pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere(*actualizate până la data de 17 octombrie 2003*)
–––––*) Textul initial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 500 din 10 iulie 2003. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt până la data de 17 octombrie 2003, cu modificările şi completările aduse de ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003.**) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamt:Conform art. II din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003, în sensul prezentului ordin prin asociaţii profesionale reprezentative se înţelege organizaţiile prevăzute de art. 54 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, constituite conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundatii, cu modificările ulterioare.I. Dispozitii generale +
Articolul 1Transportul de persoane în regim de taxi reprezinta o modalitate complementara de a satisface nevoia de mobilitate atât a locuitorilor localităţii, cat şi a celor aflati în tranzit. +
Articolul 2Serviciul public de transport de persoane sau bunuri în regim de taxi poate fi executat de către operatorii de transport taxi şi de taximetristii independenti numai dacă sunt autorizati de către autorităţile administraţiei publice, prin serviciul transporturi locale. +
Articolul 3(1) Operatorul de transport taxi este persoana juridica română care, pe bază de licenţă de transport şi licente de execuţie pe vehicule, poate fi autorizat să execute transport în regim de taxi cu autovehicule agreate, deţinute în proprietate, cu contracte de leasing sau cu contracte de închiriere. … (2) Contractul de închiriere autovehicule este documentul incheiat în forma autentica, prin care un locator, persoana fizica sau juridica română, transmite dreptul de folosinţă a autovehiculului pe perioada determinata unui operator de transport, numit locatar. … (3) Un autovehicul se considera detinut pe bază de contract de închiriere dacă sunt indeplinite cumulativ urmatoarele condiţii: … a) este înmatriculat în judeţul unde este valabila licenta de transport sau exemplarul de serviciu al acesteia; … b) este pus la dispoziţia exclusiva a locatarului, care suporta toate cheltuielile legate de exploatare, întreţinere, reparatii şi taxe, pe toata durata contractului şi fără conducator auto; … c) conducatorul auto este angajatul locatarului; … d) folosinţă este cedata oneros, pe bază de chirie. … (4) Autovehiculelor achiziţionate în sistem leasing li se aplică regimul juridic al autovehiculelor inchiriate, numai pe perioada de valabilitate a contractului de leasing. … (5) Taximetristul independent este persoana fizica autorizata în conformitate cu prevederile Legii nr. 507/2002 privind organizarea şi desfăşurarea unor activităţi economice de către persoane fizice, care, pe baza unei licente taxi şi a licentei de execuţie pe vehicul, detinut în proprietate sau cu contract de leasing, poate obtine autorizarea efectuării serviciului public de transport în regim de taxi cu autovehiculul agreat. … (6) Dovada executarii transportului public în regim de taxi este realizata prin emiterea, prin intermediul aparatului de taxat, a bonului client care va evidentia explicit contravaloarea serviciului prestat pe care clientul trebuie să-l plateasca. … +
Articolul 4(1) La nivel central, judetean şi local reprezentarea şi protectia intereselor profesionale ale operatorilor de transport în regim de taxi, ale operatorilor dispecer taxi, ale salariatilor acestora, precum şi ale taximetristilor independenti se realizează prin camerele taximetristilor şi asociaţiile profesionale reprezentative. … ––––Alin. (1) al art. 4 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003.(2) O asociaţie profesionala este considerata reprezentativa dacă indeplineste cumulativ urmatoarele condiţii: … a) este constituita conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundatii, cu modificările şi completările ulterioare; … b) reprezinta operatorii de transport în regim de taxi şi operatorii activităţilor conexe activităţii de taximetrie, salariaţii acestora şi taximetristii independenti, care reprezinta minimum 10% din totalul acestora, existenti la nivel naţional; … c) are filiale judetene, persoane juridice, în cel puţin 50% din judeţele tarii, inclusiv municipiul Bucureşti; … d) detine hotărârea Tribunalului Bucureşti în ceea ce priveste reprezentativitatea. … +
