)Rezultatul evaluării se consemnează într-un raport tehnic de evaluare, semnat de toți membrii comisiei tehnice, care se înaintează comisiei județene sau a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003.(4)Comisiile tehnice de evaluare sunt obligate să întocmească, să redacteze și să înainteze cu maximă celeritate rapoartele tehnice de evaluare.(5)Fiecare membru al comisiei tehnice de evaluare beneficiază de o indemnizație calculată în raport cu numărul de ore aferente întocmirii fiecărui raport, stabilită în lei/oră, pe bază de deviz anexat la raportul tehnic de evaluare, aprobat de comisia județeană sau a municipiului București. Indemnizația brută orară se determină prin împărțirea sumei rezultate din aplicarea cotei de 20% asupra salariului de bază brut lunar pentru funcția de secretar general din ministere la numărul de ore lucrătoare aferente fiecărei luni.(6)Indemnizațiile prevăzute la alin. (5) se impozitează în conformitate cu reglementările în vigoare.(7)Indemnizațiile pentru membrii comisiilor tehnice sunt plătite prin direcțiile generale ale finanțelor publice județene sau a municipiului București, din sumele prevăzute în bugetul Ministerului Finanțelor Publice la capitolul "Alte servicii publice generale". + 
Articolul 17(1)Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 funcționează în cadrul Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică.(2)Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 este coordonat de un vicepreședinte al Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților, cu rang de subsecretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, care organizează, conduce și răspunde de activitatea acestui serviciu, denumit în continuare vicepreședinte.(3)În exercitarea atribuțiilor ce îi revin, vicepreședintele emite decizii și ordine.(4)Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 are următoarele atribuții:a)centralizează hotărârile primite de la comisiile județene și a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, întocmește documentele de plată a despăgubirilor stabilite potrivit Legii nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare, și propune vicepreședintelui plata despăgubirilor;b)propune vicepreședintelui soluționarea contestațiilor îndreptate împotriva hotărârilor comisiilor județene sau a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003. În caz de contestație, Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților solicită dosarul de la comisia județeană sau a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, care are obligația să transmită dosarul hotărârii contestate, în termen de cel mult 15 zile de la primirea solicitării;c)în vederea soluționării contestațiilor, solicită din oficiu, cu respectarea legii, acte și informații oricăror instituții publice din țară sau din străinătate, persoanelor fizice sau juridice;d)soluționează contestațiile prin emiterea unei decizii motivate a vicepreședintelui, care se comunică comisiilor județene sau a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, cât și solicitanților;e)verifică documentele de plată depuse de beneficiarii despăgubirilor potrivit legii și propune vicepreședintelui efectuarea plății despăgubirilor pe baza documentelor prezentate;f)asigură îndrumarea metodologică a comisiilor județene și a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003;g)propune vicepreședintelui avizarea hotărârilor de atribuire în natură a terenurilor, emise de comisiile județene sau a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, potrivit prevederilor art. 5. Avizarea se face prin decizie motivată;h)în situația în care constată încălcarea prevederilor Legii nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare, precum și a normelor metodologice adoptate în aplicarea sa, propune reanalizarea actelor administrative emise în aplicarea acestei legi de către comisiile județene sau a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003. Decizia motivată a vicepreședintelui se comunică comisiilor județene sau a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003. În baza raporturilor administrative ierarhice, vicepreședintele poate solicita comisiilor județene sau a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 revocarea actelor administrative emise, în situația în care constată încălcarea prevederilor legale în vigoare.(5)Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 din cadrul Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților este reprezentat în litigiile în care este parte prin Direcția pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, a Legii nr. 9/1998 și a Legii nr. 393/2006 din cadrul Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților.(6)Deciziile vicepreședintelui sunt supuse controlului judecătoresc conform prevederilor legale, putând fi atacate, în termen de 30 de zile de la comunicare, la secția de contencios administrativ a tribunalului în raza căruia domiciliază solicitantul.(la 30-01-2008,
Art. 17 a fost modificat de pct. 1 al articolului unic din HOTĂRÂREA nr. 57 din 16 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 30 ianuarie 2008.
)
 + 
Capitolul VIPlata despăgubirilor solicitate în baza Legii nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare + 
Articolul 18(1)Solicitarea plății se face pe bază de cerere scrisă, adresată către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților – Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 290/2003.(2)Cererea este însoțită de hotărârea comisiei județene sau a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, a Serviciului pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, în cazul contestațiilor, sau hotărârea judecătorească definitivă, învestită cu formulă executorie, după caz, precum și o copie de pe actul de identitate și dovada deschiderii unui cont la o bancă comercială sau la Casa de Economii și Consemnațiuni – C.E.C. – S.A.; dovada se face prin documentul ștampilat emis de bancă la deschiderea contului, cu specificarea codului IBAN și a sucursalei băncii.(3)În cazul în care există mai mulți beneficiari sau moștenitori, aceștia transmit, în afara documentelor prevăzute la alin. (2):a)procură notarială, în original, prin care toți beneficiarii împuternicesc pe unul dintre ei sau o terță persoană să primească plata întregii sume, împreună cu dovada prevăzută la alin. (2) privind contul persoanei desemnate; saub)act notarial, în original sau copie legalizată (certificat de moștenitor, contract de partaj voluntar), din care rezultă cotele în care vor fi împărțite despăgubirile între beneficiari.(4)Plata despăgubirilor bănești solicitate în baza Legii nr. 290/2003, cu modificările și completările ulterioare, se face prin Direcția economică din cadrul Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților.(la 30-01-2008,
Alin. (4) al art. 18 a fost modificat de pct. 2 al articolului unic din HOTĂRÂREA nr. 57 din 16 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 30 ianuarie 2008.
