NORME METODOLOGICE din 28 iunie 2000

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 370 din 9 iulie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOG 13 28/01/1999
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 4
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 6
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 8
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 9
ActulREFERIRE LALEGE 32 12/11/1968
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 934 28/06/2000

de aplicare unitară a procedurii de soluţionare a obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor privind impozitele, taxele, alte venituri bugetare şi fonduri speciale



1. Referitor la art. 1 din Legea nr. 105/1997, denumita în continuare lege:1.1. Fac obiectul căilor administrative de atac, prevăzute la art. 1 alin. 1 din lege, măsurile luate de organele Ministerului Finanţelor, în cadrul competentelor legale, privind impozitele, taxele, contribuţiile la fondurile speciale, amenzile aferente acestora, majorările de întârziere, penalităţile, măsurile privind recuperarea prejudiciului, în situaţia în care persoana juridică nu îşi însuşeşte procesul-verbal.1.2. Plângerile privind amenzile contravenţionale, confiscarile şi celelalte măsuri complementare aplicate de organele Ministerului Finanţelor, care nu sunt aferente impozitelor, taxelor, contribuţiilor la fondurile speciale, urmează procedura prevăzută de Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificările ulterioare.1.3. În cazul în care obiectiunile, contestaţiile sau plângerile sunt astfel formulate încât au şi alt caracter pe lângă cel de cale administrativă de atac, pentru aceste aspecte cererea se va inainta organelor competente de către organul investit cu soluţionarea caii administrative de atac, după soluţionarea acesteia.2. Referitor la art. 2 din lege:2.1. Obiectiunile petentului se depun în termenul şi la organul prevăzute la art. 2 alin. 1 din lege şi nu pot avea ca obiect decât măsuri şi sume înscrise în procesul-verbal sau în actul organului cu atribuţii de control sau de impunere.2.2. Obiectiunile vor fi însoţite în mod obligatoriu de copia certificată pe propria răspundere de pe actul de control sau de impunere şi anexele la acesta, asupra căruia se depun obiectiunile, precum şi de orice documente pe care petentul le considera necesare în susţinerea cauzei.2.3. Obiectiunile şi documentele depuse în susţinerea cauzei vor fi analizate de organele de soluţionare, pe baza datelor înscrise în procesul-verbal şi a documentelor anexate, iar în fundamentare se vor invoca şi se vor enunta actele normative şi articolele acestora în vigoare la data producerii situaţiei şi în perioada supusă controlului, pe baza cărora se formulează răspunsul la obiecţiuni, pentru fiecare capăt de cerere, care va fi comunicat prin hotărâre.2.4. Obiectiunile, documentele depuse în susţinerea acestora, copia de pe procesul-verbal împotriva căruia s-au formulat obiectiunile şi copiile de pe anexele la acestea, precum şi celelalte documente avute în vedere la soluţionarea obiectiunilor, hotărârea, precum şi dovada comunicării hotărârii (confirmarea de primire a acesteia) formează dosarul obiectiunilor, care se va numerota şi se va lega, cu certificarea numărului de pagini şi a numelui persoanei care le-a indosariat.2.5. Organele de soluţionare a obiectiunilor vor păstra în copie dosarul obiectiunilor, la care se vor anexa şi soluţiile date de celelalte organe de soluţionare, investite potrivit competentei.3. Referitor la art. 3 din lege:3.1. Contestaţia se depune la organul care a emis hotărârea care este atacată, în termenul prevăzut la art. 3 din lege, astfel cum a fost modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 13/1999.În urma verificării modului de respectare a procedurii de contestare se va întocmi referatul cuprinzând propunerile de soluţionare. Dacă după verificarea îndeplinirii procedurii de contestare se constata neîndeplinirea condiţiilor de procedura, referatul va cuprinde referiri la acestea, cu propuneri de soluţionare referitoare la taxa de timbru, termen, calitate procesuala, capete de cerere, obiect.Dacă contestaţia îndeplineşte condiţiile de procedura, referatul nu va mai cuprinde propuneri pentru soluţionarea pe fond a contestaţiei atâta timp cat hotărârea este motivată şi organul de soluţionare a obiectiunilor îşi menţine punctul de vedere exprimat în hotărâre, iar petentul nu aduce argumente noi.3.2. Dosarul obiectiunilor, însoţit de contestaţia petentului, documentul original de plată a taxei de timbru, precum şi referatul cuprinzând propunerile de soluţionare ale organului de control, întocmit conform pct. 3.1, se remit spre soluţionare, în termen de 5 zile de la înregistrarea contestaţiei, direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în a carei raza teritorială îşi are sediul sau domiciliul, după caz, petentul.Dosarul obiectiunilor, contestaţia petentului, documentul de plată a taxei de timbru, nota