NORME METODOLOGICE din 23 ianuarie 2009 (*actualizate*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICENr. 136 din 23 ianuarie 2009MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEINr. 6 din 15 ianuarie 2009
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 489 06/04/2012
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 23/01/2009
ActulREFERIRE LALEGE 379 28/12/2007
ActulPENTRU APLICAREAOG 46 28/08/2007
ART. 1ARE LEGATURA CUORDIN 2887 14/10/2009 ART. 1
ART. 1REFERIRE LALEGE 379 28/12/2007
ART. 1REFERIRE LAOG 46 28/08/2007 ART. 3
ART. 1REFERIRE LAOG 46 28/08/2007 ART. 4
ART. 1REFERIRE LAOG 46 28/08/2007 ART. 5
ART. 1REFERIRE LAOG 46 28/08/2007 ART. 6
ART. 2ARE LEGATURA CUORDIN 2887 14/10/2009 ART. 1
ART. 2REFERIRE LAOG 46 28/08/2007 ART. 3
ART. 3ARE LEGATURA CUORDIN 2887 14/10/2009 ART. 1
ART. 5ARE LEGATURA CUORDIN 2887 14/10/2009 ART. 1
ART. 5ARE LEGATURA CUORDIN 701 17/04/2009 ART. 1
ART. 7ARE LEGATURA CUORDIN 2887 14/10/2009 ART. 1
ART. 7ARE LEGATURA CUORDIN 701 17/04/2009 ART. 1
ART. 8ARE LEGATURA CUORDIN 2887 14/10/2009 ART. 1
ART. 9ARE LEGATURA CUORDIN 2887 14/10/2009 ART. 1
ART. 10ARE LEGATURA CUORDIN 2887 14/10/2009 ART. 1
ART. 11ARE LEGATURA CUORDIN 2887 14/10/2009 ART. 1
ART. 11ARE LEGATURA CUORDIN 701 17/04/2009 ART. 1
ART. 12ARE LEGATURA CUORDIN 2887 14/10/2009 ART. 1
ART. 13ARE LEGATURA CUORDIN 2887 14/10/2009 ART. 1
ART. 18REFERIRE LALEGE 529 11/12/2003
ART. 18REFERIRE LAOG 79 28/08/2003
ART. 19ARE LEGATURA CUORDIN 701 17/04/2009 ART. 1
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 489 06/04/2012

de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 46/2007 privind modul de alocare a fondurilor externe nerambursabile şi a contribuţiei publice naţionale în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea şi utilizarea acestora, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană”, aprobată prin Legea nr. 379/2007(actualizate până la data de 20 octombrie 2009*)



–––-*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 61 din 2 februarie 2009. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ până la data de 20 octombrie 2009, cu modificările şi completările aduse de: ORDINUL nr. 701 din 17 aprilie 2009; ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009.PREAMBULPrezentele norme metodologice vizează programele derulate în cadrul obiectivului "Cooperare teritorială europeană", după cum urmează:a) programe finanţate din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are rol de Autoritate de management:– Programul de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013;b) programe finanţate din FEDR, pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are rol de Autoritate naţională:– Programul de cooperare transfrontalieră Ungaria-România 2007-2013;– Programul de cooperare transnaţională "Sud-Estul Europei";– Programul de cooperare interregională INTERREG IVC;– Programul pentru Reţeaua de dezvoltare urbană URBACT II;– Programul de cooperare interregională INTERACT 2007-2013;– Programul ESPON 2013 – Reţeaua europeană de observare a dezvoltării şi coeziunii teritoriale;c) programe finanţate din Instrumentul de Asistenţă pentru Preaderare (IPA), pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are rol de Autoritate de management:– Programul IPA de cooperare transfrontalieră România-Serbia;d) programe finanţate din Instrumentul European de Vecinătate şi Parteneriat (ENPI), pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are rol de Autoritate comună de management:– Programul operaţional comun România-Ucraina-Republica Moldova 2007-2013;– Programul operaţional comun de cooperare în Bazinul Mării Negre 2007-2013;e) programe finanţate din ENPI, pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are rol de Autoritate naţională:– Programul de cooperare transfrontalieră Ungaria-Slovacia-România-Ucraina 2007-2013. + 
Capitolul IProgramarea bugetară a fondurilor externe nerambursabile şi a fondurilor aferente contribuţiei naţionale + 
