NORME METODOLOGICE din 27 martie 2009 (*actualizate*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 25/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APARARII NATIONALE
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 88 27/07/2016
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 27/03/2009
ActulPENTRU APLICAREAOUG 82 25/10/2006
ART. 1REFERIRE LALEGE 111 25/04/2007
ART. 1REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006
ART. 2ARE LEGATURA CUORDIN 72 05/07/2010 ART. 1
ART. 2REFERIRE LALEGE 111 25/04/2007
ART. 2REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006
ART. 2REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006 ART. 2
ART. 3ARE LEGATURA CUORDIN 72 05/07/2010 ART. 1
ART. 6ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ART. 6ARE LEGATURA CUORDIN 72 05/07/2010 ART. 1
ART. 7ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ART. 7ARE LEGATURA CUORDIN 72 05/07/2010 ART. 1
ART. 18ARE LEGATURA CUORDIN 72 05/07/2010 ART. 1
ART. 19ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ART. 19ARE LEGATURA CUORDIN 72 05/07/2010 ART. 1
ART. 19REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006 ART. 8
ART. 21ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ART. 21REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006 ART. 8
ART. 22REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006 ART. 8
ART. 23REFERIRE LALEGE 150 22/10/2014
ART. 23ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ART. 23ARE LEGATURA CUORDIN 72 05/07/2010 ART. 1
ART. 23REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006
ART. 23REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006 ART. 8
ART. 25REFERIRE LALEGE 150 22/10/2014
ART. 25ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ART. 25ARE LEGATURA CUORDIN 89 13/08/2012 ART. 1
ART. 25ARE LEGATURA CUORDIN 72 05/07/2010 ART. 1
ART. 26ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ART. 26ARE LEGATURA CUORDIN 72 05/07/2010 ART. 1
ART. 26REFERIRE LALEGE 329 05/11/2009 ART. 10
ART. 26REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006 ART. 8
ART. 27ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ART. 27REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006 ART. 8
ART. 28ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ART. 28REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006 ART. 8
ART. 29REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006 ART. 8
ART. 32ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ART. 32ARE LEGATURA CUORDIN 72 05/07/2010 ART. 1
ART. 33REFERIRE LALEGE 42 15/03/2004
ART. 34REFERIRE LALEGE 150 22/10/2014
ART. 34ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ART. 34ARE LEGATURA CUORDIN 72 05/07/2010 ART. 1
ART. 34REFERIRE LAOUG 71 04/06/2008
ART. 34REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006
ART. 34REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006 CAP. 3
ART. 35ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ANEXA 1ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ANEXA 1ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ANEXA 1
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006
ANEXA 2ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ANEXA 2ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ANEXA 2
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 111 25/04/2007
ANEXA 2REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006
ANEXA 2REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006 ART. 8
ANEXA 2REFERIRE LALEGE 223 23/04/2002
ANEXA 2REFERIRE LAOG 33 30/01/2002
ANEXA 3ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ART. 1
ANEXA 3ARE LEGATURA CUORDIN 131 16/12/2014 ANEXA 3
ANEXA 3REFERIRE LALEGE 111 25/04/2007
ANEXA 3REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006
ANEXA 3REFERIRE LAOUG 82 25/10/2006 ART. 8
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 88 27/07/2016

de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoaşterea meritelor personalului armatei participant la acţiuni militare şi acordarea unor drepturi acestuia şi urmaşilor celui decedat(actualizate la data de 8 ianuarie 2015*)



–––- + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Prezentele norme metodologice reglementează modul de aplicare, în Ministerul Apărării Naţionale, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoaşterea meritelor personalului armatei participant la acţiuni militare şi acordarea unor drepturi acestuia şi urmaşilor celui decedat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 111/2007, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă.
 + 
Articolul 2(1) În sensul prezentelor norme metodologice, acţiunile militare reprezintă misiunile prevăzute la art. 2 lit. b) din ordonanţa de urgenţă, precum şi următoarele misiuni cu potenţial ridicat de risc, desfăşurate pe teritoriul statului naţional, după cum urmează:a) misiunile executate de forţele aflate în "serviciu de luptă";b) activităţile de alertare şi exerciţiile executate cu tehnică de luptă, în teren, pe/sub apă şi în aer, cu sau fără trageri de luptă;–––Lit. b) a alin. (1) al art. 2 a fost modificată de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.c) misiunile desfăşurate ca urmare a declarării sau instituirii, după caz, a stării de mobilizare parţială ori totală a forţelor armate, a stării de război, a stării de asediu sau a stării de urgenţă;–––Lit. c) a alin. (1) al art. 2 a fost modificată de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.d) misiunile de asistenţă umanitară.e) activităţile de testare şi evaluare a tehnicii militare, armamentului, muniţiilor, explozivilor sau a altor asemenea produse pentru apărare cu grad ridicat de periculozitate.–––Lit. e) a alin. (1) al art. 2 a fost introdusă de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.(2) Participarea la acţiunile militare stabilite în condiţiile alin. (1) se atestă, după caz, prin:a) extras din ordinul de zi pe unitate sau din jurnalul acţiunilor militare ori de luptă;b) acte de constatare, de cercetare sau de investigare a catastrofei, accidentului, decesului ori a altor asemenea evenimente;c) alte acte doveditoare eliberate de structurile prevăzute la art. 32.–––Alin. (2) al art. 2 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.(3) Structurile care întocmesc şi/sau eliberează documentele prevăzute la alin. (2) poartă întreaga răspundere pentru exactitatea şi realitatea atestării participării personalului armatei la acţiuni militare.–––Alin. (3) al art. 2 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.