de constatare încheiată de organul de soluţionare a contestaţiei împreună cu reprezentantul organului care a emis hotărârea atacată, dacă este cazul, celelalte documente analizate la emiterea dispoziţiei de organul care a soluţionat contestaţia, dispoziţia privind soluţionarea contestaţiei şi confirmarea de primire a acesteia formează dosarul contestaţiei, care se numeroteaza, se leagă şi se arhiveaza în ordinea cronologică a numerelor de înregistrare.4. Referitor la art. 4 din lege:4.1. Împotriva dispoziţiei date de directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, petentul se poate adresa cu plângere Ministerului Finanţelor în termenul prevăzut la art. 4 din lege.5. Referitor la art. 5 din lege:5.1. Plângerea împreună cu documentul original de plată a taxei de timbru, prevăzut la art. 6 din lege, se depun la organul care a emis dispoziţia atacată.5.2. În urma verificării îndeplinirii procedurii se întocmeşte referatul cuprinzând propunerile de soluţionare. În condiţiile în care plângerea nu este depusa în termen, nu este achitată taxa de timbru, semnatarul ei nu este subiectul măsurilor dispuse de organul de control sau de impunere, nu conţine aceleaşi capete de cerere faţă de contestaţie sau sumele şi măsurile contestate nu fac obiectul actului de control sau de impunere, referatul va cuprinde referiri la acestea (termen, taxa de timbru, calitate procesuala, capete de cerere, obiect), cu propuneri de soluţionare referitoare la condiţiile de procedura. Dacă plângerea îndeplineşte aceste condiţii de procedura, referatul nu va mai cuprinde propuneri pentru soluţionarea pe fond a plângerii, atât timp cat dispoziţia este motivată şi organul de soluţionare a contestaţiei îşi menţine punctul de vedere exprimat în dispoziţie, iar petentul nu aduce argumente noi.5.3. Dosarul contestaţiei, plângerea petentului, documentul original de plată a taxei de timbru , precum şi referatul cuprinzând propunerile de soluţionare ale organului care a soluţionat contestaţia, întocmit conform pct. 5.2, se remit spre soluţionare, în termen de 5 zile de la înregistrarea plângerii, Ministerului Finanţelor.5.4. Organele de soluţionare a contestaţiei vor păstra în copie dosarul contestaţiei, la care vor anexa şi soluţiile date de celelalte organe de soluţionare investite potrivit competentei.5.5. Plângerile aflate în competenţa de soluţionare a Ministerului Finanţelor, având ca obiect sume mai mari de 100 milioane lei, se vor soluţiona prin decizie a Comisiei centrale pentru soluţionarea plangerilor din cadrul Ministerului Finanţelor.5.6. Comisia centrala pentru soluţionarea plangerilor este alcătuită din directorul general al direcţiei generale din cadrul Ministerului Finanţelor, competenţa să soluţioneze plângerile, sau inlocuitorul acestuia, din şefii serviciilor din cadrul acestei direcţii generale ori înlocuitorii acestora, din consilierul juridic din cadrul direcţiei generale sau inlocuitorul acestuia şi din inspectorul de specialitate din cadrul direcţiei generale, căruia i-a fost repartizata plângerea spre soluţionare.5.7. În situaţia în care membrii comisiei au opinii divergenţe privind modul de soluţionare a cauzei decizia de soluţionare se ia de către preşedintele comisiei.5.8. În acest caz exemplarele nr. 1 şi 2 şi, în unele cazuri, exemplarul al 3-lea al deciziei de soluţionare, care se trimit petentului şi direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi, în unele cazuri, şi organului de control, se vor semna numai de către preşedintele comisiei, iar pe celelalte doua exemplare, dintre care unul rămâne la dosarul cauzei şi unul se indosariaza la dosarul deciziilor, se vor retine, în josul deciziei, opiniile divergenţe ale membrilor comisiei, ca opinii separate care trebuie să fie motivate.Exemplarul al 3-lea al deciziei de soluţionare se va trimite în toate cazurile organului de control, dacă acesta face parte din centrala Ministerului Finanţelor.6. Referitor la art. 6 din lege:6.1. În obiecţiuni, contestaţii sau plângeri, după caz, se va specifică cuantumul sumei pentru care s-a declansat procedura administrativă de atac.Contestaţia şi plângerea vor fi însoţite de documentul original de plată a taxei de timbru, care se va depune o dată cu acestea.6.2. Organele care soluţionează contestaţiile sau plângerile, după caz, au obligaţia de a menţiona pe versoul documentului original de plată a taxei de timbru data primirii lui şi numărul contestaţiei sau al plângerii la care este anexat. Când taxa de timbru se achită prin aplicare de timbre mobile, acestea se vor anula conform normelor legale în vigoare.6.3. Documentul prin care se constata achitarea taxelor de timbru rămâne la dosarul cauzei.6.4. La primirea contestaţiilor sau a plangerilor organele competente vor verifica îndeplinirea procedurii de timbrare, iar în cazul cererilor la care lipsesc dovezile achitării taxei de timbru legale sau dacă sumele achitate în contul acestei taxe sunt inferioare celor datorate, organele care le primesc vor înştiinţa petentii despre obligaţia timbrarii sau completării ei, dându-li-se acestora un termen pentru conformare de la primirea înştiinţării (la dosarul cauzei anexându-se confirmarea de primire de către petent a înştiinţării de plată), cu menţiunea ca nedepunerea documentului original de plată în cuantumul legal atrage anularea contestaţiei/plângerii ca netimbrata sau ca insuficient timbrata. În acelaşi mod se va proceda şi în cazul în care petentii nu specifică cuantumul sumei contestate sau asupra căreia au formulat plângere.