Articolul 1(1) În scopul aplicării prevederilor art. 3-6 din Ordonanţa Guvernului nr. 46/2007 privind modul de alocare a fondurilor externe nerambursabile şi a contribuţiei publice naţionale în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea şi utilizarea acestora, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană”, aprobată prin Legea nr. 379/2007, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţă, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, în calitate de Autoritate de management/Autoritate comună de management/Autoritate naţională, completează formularele de prezentare şi de fundamentare a fondurilor externe nerambursabile aferente programelor derulate în cadrul obiectivului „Cooperare teritorială europeană”, precum şi a contribuţiei publice naţionale, după caz, incluse în poziţia globală „Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeană”, potrivit metodologiei elaborate anual de Ministerul Finanţelor Publice în vederea elaborării proiectului anual de buget, precum şi a rectificărilor bugetare, denumită în continuare Metodologie.(2) Autoritatea de management/Autoritatea comună de management/Autoritatea naţională transmite documentele menţionate la alin. (1) direcţiei abilitate cu elaborarea proiectului de buget din Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei şi, pentru informare asupra propunerilor de cheltuieli formulate, Autorităţii pentru coordonarea instrumentelor structurale şi Autorităţii de certificare şi plată din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.(3) Direcţia abilitată cu elaborarea proiectului de buget din Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei cuprinde în proiectul de buget al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, cu prioritate şi în întregime, sumele de natura celor prevăzute la art. 6 pct. 2 din Ordonanţă, precum şi fondurile externe nerambursabile aferente programelor derulate în cadrul obiectivului "Cooperare teritorială europeană", conform formularelor din Metodologie.(4) Direcţia abilitată cu elaborarea proiectului de buget din Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei transmite propunerea de buget Ministerului Finanţelor Publice, în vederea elaborării proiectului de buget de stat, conform legislaţiei în vigoare.(5) În scopul aplicării prevederilor art. 3-6 din Ordonanţă, Ministerul Finanţelor Publice desfăşoară următoarele activităţi:a) pentru programele menţionate la lit. a) şi c) din preambul, pe baza propunerilor de cheltuieli primite de la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, Autoritatea de certificare şi plată din cadrul Ministerului Finanţelor Publice include sumele propuse a fi alocate de la bugetul de stat la poziţia globală "Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeană", reprezentând cheltuielile aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Finanţelor Publice în conturile Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei în cadrul căruia este constituită Unitatea de plată definită la art. 1 alin. (2) lit. m) din Ordonanţă;b) Ministerul Finanţelor Publice întocmeşte previziunea poziţiei nete a României în relaţia financiară cu Uniunea Europeană prin Unitatea de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană, incluzând propunerile de cheltuieli formulate de Autoritatea de management/Autoritatea comună de management/Autoritatea naţională.––––Alin. (5) al art. 1 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.
 + 
Capitolul IIFluxurile fondurilor externe nerambursabile, precum şi ale fondurilor acordate de la bugetul de stat + 
Articolul 2(1) Sumele reprezentând fonduri externe nerambursabile aferente FEDR şi IPA sunt transferate de către Autoritatea de certificare şi plată în conturile gestionate de către Unitatea de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, aferente programelor menţionate la lit. a) şi c) din preambul.––––Alin. (2) al art. 2 a fost abrogat de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.(3) Sumele prevăzute la alin. (1) sunt transferate de către Autoritatea de certificare şi plată lunar, pe baza cererii de fonduri, la care se anexează prognoza fluxului de fonduri comunitare transmise de Autoritatea de management, în conformitate cu prevederile acordului încheiat între Autoritatea de certificare şi plată şi Autoritatea de management.––––Alin. (3) al art. 2 a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.(4) Autoritatea de certificare şi plată transmite lunar către Autoritatea de management o notificare privind plăţile efectuate.(5) Autoritatea de certificare şi plată transmite Unităţii de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană din Ministerul Finanţelor Publice situaţia sumelor prevăzute la alin. (1), în vederea monitorizării poziţiei nete a României în relaţia financiară cu Uniunea Europeană.(6) Pentru programele menţionate la lit. b) din preambul, Autoritatea naţională din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei transmite Unităţii de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană situaţia sumelor prevăzute la art. 3 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 46/2007, cu modificările şi completările ulterioare.––––Alin. (6) al art. 2 a fost introdus de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.
