NORME METODOLOGICE din 24 septembrie 1998

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 379 din 25 octombrie 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 1256 05/08/2004
ART. 16RECTIFICAT DERECTIFICARE 634 24/09/1998
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulPENTRU APLICAREALEGE 151 15/07/1998
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 69 26/11/1991
ART. 21REFERIRE LALEGE 151 15/07/1998
ART. 21REFERIRE LALEGE 151 15/07/1998 ANEXA 5
ART. 31REFERIRE LALEGE 154 15/07/1998 ANEXA 5
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 1256 05/08/2004
ActulAPROBAT DEHG 634 24/09/1998
ActulCONTINUT DEHG 634 24/09/1998
ART. 16RECTIFICAT DERECTIFICARE 634 24/09/1998

de aplicare a Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regionala în România



 + 
Capitolul 1Regiunile de dezvoltare + 
Articolul 1Dezvoltarea regionala este ansamblul politicilor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, elaborate în scopul îmbunătăţirii performantelor economice ale unor arii geografice constituite în "regiuni de dezvoltare" şi care beneficiaza de sprijinul Guvernului, al Uniunii Europene şi al altor institutii şi autorităţi naţionale şi internationale interesate.
 + 
Articolul 2(1) Regiunile de dezvoltare, denumite în continuare regiuni, sunt zone ce corespund unor grupari de judete, constituite prin asocierea voluntara a acestora pe bază de convenţie semnata de reprezentantii consiliilor judetene şi, respectiv, ai Consiliului General al Municipiului Bucureşti.(2) Regiunile constituie cadrul de concepere, implementare şi evaluare a politicilor de dezvoltare regionala, precum şi de culegere a datelor statistice specifice, în conformitate cu reglementarile europene emise de Eurostat pentru nivelul al doilea de clasificare teritoriala, NUTS 2, existent în Uniunea Europeana.
 + 
Articolul 3(1) În vederea constituirii regiunii, consiliile judetene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti solicita, în scris, acordul consiliilor locale interesate. Acordul se considera dat printr-o hotărâre a consiliului local, adoptata în acest scop.(2) Prin hotărârea prevăzută la alin. (1), consiliul local îşi desemneaza şi delegatul la reuniunea organizata la nivel judetean, în vederea stabilirii reprezentantilor judeţului în consiliul pentru dezvoltare regionala.(3) Hotărârea unui consiliu judetean, respectiv local, de a face parte dintr-o regiune îi da dreptul acestuia sa beneficieze de proiecte finantate din Fondul de dezvoltare regionala.(4) Fiecare judet poate face parte dintr-o singura regiune.(5) Constituirea regiunilor nu exclude posibilitatea asocierii localitatilor din judete diferite pentru realizarea unor lucrari de interes comun, interjudetean, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 69/1991 privind administratia publică locala, republicată, cu modificările ulterioare.
 + 
Capitolul 2Structuri teritoriale pentru dezvoltare regionala + 
Articolul 4În fiecare regiune se constituie şi funcţionează un consiliu pentru dezvoltare regionala, denumit în continuare consiliu regional.
 + 
Articolul 5(1) În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2), preşedintele fiecarui consiliu judetean din regiune convoaca delegaţii desemnaţi de consiliile locale comunale, orăşeneşti şi municipale din judet, separat, pe categorii de consilii, astfel încât din fiecare categorie să fie ales cate un reprezentant care va face parte din consiliul regional.(2) În mod corespunzător, potrivit legii, Consiliul General al Municipiului Bucureşti solicita consiliilor locale ale sectoarelor să îşi desemneze cate un reprezentant din fiecare sector pentru a face parte din consiliul regional.
 + 
Articolul 6(1) Decanul de vârsta al presedintilor consiliilor judetene din cadrul regiunii convoaca şi conduce reuniunea de constituire a consiliului regional. Convocarea se face în scris, cu cel puţin 10 zile înainte de data desfăşurării reuniunii, contine informaţii privind ziua, ora şi locul de desfăşurare a reuniunii şi se transmite participantilor împreună cu proiectul regulamentului de organizare şi functionare a consiliului regional, precum şi cu proiectul convenţiei de constituire a regiunii. Aceste doua proiecte trebuie pregatite, în prealabil, de către decanul de vârsta al presedintilor consiliilor judetene, cu consultarea celorlalţi presedinti.(2) Secretariatul reuniunii este asigurat de secretarul judeţului care gazduieste reuniunea.
