NORME METODOLOGICE din 22 august 1997

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 232 din 5 septembrie 1997
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 141 24/07/1997
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 4
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 6
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 8
ActulREFERIRE LALEGE 105 24/06/1997 ART. 9
ActulREFERIRE LACODUL VAMAL 24/07/1997
ActulREFERIRE LALEGE 32 12/11/1968
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 1495 22/08/1997
ActulCONTINUT DEORDIN 1495 22/08/1997

de aplicare unitara a procedurii de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor şi a plangerilor privind impozitele, taxele, alte venituri bugetare şi fonduri speciale



1. Referitor la art. 1 din Legea nr. 105/1997, denumita în continuare lege:1.1. Fac obiectul cailor administrative de atac, prevăzute la art. 1 alin. 1 din lege, masurile luate de organele Ministerului Finanţelor, în cadrul competentelor legale, privind impozitele, taxele, contribuţiile la fondurile speciale, amenzile aferente acestora, majorarile de intarziere, penalitatile, sumele egale cu diferente, sau cu dublul diferentelor, de impozite, taxe, contribuţii la fondurile speciale constatate, masurile privind recuperarea prejudiciului etc.1.2. Actiunile persoanelor fizice sau juridice indreptate împotriva actelor emise de autoritatea vamala urmeaza, începând cu 1 octombrie 1997, procedura prevăzută de Legea privind Codul vamal al României nr. 141/1997, iar plangerile privind amenzile contraventionale, confiscarile şi celelalte măsuri complementare aplicate de organele Ministerului Finanţelor, care nu sunt aferente impozitelor, taxelor, contribuţiilor la fondurile speciale, urmeaza procedura prevăzută de Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sanctionarea contraventiilor, cu modificările ulterioare.2. Referitor la art. 2 din lege:2.1. Obiectiunile petentului se depun în termenul şi la organul prevăzute de alin. 1 al art. 2 din lege şi nu pot avea ca obiect decat creante fiscale sau diferente de impozite, taxe, sume inscrise în procesul-verbal sau în actul organului cu atributiuni de control sau de impunere.2.2. Obiectiunile vor fi insotite de copia certificata, pe propria raspundere, de pe actul asupra caruia se depun obiectiunile, precum şi de orice documente pe care petentul le considera necesare în susţinerea cauzei.2.3. Obiectiunile şi documentele respective vor fi analizate de organul de control sau de cel cu atributiuni de control sau de impunere, pe baza datelor inscrise în procesul-verbal şi a documentelor anexate, iar în fundamentare se vor invoca actele normative şi articolele acestora în vigoare la data producerii faptei, pe baza cărora se formuleaza răspunsul la obiectiuni, care va fi comunicat prin hotărâre.2.4. Obiectiunile, documentele depuse în susţinerea acestora, copia de pe procesul-verbal împotriva caruia s-au depus obiectiunile şi copiile de pe anexele acestuia, precum şi alte documente avute în vedere la solutionarea obiectiunilor, hotărârea, precum şi dovada comunicarii acesteia formeaza dosarul obiectiunilor, care se va numerota şi snurui, cu certificarea numarului de pagini şi a numelui persoanei care le-a indosariat.2.5. Organele de control sau cu atributiuni de control sau de impunere vor pastra în copie dosarul obiectiunilor, la care se vor conexa şi solutiile date de celelalte organe de solutionare, investite, potrivit competentei.3. Referitor la art. 3 din lege:3.1. Contestaţia se depune la organul a carei hotărâre se ataca. La primirea contestaţiei, organele care au emis hotărârea contestata verifica indeplinirea procedurii de contestare – depunerea în termen şi depunerea documentului original de plată a taxei de timbru, precum şi cuantumul acesteia -, analizeaza existenta acelorasi capete de cerere faţă de obiectiunile depuse şi hotărârea data la solutionarea acesteia şi intocmesc referatul cu propuneri de solutionare.3.2. Dosarul obiectiunilor, insotit de contestaţia petentului, documentul original de plată a taxei de timbru, precum şi referatul cu propunerile de solutionare ale organului de control, fundamentat pe prevederile actelor normative în vigoare la data producerii faptei, se remit spre solutionare, în termen de 5 zile de la inregistrarea contestaţiei, directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucureşti în a carei raza teritoriala îşi are sediul sau domiciliul, după caz, petentul.Dosarul obiectiunilor, contestaţia petentului, documentul de plată a taxei de timbru, nota de constatare incheiata de organul de solutionare a contestaţiei împreună cu reprezentantul organului care a emis hotărârea atacata, dacă este cazul, dispoziţia privind solutionarea contestaţiei şi confirmarea de primire a acesteia formeaza dosarul contestaţiei.4. Referitor la art. 4 din lege:4.1. Împotriva dispozitiei date de directorul general al directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucureşti, după caz, petentul se poate adresa cu plangere Ministerului Finanţelor, în termenul prevăzut de art. 4 din lege.5. Referitor la art. 5 din lege:5.1. Plangerea, împreună cu documentul original de plată a taxei de timbru prevăzute de art. 6 din lege, se depune la organul care a emis dispoziţia atacata.5.2. La primirea plangerii, organele care au emis dispoziţia atacata verifica indeplinirea procedurii – depunerea în termen şi depunerea documentului original de plată a taxei de timbru, precum şi cuantumul acesteia -, analizeaza existenta acelorasi capete de cerere, faţă de contestaţia solutionata şi dispoziţia data la solutionarea acesteia, şi intocmesc referatul cu propunerile de solutionare.5.3. Dosarul contestaţiei, plangerea petentului, documentul original de plată a taxei de timbru, precum şi referatul cu propunerile de solutionare ale organului care a solutionat contestaţia se remit, în termen de 5 zile de la inregistrarea plangerii, Ministerului Finanţelor, spre solutionare.5.4. Plangerile din competenţa de solutionare a Ministerului Finanţelor, având ca obiect sume mai mari de 100 milioane lei, se vor solutiona prin decizia Comisiei centrale pentru solutionarea plangerilor din cadrul Ministerului Finanţelor.5.5. Competenţa Comisiei centrale pentru solutionarea plangerilor, denumita în continuare comisie (anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice), cat şi cuantumul sumelor care se vor solutiona prin decizia comisiei se vor stabili la sfârşitul anului, pentru anul următor, prin ordin al ministrului finanţelor.5.6. În situaţia în care membrii comisiei au opinii divergente privind modul de solutionare a cauzei, decizia de solutionare se ia de către preşedintele comisiei.5.7. În acest caz, exemplarele nr. 1, 2 şi, în unele cazuri, exemplarul al 3-lea al deciziei de solutionare, care se trimit petentului şi directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucureşti, şi în unele cazuri şi organului de control, se vor semna numai de către preşedintele comisiei, iar pe cele 2 exemplare, dintre care unul rămâne la dosarul cauzei şi unul se indosariaza la dosarul deciziilor, se vor retine, în josul deciziei, opiniile divergente ale membrilor comisiei, ca opinii separate care vor trebui să fie motivate.6. Referitor la art. 6 din lege:6.1. În contestatii sau plangeri, după caz, se va specifică cuantumul sumei contestate sau asupra careia s-a inaintat plangerea, iar acestea vor fi insotite de dovada în original a platii taxei de timbru.6.2. Organele care solutioneaza contestaţiile sau plangerile, după caz, au obligaţia de a menţiona pe versoul documentului original de plată a taxei de timbru data primirii lui şi numărul contestaţiei sau al plangerii la care este anexat. Când taxa de timbru se achită prin aplicare de timbre mobile, acestea se vor anula conform normelor legale în vigoare.6.3. Documentul prin care se constata achitarea taxelor de timbru rămâne la dosarul cauzei.7. Referitor la art. 8 din lege:7.1. În situaţia în care, la solutionarea contestatiilor şi/sau a plangerilor, după caz, se constata neaplicarea sau aplicarea gresita a prevederilor legale de către organele de control, în sensul stabilirii unor diferente de impozite, taxe, contribuţii la fondurile speciale, amenzi, majorări de intarziere etc., mai mici decat prevederile legale, organele de solutionare vor sesiza, în scris, conducerea organelor de control.8. Referitor la art. 9 din lege:8.1. Dosarele cauzelor vor fi transmise curtilor de apel sau judecatoriilor, cu scrisoare recomandata, cu confirmare de primire.9. Dispozitii comune9.1. Obiectiunile, contestaţiile sau plangerile, după caz, se formuleaza în scris, se semneaza de către titularul dreptului procesual şi se depun la organul al cărui act se ataca.