NORME METODOLOGICE din 20 iunie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 481 din 5 iulie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 90 19/01/2006
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOG 16 24/01/2002
ANEXA 1REFERIRE LAOG 16 24/01/2002
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 90 19/01/2006
ActulREFERIT DEORDIN 328 24/03/2004
ActulREFERIT DEHG 346 18/03/2004
ActulREFERIT DEHG 304 20/03/2003
ActulAPROBAT DEHG 621 20/06/2002
ActulCONTINUT DEHG 621 20/06/2002

privind organizarea şi desfăşurarea procedurii de selecţionare a investitorilor eligibili şi stabilirea principalelor tipuri de proiecte de parteneriat public-privat



1. Definiţii1.1. Anunţ de intenţie – documentul formal publicat de autoritatea publică în vederea demararii unei proceduri de realizare a unui proiect de parteneriat public-privat, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat.1.2. Document atasat anunţului de intenţie sau document atasat – documentul întocmit de autoritatea publică pentru a comunică tuturor investitorilor interesaţi descrierea proiectului avut în vedere, descrierea serviciilor necesare, programul de implementare a proiectului, cerinţele de capacitate şi criteriile de selecţie a investitorilor, precum şi modalitatea de selecţie a investitorilor interesaţi.2. Tipuri de proiecte de parteneriat public-privat2.1. În sensul Ordonanţei Guvernului nr. 16/2002, parteneriatul public-privat se poate realiza prin diverse tipuri de contracte, în funcţie de nivelul de implicare a investitorului.2.2. Tipurile principale de proiecte de parteneriat public-privat sunt:a) proiectare-construcţie-operare (DBO) – un contract între autoritatea publică şi investitor, în care proiectarea (începând cu faza de proiect tehnic), construcţia şi exploatarea sunt transferate investitorului pe o durată de maximum 50 de ani. Contractul poate include şi finanţarea proiectului public-privat de către investitor. Contractul poate prevedea faptul ca investitorul asigura şi servicii prin intermediul proiectului public-privat. La finalizarea contractului bunul public este transferat, cu titlu gratuit, autorităţii publice, în buna stare şi liber de orice sarcina sau obligaţie, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2002;b) construcţie-operare-reinnoire (BOR) – investitorul îşi asuma finanţarea, construcţia şi costurile pentru operarea şi întreţinerea bunului public, pe o durată de maximum 50 de ani. Investitorului i se permite sa perceapă, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, tarife corespunzătoare pentru utilizarea bunului public pentru o perioadă stabilită. În acest mod investitorul poate să recupereze investiţia şi sa finanteze întreţinerea şi poate să asigure un profit rezonabil. Aceste niveluri de tarifare sunt stabilite în prima oferta a investitorului. Ulterior investitorului i se permite sa renegocieze nivelul de tarifare la reînnoirea dreptului de exploatare a facilitatii pentru o noua perioada, la expirarea perioadei stabilite iniţial, dacă aceasta a fost mai mica de 50 de ani. Durata totală a contractului iniţial şi a noii perioade nu poate depăşi 50 de ani în total. La finalizarea contractului bunul public este transferat, cu titlu gratuit, autorităţii publice, în buna stare şi liber de orice sarcina sau obligaţie, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2002;c) construcţie-operare-transfer (BOT) – un contract în care investitorul îşi asuma construcţia, incluzând finanţarea, exploatarea şi întreţinerea unui bun public. Investitorului i se permite sa perceapă tarife de utilizare pentru a-şi recupera investiţia şi a-şi acoperi costurile de întreţinere, inclusiv pentru a obţine un profit rezonabil. La finalizarea contractului bunul public este transferat, cu titlu gratuit, autorităţii publice, în buna stare şi liber de orice sarcina sau obligaţie, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2002;d) leasing-dezvoltare-operare (LDO) – un contract încheiat între autoritatea publică şi investitor, în care investitorul preia în leasing un bun public existent (având inclusiv dreptul de a obţine venituri din furnizarea anumitor servicii), pentru o perioadă care nu poate depăşi 50 de ani. În acest tip de contract investitorul nu este obligat să investească în bunul public. La finalizarea contractului bunul public este transferat, cu titlu gratuit, autorităţii publice, în buna stare şi liber de orice sarcina sau obligaţie, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2002;e) reabilitare-operare-transfer (ROT) – un contract între autoritatea publică şi investitor, în care bunul public este transferat investitorului. Investitorul finanţează, reabiliteaza, operează şi întreţine bunul public pentru o anumită perioada, care nu poate depăşi 50 de ani. După această perioadă bunul public este transferat, cu titlu gratuit, autorităţii publice, în buna stare şi liber de orice sarcina sau obligaţie, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2002.3. Principii de bază3.1. Procedura de selecţionare a investitorilor eligibili are la baza principiul competitiei libere între potentialii investitori.3.2. Evaluarea candidaturilor investitorilor se face strict în concordanta cu un set de criterii precis cuantificabile, stabilit şi aprobat de autoritatea publică şi precizat atât în documentul atasat, cat şi în anunţul de intenţie.3.3. Comisia de evaluare a scrisorilor de intenţie este obligată sa păstreze confidenţialitatea absolută a tuturor informaţiilor şi conţinutului tuturor documentelor puse la dispoziţie de investitori.3.4. Pe tot parcursul procedurii de primire de scrisori de intenţie şi de evaluare a acestora autoritatea publică şi comisia de evaluare vor respecta următoarele elemente cheie ale procesului:a) Respectarea programului de desfăşurare a procedurii, stabilit de autoritatea publicăProcedura de selecţie trebuie să se desfăşoare în stricta concordanta cu programul stabilit şi aprobat anterior de autoritatea publică.b) Claritatea comunicării cerinţelor autorităţii publice Cerinţele autorităţii publice, orice element prevăzut a prezenta un risc pentru proiect, precum şi restricţiile pentru bunul mers al proiectului trebuie să fie clare pentru a fi bine înţelese şi efectiv comunicate investitorilor.c) Probitate şi independentaPe tot parcursul procesului de evaluare membrii comisiei de evaluare trebuie să facă dovada unei probitati morale şi profesionale absolute, asumată prin declaraţii de confidenţialitate şi de imparţialitate, ale căror modele sunt prevăzute în anexele nr. 1.1 şi 1.2.4. Etapele procesului de definire a proiectului public-privat şi de selecţie a scrisorilor de intenţie4.1. Procesul de definire a proiectului public-privat şi de selecţie a investitorilor capabili sa realizeze proiectul se desfăşoară în etape, după cum urmează:a) elaborarea şi aprobarea studiului de prefezabilitate de către autoritatea publică;b) elaborarea documentului atasat la anunţul de intenţie;c) constituirea comisiei de evaluare a scrisorilor de intenţie de către autoritatea publică şi numirea ei prin ordin sau decizie, după caz;d) elaborarea şi aprobarea criteriilor de evaluare, grilelor de punctaj şi a modului de tratare a scrisorilor de intenţie întârziate sau primite nesigilate şi aprobarea acestora prin decizie/ordin de către autoritatea publică;e) publicarea anunţului de intenţie;f) distribuirea, fără plata, a documentului atasat la anunţul de intenţie;g) primirea şi înregistrarea plicurilor ce conţin scrisorile de intenţie elaborate de investitorii interesaţi;h) convocarea comisiei de evaluare şi deschiderea plicurilor conţinând scrisorile de intenţie în prezenta tuturor membrilor comisiei;i) evaluarea scrisorilor de intenţie şi a documentelor anexate la acestea;j) întocmirea raportului de evaluare, adjudecare şi prezentarea acestuia autorităţii publice spre aprobare;k) invitarea investitorilor selectaţi la negocierea şi semnarea acordului de proiect.5. Condiţii generale privind întocmirea documentului atasat la anunţul de intenţie5.1. Documentul atasat la anunţul de intenţie reprezintă un element deosebit de important în procesul de selecţie a investitorilor eligibili. Scopul acestui document este:– avizarea formala a potenţialilor investitori cu privire la proiectul public-privat şi la serviciile pe care autoritatea publică se asteapta să le găsească pe piaţa;– sa informeze potentialii investitori despre programul de implementare vizat, criteriile de evaluare şi pasii care urmează să fie efectuati în implementare;– pe baza acestuia să se primească scrisori de intenţie din partea investitorilor potenţiali, care să permită autorităţii publice să îşi formuleze un punct de vedere privind investitorii capabili sa realizeze proiectul public-privat cat mai aproape posibil de obiectivele proiectului.5.2. Documentul atasat trebuie să furnizeze informaţii suficiente şi coerente pentru ca potentialii investitori să prezinte scrisori de intenţie complete pe baza cărora autoritatea publică să facă o selecţie fundamentată.6. Elaborarea documentului atasat6.1. Documentul atasat trebuie să conţină informaţii suficiente pentru a permite investitorilor potenţiali să îşi formuleze un punct de vedere în ceea ce priveşte capacitatea tehnica, economică şi financiară necesară pentru realizarea proiectului public-privat şi totodată să ofere clarificări asupra riscurilor proiectului şi modului în care se va face distribuţia riscurilor între autoritatea publică şi investitor.6.2. Documentul atasat trebuie să includă cel puţin:a) o scurta descriere a autorităţii publice iniţiatoare, împreună cu atribuţiile şi responsabilităţile sale legate de proiectul public-privat;b) o descriere sumară a proiectului public-privat, a obiectivelor sale şi a modului în care se încadrează în strategia şi priorităţile autorităţii publice;c) propunerea de distribuţie a riscurilor de proiect (matricea de distribuţie a riscurilor);d) detalii privind categoria şi tipurile de bunuri şi servicii pe care trebuie să le furnizeze investitorul în cadrul proiectului public-privat;e) calendarul proiectului public-privat, incluzând datele momentelor cheie pentru implementarea proiectului;f) restricţiile specifice relevante, incluzând nivelul de finanţare din partea autorităţii publice, dacă este cazul;g) principiile comerciale aplicabile, incluzând mecanismele de plată propuse în cadrul proiectului public-privat (până la nivelul la care acesta a fost deja previzionat de autoritatea publică);h) detalii privind baza de evaluare a scrisorilor de intenţie care trebuie să acopere, fără a se limita la acestea, următoarele:– performanţele anterioare ale investitorului în realizarea de proiecte similare;– balanţa capacităţilor şi expertizei membrilor asociaţiei de investitori, precum şi capacitatea acestora de a lucra împreună;– capacitatea investitorului de a îndeplini cerinţele financiare ale proiectului public-privat;– probitate demonstrata a fiecărui membru în asociaţia de investitori;i) termenii şi condiţiile generale ale documentului atasat, incluzând:– o declaraţie a autorităţii publice, din care să reiasă clar faptul ca aceasta îşi rezerva în mod exclusiv şi necontestabil dreptul de a nu continua proiectul public-privat;– declararea faptului ca autoritatea publică nu va rambursa nici unuia dintre investitorii participanţi la selecţie costurile realizate de aceştia ca urmare a pregătirii scrisorilor de intenţie sau altor activităţi desfăşurate pe timpul negocierilor;– detalii privind modul în care vor fi protejate drepturile de proprietate