NORME METODOLOGICE din 3 decembrie 2007

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE PENTRU SERVICIILE COMUNITARE DE UTILITATI PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 851 din 12 decembrie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 275 14/05/2008
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 03/12/2007
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 243 din 3 decembrie 2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 851 din 12 decembrie 2007.
 + 
Capitolul IScop + 
Articolul 1Prezentele norme metodologice de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane, bunuri ori mărfuri în regim de taxi au fost elaborate în conformitate cu prevederile art. 49 alin. (1) lit. d) și alin. (2) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 2Prezentele norme metodologice reglementează modul de calcul privind stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane, bunuri ori mărfuri în regim de taxi.
 + 
Capitolul IIDomeniul de aplicare + 
Articolul 3Serviciile de transport public local în regim de taxi fac parte din sfera serviciilor comunitare de utilitate publică, se desfășoară sub controlul, conducerea sau coordonarea autorităților administrației publice locale și se efectuează numai de către transportatorii autorizați de către autoritatea de autorizare din cadrul primăriei localității. + 
Articolul 4Transportul public local în regim de taxi este serviciul de transport public de persoane, bunuri sau mărfuri realizat contra cost, pe bază de bon client, și desfășurat în condițiile legii. + 
Articolul 5În baza prezentelor norme metodologice, tarifele pentru serviciile publice de transport public local de persoane, bunuri sau mărfuri în regim de taxi sunt supuse stabilirii, ajustării ori modificării de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale implicate, după caz.
 + 
Capitolul IIIDefiniții și abrevieri + 
Articolul 6Termenii folosiți în cadrul prezentelor norme metodologice au semnificațiile următoare:a)stabilire de tarife – operațiunea de analiză și calculație a tarifelor, potrivit prezentelor norme metodologice, prin care transportatorii autorizați/consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului București stabilesc, după caz, structura și nivelurile tarifelor;b)ajustare de tarife – activitatea de analiză și verificare a elementelor de cheltuieli componente ale tarifelor, desfășurată de transportatorii autorizați/consiliile locale sau de Consiliul General al Municipiului București, după caz, potrivit prezentelor norme metodologice, prin care se asigură corelarea nivelului tarifelor existente cu evoluția generală a prețurilor și tarifelor din economie;c)modificare de tarife – operațiunea de analiză a nivelului tarifelor actuale și a structurii acestora, potrivit prezentelor norme metodologice, aplicabilă de transportatorii autorizați/consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului București, după caz, în situațiile în care intervin schimbări majore în structura costurilor, care conduc la recalcularea tarifelor existente, creșterea acestora fiind mai mare decât evoluția indicelui prețurilor de consum față de perioada anterioară;d)taxi – autovehiculul din categoria autoturisme cu până la maximum 5 locuri, inclusiv locul conducătorului auto, sau autovehiculul de transport de mărfuri cu o masă maximă totală autorizată care nu depășește 3,5 tone, care, pe baza autorizației taxi, poate executa transport de persoane, de mărfuri sau de bunuri în regim de taxi;e)taximetru – dispozitivul, parte a aparatului de taxat, cuplat la un generator de semnale de distanță împreună cu care constituie un mijloc de măsurare. Taximetrul măsoară durata deplasării și staționării, calculează distanța parcursă, pe baza unui semnal produs de generatorul de semnale de distanță, calculează și afișează prețul de plată pentru o călătorie, pe baza distanței calculate și/sau a duratei măsurate a călătoriei, asigurând afișarea acestuia pe afișajul client în timpul desfășurării cursei;f)taximetrist – conducătorul auto atestat profesional să efectueze transport în regim de taxi;g)transportator – persoană fizică, asociația familială sau persoană juridică înregistrată la registrul comerțului pentru a desfășura activități de transport cu vehicule rutiere;h)transportator autorizat – transportatorul care deține autorizație de transport privind transportul în regim de taxi, eliberată de autoritatea de autorizare, în condițiile Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, cu modificările și completările ulterioare;i)tarif de pornire – tariful exprimat în lei, înregistrat automat de aparatul de taxat la începutul cursei, care apare pe afișajul client odată cu activarea dispozitivului de control din poziția de operare "Liber" în poziția de operare "Ocupat";j)tarif de staționare – tariful orar, exprimat în lei/oră, aplicat de taximetru pentru perioada cât taxiul a staționat la dispoziția clientului, la cererea acestuia, precum și pentru perioadele în care taxiul aflat în cursă s-a deplasat sub viteza de comutare;k)tarif de distanță – tariful exprimat în lei/km, care se stabilește în funcție de caracteristicile tehnice și de capacitatea de transport maximă autorizată ale autovehiculelor respective. În cazul taxiurilor pentru transportul persoanelor se va ține seama și de nivelul confortului oferit. Tariful de distanță, lei/km, poate fi stabilit pentru timp de zi și pentru timp de noapte. Tariful de distanță pe timp de noapte nu poate fi mai mic decât tariful de distanță pe timp de zi și nu va fi mai mare decât cu până la 50% din tariful de zi;l)tarif pentru încărcare/descărcare – tariful pentru operațiunile de încărcare/descărcare, mecanice sau manuale, și operațiunile de manipulare a bunurilor de către taximetriști sau de către manipulanți, angajați ai transportatorului autorizat;m)viteză de comutare – viteza limită cu care se deplasează taxiul, sub care aparatul de taxat comută automat tarifarea distanței parcurse cu tarifarea timpului consumat sau invers, după caz;n)dotări – stație radio de emisie-recepție și dispozitiv GPS de monitorizare;o)autoritatea administrației publice locale – consiliul local sau Consiliul General al Municipiului București;p)autoritatea de reglementare competentă – Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice – A.N.R.S.C.;q)P.M.Z. – parcursul mediu zilnic, exprimat în kilometri/zi, al autoturismului/autovehiculului stabilit de transportatorul autorizat/autoritatea administrației publice locale implicate, după caz;r)R.A.R. – Registrul Auto Român, organismul tehnic de specialitate desemnat de Ministerul Transporturilor ca autoritate competentă în domeniul vehiculelor rutiere, siguranței rutiere, protecției mediului înconjurător și asigurării calității.
 + 
Capitolul IVDispoziții generale + 
Articolul 7Prezentele norme metodologice au la bază următoarele acte normative de referință:a)Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006;b)Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007;c)Ordonanța de urgență a Guvernului privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale nr. 28/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare;d)Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 8(1)Tarifele utilizate de către transportatorii autorizați în executarea serviciilor de transport public local de persoane, bunuri sau mărfuri în regim de taxi se stabilesc, se ajustează sau se modifică cu respectarea prezentelor norme metodologice.(2)În cazul transportului public local de persoane în regim de taxi, se utilizează tariful simplu, respectiv următoarele tarife, după caz:a)tariful de pornire (lei);b)tariful de distanță (lei/km);c)tariful orar ( lei/oră).(3)În cazul transportului public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi, se utilizează tariful simplu, respectiv următoarele tarife:a)tariful de pornire (lei);b)tariful de distanță (lei/km);c)tariful orar (lei/oră);d)tariful suplimentar (lei).(4)În cazul transportului public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi cu autovehicule a căror masă maximă autorizată depășește o tonă, dacă s-a convenit în prealabil cu clientul că timpul de staționare a autovehiculului, la dispoziția sa, va fi de cel puțin de două ori mai mare decât timpul în circulație, se pot utiliza următoarele tarife:a)tariful dublu, tariful de distanță și tariful orar aplicate simultan (lei/oră-km);b)tariful suplimentar (lei).(5)Tariful suplimentar este tariful perceput pentru întreaga prestație de încărcare-descărcare mecanică sau manuală și operațiunile de manipulare a bunurilor sau mărfurilor, dacă aceasta s-a efectuat de către transportatorul autorizat prin taximetrist sau alte persoane angajate.
 + 
Articolul 9(1)În cazul transportului de persoane în regim de taxi, orice tarif de distanță utilizat de către transportatorii autorizați nu poate depăși tariful de distanță maximal.(2)Tariful de distanță maximal se aprobă prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliul General al Municipiului București, după caz, pe baza propunerii fundamentate de către transportatorii autorizați, în urma consultării asociațiilor profesionale reprezentative existente.
 + 
Articolul 10Tariful de distanță maximal aferent se fundamentează, cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice, pe baza fișei de fundamentare pe elementele de cheltuieli prezentate în anexa nr. 1. + 
Articolul 11(1)Tariful de distanță maximal se stabilește, se ajustează sau se modifică la cererea unor transportatori autorizați sau a unei asociații profesionale reprezentative adresată autorităților administrației publice locale implicate, pe baza următoarelor documente:a)cererea de stabilire, ajustare sau modificare, care conține, după caz: tarifele în vigoare, în cazul ajustării sau modificării, și tarifele solicitate, inclusiv TVA; justificarea propunerii de stabilire, ajustare sau modificare se face pe baza unui memoriu tehnico-economic, care prezintă oportunitatea fundamentării tarifelor datorată creșterii principalelor elemente de cheltuieli;b)fișele de fundamentare pentru stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifelor;c)alte date și informații necesare fundamentării tarifelor propuse.(2)Autoritățile administrației publice locale implicate pot solicita de la transportatorii autorizați sau de la asociațiile profesionale reprezentative informații pentru clarificarea unor aspecte din propunerile de stabilire, ajustare sau modificare a tarifului de distanță maximal.(3)Tarifele pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri se stabilesc, se ajustează ori se modifică cu respectarea alin. (1) și (2), în baza fișelor de fundamentare pe elementele de cheltuieli prezentate în anexele nr. 2 și 3, după caz.
 + 
Capitolul VTarifele pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi + 
Secţiunea 1Criteriile de determinare a tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi + 
Articolul 12Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi sunt următoarele:a)tariful de distanță, (lei/km), se stabilește în funcție de caracteristicile tehnice ale autovehiculului respectiv și de nivelul confortului oferit;b)tariful de distanță, (lei/km), poate fi stabilit pentru timp de zi și pentru timp de noapte, în condițiile prevăzute la art. 41 lit. e) din Legea nr. 38/2003, cu modificările și completările ulterioare. Tariful de noapte nu va fi mai mic decât tariful de zi, dar nu va fi mai mare decât cu până la 50% din tariful de zi;c)tariful transportului nu este condiționat de numărul persoanelor transportate;d)în cazul transportului de persoane în regim de taxi, nivelul tarifelor de distanță nu poate depăși tarifele maximale de distanță stabilite;e)la determinarea tarifului orar pentru fiecare taxi se va respecta ca raportul dintre tariful orar, exprimat în lei/oră, și tariful de distanță, exprimat în lei/km, să fie egal cu 10, care este valoarea limită a vitezei de comutare, exprimată în km/oră;f)tariful de pornire va fi egal cu tariful de distanță aplicat;g)procedura de stabilire a tarifelor pentru prestarea transportului public local de persoane în regim de taxi se precizează în contractele de atribuire a gestiunii delegate și trebuie să țină seama de următoarele reguli:1.tarifele încasate, respectiv tarifele de distanță, împreună cu tarifele orare, precum și cu tarifele de staționare trebuie să acopere sumele investite și cheltuielile curente realizate pentru prestarea serviciului, precum și o cotă de profit rezonabilă;2.tarifele se ajustează sau se modifică prin indexare cu indicele de creștere a prețurilor de consum, respectiv cu creșterea luată în calcul ce depășește acest indice, în baza tarifului de distanță maximal stabilit prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului București, după caz.h)respectarea nivelului tarifelor de distanță maximale pentru transportul public local de persoane în regim de taxi constituie unul dintre criteriile de atribuire a gestiunii delegate a serviciului. + 
Articolul 13(1)Autoritățile administrației publice locale implicate au competența de a stabili un nivel de tarif de distanță maximal unic.(2)Prin derogare de la prevederile alin. (1), nivelul maximal al tarifului pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se poate stabili diferențiat în funcție de capacitatea cilindrică a autoturismelor, după cum urmează:a)până la 1.200 cmc;b)între 1.201-2.000 cmc;c)peste 2.000 cmc. + 
Articolul 14La determinarea contravalorii prestației transportului public local de persoane în regim de taxi se aplică modul de calcul normal "S" – aplicarea tarifului simplu prin utilizarea tarifului orar (lei/oră), la rularea sub viteza de comutare, și a tarifului de distanță (lei/km), la rularea cu o viteză mai mare decât viteza de comutare + 
Articolul 15(1)La fundamentarea tarifelor maximale de distanță, potrivit art. 13 alin. (2), care vor fi practicate de către un transportator autorizat pentru serviciile de transport public local de persoane, se va ține cont de dotările standard și de cele opționale, de tipul autoturismului agreat de R.A.R., precum și de nivelul confortului oferit.(2)Tarifele pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se fundamentează fără includerea T.V.A. în cheltuielile materiale, aceasta urmând să fie aplicată la totalul cheltuielilor rezultate plus cota de profit rezonabilă.
 + 
Secţiunea a 2-aStabilirea, ajustarea sau modificarea tarifelor de distanță maximale pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi + 
Articolul 16(1)Tarifele de distanță maximale pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se stabilesc pe baza unei fundamentări realizate de către transportatorii autorizați, cu consultarea asociațiilor profesionale reprezentative, fiind aprobate prin hotărâri ale consiliilor locale sau ale Consiliului General al Municipiului București.(2)Fundamentarea tarifelor de distanță maximale pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se face, pe baza consumurilor normate de combustibili, de lubrifianți, a cheltuielilor de întreținere-reparații și cu piesele de schimb, a cheltuielilor cu munca vie, precum și pe baza celorlalte elemente de cheltuieli prevăzute în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 17(1)Stabilirea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se face potrivit formulelor:a)aplicarea tarifului simplu T(simplu) (lei), prin modul de calcul normal "S":T(simplu) = T(p) + [T(d) x P) + [T(stat/ora) x t(s)], unde:T(p) – tariful de pornire (lei);T(d) – tariful de distanță (lei/km);P – parcursul în kilometri pentru transportul respectiv (km);T(stat/ora) – tariful de staționare (orar) – (lei/oră);T(stat/ora) = 10 x T(d);t(s) – timpul consumat în staționare la dispoziția clientului;b)->tariful de pornire este egal cu tariful de distanță T(p) (lei);T(p) = T(d), unde:T(p) - tariful de pornire (lei);c)tariful de staționare T(stat/ora) (lei/ora):T(stat/ora) = 10 x T(d), unde:T(d) – tariful de distanță (lei/km);d)->tariful de distanță maximal pe timp de zi T(dzi max) (lei/km):