 + 
Capitolul IIConferirea de titluri onorifice + 
Articolul 3(1) Personalului armatei care a participat, începând cu anul 1990, la acţiuni militare, timp de cel puţin 12 luni, neîntrerupt sau cumulativ, precum şi personalului invalid, indiferent de durata participării la acţiuni militare, i se conferă titlul onorific de "Militar Veteran", pentru cadrele militare şi soldaţii şi gradaţii voluntari, respectiv titlul onorific de "Veteran", pentru personalul civil.(2) Titlurile onorifice prevăzute la alin. (1) se conferă o singură dată, indiferent de numărul participărilor la acţiuni militare, prin ordin al şefului Statului Major General, respectiv prin dispoziţie a directorului general al Direcţiei generale de informaţii a apărării, pentru personalul din subordine, pe baza propunerilor înaintate ierarhic de către comandanţii/şefii structurilor care le-au organizat şi condus.(3) În situaţia desfiinţării structurilor care au organizat şi condus acţiunile militare, propunerile de acordare a titlurilor onorifice se înaintează ierarhic de către comandanţii/şefii unităţilor militare în care este încadrat respectivul personal al armatei sau de către comandanţii centrelor militare pe raza cărora domiciliază militarii şi personalul civil în cauză, după trecerea în rezervă ori încetarea raporturilor de muncă/de serviciu, după caz.(4) Direcţia personal şi mobilizare, statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamentele de armă şi Centrul de conducere operaţională centralizează, semestrial, propunerile primite de la comandanţii/şefii structurilor prevăzute la alin. (2) şi (3), le analizează şi le înaintează şefului Statului Major General. Pentru personalul din structurile subordonate Direcţiei generale de informaţii a apărării, propunerile se transmit directorului general al Direcţiei generale de informaţii a apărării.(5) Titlurile onorifice prevăzute la alin. (1) se înscriu în registrele speciale înfiinţate la unităţile militare care au avut/au personal participant la acţiuni militare, conform modelului stabilit de Muzeul Militar Naţional "Regele Ferdinand I". Înscrierea se face pe baza ordinului/dispoziţiei prin care se conferă titlul onorific respectiv. O copie a ordinului/dispoziţiei se trimite Muzeului Militar Naţional "Regele Ferdinand I", cu excepţia personalului Direcţiei generale de informaţii a apărării, şi în extras unităţii militare în care este încadrat la momentul respectiv personalul armatei prevăzut în ordin/dispoziţie.–––Art. 3 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.
 + 
Articolul 4Personalului armatei care a participat, începând cu anul 1990, la acţiuni militare, indiferent de durata participării, şi care, pe timpul misiunii, s-a remarcat săvârşind acte exemplare de curaj şi devotament, i se conferă titlul onorific de "Militar Veteran", respectiv titlul onorific de "Veteran", prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ierarhică a comandanţilor/şefilor unităţilor militare din care au făcut parte, pe baza evenimentelor consemnate în jurnalul acţiunilor militare/ordinul de zi pe unitate.
 + 
Articolul 5Conferirea titlului onorific de "Militar Veteran" se înscrie şi în documentele de evidenţă nominală a personalului militar, la rubrica "Decoraţii şi titluri de onoare". În acest scop, o copie a ordinului privind conferirea titlului onorific se trimite la Direcţia management resurse umane.
 + 
Articolul 6Legitimaţia de «Veteran» se confecţionează de către Centrul tehnic-editorial al Armatei, prin grija Direcţiei personal şi mobilizare din cadrul Statului Major General, conform precizărilor din anexa nr. 1, şi se emite în termen de 60 de zile de la conferirea titlului onorific de «Veteran».–––-Art. 6 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.
 + 
Articolul 7Modulele de personal ale unităţilor militare ţin evidenţa personalului militar şi civil care a participat la acţiuni militare şi transmit ierarhic, semestrial, la Direcţia calitatea vieţii personalului, situaţia nominală a militarilor veterani/veteranilor, cu excepţia Direcţiei generale de informaţii a apărării, care transmite situaţia numerică a acestora.–––Art. 7 a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.
 + 
Articolul 7^1(1) Invalizii, răniţii, cei care au dobândit afecţiuni fizice, soţul/soţia, copiii şi părinţii celor decedaţi, precum şi însoţitorii invalizilor de gradul I pot participa la acţiunile festive sau comemorative organizate de Ministerul Apărării Naţionale, la invitaţia:a) comandanţilor de unităţi militare/garnizoane, pentru cele organizate pe plan local;b) şefilor categoriilor de forţe ale armatei, pentru cele organizate de aceste structuri;c) şefului Statului Major General sau a persoanei desemnate de acesta, pentru cele organizate la nivelul acestei structuri, precum şi pentru cele organizate la nivelul Ministerului Apărării Naţionale.(2) În situaţia participării la acţiunile festive sau comemorative prevăzute la alin. (1), personalul armatei rănit, invalid şi cel care a dobândit afecţiuni fizice, precum şi urmaşii personalului decedat ca urmare a participării la acţiuni militare, care se află în raporturi de serviciu/de muncă cu Ministerul Apărării Naţionale, se consideră în interes de serviciu şi beneficiază de decontarea cheltuielilor de transport dus/întors la/de la domiciliu sau de documente militare de transport, la clasa la care are dreptul, în conformitate cu normele în vigoare ce reglementează drepturile de transport ale personalului Armatei României.(3) De drepturile prevăzute la alin. (2), în condiţiile stabilite pentru maiştri militari, subofiţeri şi personalul civil din Armata României, beneficiază personalul care a dobândit afecţiuni fizice şi cel prevăzut la art. 2 lit. c)-e) din ordonanţa de urgenţă care nu se află în raporturi de serviciu/de muncă cu Ministerul Apărării Naţionale, precum şi părinţii personalului armatei decedat în acţiuni militare, dacă cel decedat nu a fost căsătorit.(4) Însoţitorii personalului armatei invalid ca urmare a participării la acţiuni militare căruia i s-a stabilit gradul I de invaliditate beneficiază de drepturile prevăzute la alin. (2), în condiţii similare persoanelor pe care le însoţesc.–––-Art. 7^1 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.
 + 
Capitolul IIIMenţinerea în activitate a personalului armatei invalid şi reconversia profesională a acestuia + 
Articolul 8Personalul armatei invalid se menţine, se încadrează sau se reîncadrează în structuri neluptătoare ale Ministerului Apărării Naţionale, la cerere, în funcţii militare, respectiv civile, cu preponderenţă în următoarele domenii de activitate: stat major, resurse umane, asigurare logistică, financiar-contabil, asigurare tehnico-materială, asistenţă medicală, asistenţă juridică, informare şi relaţii publice sau învăţământ.
 + 
Articolul 9Menţinerea, încadrarea sau reîncadrarea personalului armatei invalid se face cu respectarea următoarelor condiţii:a) personalul în cauză îndeplineşte condiţiile legale şi specificaţiile de personal ale postului respectiv;b) invaliditatea permite personalului în cauză îndeplinirea atribuţiilor postului respectiv, fără riscul agravării afecţiunii, corespunzător concluziilor formulate de către comisiile speciale de cercetare a condiţiilor de dobândire a invalidităţii, precum şi avizului comisiilor de expertiză medico-militară şi a medicului de medicina muncii, pentru cadrele militare, sau de către medicul de medicina muncii în colaborare cu medicii de expertiza capacităţii de muncă, pentru soldaţii şi gradaţii voluntari şi personalul civil invalid;c) există posturi vacante care pot fi ocupate de cel în cauză, conform prevederilor lit. a) şi b), în unităţile şi garnizoanele solicitate.