intelectuală menţionate în scrisoarea de intenţie şi anexele sale. În mod obişnuit autoritatea publică trebuie să dea garanţii ca informaţiile prezentate de ofertant în scrisoarea de intenţie nu vor fi divulgate; totuşi autoritatea publică îşi rezerva dreptul de a utiliza unele comentarii ale investitorilor în etapele următoare de pregătire a proiectului public-privat;– declararea faptului ca autorităţii publice nu i se poate cere şi aceasta nu are intenţia de a da nici un fel de relaţii privind documente sau informaţii extrase din dosarele celorlalţi ofertanţi, ci numai date referitoare la propria oferta;– formatul, data şi locul primirii scrisorilor de intenţie;j) informaţiile pe care investitorii trebuie să le prezinte în răspunsul lor. Acestea includ cel puţin:– detalii privind investitorul, incluzând detalii pentru fiecare membru al asociaţiei de investitori, dacă acesta este o asociere, natura şi forma relatiei dintre aceştia şi condiţiile generale ale acordului dintre aceştia, în cazul în care investitorul intenţionează sa formeze o companie de proiect;– o imagine generală a propunerii de abordare a proiectului public-privat – numai la nivelul necesar pentru a garanta faptul ca orice soluţie creativa a investitorului va fi inclusă în acordul de proiect – şi pentru a demonstra ca investitorul înţelege cerinţele autorităţii publice;– informaţii privind expertiza şi capacitatea investitorului şi, de asemenea, justificarea posibilităţii de satisfacere a cerinţelor proiectului;– detalii privind poziţia financiară a fiecărui membru al asociaţiei de investitori, precum şi posibilele surse financiare colaterale, dacă este cazul;– informaţii privind cerinţele de confidenţialitate şi eventualele posibile conflicte de interes;– confirmarea ca nici investitorul şi nici membrii asociaţiei de investitori nu au un conflict de interese actual sau potenţial;– evidenta/dovada capacităţii investitorului de a gestiona nivelul propus de alocare a riscurilor.6.3. Anunţul de intenţie şi documentul atasat sunt supuse aprobării conducătorului autorităţii publice, împreună cu programul de desfăşurare a procedurii de selecţie, comisia de evaluare a scrisorilor de intenţie, criteriile de evaluare, grilele de punctaj şi modul de tratare a scrisorilor de intenţie întârziate sau primite nesigilate.6.4. Conţinutul general al documentului atasat este prezentat în anexa nr. 1.3.6.5. Structura şi formatul standard ale scrisorilor de intenţie sunt prezentate în anexa nr. 1.4.7. Anunţul de intenţie7.1. În conformitate cu prevederile art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2002, autoritatea publică este obligată sa publice un anunţ de intenţie în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a. În anexa nr. 1.5 este prezentat modelul anunţului de intenţie.7.2. Pentru a oferi tuturor părţilor interesate posibilitatea de a răspunde la anunţul de intenţie autoritatea publică poate să publice acelaşi anunţ prin mass-media şi, concomitent, sa transmită un exemplar al cererii către eventualii candidaţi cunoscuţi ca având capacitatea de a îndeplini cerinţele proiectului public-privat.7.3. Autoritatea publică este obligată sa distribuie documentul atasat tuturor investitorilor interesaţi.7.4. În funcţie de natura proiectului public-privat, autoritatea publică poate organiza intalniri pregătitoare cu părţile interesate în acelaşi timp. Aceste intalniri vor avea ca unic scop prezentarea de către autoritatea publică a intenţiilor şi necesităţilor sale în legătură cu proiectul.7.5. Autoritatea publică, în baza eventualelor propuneri ale investitorilor, nu poate aduce modificări la anunţul de intenţie, dar poate lua în considerare acele propuneri formulate care pot conduce la îmbunătăţirea proiectului public-privat, în cadrul negocierilor.8. Prezentarea scrisorilor de intenţie8.1. În limita termenului specificat în anunţul de intenţie investitorii transmit autorităţii publice scrisoarea de intenţie sigilată. Până la expirarea termenului de 60 de zile, precizat la art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2002, autoritatea publică este obligată sa păstreze securitatea şi integritatea pachetelor sigilate conţinând scrisorile de intenţie.8.2. Scrisorile de intenţie pot fi transmise prin posta, curier rapid sau depuse direct de un reprezentant al investitorului la adresa menţionată în anunţul de intenţie, cu confirmare de primire. Investitorii interesaţi îşi asuma integral orice risc legat de prezentarea scrisorilor de intenţie în termenul, sub forma şi în modalitatea de predare solicitate în anunţul de intenţie.8.3. Autoritatea publică nu îşi asuma nici un fel de responsabilitate pentru scrisorile de intenţie pierdute, întârziate sau care au fost recepţionate fără sigilii, indiferent de cauza care a produs acest eveniment.8.4. Autoritatea publică este în drept sa hotărască procedura de tratare a scrisorilor de intenţie întârziate sau nesigilate.9. Comisia de evaluare a scrisorilor de intenţie9.1. Pentru evaluarea scrisorilor de intenţie autoritatea publică numeşte prin decizie sau ordin, după caz, o comisie de evaluare compusa din specialişti din cadrul autorităţii publice. Prin aceeaşi decizie sau ordin, după caz, este numit şi preşedintele comisiei. Comisia poate fi completată şi cu specialişti din afară autorităţii iniţiatoare.9.2. Printre persoanele numite în comisia de evaluare trebuie să se numere cel puţin un specialist tehnic, financiar şi un consilier juridic specializat în contracte comerciale.9.3. Autoritatea publică poate opta pentru utilizarea unor agenţi economici sau consultanţi de specialitate, pe bază de contract, în vederea intaririi capacităţii de evaluare a comisiei.9.4. Selecţia agenţilor economici sau a consultantilor de specialitate pentru participarea la comisiile de evaluare se face prin selecţie de oferte.9.5. Persoanele nominalizate în comisia de evaluare vor depune o declaraţie formala de imparţialitate şi una de confidenţialitate.10. Deschiderea scrisorilor de intenţie şi evaluarea acestora10.1. La data şi ora stabilite comisia de evaluare se întruneşte în vederea deschiderii scrisorilor de intenţie. Desfăşurarea procesului de deschidere a scrisorilor de intenţie este descrisă într-un proces-verbal de şedinţa semnat de toţi membrii prezenţi la deschidere.10.2. La şedinţa de deschidere a scrisorilor de intenţie nu pot participa decât membrii nominalizaţi în decizia de numire. Reprezentarea membrilor de către alte persoane nu este permisă.10.3. Evaluarea scrisorilor de intenţie se face de către fiecare membru al comisiei pe baza criteriilor de evaluare şi a grilelor de punctaj aprobate de autoritatea publică.10.4. Examinarea scrisorilor de intenţie în afară locului desemnat în mod expres pentru aceasta activitate este interzisă.10.5. Membrii comisiei de evaluare sunt obligaţi sa păstreze confidenţialitatea absolută asupra oricăror documente, date şi informaţii conţinute sau ataşate la scrisorile de intenţie. Nerespectarea confidenţialităţii absolute atrage consecinţele stabilite de reglementările în vigoare.10.6. În termen de 30 de zile de la data limita de depunere a scrisorilor de intenţie comisia de evaluare este obligată să se întrunească pentru finalizarea procedurii de selecţie şi întocmirea recomandărilor sale către autoritatea publică.10.7. Rezultatul evaluării şi recomandările propuse de comisie sunt menţionate într-un proces-verbal de evaluare a scrisorilor de intenţie, redactat şi semnat de toţi membrii comisiei şi aprobat de autoritatea publică.10.8. Procesul-verbal de evaluare va include lista investitorilor selecţionaţi şi motivele neselectionarii celorlalţi investitori. Decizia comisiei de evaluare se adoptă cu majoritatea calificată a două treimi din numărul membrilor săi. Preşedintele comisiei de evaluare a scrisorilor de intenţie are drept de veto.10.9. Membrii comisiei de evaluare care votează împotriva vor menţiona în scris motivele deciziei lor. Autoritatea publică nu are dreptul de a lua nici un fel de măsuri administrative sau coercitive împotriva acestor membri.10.10. Membrii comisiei de evaluare sunt indemnizati de autoritatea publică într-un cuantum stabilit prin decizia acesteia de numire a comisiei de evaluare, în limita sumelor prevăzute în bugetul autorităţii publice cu aceasta destinaţie.10.11. Tentativa investitorilor de a influenţa unul sau mai mulţi membri ai comisiei de evaluare conduce automat la eliminarea investitorului în cauza din procesul de analiza şi selecţie.10.12. Comisia de evaluare îşi încetează funcţionarea o dată cu aprobarea raportului de evaluare de către autoritatea publică.11. Pregătirea şi semnarea acordului de proiect11.1. În conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2002, autoritatea publică încheie cu fiecare dintre investitorii selecţionaţi un acord de proiect.11.2. Acordul de proiect defineste precis obligaţiile şi drepturile părţilor, precum şi modalităţile de stingere a obligaţiilor reciproce pe durata negocierilor.11.3. Conţinutul şi forma acordului de proiect se negociaza de reprezentanţi ai autorităţii publice cu fiecare dintre investitorii selecţionaţi, plecandu-se de la acordul de proiect-cadru prezentat în anexa nr. 1.6.11.4. La fiecare acord de proiect se anexează scrisoarea de intenţie a investitorului împreună cu documentele ataşate prezentate de investitor, anexa care devine parte integrantă a acestui acord.11.5. Anexele nr. 1.1-1.7 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice. + 
Anexa 1.1–––la normele metodologice––––––––DECLARAŢIE DE CONFIDENŢIALITATESubsemnatul …(nume, prenume, date de identificare) ……….. , membru în comisia de evaluare a scrisorilor de intenţie pentru selecţia investitorilor capabili sa realizeze proiectul ……… (se denumeste proiectul) …………………………….,declar pe propria răspundere următoarele:Prin termenul informaţie înţeleg orice data, document, grafic, harta, planuri de execuţie, programe de calculator, baze de date şi altele asemenea stocate prin orice mijloc şi, de asemenea, orice informaţie pusă la dispoziţie de autoritatea publică sau de investitor în legătură directa ori indirecta cu proiectul sau cu activitatea autorităţii publice.Voi trata orice informaţie la care am acces sau mi-a fost data ori adusă la cunoştinţa drept secreta şi confidenţială şi nu o voi transmite unei terţe părţi fără aprobarea în scris a autorităţii publice.Aceasta obligaţie nu se aplică în cazul în care transmiterea se face ca o consecinţa a unei obligaţii legale în vigoare.Informaţiile pe care le deţin le voi folosi în unicul scop de a efectua evaluarea scrisorilor de intenţie pentru proiect.Ma angajez sa nu copiez, sa nu multiplic şi sa nu reproduc informaţia fără aprobarea conducătorului autorităţii publice şi sa nu permit persoanelor din afară comisiei de evaluare să între în contact cu informaţia şi voi lua toate măsurile rezonabil posibile pentru a împiedica accesul la informaţia aflată sub controlul meu, precum şi copierea acesteia.Voi restitui imediat, la cererea autorităţii publice, toate informaţiile secrete sau confidenţiale aflate în posesia ori sub controlul meu.Voi informa imediat autoritatea publică dacă am cunoştinţa despre orice acces neautorizat la orice informaţie şi modul în care a avut loc acest acces.Dau prezenta declaraţie de confidenţialitate pe propria răspundere, cunoscând prevederile legale române cu privire la confidenţialitatea şi păstrarea secretului informatiei.Numele şi prenumele …………………….Data ………………………………….Semnatura ……………………………..
 + 
Anexa 1.2–––la normele metodologice––––––––DECLARAŢIE DE IMPARTIALITATE