T(dzi max)-> ->=-> V(d) ──────,->P.M.Z. ->unde:->
T(dzi max) - tariful de distanță maximal pe timp de zi - (lei/km);V(d) - valoarea programată a activității de deplasare pentru efectuarea serviciului de transport public local de persoane în regim de taxi pe zi (lei/zi), care include și media profitului rezonabil;->P.M.Z. - kilometri efectuați în medie într-o zi - ( km);e)->tariful de distanță maximal pe timp de noapte [T(dnoapte max)] se determină în corelare cu tariful de distanță maximal de zi, în condițiile în care acesta nu poate fi mai mare decât cu până la 50% din tariful de distanță maximal de zi, dar nu inferior acestuia, conform relației:T(dzi max) (2)->Stabilirea tarifelor de distanță maximale la serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli:a)cheltuielile cu combustibilii și lubrifianții se determină avându-se în vedere prețurile de achiziție în vigoare și consumurile normate standard;b)->cheltuielile cu amortizarea se determină respectându-se reglementările legale în vigoare;c)cheltuielile cu întreținerea - reparațiile - piesele de schimb, anvelopele, acumulatori și alte cheltuieli se determină avându-se în vedere cele mai mici costuri de contractare servicii și prețuri de achiziție;d)->cheltuielile cu munca vie se fundamentează în funcție de legislația în vigoare, corelată cu principiul eficienței economice;e)>cheltuielile cu impozitele, autorizațiile și alte taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare. + 
Articolul 18(1)Tarifele de distanță maximale pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se pot ajusta periodic pe baza cererilor primite de la transportatorii autorizați sau de la asociațiile profesionale reprezentative, prin hotărâri ale consiliilor locale sau ale Consiliului General al Municipiului București, după caz, în baza creșterii indicelui prețurilor de consum față de nivelul existent la data precedentei ajustări.(2)Nivelul tarifului de distanță maximal pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se determină pe baza analizei situației economico-financiare a transportatorilor autorizați, precum și a influențelor reale primite în costuri, determinate de evoluția prețurilor pe economie.(3)Ajustarea tarifelor de distanță maximale pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se fundamentează potrivit anexei nr. 1. + 
Articolul 19(1)Ajustarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se face potrivit formulelor:a)aplicarea tarifului simplu ajustat T(simplu(1)) (lei), prin modul de calcul normal «S»:T(simplu(1)) = T(p(1)) + [T(d(1)) x P] + [T(stat/ora(1)) x t(s)], unde:T(p(1)) – tariful de pornire ajustat (lei);T(d(1)) – tariful de distanță ajustat (lei/km);P – parcursul în kilometri pentru transportul respectiv (km);T(stat/ora(1)) – tariful de staționare (orar)ajustat – (lei/oră);T(stat/ora(1)) = 10 x T(d(1));t(s) – timpul consumat în staționare la dispoziția clientului.b)->tariful de pornire ajustat este egal cu tariful de distanță ajustat T(p1))(lei);T(p(1)) = T(d(1)), unde:T(p(1)) - tariful de pornire ajustat (lei).c)tariful de staționare ajustat:T(stat/ora(1))(lei/ora):T(stat/ora(1)) = 10 x T(d(1)), unde:T(d(1)) – tariful de distanță ajustat – (lei/km).d)tariful de distanță maximal pe timp de zi ajustat T(dzi max(1)) (lei/km):T(dzi max(1)) = T(dzi max(0)) + Delta (t(dzi max)), unde:T(dzi max(1)) – tariful de distanță maximal pe timp de zi ajustat – lei/km;T(dzi max(0)) – tariful de distanță maximal pe timp de zi actual – lei/km;Delta(t(dzi max)) – creșterea tarifului de distanță maximal determinată de influențele reale primite în costuri:

Delta(t(dzi max)) = [Delta(ct) = Delta(ct) x r%]────────────────────────────,P.M.Z. unde:

Delta(ct) – creșterea cheltuielilor totale determinate de influențele reale primite în costuri;r% – cota de profit rezonabilă propusă de către transportatorii autorizați;P.M.Z. – kilometri efectuați în medie într-o zi – (km), în cazul ajustării P.M.Z. este egal cu cel luat în calcul la determinarea tarifului în vigoare;e)tariful de distanță maximal pe timp de noapte ajustat [T(dnoapte max(1))] se determină în corelare cu tariful de distanță maximal de zi ajustat, în condițiile în care acesta nu poate fi mai mare decât cu până la 50% din tariful de distanță maximal de zi ajustat, dar nu inferior acestuia, conform relației:T(dzi max(1)) (2)Ajustarea tarifelor de distanță maximale la serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli:a)cheltuielile cu combustibilii și lubrifianții se determină avându-se în vedere prețurile de achiziție în vigoare și consumurile normate standard, luându-se în calcul influența indicelui prețurilor de consum de la ultima avizare;b)cheltuielile cu amortizarea se determină respectându-se reglementările legale în vigoare;c)cheltuielile cu întreținerea – reparațiile – piesele de schimb, anvelopele, acumulatori și alte cheltuieli se determină avându-se în vedere cele mai mici costuri de contractare servicii și prețuri de achiziție, luându-se în calcul influența indicelui prețurilor de consum de la ultima avizare;d)cheltuielile cu munca vie se fundamentează în funcție de legislația în vigoare, corelată cu principiul eficienței economice;e)cheltuielile cu impozitele, autorizațiile și alte taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare. + 
Articolul 20(1)Tarifele de distanță maximale pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se pot modifica prin hotărâri ale consiliilor locale sau ale Consiliului General al Municipiului București, după caz, pe baza cererilor primite de la transportatorii autorizați sau de la asociațiile profesionale reprezentative, în cazurile care conduc la modificarea majoră a costurilor ori condițiilor de exploatare, care determină modificarea cheltuielilor cu o influență mai mare decât cea determinată de influența indicelui prețurilor de consum, pe o perioadă de 3 luni consecutive.(2)Modificarea tarifelor de distanță maximale pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se fundamentează potrivit anexei nr. 1.
 + 
Articolul 21(1)Modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se face potrivit formulelor:a)aplicarea tarifului simplu modificat T(simplu(1)) (lei), prin modul de calcul normal "S":T(simplu(1)) = T(p(1)) + [T(d(1)) x P] + [T(stat/ora(1)) x t(s)], unde:T(p(1)) – tariful de pornire modificat (lei);T(d(1)) – tariful de distanță modificat (lei/km);P – parcursul în kilometri pentru transportul respectiv (km);T(stat/ora(1)) – tariful de staționare (orar) modificat – (lei/oră);T(stat/ora(1)) = 10 x T(d(1));t(s) – timpul consumat în staționare la dispoziția clientului;b)->tariful de pornire modificat este egal cu tariful de distanță modificat T(p(1)) (lei);T(p(1)) = T(d(1)), unde:T(p(1)) - tariful de pornire modificat (lei).c)tariful de staționare modificat T(stat/ora(1)) (lei/ora):T(stat/ora(1)) = 10 x T(d(1)), unde:T(d(1)) – tariful de distanță modificat -(lei/km).d)->tariful de distanță maximal pe timp de zi modificat T(dzi max(1)) (lei/km):T(dzi max(1)) = T(dzi max(0)) + Delta(t(dzi max)), unde:T(dzi max(1)) - tariful de distanță maximal pe timp de zi modificat - lei/km);T(dzi max(0)) - tariful de distanță maximal pe timp de zi actual - (lei/km);->Delta(t(dzi max)) - creșterea tarifului de distanță maximal determinată de influențele reale primite în costuri;

->D(t(dzi max))-> =-> ([Delta(CM)+Delta(TIA)+Delta(CMV]+[Delta(CM)+Delta(TIA)+Delta(CMV)] x r%)->────────────────────────────────────────────────────────────────────────,P.M.Z. -> unde:->
Delta(CM) - creșterea cheltuielilor materiale ca urmare a influențelor reale primite în costuri;->Delta(TIA) - creșterea cheltuielilor cu impozitele, autorizațiile și alte taxe;Delta(CMV) - creșterea cheltuielilor cu munca vie;->r% - cota de profit rezonabilă propusă de către transportatorii autorizați;P.M.Z. - kilometri efectuați în medie într-o zi - (km), calculați pentru perioada trecută de la ultima modificare;->>
e)