 + 
Articolul 3(1) Sumele aferente ENPI sunt transferate de către Comisia Europeană în conturile deschise de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei pentru fiecare dintre programele menţionate la lit. d) din preambul.(2) Sumele necesare continuării finanţării proiectelor în cadrul programelor finanţate prin ENPI în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor comunitare, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, se transferă din contul de disponibil al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, alimentat de la bugetul de stat, în conturile beneficiarilor.(3) Sumele prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt transferate către beneficiari de Unitatea de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.(4) Autoritatea comună de management din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei transmite Unităţii de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană situaţia sumelor prevăzute la alin. (1) şi (3), în vederea monitorizării poziţiei nete a României în relaţia financiară cu Uniunea Europeană.––––Alin. (4) al art. 3 a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.(5) Pentru programul menţionat la lit. e) din preambul, Autoritatea naţională din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei transmite Unităţii de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană situaţia sumelor prevăzute la art. 5 alin. (5) din Ordonanţă.––––Alin. (5) al art. 3 a fost introdus de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.
 + 
Articolul 4(1) Sumele reprezentând cofinanţarea eligibilă din fonduri de la bugetul de stat pentru proiectele derulate de liderii de proiect/beneficiari/parteneri din România în cadrul programelor obiectivului "Cooperare teritorială europeană", prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, se asigură prin deschidere de credite bugetare pe baza previziunilor transmise de către liderii de proiect/beneficiari/parteneri din România şi sunt transferate acestora de către Unitatea de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.(2) Sumele reprezentând cofinanţarea din fonduri de la bugetul de stat pentru axele prioritare de asistenţă tehnică ale programelor menţionate la lit. b) din preambul, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, se asigură prin deschidere de credite bugetare pe baza previziunilor transmise de către autorităţile naţionale şi sunt transferate structurilor de gestionare a programelor din statele participante la programele respective de către Unitatea de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.
 + 
Articolul 5(1) Cofinanţarea de la bugetul de stat se acordă liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor din România după cum urmează:1. în cazul programelor menţionate la lit. a), c) şi d) din preambul, pentru liderii de proiect/beneficiarii/partenerii din România, conform contractului de cofinanţare încheiat de aceştia cu Autoritatea de management/Autoritatea comună de management pe baza contractului de finanţare;2. în cazul programelor menţionate la lit. b) şi e) din preambul, cofinanţarea de la bugetul de stat se acordă pentru liderii de proiect/beneficiarii/partenerii din România, pe baza contractului de cofinanţare încheiat cu Autoritatea naţională. Pentru semnarea contractului de cofinanţare trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:a) aplicantul din România trebuie să fi notificat Autoritatea naţională privind participarea în cadrul unui program de cooperare teritorială europeană cel târziu în termen de o lună de la transmiterea oficială a cererii de finanţare către structurile de gestionare a programelor. Această condiţie se aplică pentru cererile de finanţare depuse ulterior intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice. Notificarea trebuie să respecte formatul standard de notificare, conform anexei la prezentele norme metodologice, trebuie să fie semnată de persoana desemnată ca persoană de contact în cadrul proiectului şi transmisă Autorităţii naţionale, cu confirmare de primire, utilizând orice mijloc de comunicare: e-mail, fax, poştă. În cazul neîndeplinirii acestei obligaţii, Autoritatea naţională poate decide să nu semneze contractul de cofinanţare;b) să existe un contract de finanţare încheiat între liderii de proiect/beneficiari şi structurile de gestionare a programelor;c) să existe un acord de parteneriat încheiat între partenerii din România şi liderii de proiect/beneficiari (cu excepţia Programului de cooperare interregională INTERREG IV C, unde acordul de parteneriat va fi transmis Autorităţii naţionale după semnarea contractului de cofinanţare).––––-Pct. 2 al art. 5 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 701 din 17 aprilie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 297 din 6 mai 2009.(2) Autoritatea de management/Autoritatea comună de management/Autoritatea naţională din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei transmite Unităţii de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană situaţia sumelor prevăzute la alin. (1).––––Alin. (2) al art. 5 a fost introdus de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.
