NORME METODOLOGICE din 19 octombrie 2007

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 721 din 25 octombrie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 4MODIFICAT DEORDIN 2254 04/11/2022
ART. 15ABROGAT DEORDIN 2254 04/11/2022
ART. 16ABROGAT DEORDIN 2254 04/11/2022
ART. 17ABROGAT DEORDIN 2254 04/11/2022
CAP. 3ABROGAT DEORDIN 2254 04/11/2022
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 19/10/2007
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 2254 04/11/2022
ART. 2REFERIT DESTRATEGIE 04/11/2022
ART. 4MODIFICAT DEORDIN 2254 04/11/2022
ART. 15ABROGAT DEORDIN 2254 04/11/2022
ART. 16ABROGAT DEORDIN 2254 04/11/2022
ART. 17ABROGAT DEORDIN 2254 04/11/2022
CAP. 3ABROGAT DEORDIN 2254 04/11/2022





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 1.058 din 19 octombrie 2007, publicat în Monitorul Oficial nr. 721 din 25 octombrie 2007.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Dispozițiile prezentelor norme metodologice se aplică pentru controlul respectării perioadelor de conducere, pauzelor și perioadelor de odihnă ale conducătorilor auto și al utilizării aparatelor de înregistrare a activității acestora, denumite tahografe analogice sau tahografe digitale, care efectuează operațiuni de transport rutier cu autovehicule care au masa totală maximă autorizată, inclusiv cea a remorcilor sau semiremorcilor, mai mare de 3,5 tone sau capacitate de peste 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto.(la 10-06-2015,
Alin. (1) al art. 1 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 679 din 26 mai 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 10 iunie 2015.
)
(2)Activitatea de control al respectării perioadelor de conducere, pauzelor și perioadelor de odihnă ale conducătorilor auto și al utilizării aparatelor de înregistrare a activității acestora are ca obiectiv prioritar verificarea condițiilor de muncă ale acestora, precum și creșterea siguranței rutiere și respectarea principiilor concurenței loiale între întreprinderi/operatorii de transport rutier.
 + 
Capitolul IIActivitatea de control al respectării perioadelor de conducere, pauzelor și perioadelor de odihnă ale conducătorilor auto și al utilizării aparatelor de înregistrare a activității acestora + 
Articolul 2(1)Controlul respectării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3.821/85 și (CE) nr. 2.135/98 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 165/2014, ale Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere internaționale (AETR), denumit în continuare Acordul AETR, ale Acordului comercial și de cooperare între Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, pe de altă parte, denumit în continuare Acordul UE-UK, și ale Ordonanței Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2007, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanța Guvernului nr. 37/2007, se desfășoară în trafic, în punctele unde oprirea, staționarea sau parcarea pe drumul public este permisă, conform prevederilor legale în vigoare, în punctele de îmbarcare/debarcare a călătorilor, în punctele de trecere a frontierei de stat, în zonele adiacente acestora și la sediile operatorilor de transport rutier/întreprinderilor de transport rutier în cont propriu.(la 21-05-2021,
Alineatul (1) din Articolul 2 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 369 din 13 mai 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 21 mai 2021
)
(2)Controlul în trafic se efectuează de către inspectorii din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – I.S.C.T.R., denumiți în continuare inspectori, potrivit competențelor ce le revin în baza reglementărilor în vigoare.(3)Controlul la sediile întreprinderilor de transport rutier în cont propriu și operatorilor de transport rutier se efectuează de către inspectori.(la 10-06-2015,
Alin. (3) al art. 2 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 679 din 26 mai 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 10 iunie 2015.