Articolul 5La data intrarii în vigoare a prezentelor norme metodologice autorităţile administraţiei publice locale din localităţile unde se desfăşoară activitate de transport public local, precum şi consiliile judetene îşi vor înfiinţa în structuri compartimentul privind serviciul de transport local, respectiv judetean.II. Proceduri de autorizare +
Articolul 6(1) Serviciul de transport local al autorităţii administraţiei publice locale elibereaza autorizatia pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi (anexa nr. 1) pentru: … 1. operatorul de transport taxi, care prezinta urmatoarele documente valabile:a) copie de pe certificatul de inmatriculare la Oficiul registrului comerţului al operatorului de transport ca agent economic, persoana juridica; … b) codul fiscal al agentului economic; … c) copie de pe licenta de transport pentru localitatea de sediu sau a exemplarului de serviciu al acesteia pentru o filiala, sucursala sau un punct de lucru din alt judet, eliberata de către agentia Autorităţii Rutiere Române din judeţul unde operatorul are sediul; … d) copii ale licentelor de execuţie pe vehicul pentru taxiurile care vor fi utilizate sub licenta de transport sau sub exemplarul de serviciu al acesteia, după caz, valabila pentru localitatea respectiva, numita localitate de autorizare; … e) copii de pe contractele individuale de muncă ale conducătorilor auto utilizati în localitatea de autorizare, angajaţi pe perioada nedeterminata, vizate de autoritatea publică competenţa, potrivit legii; … f) copii de pe atestatele profesionale ale conducătorilor auto angajaţi ca taximetristi. … Operatorul de transport taxi trebuie să faca dovada ca are ca angajaţi proprii cel puţin atatia conducatori auto cate licente de execuţie pe vehicule detine pentru localitatea respectiva;g) dovada ca toate taxiurile sunt deservite printr-un dispecer taxi, sub rezerva ca după obtinerea autorizaţiilor taxi va prezenta copie de pe contractul de deservire incheiat cu un dispecer taxi; … h) recomandarea din partea asociaţiei profesionale reprezentative, care se va elibera gratuit; … ––––Litera h) a punctului 1 al alin. (1) al art. 6 a fost modificata de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003.2. taximetristul independent, care prezinta urmatoarele documente valabile:a) copie de pe autorizatia eliberata pentru executarea unei activităţi economice, conform Legii nr. 507/2002; … b) copie de pe licenta taxi eliberata de agentia Autorităţii Rutiere Române din judeţul de domiciliu sau reşedinţa; … c) copie de pe licenta de execuţie pe vehicul pentru autovehiculul utilizat, detinut în proprietate sau cu contract de leasing, eliberata de agentia Autorităţii Rutiere Române; … d) copie de pe atestatul de pregatire profesionala valabil; … e) dovada ca taximetristul este deservit de un dispecer taxi, sub rezerva ca va prezenta, după obtinerea autorizatiei taxi, copie de pe contractul de deservire incheiat cu un dispecer taxi; … f) recomandarea din partea asociaţiei profesionale reprezentative, care se va elibera gratuit. … ––––Litera f) a punctului 2 al alin. (1) al art. 6 a fost modificata de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003.(2) Toate copiile solicitate se autentifica pentru conformitate de către functionarul desemnat al serviciului de transport local. … (3) Recomandarea necesară prevăzută la alin. (1) pct. 2 lit. f) trebuie să confirme ca operatorul sau taximetristul independent dovedeste probitatea morala şi profesionala necesară desfăşurării activităţii respective. … +