   
  Subsemnatul . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (se înscrie numele întreg), angajat al . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (se înscriu denumirea şi adresa), declar pe propria răspundere că nu am:
  – nici un interes financiar în . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (titlul proiectului public-privat);
  – nici un interes financiar faţă de oricare potenţial investitor interesat;
  – nici o rudă sau prieten apropiat având interese financiare în legătură cu subiectul sau cu potenţialii investitori interesaţi;
  – nici o afinitate sau înclinaţie personală care ar putea să îmi afecteze deciziile în legătură cu procesul de selecţie;
  – nici o obligaţie personală sau debite financiare ori de altă natură faţă de nici un investitor, care ar putea să îmi afecteze deciziile în legătură cu procesul de selecţie; sau
  – nici un alt conflict de interese, cu excepţia următoarelor:
  1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  Mă angajez să prezint o nouă declaraţie care să prezinte în detaliu orice conflict, conflict potenţial sau conflict aparent care ar putea apărea pe parcursul procesului pentru care am fost nominalizat, de îndată ce o astfel de situaţie s-ar ivi. În această situaţie fiind, mă angajez să accept orice măsură dispusă de autoritatea publică care m-a nominalizat, inclusiv înlocuirea mea.
   
  Semnătura . . . . . . . . . . . . . .
  Data . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 + 
Anexa 1.3    –––la normele metodologice––––––––                    Conţinutul cadru al documentului atasat     Aceasta anexa detaliază principalele părţi şi conţinutul cadru al    documentului atasat anunţului de intenţie. Tabelul următor reprezintă    un model de sprijin pentru autoritatea publică în vederea elaborării    documentului atasat.     În practica fiecare document atasat trebuie să fie elaborat ţinând cont    de necesităţile particulare ale proiectului şi, din aceste considerente,    capitolele şi conţinutul solicitat poate fi micşorat sau mărit.