)
(4)În cursul exercitării atribuțiilor, inspectorii au dreptul:a)să efectueze controlul atât în spațiul din vehicul, destinat conducătorului auto, cât și în spațiul din vehicul destinat transportului respectiv;b)să verifice, să rețină și/sau să copieze orice document ori înregistrare relevantă pentru activitatea de control;c)să solicite conducătorului auto/întreprinderii de transport rutier în cont propriu/operatorului de transport rutier, după caz, să prezinte de îndată vehiculul spre a fi inspectat într-o locație dotată corespunzător pentru evaluări tehnice amănunțite, dacă există indicii privind intervenții neautorizate asupra tahografului sau privind existența unor mijloace ilegale de manipulare a tahografului care nu pot fi verificate corespunzător în trafic;d)să efectueze controlul în timpul programului de lucru atât în spațiile de lucru în care își desfășoară activitatea întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier, unde pot exista informații relevante pentru activitatea de control al respectării regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto, cât și în vehiculele deținute de aceasta/acesta.–––Art. 2 a fost modificat de lit. a) a pct. 2 al art. II din ORDINUL nr. 995 din 7 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 923 din 27 decembrie 2011.
 + 
Articolul 3Coordonatorul național al activităților de control cu privire la respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014, ale Acordului AETR și ale Acordului UE-UK este Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, denumit în continuare Coordonator național.(la 21-05-2021,
Articolul 3 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 369 din 13 mai 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 21 mai 2021
)
 + 
Articolul 4Coordonatorul național are următoarele atribuții principale:a)coordonează activitatea de control, astfel încât:(i)să fie verificat anual cel puțin 1% din totalul zilelor lucrate în cursul anului de conducătorii auto care fac obiectul prezentei ordonanțe. Începând cu 1 ianuarie 2008, vor fi verificate anual cel puțin 2% din totalul zilelor lucrate în cursul anului de conducătorii auto, iar începând cu 1 ianuarie 2010, vor fi verificate anual cel puțin 3% din totalul zilelor lucrate în cursul anului de conducătorii auto;(ii)să fie verificate în trafic cel puțin 15% din totalul zilelor de lucru ale conducătorilor auto verificate anual și cel puțin 25% din numărul acestora să fie verificate la sediile întreprinderilor de transport rutier. Începând cu 1 ianuarie 2008, cel puțin 30% din totalul zilelor de lucru ale conducătorilor auto verificate anual vor fi verificate în trafic și cel puțin 50% din numărul acestora vor fi verificate la sediul întreprinderilor de transport rutier;b)colaborează cu organismele similare din celelalte state membre ale Uniunii Europene în vederea organizării unor activități comune de control;c)transmite la fiecare 2 ani Comisiei Europene raportări statistice cu privire la activitatea de control, conform prevederilor art. 17 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 și ale Deciziei de punere în aplicare (UE) 2017/1.013 a Comisiei din 30 martie 2017 de stabilire a formularului-tip pentru raportare menționat la art. 17 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006;(la 21-05-2021,
Litera c) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 369 din 13 mai 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 21 mai 2021
)
d)colaborează cu organismele similare din celelalte state membre ale Uniunii Europene în vederea depistării și sancționării unor eventuale încălcări ale prevederilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014, ale Acordului AETR și/sau ale Acordului UE-UK, acolo unde există indicii în acest sens;(la 21-05-2021,
Litera d) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 369 din 13 mai 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 21 mai 2021
)
e)transmite organismelor similare din celelalte state membre ale Uniunii Europene, la fiecare 6 luni și ori de câte ori sunt solicitate astfel de informații cu privire la anumite cazuri particulare, informațiile prevăzute la art. 22 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006, și respectiv, începând cu data de 2 martie 2016, cele prevăzute la art. 40 din Regulamentul (UE) nr. 165/2014.(la 10-06-2015,
Lit. e) a art. 4 a fost modificată de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 679 din 26 mai 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 10 iunie 2015.