În cazul persoanelor juridice, semnatura titularului este obligatoriu să fie confirmata cu stampila.Calitatea de titular al dreptului procesual se dovedeste prin:– copia actelor de constituire, în cazul persoanelor juridice;– copia autorizatiei de functionare şi copia actului de identitate, în cazul persoanelor fizice independente şi al asociaţiilor familiale care desfăşoară activitate autorizata, potrivit legii;– copia actului de identitate şi a altor documente, din care să rezulte proprietarul bunului sau al materiei impozabile, în celelalte cazuri.Obiectiunile, contestaţiile sau plangerile, după caz, pot fi introduse şi de un reprezentant al titularului dreptului procesual. În aceasta situaţie, petentii trebuie să anexeze şi procura în original sau în copie legalizata ori, după caz, cererea de inmatriculare şi de inscriere de menţiuni conţinând specimenele de semnaturi depuse la Oficiul Registrului comerţului, pentru reprezentantii legali ai persoanelor juridice, sau delegatia scrisa semnata de directorul sau managerul persoanei juridice, data unui reprezentant – în cazul în care acesta din urma formuleaza şi depune cererea.Obiectiunile, contestaţiile sau plangerile, după caz, depuse de petenti la organele Ministerului Finanţelor, vor cuprinde cel puţin urmatoarele elemente:a) în cazul persoanelor juridice:– denumirea, sediul, numărul de inmatriculare la Oficiul Registrului comerţului, codul fiscal, capitalul social, conturile şi societăţile bancare unde acestea sunt deschise, numărul şi data înregistrării cererii în registrul de corespondenta al petentei;– institutia careia petentul i se adreseaza şi sediul acesteia;– numele şi prenumele, domiciliul sau reşedinţa şi identificarea actului de control sau de impunere, a hotărârii, dispozitiei ori deciziei atacate, masurile şi suma totala (defalcata şi pe naturi de debite), pentru care se solicita diminuarea sau anularea, dovada luării la cunoştinţa a consemnarilor din actul de control (incheiat bilateral şi înregistrat la petent) sau de impunere, de hotărârea, dispoziţia sau decizia luata de către organele Ministerului Finanţelor, competente sa solutioneze obiectiunile, contestaţia sau plangerea;– temeiul legal al obiectiunilor, contestatiilor ori plangerilor, după caz, formulate şi depuse de petenti, şi taxa de timbru plătită, cu anexarea documentului de plată, în contul corespunzător deschis la trezoreria statului;– documentele de care se serveste petentul în susţinerea obiectiunilor, contestatiilor ori a plangerilor;– semnatura, confirmata cu stampila, a reprezentantului legal al persoanei juridice sau a prepusului imputernicit sa formuleze şi să depună obiectiunile, contestaţia ori plangerea;b) în cazul persoanelor fizice:– indicarea institutiei careia i se adreseaza petentul şi sediul acesteia;– numele şi prenumele, domiciliul sau reşedinţa, copia actului de identitate al titularului dreptului procesual şi copia actului de proprietate al bunului sau al materiei impozabile ori copia autorizatiei de functionare, precum şi procura legalizata data mandatarului;– obiectul cererii, conţinând aceleasi elemente ca şi în cazul persoanei juridice;– temeiul legal al formulării şi depunerii obiectiunilor, contestaţiei sau plangerii, după caz, taxa de timbru plătită, cu anexarea documentului de plată, în contul corespunzător deschis la trezoreria statului;– documentele de care se serveste în susţinerea obiectiunilor, contestaţiei ori a plangerii;– semnatura titularului dreptului procesual ori a mandatarului, după caz.Cererile sunt valabile chiar dacă poarta o denumire gresita, organele de solutionare procedand conform competentelor legale.9.2. Actele administrative prin care se solutioneaza obiectiunile se numesc hotărâri, cele prin care se solutioneaza contestaţiile se numesc dispozitii, iar cele prin care sunt solutionate plangerile se numesc decizii.Hotărârile, dispozitiile şi deciziile se compun din trei părţi: preambulul, considerentele sau motivarea şi dispozitivul.Preambulul va cuprinde:– denumirea organului investit cu solutionarea;– numele sau denumirea, sediul sau domiciliul petentului, după caz;– numărul scrisorii prin care este sesizat organul de solutionare, actul împotriva caruia s-au formulat obiectiunile, contestaţiile sau plangerile, după caz, precum şi organul emitent al acestora;– obiectul cauzei