de aplicare a prevederilor Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România(actualizate la data de 4 iulie 2015*)
–––- +
Articolul 1(1) Prezentele Norme metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, denumită în continuare Lege, se aplică tuturor persoanelor care deţin sau au deţinut calitatea de personal aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, denumit în continuare personal aeronavigant. … (2) Perioada în care o persoană are calitatea de personal aeronavigant este perioada în care este angajată cu contract de muncă de către o persoană fizică sau juridică română şi este remunerată pentru prestarea activităţilor aeronautice civile de zbor executate în baza documentelor nominale individuale de certificare, autorizare, licenţă, atestat, brevet şi altele asemenea, emise sau recunoscute de către Regia Autonomă "Autoritatea Aeronautică Civilă Română", denumită în continuare AACR, sau, înainte de înfiinţarea acesteia prin Hotărârea Guvernului nr. 405/1993, de către instituţia care avea atribuţii de autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile în România, conform legislaţiei în vigoare. … (3) Prin angajator, în sensul prezentelor norme metodologice, se înţelege orice persoană fizică sau juridică română, indiferent de forma de organizare, care are sau a avut personal aeronavigant angajat cu contract de muncă pentru prestarea activităţilor aeronautice civile de zbor executate în baza documentelor prevăzute la alin. (2). … +
Articolul 2În documentele pe care le emit în temeiul Legii, toţi angajatorii au obligaţia de a menţiona categoria de personal aeronavigant din care face sau a făcut parte fiecare persoană, aşa cum este denumită la art. 4 din Lege, precum şi calificarea/calificările şi funcţia/funcţiile la bordul aeronavelor civile, conform licenţei deţinute. +
Articolul 3(1) Atribuţiile AACR, prevăzute de Lege, sunt exercitate de către aceasta în mod direct ori prin persoane fizice sau juridice autorizate în acest scop, conform legilor şi reglementărilor specifice în vigoare. … (2) Revocarea prevăzută la art. 33 lit. b) din Lege reprezintă retragerea documentelor nominale individuale de certificare şi licenţiere ale personalului aeronavigant, exclusiv pentru acţiunile sau inacţiunile sale în executarea sarcinilor de serviciu, care au determinat ori pot determina producerea de accidente. … +
Articolul 4Cuantumul drepturilor cuvenite personalului aeronavigant, prevăzute la art. 17, 42 şi 55 din Lege, se acordă:a) prin negociere între angajator şi reprezentanţii personalului aeronavigant prin contractele colective şi/sau individuale de muncă, pentru societăţile comerciale/regiile autonome; … b) prin acte normative specifice, pentru unităţile bugetare. … +
Articolul 5(1) Prin salariu, în sensul prezentelor norme, se înţelege salariul de încadrare lunar/salariul tarifar lunar/salariul de bază lunar/salariul de bază negociat sau altfel denumit, aşa cum este definit şi stabilit prin contractele colective şi/sau individuale de muncă, pentru societăţile comerciale/regiile autonome, respectiv prin acte normative, pentru unităţile bugetare. … (2) Prin salarizare specială, cu încadrare într-o grupă distinctă de salarizare, în sensul prezentelor norme, se înţelege salariul prevăzut la alin. (1) la care se adaugă sporurile specifice, sporul de vechime şi, după caz, indemnizaţiile prevăzute la alin. (5) şi (6). … (3) Sporurile specifice care se acordă tuturor categoriilor de personal aeronavigant de către angajatori, indiferent de forma de organizare juridică a acestora, sunt: spor de aviaţie, spor pentru condiţii speciale de muncă, spor pentru condiţii grele de muncă, spor de periculozitate şi spor de stres. … (4) Sporurile specifice care se acordă diferenţiat personalului aeronavigant sunt: spor de radiaţii, pentru piloţii care îşi desfăşoară activitatea la bordul aeronavelor civile de transport; spor de radiaţii cosmice, pentru personalul care efectuează zboruri la altitudini de peste 