)
 + 
Articolul 5(1)Controalele efectuate în trafic se vor desfășura în locuri și ore diferite, acoperind o suprafață extinsă a rețelei de drumuri, astfel încât să fie dificilă evitarea punctelor de control.(2)Controalele vor fi efectuate fără discriminare. Personalul cu atribuții de control al Coordonatorului național și/sau polițiștii rutieri nu vor face discriminări pe baza niciunui motiv, cum ar fi:a)țara în care a fost înmatriculat vehiculul;b)țara de reședință a conducătorului auto;c)țara în care își are sediul întreprinderea;d)punctul de plecare și punctul de sosire ale călătoriei;e)tipul tahografului: analogic sau digital. + 
Articolul 6La controalele în trafic se vor verifica, în principal, următoarele:a)respectarea perioadelor de conducere zilnică și săptămânală, a pauzelor și a perioadelor de repaus zilnic și săptămânal;b)foile de înregistrare pentru zilele precedente care trebuie deținute la bordul vehiculului în conformitate cu art. 36 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014 și/sau datele înregistrate pentru aceeași perioadă pe cardul conducătorului auto și/sau în memoria aparatului de înregistrare, în conformitate cu anexa II la Directiva 2006/22/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 martie 2006 privind condițiile minime pentru punerea în aplicare a Regulamentelor (CEE) nr. 3.820/85 și (CEE) nr. 3.821/85 ale Consiliului privind legislația socială referitoare la activitățile de transport rutier și de abrogare a Directivei 88/599/CEE a Consiliului, și/sau pe foile imprimate;c)cazurile de depășire a vitezei permise a vehiculului pentru perioada menționată la art. 36 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, definite ca perioade de peste un minut în care viteza vehiculului este mai mare de 90 km/h pentru vehiculele din categoria N_3 sau de 105 km/h pentru vehiculele din categoria M_3 [categoriile N_3 și M_3, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 și (CE) nr. 595/2009 și de abrogare a Directivei 2007/46/CE];d)funcționarea corectă a aparatului de înregistrare, respectiv identificarea unui posibil abuz asupra aparaturii și/sau a cardului conducătorului auto și/sau a foilor de înregistrare sau, dacă este cazul, prezența documentelor prevăzute la art. 16 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006.(la 21-05-2021,
Articolul 6 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 369 din 13 mai 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 21 mai 2021
)
 + 
Articolul 7(1)Conducătorul auto care conduce un vehicul echipat cu un tahograf analogic trebuie să prezinte, la cererea personalului cu atribuții de control, următoarele:a)foile de înregistrare din ziua în curs și cele pe care conducătorul auto le-a utilizat pe parcursul celor 28 de zile precedente;b)cardul de conducător auto, în cazul în care este titularul unui asemenea card; șic)orice informații înregistrate manual și orice documente imprimate în timpul zilei în curs și pe parcursul celor 28 de zile precedente, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 165/2014 și ale Regulamentului (CE) nr. 561/2006.(2)Conducătorul auto care conduce un vehicul echipat cu un tahograf digital trebuie să prezinte, la cererea personalului cu atribuții de control:a)cardul conducătorului auto al cărui titular este;b)orice informație înregistrată manual și orice document imprimat în timpul zilei în curs și pe parcursul celor 28 de zile precedente, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 165/2014 și ale Regulamentului (CE) nr. 561/2006; șic)foile de înregistrare corespunzătoare perioadei prevăzute la lit. b), în cazul în care acesta ar fi condus, pe parcursul acestei perioade, un vehicul echipat cu un tahograf analogic.(la 10-06-2015,
Art. 7 a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 679 din 26 mai 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 10 iunie 2015.
)
 + 
Articolul 8Pentru efectuarea verificărilor în trafic personalul cu atribuții de control va dispune de echipamente pentru descărcarea datelor din unitatea montată pe vehicul și de pe cardul conducătorului auto, de citirea datelor, analizarea datelor și/sau transmiterea rezultatelor către o bază de date spre analiză, precum și de echipamente pentru verificarea diagramelor-tahograf. + 
Articolul 8^1I.S.C.T.R. dotează echipajele de control cu echipamente de detectare timpurie la distanță a încălcărilor conform prevederilor art. 9 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014.(la 21-05-2021,
Articolul 8^1 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 369 din 13 mai 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 21 mai 2021
)
 + 
Articolul 9(1)Constatarea nerespectării prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 37/2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2007, cu modificările și completările ulterioare, în trafic se va evidenția și se va consemna de către inspectori într-un formular-tip, denumit «Formular de control în trafic». Modelul acestuia este prezentat în anexa nr. 1.(la 27-12-2011,
Alin. (1) al art. 9 a fost modificat de lit. c) a pct. 2 al art. II din ORDINUL nr. 995 din 7 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 923 din 27 decembrie 2011.