În cazul în care petitionarii contesta prin căile administrative de atac doar impozitele, taxele, deci debitul principal, achitand taxa de timbru aferentă acestora, fără a contesta şi majorările de întârziere stabilite în sarcina acestora prin actele de control sau de impunere încheiate, la primirea contestaţiei sau a plângerii organele competente vor înştiinţa petitionarii, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, despre obligativitatea achitării diferenţei de taxa de timbru asupra majorărilor de întârziere, sub sancţiunea anulării caii administrative de atac ca insuficient timbrata.7. Referitor la art. 8 din lege:7.1. În situaţia în care la soluţionarea contestaţiilor şi/sau a plangerilor, după caz, se constata neaplicarea sau aplicarea gresita a prevederilor legale de către organele de control, în sensul stabilirii unor diferenţe de impozite, taxe, contribuţii la fondurile speciale, amenzi, majorări de întârziere mai mici decât prevederile legale, organele de soluţionare vor sesiza în scris conducerea direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz.7.2. În cazul în care cu ocazia soluţionării cauzei se constată că fundamentarea sumelor ce fac obiectul acesteia nu a fost clarificata prin procesul-verbal de verificare contestat, organul de soluţionare poate dispune efectuarea de controale incrucisate pentru lămurirea aspectelor.7.3. Organele de soluţionare a obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor vor analiza strict constatările din actele de control sau de impunere faţă de susţinerile şi argumentele petitionarilor, neputând extinde cadrul procesual.8. Referitor la art. 9 din lege:8.1. Dosarele cauzelor împreună cu confirmarea de primire de către petent a deciziei Ministerului Finanţelor vor fi transmise într-un singur exemplar instanţei judecătoreşti competente, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, şi într-un exemplar Direcţiei generale juridic şi contencios, în situaţia introducerii acţiunii în instanţa.9. Dispoziţii comune:9.1. Obiectiunile, contestaţiile sau plângerile se formulează în scris, se semnează de reprezentantul legal sau de împuternicitul acestuia, după caz, şi se depun la organul al cărui act se ataca.În cazul persoanelor juridice este obligatoriu ca semnatura reprezentantului legal să fie confirmată cu ştampila.Calitatea de reprezentant legal se dovedeşte prin:– copia de pe actele de constituire (cu modificările ulterioare), certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, în cazul persoanelor juridice;– copia de pe autorizaţia de funcţionare şi copia de pe actul de identitate, în cazul persoanelor fizice independente şi al asociaţiilor familiale care desfăşoară activitate autorizata, potrivit legii;– copia de pe actul de identitate;– alte documente din care să rezulte proprietarul bunului;– împuternicirea în original.Obiectiunile, contestaţiile şi plângerile, după caz, depuse de petenti la organele Ministerului Finanţelor, vor cuprinde cel puţin următoarele elemente:a) în cazul persoanelor juridice:– denumirea, sediul, numărul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, codul fiscal, capitalul social, conturile şi băncile la care acestea sunt deschise, numărul şi data înregistrării cererii în registrul de corespondenta al petentului;– instituţia căreia petentul i se adresează şi sediul acesteia;– identificarea actului de control sau de impunere, a hotărârii, dispoziţiei ori deciziei, măsurile şi suma totală care face obiectul cererii (defalcata şi pe naturi de debite), pentru care se solicita diminuarea sau anularea, dovada luării la cunoştinţa a consemnarilor din actul de control sau de impunere, a hotărârii, dispoziţiei ori deciziei luate de organele Ministerului Finanţelor competente să soluţioneze obiectiunile, contestaţia sau plângerea;– temeiul legal al obiectiunilor, contestaţiilor ori plangerilor, după caz, formulate şi depuse de petenti;– dovada plăţii taxei de timbru, cu anexarea documentului de plată în original, în contul corespunzător deschis la trezoreria statului;– documentele de care se serveşte petentul în susţinerea obiectiunilor, contestaţiilor ori a plangerilor;– semnatura, confirmată cu ştampila, a reprezentantului legal al persoanei juridice sau a delegatului împuternicit sa formuleze şi să depună obiectiunile, contestaţia ori plângerea, cu anexarea împuternicirii în original;b) în cazul persoanelor fizice:– numele şi prenumele, domiciliul sau reşedinţa, copia