tariful de distanță maximal pe timp de noapte modificat [T(dnoapte max(1))] se determină în corelare cu tariful de distanță maximal de zi modificat, în condițiile în care acesta nu poate fi mai mare decât cu până la 50% din tariful de distanță maximal de zi modificat, dar nu inferior acestuia, conform relației:T(dzi max(1)) (2)Modificarea tarifelor de distanță maximale la serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli:a)cheltuielile cu combustibilii și lubrifianții se determină avându-se în vedere prețurile de achiziție în vigoare și consumurile normate standard, luându-se în calcul modificarea acestora cu o influență mai mare decât cea a indicelui prețurilor de consum pe o perioadă de 3 luni consecutive;b)cheltuielile cu amortizarea se determină respectându-se reglementările legale în vigoare;c)cheltuielile cu întreținerea – reparațiile – piesele de schimb, anvelopele, acumulatori și alte cheltuieli se determină avându-se în vedere modificarea acestora cu o influență mai mare decât cea a indicelui prețurilor de consum pe o perioadă de 3 luni consecutive;d)cheltuielile cu munca vie se fundamentează în funcție de legislația în vigoare, corelată cu principiul eficienței economice;e)cheltuielile cu impozitele, autorizațiile și alte taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare. + 
Capitolul VITarifele pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi, pentru lucrările de încărcare/descărcare, mecanice ori manuale, și pentru operațiunile manuale aferente, efectuate de către transportatorii autorizați + 
Secţiunea 1Criteriile de determinare a tarifelor pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi, a tarifelor de încărcare/descărcare, mecanică ori manuală, și a celor pentru operațiunile manuale aferente + 
Articolul 22Tarifele pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi sunt următoarele:a)tariful de distanță, lei/km, se stabilește în funcție de caracteristicile tehnice și de capacitatea de transport maximă autorizată ale autovehiculelor respective;b)la determinarea tarifului orar se va respecta ca raportul dintre tariful orar, exprimat în lei/oră, și tariful de distanță, exprimat în lei/km, să fie egal cu 10, care este valoarea limită a vitezei de comutare, exprimată în km/oră;c)tariful de pornire va fi egal cu tariful de distanță aplicat;d)procedura de stabilire a tarifelor pentru prestarea serviciului de transport public local de bunuri sau mărfuri se precizează în contractele de atribuire a gestiunii delegate și trebuie să țină seama de următoarele reguli:1.tarifele încasate trebuie să acopere cel puțin sumele investite și cheltuielile curente realizate pentru prestarea serviciului, precum și o cotă de profit rezonabilă;2.tarifele se ajustează sau se modifică prin indexare cu indicele de creștere a prețurilor de consum, respectiv cu creșterea luată în calcul ce depășește acest indice. + 
Articolul 23(1)Tariful pentru încărcare/descărcare este compus din tariful pentru operațiunile de încărcare/descărcare, mecanice sau manuale, a bunurilor de către taximetriști ori de către manipulanți, angajați ai transportatorului autorizat.(2)Lucrările mecanizate de încărcare/descărcare trebuie să aibă un tarif prestabilit pe operațiune, iar tariful pentru operațiunile manuale se convine înainte de executare cu clientul, pe baza unui tarif orar prestabilit. Întregul preț al încărcării/descărcării și manipulării bunurilor, dacă acestea sunt executate de către angajații operatorului de transport, se regăsește în bonul client pe care acesta îl plătește la închiderea prestației.(3)Pentru lucrările de încărcare/descărcare, mecanice sau manuale, care durează sub o oră, respectiv mai mult ori mai puțin de 30 de minute, facturarea contravalorii lucrărilor se va face prin aplicarea unui tarif determinat în funcție de fracțiunile de timp lucrate. + 
Articolul 24La determinarea contravalorii prestației transportului public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se aplică de regulă modul de calcul normal "S" – aplicarea tarifului simplu prin utilizarea tarifului orar (lei/oră), la rularea sub viteza de comutare, și a tarifului de distanță (lei/km), la rularea cu o viteză mai mare decât viteza de comutare. + 
Articolul 25La determinarea contravalorii prestației transportului public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se poate aplica opțional modul de calcul normal "D" – aplicarea tarifului dublu prin utilizarea simultană a tarifului orar și a tarifului de distanță pentru autovehicule cu sarcină utilă maximă autorizată care depășește o tonă, pe tot parcursul călătoriei, numai cu acordul în prealabil al beneficiarului. + 
Articolul 26La fundamentarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi și a tarifelor de încărcare/descărcare, mecanică ori manuală, se va ține cont de dotările existente, de tipul autoturismului/ autovehiculului agreat de R.A.R., precum și de nivelul siguranței transportului. + 
Articolul 27Tarifele pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se fundamentează fără includerea TVA în cheltuielile materiale, aceasta urmând să fie aplicată la totalul cheltuielilor rezultate plus cota de profit rezonabilă.
 + 
Secţiunea a 2-aStabilirea, ajustarea sau modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi + 
Articolul 28(1)Tarifele pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se stabilesc de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale implicate, după caz.(2)Fundamentarea tarifelor de distanță pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se face de către transportatorii autorizați, pe baza consumurilor normate de combustibili, de lubrifianți, a cheltuielilor de întreținere-reparații și cu piesele de schimb, a cheltuielilor cu munca vie, precum și pe baza celorlalte elemente de cheltuieli prevăzute în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 29(1)Stabilirea tarifelor pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se face potrivit formulelor:a)aplicarea tarifului simplu T(simplu) (lei), prin modul de calcul normal "S":T(simplu) = T(p) + [T(d) x P]+[T(stat/ora) x t(s)], unde:T(p) – tariful de pornire (lei);T(d) – tariful de distanță (lei/km);P – parcursul în kilometri pentru transportul respectiv (km);T(stat/ora) – tariful de staționare(orar)-(lei/oră);T(stat/ora) = 10 x T(d);t(s) – timpul consumat în staționarea la dispoziția clientului;b)->aplicarea tarifului dublu T(dublu) (lei), prin modul de calcul normal "D", conform relațiilor prezentate la lit. b1) și b2), cu respectarea cumulativă a condițiilor:– tariful dublu se aplică numai când se convine cu clientul că timpul de staționare la dispoziția acestuia t(s) va fi de cel puțin de două ori mai mare decât timpul de circulație tc, pentru autovehiculele a căror masă maximă autorizată este mai mare de o tonă;– în tarifarea dublă se aplică simultan tariful de distanță și tariful de staționare (orar) pentru timpul cât autovehiculul se află în mișcare, la care se adaugă tariful orar pentru perioada cât autovehiculul este în staționare, și tariful de pornire T(p);b1)T(dublu = T(p) + (T(d)xP)+[T(stat/ora) x (t(c)+t(s))](lei), unde:T(p) - tarif de pornire (lei);->T(d) - tarif de distanță (lei/km);P - parcursul în kilometri pentru transportul respectiv (km);->T(stat/ora) - tariful de staționare(orar)-(lei/oră);T(stat/ora) = 10 x T(d);->t(c) - timpul în care este realizat parcursul P;t(s) - timpul consumat în staționare la dispoziția climatului.->b2)T(dublu) = T(simplu) + [T(stat/ora) x t(c)](lei), unde:T(simplu - tariful simplu (lei);->T(simplu = T(p) + [T(d) x P]+[T(stat/ora) x t(s)]c)->tariful de staționare T(stat/ora) (lei/ora);T(stat/ora) = 10 x T(d), unde:T(d) - tariful de distanță - (lei/km);d)tariful de pornire este egal cu tariful de distanță T(p) (lei);T(p) = T(d), unde:T(p) – tariful de pornire (lei).e)->tariful de distanță T(d) (lei/km):