şi sinteza sustinerilor facute de părţi, cu prezentarea dovezilor.Considerentele sau motivarea reprezinta partea substantiala a actelor administrative care fac obiectul hotărârilor, dispoziţiilor sau al deciziilor şi trebuie să cuprindă motivele de fapt şi de drept care au format convingerea organului de solutionare, precum şi cele pentru care s-au inlaturat ori s-au admis cererile părţilor sau masurile luate de acesta. În considerente se vor arata punctele de vedere ale părţilor, probele care au fost administrate, temeiurile pentru care unele dintre ele au fost reţinute iar altele inlaturate, normele legale aplicate la situaţia de fapt stabilita, precum şi raspunsurile la fiecare capat de cerere.Motivarea trebuie să fie clara, precisa şi necontradictorie, astfel încât, în baza tuturor probelor administrate în cauza, a argumentelor şi rationamentelor juridice, a principiilor şi a regulilor de drept substantial şi procesual, să se asigure justetea solutiei date.Dispozitivul cuprinde solutia pronunţată prin care se rezolva toate capetele de cerere, referitoare la obiectul cauzei.În dispozitiv se va mai arata calea de atac pe care o poate exercita petentul, precum şi termenul în care aceasta poate fi exercitata.Hotărârile şi dispozitiile, date ca urmare a solutionarii obiectiunilor şi contestatiilor, vor cuprinde în dispozitiv şi precizarea privind obligarea timbrarii, cu menţiunea ca nedepunerea documentului, în original, de plată a taxei de timbru, în condiţiile legii, atrage anularea actiunii ca netimbrata sau insuficient timbrata.9.3. Solutiile care pot fi date în urma rezolvarii obiectiunilor, contestaţiei şi plangerii după caz, sunt:– admiterea totala, atunci când petentul şi-a dovedit, iar organul de solutionare şi-a insusit toate pretentiile formulate;– admiterea parţială, atunci când petentul şi-a dovedit, iar organul de solutionare şi-a insusit numai o parte dintre pretentiile formulate;– respingerea ca neintemeiata, dacă, din probele administrate, rezultă ca pretentia nu este fondata sau nu este sustinuta cu documente depuse în termen;– respingerea ca inadmisibila, în cazurile când calea de atac a fost formulata şi introdusa de o persoană fizica sau juridica, fără a avea calitatea procesuala activa;– respingerea ca fiind fără obiect, în situaţia în care cele solicitate nu au facut obiectul actului de control sau de impunere;– respingerea ca nedepusa în termen, în situaţia în care calea de atac nu a fost depusa în termenul legal;– anularea ca netimbrata sau insuficient timbrata, dacă nu s-a facut dovada achitarii taxei de timbru sau aceasta nu a fost achitata în cuantumul legal.9.4. În situaţia în care se ataca solutia de respingere, ca nedepusa în termen şi/sau anulata ca netimbrata sau insuficient timbrata, se va analiza legalitatea solutiei şi, dacă se constată că aceasta a fost data cu respectarea prevederilor legale, se va preciza acest lucru în motivarea solutiei şi se va dispune sau decide, după caz, respingerea actiunii şi menţinerea solutiei.În situaţia în care se constată că hotărârea şi/sau dispoziţia de respingere, ca nedepusa în termen, şi/sau de anulare ca netimbrata sau insuficient timbrata, este data cu nerespectarea prevederilor legale, conducerea organului de solutionare va dispune sau va decide, după caz, desfiintarea solutiei/solutiilor şi remiterea dosarului cauzei organului competent pentru a solutiona pe fond cauza.9.5. Schimbarea sediului sau a domiciliului petentului trebuie să fie adusa la cunoştinţa organului de solutionare, de către petent, prin adresa, care se anexeaza la dosarul cauzei.Dacă petentul nu a comunicat schimbarea sediului sau a domiciliului, după caz, actele de procedura şi solutiile se vor transmite la vechiul sediu sau domiciliu, comunicat organului de solutionare.9.6. În situaţia în care conducerea organului care a solutionat obiectiunile dispune de acte şi de documente din care rezultă incompatibilitatea organului de solutionare a contestaţiei cu functia deţinută în cadrul activităţii desfăşurate la petent (asociat, cenzor, membru în adunarea generală a acţionarilor etc.), acesta va solicita Ministerului Finanţelor solutionarea contestaţiei de către un alt organ de solutionare decat acela unde îşi are sediul sau domiciliul, după caz, petentul.De asemenea, organul de solutionare a contestatiilor poate solicita Ministerului Finanţelor, pe bază de documente, în condiţiile alineatului precedent, transmiterea dosarului cauzei altui organ de solutionare.Ministerul Finanţelor, pe baza documentelor prezentate, va analiza şi va dispune asupra cererii.