)
(2)Formularul de control în trafic va fi compus din două exemplare, dintre care un exemplar se înmânează conducătorului auto.(la 10-06-2015,
Alin. (2) al art. 9 a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 679 din 26 mai 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 10 iunie 2015.
)
(3)În cazul în care acesta refuză să îl semneze sau să îl preia, agentul constatator va face această mențiune la rubrica "Semnătura conducătorului auto".
 + 
Articolul 10(1)Verificările efectuate la sediile întreprinderilor/ operatorilor de transport rutier vor viza, în plus față de aspectele prevăzute la art. 6, următoarele:a)respectarea perioadelor săptămânale de repaus și, respectiv, a perioadelor de conducere a vehiculului dintre aceste perioade de odihnă;b)respectarea limitării la două săptămâni a duratei de conducere a vehiculului;c)foile de înregistrare, datele și imprimările provenind de la unitatea montată pe vehicul și de pe cardul conducătorului auto.(2)Verificările vor fi efectuate în prezența managerului de transport și/sau a oricărui altui reprezentant legal, care va/vor pune la dispoziția personalului de control toate înregistrările solicitate.(la 10-06-2015,
Alin. (2) al art. 10 a fost modificat de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 679 din 26 mai 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 10 iunie 2015.
)
(3)La prelevarea înregistrărilor se completează un procesverbal de prelevare, al cărui model este prezentat în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice, care va fi înregistrat la întreprinderea/operatorul de transport rutier, în care se vor înscrie în coloana 1 numele conducătorilor auto în cazul prelevării de diagrame și/sau date din cardurile conducătorilor auto ori numărul de înmatriculare al vehiculului în cazul prelevării de date copiate din memoria tahografelor digitale. În coloana 2 se vor înscrie perioadele de timp pentru care s-au prelevat înregistrările.(4)În cazul prelevării de diagrame-tahograf, se va verifica continuitatea dintre diagrame prin citirea kilometrilor înscriși de conducătorul auto în zona centrală a diagramei completate, dacă este cazul, cu verificarea continuității la înregistrările distanței parcurse. Din aceste verificări se determină lipsa înregistrărilor.(5)Pentru fiecare conducător auto supus verificărilor se vor preleva înregistrări care să acopere minimum 28 de zile, astfel încât să se poată verifica și respectarea condițiilor referitoare la perioadele săptămânale de conducere și de odihnă, cele referitoare la timpul total de conducere pentru două săptămâni consecutive, precum și recuperarea timpului de odihnă săptămânală.(6)Dacă la prelevare se constată lipsa unor înregistrări sau nerespectarea obligației de a descărca periodic datele din cardurile de conducător auto sau din memoria tahografelor digitale, aceste fapte se vor consemna în rubrica "Mențiuni" a procesului-verbal de prelevare.(7)Analiza înregistrărilor prelevate de la sediul întreprinderilor de transport rutier în cont propriu/operatorilor de transport rutier se face la sediile operatorilor de transport rutier/întreprinderilor de transport rutier în cont propriu/coordonatorului național, după caz, prin utilizarea echipamentelor specifice aflate în dotare.(la 10-06-2015,
Alin. (7) al art. 10 a fost modificat de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 679 din 26 mai 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 10 iunie 2015.
)
(8)Controlul documentelor și datelor furnizate de către întreprinderile de transport rutier în cont propriu/operatorii de transport rutier la cererea inspectorilor din cadrul inspectoratelor regionale ale I.S.C.T.R. are același statut cu controlul efectuat la sediile întreprinderilor de transport rutier în cont propriu/ operatorilor de transport rutier.(la 30-08-2016,
Alin. (8) al art. 10 a fost modificat de art. III din ORDINUL nr. 678 din 10 august 2016 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 663 din 30 august 2016 care modifică ORDINUL nr. 995 din 7 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 923 din 27 decembrie 2011 prin înlocuirea sintagmei "inspectorat teritorial" cu sintagma "inspectorat regional".