8.000 m; spor de cască radio, pentru piloţi; spor de condiţii nocive, pentru personalul care efectuează zboruri la orice altitudine, având la bord substanţe nocive/toxice, şi pentru personalul care efectuează zboruri la altitudini de peste 3000 m; spor de ecran, pentru piloţii care execută zboruri pe aeronave civile care sunt dotate cu aparatură de bord cu ecran cu afişaj electronic al datelor şi parametrilor de zbor; spor pentru zborul la joasă înălţime, pentru piloţii care execută zboruri la joasă înălţime, conform reglementărilor aeronautice specifice; spor de tratamente aviochimice, pentru personalul care execută zboruri de tratamente aviochimice; spor de acrobaţie, pentru piloţii care execută zboruri acrobatice; spor pentru condiţii deosebite de muncă, pentru categoriile de personal stabilite prin contractele colective şi/sau individuale de muncă. … (5) Indemnizaţia orară de zbor cuprinde drepturile băneşti privind plata fiecărei ore de zbor efectuate cu aeronavele civile, fiecărui start efectuat cu planorul şi fiecărui salt efectuat cu paraşuta. Timpul privind plata orelor de zbor reprezintă timpul scurs din momentul în care o aeronavă civilă începe procedura de pornire a motorului/motoarelor în scopul executării unui zbor sau se pune în mişcare pentru prima dată în vederea decolării şi până în momentul în care aceasta se opreşte în poziţia desemnată pentru parcare şi are toate motoarele oprite. … (6) Indemnizaţia pe ora de serviciu pentru zbor cuprinde drepturile băneşti privind plata fiecărei ore de serviciu efectuate în perioadele de timp în care personalul aeronavigant, în calitate de membru de echipaj, este solicitat să execute o misiune/misiuni de zbor care conţine/conţin unul sau mai multe zboruri. O perioadă de timp pentru executarea unei misiuni de zbor începe din momentul în care membrul de echipaj se prezintă la locul stabilit de angajator, în vederea începerii unui serviciu care cuprinde unul sau mai multe zboruri, şi se termină la sfârşitul ultimului zbor, după efectuarea tuturor activităţilor şi procedurilor necesare încheierii misiunii de zbor. Această perioadă de timp cuprinde: timpul necesar pregătirii zborului/zborurilor; timpul necesar executării zborului/zborurilor; timpul cuprins între zboruri, dacă acesta nu reprezintă timp de odihnă conform reglementărilor specifice aplicabile; timpul de după ultimul zbor, alocat efectuării tuturor activităţilor şi procedurilor necesare încheierii misiunii de zbor. … (7) Sporurile specifice prevăzute la alin. (3) şi (4) se aplică la salariul prevăzut la alin. (1) şi pot fi evidenţiate separat sau pot fi incluse în acesta, fapt stabilit prin negociere între angajator şi reprezentanţii personalului aeronavigant, pentru societăţile comerciale/regiile autonome, respectiv prin acte normative specifice, pentru unităţile bugetare. … +
Articolul 6(1) Cheltuielile aferente concediului de odihnă suplimentar, prevăzut la art. 42 lit. d) din Lege, necesar pentru refacerea capacităţii de zbor şi pentru prevenirea îmbolnăvirilor profesionale ca urmare a activităţii de zbor, respectiv plata concediului de odihnă suplimentar, transportul, tratamentul, cazarea şi masa, se suportă integral de angajator. … (2) Concediul de odihnă suplimentar se efectuează în staţiuni balneoclimaterice care să asigure tratamentul necesar pentru refacerea capacităţii de zbor şi prevenirea îmbolnăvirilor profesionale ca urmare a activităţii de zbor. … (3) Staţiunile balneoclimaterice de tratament se stabilesc de angajator cu consultarea reprezentanţilor personalului aeronavigant. … +
Articolul 7(1) Costurile aferente încheierii asigurărilor prevăzute la art. 42 lit. f) şi art. 55 din Lege se suportă de angajator. … (2) Compensaţia bănească acordată în urma decesului unei persoane care deţine calitatea de personal aeronavigant se acordă beneficiarului poliţei de asigurare, în conformitate cu prevederile legale în domeniu. … +