În situaţia în care cererea este intemeiata, Ministerul Finanţelor va dispune trimiterea dosarului cauzei spre solutionare altui organ de solutionare decat acela unde îşi are sediul sau domiciliul, după caz, petentul, comunicand aceasta petentului şi organului care va solutiona contestaţia, cat şi organului care ar fi trebuit sa solutioneze cauza.Dacă cererea este neintemeiata, Ministerul Finanţelor va dispune solutionarea contestaţiei de către organul competent.9.7. Neexercitarea în termen a cailor de atac şi neindeplinirea oricărui alt act de procedura în termenul legal atrag decaderea.9.8. Actele de procedura trimise prin posta se socotesc indeplinite în termen, dacă au fost predate cu scrisoare recomandata la oficiul postal înainte de implinirea acestuia.Răspunsul la obiectiuni, contestatii sau plangeri, după caz, se va comunică prin posta, la domiciliul sau la sediul petentilor, după caz, cu scrisoare recomandata, cu confirmare de primire, sau prin proces-verbal incheiat de cel insarcinat cu inmanarea actului.9.9. Organele competente sa solutioneze obiectiunile sunt obligate sa faca precizări în scris, în conţinutul actului administrativ emis, asupra depunerii în termen, iar cele care solutioneaza contestaţiile sau plangerile, după caz, vor face precizări şi asupra platii taxei de timbru legale.9.10. În vederea verificării sau constatarii unor situaţii de fapt, precizate de petenti la depunerea contestatiilor, în cazuri justificate, organul de solutionare a acestora poate dispune verificări pe teren, la care va participa şi un reprezentant al organului care a emis hotărârea atacata.Nota de constatare se va inregistra atât la petent, cat şi la organele care au întocmit-o.Dacă petentii nu indica elemente sau situaţii care să necesite verificări pe teren, iar motivele invocate sunt clare şi lamurite prin documentele existente în dosarul cauzei, organele teritoriale ale direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat intocmesc referatul cu propuneri de solutionare pe care le inainteaza conducerii acestora.9.11. Referatul cu propunerile de solutionare, fundamentat pe prevederile actelor normative, se întocmeşte de salariatul care a întocmit nota de constatare sau de cel caruia i s-a repartizat lucrarea, se semneaza de către seful acestuia şi se supune aprobării conducătorului unităţii abilitate.În situaţia în care conducatorul unităţii abilitate nu este de acord cu propunerile facute, va motiva în scris aceasta pe referatul supus aprobării sau pe alta adresa separata.9.12. În situaţia în care petentii demonstreaza cu documente ca organul de control, cat şi cel (cele) de solutionare, nu au tinut seama de acestea în solutionarea cauzei, organul de solutionare poate dispune desfiintarea parţială sau totala a dispozitiei şi/sau a hotărârii şi a capitolului din procesul-verbal de control (sau a procesului-verbal), referitor la cauza supusă solutionarii, şi refacerea controlului de către un alt organ de control, în conformitate cu prevederile legale şi cu conţinutul solutiei.În aceasta situaţie, controlul va viza strict aceeaşi perioadă care a facut obiectul cauzei.9.13. Indiferent de competenţa de solutionare, organele care au înregistrat obiectiunile, contestaţiile sau plangerile, după caz, au obligaţia sa comunice petentului fie solutia data, fie organul caruia i s-a trimis spre rezolvare.9.14. Solutia data de fiecare organ competent sa solutioneze obiectiunile, contestaţiile, plangerile, după caz, se comunică petentilor, organului de control, cat şi organului a cărui solutie a fost atacata, prin hotărâre, dispoziţie, decizie, după caz, care va cuprinde: numărul sub care a fost emisa, data emiterii, antetul şi stampila rotunda a organului care a solutionat, precum şi semnatura, cu numele persoanelor din conducere care sunt competente să semneze.9.15. Persoanele care sunt competente să semneze hotărârea sunt:– seful circumscriptiei financiare orăşeneşti;– directorul administraţiei financiare;– directorul directiei de impozite şi taxe din cadrul directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucureşti;– directorul directiei controlului financiar de stat din cadrul directiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucureşti;– comisarul-sef al secţiei Gărzii financiare judetene sau a municipiului Bucureşti;– directorul general al Directiei generale a controlului din cadrul Ministerului Finanţelor;– Comisarul general al Gărzii financiare;– directorul general al directiei din Ministerul Finanţelor, cu atributiuni de control pentru actele organelor din subordine.