 + 
Articolul 7(1) Reuniunea de constituire este valabil constituita şi îşi poate desfăşura lucrarile numai în prezenta tuturor presedintilor consiliilor judetene sau a inlocuitorilor de drept ai acestora, precum şi în prezenta reprezentantilor desemnaţi de consiliile locale comunale, orăşeneşti şi municipale din fiecare judet.(2) În cazul municipiului Bucureşti, reuniunea de constituire este valabil constituita şi îşi poate desfăşura lucrarile numai în prezenta primarului general al municipiului Bucureşti sau a inlocuitorului de drept al acestuia, precum şi în prezenta reprezentantilor desemnaţi de consiliile locale ale sectoarelor.
 + 
Articolul 8(1) Reuniunea de constituire alege preşedintele şi vicepresedintele consiliului regional, pentru o perioadă de un an, prin votul deschis al majorităţii simple.(2) Preşedintele şi vicepresedintele nu pot fi reprezentanti ai aceluiasi judet.
 + 
Articolul 9Lucrarile reuniunii sunt conduse în continuare de către preşedintele ales. Acesta supune dezbaterii şi aprobării consiliului regional proiectul regulamentului propriu de organizare şi functionare.
 + 
Articolul 10Prin semnarea convenţiei şi prin adoptarea regulamentului de organizare şi functionare regiunea şi consiliul regional sunt declarate constituite.
 + 
Articolul 11Agentia pentru dezvoltare regionala, denumita în continuare agentie regionala, este organism neguvernamental, nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate juridica, care acţionează în domeniul specific dezvoltării regionale, la nivelul regiunii şi sub coordonarea consiliului regional.
 + 
Articolul 12(1) Consiliul regional decide sediul agentiei regionale, pe baza unor criterii precizate de acesta.(2) Sediul agentiei regionale se stabileste prin hotărârea consiliului regional de aprobare a statutului agentiei.
 + 
Articolul 13Agentiile regionale elaboreaza strategia pentru dezvoltare regionala, planurile multianuale şi anuale pentru dezvoltare regionala, precum şi programele pentru dezvoltare regionala.
 + 
Articolul 14(1) În baza strategiei naţionale aprobate de către Consiliul Naţional pentru Dezvoltare Regionala, denumit în continuare consiliul naţional, şi a strategiei pentru dezvoltare regionala, aprobata de către consiliul regional, agentia regionala elaboreaza planul de dezvoltare regionala.(2) Planul de dezvoltare regionala este multianual şi cuprinde programe de dezvoltare regionala în curs de derulare sau care urmeaza să fie implementate în perioada planificata.(3) Planul multianual de dezvoltare regionala, defalcat pe ani, se transmite Agentiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala, denumita în continuare agentia naţionala, în vederea alocarii resurselor necesare din Fondul naţional pentru dezvoltare regionala, denumit în continuare fondul naţional. Planul multianual, precum şi planurile anuale se transmit agentiei naţionale.(4) Programele de dezvoltare regionala se implementeaza prin proiecte selectate de agentia regionala, pe baza unor criterii adoptate de consiliul naţional.
 + 
Articolul 15(1) Cofinantarea proiectelor aprobate din Fondul pentru dezvoltare regionala se face pe bază de contract incheiat între agentia regionala şi initiatorii proiectelor.(2) Agentia regionala asigura urmarirea şi controlul executiei programelor/proiectelor de dezvoltare regionala.(3) Pe baza monitorizarii şi evaluării programelor/proiectelor, agentia regionala raporteaza semestrial şi anual consiliului regional şi agentiei naţionale stadiul, dificultatile de implementare şi impactul programelor de dezvoltare regionala.
 + 
Articolul 16Agentia regionala poate desfăşura şi activităţi de asistenţa tehnica, cu respectarea domeniului specific.Sumele obtinute din activităţile de asistenţa tehnica se fac venituri la fondul naţional.
 + 
Articolul 17Fondul pentru dezvoltare regionala, denumit în continuare fondul, este instrumentul financiar folosit pentru implementarea politicii de dezvoltare regionala în cadrul regiunii.