Articolul 8(1) Alimentaţia de întărire şi protecţie a organismului, necesară desfăşurării activităţilor aeronautice civile în mediul aerian, se asigură de către angajator, la nivelul caloric zilnic prevăzut de Lege, prin masă/mese servită/servite la bordul aeronavei sau într-o locaţie stabilită de angajator, la locul de muncă. … (2) În situaţia în care masa/mesele nu poate/pot fi asigurată/asigurate în locaţiile prevăzute la alin. (1) sau nivelul caloric al acesteia/acestora nu acoperă nivelul caloric zilnic prevăzut de Lege, angajatorul va acorda alimente care să asigure nivelul caloric zilnic prevăzut de Lege sau care să asigure completarea până la nivelul caloric zilnic prevăzut de Lege. … (3) Conţinutul caloric al alimentaţiei acordate se stabileşte, prin grija angajatorului, de către nutriţionişti specializaţi în domeniu, iar alimentele se stabilesc cu acordul personalului aeronavigant. … (4) Angajatorul poate acorda contravaloarea în tichete de masă a alimentelor prevăzute la alin. (1), (2) şi (3), cu acordul reprezentanţilor personalului aeronavigant, situaţie în care responsabilitatea procurării alimentelor necesare şi corespunzătoare desfăşurării activităţilor aeronautice civile în mediul aerian revine personalului aeronavigant. … +
Articolul 9(1) Diurna prevăzută la art. 42 lit. h) din Lege se acordă pentru fiecare zi calendaristică şi pentru fiecare misiune. În cazul misiunilor de zbor a căror durată nu însumează 12 ore, diurna se calculează şi se acordă conform reglementărilor specifice în vigoare. … (2) Diurna prevăzută la alin. (1) se acordă în mod diferenţiat, pe categorii de personal aeronavigant, iar cuantumul acesteia pentru fiecare categorie se stabileşte: … a) prin negociere între angajator şi reprezentanţii personalului aeronavigant, pentru societăţile comerciale/regiile autonome; … b) prin acte normative, pentru unităţile bugetare. … +
Articolul 10Angajatorii vor întocmi bugetul anual de venituri şi cheltuieli ţinând seama de sumele necesare acordării tuturor drepturilor cuvenite personalului aeronavigant prevăzute de Lege. +
Articolul 11Abrogat.–––-Art. 11 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 12Abrogat.–––-Art. 12 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 13Abrogat.–––-Art. 13 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 14Abrogat.–––-Art. 14 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 15Abrogat.–––-Art. 15 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 16Abrogat.–––-Art. 16 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 17Abrogat.–––-Art. 17 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 18Abrogat.–––-Art. 18 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 19Abrogat.–––-Art. 19 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 20Abrogat.–––-Art. 20 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 21Abrogat.–––-Art. 21 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 22Abrogat.–––-Art. 22 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 23Abrogat.–––-Art. 23 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 24Abrogat.–––-Art. 24 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 25Abrogat.–––-Art. 25 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 26Abrogat.–––-Art. 26 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Articolul 27(1) Prin incident sau accident de aviaţie, în sensul aplicării prevederilor Legii, se înţelege acel eveniment definit ca atare de Codul aerian civil şi care are ca rezultat o acţiune asupra corpului uman care determină decesul sau pierderea totală a capacităţii de muncă a unei persoane. Pierderea totală a capacităţii de muncă se dovedeşte prin documentele emise de instituţii abilitate în acest sens, conform legislaţiei muncii şi legislaţiei asigurărilor sociale. … (2) Bolile profesionale sau afecţiunile medicale dobândite ca urmare a activităţii de zbor sau ca urmare a exercitării funcţiei care determină pierderea totală a capacităţii de muncă, în sensul prezentelor norme metodologice, sunt acele boli sau afecţiuni medicale dobândite