 + 
Articolul 10Comandanţii/şefii unităţilor militare vor identifica posturile posibile care ar putea fi încadrate cu personal militar şi civil cu diverse invalidităţi dobândite pe timpul participării la acţiuni militare, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice. Posturile se comunică, se centralizează şi actualizează semestrial, ierarhic, până la nivelul Direcţiei management resurse umane, urmând să fie încadrate cu personal invalid, când va fi cazul.
 + 
Articolul 11Personalul armatei, încadrat în gradul III de invaliditate în urma participării la acţiuni militare, care nu solicită sau căruia nu i se poate asigura menţinerea, încadrarea ori reîncadrarea în condiţiile prevăzute la art. 8, beneficiază, cu prioritate, de prevederile normelor în vigoare privind reconversia profesională în cadrul Ministerului Apărării Naţionale.
 + 
Capitolul IVTrimiterea la tratament în străinătate şi decontarea cheltuielilor pentru personalul armatei rănit ca urmare a participării la acţiuni militare + 
Articolul 12Personalul armatei, rănit sau invalid ca urmare a participării la acţiuni militare, beneficiază de tratament în străinătate, în cazul în care afecţiunile nu pot fi tratate în ţară, cu suportarea contravalorii costului tratamentului şi a cheltuielilor aferente din bugetul Ministerului Apărării Naţionale.
 + 
Articolul 13Personalul armatei care, la examenul medical efectuat la înapoierea din misiunile în care a participat la acţiuni militare sau ulterior executării acestora, este diagnosticat cu afecţiuni pentru care se stabileşte legătura de cauzalitate cu participarea la acţiunile militare, beneficiază de drepturile prevăzute la art. 12.
 + 
Articolul 14Personalul armatei, rănit sau invalid în urma participării la acţiuni militare, astfel cum acestea sunt definite la art. 2, poate fi trimis la tratament în străinătate la instituţii medicale de profil în următoarele modalităţi:a) direct din teatrele de operaţii la formaţiuni medicale de Rol 4 sau similar, aparţinând altor ţări cu care România are încheiate acorduri bilaterale, în conţinutul cărora să fie înscrise prevederi referitoare la suportarea cheltuielilor pentru serviciile medicale în vederea efectuării tratamentului de specialitate;b) prin evacuare la un spital din reţeaua sanitară proprie a Ministerului Apărării Naţionale de unde, dacă în urma analizelor şi investigaţiilor efectuate, se stabileşte că afecţiunea nu poate fi tratată în ţară.
 + 
Articolul 15(1) În situaţia în care continuarea tratamentului şi a recuperării pacientului, conform prevederilor art. 14 lit. a), în cadrul aceleiaşi structuri sau la alte instituţii medicale de profil necesită cheltuieli suplimentare în afara acordurilor bilaterale, continuarea spitalizării ori transferul la altă unitate sanitară din străinătate se efectuează numai cu avizul unei comisii medicale de evaluare, constituită din specialişti din structurile medicale ale Ministerului Apărării Naţionale.(2) Comisia medicală de evaluare, stabilită prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale, va efectua deplasarea în străinătate unde, împreună cu specialiştii de profil din structura medicală respectivă, va evalua starea pacientului şi va stabili oportunitatea continuării tratamentului în străinătate, numai în condiţiile în care afecţiunile nu pot fi tratate în instituţii medicale publice sau private din ţară.(3) În baza referatului întocmit de comisia medicală de evaluare, şeful Direcţiei medicale înaintează un raport ministrului apărării naţionale în vederea aprobării continuării tratamentului în străinătate pentru personalul prevăzut la art. 12 şi 13.(4) În situaţia în care comisia medicală de evaluare consideră nejustificată continuarea tratamentului şi a activităţilor de recuperare medicală în străinătate pentru că există instituţii medicale de profil în ţară, poate propune evacuarea pacientului şi internarea acestuia în instituţii medicale publice sau private din ţară, după caz.
 + 
Articolul 16În situaţia în care, pentru continuarea tratamentului şi a recuperării pacientului, conform art. 15 alin. (1), se decide de urgenţă evacuarea medicală a acestuia la altă unitate sanitară din străinătate, plata serviciilor medicale se face, până la derularea procedurii prevăzute la art. 15, din bugetul Ministerului Apărării Naţionale, de către ordonatorii de credite în subordinea cărora se află persoana respectivă, cu avizul Direcţiei medicale.
 + 
Articolul 17(1) Personalul armatei evacuat în ţară, conform prevederilor art. 14 lit. b), precum şi cel care la examenul medical efectuat la înapoierea din misiune sau ulterior executării acesteia este diagnosticat cu afecţiuni pentru care se stabileşte legătura de cauzalitate cu participarea la acţiunile militare pe baza procesului-verbal întocmit de către comisia specială de cercetare a condiţiilor în care s-a produs evenimentul, dar care nu poate fi tratat în instituţii medicale publice sau private din ţară, va fi evaluat de o comisie medicală constituită din specialişti din structurile medicale ale Ministerului Apărării Naţionale, precum şi din reţeaua sanitară a Ministerului Sănătăţii, după caz, care va stabili oportunitatea trimiterii la tratament în străinătate în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (3).(2) Comisia prevăzută la alin. (1) va stabili dacă este necesar ca pacientul să beneficieze de un însoţitor pe timpul tratamentului în străinătate.
 + 
Articolul 18(1) Decontarea serviciilor medicale efectuate în străinătate, inclusiv a medicamentelor, protezelor, ortezelor şi a altor dispozitive medicale, necesare personalului prevăzut la art. 13 şi 14, se va face în baza facturilor emise, din bugetul Ministerului Apărării Naţionale, de către ordonatorii de credite în subordinea cărora se află personalul respectiv, cu avizul Direcţiei medicale.(2) Cheltuielile aferente deplasării la tratament în străinătate, cum ar fi: transport, cazare, masă, taxe de viză, pentru pacient, precum şi, eventual, pentru un însoţitor se decontează de către structurile prevăzute la alin. (1), pe baza documentelor justificative.