       
  Capitol Conţinut
  Introducere Acest capitol trebuie să ofere o viziune generală a proiectului şi să confirme că acesta va fi dezvoltat în cadrul legal existent pentru parteneriatele public-private.
  Descriere generală Acest capitol prezintă investitorilor poziţia proiectului în contextul politicii generale a autorităţii publice şi, totodată, face o introducere a proiectului şi scopurilor sale. Printre acestea se includ:
    O sumară descriere a investiţiilor făcute în legătură cu viitorul proiect.
    Descrierea autorităţii publice iniţiatoare împreună cu statutul său şi cu obiectivele sale în raport cu politica guvernului (autorităţii locale) referitoare la acest proiect.
  Proiectul Acest capitol oferă investitorilor informaţiile necesare pentru înţelegerea proiectului şi scopurilor sale. Informaţiile conţinute trebuie să cuprindă:
    Identificarea obiectivelor proiectului şi a serviciilor pe care autoritatea publică doreşte să le obţină.
    Detalii privind amplasamentul şi caracteristicile proiectului.
    Referinţe cu privire la orice consideraţie de mediu care este cunoscută ca având impact asupra proiectului.
    Standardele tehnice ale proiectului.
  Alocarea riscului Acest capitol trece în revistă alocarea riscurilor de proiect acceptabilă pentru autoritatea publică cu indicarea acelor categorii pentru care autoritatea publică este dispusă să negocieze.
    De asemenea secţiunea include matricea de repartiţie a riscurilor de proiect care detaliază fiecare risc major şi cui îi va fi alocat fiecare risc. Anexa 1.7. la prezentele norme metodologice prezintă cadrul general al matricei de risc şi distribuţia acestuia între parteneri.
  Evaluare Acest capitol identifică elementele cheie de calcul, cum ar fi:
    Sursele potenţiale de venit
    Valori de bază privind plăţi în cadrul contractului
    Perioade de contract
    Durata proiectului, etc.
  Principii comerciale aplicabile Acest capitol se include pentru a informa investitorii despre cerinţele comerciale ale proiectului, permiţându-le să îşi formeze o imagine asupra capacităţii lor de a putea gestiona proiectul. Acestea pot include detalii privind modul de operare, cerinţele de operare şi modul în care se face aceasta, furnizarea de capital şi echipamente, leasingul, responsabilităţi privind obţinerea de aprobări, planificarea implementării, măsuri de protecţia mediului, dezvoltări ulterioare. Toate aceste elemente vor putea fi luate în considerare la fazele următoare de selecţie a investitorilor.
  Procesul de evaluare Acest capitol detaliază procesul de evaluare.
  Criterii de evaluare Acest capitol detaliază criteriile de evaluare a scrisorilor de intenţie.
    Criteriile fixate trebuie să se refere strict la capacitatea investitorului de a îndeplini cerinţele autorităţii publice. Autoritatea publică va trebui să stabilească clar modul în care criteriile fixate se reflectă asupra fiecărui posibil membru al unei eventuale asocieri. Criteriile trebuie să includă:
    Finanţare:
    Capacitatea financiară a asociaţiei de investitori, resursele sale financiare, credibilitatea acesteia pe pieţele financiare şi ultimele ratinguri acordate acesteia de instituţiile internaţionale de rating (Moody, Standard Poors, etc.), în cazul proiectelor mari, sau alte dovezi concludente pentru celelalte proiecte.
    Nivelul angajamentelor financiare pe care participanţii la asociere doresc să le mobilizeze şi sursa dovedită a acestora.
    Aspecte comerciale:
    Demonstrarea faptului că asociaţia a înţeles alocarea riscurilor de proiect.
    Modul în care investitorul acceptă matricea riscurilor de proiect.
    Furnizarea proiectului:
    Demonstrarea capacităţii de îndeplinire a cerinţelor de realizare a proiectului aşa cum a fost el solicitat prin anunţul de intenţie.
    Capacitate demonstrată de a realiza proiecte similare.
    Capacitate demonstrată de a realiza proiectul şi nivelul de servicii cerut la un cost competitiv.
    Angajamentele curente ale investitorului şi a fiecăruia din membrii asocierii, dacă este cazul.
    Modalitatea globală de abordare a proiectului (ca o modalitate de demonstrare a înţelegerii proiectului).
    Demonstrarea faptului că fiecare şi toţi membrii unei asociaţii se angajează să participe la proiect.
    Orice detalii privind disputele comerciale anterioare.
    Capacitate şi experienţă similară:
    Demonstrarea capacităţii investitorului şi membrilor asociaţiei în vederea realizării proiectului.
    Capacitatea de a de a realiza proiectul în condiţiile de calitate solicitate.
    Programul de asigurare a calităţii pentru proiect.
  Termeni şi condiţii generale Acest capitol detaliază termenii şi condiţiile în care se prezintă scrisorile de intenţie. Printre acestea se includ:
    Responsabilitatea investitorilor de a îndeplini, pe parcursul întregului proces de selecţie şi negociere, toate cerinţele normative şi legale.
    Data de închidere a perioadei de primire a scrisorilor de intenţie şi locul unde se prezintă acestea, incluzând modalităţile de tratare a scrisorilor întârziate sau primite ne-sigilate.
    Numărul de copii şi formatul scrisorilor de intenţie şi ale documentelor ataşate orecum şi modul de prezentare a acestora (ambalare, sigilare, etc.)
    Detalii privind cererile de clarificare şi modul lor de tratare.
    Dreptul exclusiv al autorităţii publice de a solicita informaţii suplimentare şi referinţe de la terţi, în legătură cu oricare document sau informaţie furnizate de investitor.
    Dreptul autorităţii publice de a cere orice informaţie suplimentară.
    Modul în care vor fi protejate drepturile de proprietate intelectuală.
    Solicitarea expresă ca toţi investitorii să păstreze confidenţialitatea absolută asupra datelor furnizate de autoritate.
    Declararea explicită a faptului că investitorii acceptă că scrisorile de intenţie şi toate documentele depuse devin proprietatea autorităţii publice care le-a solicitat.
    Notificarea faptului că autorităţii publice nu i se poate cere şi aceasta nu are intenţia de a da nici un fel de relaţii privind documente sau informaţii extrase din dosarele celorlalţi ofertanţi, ci numai date referitoare la propria ofertă;
  Drepturi exclusive Acest capitol are ca scop să prezinte drepturile exclusive ale autorităţii publice. Acestea vor include:
    Neacceptarea responsabilităţii autorităţii publice pentru orice pierderi generate din interpretarea eronată sau omisivă de către investitori a documentelor prezentate acestora.
    O declaraţie explicită a faptului că investitorii nu vor avea nici un fel de legătură directă cu oricare din membrii comisiei de evaluare sau cu funcţionarii sau apropriaţii care i-ar putea influenţa în procesul evaluării şi că orice astfel de tentativă conduce automat la eliminarea din procesul de evaluare a investitorului în cauză.
    O declaraţie prin care investitorul acceptă irevocabil că nu va avea dreptul de a pretinde autorităţii publice nici un fel de despăgubiri în legătură directă sau indirectă cu deciziile acesteia.
    Notificarea faptului că autoritatea publică are dreptul exclusiv şi irevocabil de a accepta sau de a nu accepta oricare sau toate scrisorile de intenţie şi de a continua sau opri procesul de selecţie după ce au fost depuse scrisorile de intenţie.
    Notificarea faptului că autoritatea publică nu are nici o obligaţie contractuală sau de altă natură ca rezultat al acestui proces de selecţie.
    Notificarea faptului ca autoritatea publica îşi asuma responsabilitatea pentru erorile sau omisiunile din documentul ataşat.