T(d)-> ->=-> V(d) ──────,->P.M.Z. ->unde:->
T(d) - tariful de distanță pe timp de zi - (lei/km);V(d) - valoarea programată a activității de deplasare pentru efectuarea serviciului de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi pe zi (lei/zi), care include și media profitului rezonabil;->P.M.Z. - kilometri efectuați în medie într-o zi - (km).
(2)->Stabilirea tarifelor la serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli:a)cheltuielile cu combustibilii și lubrifianții se determină avându-se în vedere prețurile de achiziție în vigoare și consumurile normate standard;b)->cheltuielile cu amortizarea se determină respectându-se reglementările legale în vigoare;c)cheltuielile cu întreținerea - reparațiile - piesele de schimb, anvelopele, acumulatori și alte cheltuieli materiale se determină avându-se în vedere cele mai mici costuri de contractare servicii și prețuri de achiziție;d)->cheltuielile cu munca vie se fundamentează în funcție de legislația în vigoare, corelată cu principiul eficienței economice;e)>cheltuielile cu impozitele, autorizațiile și alte taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare.
 + 
Articolul 30(1)Tarifele pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se pot ajusta periodic de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale implicate, după caz, în baza creșterii indicelui prețurilor de consum față de nivelul existent la data precedentei ajustări.(2)Nivelurile de tarife pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se determină pe baza analizei situației economico-financiare a transportatorilor autorizați, precum și a influențelor reale primite în costuri, determinate de evoluția prețurilor pe economie.(3)Tarifele de distanță pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se fundamentează de către transportatorii autorizați, potrivit anexei nr. 2. + 
Articolul 31(1)Ajustarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se face potrivit formulelor:a)aplicarea tarifului simplu ajustat T(simplu(1)) (lei), prin modul de calcul normal "S":T(simplu(1)) = T(p(1)) + [T(d(1)) x P] + [T(stat/ora(1)) x t(s)], unde:T(p(1)) – tariful de pornire ajustat (lei);T(d(1)) – tariful de distanță ajustat (lei/km);P – parcursul în kilometri pentru transportul respectiv (km);T(stat/ora(1)) – tariful de staționare ajustare(orar)-(lei/oră);T(stat/ora(1)) = 10 x T(d(1));t(s) – timpul consumat în staționare la dispoziția clientuluib)->aplicarea tarifului dublu ajustat T(dublu(1)) (lei), prin modul de calcul normal "D", conform relațiilor prezentate la lit. b1) și b2), cu respectarea cumulativă a condițiilor:– tariful dublu ajustat se aplică numai când se convine cu clientul că timpul de staționare la dispoziția acestuia t(s) va fi de cel puțin de două ori mai mare decât timpul de circulație t(c), pentru autovehiculele a căror masă maximă autorizată este mai mare de o tonă;– în tarifarea dublă se aplică simultan tariful de distanță ajustat și tariful de staționare (orar) ajustat, pentru timpul cât autovehiculul se află în mișcare, la care se adaugă tariful orar ajustat, pentru perioada cât autovehiculul este în staționare, și tariful de pornire ajustat T(p(1));b1)T(dublu(1))=T(p(1))+(T(d(1)) x P)+[T(stat/ora(1)) x (t(c)+t(s))](lei), unde:T(p(1)) - tariful de pornire ajustat (lei);->T(d(1)) - tariful de distanță ajustat (lei/km);P - parcursul în kilometri pentru transportul respectiv (km);->T(stat/ora(1)) - tariful de staționare ajustat(orar)-(lei/oră);T(stat/ora(1)) = 10 x T(d(1));->t(c) - timpul în care este realizat parcursul P;t(s) - timpul consumat în staționare la dispoziția clientului.->b2)T(dublu(1)) = T(simplu(1))+[T(stat/ora(1)) x t(c)] (lei), unde:T(simplu(1)) - tariful simplu ajustat (lei);->T(simplu(1)) = T(p(1))+[T(d(1)) x P]+[T(stat/ora(1)) x t(s)]c)->tariful de staționare ajustat T(stat/ora(1)) (lei/ora);T(stat/ora(1)) = 10 x T(d(1)), unde:T(d(1)) - tariful de distanță ajustat-(lei/km);->d)tariful de pornire ajustat este egal cu tariful de distanță ajustat T(p(1))(lei);T(p(1)) = T(d(1)), unde:->T(p(1)) - tariful de pornire ajustat (lei).e)->tariful de distanță ajustat:T(d(1)) = T(d(0)) + Delta(t(d)), unde:T(d(1)) - tariful de distanță ajustat-(lei/km);->T(d(0)) - tariful de distanță actual-(lei/km);Delta(t(d)) - creșterea tarifului de distanță determinată de influențele reale primite în costuri.->
Delta(t(d))-> ->=-> [Delta(ct) + Delta(ct) x r%]────────────────────────────,->P.M.Z. ->unde:->
Delta(ct) - creșterea cheltuielilor totale determinate de influențele reale primite în costuri;r% - cota de profit rezonabilă propusă de transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale implicate, după caz;->P.M.Z. - kilometri efectuați în medie într-o zi - (km), în cazul ajustării P.M.Z. este egal cu cel luat în calcul la determinarea tarifului în vigoare.
(2)->Ajustarea tarifelor la serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli:a)cheltuielile cu combustibilii și lubrifianții se determină avându-se în vedere prețurile de achiziție în vigoare și consumurile normate standard, luându-se în calcul influența indicelui prețurilor de consum de la ultima avizare;b)->cheltuielile cu amortizarea se determină respectându-se reglementările legale în vigoare;c)cheltuielile cu întreținerea - reparațiile - piesele de schimb, anvelopele, acumulatori și alte cheltuieli materiale se determină avându-se în vedere cele mai mici costuri de contractare servicii și prețuri de achiziție, luându-se în calcul influența indicelui prețurilor de consum de la ultima avizare;d)->cheltuielile cu munca vie se fundamentează în funcție de legislația în vigoare, corelată cu principiul eficienței economice;e)>cheltuielile cu impozitele, autorizațiile și alte taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare.
 + 
Articolul 32(1)Tarifele pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se pot modifica de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale implicate, după caz, în situațiile care conduc la modificarea majoră a costurilor ori a condițiilor de exploatare, care determină modificarea cheltuielilor cu o influență mai mare decât cea determinată de influența indicelui prețurilor de consum, pe o perioadă de 3 luni consecutive.(2)Tarifele de distanță pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se fundamentează de către transportatorii autorizați, potrivit anexei nr. 2.
 + 
Articolul 33(1)Modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se face potrivit formulelor:a)aplicarea tarifului simplu modificat T(simplu(1))(lei), prin modul de calcul normal "S":T(simplu(1))=T(p(1))+[T(d(1)) x P]+[T(stat/ora(1)) x t(s)], unde:T(p(1)) – tariful de pornire modificat (lei);T(d(1)) – tariful de distanță modificat (lei/km);P – parcursul în kilometri pentru transportul respectiv(km)T(stat/ora(1)) – tariful de staționare modificat(orar)-(lei/oră);T(stat/ora(1)) = 10 x T(d(1));t(s) – timpul consumat în staționare la dispoziția clientului.b)->aplicarea tarifului dublu modificat T(dublu(1)) (lei), prin modul de calcul normal "D", conform relațiilor prezentate la lit. b1) și b2), cu respectarea cumulativă a condițiilor:– tariful dublu modificat se aplică numai când se convine cu clientul că timpul de staționare la dispoziția acestuia t(s) va fi de cel puțin de două ori mai mare decât timpul de circulație t(c), pentru autovehiculele a căror masă maximă autorizată este mai mare de o tonă;– în tarifarea dublă se aplică simultan tariful de distanță modificat și tariful de staționare (orar) modificat pentru timpul cât autovehiculul se află în mișcare, la care se adaugă tariful orar modificat pentru perioada cât autovehiculul este în staționare și tariful de pornire modificat T(p(1));b1)T(dublu(1)) = T(p(1))+(T(d(1))xP)+[T(stat/ora(1))x(t(c)+t(s))] (lei), unde:T(p(1)) - tariful de pornire modificat (lei;->T(d(1)) - tariful de distanță modificat (lei/km);P - parcursul în kilometri pentru transportul respectiv (km);->T(stat/ora(1)) - tariful de staționare modificat(orar)-(lei/oră);T(stat/ora(1)) = 10 x T(d(1));->t(c) - timpul în care este realizat parcursul P;T(s) - timpul consumat în staționare la dispoziția clientului.->b2)T(dublu(1))=T(simplu(1))+[T(stat/ora(1)) x (t(c)](lei), unde:T(simplu(1)) - tariful simplu ajustat (lei;->T(simplu(1))=T(p(1))+[T(d(1)) xP]+[T(stat/ora(1)) x t(s)]c)->tariful de staționare modificat T(stat/ora(1)) (lei/ora):T(stat/ora(1)) = 10 x T(d(1)), unde:T(d(1)) - tariful de distanță modificat-(lei/km);->d)tariful de pornire modificat este egal cu tariful de distanță modificat T(p(1)) (lei;T(p(1)) = T(d(1)), unde:->T(p(1)) - tariful de pornire modificat (lei).e)->tariful de distanță modificat:T(d(1)) = T(d(0)) + Delta(t(d)), unde:T(d(1)) - tariful de distanță modificat - (lei/km);->T(d(0)) - tariful de distanță actual-(lei/km);Delta(t(d)) - creșterea tarifului de distanță determinată de influențele reale primite în costuri.->
Delta(t(d))-> ->=-> ([Delta(CM)+Delta(TIA)+Delta(CMV)]+[Delta(CM)+Delta(TIA)+Delta(CMV] x r%) ─────────────────────────────────────────────────────────────────────────,->P.M.Z. ->unde:->
Delta(CM) - creșterea cheltuielilor materiale ca urmare a influențelor reale primite în costuri;Delta(TIA) - creșterea cheltuielilor cu impozitele, autorizațiile și alte taxe;->Delta(CMV) - creșterea cheltuielilor cu munca vie;r% - cota de profit rezonabilă propusă de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale, implicate, după caz;->P.M.Z. - kilometri efectuați în medie într-o zi - (km), calculați pentru perioada trecută de la ultima modificare
(2)->Modificarea tarifelor la serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli:a)cheltuielile cu combustibilii și lubrifianții se determină avându-se în vedere prețurile de achiziție în vigoare și consumurile normate standard, luându-se în calcul modificarea acestora cu o influență mai mare decât cea a indicelui prețurilor de consum pe o perioadă de 3 luni consecutive;b)->cheltuielile cu amortizarea se determină respectându-se reglementările legale în vigoare;c)cheltuielile cu întreținerea - reparațiile - piesele de schimb, anvelopele, acumulatori și alte cheltuieli materiale se determină avându-se în vedere modificarea acestora cu o influență mai mare decât cea a indicelui prețurilor de consum pe o perioadă de 3 luni consecutive;d)->cheltuielile cu munca vie se fundamentează în funcție de legislația în vigoare, corelată cu principiul eficienței economice;e)>cheltuielile cu impozitele, autorizațiile și alte taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare.
 + 
Secţiunea a 3-aTarifele de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi + 
Articolul 34(1)Tarifele de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, se stabilesc de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale implicate, după caz.(2)Fundamentarea tarifelor de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, se face de către transportatorii autorizați pe baza consumurilor normate de combustibili, de lubrifianți, a cheltuielilor de întreținere-reparații și cu piesele de schimb, a cheltuielilor cu munca vie, precum și a celorlalte elemente de cheltuieli prevăzute în anexa nr. 3, cheltuieli care au fost realizate direct pentru efectuarea operațiunilor de încărcare/descărcare.
 + 
Articolul 35(1)Stabilirea tarifelor de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, se face potrivit formulelor:a)tariful de încărcare/descărcare mecanică:

T(î/d mecanică) = V(î/d mecanică)───────────────,T(ore/zi) unde:

T(î/d mecanică) – tariful de încărcare/descărcare mecanică (tariful orar) – (lei/oră) ;V(î/d mecanică) – valoarea programată a activității de încărcare/descărcare mecanică de bunuri sau mărfuri, aferentă serviciului de transport public local în regim de taxi pe zi -(lei/zi);T(ore/zi) – timpul mediu efectiv lucrat într-o zi – (ore);b)tariful de încărcare/descărcare manuală:

T(î/d manuală) = V(î/d manuală) ───────────────,T(ore/zi) unde:

T(î/d manuală) – tariful de încărcare/descărcare manuală (tariful orar) – (lei/oră);V(î/d manuală) – valoarea programată a activității de încărcare/descărcare manuală de bunuri sau mărfuri, aferentă serviciului de transport public local în regim de taxi pe zi -(lei/zi);T(ore/zi) – timpul mediu efectiv lucrat într-o zi – (ore);(2)Stabilirea tarifelor de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, se face diferențiat în funcție de felul acestora și se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli, după caz:a)cheltuielile cu combustibilii și lubrifianții se determină avându-se în vedere prețurile de achiziție în vigoare și consumurile normate standard;b)cheltuielile cu amortizarea se determină respectându-se reglementările legale în vigoare;c)cheltuielile cu întreținerea – reparațiile – piesele de schimb, anvelopele, acumulatori și alte cheltuieli materiale, realizate cu instalațiile de încărcare-descărcare, se determină avându-se în vedere cele mai mici costuri de contractare servicii și prețuri de achiziție;d)cheltuielile cu munca vie se fundamentează în funcție de legislația în vigoare, corelată cu principiul eficienței economice;e)cheltuielile cu impozitele și alte taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare. + 
Articolul 36(1)Tarifele de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, se pot ajusta de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale implicate, după caz, în baza creșterii indicelui prețurilor de consum față de nivelul existent la data precedentei ajustări.(2)Nivelurile de tarife de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, se determină pe baza analizei situației economico-financiare a transportatorilor autorizați, precum și a influențelor reale primite în costuri, determinate de evoluția prețurilor pe economie.(3)Tarifele de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, se fundamentează de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale implicate, după caz, potrivit anexei nr. 3. + 
Articolul 37(1)Ajustarea tarifelor de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, se face potrivit formulelor:a)tariful de încărcare/descărcare mecanică (orar):T(î/d mecanică(1)) = T(î/d mecanică(0)) + Delta(î/d mecanică), unde:T(î/d mecanică(1)) – tariful de încărcare/descărcare mecanică ajustat – (lei/oră);T(î/d mecanică(0)) – tariful de încărcare/descărcare mecanică actual – (lei/oră);Delta(î/d mecanică) - creșterea tarifului de încărcare/descărcare mecanică.->

Delta(î/d mecanică)-> ->=-> [Delta(ct) + Delta(ct) x r%] ──────────────────────────── ,->T(ore/zi) ->unde:->
Delta(ct) - creșterea cheltuielilor totale determinate de influențele reale primite în costuri;r% - cota de profit rezonabilă propusă de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale implicate, după caz;->T(ore/zi) - timpul mediu efectiv lucrat într-o zi - (ore), în cazul ajustării T(ore/zi) este egal cu cel luat în calcul la determinarea tarifului în vigoare
b)->tariful de încărcare/descărcare manuală:T(î/d manuală(1)) = T(î/d manuală(0)) + Delta(î/d manuală), unde:T(î/d manuală(1)) - tariful de încărcare/descărcare manuală ajustat - (lei/oră);T(î/d manuală(0)) - tariful de încărcare/descărcare manuală actual -(lei/oră);->>Delta(î/d manuală) – creșterea tariful de încărcare/descărcare manuală

Delta(î/d manuală) = [Delta(ct) + Delta(ct) x r%]────────────────────────────,T(ore/zi) unde:

Delta(ct) – creșterea cheltuielilor totale determinate de influențele reale primite în costuri;r% – cota de profit rezonabilă propusă de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale implicate, după caz;T(ore/zi) – timpul mediu efectiv lucrat într-o zi – (ore), în cazul ajustării T(ore/zi) este egal cu cel luat în calcul la determinarea tarifului în vigoare(2)Ajustarea tarifelor de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, se face diferențiat în funcție de felul acestora și se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli, după caz:a)cheltuielile cu combustibilii și lubrifianții se determină avându-se în vedere prețurile de achiziție în vigoare și consumurile normate standard, luându-se în calcul influența indicelui prețurilor de consum de la ultima avizare;b)cheltuielile cu amortizarea se determină respectându-se reglementările legale în vigoare;c)cheltuielile cu întreținerea – reparațiile – piesele de schimb, anvelopele, acumulatori și alte cheltuieli materiale se determină avându-se în vedere cele mai mici costuri de contractare servicii și prețuri de achiziție, luându-se în calcul influența indicelui prețurilor de consum de la ultima avizare;d)cheltuielile cu munca vie se fundamentează în funcție de legislația în vigoare, corelată cu principiul eficienței economice;e)cheltuielile cu impozitele și alte taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare. + 
Articolul 38(1)Tarifele de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, se pot modifica de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale implicate, după caz, în situațiile care conduc la modificarea majoră a costurilor ori a condițiilor de exploatare, care determină modificarea cheltuielilor cu o influență mai mare decât cea determinată de influența indicelui prețurilor de consum, pe o perioadă de 3 luni consecutive.(2)Modificarea tarifelor de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, se fundamentează de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale implicate, după caz, potrivit anexei nr. 3.
 + 
Articolul 39(1)Modificarea tarifelor de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, se face potrivit formulelor:a)tariful de încărcare/descărcare mecanică:T(î/d mecanică(1)) = T(î/d mecanică(0)) + Delta(î/d mecanică), unde:T(î/d mecanică(1)) – tariful de încărcare/descărcare mecanică modificat – (lei/oră);T(î/d mecanică(0)) – tariful de încărcare/descărcare mecanică actual – (lei/oră);Delta(î/d mecanică) - creșterea tarifului de încărcare/descărcare mecanică->