 + 
Capitolul VAcordarea indemnizaţiei lunare de invaliditate şi altor drepturi pentru personalul armatei rănit ca urmare a acţiunilor militare şi cel invalid + 
Articolul 18^1Personalul armatei rănit şi cel invalid ca urmare a acţiunilor militare, precum şi cel prevăzut la art. 8^1 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă beneficiază de scutire de la plata abonamentului lunar pentru un singur post telefonic în reţeaua de telefonie fixă naţională, prin decontare, pe baza facturii emise de către operatorul de telefonie respectiv, în cuantumul înscris în aceasta, dar nu mai mult de 40 lei lunar.–––Art. 18^1 a fost introdus de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.
 + 
Articolul 18^2Personalul armatei rănit şi cel invalid ca urmare a acţiunilor militare, precum şi cel prevăzut la art. 8^1 alin. (3) lit. a) din ordonanţa de urgenţă beneficiază de decontarea contravalorii a 12 călătorii interne dus-întors, pe calea ferată sau pe căile fluviale, într-un an calendaristic, pe baza legitimaţiilor de călătorie emise conform prevederilor legale în domeniu, în limita contravalorii stabilite pentru foile de drum potrivit categoriei de personal din care fac parte beneficiarii.–––Art. 18^2 a fost introdus de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.
 + 
Articolul 18^3Personalul armatei rănit şi cel invalid ca urmare a acţiunilor militare, precum şi cel prevăzut la art. 8^1 alin. (3) lit. a) şi b) din ordonanţa de urgenţă beneficiază de gratuitate pe mijloacele de transport în comun, de suprafaţă sau subteran, din localitatea de domiciliu ori din garnizoana în care îşi desfăşoară activitatea, prin decontarea unui singur abonament lunar emis conform prevederilor legale în domeniu.–––Art. 18^3 a fost introdus de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.
 + 
Articolul 18^4(1) Drepturile prevăzute la art. 18^1-18^3 se asigură de către:a) unitatea militară în care este încadrat personalul armatei;b) centrul militar pe raza căruia domiciliază personalul armatei care a încetat raporturile de muncă/de serviciu cu Ministerul Apărării Naţionale.(2) Decontarea drepturilor prevăzute la art. 18^1-18^3 se efectuează astfel:a) lunar, începând cu data de 15 a lunii următoare celei în care s-au depus documentele, pentru drepturile prevăzute la art. 18^1 şi 18^3;b) semestrial, începând cu data de 15 a lunii următoare celei în care s-au depus documentele, pentru dreptul prevăzut la art. 18^2.(3) Decontarea drepturilor prevăzute la art. 18^1-18^3 se efectuează pe baza unui dosar personal constituit, după caz, din următoarele documente:a) cerere scrisă;b) decizie medicală de încadrare în grad de invaliditate emisă de către comisiile de expertiză medico-militară, pentru cadrele militare, precum şi pentru soldaţii/gradaţii voluntari, de la data de 23 aprilie 2010;c) certificat medical de clasare "inapt pentru serviciul militar" emis de comisiile de expertiză medico-militară, precum şi decizie asupra capacităţii de muncă emisă de către medicul expert al asigurărilor sociale pentru soldaţii/gradaţii voluntari clasaţi "inapt pentru serviciul militar", anterior datei de 23 aprilie 2010;d) copie de pe actul de identitate al solicitantului;e) extras din ordinul de zi pe unitate sau din jurnalul acţiunilor militare ori de luptă;f) atestate/brevete sau alte documente prin care se face, potrivit legii, dovada decorării pentru merite pe timpul misiunii;g) adeverinţă eliberată de către structurile responsabile, din care să rezulte participarea, cel puţin 2 ani neîntrerupt sau cumulativ, la acţiuni militare şi obţinerea în această perioadă a unor calificative de cel puţin "foarte bun" în aprecierea de serviciu, respectiv a punctajului maxim în evaluarea anuală.–––Art. 18^4 a fost introdus de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.
 + 
Articolul 19Indemnizaţia lunară de invaliditate prevăzută la art. 8^2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se acordă de către Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale, pe baza unui dosar care cuprinde următoarele documente:–––-Partea introductivă a art. 19 a fost modificată de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015, prin înlocuirea sintagmei „Direcţia financiar-contabilă” cu sintagma „Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale”.a) cerere scrisă;b) decizie medicală de încadrare în grad de invaliditate emisă de către comisiile de expertiză medico-militară, pentru cadrele militare, precum şi pentru soldaţii/gradaţii voluntari, de la data de 23 aprilie 2010;–––Lit. b) a art. 19 a fost modificată de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.c) certificat medical de clasare "inapt pentru serviciul militar" emis de comisiile de expertiză medico-militară, precum şi decizie asupra capacităţii de muncă emisă de către medicul expert al asigurărilor sociale pentru soldaţii/gradaţii voluntari clasaţi "inapt pentru serviciul militar", anterior datei de 23 aprilie 2010;–––Lit. c) a art. 19 a fost modificată de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.d) decizie asupra capacităţii de muncă emisă de către medicul expert al asigurărilor sociale pentru personalul civil;e) copie de pe actul de identitate al solicitantului.
 + 
Articolul 20(1) În documentele prevăzute la art. 19 lit. b) şi c) trebuie să se înscrie data dobândirii invalidităţii, precum şi legătura de cauzalitate dintre invaliditatea dobândită şi acţiunea militară.(2) Pentru personalul civil, dosarul cuprinde în plus faţă de documentele prevăzute la art. 19 lit. a), d) şi e) şi o copie a procesului-verbal întocmit de către comisia specială de cercetare a condiţiilor în care s-a produs evenimentul.
 + 
Articolul 21(1) Plata indemnizaţiei lunare de invaliditate prevăzută la art. 8^2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se face începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care a avut loc evenimentul care a cauzat invaliditatea, dacă dosarul a fost depus la Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale în termen de 90 de zile de la data producerii acestuia.(2) Plata indemnizaţiei lunare de invaliditate prevăzută la art. 8^2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se face începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care s-a depus dosarul la Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale, dacă acesta a fost depus într-un termen ce depăşeşte 90 de zile de la data producerii evenimentului care a cauzat invaliditatea.–––-Art. 21 a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015, prin înlocuirea sintagmei „Direcţia financiar-contabilă” cu sintagma „Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale”.
 + 
Articolul 22Plata indemnizaţiei lunare de invaliditate prevăzută la art. 8^2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă se face odată cu plata pensiilor militare de stat şi drepturilor sociale, în contul bancar specificat de beneficiar.