Articolul 7(1) După eliberarea autorizatiei pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi, operatorul de transport taxi sau taximetristul independent va putea primi cate o autorizatie taxi (anexa nr. 2) pentru fiecare licenta de execuţie pe vehicul deţinută, valabila. … (2) Numărul de autorizaţii taxi pentru transportul de persoane, permanente sau sezoniere, şi numărul de autorizaţii taxi pentru transportul de bunuri vor fi limitate prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, cu acordul asociaţiei profesionale reprezentative. … ––––Alin. (2) al art. 7 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003.(3) Autorizatia taxi contine şi numărul de ordine atribuit, începând cu 1, la nivelul fiecarei localităţi de autorizare. … (4) Pentru a obtine autorizatie taxi sezoniera, taximetristul independent trebuie să fie autorizat în condiţiile legii, cu derogarile acordate privind obligaţia asigurarii culorii taxiului şi a dotarii acestuia cu statie radio. … +
Articolul 8(1) Autorizatiile taxi obtinute se vor elibera operatorului sau taximetristului independent pe baza licentei de execuţie pe vehicul valabile şi numai după prezentarea de către acesta a copiei de pe asigurarea pasagerilor şi bagajelor acestora pentru riscuri, valabila pentru autovehiculul aflat sub autorizatia taxi, pentru întreaga durata de valabilitate a acesteia. … (2) Dacă în intervalul de doua luni de la distribuirea autorizatiei taxi operatorul sau taximetristul independent nu prezinta dovada asigurarii pasagerilor şi bagajelor acestora pentru riscuri, autorizatia va fi anulata de emitent şi redistribuita conform listei de asteptare respective. … +
Articolul 9(1) Numărul maxim de autorizaţii taxi permanente se stabileste pentru 5 ani, prin hotărâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, şi cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative. … ––––Alin. (1) al art. 9 a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003.(2) Din numărul total de autorizaţii taxi permanente stabilit, o treime va fi asigurata grupei taximetristilor independenti şi două treimi grupei operatorilor de transport taxi. … (3) Numărul maxim de autorizaţii taxi sezoniere se stabileste anual; acestea sunt valabile pentru un singur sezon, a cărui perioada se stabileste prin hotărâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, dar care nu poate depăşi 3 luni consecutive pe an. … ––––Alin. (3) al art. 9 a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003.(4) Numărul maxim de autorizaţii taxi eliberate poate fi majorat, numai dacă se considera necesar, prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative existente. … ––––Alin. (4) al art. 9 a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003.(5) Prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, se va aproba Regulamentul privind desfăşurarea procedurii de atribuire a autorizaţiilor taxi permanente şi sezoniere, denumit în continuare regulament, procedura care va respecta prevederile Legii nr. 38/2003 şi ale prezentelor norme metodologice. … +
Articolul 10(1) Serviciul de transport local va face cunoscuta, prin mass-media locale, cu 40 de zile calendaristice înainte, data la care se va desfăşura procedura de atribuire a numarului de autorizaţii taxi permanente şi sezoniere stabilite. … (2) Anunţul va cuprinde informaţii privind: … a) data limita şi locul unde se va desfăşura procedura de atribuire a autorizaţiilor taxi; … b) numărul autorizaţiilor taxi permanente care vor fi atribuite pentru grupa operatorilor, numărul de autorizaţii permanente care vor fi atribuite pentru grupa taximetristilor independenti şi numărul autorizaţiilor taxi sezoniere care vor fi atribuite taximetristilor independenti şi operatorilor, după caz; … c) data limita şi locul unde se vor depune toate cererile privind solicitarea celor 3 categorii de autorizaţii din partea celor interesati; … d) documentele care trebuie prezentate de fiecare solicitant pentru a fi admis în procedura de atribuire a autorizaţiilor taxi; … e) prevederi ale regulamentului. … (3) Depunerea cererilor solicitantilor şi a documentelor necesare se va realiza până la 20 de zile faţă de data declanşării procedurii de atribuire a autorizaţiilor taxi. … (4) Documentele depuse o dată cu cererea sunt urmatoarele: … – copie de pe autorizatia pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi, eliberata de serviciul de transport local al autorităţii administraţiei publice locale;– lista autovehiculelor pentru care solicitantul detine licente de execuţie pe vehicul, agreate ca taxiuri, şi pentru care solicită autorizaţii taxi.