 + 
Articolul 18Managementul financiar şi tehnic al fondului este asigurat de agentia regionala, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
 + 
Articolul 19(1) Sumele alocate fondului de la fondul naţional pot fi utilizate numai pentru finantarea programelor de dezvoltare regionala aprobate.(2) Cheltuielile de organizare şi functionare a agentiei regionale se evidentiaza distinct în fond şi se asigura prin contribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale şi judetene din regiune, precum şi din veniturile obtinute de agentia regionala prin activităţile menţionate la art. 16.
 + 
Capitolul 3Structuri naţionale pentru dezvoltare regionala + 
Articolul 20Consiliul naţional este organul deliberativ care coordonează şi promovează politica naţionala de dezvoltare regionala.
 + 
Articolul 21Consiliul naţional se organizeaza şi funcţionează în conformitate cu Legea nr. 151/1998 şi cu regulamentul propriu de organizare şi functionare, elaborat de Consiliul pentru Reforma şi aprobat prin hotărâre a Guvernului.
 + 
Articolul 22Reprezentantii Guvernului în consiliul naţional sunt ministri sau, după caz, secretari de stat, desemnaţi prin hotărâre a Guvernului.
 + 
Articolul 23Până la data infiintarii agentiei naţionale, secretariatul consiliului naţional este asigurat de către Directia pentru dezvoltare regionala din cadrul Consiliului pentru Reforma.
 + 
Articolul 24Agentia naţionala este organul executiv al consiliului naţional, care este condus de primul-ministru.
 + 
Articolul 25(1) Pe baza strategiei naţionale elaborate de agentia naţionala şi aprobate de consiliul naţional, a planurilor multianuale şi anuale transmise de agentiile regionale, precum şi pe baza programelor instituţiilor administraţiei publice centrale, agentia naţionala elaboreaza Planul naţional de dezvoltare regionala.(2) Planul naţional de dezvoltare regionala este multianual şi se defalca în planuri anuale care se actualizeaza la aprobarea bugetului de stat.
 + 
Articolul 26Agentia naţionala asigura monitorizarea şi evaluarea programelor cuprinse în Planul naţional de dezvoltare regionala şi raporteaza semestrial consiliului naţional asupra stadiului şi modului de indeplinire a obiectivelor de dezvoltare regionala planificate.
 + 
Articolul 27Fondul naţional este instrumentul de finanţare a politicii de dezvoltare regionala, aflat la dispoziţia consiliului naţional şi administrat de către agentia naţionala.
 + 
Articolul 28Cheltuielile de organizare şi functionare a agentiei naţionale se evidentiaza distinct în fondul naţional, nivelul acestora fiind aprobat aprin hotărâre a Guvernului.
 + 
Articolul 29(1) Alocatiile de la fondul naţional pentru fonduri se fac pe baza Planului naţional anual de dezvoltare regionala, aprobat de consiliul naţional.(2) Plăţile din fondul naţional la fonduri se efectueaza esalonat, pe măsura implementarii programelor/proiectelor din planurile anuale ale agentiilor regionale.
 + 
Articolul 30(1) Sumele care se vor aloca în anul 1999 de la bugetul de stat pentru constituirea fondului naţional se prevad în mod distinct în bugetul Consiliului pentru Reforma. În acest scop, Consiliul pentru Reforma va fundamenta şi va propune sumele care urmeaza a fi cuprinse în proiectul bugetului de stat.(2) Începând cu anul 2000, sumele alocate de la bugetul de stat pentru fondul naţional vor fi inscrise ca pozitie distincta în bugetul de stat pentru politica de dezvoltare regionala.
 + 
Capitolul 4Dispozitii finale + 
Articolul 31(1) În termen de 90 de zile de la constituire agentia naţionala întocmeşte instrucţiunile de elaborare, implementare, monitorizare, evaluare şi finanţare a programelor/proiectelor de dezvoltare regionala. Instrucţiunile se aproba de către consiliul naţional şi se publică în Monitorul Oficial al României.(2) Personalul agentiei naţionale este incadrat şi salarizat în conformitate cu prevederile cap. I din anexa nr. V la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publică.
 + 
Articolul 32Criteriile de aprobare a proiectelor de dezvoltare regionala vor fi elaborate de agentia naţionala şi de Consiliul pentru Reforma şi vor fi aprobate de consiliul naţional în termen de 90 de zile de la constituirea agentiei naţionale.–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x