 + 
Articolul 23(1) Plata indemnizaţiei lunare de invaliditate prevăzută la art. 8^2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă încetează în următoarele situaţii:a) când, după revizuirea periodică a gradului de invaliditate, se constată că persoana beneficiară nu se mai încadrează în grad de invaliditate;b) în caz de deces a persoanei beneficiare.(2) Persoanele beneficiare a indemnizaţiei lunare de invaliditate se supun revizuirii medicale periodice a gradului de invaliditate până la vârsta legală de pensionare stabilită potrivit reglementărilor aplicabile sistemului în care acestea sunt asigurate.
 + 
Articolul 23^1Indemnizaţia lunară prevăzută la art. 8^3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se asigură de către unitatea militară în care este încadrat personalul beneficiar.–––Art. 23^1 a fost introdus de pct. 10 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.
 + 
Articolul 23^2(1) Plata indemnizaţiei lunare pentru însoţitor prevăzută la art. 8^2 alin. (1^1) din ordonanţa de urgenţă se face începând cu data de 1 a lunii următoare intrării în vigoare a Legii nr. 150/2014 privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoaşterea meritelor personalului armatei participant la acţiuni militare şi acordarea unor drepturi acestuia şi urmaşilor celui decedat sau cu data de 1 a lunii următoare celei în care au încetat raporturile de serviciu/de muncă cu Ministerul Apărării Naţionale, după caz, dacă cererea a fost depusă la Casa de pensii sectorială în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii sau a încetării raporturilor de serviciu/de muncă.(2) Plata indemnizaţiei lunare pentru însoţitor prevăzută la art. 8^2 alin. (1^1) din ordonanţa de urgenţă se face începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care s-a depus cererea la Casa de pensii sectorială, dacă aceasta a fost depusă într-un termen ce depăşeşte 90 de zile de la data încetării raporturilor de serviciu/de muncă cu Ministerul Apărării Naţionale.(3) Plata indemnizaţiei lunare pentru însoţitor prevăzută la art. 8^2 alin. (1^1) din ordonanţa de urgenţă se face odată cu plata drepturilor de pensie şi drepturilor sociale.(4) Plata indemnizaţiei lunare pentru însoţitor prevăzută la art. 8^2 alin. (1^1) din ordonanţa de urgenţă încetează în următoarele situaţii:a) când, după revizuirea periodică a gradului de invaliditate, se constată că persoana beneficiară nu se mai încadrează în gradul I de invaliditate;b) în caz de deces al persoanei beneficiare.–––-Art. 23^2 a fost introdus de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.
 + 
Capitolul VIDrepturile urmaşilor personalului armatei decedat ca urmare a participării la acţiuni militare + 
Articolul 24Copiii soldaţilor şi gradaţilor voluntari, precum şi ai personalului civil decedat ca urmare a participării la acţiuni militare pot fi transferaţi/înscrişi în instituţiile militare de învăţământ în aceleaşi condiţii ca şi copiii cadrelor militare decedate, conform prevederilor normelor în vigoare privind transferul şi înmatricularea elevilor şi studenţilor în instituţiile militare de învăţământ.
 + 
Articolul 25(1) Copiii personalului armatei decedat beneficiază, pe durata studiilor în instituţii civile de învăţământ, de burse de studii.(2) Bursele prevăzute la alin. (1) se acordă astfel:a) elevilor şi studenţilor care urmează cursurile unei instituţii civile de învăţământ, până la împlinirea vârstei de 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani;b) pe întregul an calendaristic, pe durata pregătirii în instituţiile civile de învăţământ de zi, de nivel primar, secundar, postliceal şi universitar, după caz;–––Lit. b) a alin. (2) al art. 25 a fost modificată de pct. 11 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.c) pentru o singură specializare sau calificare profesională.(3) Bursele prevăzute la alin. (1) se plătesc lunar, iar cuantumul acestora se calculează prin aplicarea unui coeficient de 1,10 asupra câştigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat aferent anului pentru care se face plata.–––Alin. (3) al art. 25 a fost modificat de art. I din ORDINUL nr. M.89 din 13 august 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 595 din 20 august 2012.(4) Anual, bursa de studii aferentă lunii august, pentru anul şcolar următor, pentru copiii personalului armatei decedat, înmatriculaţi în instituţiile civile de învăţământ, cuprinde, pentru cumpărarea unor articole de îmbrăcăminte, şi contravaloarea echipamentului unui elev/student din instituţiile militare de învăţământ, precum şi contravaloarea în lei a sumei de 100 euro, la data de 15 iulie a anului în care se face plata, pentru procurarea unor materiale de studii.(5) Pentru acordarea drepturilor prevăzute la alin. (1) şi (4) solicitanţii vor depune la Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale, în luna următoare decesului, dosarul pentru acordarea bursei de studii pe care îl actualizează anual, în luna august, cu acte care să facă dovada că cel în cauză este integralist şi înmatriculat în anul de studii următor.–––-Alin. (5) al art. 25 a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015, prin înlocuirea sintagmei „Direcţia financiar-contabilă” cu sintagma „Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale”.(6) Calculul şi plata drepturilor prevăzute la alin. (1) şi (4) se face de către Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale.–––-Alin. (6) al art. 25 a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015, prin înlocuirea sintagmei „Direcţia financiar-contabilă” cu sintagma „Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale”.
 + 
Articolul 25^1(1) Bursele de studii prevăzute la art. 8^8 lit. b) din ordonanţa de urgenţă se acordă cu respectarea prevederilor art. 25 alin. (2)-(4) şi alin. (6) din prezentele norme metodologice.(2) Pentru acordarea drepturilor prevăzute la alin. (1), solicitanţii vor depune la Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale, după încadrarea în gradul I de invaliditate, dosarul pentru acordarea bursei de studii pe care îl actualizează anual, în luna august, cu acte care să facă dovada că cel în cauză este integralist şi înmatriculat în anul de studii următor.(3) Plata drepturilor prevăzute la alin. (1) se face începând cu data de 1 a lunii următoare intrării în vigoare a Legii nr. 150/2014 sau de la data încadrării în gradul I de invaliditate dacă dosarul a fost depus la Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii sau de la data încadrării în gradul I de invaliditate.(4) Plata burselor de studii prevăzute la alin. (1) se face începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care s-a depus dosarul la Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale, dacă acesta a fost depus într-un termen ce depăşeşte 90 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 150/2014 sau de la data încadrării în gradul I de invaliditate.(5) Pentru anul de învăţământ 2014-2015, bursele de studii prevăzute la alin. (1) şi drepturile prevăzute la art. 25 alin. (4) se acordă, integral, indiferent de data depunerii dosarului.(6) Plata burselor de studii prevăzute la art. 8^8 lit. b) din ordonanţa de urgenţă încetează când personalul armatei încadrat în gradul I de invaliditate, după revizuirea periodică a gradului de invaliditate, nu se mai încadrează în acest grad.–––-Art. 25^1 a fost introdus de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.