)
(9)Abrogat.(la 10-06-2015,
Alin. (9) al art. 10 a fost abrogat de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 679 din 26 mai 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 10 iunie 2015.
)
 + 
Articolul 11(1)Controalele la sediile întreprinderilor de transport rutier în cont propriu/operatorilor de transport rutier se vor efectua și atunci când cu ocazia controalelor efectuate în trafic s-au constatat încălcările prevăzute la art. 8 alin (1) din Ordonanța Guvernului nr. 37/2007.(la 10-06-2015,
Alin. (1) al art. 11 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. 679 din 26 mai 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 10 iunie 2015.
)
(2)Inspectorii vor ține seama de toate informațiile furnizate de organismul de legătură desemnat al unui alt stat membru, în conformitate cu art. 7 alin. (1) din Directiva 2006/22/CE a Parlamentului European și a Consiliului, referitoare la întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier respectiv, în timpul controalelor efectuate.(la 27-12-2011,
Art. 11 a fost modificat de lit. e) a pct. 2 al art. II din ORDINUL nr. 995 din 7 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 923 din 27 decembrie 2011.
)
 + 
Articolul 12(1)Coordonatorul național va întreprinde, de cel puțin 6 ori pe an, controale concertate în trafic – controale efectuate în același timp de către autoritățile de control a două sau mai multe state membre, fiecare acționând pe propriul teritoriu -, având ca tematică domeniul de aplicare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.820/85 și a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.821/85.(2)Coordonatorul național va participa împreună cu organismele echivalente din statele membre ale Uniunii Europene la organizarea unor programe de formare privind cele mai bune practici în domeniul de aplicare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.820/85 și a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.821/85 cel puțin o dată pe an și va facilita schimbul de informații și experiență la nivelul angajaților din cadrul organismelor echivalente ale celorlalte state membre cel puțin o dată pe an.
 + 
Articolul 13Coordonatorul național va elabora proceduri proprii de control pentru îndeplinirea prevederilor prezentului ordin. + 
Articolul 14(1)Pentru verificarea respectării regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto, utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora și a datelor înscrise pe foile de înregistrare utilizate, personalul cu atribuții de inspecție și control al Coordonatorului național beneficiază de pregătire inițială și continuă pentru desfășurarea acestei activități.(2)Pregătirea profesională se realizează cu formatori interni și/sau externi și va fi efectuată astfel încât să se asigure personalului școlarizat cunoștințele necesare cu privire la reglementările în vigoare privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora, modul în care se realizează verificarea respectării acestor reglementări, tehnicile de realizare a controalelor selective, precum și tehnicile de detectare a dispozitivelor de manipulare a tahografelor.(3)După adoptarea de către Comisia Europeană a măsurilor prevăzute la art. 39 din Regulamentului (UE) nr. 165/2014, Coordonatorul național asigură formarea inițială și continuă a personalului cu atribuții de control cu privire la verificarea respectării regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora cu respectarea acestor orientări.(la 16-11-2016,
Art. 14 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 1.392 din 9 noiembrie 2016, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 923 din 16 noiembrie 2016.