de pe actul de identitate al petitionarului şi copia de pe actul de proprietate al bunului ori copia de pe autorizaţia de funcţionare, precum şi împuternicirea în original, după caz;– indicarea instituţiei căreia i se adresează petentul şi a sediului acesteia;– dovada plăţii taxei de timbru, cu anexarea documentului de plată în original, în contul corespunzător deschis la trezoreria statului;– identificarea actului de control sau de impunere, a hotărârii, dispoziţiei ori a deciziei atacate, măsurile şi suma totală care face obiectul cererii (defalcata şi pe naturi de debite), pentru care se solicita diminuarea sau anularea, dovada luării la cunoştinţa a consemnarilor din actul de control sau de impunere, a hotărârii, dispoziţiei ori a deciziei luate de către organele Ministerului Finanţelor competente să soluţioneze obiectiunile, contestaţia sau plângerea;– temeiul legal al formulării şi depunerii obiectiunilor, contestaţiei sau plângerii, după caz;– documentele de care se serveşte în susţinerea obiectiunilor, contestaţiei ori a plângerii;– semnatura titularului ori a împuternicitului, după caz.Cererile sunt valabile chiar dacă poarta o denumire gresita, organele de soluţionare procedând conform competentelor legale.În termen de 15 zile de la depunerea cererii petitionarii trebuie să o motiveze sub sancţiunea anulării acesteia.9.2. Actele administrative prin care se soluţionează obiectiunile se numesc hotărâri, cele prin care se soluţionează contestaţiile se numesc dispoziţii, iar cele prin care sunt soluţionate plângerile se numesc decizii. Hotărârile, dispoziţiile şi deciziile se compun din trei părţi: preambulul, considerentele sau motivarea şi dispozitivul.Preambulul va cuprinde:– denumirea organului investit cu soluţionarea;– numele sau denumirea, sediul ori domiciliul petentului, după caz;– numărul adresei prin care este sesizat organul de soluţionare, actul împotriva căruia s-au formulat obiectiunile, contestaţia sau plângerea, după caz, precum şi organul emitent al acestuia;– obiectul cauzei şi sinteza susţinerilor făcute de părţi, cu prezentarea dovezilor şi a temeiului de drept invocat în susţinerea motivelor şi a măsurilor dispuse, după caz.Considerentele sau motivarea reprezintă partea substantiala a hotărârilor, dispoziţiilor sau deciziilor şi trebuie să cuprindă motivele de fapt şi de drept care au format convingerea organului de soluţionare, precum şi cele pentru care s-au înlăturat ori s-au admis cererile părţilor. În considerente se vor arata punctele de vedere ale părţilor, probele care au fost administrate, temeiurile pentru care unele dintre ele au fost reţinute, iar altele inlaturate, normele legale aplicate la situaţia de fapt stabilită, precum şi răspunsurile la fiecare capăt de cerere.În considerente se va răspunde concret şi pe text de lege la toate motivatiile petentilor şi pentru toate sumele care fac obiectul obiectiunilor, contestaţiilor sau al plangerilor, cu concluziile legale după analizarea fiecărui capăt de cerere.Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţată, prin care se rezolva toate capetele de cerere, referitoare la obiectul cauzei, pentru totalul sumei sau pe naturi de debite, când soluţiile sunt diferenţiate pe capete de cerere.În dispozitiv se vor mai arata calea de atac pe care o poate exercita petentul, precum şi termenul în care aceasta poate fi exercitată.Hotărârile şi dispoziţiile date ca urmare a soluţionării obiectiunilor şi contestaţiilor vor cuprinde în plus în dispozitiv şi precizarea privind obligativitatea timbrarii, cu precizarea cuantumului legal şi a limitei minime şi cu menţiunea ca nedepunerea documentului de plată a taxei de timbru, în original, în condiţiile legii, atrage anularea acţiunii ca netimbrata sau ca insuficient timbrata.9.3. Soluţiile care pot fi date în urma rezolvarii obiectiunilor, contestaţiilor şi plangerilor, după caz, sunt:– admiterea totală, atunci când petentul a dovedit, iar organul de soluţionare şi-a insusit toate pretenţiile formulate;– admiterea parţială, atunci când petentul a dovedit, iar organul de soluţionare şi-a insusit numai o parte din pretenţiile formulate;– admiterea şi anularea actului de control sau de impunere, în cazul în care prin acesta s-au stabilit debite care nu intrau în competenţa organelor Ministerului Finanţelor;– respingerea ca neîntemeiată, dacă din probele administrate rezultă ca pretenţia nu este intemeiata;– anularea cererii, în situaţia în care petentul nu motiveaza în termen (15 zile de la depunerea cererii) pretenţia formulată;– respingerea cererii pentru nerespectarea procedurii de contestare prevăzute de Legea nr. 105/1997, în situaţia în care măsurile şi sumele contestate nu au făcut obiectul soluţionării la organele administrative competente anterioare, nefiind atacate de petenti prin obiecţiuni şi/sau contestaţii, după caz;– respingerea ca fiind fără obiect, în situaţia în care sumele contestate nu au făcut obiectul actului de control sau de impunere ori în situaţia