 + 
Articolul 26(1) Urmaşii personalului armatei decedat, participant la acţiuni militare, pot beneficia de indemnizaţia lunară prevăzută la art. 8^5 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţă în baza următoarelor documente:a) cerere scrisă;b) decizie medicală emisă de către comisiile de expertiză medico-militară, pentru cadrele militare, precum şi pentru soldaţii/gradaţii voluntari, de la data de 23 aprilie 2010;–––Lit. b) a alin. (1) al art. 26 a fost modificată de pct. 12 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.c) certificat medical emis de către comisiile de expertiză medico-militară pentru soldaţii/gradaţii voluntari, anterior datei de 23 aprilie 2010;–––Lit. c) a alin. (1) al art. 26 a fost modificată de pct. 12 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.d) copie de pe certificatul de deces;e) copie de pe actul de identitate al solicitantului;f) copie de pe actele din care să rezulte calitatea de urmaş a celui decedat;g) declaraţie pe propria răspundere, autentificată de notarul public, din care să reiasă că solicitantul nu realizează venituri din salarii sau din activităţi independente.h) documentele prevăzute la art. 2 alin. (2);–––Lit. h) a alin. (1) al art. 26 a fost introdusă de pct. 13 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.i) situaţia privind baza de calcul al indemnizaţiei prevăzute la art. 8^5 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţă, potrivit modelului din anexa nr. 2;–––-Lit. i) a alin. (1) al art. 26 a fost introdusă de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.j) angajamentul de a comunica în scris, în termen de 5 zile lucrătoare, orice schimbare intervenită de natură să modifice condiţiile care au stat la baza acordării indemnizaţiei;–––-Lit. j) a alin. (1) al art. 26 a fost introdusă de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.k) adeverinţa de venit eliberată de birourile/serviciile teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.–––-Lit. k) a alin. (1) al art. 26 a fost introdusă de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.(2) Părinţii personalului armatei decedat, participant la acţiuni militare, pot beneficia, în condiţiile art. 8^5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, de jumătate din indemnizaţia lunară prevăzută la alin. (1), în baza următoarelor documente:a) cerere scrisă;b) copie de pe certificatul de deces;c) copie de pe actul de identitate al părinţilor;d) copie de pe actele din care să rezulte calitatea de urmaş al celui decedat;e) declaraţie pe propria răspundere, autentificată de notarul public, din care să reiasă că părinţii nu realizează venituri din salarii sau din activităţi independente;f) declaraţie pe propria răspundere, autentificată de notarul public, din care să reiasă că cel decedat era singurul susţinător al acestora.g) documentele prevăzute la art. 2 alin. (2);–––Lit. g) a alin. (2) al art. 26 a fost introdusă de pct. 14 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.h) situaţia privind baza de calcul al indemnizaţiei prevăzute la art. 8^5 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţă, potrivit modelului din anexa nr. 2;–––-Lit. h) a alin. (2) al art. 26 a fost introdusă de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.i) angajamentul de a comunica în scris, în termen de 5 zile lucrătoare, orice schimbare intervenită de natură să modifice condiţiile care au stat la baza acordării indemnizaţiei;–––-Lit. i) a alin. (2) al art. 26 a fost introdusă de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.j) adeverinţa de venit eliberată de birourile/serviciile teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.–––-Lit. j) a alin. (2) al art. 26 a fost introdusă de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.
 + 
Articolul 26^1(1) Baza de calcul al situaţiei menţionate în anexa nr. 2 o constituie solda lunară prevăzută de reglementările în vigoare din luna decembrie 2009, compusă din următoarele elemente:a) solda de funcţie corespunzătoare funcţiei îndeplinite la data producerii evenimentului;b) solda de merit, după caz;c) indemnizaţia de comandă, după caz;d) solda de grad corespunzătoare gradului avut la data producerii evenimentului;e) gradaţia avută la data producerii evenimentului;f) indemnizaţia de dispozitiv, după caz.(2) La întocmirea bazei de calcul nu se aplică prevederile art. 10 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, cu modificările şi completările ulterioare.(3) Pentru perioada ianuarie 1990-decembrie 2009, la calcularea indemnizaţiilor prevăzute la art. 26 alin. (1) şi (2) se aplică baza de calcul prevăzută la alin. (1).(4) De la 1 ianuarie 2010, până la stabilirea soldelor de funcţie prin înmulţirea coeficienţilor de ierarhizare corespunzători claselor de salarizare cu valoarea de referinţă, baza de calcul al indemnizaţiilor specificate la art. 26 alin. (1) şi (2) o reprezintă solda lunară prevăzută de legislaţia în vigoare la data de 31 decembrie 2009, menţionată la alin. (1).(5) Unităţile militare în care a fost încadrat personalul armatei decedat ca urmare a participării la acţiuni militare au obligaţia să transmită, la solicitarea beneficiarilor ori a Casei de pensii sectoriale, situaţia privind baza de calcul prevăzută la alin. (1).(6) Dacă situaţia privind baza de calcul al indemnizaţiei prevăzute la art. 8^5 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţă nu a fost depusă în termenele stabilite la art. 27 din prezentele norme metodologice, cuantumul indemnizaţiei se stabileşte şi se acordă, iniţial, în baza câştigului salarial mediu brut, utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.–––-Art. 26^1 a fost introdus de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.
 + 
Articolul 27(1) Plata indemnizaţiei lunare prevăzută la art. 8^5 alin. (1) lit. b) şi art. 8^5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă se face începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care s-a produs evenimentul care a cauzat decesul, dacă dosarul a fost depus la Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale în termen de 90 de zile de la data producerii acestuia.(2) Plata indemnizaţiei lunare prevăzută la art. 8^5 alin. (1) lit. b) şi art. 8^5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă se face începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care s-a depus dosarul la Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale, dacă acesta a fost depus într-un termen ce depăşeşte 90 de zile de la data producerii evenimentului care a cauzat decesul.–––-Art. 27 a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015, prin înlocuirea sintagmei „Direcţia financiar-contabilă” cu sintagma „Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale”.
