de aplicare a dispoziţiilor cap. VIII "Măsuri pentru facilitarea accesului la finanţarea acordată beneficiarilor din sectorul agricol şi alimentar" din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional(actualizate până la data de 7 septembrie 2012*)
–––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 7 septembrie 2012 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către: HOTĂRÂREA nr. 898 din 1 septembrie 2012.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor +
Articolul 1Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, din prevederile bugetare anuale, alocă fondurilor de garantare sumele necesare pentru garantarea finanţării capitalului de lucru acordat potrivit legii de către instituţiile finanţatoare fermierilor şi procesatorilor de produse. +
Articolul 2Ministerul Finanţelor Publice, pe baza cererii MADR, deschide credite din bugetul de stat la cap. 83.01 "Agricultură, Silvicultură, Piscicultură şi Vânătoare". Din creditele bugetare deschise, MADR alimentează conturile fondurilor de garantare înscrise în registrele Băncii Naţionale a României conform legii, pe baza unor eşalonări de plăţi (trimestriale) şi a justificării sumelor acordate în perioada precedentă sub formă de garanţii. +
Articolul 3Alocarea sumelor de către MADR se efectuează conform convenţiilor de lucru încheiate de acesta cu fondurile de garantare, în care se stabilesc obligaţiile părţilor şi normele de lucru. +
Articolul 4Sumele alocate şi dobânzile aferente acestora vor fi evidenţiate distinct în evidenţele contabile ale fondurilor de garantare, fiind considerate "împrumuturi subordonate" acordate pe durata derulării garanţiilor aferente creditelor angajate pentru finanţarea beneficiarilor prevăzuţi la art. 52 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional. +
Articolul 5Sumele primite de fondurile de garantare vor fi plasate la băncile comerciale care oferă cele mai sigure şi mai avantajoase condiţii, stabilite pe bază de concurs de oferte, cu participarea reprezentantului MADR, numit prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale. +
Articolul 6Sumele alocate şi virate fondurilor de garantare sunt utilizate, cu încadrarea în cerinţele Băncii Naţionale a României, pentru:–––-Partea introductivă a art. 6 a fost modificată de pct. 1 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 898 din 1 septembrie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 639 din 7 septembrie 2012.a) constituirea plafonului anual de garantare cu o expunere de până la 5 ori. Valoarea totală a garanţiilor care pot fi acordate în anul următor nu va putea depăşi de 5 ori suma primită şi dobânzile acumulate până la finele fiecărui an din care se vor deduce soldurile garanţiilor acordate deja de fondurile de garantare; … b) acordarea de garanţii de către fondurile de garantare, pe baza solicitărilor primite de la instituţiile finanţatoare, pentru fiecare finanţare acordată de către instituţiile finanţatoare beneficiarilor prevăzuţi la art. 52 din Legea nr. 329/2009. … Fondurile de garantare, la solicitarea instituţiilor finanţatoare, acordă garanţii care pot acoperi până la 80% din valoarea finanţării, diferenţa şi dobânda aferentă urmând a fi garantate de împrumutaţi.Valoarea maximă a unei garanţii acordate fiecărui beneficiar de către un fond de garantare pentru fiecare solicitare a instituţiei finanţatoare nu va depăşi echivalentul a 2,5 milioane euro, denominaţi în lei la cursul leu/euro de la data solicitării de garantare transmisă de instituţia finanţatoare.Suma garantată pe împrumutat, aferentă fiecărei finanţări, reprezintă suma maximă până la care fondurile de garantare răspund în cazul producerii riscului garantat, în limita garanţiei acordate prin contractul de garantare.Garanţiile se acordă în lei sau în valută, în funcţie de moneda în care a fost acordată finanţarea de către instituţia finanţatoare.Aprobarea garanţiei solicitate de instituţia finanţatoare are la bază documentaţia de credit aprobată de aceasta şi normele de lucru ale fondurilor de garantare aprobate de MADR;c) acoperirea riscului asumat de fondurile de garantare din garanţiile acordate în baza Legii nr. 329/2009 prin plata valorii garanţiei/soldului garanţiei, în cazul contractelor de garantare executate de finanţator pentru împrumutaţii care nu îşi îndeplinesc obligaţiile asumate prin contractele de finanţare. … Asumarea riscului de către fondurile de garantare se face proporţional pe măsura acordării şi rambursării creditului, potrivit graficului de eşalonare a creditului şi a efectuării plăţilor. Valoarea garanţiei se reduce cu suma ratelor rambursate de către beneficiarul de credit, proporţional cu procentul de garantare prevăzut în contractele de garantare încheiate între instituţiile finanţatoare şi fondurile de garantare.Soldul garanţiei reprezintă soldul creditului la care se aplică procentul de garantare prevăzut în contractul de garantare.Riscul garantat asumat de fondurile de garantare constă în plata de către acestea a valorii garanţiei (soldul garanţiei) la momentul declanşării procedurii de executare a debitorilor. +