 + 
Anexa 1.4    –––la normele metodologice––––––––                 Formatul standard pentru Scrisorile de intenţie    Scrisorile de intenţie trebuie structurate pe anexe separate    prezentate de investitor şi care trebuie să includă următoarele:

       
  Capitol Descriere
  Identificarea investitorului Detalii cu privire la identitatea companiei sau companiilor care îşi exprimă intenţia (incluzând toţii membrii oricărei asocieri).
    Natura şi structura fiecărei părţi participante la asociere.
    Legătura legală şi financiară între membrii asocierii.
    Banca sau băncile care vor asigura finanţarea.
    Detalii privind toţi consultanţii sau consilierii care avizează asocierea şi/sau membrii acesteia.
    Numele persoanelor de contact precum şi numerele de telefon, fax şi adresele de corespondenţă.
    Orice altă informaţie considerată relevantă de investitor.
  Realizarea proiectului O descriere a modului de abordare a proiectului
  Un sumar al bunurilor, echipamentelor şi tehnologiilor care vor fi folosite în realizarea proiectului.
    Demonstrarea capacităţii investitorului de a îndeplini obiectivele definite ale proiectului.
    Detalii cu privire la programul de asigurare a calităţii.
  Capacitate tehnică şi experienţă Demonstrarea capacităţii tehnice de a realiza proiectul şi de a îndeplini condiţiile de operare cerute.
    Capacităţi, experienţă, resurse şi expertiză demonstrată prin proiecte anterioare de mărime şi complexitate similară.
    Capacitate demonstrată de a realiza proiectul în limitele de timp şi bugetul prevăzut.
    Experienţă dovedită în managementul de proiect.
    Capacitatea tuturor consultanţilor, contractanţilor şi subcontractanţilor propuşi.
    Experienţă demonstrată în relaţii cu autorităţi publice
    Experienţă demonstrată în realizarea de proiecte în parteneriat public-privat.
  Capacitate financiară Informaţii financiare, auditate de o companie independentă pentru proiectele mari, pentru ultimii trei ani de activitate ai fiecărui investitor sau fiecăruia din membrii asocierii.
    Demonstrarea capacităţii financiare de a realiza proiectul, incluzând sursele proprii şi cele atrase cu specificarea acestora.
    Demonstrarea angajamentului financiar al tuturor părţilor participante la asociere.
    Investitorul trebuie să prezinte modul şi tipul garanţiilor financiare care ar fi necesare din partea autorităţii publice, dacă este cazul, pentru asigurarea resurselor de realizare a proiectului.
  Aspecte comerciale Indicarea modului preferat de abordare a finanţării incluzând natura şi structura capitalurilor şi resurselor atrase prevăzute a fi utilizate.
    Demonstrarea înţelegerii distribuţiei riscurilor şi a modalităţilor de abordare.
    Comentarii la oricare din aspectele comerciale prezentate de autoritatea publică.
  Aspecte legale Declaraţie a fiecărui membru al asocierii privind conflictele de interese existente sau prevăzute în dezvoltarea proiectului.
    Acordul scris pentru orice acţiune a autorităţii publice în vederea investigării probităţii asocierii de investitori sau a membrilor acesteia.
    Declaraţie prin care investitorul acceptă în totalitate cerinţele de confidenţialitate sau care vor fi cerute de autoritatea publică.
  Alte cerinţe Scrisoarea de intenţie va fi semnată de managerul general al investitorului şi de fiecare din managerii generali ai membrilor asocierii cu anexarea documentelor de autorizare a semnăturii.
    Scrisoarea de intenţie trebuie să includă acordul explicit cu privire la solicitările autorităţii publice privind dreptul de proprietate intelectuală, renunţarea la orice drept de a solicita daune, rambursare de costuri sau să conteste oricare sau toate deciziile autorităţii publice precum şi certificarea explicită a faptului că a furnizat toate documentele cerute pentru exprimarea intenţiei.
    Investitorul va prezenta o declaraţie pe proprie răspundere privind bonitatea sa.
    Investitorul va ataşa dovada faptului că şi-a onorat toate obligaţiile fiscale în România şi în ţara de rezidenţă, după caz.
    Investitorul va prezenta o declaraţie referitoare la faptul că asocierea şi membrii acesteia sunt eligibili pentru realizarea proiectului.
    Investitorii vor prezenta documentul ataşat cel puţin în original şi copie, în limba engleză şi în traducere legalizată în limba română.

 + 
Anexa 1.5–––la normele metodologice––––––––FORMATUL STANDARD AL ANUNŢULUI DE INTENŢIEANUNŢ DE INTENŢIE

   
  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (denumirea şi adresa autorităţii publice) intenţionează să promoveze implementarea unui proiect de parteneriat public-privat pentru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (se numeşte proiectul)
   
  Descrierea proiectului public-privat
  (Se descriu cadrul general şi obiectivele proiectului, incluzând politica autorităţii publice în domeniul în care este inclus proiectul public-privat.)
  Principalele caracteristici tehnice ale proiectului public-privat sunt:
 
 
 
  Modalităţi de realizare
  Proiectul public-privat va fi realizat de un investitor selecţionat în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat.
  Capacitatea investitorilor interesaţi
  Pentru a putea fi precalificaţi investitorii sau asocierile de investitori interesaţi vor trebui să demonstreze:
  – capacitatea tehnică de a realiza proiectul public-privat propus;
  – experienţă, resurse şi expertiză în proiecte similare ca anvergură;
  – experienţă managerială în domeniu;
  – capacitatea financiară de a atrage şi gestiona în întregime şi pe cont propriu resursele financiare pentru un astfel de proiect.
  De asemenea, investitorii vor accepta asumarea unei părţi din riscurile proiectului pe baza unei matrici de distribuţie a riscurilor, propusă de autoritatea publică.
  Documentul ataşat la anunţul de intenţie poate fi procurat fără plată de la sediul autorităţii publice, situat în . . . . . . ., tel. . . . . . . ., fax . . . . . .
  Data limită de depunere a scrisorilor de intenţie este . . . . . . . . . . . . . . .
  Relaţii suplimentare se pot obţine de la . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (se înscriu denumirea autorităţii publice, adresa, numere de telefon, fax, precum şi numele şi funcţia persoanei numite să dea relaţii)

 + 
Anexa 1.6–––la normele metodologice––––––––ACORD DE PROIECT

     
  Prezentul acord intră în vigoare la data. . . . . . . . . . . . . . şi este încheiat între . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . [autoritatea publică (denumire, adresă, reprezentare)] denumit/denumită în continuare Autoritate publică, şi . . . . . . . . . . . . . . . . ., . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . [investitorul sau liderul asociaţiei de investitori (denumire, adresă, reprezentare)] denumit/denumită în continuare Investitor.
   