)
 + 
Articolul 14^1(1)În cazul în care există suficiente dovezi care duc la o suspiciune rezonabilă privind existența unei fraudări a tahografului sau a instalației acestuia, echipajul de control al I.S.C.T.R. însoțește vehiculul care face obiectul controlului la un atelier autorizat pentru instalarea, repararea sau inspecția tipului de tahograf cu care este dotat autovehiculul, situat în apropiere, în intervalul programului de lucru al atelierului, în vederea realizării de teste suplimentare pentru verificarea existenței dispozitivelor de fraudare, a integrității tahografului și a instalației acestuia.(2)Conducătorul auto are obligația să deplaseze vehiculul care face obiectul controlului, însoțit de echipajul de control al I.S.C.T.R., la atelierul autorizat, în vederea realizării de teste suplimentare pentru verificarea integrității tahografului.(3)În caz de neconformare a conducătorului auto, inspectorul aplică dispozițiile legale în vigoare privind refuzul deplasării vehiculului către atelierele autorizate pentru instalarea, repararea sau inspecția tahografelor ori a limitatoarelor de viteză, în vederea verificării integrității tahografului și a instalației acestuia.(4)Echipajul de control solicită atelierului autorizat, printr-o adresă al cărei model se stabilește prin procedură internă de către I.S.C.T.R., să efectueze teste suplimentare, conform art. 38 alin. (2) și (3) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, teste care trebuie să includă și verificări specifice destinate identificării prezenței unor dispozitive de manipulare a tahografului sau a instalației acestuia.(5)În cazul în care atelierul respectiv nu poate efectua din motive obiective testele prevăzute la alin. (4), motive care trebuie comunicate în scris, în maximum 30 de minute de la primirea solicitării, autovehiculul este însoțit de către echipajul de control al I.S.C.T.R. către un alt atelier autorizat situat în apropiere.(6)Inspectorul atelierului autorizat care verifică tahograful și instalația acestuia trebuie să fie atestat de către Registrul Auto Român – R.A.R. pentru tipul de tahograf instalat pe autovehiculul respectiv.(7)Costurile verificărilor de către atelierele autorizate pentru instalarea, repararea sau inspecția tahografelor ori a limitatoarelor de viteză ale integrității tahografului și ale instalației acestuia, ca urmare a solicitării inspectorilor din cadrul I.S.C.T.R., se achită conform prevederilor art. 9 alin. (5) și (6) din Ordonanța Guvernului nr. 37/2007.(8)În cazul în care în urma verificării autovehiculului care face obiectul controlului nu se constată că integritatea tahografului sau instalația acestuia a fost afectată, I.S.C.T.R. achită atelierului autorizat contravaloarea verificării prevăzute la alin. (4) în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea facturii.(9)În vederea aplicării prevederilor art. 38 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, dacă se detectează dispozitive de manipulare care afectează integritatea tahografului sau instalația acestuia, echipamentul, inclusiv dispozitivul în sine, unitatea montată pe vehicul sau componente ale acesteia și cardul de conducător auto pot fi retrase din vehicul și pot fi reținute de inspectorii I.S.C.T.R. cu scopul utilizării, după caz, ca dovezi pentru susținerea măsurilor aplicate.(la 21-05-2021,
Capitolul II a fost completat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 369 din 13 mai 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 21 mai 2021
)
 + 
Articolul 14^2În vederea aplicării prevederilor art. 15 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006, pentru asigurarea unei protecții corespunzătoare în ceea ce privește perioadele de conducere permise, pauzele și perioadele de repaus obligatorii, conducătorii auto ai vehiculelor utilizate pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate, traseul liniei nedepășind 50 km, respectă prevederile Hotărârii Guvernului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activități mobile de transport rutier, cu modificările ulterioare.(la 21-05-2021,
Capitolul II a fost completat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 369 din 13 mai 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 21 mai 2021
)
 + 
