NORME METODOLOGICE din 24 octombrie 2012

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 30/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 14 noiembrie 2012
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulPENTRU APLICAREALEGE 226 29/11/2011
ActulREFERIRE LAHG 1049 24/10/2012
ART. 1REFERIRE LALEGE 226 29/11/2011
ART. 1REFERIRE LALEGE 226 29/11/2011 ART. 1
ART. 1REFERIRE LALEGE 226 29/11/2011 ART. 9
ART. 3REFERIRE LALEGE 226 29/11/2011 ART. 2
ART. 5REFERIRE LALEGE 226 29/11/2011 ART. 3
ART. 6REFERIRE LALEGE 226 29/11/2011 ART. 2
ART. 7REFERIRE LALEGE 226 29/11/2011 ART. 3
ART. 8REFERIRE LACOD PR. CIVILA (R) 24/02/1948 ART. 189
ART. 15REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHG 1049 24/10/2012
ActulCONTINUT DEHG 1049 24/10/2012
ART. 2REFERIT DEDECIZIE 868 10/12/2015





Notă
Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 1.049 din 24 octombrie 2012, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 766 din 14 noiembrie 2012.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 226/2011 privind reparațiile morale și materiale pentru fostele cadre militare active, îndepărtate abuziv din armată în perioada 23 august 1944 – 31 decembrie 1961, denumite în continuare norme, reglementează modul de stabilire a calității de fost cadru militar activ, îndepărtat abuziv din armată sau din comandamentele și din unitățile de jandarmi și grăniceri, denumit în continuare îndepărtat abuziv, în vederea recunoașterii dreptului la reparații morale și materiale conform art. 1 și 9 din Legea nr. 226/2011. + 
Articolul 2În sensul prezentelor norme, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)fost cadru militar activ – persoana care a intrat în armata regală română sau în comandamentele și unitățile de jandarmi și grăniceri, până cel târziu la 30 decembrie 1947, care a fost îndepărtat abuziv în perioada 23 august 1944 la 31 decembrie 1961 și care, la data trecerii în rezervă ori direct în retragere, deținea grad militar corespunzător corpurilor de cadre militare;b)solicitant – îndepărtatul abuziv, soția supraviețuitoare a acestuia, precum și reprezentantul legal al îndepărtatului abuziv ori al soției supraviețuitoare a îndepărtatului abuziv, în numele și pe seama titularului dreptului, în baza mandatului primit. + 
Articolul 3(1)Calitatea de îndepărtat abuziv se determină de către comisiile constituite în acest scop la nivelul Ministerului Apărării Naționale, respectiv al Ministerului Administrației și Internelor, denumite în continuare comisii, în termenul prevăzut la art. 2 alin. (3) din Legea nr. 226/2011.(2)Comisiile își au sediile după cum urmează:a)pentru Ministerul Apărării Naționale: str. Drumul Taberei nr. 7-9, sectorul 6, București;b)pentru Ministerul Administrației și Internelor: Piața Revoluției nr. 1 A, sectorul 1, București.
 + 
Capitolul IIProcedura de determinare a calității de îndepărtat abuziv de către comisia constituită la nivelul Ministerului Apărării Naționale, respectiv al Ministerului Administrației și Internelor + 
Articolul 4(1)Determinarea calității de îndepărtat abuziv se realizează pe baza unei cereri, formulate de solicitant.(2)Cererile se adresează comisiilor și se depun direct la sediul acestora sau la centrul militar zonal, județean ori al sectoarelor municipiului București, denumite în continuare centre militare.