  Entităţile menţionate mai sus vor fi denumite colectiv părţi sau individual parte.
  Având în vedere că:
  (A) Autoritatea publică este decisă să realizeze . . . . . . . . . . . . . . . . . . (se nominalizează proiectul), denumit în continuare Proiectul;
  (B) Autoritatea publică intenţionează ca Proiectul să fie realizat pe baza unui contract de parteneriat public-privat, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 16/2002, şi în acest scop a selecţionat un număr de potenţiali investitori care, în opinia sa şi pe baza documentelor furnizate pe propria răspundere de investitorii interesaţi, sunt capabili de realizarea Proiectului, printre aceştia numărându-se şi Investitorul;
  (C) Investitorul, în numele şi asumându-şi responsabilitatea solidar cu oricare şi cu toţi partenerii şi subcontractanţii săi, enumeraţi în anexa . . . . la prezentul acord, precum şi cu alţi parteneri sau subcontractanţi care ar putea fi atraşi în realizarea Proiectului, este gata să procure sursele financiare şi tehnice pentru a realiza Proiectul;
  (D) în scopul realizării Proiectului Investitorul este gata să intre în negociere cu Autoritatea publică, în vederea încheierii unui contract de parteneriat public-privat având ca scop realizarea Proiectului în condiţiile cerute de Autoritatea publică,
  părţile convin următoarele:
  1. Responsabilităţile Autorităţii publice
  Autoritatea publică se angajează:
  a) să realizeze pe cheltuiala sa un studiu de fezabilitate care să reprezinte baza negocierii unui contract de parteneriat public-privat [dacă studiul de fezabilitate nu este deja disponibil];
  b) să furnizeze Investitorului spre consultare rapoartele intermediare şi raportul final ale studiului de fezabilitat;
  c) să numească o echipă de negociatori care să acopere aspectele tehnice, comerciale/financiare şi legale ale Proiectului;
  d) să faciliteze accesul Investitorului la orice date, informaţii, studii, statistici şi, în general, la orice document care, în opinia Autorităţii publice, ar putea clarifica oricare dintre aspectele tehnice, economice şi financiare ale Proiectului;
  e) să sprijine Investitorul în procesul de clarificare a statutului proprietăţilor care vor fi incluse în Proiect sau care facilitează accesul la acestea;
  f) să întreprindă toate măsurile pe care le consideră necesare pentru bunul mers al negocierilor;
  g) să respecte confidenţialitatea absolută pe parcursul negocierilor şi să protejeze, atunci când este cazul, drepturile de autor generate de propunerile sau soluţiile oferite de Investitor.
  2. Responsabilităţile Investitorului
  Investitorul se obligă:
  a) să numească o echipă de negociatori care să acopere aspectele tehnice, comerciale/financiare şi legale ale Proiectului şi să îi acorde depline puteri pentru a negocia;
  b) să negocieze cu bună-credinţă şi în limita timpului fixat prin prezentul acord de proiect;
  c) să procure şi/sau să pună la dispoziţie Autorităţii publice, la cererea acesteia sau din proprie iniţiativă, toate documentele disponibile care ar putea fi cerute de Autoritatea publică pentru clarificarea oricărui punct de negociere;
  d) să pună la dispoziţie Autorităţii publice toate rezultatele vizitelor sale pe teren, măsurători, inspecţii şi în general toate datele care, în opinia sa, ar putea întregi imaginea Proiectului;
  e) să respecte confidenţialitatea absolută pe parcursul negocierilor şi să protejeze, atunci când este cazul, drepturile de proprietate intelectuală generate de propunerile sau soluţiile oferite de Autoritatea publică;
  f) să restituie toate studiile, documentele, rapoartele sau altele asemenea puse la dispoziţia sa de Autoritatea publică;
  g) să informeze imediat şi în scris Autoritatea publică despre orice modificare a statutului său sau al asociaţilor şi subcontractanţilor săi, a poziţiei sale financiare, a apariţiei unui conflict de interese şi, în general, a oricărei şi tuturor situaţiilor care aduc schimbarea elementelor incluse în scrisoarea de intenţie sau care ar prejudicia în vreun fel continuarea negocierilor.
  3. Durata acordului de proiect
  3.1. Acest acord de proiect intră în vigoare la data semnării şi încetează la data de . . . . . . , indiferent dacă părţile finalizează sau nu negocierile ori dacă părţile ajung sau nu la încheierea unui contract de parteneriat public-privat.
  3.2. Calendarul negocierilor este ataşat la prezentul acord de proiect şi face parte integrantă din acesta.
  3.3. Acest acord de proiect îşi încetează aplicabilitatea automat în momentul intrării în vigoare a contractului de parteneriat public-privat, dacă aceasta a survenit înainte de limita de timp menţionată la clauza 3.1.
  4. Clauze organizatorice
  4.1. Părţile se angajează să analizeze şi să hotărască dacă este necesară înfiinţarea unei companii de proiect.
  4.2. În cazul în care realizarea proiectului impune crearea unei companii de proiect, părţile convin să elaboreze actul constitutiv al noii societăţi şi să stabilească relaţiile dintre această companie şi părţi până la terminarea prezentului acord de proiect.
  5. Clauze speciale
  5.1. Autoritatea publică are dreptul exclusiv şi necontestabil de a decide în orice moment şi fără nici un fel de justificare să nu mai continue proiectul sau să modifice condiţiile esenţiale de realizare a acestuia până la intrarea în vigoare a unui contract de parteneriat public-privat.
  5.2. Autorităţii publice nu i se poate cere rambursarea nici unui cost, asociat direct sau indirect în legătură cu îndeplinirea prezentului acord.
  5.3. Toate informaţiile, studiile, documentele, sintezele, programele de computer, graficele, prezentările, hărţile, planurile şi altele asemenea puse la dispoziţie Investitorului de către Autoritatea publică sunt şi rămân proprietatea exclusivă a Autorităţii publice. Copierea, multiplicarea şi distribuirea lor de către Investitor prin orice mijloace este strict interzisă.
  6. Alte clauze, stabilite în condiţiile legii
  7. Limba acordului de proiect
  Limba care guvernează acordul de proiect este limba română.
  Scrisoarea de intenţie depusă şi asumată de Investitor în numele şi în contul tuturor asociaţilor şi subcontractanţilor săi este anexată la prezentul acord de proiect şi face parte integrantă din acesta.
  Prin prezenta părţile au încheiat acest acord după cum urmează:
     
  Pentru şi în numele Pentru şi în numele
  Autorităţii publice, Investitorului,
  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  (semnătura) (semnătura)
     
  Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 + 
Anexa 1.7

    –––
la normele metodologice
––––––––
                 MATRICEA DE REPARTIŢIE A RISCURILOR DE PROIECT
Categoria
de risc
Descriere

Consecinţe

Eliminare

Alocare
preferata
Riscuri de amplasament
Structura
existenta
(moderni-
zari)

Structurile
existente sunt
inadecvate pentru
a adapta
dezvoltarea

Majorarea
costurilor şi
timpului
necesar pentru
realizarea
proiectului.

Investitorul o va
transfera
constructorului
care se poate
baza pe rapoarte
de expertiza
tehnica în faza
de proiect
Investitor

Condiţii de
amplasament

Condiţii de sol
neasteptat de
grele

Majorarea
costurilor şi
timpului nece-
sar pentru
realizarea
proiectului.

Investitorul o va
transfera
constructorului
care se poate
baza pe rapoarte
de expertiza
tehnica în faza
de proiect.
Investitorul
şi Autoritatea
Publică, în
cuantumuri
stabilite la
negociere.

Aprobări

Nu pot fi obtinu-
te toate aproba-
rile necesare sau
pot fi obţinute
cu condiţionari
neaşteptate

Întârzieri în
începerea pro-
iectului sau
finalizarea
lui şi creşte-
rea costului
proiectului

Înainte de începe
rea proiectului,
autoritatea pu-
blica face o
investigare în
detaliu a aproba-
rilor necesare şi
a investigatiei
de mediu

Investitorul
până la o
limita rezona-
bila negociata
peste care
costurile
suplimentare
cad în sarcina
autorităţii
publice
Curatare şi
viabilizare

Pregătirea terenu
lui are ca rezul-
tat un cost mult
prea mare şi
necesita un timp
cu mult peste
termenii
contractuali

Majorarea
costurilor şi
timpului
necesar pentru
realizarea
proiectului.

Investitorul
trebuie să fie
capabil să-şi
utilizeze şi
să-şi mobilizeze
resursele pentru
a acoperi
costurile pentru
curatarea şi
viabilizarea
terenului
Investitor

Titlu de
proprietate

Risc de creştere
a costurilor şi
timpului necesar
pentru achiziţia
de terenuri de la
proprietari şi/
sau acordarea
dreptului de
utilizare
terenuri

Majorarea
costurilor şi
timpului
necesar pentru
realizarea
proiectului.

Verificarea
registrelor
cadastrale şi
luarea măsurilor
necesare pentru
rezervarea
terenurilor
necesare
proiectului.

Autoritatea
publică.
Aceasta
cunoaşte mai
bine
procedurile şi
are atribuţii
speciale de
achiziţie
oferite prin
lege.
Moştenire
culturală

Risc de creştere
a costurilor şi
timpului necesar
ca rezultat al
unor descoperiri
arheologice şi/
sau de patrimoniu
naţional.

Majorarea
costurilor şi
timpului
necesar pentru
realizarea
proiectului.

Angajarea de ex-
perti pentru în-
vestigare şi
stabilirea măsuri
lor de minimizare
a costurilor şi
evitarea
intarzierilor.

Autoritatea
publică.
Aceasta cunoas
te mai bine
procedurile
legale în
vigoare şi are
capacitatea de
a gestiona
astfel de
situaţii.
Mediu (1)

Amplasamentele
pentru proiect
prezintă un grad
de contaminare
necunoscut.

Majorarea
costurilor şi
timpului nece-
sar pentru
realizarea
proiectului.

Angajarea de ex-
perti pentru
investigare şi
stabilirea
măsurilor de
minimizare a
costurilor şi
evitarea
intarzierilor.

Investitorul.
În funcţie de
natura şi
costul
decontaminarii
autoritatea
publică îşi
poate asuma o
parte din
acest risc
generat pe
proprietăţile
puse la
dispoziţia
proiectului.
Mediu (2)

Risc ca pe
parcursul
implementarii
proiectului să se
producă contami-
nari ale
proprietăţilor
adiacente cu
efect asupra
proprietăţilor
proiectului.
Costuri de
decontaminare.