(5) După primirea documentelor solicitate, funcţionarii serviciului de transport local le vor verifica şi le vor pune în concordanta cu evidentele proprii, vor solicita completările necesare sau le vor respinge motivat. În ultimele 10 zile, înainte de declanşarea procedurii de atribuire a autorizaţiilor taxi, nu se va mai admite nici o primire de dosare, intervalul fiind consacrat doar rezolvarii contestatiilor. … +
Articolul 11Procedura de atribuire a autorizaţiilor taxi se realizează în 3 etape:A. Etapa 1 – atribuirea autorizaţiilor taxi permanente, stabilite pentru grupa taximetristilor independenti1. Dacă numărul autorizaţiilor taxi solicitate depăşeşte numărul autorizaţiilor taxi stabilite pentru aceasta grupa, va avea loc o departajare între solicitanţi pe baza unor criterii stabilite prin regulament.2. Criteriile pe baza cărora se va stabili un punctaj de departajare pot fi:a) vechimea autovehiculului, în functie de data de fabricatie; … b) gradul de confort asigurat de autovehicul, pe tipuri constructive existente, conform cererilor; … c) gradul de poluare realizat, în functie de tipul de carburant utilizat – benzina, motorina sau GPL; … d) durata de când practica legal şi fără intrerupere activitatea de taximetrie. … 3. După stabilirea finala a ordinii castigatorilor, autorizatiile taxi permanente vor fi atribuite pentru o durată de 5 ani, în ordinea descrescatoare a listei.Restul taximetristilor independenti care nu au participat la atribuire vor fi trecuti pe lista de asteptare nr. 1, în ordinea descrescatoare stabilita.4. Dacă numărul autorizaţiilor taxi solicitate este mai mic decat numărul autorizaţiilor taxi stabilit, după satisfacerea cererilor, numărul autorizaţiilor taxi neatribuite va constitui prima rezerva.B. Etapa a 2-a – atribuirea autorizaţiilor taxi permanente, stabilite pentru grupa operatorilor de transport taxi1. Dacă numărul autorizaţiilor taxi solicitate depăşeşte numărul autorizaţiilor taxi stabilit pentru aceasta grupa, va avea loc o departajare între solicitanţi, pe baza unor criterii stabilite prin regulament.2. Criteriile pe baza cărora se va stabili un punctaj de departajare pot fi:a) criteriile prevăzute la etapa 1; … b) alte criterii precum: … – forma de detinere a autovehiculelor respective – în proprietate, leasing sau închiriere;– numărul de autovehicule pentru care se solicita autorizaţii taxi.3. În alta varianta se poate stabili un singur criteriu pe baza caruia fiecare operator poate primi un numar de autorizaţii taxi permanente, proportional cu numărul de autovehicule deţinute, inscrise în cererea de acordare.4. După stabilirea finala a ordinii castigatorilor, autorizatiile taxi permanente vor fi atribuite pentru o durată de 5 ani, în ordinea descrescatoare a listei.5. Operatorii de transport taxi care nu au primit autorizatiile taxi solicitate vor fi trecuti pe lista de asteptare nr. 2, în ordinea descrescatoare stabilita, şi vor primi în aceasta ordine autorizaţii taxi neatribuite din prima rezerva constituita, dacă exista, pentru o durată de 1 an.Pe lista de asteptare nr. 2 rămân inscrisi operatorii de transport care nu au primit autorizatiile taxi solicitate.6. Dacă numărul autorizaţiilor taxi solicitate este mai mic decat numărul autorizaţiilor taxi stabilit, după satisfacerea cererilor, numărul autorizaţiilor taxi neatribuite va constitui a doua rezerva.7. Taximetristii independenti aflati pe lista de asteptare nr. 1 vor primi în ordine descrescatoare autorizaţii taxi neatribuite din a doua rezerva, pentru o durată de 1 an.Pe lista de asteptare nr. 1 rămân inscrisi taximetristii independenti care nu au primit autorizatiile taxi solicitate.C. Etapa a 3-a – atribuirea autorizaţiilor taxi