 + 
Articolul 5(1)Cererea este însoțită de un dosar, cuprinzând acte, în funcție de calitatea persoanei care depune cererea.(2)Pentru îndepărtatul abuziv, actele prevăzute la alin. (1) sunt:a)act de identitate sau pașaport, emis de autoritățile române, aflat în termen de valabilitate, în copie;b)adeverințe, în original, sau copii certificate ale actelor care să ateste situația militară, eliberate de instituțiile deținătoare de arhivă;c)livret militar sau orice alte documente din care să rezulte situația militară, în copie autentificată conform legii;d)extrasul ordinului de trecere în rezervă ori direct în retragere sau în cadrul disponibil;e)extrasul actului pe baza căruia s-a fundamentat îndepărtarea abuzivă, în situația în care acesta există, în original sau în copie certificată de autoritatea emitentă ori autentificat conform legii;f)declarație formulată pe propria răspundere, autentificată potrivit legii, din care să rezulte că nu s-a aflat în una dintre situațiile prevăzute la art. 3 alin. (3) din Legea nr. 226/2011;g)acte din care să rezulte că nu au beneficiat de despăgubirile prevăzute de Legea nr. 433/1946 pentru crearea cadrului disponibil al armatei, pentru cei care au solicitat trecerea în cadrul disponibil al armatei, în original sau în copie certificată de autoritatea emitentă ori autentificate conform legii;h)declarație formulată pe propria răspundere și autentificată potrivit legii în situația constatării, de către instituțiile deținătoare de arhivă, a inexistenței actelor prevăzute la lit. g), caz în care solicitantul trebuie să depună la dosar dovada constatării inexistenței actelor;i)certificate de stare civilă, în copie autentificată conform legii, în situația în care și-a schimbat numele.(3)Pentru soția supraviețuitoare a îndepărtatului abuziv, actele prevăzute la alin. (1) sunt:a)act de identitate sau pașaport, aflat în termen de valabilitate, în copie;b)certificate de stare civilă, inclusiv certificatul de deces al îndepărtatului abuziv, în copie autentificată conform legii;c)declarația formulată pe propria răspundere, din care să rezulte că nu s-a recăsătorit după decesul îndepărtatului abuziv, autentificată conform legii;d)actele prevăzute la alin. (2) lit. b)-e) și g);e)acte din care să rezulte că îndepărtatul abuziv nu s-a aflat în una dintre situațiile prevăzute la art. 3 alin. (3) din Legea nr. 226/2011.(4)Pentru reprezentantul legal al îndepărtatului abuziv ori al soției supraviețuitoare a îndepărtatului abuziv, actele prevăzute la alin. (1) sunt:a)act de identitate sau pașaport, aflat în termen de valabilitate, în copie;b)împuternicirea avocațială sau procura specială, autentificată conform legii și tradusă în limba română, în cazul în care acestea sunt redactate în altă limbă, prin care îndepărtatul abuziv ori soția supraviețuitoare a acestuia împuternicește o terță persoană să îl/o reprezinte în fața comisiilor;c)actul administrativ de desemnare a curatorului îndepărtatului abuziv sau al soției supraviețuitoare a acestuia ori hotărârea judecătorească definitivă și irevocabilă, prin care aceștia au fost puși sub interdicție judecătorească, în copie conform cu originalul și tradus/tradusă în limba română, în cazul în care acestea sunt redactate în altă limbă;d)actele prevăzute la alin. (2) sau (3), după caz.(5)Pentru stabilirea calității de îndepărtat abuziv, la cererea comisiilor sau la inițiativa solicitantului, dosarul poate cuprinde și acte, altele decât cele prevăzute la alin. (1)-(4), din care să rezulte una dintre situațiile prevăzute la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 226/2011.(6)Actele prevăzute la alin. (1)-(5) se depun de către solicitant, direct la sediul autorităților prevăzute la art. 4 alin. (2), după caz, sau prin corespondență, cu confirmare de primire.(7)Centrele militare au obligația de a transmite, în mod corespunzător, cererile și dosarele către comisii, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea acestora.(8)Comisiile pot solicita și înscrisuri în original în vederea confruntării corectitudinii datelor din copii.
 + 
Articolul 6(1)Termenul de 45 de zile prevăzut la art. 2 alin. (3) din Legea nr. 226/2011 curge de la data înregistrării cererii și a dosarului la comisie.(2)În cazul în care comisia sesizată constată lipsa competenței ca urmare a calității îndepărtatului abuziv, rezultată din situația militară, aceasta are obligația să trimită cererea și dosarul comisiei competente, în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrare, comunicând totodată solicitantului despre aceasta. Termenul de 45 de zile prevăzut la alin. (1) curge de la data înregistrării cererii și dosarului la comisia competentă.(3)Solicitantul care nu dispune de actele prevăzute la art. 5, iar în urma demersurilor de identificare a acestora i s-a comunicat, de instituțiile deținătoare de arhivă, prin dovadă scrisă, că actele nu pot fi eliberate din cauza inexistenței sau distrugerii arhivelor, se poate adresa comisiei de reconstituire cu martori din cadrul Ministerului Apărării Naționale, respectiv celei din cadrul Ministerului Administrației și Internelor, după caz.