Autoritatea
publică răspunde
de activităţile
desfăşurate pe
terenurile sale
şi controlează
procesul de
supraveghere a
poluarii şi de
penalizare a
poluatorului.
Autoritatea
publică până
la finalizarea
investiţiei.
De la punerea
în exploatare
a investiţiei
riscului se
transfera
investitorului

Disponibi-
litatea
amplasamen-
tului

Risc ca accesul
la un amplasament
sa nu poată fi
negociat cu
proprietarul.

Întârziere în
implementare
şi majorare de
costuri.

Investitorul este
obligat să-şi ia
toate măsurile
necesare pentru
asigurarea ac-
cesului la
amplasamentele
proiectului.
Investitorul.

Riscuri de proiectare, construcţie şi recepţie a lucrărilor proiectului
Proiectare

Riscul ca pro-
iectul facilita-
tii sa nu poată
permite asigura-
rea furnizarii
serviciilor la
costul anticipat.

Creştere pe
termen lung a
costurilor
suplimentare
sau imposibili
tatea asigura-
rii servici-
ilor pe termen
lung.

Investitorul prin
proiectant care
poarta
responsabilitatea
proiectării. În
aceste cazuri
autoritatea
publică are drep-
tul de a reduce
plăţile în cadrul
proiectului sau
de a reduce
dreptul
investitorului la
încasări directe.
Investitorul
cu excepţia
cazurilor în
care autorita-
tea publică a
dispus modifi-
cari în
proiect.

Construcţie

Riscul de
aparitie a unui
eveniment pe
durata construc-
tiei, eveniment
care conduce la
imposibilitatea
finalizarii
acesteia în timp
şi la costul
estimat.

Întârziere în
implementare
şi majorare de
costuri.

Investitorul, în
general, va intra
într-un contract
cu durata şi
valoare fixe.
Constructorul
trebuie să aibă
resursele şi
capacitatea
tehnica de a se
încadra în
condiţiile de
execuţie.
Investitorul.

Recepţie
investiţie

Riscul este atât
fizic cat şi
operational şi se
referă la
întârzierea
efectuării
recepţiei
investiţiei

Consecinţe
pentru ambii
parteneri.
Pentru investi
tor şi finan-
tatorii săi
venituri
întârziate şi
profituri
pierdute.
Pentru autori-
tatea publică
întârzierea
începerii
furnizarii
serviciilor
cerute.
Autoritatea
publică nu va
efectua nici un
fel de plată până
la recepţia
investiţiei şi
începerea furni-
zarii serviciilor
cerute.

Investitorul.
Autoritatea
publică se
poate obliga
sa coopereze
şi sa facilite
ze prezenta
prompta a
reprezentanţi-
lor săi la
procedurile de
recepţie.

Finanţator şi finanţare.
Dobânzi pe
parcursul
investiţiei

Riscul ca dobânzi
le aplicabile sa
se schimbe
modificând parame
trii financiari
ai ofertei.
Creşterea-
scăderea
costurilor
proiectului.

În contractul de
parteneriat
public-privat pot
fi incluse preve-
deri cu privire
la acest risc.
Investitorul.

Finanţator
incapabil

Riscul ca investi
torul sa devină
insolvabil sau sa
fie dovedit ca
fiind
necorespunzător
sau furnizarea
serviciilor sa
necesite o finan-
tare mai mare
decât cea estima-
ta de investitor.

Nerealizarea
serviciilor
cerute de
autoritatea
publică şi
pierderi pen-
tru participan
tii la
investiţie.

O corecta şi
aprofundata anali
za a resurselor
financiare
prezentate de
investitor
(angajamentele
finanţatorului).
Garantarea de
către investitor
a realizării
investiţiei.
(Garanţie bancară
de buna execuţie)
Autoritatea
publică.

Finanţare
indisponi-
bila

Riscul ca investi
torul sa nu poată
asigura resursele
financiare şi de
capital atunci
când trebuie şi
în cuantumuri
suficiente.

Lipsa finanta-
rii pentru
continuarea
sau
finalizarea
investiţiei

Autoritatea
publică va anali-
za cu mare
atenţie
angajamentele
financiare ale
investitorului şi
concordanta cu
programarea
investiţiei.
Investitorul.

Modificări
de taxe.

Riscul ca pe
parcursul
proiectului
regimul de impozi
tare general sa
se schimbe în
defavoarea
investitorului.

Impact negativ
asupra
veniturilor
financiare ale
investitorului

Veniturile
investitorului
trebuie să permi-
ta acoperirea
diferenţelor
nefavorabile,
până la un
cuantum stabilit
între părţi prin
contract. Peste
acest cuantum,
diferenţa va fi
suportată de
autoritatea
publică, din sur-
se legal consti-
tuite cu aceasta
destinaţie.
Investitorul
şi Autoritatea
publică.

Finanţare
suplimenta-
ra

Datorită
schimbărilor de
legislaţie, de
politica sau de
alta natura
necesita finan-
tari suplimentare
pentru reconstruc
tie, modificare,
reechipare, etc.

Investitorul
nu poate
suporta
financiar
consecinţele
schimbărilor.

Investitorul poa-
te acoperi o
parte din re-
finanţare în
limita resurselor
disponibile.
Partea rămasă
neacoperita
trebuie suportată
de autoritatea
publică
Investitorul
şi Autoritatea
publică în
limita părţii
neacoperite de
investitor.

Profituri
de
re-
finanţare

Finalizarea
investiţiei se
face la un cost
mai mic decât cel
iniţial.

Schimbare
profitabila în
finanţarea
proiectului.

Autoritatea
publică trebuie
să se asigure ca
investitorul nu
poate profita
exclusiv de acest
risc favorabil.

Investitorul.
Autoritatea
publică va
participa
limitat la
aceasta (în
special la
reducerea
angajamentelor
proprii şi
eventual la
profit).
Operare
Resurse la
intrare

Riscul ca resur-
sele necesare sa
coste mai mult
decât s-a antici-
pat sau nu au o
calitate corespun
zatoare sau sunt
indisponibile în
cantităţile
necesare.

Cresteri de
cost şi în
unele cazuri
efecte negati-
ve asupra
calităţii
serviciilor
furnizate.

Investitorul poa-
te gestiona ris-
cul prin contrac-
te de furnizare
pe termen lung cu
clauze specifice
privind asigura-
rea calităţii
furniturilor. În
parte aceasta
poate fi rezolva-
ta şi din faza de
proiectare.
Investitorul.

Întreţinere
şi
reparare

Calitatea proiec-
tarii şi/sau a
lucrărilor să fie
necorespunzătoare
având ca rezultat
creşterea peste
anticipari a
costurilor de
întreţinere şi
reparaţii
Creşterea
costului cu
efecte negati-
ve asupra
serviciilor
furnizate.

Investitorul poa-
te gestiona ris-
cul prin contrac-
te pe termen lung
corespunzător
calificării şi
având capacităţi
materiale şi
resurse
suficiente.
Investitorul.

Schimbarea
cerinţelor
autorităţii
publice în
afară
limitelor
agreate
prin
contract.

Autoritatea
publică schimba
cerinţele după
semnarea
contractului.

Schimbarea
cerinţelor pe
timpul
realizării
investiţiei
conduce la
modificarea
proiectului
iar după
recepţie la
creşterea
costurilor de
capital.
Autoritatea
publică poate
defini cat mai
exact cerinţele
sale încă din
faza de pregătire
a proiectului.

Autoritatea
publică.

Operare

Riscul ca
operatorul sa nu
corespundă
financiar sau sa
nu poată furniza
serviciile con-
form contractului

Imposibilita-
tea furnizarii
serviciului.

Autoritatea
publică examinea-
za în detaliu
capacitatea
investitorului şi
a fiecărui membru
al asociaţiei.

Investitorul
este responsa-
bil în totali-
tate cu
îndeplinirea
clauzelor
contractului
de parteneriat
public-privat
privind
condiţiile de
operare.
Soluţii
tehnice
vechi sau
inadecvate.

Riscul ca soluti-
ile tehnice
propuse sa nu fie
corespunzătoare
tehnologic pentru
a asigura
realizarea
proiectului.