Delta(î/d mecanică)-> ->=-> [(Delta(CM)+Delta(TIA)+Delta(CMV))+(Delta(CM)+Delta(TIA)+Delta(CMV) x r%]────────────────────────────────────────────────────────────────────────,->T(ore/zi) ->unde:->
Delta(CM) - creșterea cheltuielilor materiale ca urmare a influențelor reale primite în costuri;Delta(TIA) - creșterea cheltuielilor cu impozitele, autorizațiile și alte taxe;->Delta(CMV) - creșterea cheltuielilor cu munca vie;r% - cota de profit rezonabilă propusă de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale, după caz;->T(ore/zi) - timpul mediu efectiv lucrat într-o zi - (ore), calculat pentru perioada trecută de la ultima modificare
b)->tariful de încărcare/descărcare manuală:T(î/d manuală(1)) = T(î/d manuală(0) + Delta(î/d manuală, unde:T(î/d manuală(1)) - tariful de încărcare/descărcare manuală modificat - (lei/oră);T(î/d manuală(0) - tariful de încărcare/descărcare manuală actual - lei/oră;->>Delta(î/d manuală) – creșterea tarifului de încărcare/descărcare manuală

Delta(î/d manuală) = [(Delta(CM)+Delta(TIA)+Delta(CMV))+(Delta(CM)+Delta(TIA)+Delta(CMV) x r%]────────────────────────────────────────────────────────────────────────,T(ore/zi) unde:

Delta(CM) – creșterea cheltuielilor materiale ca urmare a influențelor reale primite în costuri;Delta(TIA) – creșterea cheltuielilor cu impozitele, autorizațiile și alte taxe;Delta(CMV) – creșterea cheltuielilor cu munca vie;r% – cota de profit rezonabilă propusă de către transportatorii autorizați/autoritățile administrației publice locale implicate, după caz;T(ore/zi) – timpul mediu efectiv lucrat într-o zi – (ore), calculat pentru perioada trecută de la ultima modificare(2)Modificarea tarifelor de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, se face diferențiat în funcție de felul acestora și se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli, după caz:a)cheltuielile cu combustibilii și lubrifianții se determină avându-se în vedere prețurile de achiziție în vigoare și consumurile normate standard, luându-se în calcul modificarea acestora cu o influență mai mare decât cea a indicelui prețurilor de consum pe o perioadă de 3 luni consecutive;b)cheltuielile cu amortizarea se determină respectându-se reglementările legale în vigoare;c)cheltuielile cu întreținerea – reparațiile – piesele de schimb, anvelopele, acumulatori și alte cheltuieli se determină avându-se în vedere modificarea acestora cu o influență mai mare decât cea a indicelui prețurilor de consum pe o perioadă de 3 luni consecutive;d)cheltuielile cu munca vie se fundamentează în funcție de legislația în vigoare, corelată cu principiul eficienței economice;e)cheltuielile cu impozitele și alte taxe se determină potrivit prevederilor legale în vigoare. + 
Articolul 40(1)Tarifele pentru operațiunile manuale de încărcare/descărcare, aferente serviciilor de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi, se convin înainte de executare cu clientul, pe baza nivelului tarifului orar prestabilit pentru operațiunile respective.(2)Întregul tarif al încărcării/descărcării bunurilor sau mărfurilor, dacă acestea sunt executate de către angajații operatorului de transport, se regăsește în bonul client pe care acesta îl plătește la închiderea prestației.
 + 
Capitolul VIIDispoziții finale + 
Articolul 41(1)În cadrul atribuțiilor de coordonare a activităților privind transportul în regim de taxi, autoritățile administrației publice locale implicate emit reglementări referitoare la nivelul tarifelor de distanță maximale, conform art. 13 lit. b) din Legea nr. 38/2003, cu modificările și completările ulterioare.(2)Autoritățile administrației publice locale implicate pot stabili tarife de distanță maximale pentru transportul public local de persoane în regim de taxi și pe baza unei analize de piață realizate luând în calcul cheltuielile efective înregistrate de mai mulți operatori.
 + 
Articolul 42Nivelul tarifului de distanță utilizat de către un transportator autorizat care efectuează transport public local de persoane în regim de taxi nu poate fi mai mic decât totalul cheltuielilor realizate în medie în ultimul an de activitate, fundamentate pe baza anexei nr. 1, și o cotă de profit rezonabilă. + 
Articolul 43Orice tarif privind transportul public local de persoane în regim de taxi se poate stabili, ajusta sau modifica de către autoritățile administrației publice locale implicate, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice. + 
Articolul 43^1(1)Administrațiile aeroporturilor vor stabili tarifele maximale pentru transportul persoanelor în regim de taxi între localitatea de autorizare și aeroporturile situate în afara acestora, potrivit prezentelor norme metodologice.(2)Lista cu tarifele practicate de taxiurile cu acces în locul de așteptare va fi semnată și ștampilată de administrația aeroportului pentru conformitate cu tarifele afișate în exterior și tarifele cu care operează aparatul de taxat.(la 23-05-2008,
Capitolul VII a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 275 din 14 mai 2008, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 392 din 23 mai 2008
)
 + 
Articolul 44Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
 + 
Anexa nr. 1la normele metodologice
STRUCTURA
pe elemente de cheltuieli pentru stabilirea/ajustarea sau modificarea
tarifului de distanță (pornire) pentru serviciul de transport public local de persoane în regim de taxi

Nr. crt. Elemente de cheltuieli Valori – lei –
Stabilire Ajustare Modificare
I. Cheltuieli materiale
Carburanți
Amortizare
Service auto (întreținere-reparații)
Schimb de ulei la autoturism/ autovehicul și de filtru
Piese de schimb
Amortizare anvelope
Amortizare acumulatori
Alte cheltuieli materiale, din care:
– casă fiscală de marcat
– casetă taxi
– stație emisie-recepție
– cheltuieli cu dispeceratul
– formulare fiscale
– instalație de gaz
– hârtie termică
– colante pentru taxi
– cheltuieli de întreținere a aspectului interior/exterior al autoturismului/autovehiculului
– cheltuieli aferente schimbării culorii autoturismului/ autovehiculului
– alte cheltuieli
II. Cheltuieli cu taxe/impozite și autorizații
Inspecția tehnică periodică
Asigurare de răspundere civilă auto obligatorie (sub efectul legii)
Asigurare casco pentru taxi
Asigurare pentru călători și bagaje
Verificare metrologică și buletin de instalare
Autorizație de transport
Autorizație de taxi
Agreare R.A.R.
Impozit autoturism/autovehicul
Impozit pe terenuri pentru parcare
Impozit pe clădiri
Taxă de mediu
Rovinietă
Alte cheltuieli cu taxe/impozite și autorizații
III. Cheltuieli cu munca vie
– Salarii
– C.A.S.
– Fond de șomaj
– F.N.A.S.
– Fond de accidente și boli profesionale
– C.C.I.A.S.S.
– Fond de garantare a creanțelor salariale
– Tichete de masă
– Alte cheltuieli cu munca vie, din care:
– școlarizare
– atestat
– contabilitate
– viză medicina muncii
– viză persoană desemnată
– alte cheltuieli
IV. Total cheltuieli (I+II+III)
V. Profit
VI. Venituri obținute din activitatea de transport în regim de taxi, aferente tarifului de distanță (pornire) (IV+V)
VII. Km/zi
VIII Tarif de distanță (pornire) – lei/km(VI/VII) *1) *2) *3)
IX. TVA 19 %
X. Tarif de distanță (pornire) – lei/km,inclusiv TVA (VIII+IX)

Notă
Notațiile de la poziția VIII. – coloanele: Stabilire, Ajustări, Modificări au următoarele semnificații :

*1) T(dzi max) = V(d) ──────P.M.Z.