 + 
Capitolul IIIProcedura de determinare a calității de îndepărtat abuziv de către comisiile de reconstituire cu martori + 
Articolul 7(1)Reconstituirea cu martori se realizează de către comisiile de reconstituire cu martori constituite în acest scop la Ministerul Apărării Naționale, respectiv la Ministerul Administrației și Internelor.(2)Comisiile de reconstituire cu martori își au sediile după cum urmează:a)pentru Ministerul Apărării Naționale: str. Drumul Taberei nr. 7-9, sectorul 6, București;b)pentru Ministerul Administrației și Internelor: Piața Revoluției nr. 1 A, sectorul 1, București.(3)Persoanele aflate în situația prevăzută la art. 3 alin. (6) din Legea nr. 226/2011 se pot adresa comisiilor de reconstituire cu martori, atât direct, cât și la recomandarea comisiilor sesizate inițial cu soluționarea cererii. + 
Articolul 8(1)Procedura de reconstituire cu martori se desfășoară la cererea formulată de solicitant, cu respectarea prevederilor art. 4.(2)Reconstituirea cu martori se efectuează pe baza actelor din dosar, în măsura existenței acestora, care se completează cu informații rezultate din proba cu martori.(3)Proba cu martori presupune identificarea, de către solicitant, a cel puțin 2 martori și prezentarea acestora, prin grija solicitantului, în fața comisiei de reconstituire cu martori, în vederea intervievării.(4)Martorii trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să aibă cunoștință despre situația îndepărtatului abuziv care face obiectul analizei în comisia de reconstituire cu martori și să poată furniza informații relevante pentru completarea dosarului;b)să nu fie, potrivit declarației pe propria răspundere autentificate conform legii, în una dintre situațiile prevăzute la art. 189 din Codul de procedură civilă.
 + 
Articolul 9(1)Cererea privind reconstituirea cu martori va fi însoțită de un dosar, cuprinzând, obligatoriu, acte în funcție de calitatea persoanei care depune cererea.(2)Pentru îndepărtatul abuziv actele prevăzute la alin. (1) sunt:a)act de identitate sau pașaport, emis de autoritățile române, aflat în termen de valabilitate, în copie;b)dovada scrisă, eliberată de instituțiile deținătoare de arhivă, din care să rezulte că actele solicitate nu pot fi eliberate, din cauza inexistenței sau distrugerii arhivelor;c)declarația și actele prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. f)-h);d)certificate de stare civilă, în copie autentificată conform legii, în situația în care și-a schimbat numele.(3)Pentru soția supraviețuitoare a îndepărtatului abuziv, actele prevăzute la alin. (1) sunt:a)act de identitate sau pașaport, aflat în termen de valabilitate, în copie;b)certificate de stare civilă, inclusiv certificatul de deces al îndepărtatului abuziv, în copie autentificată conform legii;c)dovada prevăzută la alin. (2) lit. b);d)declarația formulată pe propria răspundere, din care să rezulte că nu s-a recăsătorit după decesul îndepărtatului abuziv, autentificată conform legii;e)actele prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. e).(4)Pentru reprezentantul legal al îndepărtatului abuziv ori al soției supraviețuitoare a îndepărtatului abuziv, actele prevăzute la alin. (1) sunt:a)act de identitate sau pașaport, aflat în termen de valabilitate, în copie;b)dovada prevăzută la alin. (2) lit. b);c)actele prevăzute la art. 5 alin. (4) lit. b) și c);d)actele prevăzute la alin. (2) sau (3), după caz.(5)Pentru martori, actele prevăzute la alin. (1) sunt:a)acte de identitate sau pașapoarte, aflate în termen de valabilitate, în copie;b)declarații pe propria răspundere, autentificate conform legii, din care să rezulte îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 8 alin. (4);c)cazier judiciar, aflat în termen de valabilitate, pentru fiecare martor;d)orice act doveditor din care să rezulte îndeplinirea condiției prevăzute la art. 8 alin. (4) lit. a), dacă acesta există.(6)Solicitantul poate prezenta la dosar orice alte acte prevăzute la art. 5, după caz.