în care petentii, până la primirea hotărârilor, dispoziţiilor sau deciziilor, îşi retrag obiectiunile, contestaţiile sau plângerile ori în cazul în care petentul contesta sume admise prin hotărâre şi/sau dispoziţie.Retragerea obiectiunilor, contestaţiilor sau a plangerilor se va face de către petenti printr-o cerere scrisă, din care să rezulte fără echivoc aceasta solicitare;– respingerea cererii ca nedepusa în termen, în situaţia în care aceasta nu a fost depusa în termenul legal;– anularea cererii ca netimbrata sau ca insuficient timbrata, dacă nu s-a făcut dovada achitării taxei de timbru sau aceasta nu a fost achitată în cuantumul legal şi nu s-a depus documentul de plată în original;– anularea cererii ca fiind formulată şi introdusă de o persoană fizica sau juridică care nu este subiectul măsurilor dispuse de organele de control, cu excepţia persoanelor împuternicite;– desfiinţarea totală sau parţială a actului de control ori de impunere şi/sau a hotărârii şi/sau a dispoziţiei, după caz, în situaţia în care din analiza documentelor existente la dosarul cauzei, din susţinerile părţilor, precum şi din alte acte şi rapoarte de expertiza, care nu au fost avute în vedere de organul de control, urmează să se încheie un nou act de control sau de impunere în conformitate cu cele precizate.În aceasta situaţie noul control va viza strict aceeaşi perioadă şi aceleaşi sume care au făcut obiectul cauzei.În cazul în care actul contestat este desfiinţat şi în urma acestei soluţii se întocmeşte un nou act de control sau de impunere, împotriva noului act de control sau de impunere se pot exercita căile administrative de atac prevăzute de lege;– desfiinţarea totală sau parţială a hotărârii şi/sau a dispoziţiei, cu trimiterea spre reanalizare organului competent, în cazul în care hotărârea şi/sau dispoziţia au fost date cu nerespectarea prevederilor legale;– transmiterea dosarului cauzei organului abilitat potrivit legii, în situaţia în care Legea nr. 105/1997 nu conferă competenţa materială de soluţionare;– respingerea cererii şi menţinerea soluţiei pronunţate prin hotărâre şi/sau dispoziţie, după caz, în situaţia în care se ataca soluţiile pronunţate de organele competente, respectiv: de respingere ca nedepusa în termen sau de respingere pentru nerespectarea procedurii de contestare, prevăzută de Legea nr. 105/1997, ori de respingere ca fiind lipsită de obiect sau de anulare pentru faptul de a nu fi fost formulată de subiectul măsurilor dispuse ori de anulare ca netimbrata sau insuficient timbrata, precum şi de anulare pentru nemotivarea cererii în termen, dacă aceasta a fost data cu respectarea prevederilor legale;– desfiinţarea dispoziţiei şi/sau hotărârii şi retrimiterea dosarului spre soluţionare, în situaţia în care se constată că soluţia de respingere ca nedepusa în termen sau de respingere pentru nerespectarea procedurii de contestare, prevăzută de Legea nr. 105/1997, sau de respingere ca fiind lipsită de obiect ori de anulare pentru faptul că nu a fost formulată de subiectul măsurilor dispuse sau de anulare ca netimbrata ori ca insuficient timbrata, precum şi de anulare pentru nemotivarea cererii în termen este data cu nerespectarea prevederilor legale.9.4. La primirea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor organele care au pronunţat soluţia contestată verifica îndeplinirea procedurii de contestare, respectiv:– depunerea documentului original de plată a taxei de timbru şi cuantumul acesteia, în cazul contestaţiilor şi al plangerilor.În situaţia în care se constată că lipseşte dovada achitării taxei de timbru sau ca aceasta nu este în cuantumul legal, organele competente vor înştiinţa petiţionarul în scris, cu confirmare de primire (care se va anexa la dosarul cauzei), despre obligativitatea depunerii documentului original de plată a taxei de timbru în cuantumul legal, în cadrul unui termen precizat, cu menţiunea ca nedepunerea documentului de plată în cuantumul legal şi în acest termen atrage anularea cererii ca netimbrata sau ca insuficient timbrata;– depunerea în termen a cererii;– dacă cererea este semnată şi stampilata, în cazul persoanelor juridice, şi dacă este semnată, în cazul persoanelor fizice.În cazul în care obiectiunile, contestaţiile şi plângerile sunt formulate şi introduse de un împuternicit, se va verifica depunerea în original a împuternicirii.În situaţia în care cererea nu îndeplineşte aceste cerinţe, se va pune în vedere petentului sa completeze dosarul în cadrul unui termen;– existenta aceloraşi capete de cerere faţă de căile administrative de atac anterioare;– dacă sumele contestate au făcut obiectul actului de control sau de impunere.În situaţia în care obiectiunile, contestaţia şi/sau plângerea nu îndeplinesc una dintre aceste condiţii de procedura prevăzute de prezentele norme, ele vor fi respinse pentru acest motiv, în speta pronunţându-se o singura soluţie, fără a se analiza fondul.