Articolul 14^3(1)În vederea aplicării prevederilor art. 8 alin. (8a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006, întreprinderile/ operatorii de transport rutier organizează activitatea conducătorilor auto în așa fel încât aceștia să poată în fiecare perioadă de trei sau patru săptămâni consecutive, după caz, să se întoarcă la centrul operațional al angajatorului unde se află locul normal de staționare al conducătorului auto și unde începe perioada de repaus săptămânal a conducătorului auto, în statul membru de stabilire al angajatorului, sau să se întoarcă la locul de reședință al conducătorului auto, pentru a petrece cel puțin o perioadă de repaus săptămânal normală sau o perioadă de repaus săptămânal de peste 45 de ore luată în compensație pentru perioadele de repaus săptămânal reduse.(2)Conducătorii auto au libertatea să aleagă una din cele două opțiuni, întoarcerea la centrul operațional al întreprinderii/ operatorului de transport rutier în statul membru de stabilire al acesteia/acestuia sau la locul de reședință al conducătorului auto, oferite de angajator prin transmiterea unei invitații în acest sens fie în format letric, fie în format electronic.(3)Dacă conducătorul auto nu optează pentru niciuna dintre opțiunile prevăzute la alin. (2), angajatorul poate alege în funcție de ceea ce este considerat a fi mai convenabil.(4)În cazul prevăzut la alin. (3), angajatorul trebuie să demonstreze că i-a trimis conducătorului auto o invitație conform alin. (2), dar acesta nu i-a răspuns.(5)Organizarea conform alin. (1)-(4) trebuie să fie întreprinsă în mod activ, fără o cerere specială din partea conducătorului auto.(6)Conducătorul auto ia decizia unde efectuează repausul prevăzut la alin. (1), iar angajatorul sau conducătorul auto nu trebuie să păstreze dovezi privind locul în care a fost efectuat repausul.(7)Întreprinderea/Operatorul de transport rutier documentează modul în care își îndeplinește obligația prevăzută la art. 8 alin. (8a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 și păstrează la sediu, pentru o perioadă de cel puțin un an, pentru a le prezenta autorităților de control, următoarele documente, după caz:a)înregistrări tahograf;b)bilete de călătorie, în cazul transportului cu avionul, trenul sau al curselor regulate de transport persoane;c)documentul de transport, în cazul transportului în cont propriu efectuat de întreprinderea/operatorul de transport rutier;d)dovada că un conducător auto a călătorit la domiciliul său cu un vehicul care nu intră în domeniul de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, pus la dispoziție de întreprinderea/operatorul de transport;e)orice altă dovadă a altor modalități de călătorie;f)invitațiile prevăzute la alin. (3) și (4), care dovedesc că întreprinderea/operatorul de transport rutier i-a oferit conducătorului auto o posibilitate reală de a se întoarce fie la locul de reședință, fie la centrul operațional al întreprinderii/ operatorului de transport, în cazul în care nu sunt prezentate documentele prevăzute la lit. a)-e), prin care se face dovada întoarcerii conducătorilor auto la centrul operațional al întreprinderii/operatorului de transport rutier din statul membru de stabilire sau la locul de reședință al conducătorului auto.(8)În cazul în care perioada de muncă anterioară întoarcerii în unul din cele două locuri prevăzute la alin. (1) și (2) se încheie într-un loc situat departe de locul de întoarcere ales, obligația angajatorului de a organiza întoarcerea conducătorului auto implică responsabilitatea financiară de a acoperi cheltuielile de deplasare.(9)În cazul în care conducătorul auto decide să nu beneficieze de oferta angajatorului de a se întoarce la locul său de reședință sau la centrul operațional al angajatorului și decide să își petreacă perioada de repaus într-un alt loc, eventualele costuri de călătorie către și dinspre această destinație trebuie să fie acoperite de conducătorul auto.(la 21-05-2021,
Capitolul II a fost completat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 369 din 13 mai 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 21 mai 2021
)
 + 
Capitolul IIISistemul de evaluare a întreprinderilor/operatorilor de transport rutier + 
Articolul 15Coordonatorul național va introduce un sistem de evaluare pentru întreprinderi/operatori de transport rutier pe baza numărului și a gravității încălcărilor Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.820/85 sau ale Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.821/85, comise de fiecare întreprindere/operator de transport rutier. + 
Articolul 16Întreprinderile/operatorii de transport rutier evaluați ca prezentând un grad de risc ridicat vor face obiectul unor controale mai riguroase și mai frecvente. + 
Articolul 17Criteriile și normele de punere în aplicare a unui astfel de sistem de evaluare vor fi elaborate de către Coordonatorul național prin instrucțiuni proprii.
 + 
Capitolul IVSancțiuni + 
Articolul 18(1)Nerespectarea prevederilor referitoare la perioadele de conducere și perioadele de odihnă de către conducătorii auto care efectuează transporturi rutiere se sancționează conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 37/2007.(2)Pentru aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 9 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 37/2007, inspectorul dispune imobilizarea autovehiculului și luarea de către conducătorul auto a unei perioade de repaus zilnic sau a unei pauze, după caz, până la îndeplinirea condițiilor legale pentru continuarea transportului.(la 10-06-2015,
Alin. (2) al art. 18 a fost modificat de pct. 10 al art. I din ORDINUL nr. 679 din 26 mai 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 10 iunie 2015.