 + 
Articolul 28(1) Indemnizaţia lunară prevăzută la art. 8^5 alin. (1) lit. b) şi art. 8^5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă se plăteşte de către Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale.(2) Plata indemnizaţiei lunare prevăzută la art. 8^5 alin. (1) lit. b) şi art. 8^5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă se face odată cu plata pensiilor militare de stat şi drepturilor sociale, în contul bancar specificat de beneficiar.–––-Art. 28 a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015, prin înlocuirea sintagmei „Direcţia financiar-contabilă” cu sintagma „Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale”.
 + 
Articolul 29Plata indemnizaţiei lunare prevăzută la art. 8^5 alin. (1) lit. b) şi art. 8^5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă încetează în următoarele situaţii:a) de la data când persoana beneficiară/persoanele beneficiare realizează venituri din salarii sau activităţi independente;b) în caz de deces al persoanei/persoanelor beneficiare;c) pentru copiii personalului armatei decedat, participant la misiunile militare, elevi şi studenţi care nu urmează cursurile unei instituţii de învăţământ, la împlinirea vârstei de 18 ani, sau dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani.
 + 
Articolul 30Urmaşii personalului armatei decedat, participant la acţiuni militare, beneficiază de drepturile prevăzute în instrucţiunile privind folosirea de către personalul armatei şi alţi beneficiari a fondului construit al Ministerului Apărării Naţionale, destinat cazării, refacerii capacităţii de muncă şi activităţilor recreative şi sportive.
 + 
Articolul 31Membrii familiei şi/sau alte persoane care participă la îngrijirea personalului armatei rănit sau invalid ca urmare a acţiunilor militare, pe perioada cât acesta este spitalizat pentru tratament, dacă aceştia nu au domiciliul în garnizoana în care se află instituţia medicală, beneficiază de drepturile prevăzute în instrucţiunile privind folosirea de către personalul armatei şi alţi beneficiari a fondului construit al Ministerului Apărării Naţionale destinat cazării, refacerii capacităţii de muncă şi activităţilor recreative şi sportive.
 + 
Capitolul VIIDispoziţii tranzitorii şi finale + 
Articolul 32Structurile cu responsabilităţi în aplicarea prevederilor ordonanţei de urgenţă sunt:a) structuri centrale: Statul Major General, Direcţia generală de informaţii a apărării, Direcţia management resurse umane, Direcţia financiar-contabilă, Direcţia medicală şi Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale;b) structurile din compunerea şi subordinea Statului Major General: Direcţia personal şi mobilizare, statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamentele de armă, Comandamentul forţelor întrunite, Centrul tehnic-editorial al Armatei şi Muzeul Militar Naţional «Regele Ferdinand I»;c) Direcţia calitatea vieţii personalului.–––-Art. 32 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.
 + 
Articolul 33Acţiunile militare desfăşurate înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 42/2004 privind participarea forţelor armate la misiuni în afara teritoriului statului român, cu modificările ulterioare, se asimilează cu tipurile de misiuni prevăzute de aceasta la art. 2 lit. a)-f), prin ordin al ministrului apărării naţionale, la propunerea şefului Statului Major General, pentru fiecare misiune în parte.
 + 
Articolul 34(1) Personalul armatei care a participat la acţiuni militare înainte de 10 iunie 2008, precum şi urmaşii sau părinţii acestuia, după caz, care fac obiectul aplicării prezentelor norme metodologice, beneficiază de drepturile prevăzute la cap. III^1 din ordonanţa de urgenţă de la data de 10 iunie 2008.(2) Pentru acordarea drepturilor, persoanele prevăzute la alin. (1) formulează o cerere scrisă, însoţită de documentele prevăzute de prezentele norme metodologice, pe care o adresează comandantului/şefului unităţii militare din care fac parte sau centrului militar în raza căruia domiciliază, după caz.(3) Acordarea drepturilor cuvenite prevăzute la alin. (1) se face cu aplicarea în mod corespunzător a prevederilor prezentelor norme metodologice.–––Art. 34 a fost modificat de pct. 16 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.
 + 
Articolul 34^1Direcţia calitatea vieţii personalului este structura de specialitate a Ministerului Apărării Naţionale abilitată să coordoneze activitatea de aplicare a prezentelor norme metodologice.–––Art. 34^1 a fost introdus de pct. 17 al art. I din ORDINUL nr. M.72 din 5 iulie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 473 din 9 iulie 2010.
 + 
Articolul 34^2(1) În cuprinsul prezentelor norme metodologice, referirile la sintagmele «Militar Veteran» şi/sau «Veteran» se consideră a fi făcute la sintagma «Veteran», în sensul ordonanţei de urgenţă, astfel cum a fost modificată şi completată prin Legea nr. 150/2014.(2) Regulile privind efectuarea plăţii unor drepturi prevăzute de ordonanţa de urgenţă, astfel cum a fost modificată şi completată prin Legea nr. 150/2014, sunt prevăzute în anexa nr. 3.(3) Situaţia privind baza de calcul al indemnizaţiei prevăzute la art. 8^5 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţă, astfel cum a fost modificată şi completată prin Legea nr. 150/2014, este prevăzută în anexa nr. 2.–––-Art. 34^2 a fost introdus de pct. 10 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.
 + 
Articolul 35Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.–––-Art. 35 a fost modificat de pct. 11 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015.
 + 
Anexa 1la normele metodologicePrecizări privind confecţionarea legitimaţiei tip "Veteran"Legitimaţia tip "Veteran" are coperta de culoare bleu, este confecţionată la aceleaşi dimensiuni, din aceleaşi materiale ca legitimaţiile militare, şi conţine înscrisurile prevăzute în modelele de mai jos:LEGITIMAŢIE TIP "VETERAN"–––-Anexa la normele metodologice a fost înlocuită cu anexa 1 din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015, conform pct. 12 al art. I din acelaşi act normativ, devenind anexa 1 la normele metodologice.