În cazul în care contestaţia şi/sau plângerea nu îndeplinesc mai multe condiţii de procedura şi, în plus, sunt şi netimbrate sau insuficient timbrate, în soluţia pronunţată prioritate va avea timbrarea.În toate situaţiile se va verifica competenţa materială a organelor Ministerului Finanţelor de a încheia actul de control sau de impunere, precum şi de a soluţiona cauza.9.5. Schimbarea sediului sau a domiciliului petentului trebuie să fie adusă la cunoştinţa, în scris, de către petent, organului de soluţionare.Dacă petentul nu a comunicat schimbarea sediului sau a domiciliului, după caz, actele de procedura şi soluţiile vor fi transmise la vechiul sediu sau domiciliu, comunicat organului de soluţionare, şi la organul fiscal teritorial care arhiveaza dosarul fiscal al petentului.9.6. În situaţia în care organul care a încheiat actul de control ori de impunere sau organul care a soluţionat obiectiunile dispune de acte şi de documente din care rezultă ca organul de soluţionare a obiectiunilor şi/sau a contestaţiei nu ar fi obiectiv în soluţionarea cauzei (datorită legăturii de rudenie sau de afinitate cu petentul, funcţiei deţinute în cadrul activităţii desfăşurate la petent, precum şi din alte asemenea motive), acesta va solicita direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, soluţionarea obiectiunilor de către un alt organ şi Ministerului Finanţelor soluţionarea contestaţiei de către un alt organ de soluţionare decât cel în a cărui raza teritorială îşi are sediul sau domiciliul, după caz, petentul.Organul de soluţionare a obiectiunilor sau a contestaţiilor va solicita direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti, respectiv Ministerului Finanţelor, pe bază de documente, în condiţiile alineatului precedent, transmiterea dosarului cauzei altui organ de soluţionare.În situaţia în care sesizarea este intemeiata, direcţia teritorială, respectiv Ministerul Finanţelor, va dispune transmiterea dosarului cauzei spre soluţionare altui organ de soluţionare decât cel în a cărui raza teritorială îşi are sediul sau domiciliul, după caz, petentul, comunicând aceasta petentului şi organului care va soluţiona obiectiunile sau contestaţia, precum şi organului care ar fi trebuit să soluţioneze cauza.Dacă sesizarea nu este intemeiata, direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucureşti, respectiv Ministerul Finanţelor, va dispune soluţionarea obiectiunilor sau a contestaţiei de către organul competent în a cărui raza teritorială îşi are sediul sau domiciliul, după caz, petentul.9.7. Termenele prevăzute la art. 3 şi 4 din lege curg de la data comunicării, reprezentând data primirii efective a hotărârii, respectiv a dispoziţiei, de către petent, şi se calculează pe zile libere, neintrând în calcul nici ziua din care ele încep să curgă şi nici ziua în care se sfârşesc.9.8. Cererile trimise prin posta se socotesc îndeplinite în termen dacă au fost predate cu scrisoare recomandată la oficiul poştal înainte de împlinirea acestuia.Răspunsul la obiecţiuni, contestaţii sau plângeri, după caz, se va comunică prin posta, la domiciliul sau la sediul petentilor, după caz, cu scrisoare cu confirmare de primire.În situaţia în care hotărârea şi/sau dispoziţia nu sunt expediate prin posta, ci sunt înmânate direct petitionarului sau unui împuternicit al acestuia, exemplarul de pe actul care se comunică şi care rămâne la organul emitent va trebui semnat şi stampilat de primire, în cazul persoanelor juridice, şi semnat, în cazul persoanelor fizice; calitatea de împuternicit trebuie dovedită prin împuternicire în original, termenul de contestare prevăzut de lege curgand de la data semnării şi stampilarii, respectiv a semnării.9.9. În vederea verificării sau constatării unor situaţii de fapt, precizate de petenti la depunerea contestaţiilor, în cazuri justificate organul de soluţionare a acestora poate dispune verificări pe teren, întocmind nota de constatare care se va inregistra atât la petent, cat şi la organul care a întocmit-o, şi care va sta la baza întocmirii referatului de soluţionare.Prin nota de constatare se vor face numai constatări privind documente sau situaţii invocate de petenti şi neluate în calcul de organele de control, fără a se recalcula obligaţiile fiscale, iar în cuprinsul notei se va preciza ca aceasta nu este supusă căilor administrative de atac prevăzute de lege.9.10. Pentru evitarea pronunţării unor soluţii contradictorii, în situaţiile în care organele competente au de soluţionat doua sau mai multe cai administrative de atac (obiecţiuni, contestaţii, plângeri), formulate de aceeaşi persoana fizica sau juridică împotriva unor măsuri dispuse prin acte de control ori de impunere, încheiate de aceleaşi organe sau de organe diferite de control din sistemul Ministerului Finanţelor, vizând aceeaşi categorie de obligaţii fiscale sau tipuri diferite, dar care sub aspectul stabilirii cuantumului se influenţează reciproc, se va proceda la conexarea dosarelor, dacă prin aceasta se asigura o mai buna administrare şi valorificare a probelor în rezolvarea cauzei.9.11. Organele