)
(2^1)În cazul în care în urma verificărilor efectuate se detectează un dispozitiv de manipulare a tahografului sau a instalației acestuia, suplimentar față de măsura dispusă conform alin. (2), inspectorul aplică imobilizarea autovehiculului, prin reținerea plăcuțelor de înmatriculare, până la îndeplinirea condițiilor legale pentru continuarea transportului.(la 21-05-2021,
Articolul 18 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 369 din 13 mai 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 21 mai 2021
)
(2^2)Plăcuțele cu numărul de înmatriculare se rețin în baza unui proces-verbal întocmit în două exemplare, pe care le semnează agentul constatator și conducătorul auto. În cazul în care conducătorul auto refuză să semneze și/sau să primească un exemplar, agentul constatator va consemna acest lucru în procesul-verbal. Pe exemplarul procesului-verbal de reținere a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare care se păstrează de către agentul constatator se consemnează și returnarea acestora.(la 21-05-2021,
Articolul 18 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 369 din 13 mai 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 21 mai 2021
)
(2^3)În cazul prevăzut la alin. (2^2), conducătorul auto sau reprezentantul legal al operatorului de transport rutier/ întreprinderii de transport rutier în cont propriu care deține vehiculul imobilizat are obligația de a se deplasa la sediul inspectoratului teritorial din care fac parte inspectorii care au aplicat măsura imobilizării, pentru a face dovada că îndeplinește condițiile legale pentru continuarea transportului/deplasării. Dacă documentele prezentate sunt insuficiente pentru a face dovada îndeplinirii condițiilor legale, inspectorii se deplasează la locul imobilizării, în vederea constatării îndeplinirii condițiilor legale pentru continuarea transportului/deplasării.(la 21-05-2021,
Articolul 18 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 369 din 13 mai 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 21 mai 2021
)
(3)Imobilizarea vehiculului rutier se face astfel încât să nu fie afectată siguranța rutieră.
 + 
Anexa nr. 1la normele metodologice(la 21-05-2021,
Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 369 din 13 mai 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 530 din 21 mai 2021
)
 + 
Anexa nr. 2la normele metodologiceMINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURIIINSPECTORATUL DE STAT PENTRU CONTROLUL ÎN TRANSPORTUL RUTIER – I.S.C.T.R.Inspectoratul Regional …………………………
PROCES-VERBAL
de prelevare a înregistrărilor

Operator de transport rutier/Întreprinderea de transport rutier în cont propriu ……………………………………………….. CUI/Cod fiscal ………………………….
Adresa/Sediul ……………………………………………….. Nr. de vehicule utilizate …………………………..
Tip/Tipuri de transport ……………………………………………….. Nr. de conducători auto angajați …………………………..
1. Conducători auto/Numere de înmatriculare 2. Perioada prelevată Analogic Diagrama Digital Card
de la până la
de la până la
de la până la
de la până la
de la până la

Mențiuni:……………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………..
Primit Predat
Inspectorul/Inspectorii care au Reprezentantul operatorului de transport
efectuat prelevarea rutier/întreprinderii de
………………………. transport rutier
(numele și semnătura) în cont propriu,
……………………………
(numele, semnătura și ștampila)
Data ……………(la 30-08-2016,
Anexa 2 a fost modificată de art. III din ORDINUL nr. 678 din 10 august 2016 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 663 din 30 august 2016 care modifică ORDINUL nr. 995 din 7 decembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 923 din 27 decembrie 2011 prin înlocuirea sintagmei "inspectorat teritorial" cu sintagma "inspectorat regional".
)

 + 
Anexa nr. 3Abrogată.(la 10-06-2015,
Anexa 3 a fost abrogată de pct. 11 al art. I din ORDINUL nr. 679 din 26 mai 2015 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 10 iunie 2015.
)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x