 + 
Capitolul IVComponența comisiei de reconstituire cu martori și procedura de lucru în cadrul acesteia + 
Articolul 10(1)Comisiile de reconstituire cu martori prevăzute la art. 7 au următoarea compunere:a)pentru Ministerul Apărării Naționale: locțiitorul șefului Direcției calitatea vieții personalului, în calitate de președinte, un consilier juridic din cadrul Direcției pentru relația cu Parlamentul și asistență juridică și câte un reprezentant de la Direcția management resurse umane, Direcția personal și mobilizare, Serviciul istoric al armatei, în calitate de membri și șeful Secției calitatea vieții personalului în rezervă/retragere și reconversie profesională din cadrul Direcției calitatea vieții personalului, în calitate de secretar;b)pentru Ministerul Administrației și Internelor: secretarul general adjunct al Ministerului Administrației și Internelor, în calitate de președinte, șeful serviciului Gestiune personal în rezervă/retragere și acte publice din cadrul Direcției generale management resurse umane, un reprezentant al Direcției generale financiare, un reprezentant al Direcției generale management operațional, un reprezentant al Direcției medicale, în calitate de membri, și un reprezentant al Secretariatului General al Ministerului Administrației și Internelor, în calitate de secretar.(2)În cazul în care președintele și/sau membrii titulari se află în misiuni sau delegații, după caz, ordonate în afara garnizoanei ori în străinătate, în concediu de odihnă, concediu medical sau în alte concedii prevăzute de actele normative în vigoare ori în alte situații temeinic motivate, șefii structurilor din care provin aceștia desemnează înlocuitori în acest scop.(3)În cadrul comisiei de reconstituire cu martori poate participa, cu statut de invitat permanent, câte un reprezentant al Asociației Naționale a Veteranilor de Război și al Uniunii Foștilor Ofițeri Activi Oprimați Politic din România, cu rol consultativ și fără drept de vot. + 
Articolul 11(1)Prevederile art. 6 alin. (1) se aplică în mod corespunzător.(2)În cazul în care comisia de reconstituire cu martori sesizată constată lipsa competenței ca urmare a calității îndepărtatului abuziv, rezultată din situația militară, aceasta are obligația să trimită cererea și dosarul comisiei competente, în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrare, comunicând totodată solicitantului despre aceasta. Termenul de soluționare curge de la data înregistrării cererii și dosarului la comisia competentă.(3)Comisiile de reconstituire cu martori desfășoară următoarele activități:a)examinează documentele prezentate;b)stabilesc data intervievării martorilor și o comunică, în scris, solicitantului;c)intervievează individual martorii, precizându-le, în prealabil, consecințele privind infracțiunea de mărturie mincinoasă prevăzută la art. 260 din Codul penal;d)se pronunță asupra cererii de stabilire a calității de îndepărtat abuziv, prin emiterea unei hotărâri motivate de admitere sau de respingere.(4)Comisia de reconstituire cu martori este legal constituită și emite hotărâri în prezența tuturor membrilor titulari sau a înlocuitorilor desemnați.(5)Hotărârea comisiei de reconstituire cu martori se adoptă și se motivează în conformitate cu votul majorității membrilor acesteia, respectiv jumătate plus unu din numărul total de membri, și se semnează de toți aceștia.(6)Membrii comisiei care fac opinie separată au obligația de a-și motiva decizia în scris.
 + 
Articolul 12Pentru desfășurarea activității comisiei de reconstituire cu martori, în subordinea acesteia se constituie secretariatul permanent, denumit în continuare secretariat. + 
Articolul 13Cererile și dosarele depuse de solicitanți direct la comisia de reconstituire cu martori sau transmise de centrele militare se analizează de secretariat, care are următoarele responsabilități:a)întocmirea referatului, în cel mult 15 zile de la înregistrarea cererii și dosarului la comisia de reconstituire cu martori, din care să rezulte solicitările care îndeplinesc sau nu îndeplinesc condițiile legale, pentru a fi supuse analizării comisiei de reconstituire cu martori;b)redactarea proceselor-verbale ale ședințelor comisiei de reconstituire cu martori și a hotărârilor adoptate de către aceasta;c)efectuarea tuturor demersurilor privind convocarea ședințelor comisiei, planificarea prezentării solicitanților și a martorilor la comisie, precum și desfășurarea altor activități de natură organizatorică, potrivit dispoziției președintelui comisiei.
 + 
Articolul 14Hotărârile comisiei de reconstituire cu martori sunt aduse la cunoștința solicitantului, în scris, în termen de 15 zile calendaristice de la pronunțarea acestora. + 
Articolul 15Împotriva hotărârilor comisiei de reconstituire cu martori, persoanele în cauză pot face contestație, potrivit dispozițiilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul VDispoziții finale + 
Articolul 16Declarațiile pe propria răspundere, prevăzute în prezentele norme metodologice, pot fi cuprinse într-un singur act autentic, iar cele formulate în fața autorităților străine trebuie să fie apostilate conform legii. + 
Articolul 17(1)O copie a hotărârilor prin care s-a determinat calitatea de îndepărtat abuziv se transmite, de către comisii, în termen de 15 zile calendaristice, și structurilor financiar-contabile din Ministerul Apărării Naționale, respectiv din Ministerul Administrației și Internelor.(2)Hotărârile care cuprind și propuneri de înaintare în grad se comunică și structurilor cu competențe pe această linie din Ministerul Apărării Naționale, respectiv din Ministerul Administrației și Internelor.
 + 
Articolul 18(1)Comisia aplică ștampile specifice pe hotărârile pronunțate.(2)Ștampilele prevăzute la alin. (1) vor fi confecționate de structurile cu atribuții în domeniu din Ministerul Apărării Naționale, respectiv din Ministerul Administrației și Internelor, conform normelor interne.(3)Ștampilele vor fi de tipul: rotunde, cu stemă, cu diametrul de 30 de milimetri, având înscrise denumirea Ministerului Apărării Naționale, respectiv a Ministerului Administrației și Internelor, precum și a comisiei, respectiv a comisiei de reconstituire cu martori.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x