 + 
Articolul 6(1) Pentru programele menţionate la lit. a) şi c) din preambul, cofinanţarea de la bugetul de stat aferentă birourilor de cooperare transfrontalieră care îndeplinesc atribuţii de secretariat tehnic comun se acordă conform contractului încheiat între Autoritatea de management şi acestea.(2) Pentru Programul de cooperare transfrontalieră Ungaria – România 2007 – 2013, cofinanţarea de la bugetul de stat aferentă Biroului de Cooperare Transfrontalieră Oradea se acordă conform contractului de cofinanţare încheiat cu Autoritatea naţională. Pentru semnarea contractului de cofinanţare trebuie îndeplinite cumulativ urmatoarele condiţii:– să existe un contract de finanţare încheiat între Biroul de Cooperare Transfrontalieră Oradea şi Autoritatea de management/Secretariatul tehnic comun a/al programului;– să existe un acord-cadru privind stabilirea atribuţiilor controlorilor de prim nivel, încheiat cu Autoritatea naţională.
 + 
Articolul 7(1) Pentru programele menţionate la lit. a) şi c) din preambul, Autoritatea de management transmite lunar Autorităţii de certificare şi plată, după efectuarea plăţii către beneficiari de către Unitatea de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, declaraţia privind eligibilitatea cheltuielilor, după cum urmează:a) la nivel de axă prioritară şi domeniu major de intervenţie/măsură, pentru cheltuielile efectuate de beneficiarii de proiecte în cadrul axelor prioritare, altele decât cele de asistenţă tehnică;b) la nivel de axă prioritară pentru contractele şi deciziile globale de finanţare semnate în anul 2009 şi la nivel de axă prioritară şi domeniu major de intervenţie/măsură pentru contractele şi deciziile globale de finanţare semnate începând cu anul 2010, pentru cheltuielile efectuate din fondurile aferente axelor prioritare de asistenţă tehnică.––––Alin. (1) al art. 7 a fost modificat de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.(2) Pentru programul menţionat la lit. a) din preambul, Unitatea de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei efectuează plata către liderii de proiect şi partenerii din România după verificarea cererilor de rambursare, conform procedurilor de management financiar al programelor, la cursul InforEuro al Băncii Centrale Europene valabil în luna solicitării controlului de către fiecare partener, pentru moneda în care au fost efectuate cheltuielile. Rambursarea ultimei tranşe de plată pentru fiecare proiect se va face numai după certificarea cheltuielilor şi înregistrarea acestora în contabilitatea Autorităţii de certificare şi plată, în vederea regularizării plăţilor efectuate către liderii de proiect şi partenerii din România prin aplicarea cursului de schimb comunicat de către Autoritatea de certificare şi plată.––––Alin. (2) al art. 7 a fost modificat de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.(3) Pentru programul menţionat la lit. c) din preambul, Unitatea de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei efectuează plata către liderii de proiect şi partenerii din România după verificarea cererilor de rambursare, conform procedurilor de management financiar al programului, la cursul InforEuro al Comisiei Europene din luna în care liderul de proiect a depus cererea de rambursare la Secretariatul tehnic comun al programului.
 + 
Capitolul IIIAcordarea şi recuperarea sumelor aferente plăţilor în avans + 
Articolul 8Sumele aferente plăţilor în avans pentru proiecte, prevăzute în conturile de disponibil ale Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, se transferă de către Unitatea de plată în conturile liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor din sursele prevăzute la art. 13 din Ordonanţă, cu condiţia existenţei următoarelor documente:a) pentru Programul de cooperare transfrontalieră România – Bulgaria 2007-2013 şi Programul de cooperare transfrontalieră Ungaria – România:1. contract de cofinanţare încheiat între Autoritatea de management, respectiv Autoritatea naţională şi partenerii din România;2. solicitare scrisă din partea partenerilor din România, conform contractului de cofinanţare prevăzut la lit. a) pct. 1;b) pentru programele menţionate la lit. c) şi d) din preambul:1. contract de finanţare încheiat între Autoritatea de management/Autoritatea comună de management şi liderii de proiect/beneficiari;2. solicitare scrisă din partea liderilor de proiect/beneficiarilor, conform contractului de finanţare prevăzut la lit. b) pct. 1.––––Art. 8 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.