În situaţia în care actul de control este întocmit de echipe de control alcatuite din inspectori cu grad diferit de subordonare (exemplu: inspectori din Ministerul Finanţelor, împreună cu inspectori ai direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucureşti), solutionarea obiectiunilor se face de către organul ierarhic superior.Hotărârea se întocmeşte în patru exemplare cu valoare de original, în situaţia în care organul de control nu este acelasi cu cel care gestioneaza dosarul fiscal al petentului, din care:– exemplarul nr. 1 se comunică petentului;– exemplarul nr. 2 rămâne la dosarul hotărârii, prevăzut la pct. 2.5.;– exemplarul nr. 3 se comunică organului care gestioneaza dosarul fiscal al petentului, pentru a fi pastrat în acest dosar;– exemplarul nr. 4 se va pastra la dosarul tuturor hotărârilor, care se va înfiinţa, în acest sens, la organul emitent.În aceeasi situaţie, dispoziţia se întocmeşte în cinci exemplare cu valoare de original, dintre care:– exemplarul nr. 1 se comunică petentului;– exemplarul nr. 2 se comunică organului al cărui act se ataca;– exemplarul nr. 3 se comunică organului care gestioneaza dosarul fiscal al petentului;– exemplarul nr. 4 rămâne la dosarul dispozitiei;– exemplarul nr. 5 se va pastra la dosarul tuturor dispoziţiilor, care se va înfiinţa, în acest sens, la organul emitent.În situaţia în care procesul-verbal de control este incheiat de organe din Ministerul Finanţelor, decizia se întocmeşte în cinci exemplare cu valoare de original, dintre care:– exemplarul nr. 1 se comunică petentului;– exemplarul nr. 2 se comunică organului al cărui act se ataca;– exemplarul nr. 3 se comunică organului care a efectuat controlul;– exemplarul nr. 4 rămâne la dosarul deciziei;– exemplarul nr. 5 se va pastra la dosarul tuturor deciziilor.9.16. Organele care solutioneaza obiectiunile, contestaţiile sau plangerile, după caz, sunt obligate sa tina evidenta acestora într-un registru de evidenta, din care să rezulte denumirea petentului, obiectul cauzei, suma care face obiectul cauzei, cuantumul taxei de timbru, modul de solutionare şi de comunicare a solutiei, caile de atac, potrivit anexei nr. 2 la prezentele norme metodologice.9.17. Directiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judetene şi cea a municipiului Bucureşti vor raporta Ministerului Finanţelor – Directia generală de solutionare a contestatiilor situaţia contestatiilor înregistrate şi a modului de rezolvare, conform anexei nr. 3 la prezentele norme metodologice, la datele de 25 iulie pentru semestrul I şi, respectiv, de 25 ianuarie pentru intregul an expirat. Aceeasi situaţie se va întocmi şi la nivelul Ministerului Finanţelor pentru plangerile înregistrate şi solutionate.9.18. În cazul obiectiunilor, contestatiilor, plangerilor referitoare la taxele de timbru, se depun actele supuse taxarii, în original sau copii certificate de pe acestea, precum şi actele prin care s-au stabilit taxele de timbru care fac obiectul cailor de atac.Împotriva incadrarilor efectuate de alte organe decat cele ale Ministerului Finanţelor, prestatoare de servicii supuse taxelor de timbru, se va urma procedura prevăzută de art. 3 şi urmatoarele din lege şi de prevederile prezentelor norme metodologice referitoare la modul de solutionare a contestatiilor şi a plangerilor.În aceasta situaţie, se va depune, pe lângă copia certificata a actului respectiv, şi actul organului care a facut incadrarea, din care să rezulte consideratiile legale şi de fapt care au dus la incadrarea care face obiectul cauzei.9.19. Organele de solutionare a obiectiunilor, contestatiilor, plangerilor, după caz, se vor investi cu solutionarea cauzei şi în situaţia în care organele de control sau de impunere au trimis organelor de urmărire sau de cercetare penala procesele-verbale de verificare sau de impune, după caz. + 
Anexa 1COMISIA CENTRALApentru solutionarea plangerilor având ca obiect sume mai mari de 100 milioane lei