care au înregistrat obiectiunile, contestaţiile sau plângerile, după caz, au obligaţia sa comunice petentului soluţia data sau organul căruia i s-a trimis spre rezolvare.9.12. Soluţia data de fiecare organ competent se comunică petentilor, organului de control, precum şi organului a cărui soluţie a fost atacată prin hotărâre, dispoziţie sau decizie, după caz, care va cuprinde: numărul sub care a fost emisă, data emiterii, denumirea organului care a soluţionat şi ştampila rotunda a acestuia, precum şi numele şi semnăturile persoanelor competente.9.13. Persoanele care sunt competente să semneze hotărârea sunt:– şeful perceptiei rurale sau inlocuitorul acestuia;– şeful circumscripţiei financiare sau inlocuitorul acestuia;– directorul administraţiei financiare şi al trezoreriei sau inlocuitorul acestuia;– directorul direcţiei administrării veniturilor statului din cadrul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau inlocuitorul acestuia;– directorul direcţiei controlului financiar-fiscal din cadrul direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, ori inlocuitorul acestuia;– comisarul-şef al secţiei Gărzii financiare judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sau inlocuitorul acestuia;– directorul general al Direcţiei generale control fiscal din cadrul Ministerului Finanţelor sau inlocuitorul acestuia;– comisarul general al Gărzii financiare sau inlocuitorul acestuia;– directorul general al direcţiei generale din Ministerul Finanţelor, cu atribuţii de control pentru actele organelor din subordine sau inlocuitorul acestuia.Dispoziţia va fi semnată de directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, sau de înlocuitorul acestuia, iar decizia va fi semnată de directorul general al direcţiei generale din cadrul Ministerului Finanţelor, competenţa să soluţioneze plângerile, sau de inlocuitorul acestuia.În situaţia în care actul de control este întocmit de echipe de control alcătuite din inspectori cu grad diferit de subordonare (de exemplu: inspectori din Ministerul Finanţelor împreună cu inspectori ai direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti), soluţionarea obiectiunilor se face de organul ierarhic superior (dintre cele ce formează echipa de control).Contestaţiile se depun la organul care a emis hotărârea, iar soluţionarea lor se va face de organul teritorial competent, caz în care dosarul obiectiunilor se va trimite acestuia în termenul prevăzut la pct. 3.2.Hotărârea se întocmeşte în 3 exemplare cu valoare de original, din care:– exemplarul nr. 1 se comunică petentului;– exemplarul nr. 2 rămâne la dosarul hotărârii, prevăzut la pct. 2.5;– exemplarul nr. 3 se va păstra la dosarul hotărârilor, care se va tine, în acest sens, la organul emitent.În situaţia în care organul de control nu este acelaşi cu cel care gestionează dosarul fiscal al petentului, hotărârea se va întocmi în 4 exemplare cu valoare de original, exemplarul nr. 4 comunicându-se organului care gestionează dosarul fiscal al petentului, pentru a fi păstrat la acest dosar.Dispoziţia se întocmeşte în 4 exemplare cu valoare de original, din care:– exemplarul nr. 1 se comunică petentului;– exemplarul nr. 2 se comunică organului al cărui act se ataca;– exemplarul nr. 3 rămâne la dosarul contestaţiei;– exemplarul nr. 4 se va păstra la dosarul dispoziţiilor, care se tine, în acest sens, la organul emitent.În situaţia în care organul de control nu este acelaşi cu cel care gestionează dosarul fiscal al petentului, dispoziţia se va întocmi în 5 exemplare cu valoare de original, exemplarul nr. 5 comunicându-se organului care gestionează dosarul fiscal al petentului, pentru a fi păstrat la acest dosar.Decizia de soluţionare se întocmeşte în 4 exemplare cu valoare de original, din care:– exemplarul nr. 1 se comunică petentului;– exemplarul nr. 2 se comunică organului al cărui act se ataca;– exemplarul nr. 3 rămâne la dosarul plângerii;– exemplarul nr. 4 se va păstra la dosarul deciziilor.În situaţia în care actul de control sau de impunere este încheiat de organe de control din centrala Ministerului Finanţelor, decizia de soluţionare se va întocmi în 5 exemplare cu valoare de original, exemplarul nr. 5 comunicându-se organului care a efectuat controlul.Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, va transmite o copie de pe decizia de soluţionare organului care gestionează dosarul fiscal al petentului.9.14. Organele care soluţionează obiectiunile, contestaţiile sau plângerile sunt obligate sa ţină evidenta acestora într-un registru de evidenta, din care să rezulte denumirea petentului, obiectul cauzei, suma care face obiectul cauzei, cuantumul taxei de timbru, modul de soluţionare şi de comunicare a soluţiei, căile de atac, potrivit anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice.9.15. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi, respectiv a municipiului Bucureşti vor inainta Ministerului Finanţelor – direcţia generală competenţa să soluţioneze plângerile, situaţia privind contestaţiile înregistrate şi modul de rezolvare, conform anexei nr. 2 la prezentele norme metodologice, la data de 25 iulie pentru semestrul I şi, respectiv, la data de 25 ianuarie pentru întregul an expirat. Aceeaşi situaţie se va întocmi şi la nivelul Ministerului Finanţelor pentru plângerile înregistrate şi soluţionate.9.16. Împotriva incadrarilor efectuate de alte organe prestatoare de servicii supuse taxelor de timbru decât cele ale Ministerului Finanţelor se va urma procedura prevăzută la art. 3 şi următoarele din lege şi în prezentele norme metodologice, referitoare la modul de soluţionare a contestaţiilor şi a plangerilor.În acest caz contestaţia se va depune la organul care a efectuat încadrarea în tariful taxelor de timbru şi a calculat cuantumul acesteia, în termen de 15 zile de la data comunicării cuantumului sumei datorate, şi va fi însoţită de documentul de plată a taxei de timbru, în original.Organul care a primit contestaţia va trimite direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, în termen de 5 zile dosarul contestaţiei, care va conţine în mod obligatoriu, pe lângă contestaţie, documentul original de plată a taxei de timbru şi copia certificată de pe actul care face obiectul taxarii, precum şi actul organului care a efectuat încadrarea, din care să rezulte considerentele legale şi de fapt care au condus la încadrarea care face obiectul cauzei.Contestaţia se soluţionează de direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeteane, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, în a carei raza teritorială îşi are sediul sau domiciliul, după caz, petentul, prin dispoziţie motivată.În situaţia în care petentul este nemulţumit de dispoziţia emisă procedura de contestare este cea prevăzută la art. 4 şi următoarele din Legea nr. 105/1997.După emiterea dispoziţiei şi/sau a deciziei un exemplar al acesteia se va comunică organului care a efectuat încadrarea în cuantumul taxelor de timbru. + 
Anexa 1    ───────la normele metodologice────────────────────────                      REGISTRU DE EVIDENTA┌───┬────────┬────────┬─────────────┬────────┬──────────────┬──────────────────┐│Nr │Inregis-│Denumi- │Obiectul │Suma ce │Taxa de timbru│Modul de soluti- ││crt│trat │rea pe- │cauzei │face ├────┬─────────┤ onare ││ │Nr./data│tentului│(obiecţiuni/ │obiectul│Suma│Documen- ├───────┬──────────┤│ │ │ │contenstaţii/│cauzei │ │tul Nr./ │Admise │Respinse ││ │ │ │plângeri) │ │ │data │ │ │├───┼────────┼────────┼─────────────┼────────┼────┼─────────┼───────┼──────────┤│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │└───┴────────┴────────┴─────────────┴────────┴────┴─────────┴───────┴──────────┘┌───────────┬─────────────────────────────────┬────────────────────────────────┐│Comunicarea│ Alte cai de atac │ Acţiune la instanţa ││ soluţiei │ administrative │ judecătorească ││ cauzei │ │ │├────┬──────┼────────┬────────┬───────────────┼────────┬──────────┬────────────┤│Nr./│Cui i │Nr./data│Nr./data│ Soluţia │Nr./data│Numărul de│ Sentinta ││data│s-a │inregis-│dispozi-├───────┬───────┤dosa- │inregis- │judecato- ││ │comu- │trarii │tiei/ │Admise │Respins│rului │trare la │rească ││ │nicat │contes- │deciziei│ │ │ │Ministerul│ ││ │solu- │tatiei │ │ │ │ │Finanţelor│ ││ │tia │plange- │ │ │ │ │ │ │ │ │ │rii │ │ │ │ │ │ │ ├────┼──────┼────────┼────────┼───────┼───────┼────────┼──────────┼────────────┤│ 10 │ 11 │ 12 │ 13 │ 14 │ 15 │ 16 │ 17 │ 18 │└────┴──────┴────────┴────────┴───────┴───────┴────────┴──────────┴────────────┘
 + 
Anexa 2    ───────la normele metodologice────────────────────────    MINISTERUL FINANŢELOR    DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE    ŞI CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT    A JUDEŢULUI ……………./MUNICIPIULUI BUCUREŞTI                              SITUAŢIA     privind contestaţiile primite şi soluţionate în perioada ……….

       
     
  Contestaţii
  Numărul de cazuri Suma  (lei)
  1. Sold la începutul perioadei    
  2. Primite în cursul perioadei    
  3. Total contestaţii (3 = 1 + 2)    
  4. Soluţionate în perioada …….. Modul de soluţionare, din care:    
  4.1. Admise    
  4.2. Respinse    
  4.3. Trimise altor organe    
  5. Sold la sfârşitul perioadei (5 = 3 – 4)    
  Scăderi de impozite şi taxe, din care:    
  – impozit pe profit şi majorările aferente;    
  – T.V.A. şi majorările aferente;    
  – accize şi majorările aferente;    
  – impozit pe dividende şi majorările aferente;    
  – impozit pe veniturile persoanelor fizice şi ale asociaţiilor familiale şi majorările aferente;    
  – impozite şi taxe locale şi majorările aferente;    
  – impozit pe salarii şi majorările aferente;    
  – alte venituri cuvenite bugetului de stat, bugetelor locale sau bugetelor fondurilor speciale şi majorările aferente;    
  – o sumă egală sau dublul diferenţelor de impozite, taxe şi contribuţii stabilite de organul de control;    
  – amenzi contravenţionale.

──────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x