 + 
Anexa 2la normele metodologice– Model –ROMÂNIAMINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALEUnitatea Militară ……………………..Cod fiscal ……………………………Adresa ……………………………….Oficiul poştal …………, cod ………..Telefon: ……………………………..Nr. …………. din ………………….SITUAŢIE PRIVIND BAZA DE CALCULal indemnizaţiei prevăzute la art. 8^5 alin. (1)lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentrurecunoaşterea meritelor personalului armatei participant laacţiuni militare şi acordarea unor drepturi acestuia şiurmaşilor celui decedat, aprobată cu modificări prinLegea nr. 111/2007, cu modificările şi completările ulterioareCa urmare a Cererii înregistrate la nr. ……… din ……………., se atestă faptul că …(gradul)… …..(numele şi prenumele)….. a participat la acţiuni militare …..(aşa cum sunt definite la art. 2 lit. b) din ordonanţa de urgenţă)…… în perioada ……………….. .Totodată, se certifică faptul că, în urma participării la acţiuni militare, a decedat la data de …………… .De asemenea, se atestă faptul că …(gradul)… …..(numele şi prenumele)….., la data producerii evenimentului care a cauzat decesul, a avut, potrivit prevederilor legislaţiei în vigoare, o soldă lunară în cuantum brut de ………………. lei, compusă din:a) solda de funcţie:(i) coeficient de ierarhizare: …………….;(ii) valoarea de referinţă sectorială: …………….;(iii) cuantumul brut al soldei de funcţie: ……………….. lei;b) solda de merit (după caz): 20%: ……………….. lei;c) indemnizaţia de comandă (după caz):(i) denumirea funcţiei de comandă: …………………..;(ii) cota procentuală: ……… %;(iii) cuantumul brut al soldei de comandă: ……………….. lei;d) solda de grad:(i) coeficient de ierarhizare: ………………;(ii) valoarea de referinţă sectorială: ………………;(iii) cuantumul brut al soldei de grad: ……………….. lei;e) gradaţia:(i) gradaţia a ……… – a;(ii) cota procentuală: ……………….%;(iii) cuantumul brut al gradaţiei: …………….. lei;f) indemnizaţia de dispozitiv: 25%: …………….. lei.Datele menţionate mai sus rezultă din următoarele documente:a) stat de plată al soldelor pentru luna ………………, anul ………, înregistrat la nr. ……… din …………;b) ordin de zi pe unitate nr. ………… din …………………;c) …………………………………………………………… (alt/alte documente, după caz).S-a eliberat prezenta, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 33/2002 privind reglementarea eliberării certificatelor şi adeverinţelor de către autorităţile publice centrale şi locale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 223/2002, în vederea acordării drepturilor conferite de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 111/2007, cu modificările şi completările ulterioare.Comandantul/Şeful unităţii militare,……………..(gradul)……………………………..(numele şi prenumele)–––-Anexa 2 la normele metodologice a fost introdusă de pct. 13 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015, având conţinutul anexei 2 din acelaşi act normativ.
 + 
Anexa 3la normele metodologiceREGULIprivind efectuarea plăţii unor drepturiprevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentrurecunoaşterea meritelor personalului armatei participantla acţiuni militare şi acordarea unor drepturi acestuiaşi urmaşilor celui decedat, aprobată cu modificări prinLegea nr. 111/2007, cu modificările şi completările ulterioare + 
Articolul 1Drepturile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoaşterea meritelor personalului armatei participant la acţiuni militare şi acordarea unor drepturi acestuia şi urmaşilor celui decedat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 111/2007, cu modificările şi completările ulterioare (ordonanţa de urgenţă), sunt puse în plată, după caz, de următorii ordonatori de credite din Ministerul Apărării Naţionale:a) Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale;b) centrele militare zonale/judeţene;c) unităţile militare în care este încadrat personalul armatei.
 + 
Articolul 2Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale acordă, la cerere şi sub rezerva îndeplinirii condiţiilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă şi de normele metodologice, următoarele categorii de drepturi:a) drepturile prevăzute la art. 8^2 alin. (1^1) din ordonanţa de urgenţă, în situaţia în care personalul armatei invalid, încadrat în gradul I de invaliditate, a încetat raporturile de serviciu/de muncă cu Ministerul Apărării Naţionale;b) drepturile prevăzute la art. 8^8 lit. b) din ordonanţa de urgenţă, în situaţia în care personalul armatei a încetat raporturile de serviciu/de muncă cu Ministerul Apărării Naţionale, precum şi în situaţia în care personalul prevăzut la art. 2 lit. c) şi h) din ordonanţa de urgenţă este menţinut în activitate;c) drepturile urmaşilor personalului armatei decedat prevăzut la art. 8^5 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţă;d) drepturile părinţilor personalului armatei decedat prevăzute la art. 8^5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
 + 
Articolul 3(1) Centrele militare zonale/judeţene acordă, la cerere şi sub rezerva îndeplinirii condiţiilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă şi de normele metodologice, următoarele categorii de drepturi:a) drepturile prevăzute la art. 8^1 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă veteranilor care au fost transferaţi la alte instituţii publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională;b) drepturile prevăzute la art. 6 şi art. 8^1 alin. (2) lit. a) din ordonanţa de urgenţă pentru persoanele care nu se află în raporturi de serviciu/de muncă cu Ministerul Apărării Naţionale.(2) Pentru persoanele prevăzute la art. 7^1 alin. (3) şi (4) din normele metodologice, decontarea cheltuielilor de transport dus/întors la/de la domiciliu se face de către centrul militar zonal/judeţean pe raza căruia acestea domiciliază, în baza următoarelor documente:a) adeverinţă care să ateste participarea la activitate, eliberată de structura organizatoare a activităţii festive sau comemorative;b) legitimaţii de călătorie pe mijloacele de transport feroviare şi/sau rutiere şi/sau navale;c) bon fiscal emis de staţia de alimentare, în perioada de efectuare a deplasării, în cazul deplasării cu autovehicule, situaţie în care decontarea se face pentru 7,5 litri carburant la 100 km parcurşi, indiferent de tipul de combustibil utilizat în funcţionarea autovehiculului.
 + 
Articolul 4Unităţile militare în care este încadrat personalul armatei acordă, la cerere şi sub rezerva îndeplinirii condiţiilor prevăzute de ordonanţa de urgenţă şi de normele metodologice, drepturile prevăzute la art. 6 alin. (1) şi art. 8^1 alin. (2) lit. a) din ordonanţa de urgenţă.–––-Anexa 3 la normele metodologice a fost introdusă de pct. 13 al art. I din ORDINUL nr. M.131 din 16 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 8 ianuarie 2015, având conţinutul anexei 3 din acelaşi act normativ.
––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x