 + 
Articolul 9(1) Pentru proiectele finanţate în cadrul Programului de cooperare transfrontalieră România – Bulgaria 2007-2013 şi Programului de cooperare transfrontalieră Ungaria – România se acordă plăţi în avans din cofinanţare în procent de maximum 90% din valoarea eligibilă a contractului de cofinanţare încheiat între Autoritatea de management/Autoritatea naţională şi partenerii din România.(2) Pentru programul prevăzut la lit. c) din preambul se acordă plăţi în avans din fondurile externe nerambursabile în procent de maximum 15% din valoarea eligibilă a contractului de finanţare încheiat între Autoritatea de management şi liderul de proiect/Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Timişoara, în limita disponibilităţilor de fonduri IPA existente în conturile Autorităţii de certificare şi plată.(3) Pentru programele prevăzute la lit. d) din preambul se acordă plăţi în avans din fondurile externe nerambursabile, conform prevederilor regulamentelor programelor.(4) Cuantumul şi condiţiile în care se acordă plata în avans se stabilesc în contractele de finanţare/cofinanţare.Partenerii care au depus cereri de rambursare nu mai pot beneficia de plăţi în avans.––––Art. 9 a fost modificat de pct. 10 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.
 + 
Articolul 10Sumele acordate pentru proiecte în cadrul Programului de cooperare transfrontalieră România – Bulgaria 2007-2013, Programului de cooperare transfrontalieră Ungaria – România şi Programului IPA de cooperare transfrontalieră România – Serbia sub forma plăţii în avans se deduc din sursele din care au fost acordate, procentual din valoarea fiecărei cereri de rambursare întocmite de partenerii din România, respectiv de către liderii de proiect, conform contractului de cofinanţare/finanţare încheiat cu Autoritatea de management/Autoritatea naţională, după caz.––––Art. 10 a fost modificat de pct. 11 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.
 + 
Articolul 10^1Pentru proiectele implementate în cadrul programelor menţionate la lit. d) din preambul se pot acorda una sau mai multe plăţi în avans, în funcţie de dimensiunea proiectelor, conform contractului de finanţare încheiat de beneficiar cu Autoritatea comună de management.––––Art. 10^1 a fost introdus de pct. 12 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.
 + 
Articolul 11Birourile regionale pentru cooperare transfrontalieră/structurile cu rol de secretariat tehnic comun beneficiază de plăţi în avans din sursele corespunzătoare acestor plăţi în cadrul programelor respective, cu condiţia existenţei următoarelor documente:a) pentru programele prevăzute la lit. a), c) şi d) din preambul, pe baza solicitării scrise a Biroului regional pentru cooperare transfrontalieră/structurii cu rol de secretariat tehnic comun şi a contractului de finanţare încheiat de acesta cu Autoritatea de management/Autoritatea comună de management;b) pentru Programul de cooperare transfrontalieră Ungaria – România se acordă plăţi în avans pe baza contractului de cofinanţare încheiat cu Autoritatea naţională şi a solicitării scrise a Biroului Regional de Cooperare Oradea.––––Art. 11 a fost modificat de pct. 13 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.
 + 
Capitolul IVFluxurile fondurilor aferente finanţării axelor prioritare/componentelor de asistenţă tehnică din cadrul programelor obiectivului "Cooperare teritorială europeană" + 
Articolul 12(1) Sumele necesare finanţării axelor prioritare/componentelor de asistenţă tehnică din cadrul programelor obiectivului "Cooperare teritorială europeană", pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei îndeplineşte rol de Autoritate de management/Autoritate comună de management, sunt asigurate după cum urmează:a) pentru programul menţionat la lit. a) din preambul, din fondurile externe nerambursabile aferente acestuia, în cuantumul calculat conform regulamentului fondului, la care se adaugă cofinanţarea de la bugetul de stat din partea statelor participante la program, calculată conform prevederilor programului;b) pentru programul menţionat la lit. c) din preambul, din fondurile externe nerambursabile aferente acestuia, în cuantumul calculat conform regulamentului fondului, la care se adaugă cofinanţarea aferentă axei prioritare de Asistenţă tehnică, calculată conform prevederilor programului;––––Litera b) a alin. (1) al art. 12 a fost modificată de pct. 14 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.c) pentru programele menţionate la lit. d) din preambul, din fondurile externe nerambursabile aferente acestora, în cuantumul calculat conform regulamentului fondului.