Venitul
investitorului
scade sub
datele de
închidere
financiară a
proiectului
având ca
rezultat
pierderi.
Autoritatea
publică nu
primeşte
serviciile
cerute.

Investitorul poa-
te negocia cu
autoritatea
publică resurse
de rezerva pentru
acoperirea
eventualelor
dezvoltări
tehnologice.
Limita resurselor
de rezerva ce pot
fi negociate de
investitor va fi
stabilită prin
decizia autorita-
tii publice.
Investitorul
cu excepţia
cazurilor în
care contrac-
tul de partene
riat public-
privat prevede
rezerve pentru
astfel de
cazuri.

Piaţa
Inrautati-
rea
condiţiilor
economice
generale

Riscul reducerii
pentru serviciile
contractante.

Venituri sub
proiectii.

Investitorul va
incerca sa
negocieze condi-
tii contractuale
care să-i asigure
condiţiile de
acoperire a
riscului.
Investitorul
cu excepţia
cazurilor în
care autorita-
tea publică
accepta prin
contract plati
suplimentare.
Schimbări
competitive

Riscul ca o alta
investiţie deja
existenta să fie
extinsă/schimbată
sau să fie re-
tarifata astfel
încât competiţia
pentru facilitate
sa crească.

Consecinţe
asupra
veniturilor

Investitorul va
incerca sa redre-
seze financiar
împotriva schim-
barilor ce afec-
teaza în mod
discriminatoriu
proiectul, deter-
minate de competi
tia autorităţii
publice (existen-
ta sau noua).
Investitorul,
cu excepţia
cazului în
care autorita-
tea publică
repara schim-
barile dis-
criminatorii

Competiţie

Riscul apariţiei
pe piaţa a
competitorilor în
furnizarea
serviciilor
proiectului.

Venituri sub
proiectii
datorate
necesităţii
reducerii
preţurilor şi/
sau reducerea
cererii
datorită
concurentei.
Investitorul
trebuie să
analizeze cu
atenţie condiţi-
ile de piaţa.
Autoritatea
publică trebuie
să se abţină de
la măsuri care
afectează piaţa.
Investitorul
cu excepţia
cazurilor în
care autorita-
tea publică se
angajează sa
compenseze
pierderile
investitorului

Schimbări
demografice

O schimbare
demografică sau
socio-economică
afectează cererea
pentru serviciul
contractat

Venituri sub
proiectiile
financiare
anterioare.

Investitorul are
datoria sa preva-
da în calculele
sale eventuale
modificări de
venituri.

Investitorul
în totalitate
sau parţial
dacă autorita-
tea publică a
convenit
anterior.
Inflatia

Valoarea plăţilor
în timp este
diminuată de
inflaţie.

Diminuarea în
termeni reali
a veniturilor
din proiect.

Investitorul va
cauta un mecanism
corespunzător
pentru compensa-
rea inflaţiei.
Autoritatea
publică va avea
grija ca investi-
torul sa nu
beneficieze de
supra-compensări
sau sa benefici-
eze de plati
duble.
Investitorul
îşi asuma ris-
cul pentru
metodologia de
indexare.
Autoritatea
publică par-
ticipa în
limita
indexării
convenite.

Risc legal şi de politica a autorităţii publice
Retragerea
sprijinului
complemen-
tar

Dacă facilitatea
se bazează pe un
sprijin complemen
tar autoritatea
publică va retra-
ge acest sprijin
afectand negativ
proiectul

Consecinţe
asupra
veniturilor

Investitorul va
incerca sa
redreseze finan-
ciar proiectul
după schimbările
ce afectează în
mod
discriminatoriu
proiectul, în
special în cazul
proiectelor în
care utilizatorul
plăteşte, unde
veniturile sunt
direct afectate.
Autoritatea
publică dacă
schimbarea
discrimineaza
proiectul

Schimbări
legislati-
ve/de
politica
(1)

riscul schimbări-
lor legislative
şi al politicii
autorităţii
publice care nu
pot fi anticipate
la semnarea
contractului şi
care sunt adresa-
te direct, speci-
fic şi exclusiv
proiectului ceea
ce conduce la
costuri de capi-
tal sau operatio-
nale suplimentare
din partea
investitorului

O creştere
semnificativă
în costurile
operationale
ale investito-
rului şi/sau
necesitatea de
a efectua
cheltuieli de
capital pentru
a putea raspun
de acestor
schimbări

Autoritatea
publică poate să
reducă răspunde-
rea pentru astfel
de schimbări prin
monitorizarea şi
limitarea (acolo
unde este cazul)
schimbărilor care
ar putea avea
astfel de efecte
sau consecinţe
asupra
proiectului.
Investitorul va
realiza schimba-
rile în asa
maniera încât
efectul financiar
asupra autorita-
tii publice sa
fie minimizat.
Autoritatea
publică deşi
părţile pot sa
împartă
consecinţele
creşterii
costurilor de
capital într-
un mod accep-
tat, de
exemplu,
investitorul
poată acoperi
un procent din
aceste costuri
până la o
anumită limita
după care vor
fi acoperite
de către
autoritatea
publică.
Schimbări
legislati-
ve/de
politica
(2)

Schimbare în
legislaţie sau
politica autori-
tatii publice
care nu poate fi
anticipata la
semnarea contrac-
tului, care este
generală (nu
specifica pro-
iectului) în
aplicarea sa şi
care determina o
creştere a cos-
turilor de capi-
tal şi/sau
consecinţe
substanţiale asu-
pra costului
operational din
partea
investitorului

O creştere
semnificativă
în costurile
operationale
ale
investitorului
şi/sau necesi-
tatea de a
efectua
cheltuieli de
capital pentru
a putea ras-
punde acestor
schimbări sau
acesta este
obligat sa
efectueze o
creştere
prestabila a
costurilor
operationale
pentru a se
adapta
schimbărilor
Autoritatea
publică poate
diminua riscurile
prin excluderea
schimbărilor ca
cele legate de
taxe sau cele
pentru care
investitorul este
compensat pe baza
unei ajustari cu
Indicele Preţuri-
lor de Consum şi
numai în baza
unei "sume
semnificative"
pre-agreate

Autoritatea
publică deşi
părţile pot sa
împartă
consecinţele
creşterii cos-
turilor de
capital într-
un mod
acceptat, de
exemplu, în-
vestitorul poa
te acoperi un
procent din
aceste costuri
până la o
anumită limita
după care vor
fi acoperite
de către
autoritatea
publică.

Reglementa-
rea

Existenta unui
cadru statutar de
reglementări care
vor afecta
investitorul.
Efect asupra
costurilor şi
veniturilor

Investitorul
evalueaza siste-
mul de reglemen-
tari şi ia măsuri
le necesare.
Investitorul

Activele proiectului
Depreciere
tehnica

Riscul ca
deprecierea
tehnica să fie
mai mare decât
cea prevăzută.
Creşterea
costurilor de
retehnologiza-
re.

Investitorul ia
măsurile pentru
evitare.

Investitorul.

Forta majoră
Forta
majoră

Riscul ca forta
majoră, astfel
cum este definită
prin lege, sa
împiedice realiza
rea contractului.

Pierderea sau
avarierea ac-
tivelor
proiectului şi
pierderea
posibilităţii
ca investito-
rul să obţină
venituri.

Investitorul ia
măsuri de asigu-
rare a activelor
proiectului şi
urmăreşte repara-
rea sau inlocu-
irea în cel mai
scurt timp
posibil.

Investitorul
îşi asuma
riscul de
pierdere-
avariere a
activelor
proiectului şi
riscul de
pierdere
financiară.
Autoritatea
publică asigu-
ra continuarea
serviciului
prin măsuri
alternative
finanţate pe
risc propriu
sau pe baza
redirectiona-
rii plăţilor
în cadrul
serviciului
iniţial.
Profitabilitatea proiectului
Proiectul
se dovedes-
te mai pro-
fitabil
decât
previziuni-
le realiza-
te iniţial.

Riscul ca balanţa
venituri-cheltu-
ieli sa difere
semnificativ faţa
de previziuni.

Supra-
profituri în
favoarea
investitorului

Autoritatea
publică trebuie
sa includă
mecanisme de
repartizare
echitabila a
profiturilor
obţinute peste
limita luată în
calcul la stabili
rea proiectiilor
financiare.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x