*2) T(dzi max(1)) = T(dzi max(0)) + Delta(t(dzi max))*3) T(dzi max(1)) = T(dzi max(0)) + Delta(t(dzi max))NOTĂ: Structura va fi adaptată pe elementele de cheltuieli specifice fiecărui transportator autorizat.Tariful pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi se fundamentează fără includerea TVA în cheltuielile materiale, aceasta urmând să fie aplicată la totalul cheltuielilor rezultate plus cota de profit rezonabilă, cu excepția situațiilor în care transportatorul autorizat nu este plătitor de TVA.P.M.Z. – parcurs mediu zilnic exprimat în km/zi.Pentru ajustarea sau modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane în regim de taxi, în fișa de fundamentare se vor prezenta: situația actuală a cheltuielilor și a veniturilor, creșterile acestora (Detla) și situația cheltuielilor și a veniturilor propuse. + 
Anexa nr. 2la normele metodologice
STRUCTURA
pe elemente de cheltuieli pentru stabilirea/ajustarea sau modificarea tarifului de distanță (pornire)
pentru serviciul de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi

Nr. crt. Elemente de cheltuieli Valori – lei –
Stabilire Ajustare Modificare
I. Cheltuieli materiale
Carburanți
Amortizare
Service auto (întreținere- reparații)
Schimb de ulei la autoturism/ autovehicul și de filtru
Piese de schimb
Amortizare anvelope
Amortizare acumulatori
Alte cheltuieli materiale, din care:
– casă fiscală de marcat
– casetă taxi
– stație emisie recepție
– cheltuieli cu dispeceratul
– formulare fiscale
– instalație de gaz
– hârtie termică
– colante pentru taxi
– cheltuieli de întreținere a aspectului interior/exterior al autoturismului/autovehiculului
– cheltuieli aferente schimbării culorii autoturismului/ autovehiculului
– alte cheltuieli
II. Cheltuieli cu taxe/impozite și autorizații
Inspecția tehnică periodică
Asigurare de răspundere civilă auto obligatorie (sub efectul legii)
Asigurare casco pentru taxi
Asigurare pentru călători și bagaje
Verificare metrologică și buletinde instalare
Autorizație de transport
Autorizație de taxi
Agreare R.A.R.
Impozit pe autoturism/autovehicul
Impozit pe terenuri pentru parcare
Impozit pe clădiri
Taxă de mediu
Rovinietă
Alte cheltuieli cu taxe/impozite și autorizații
III. Cheltuieli cu munca vie
– Salarii
– C.A.S.
– Fond de șomaj
– F.N.A.S.
– Fond de accidente și boli profesionale
– C.C.I.A.S.S.
– Fond de garantare a creanțelor salariale
– Tichete de masă
– Alte cheltuieli cu munca vie, din care:
– școlarizare
– atestat
– contabilitate
– viză medicina muncii
– viză persoană desemnată
– alte cheltuieli
IV. Total cheltuieli (I+II+III)
V. Profit
VI. Venituri obținute din activitateade transport în regim de taxi, aferente tarifului de distanță (pornire) (IV+V)
VII. Km/zi
VIII Tarif de distanță (pornire)-lei/km(VI/VII) *1) *2) *3)
IX. TVA 19 %
X. Tarif de distanță (pornire)-lei/ km(inclusiv TVA) (VIII+IX)

Notă
Notațiile de la poziția VIII. – coloanele: Stabilire, Ajustări, Modificări au următoarele semnificații :*1)

T(d) = V(d) ──────P.M.Z.

*2) T(d(1)) = T(d(0)) + Delta(t(d))->*3) T(d(1)) = T(d(0)) + Delta(t(d))NOTĂ: Structura va fi adaptată pe elementele de cheltuieli specifice fiecărui transportator autorizat.Tariful pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi se fundamentează fără includerea TVA în cheltuielile materiale, aceasta urmând să fie aplicată la totalul cheltuielilor rezultate plus cota de profit rezonabilă, cu excepția situațiilor în care transportatorul autorizat nu este plătitor de TVA.->>P.M.Z. – parcurs mediu zilnic exprimat în km/zi.Pentru ajustarea sau modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi, în fișa de fundamentare se vor prezenta: situația actuală a cheltuielilor și a veniturilor, creșterile acestora (Delta) și situația cheltuielilor și a veniturilor propuse. + 
Anexa nr. 3la normele metodologice
STRUCTURA
pe elemente de cheltuieli pentru stabilirea/ajustarea sau modificarea
tarifului de încărcare/descărcare (orar), mecanică ori manuală,
pentru serviciile de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi

Nr. crt. Elemente de cheltuieli Valori – lei –
Stabilire Ajustare Modificare
I. Cheltuieli materiale
Carburanți
Amortizare
Service utilaj (întreținere- reparații)
Schimb de ulei și de filtru la utilaj
Piese de schimb
Amortizare anvelope
Amortizare acumulatori
Alte cheltuieli materiale, din care:
– materiale
– instalație de gaz
– colante pentru taxi
– cheltuieli de întreținere a utilajului
– alte cheltuieli
II. Cheltuieli cu taxe/impozite și autorizații
Inspecția tehnică periodică utilaj
Verificare metrologică
Autorizație pentru utilaj
Impozit pe utilaj
Taxă de mediu
Alte cheltuieli cu taxe/impozite și autorizații
III. Cheltuieli cu munca vie
– Salarii
– C.A.S.
– Fond de șomaj
– F.N.A.S.
– Fond de accidente și boli profesionale
– C.C.I.A.S.S.
– Fond de garantare a creanțelor salariale
– Tichete de masă
– Alte cheltuieli cu munca vie, din care:
– școlarizare
– atestat
– contabilitate
– viză medicina muncii
– cheltuieli aferente personalului manipulant
– alte cheltuieli
IV. Total cheltuieli pentru activitatea de transport în regimde taxi, aferente tarifului de încărcare/descărcare (orar) mecanică (I+II+III)
V. Total cheltuieli pentru activitatea de transport în regimde taxi, aferente tarifului de încărcare/descărcare (orar) manuală (III)
VI. Profit
VII. Venituri obținute din activitateade transport în regim de taxi, aferente tarifului de încărcare/ descărcare (orar) mecanică(IV+VI)
VIII Venituri obținute din activitatea de transport în regimde taxi, aferente tarifului de încărcare/descărcare (orar) manuală (V+VI)
IX. Ore/zi
X. Tarif de încărcare/descărcare mecanică (orar)-lei/oră (VII/IX) *1) *2) *3)
XI. Tarif de încărcare/descărcare manuală (orar)-lei/oră (VIII/IX) *1.1) *2.2) *3.3)
XII. TVA 19 %
XIII Tarif de încărcare/descărcare mecanică (orar) – lei/oră, inclusiv TVA (X+XII)
XIV. Tarif de încărcare/descărcare manuală (orar) – lei/oră, inclusiv TVA (XI+XII)

Notă Notațiile de la pozițiile X. și XI – coloanele: Stabilire, Ajustări, Modificări au următoarele semnificații :*1)

T(î/d mecanică) = V(î/d mecanică) ─────────────── T(ore/zi)

*2) T(î/d mecanică(1)) = T(î/d mecanică(0)) + Detla(î/d mecanică)->*3) T(î/d mecanică(1)) = T(î/d mecanică(0)) + Detla(î/d mecanică)*1.1)

->T(î/d manuală)-> =-> V(î/d manuală)->───────────── T(ore/zi) ->
>
*2.2) T(î/d manuală(1)) = T(î/d manuală(0)) + Detla(î/d manuală)*3.3) T(î/d manuală(1)) = T(î/d manuală(0)) + Detla(î/d manuală)
NOTĂ: Structura va fi adaptată pe elementele de cheltuieli specifice fiecărui transportator autorizat.În tariful de încărcare/descărcare manuală nu se vor include cheltuielile materiale și cheltuielile cu taxele, impozitele și autorizațiile, cu excepția cheltuielilor cu munca vie.Tariful de încărcare/descărcare, mecanică sau manuală, aferent serviciilor de transport public local de bunuri ori mărfuri în regim de taxi se fundamentează fără includerea TVA în cheltuielile materiale, aceasta urmând să fie aplicată la totalul cheltuielilor rezultate plus cota de profit rezonabilă, cu excepția situațiilor în care transportatorul autorizat nu este plătitor de TVA.P.M.Z. – parcurs mediu zilnic exprimat în km/zi.Pentru ajustarea sau modificarea tarifelor de încărcare/descărcare, mecanică ori manuală, aferente serviciilor de transport public local de bunuri sau mărfuri în regim de taxi, în fișa de fundamentare se vor prezenta: situația actuală a cheltuielilor și a veniturilor, creșterile acestora (Delta) și situația cheltuielilor și a veniturilor propuse.
->

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x