(2) Sumele necesare finanţării proiectelor derulate de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei în cadrul axelor prioritare de asistenţă tehnică pentru programele menţionate la lit. b) din preambul sunt asigurate din fondurile externe nerambursabile, în cuantumul calculat conform regulamentului fondului, la care se adaugă cofinanţarea de la bugetul de stat al României, calculată conform prevederilor programului.(3) Sumele menţionate la alin. (1) şi (2) sunt prevăzute în bugetul anual al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei la o poziţie bugetară distinctă.(3^1) Din sumele prevăzute la alin. (1) şi (2) cuprinse în bugetul anual al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei se pot efectua inclusiv plăţi în avans către contractanţi în cadrul axelor prioritare/componentelor de asistenţă tehnică;––––Alin. (3^1) al art. 12 a fost introdus de pct. 15 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.(4) Previziunea sumelor menţionate la alin. (1) este realizată de fiecare beneficiar şi avizată de Autoritatea de management/Autoritatea comună de management.(5) Previziunea sumelor menţionate la alin. (2) este realizată de Autoritatea naţională, pe baza datelor furnizate de structurile de gestionare a programelor respective.(6) Pentru programele menţionate la lit. a), c) şi d) din preambul, rambursarea sumelor solicitate aferente cheltuielilor efectuate în cadrul axelor prioritare/componentelor de asistenţă tehnică se efectuează similar cu cea aferentă celorlalte axe prioritare/priorităţi.(7) Pentru programele menţionate la lit. b) din preambul, pe baza plăţilor efectuate, Autoritatea naţională întocmeşte şi transmite către structurile de gestionare a programelor din statele participante la programele respective cererea de rambursare însoţită de declaraţia de cheltuieli, respectând perioadele de raportare aferente fiecărui program.(8) Sumele aflate la sfârşitul anului în conturile de disponibil ale Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei rămân la dispoziţia acestuia, putând fi utilizate cu aceeaşi destinaţie în anul următor.(9) La întocmirea propunerii de buget pentru anul următor, se prezintă direcţiei abilitate pentru elaborarea bugetului din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei necesarul de fonduri pentru anul următor, luându-se în considerare previziunile de plăţi ale Autorităţii de management/Autorităţii comune de management/Autorităţii naţionale, disponibilităţile existente în cont şi, după caz, sumele pe care urmează să le primească de la Autoritatea de certificare şi plată, respectiv de la Comisia Europeană sau de la structurile de gestionare a programelor din statele participante la programele respective, pe baza cererilor de fonduri/rambursare transmise.(10) Sumele aflate în contul de disponibil al beneficiarului de asistenţă tehnică la sfârşitul anului rămân la dispoziţia acestuia, putând fi utilizate astfel:a) cu aceeaşi destinaţie în anul următor, în cazul sumelor provenite din virări din contul de cheltuieli ale bugetului de stat;b) conform prevederilor alin. (11), în cazul sumelor rambursate în conturile beneficiarilor de asistenţă tehnică, reprezentând echivalentul în lei al fondurilor externe nerambursabile.––––Alin. (10) al art. 12 a fost modificat de pct. 16 al art. I din ORDINUL nr. 2.887 din 14 octombrie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 702 din 20 octombrie 2009.(11) Sumele reprezentând echivalentul în lei al fondurilor externe nerambursabile, rambursate în conturile beneficiarilor de proiecte de asistenţă tehnică care sunt ordonatori principali/secundari de credite, se virează în contul de cheltuieli ale bugetului de stat în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data încasării acestora.
 + 
Articolul 13(1) Pentru programele menţionate la lit. b) din preambul, Autoritatea naţională are obligaţia, conform prevederilor programelor respective, de a transmite către structurile de gestionare a programelor constituite în statele participante la programele respective contribuţia României la cofinanţarea axelor prioritare de asistenţă tehnică, pe baza scrisorilor oficiale primite de la aceste structuri.(2) Sumele necesare asigurării contribuţiei prevăzute la alin. (1) sunt prevăzute în bugetul anual al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, conform previziunilor Autorităţii naţionale formulate pe baza previziunilor furnizate de structurile de gestionare a programelor, din poziţia globală "Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeană".
 + 
Capitolul VRecuperarea creanţelor + 
Articolul 14Creanţele apărute în cursul implementării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, precum şi din fonduri alocate de la bugetul de stat pentru cofinanţarea cheltuielilor eligibile se recuperează conform legislaţiei specifice naţionale şi comunitare în domeniu, precum şi documentelor aferente programelor.