)
(5)Compensațiile bănești stabilite prin hotărârea comisiei județene ori a municipiului București pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, a Serviciului pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, în cazul contestațiilor, sau hotărârea judecătorească definitivă, învestită cu formulă executorie, după caz, se achită beneficiarilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație în bugetul de stat, astfel:a)integral, dacă cuantumul acestora nu depășește 50.000 lei;b)eșalonat în două tranșe, pe parcursul a 2 ani consecutivi, astfel: 60% în primul an și 40% în anul următor, dacă cuantumul despăgubirilor se încadrează între 50.001 lei și 100.000 lei;c)eșalonat în două tranșe, pe parcursul a 2 ani consecutivi, astfel: 40% în primul an și 60% în anul următor, dacă cuantumul compensațiilor depășește 100.001 lei.Alin. (5) al art. 18 a fost repus în vigoare ca urmare a admiterii excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor ORDONANȚEI DE URGENȚĂ nr. 10 din 27 februarie 2013, publicate în MONITORUL OFICIAL nr. 114 din 28 februarie 2013 prin DECIZIA CURȚII CONSTITUȚIONALE nr. 528 din 12 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 24 ianuarie 2014.Notă
Prin DECIZIA CURȚII CONSTITUȚIONALE nr. 528 din 12 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 24 ianuarie 2014 s-a admis excepția de neconstituționalitate privind dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 10/2013 pentru plata eșalonată a despăgubirilor stabilite potrivit dispozițiilor Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România și Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, ale Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensații cetățenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reținute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța, ca urmare a stării de război și a aplicării Tratatului de Pace între România și Puterile Aliate și Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, precum și ale Legii nr. 393/2006 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea fostului Regat al Sârbilor, Croaților și Slovenilor, în urma aplicării Protocolului privitor la câteva insule de pe Dunăre și la un schimb de comune între România și Iugoslavia, încheiat la Belgrad la 24 noiembrie 1923, și a Convenției dintre România și Regatul Sârbilor, Croaților și Slovenilor, relativă la regimul proprietăților situate în zona de frontieră, semnată la Belgrad la 5 iulie 1924, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 9/1998, Legii nr. 290/2003 și Legii nr. 393/2006, constatându-se că acestea sunt neconstituționale.
Conform art. 147 din CONSTITUȚIA ROMÂNIEI republicată în MONITORUL OFICIAL nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției. Pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept.
Prin urmare, în intervalul 24 ianuarie 2014 – 10 martie 2014, dispozițiile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 10/2013 se suspendă de drept, urmând să-și înceteze efectele juridice, începând cu data de 11 martie 2014.
(6)Suma achitată beneficiarilor în cea de-a doua tranșă se actualizează în raport cu indicele de creștere a prețurilor de consum din ultima lună pentru care acest indice a fost publicat de către Institutul Național de Statistică, față de luna decembrie a anului anterior.Alin. (6) al art. 18 a fost repus în vigoare ca urmare a admiterii excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor ORDONANȚEI DE URGENȚĂ nr. 10 din 27 februarie 2013, publicate în MONITORUL OFICIAL nr. 114 din 28 februarie 2013 prin DECIZIA CURȚII CONSTITUȚIONALE nr. 528 din 12 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 24 ianuarie 2014.Notă
Prin DECIZIA CURȚII CONSTITUȚIONALE nr. 528 din 12 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 24 ianuarie 2014 s-a admis excepția de neconstituționalitate privind dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 10/2013 pentru plata eșalonată a despăgubirilor stabilite potrivit dispozițiilor Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România și Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, ale Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensații cetățenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reținute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța, ca urmare a stării de război și a aplicării Tratatului de Pace între România și Puterile Aliate și Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, precum și ale Legii nr. 393/2006 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea fostului Regat al Sârbilor, Croaților și Slovenilor, în urma aplicării Protocolului privitor la câteva insule de pe Dunăre și la un schimb de comune între România și Iugoslavia, încheiat la Belgrad la 24 noiembrie 1923, și a Convenției dintre România și Regatul Sârbilor, Croaților și Slovenilor, relativă la regimul proprietăților situate în zona de frontieră, semnată la Belgrad la 5 iulie 1924, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 9/1998, Legii nr. 290/2003 și Legii nr. 393/2006, constatându-se că acestea sunt neconstituționale.
Conform art. 147 din CONSTITUȚIA ROMÂNIEI republicată în MONITORUL OFICIAL nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției. Pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept.
Prin urmare, în intervalul 24 ianuarie 2014 – 10 martie 2014, dispozițiile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 10/2013 se suspendă de drept, urmând să-și înceteze efectele juridice, începând cu data de 11 martie 2014.
––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x