Articolul 6^1(1) Dobânzile încasate prin plasarea sumelor alocate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale vor fi utilizate de fondurile de garantare potrivit prevederilor art. 50 şi ale art. 51 alin. (3) din Legea nr. 329/2009 … , cu modificările şi completările ulterioare.(2) În situaţia prevăzută la art. 55 din Legea nr. 329/2009 … , cu modificările şi completările ulterioare, pentru reîntregirea sumelor alocate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, afectate prin plata garanţiilor executate, fondurile de garantare vor solicita Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în termen de maximum 15 zile de la data efectuării plăţii, sumele necesare, urmând ca în termen de maximum 30 de zile de la solicitare acesta să efectueze virarea sumelor respective.–––-Art. 6^1 a fost introdus de pct. 2 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 898 din 1 septembrie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 639 din 7 septembrie 2012. +
Articolul 7Sumele rezultate după executarea de către creditori a celorlalte garanţii constituite de împrumutat din care se deduc cheltuielile aferente creditului (dobânzi, comisioane şi cheltuieli ocazionate de recuperarea creanţei) vor diminua, proporţional cu procentul de garantare, pierderile plătite de fondul de garantare şi cele suportate de instituţia finanţatoare. În acest scop, fondurile de garantare mandatează instituţiile financiare să constituie garanţii ale împrumutatului, atât în favoarea acestora, cât şi a fondurilor de garantare, în calitate de cocreditori. +
Articolul 8Executarea garanţiilor împrumutatului se face în condiţiile legii de către instituţia finanţatoare creditoare. Valoarea netă a creanţelor recuperate din executarea garanţiilor constituite de debitor va reduce proporţional pierderile suportate de către creditor şi garant. +
Articolul 9Sumele încasate conform art. 7 reîntregesc fondurile alocate fondurilor de garantare de către MADR. +
Articolul 10Primele de garantare minime pentru garanţiile acordate de fondurile de garantare, în conformitate cu prevederile pct. 3.3 din Comunicarea Comisiei C155/02/2008 cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanţii, sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice. +
Articolul 11Fondurile de garantare practică şi încasează pentru fiecare beneficiar cel puţin nivelul primelor de garantare minime prevăzute în anexă, în funcţie de ratingul atribuit împrumutatului de instituţia finanţatoare creditoare în conformitate cu normele interne şi corelat cu prevederile Comunicării Comisiei C155/02/2008. +
Articolul 12Pentru întreprinderile nou-înfiinţate sau care nu au beneficiat de credite ori nu au un rating care are la bază evaluarea bilanţului, în conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei C155/02/2008, prima de referinţă este stabilită la nivelul de 3,8%. O întreprindere este considerată nou-înfiinţată dacă este înfiinţată în anul depunerii cererii de finanţare sau dacă nu a înregistrat activitate până în momentul depunerii acesteia, dar nu mai mult de 3 ani fiscali. +
Articolul 13În situaţia în care la sfârşitul anului un beneficiar este încadrat de către instituţia finanţatoare într-o categorie de rating pentru care nu se pot acorda garanţii, fondurile de garantare vor percepe în anul următor nivelul maxim al primei de garantare prevăzute în anexă. +
Articolul 14Sumele disponibilizate ca urmare a rambursării creditelor garantate de fondurile de garantare vor fi reutilizate de către fondurile de garantare cu aprobarea MADR în scopul acordării de garanţii în continuare. +
Anexa ─────la normele metodologice───────────────────────PRIMELE DE GARANTARE MINIMEpentru garanţiile acordate de fondurile de garantare┌──────────────────────────────────┬───────────────────────────────────┬───────┐│ Calitatea creditului │ Rating │Prima ││ ├─────────────────┬───────┬─────────┤anuală ││ │Standard Poor's│ Fitch │Moody's │minimă │├──────────────────────────────────┼─────────────────┼───────┼─────────┼───────┤│Calitate maximă │ AAA │ AAA │ Aaa │ 0,4 % │├──────────────────────────────────┼─────────────────┼───────┼─────────┼───────┤│Capacitate foarte mare de plată │ AA+ │ AA+ │ Aa 1 │ ││ │ AA │ AA │ Aa 2 │ 0,4 % ││ │ AA- │ AA- │ Aa 3 │ │├──────────────────────────────────┼─────────────────┼───────┼─────────┼───────┤│Capacitate mare de plată │ A+ │ A+ │ A 1 │ ││ │ A │ A │ A 2 │ 0,55 %││ │ A- │ A- │ A 3 │ │├──────────────────────────────────┼─────────────────┼───────┼─────────┼───────┤│Capacitate corespunzătoare de │ BBB+ │ BBB+ │ Baa 1 │ ││plată │ BBB │ BBB │ Baa 2 │ 0,8 % ││ │ BBB- │ BBB- │ Baa 3 │ │├──────────────────────────────────┼─────────────────┼───────┼─────────┼───────┤│Capacitate de plată vulnerabilă la│ BB+ │ BB+ │ Ba 1 │ ││condiţii adverse │ BB │ BB │ Ba 2 │ 2,0 % │├──────────────────────────────────┼─────────────────┼───────┼─────────┼───────┤│Capacitatea de plată poate fi grav│ BB- │ BB- │ Ba 3 │ ││afectată de condiţii adverse. │ B+ │ B+ │ B 1 │ 3,8 % ││ ├─────────────────┼───────┼─────────┼───────┤│ │ B │ B │ B 2 │ ││ │ B- │ B- │ B 3 │ 6,3 % │├──────────────────────────────────┼─────────────────┼───────┼─────────┼───────┤│Capacitatea de plată depinde de │ CCC+ │ CCC+ │ Caa 1 │Nu se ││existenţa unor condiţii favorabile│ CCC │ CCC │ Caa 2 │pot ││durabile. │ CCC- │ CCC- │ Caa 3 │acorda ││ │ CC │ CCC │ │garan- ││ │ │ │ │ţii. │├──────────────────────────────────┼─────────────────┼───────┼─────────┼───────┤│Incapacitate de plată sau în │ SD │ DDD │ │Nu se ││pragul incapacităţii de plată │ D │ DD │ Ca │pot ││ │ │ D │ C │acorda ││ │ │ │ │garan- ││ │ │ │ │ţii. │└──────────────────────────────────┴─────────────────┴───────┴─────────┴───────┘____________