 + 
Articolul 15(1) Pentru programele menţionate la lit. a) şi c) din preambul, în cazul în care, în urma verificării documentelor justificative ale cheltuielilor eligibile, Autoritatea de certificare şi plată constată efectuarea unor plăţi susceptibile de a nu fi eligibile, aceasta informează Autoritatea de management cu privire la neincluderea sumelor în declaraţia de cheltuieli transmisă Comisiei Europene şi solicită Autorităţii de management să reexamineze cheltuielile respective.(2) Dacă în urma reexaminării se confirmă că respectivele cheltuieli nu sunt eligibile, Autoritatea de management întreprinde demersurile necesare pentru recuperarea creanţelor bugetare.(3) Dacă în urma reexaminării nu se confirmă suspiciunea menţionată la alin. (1), există următoarele situaţii:a) Autoritatea de certificare şi plată este de acord cu rezultatul reexaminării, caz în care introduce cheltuielile suspendate în următoarea declaraţie de cheltuieli transmisă Comisiei Europene;b) Autoritatea de certificare şi plată nu este de acord cu rezultatul reexaminării, caz în care invită la o reconciliere reprezentanţii Autorităţii de management.
 + 
Articolul 16(1) Pentru programele menţionate la lit. d) din preambul, în cazul în care, în urma verificării documentelor justificative ale cheltuielilor eligibile, Comisia Europeană constată efectuarea unor plăţi susceptibile de a nu fi eligibile, aceasta informează Autoritatea comună de management şi solicită Autorităţii comune de management să reexamineze cheltuielile respective.(2) Dacă în urma reexaminării se confirmă că respectivele cheltuieli nu sunt eligibile, Autoritatea comună de management este responsabilă pentru recuperarea creanţelor rezultate conform legislaţiei specifice naţionale şi comunitare în domeniu, precum şi documentelor aferente programelor.(3) Dacă în urma reexaminării nu se confirmă suspiciunea menţionată la alin. (1), există următoarele situaţii:a) Comisia Europeană este de acord cu rezultatul reexaminării, caz în care Autoritatea comună de management introduce cheltuielile suspendate în următoarea declaraţie de cheltuieli transmisă Comisiei Europene;b) Comisia Europeană nu este de acord cu rezultatul reexaminării, caz în care Autoritatea comună de management solicită o întâlnire în vederea reconcilierii.
 + 
Articolul 17Pentru programele prevăzute la lit. b) şi e) din preambul, în cazul sumelor plătite necuvenit către liderii de proiect/partenerii din România, dacă structurile de gestionare a programelor din statele participante la programe nu le pot recupera de la aceştia, sumele vor fi acoperite din bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, urmând ca Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei să le recupereze de la liderii de proiect/partenerii din România, conform legislaţiei naţionale.
 + 
Articolul 18(1) Autoritatea de management/Autoritatea comună de management/Autoritatea naţională din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei emite proceduri specifice de constatare şi recuperare a creanţelor în concordanţă cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare.(2) Autoritatea de management/Autoritatea comună de management/Autoritatea naţională întreprinde măsuri pentru includerea sumelor aferente achitării unor creanţe bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la liderii de proiect/beneficiari/parteneri, în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, conform art. 6 pct. 2 lit. f) din Ordonanţă.