de o persoană, care determină pierderea totală a capacităţii de muncă a acesteia şi care apar ca efect al activităţii de zbor asupra corpului uman sau ca efect al unor acţiuni externe asupra corpului uman pe durata programului de lucru ori pe durata deplasării de la domiciliu, respectiv de la locul de cazare la locul de muncă şi retur, astfel cum sunt definite de legislaţia muncii şi de legislaţia asigurărilor sociale sau de alte reglementări în domeniu. … (3) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, AACR va întreprinde toate demersurile necesare pentru ca bolile profesionale şi afecţiunile medicale prevăzute la alin. (2) să fie stabilite conform reglementărilor în vigoare. … +
Articolul 28(1) Concediul de recuperare prevăzut la art. 17 din Lege reprezintă perioada de timp necesară recuperării capacităţii/aptitudinii medicale de zbor, în cazul pierderii temporare a acesteia în conformitate cu art. 53 din Lege. Concediul de recuperare şi drepturile prevăzute de Lege pe perioada recuperării se acordă de angajator la solicitarea persoanei în cauză, pe baza documentului care face dovada pierderii capacităţii/aptitudinii medicale de zbor, emis de Institutul Naţional de Medicină Aeronautică şi Spaţială sau de alte instituţii medicale abilitate în acest sens. … (2) Recuperarea şi tratamentul necesar se efectuează în locaţiile recomandate de medicul specialist. … (3) Prin pierderea definitivă a capacităţii/aptitudinii medicale de zbor, prevăzută la art. 53 lit. b) din Lege, se înţelege acea pierdere a capacităţii/aptitudinii medicale de zbor care este stabilită şi certificată ca fiind definitivă de către instituţiile abilitate în acest sens, în perioada maximă de 2 ani prevăzută de Lege pentru recuperarea capacităţii de zbor. … (4) Compensaţia bănească acordată în cazul pierderii definitive a capacităţii/aptitudinii medicale de zbor, prevăzută la art. 53 lit. b) din Lege, se suportă de angajatorul unde persoana în cauză este salariată în momentul pierderii definitive a capacităţii/aptitudinii medicale de zbor. … (5) Prin venitul lunar obţinut ca urmare a imposibilităţii continuării activităţii de zbor, prevăzut la art. 53 lit. b) din Lege, se înţelege venitul lunar obţinut în baza unui contract de muncă pentru desfăşurarea unei activităţi, alta decât activitatea de zbor, venitul din activităţi efectuate ca persoană fizică autorizată, venitul din ajutorul de şomaj sau alte venituri din asigurări sociale. … +
Articolul 29(1) Inaptitudinea psihomedicală temporară de zbor prevăzută de Lege este acea inaptitudine temporară de zbor, fizică şi psihică, constatată de către instituţiile medicale abilitate în acest sens sau declarată pe propria răspundere de persoana în cauză. … (2) Inaptitudinea temporară de zbor declarată pe propria răspundere de o persoană nu poate depăşi 48 de ore, în caz contrar fiind obligatorie confirmarea de către instituţiile medicale abilitate în acest sens. … (3) Angajatorul nu poate lua nicio măsură de sancţionare împotriva persoanei care nu execută o misiune de zbor din cauza incapacităţii temporare de zbor constatate sau declarate. … +
Articolul 30După intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice operatorii aerieni, persoane juridice române, care desfăşoară activităţi de transport public de pasageri cu aeronave civile, în trafic intern şi/sau internaţional, vor adopta procedurile interne de acordare a călătoriilor gratuite prevăzute la art. 60 din Lege pentru personalul aeronavigant. +
Articolul 31Abrogat.–––-Art. 31 a fost abrogat de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Anexa 1Abrogată–––-Anexa 1 a fost abrogată de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Anexa 2Abrogată–––-Anexa 2 a fost abrogată de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015. +
Anexa 3Abrogată–––-Anexa 3 a fost abrogată de art. 2 din ORDINUL nr. 816 din 29 iunie 2015/ORDINUL nr. 1.349 din 29 iunie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 479 din 1 iulie 2015.––-