       
  1. Preşedinte – directorul general al Direcţiei generale de soluţionare a plângerilor sau înlocuitorul acestuia;
  2. Membru – şeful serviciului de soluţionare a plângerilor la actele de control ale organelor de impozite şi taxe sau înlocuitorul acestuia;
  3. Membru – şeful serviciului de soluţionare a plângerilor la actele de control ale organelor din cadrul Direcţiei generale a controlului şi Gărzii financiare sau înlocuitorul acestuia;
  4. Membru – şeful serviciului de soluţionare a plângerilor la actele de control efectuate de organe mixte sau înlocuitorul acestuia;
  5. Membru – inspectorul care a soluţionat plângerea.

 + 
Anexa 2            REGISTRUL DE EVIDENTA

                   
  Nr. crt. Înregistrat Nr./data Denumirea petentului Obiectul cauzei (obiecţiuni/ contestaţii/ plângeri) Suma ce face obiectul cauzei Taxa de timbru Modul de soluţionare
            Suma Document Nr./data Admise Respinse
  1 2 3 4 5 6 7 8 9
                   
  Comunicarea soluţiei cauzei Alte căi de atac administrative Acţiune la instanţa judecătorească
  Nr./ data Cui s─a comunicat soluţia Nr./data înregistrării contestaţiei/ plângerii Nr./data dispoziţiei/ deciziei Soluţia Dosar Nr./data Nr. de înregistrare la Ministerul Finanţelor Sentinţa judecătorească
          Admise Respinse      
  10 11 12 13 14 15 16 17 18

 + 
Anexa 3

         
  MINISTERUL FINANŢELOR Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului ……………………  
   
  SITUAŢIA contestaţiilor primite şi soluţionate în perioada ……………
   
    Contestaţii
    Nr. cazuri Sume
      (lei)
     
  1. Sold la începutul perioadei  
  2. Primite în cursul perioadei  
  3. Total contestaţii (3 = 1 + 2)  
  4. Soluţionate în perioada: ………..  
  Modul de soluţionare, din care:  
  4.1. Admise  
  4.2. Respinse  
  4.3. Trimise altor organe  
  5. Sold la sfârşitul perioadei (5 = 3 – 4)  
  Scăderi de impozite şi taxe, din care:  
  – impozit pe profit şi majorările aferente;  
  – T.V.A. şi majorările aferente;  
  – accize şi majorările aferente;  
  – impozit pe dividende şi majorările aferente;  
  – impozit pe veniturile persoanelor fizice şi ale  
  asociaţiilor familiale şi majorările aferente;  
  – impozite şi taxe locale şi majorările aferente;  
  – impozit pe salarii şi majorările aferente;  
  – alte venituri cuvenite bugetului de stat, bugetelor locale sau bugetelor fondurilor speciale şi majorările aferente;  
  – o sumă egală sau dublul diferenţelor de impozite, taxe şi contribuţii stabilite de organul de control;  
  – amenzi contravenţionale.  

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x