 + 
Capitolul VIConturile aferente derulării fondurilor externe nerambursabile şi a fondurilor de la bugetul de stat + 
Articolul 19(1) În vederea derulării operaţiunilor financiare determinate de gestionarea fondurilor externe nerambursabile reglementate prin Ordonanţă, se deschid conturi bancare, în lei şi euro, în sistemul Trezoreriei Statului/bancă comercială.(2) În numele Ministerului Finanţelor Publice, ca ordonator principal de credite, se deschide la Banca Naţională/Trezoreria Statului contul/conturi în euro pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor externe nerambursabile aferente programelor menţionate la lit. a) şi c) din preambul.(3) În numele Ministerului Finanţelor Publice, ca ordonator principal de credite, se deschid la Trezoreria Statului conturi în lei pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea sumelor de la bugetul de stat în cazul indisponibilităţii temporare de fonduri externe nerambursabile şi în cazul cheltuielilor aferente transferului de fonduri externe nerambursabile din conturile Ministerului Finanţelor Publice în conturile Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei.(4) Pentru fiecare dintre programele menţionate la lit. a) şi c) din preambul, pe numele Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei se deschid la Trezoreria Statului/bancă comercială conturi de disponibil în euro pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de finanţarea din fonduri externe nerambursabile a proiectelor derulate în cadrul acestor programe.––––-Alin. (4) al art. 19 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 701 din 17 aprilie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 297 din 6 mai 2009.(4^1) Pentru programul menţionat la lit. d) din preambul, pe numele Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei se deschide la Banca Naţională a României un subcont de disponibil în euro al contului Ministerului Finanţelor Publice pentru primirea sumelor transferate de către Comisia Europeană sub forma prefinanţărilor aferente Instrumentului European de Vecinătate şi Parteneriat.––––-Alin. (4^1) al art. 19 a fost introdus de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 701 din 17 aprilie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 297 din 6 mai 2009.(5) Pentru fiecare dintre programele menţionate în preambul, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei deschide la Trezoreria Statului/bancă comercială conturi de disponibil în lei pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea sumelor de la bugetul de stat pentru cofinanţare.(6) Pentru programele menţionate la lit. b) din preambul, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei deschide la Trezoreria Statului/bancă comercială câte un cont în lei şi unul în euro pentru fiecare dintre programele pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei are obligaţia de a transfera cofinanţarea naţională la axele prioritare/axele prioritare de asistenţă tehnică către structurile de gestionare a programelor din statele participante la programe.(7) Pentru toate programele menţionate în preambul, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei deschide la Trezoreria Statului/bancă comercială câte un cont în lei şi unul în euro pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de recuperarea unor creanţe apărute în gestionarea fondurilor aferente programelor obiectivului "Cooperare teritorială europeană".(8) Conturile liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor, prin care se gestionează sumele aferente proiectelor finanţate din fondurile externe nerambursabile corespunzătoare programelor obiectivului "Cooperare teritorială europeană" şi din fonduri aferente cofinanţării de la bugetul de stat, se deschid la Trezoreria Statului/la bănci comerciale.
 + 
Articolul 20Evidenţa contabilă a sumelor provenite din derularea unor proiecte finanţate în conformitate cu prevederile Ordonanţei se va ţine distinct de alte fonduri. Operaţiunile înregistrate în sistemul contabil al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, conform prezentului capitol, se preiau în situaţiile financiare ale ordonatorului de credite în conformitate cu reglementările în vigoare în domeniul contabilităţii.
 + 
Articolul 21Prezentele norme metodologice reglementează fluxurile aferente fondurilor externe nerambursabile în euro şi cofinanţării publice în monedă naţională şi euro.
 + 
Articolul 22Prevederile contractelor de finanţare aflate în derulare se modifică şi/sau se completează prin acte adiţionale, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prevederilor prezentelor norme metodologice.
 + 
Anexa la normele metodologiceNOTIFICAREprivind intenţia de participare înproiecte de cooperare teritorială europeanăCătre:Ministerul Dezvoltării Regionale şi LocuinţeiAutoritatea Naţională pentru PO ………De la: ┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐ │ Titlul proiectului: │ │ │ ├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤ │ Programul (nume): │ │ │ ├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤ │ Licitaţia (data): │ │ │ ├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤ │ Acronim: │ │ │ ├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤ │ Lider de proiect: │ │ │ ├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤ │ Valoarea totală a │ │ │ │ proiectului (euro): │ │ │ ├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤ │ Partener din România: │ Buget total eligibil │ Suma de prevăzut în │ │ │aferent partenerului din │bugetul instituţiei │ │ │România (FEDR plus │(buget total eligibil │ │ │cofinanţare)*1) (euro) │plus cheltuieli │ │ │ │neeligibile)*2) (euro) │ ├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤ │ …………. │ │ │ └─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘–––-    *1) În situaţia în care bugetul fiecărui partener nu poate fi clardelimitat, se va face o estimare cât mai realistă.    *2) Suma reprezintă fondurile nerambursabile, cofinanţarea beneficiaruluiromân, precum şi sumele aferente acoperirii cheltuielilor neeligibile, ţinândcont de faptul că plăţile vor fi efectuate pe principiul rambursării. ┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │Descrierea obiectivelor proiectului: │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ Descrierea activităţilor proiectului aflate în responsabilitatea │ │ partenerului din România: │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ └────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘Prin prezenta vă informăm cu privire la intenţia de a participa la proiectul mai sus menţionat, cunoscând toate obligaţiile care decurg din acesta.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x