sezoniere stabilite1. Atribuirea începe cu cererile taximetristilor independenti rămaşi, inscrisi în lista de asteptare nr. 1, după care urmeaza celelalte cereri ale taximetristilor independenti pentru autorizaţii taxi sezoniere, departajati, dacă este cazul, după criterii stabilite prin regulament, iar dacă este cazul, se continua cu cererile operatorilor de transport rămaşi, inscrisi în lista de asteptare nr. 2.2. Solicitanţii autorizaţiilor taxi permanente rămaşi, inscrisi în cele doua liste de asteptare, nu pot fi obligati sa accepte autorizaţii taxi sezoniere decat în condiţia în care au cereri exprese în acest sens.3. Taximetristii independenti care au solicitat autorizaţii taxi sezoniere şi nu au participat la atribuire rămân inscrisi în ordine descrescatoare pe lista de asteptare nr. 3.4. În condiţiile în care după procedurile respective mai rămân neatribuite autorizaţii taxi, procedura rămâne deschisa şi, lunar, se va repeta în condiţiile în care apar solicitări.5. Un operator de transport taxi nu poate primi mai mult de 30% din numărul total de autorizaţii taxi stabilit pentru grupa operatorilor.6. În cota de 30% se va avea în vedere şi cota de participare a operatorului de transport şi a membrilor familiei în alte firme de transport de persoane în regim de taxi din localitatea respectiva.7. Pe toata durata de valabilitate a autorizatiei taxi, aceasta nu poate fi retrasa decat în cazurile imputabile beneficiarului, conform prevederilor legii.8. Autorizatiile taxi astfel disponibilizate vor fi oferite solicitantilor de pe lista de asteptare ţinând de grupa în care a fost repartizata initial autorizatia, pentru durata de 5 ani. În cazul în care pe lista de asteptare a grupei respective nu exista nici un solicitant, aceasta se acordă pentru 1 an unui solicitant de pe cealalta lista de asteptare.9. Listele de asteptare pot fi completate permanent cu noi solicitanţi, în ordinea inscrierii, în condiţiile stabilite prin regulament.10. Un autovehicul poate fi inlocuit justificat cu alt autovehicul agreat, sub aceeasi autorizatie taxi, în urmatoarele cazuri:– autovehiculul inlocuit nu mai este agreat de Registrul Auto Roman ca autovehicul taxi;– autovehiculul inlocuit a fost înstrăinat de operator sau taximetristul independent;– autovehiculul inlocuit a fost scos din circulatie;– autovehiculul inlocuit a facut obiectul unui contract de închiriere şi contractul a fost reziliat sau şi-a incetat valabilitatea, dar nu în mai puţin de 1 an de la data incheierii acestuia;– autovehiculul inlocuit a facut obiectul unui contract de leasing şi a fost restituit societatii de leasing.În cazul în care inlocuirea nu se poate incadra în una dintre situaţiile de mai sus, autorizatia taxi va fi retrasa şi redistribuita pe lista de asteptare a grupei respective. +
Articolul 12(1) După atribuirea autorizatiei taxi, taxiul nu poate fi introdus în activitate decat dacă sunt indeplinite urmatoarele condiţii: … a) are aplicate pe cele doua portiere spate, iar în cazul transportului de bunuri, pe părţile laterale ale cabinei sau caroseriei, cele doua indicatoare marcate care trebuie să conţină: … – numărul autorizatiei taxi;– localitatea de autorizare;– data expirarii autorizatiei taxi;b) indicatorul marcat va fi stabilit ca model unic la nivelul localităţii, prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, şi va îndeplini urmatoarele condiţii: … ––––Partea introductiva a literei b) a alin. (1) al art. 12 a fost modificata de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003.– va avea forma, dimensiunile, dimensiunile inscrisurilor şi culorile astfel încât să poată fi lizibil de la o distanta de 100 m;– să aibă inscrisurile în relief, pentru a nu putea fi falsificat;– să aibă un sistem de prindere de portiera care să îl asigure contra desprinderii cu usurinta;– sa nu poata fi indepartat de pe portiera decat de persoana desemnata de serviciul de transport local al administraţiei publice centrale;c) are aplicate pe cele doua portiere faţa valoarea tarifului pe kilometru, a tarifului pe ora şi a tarifului de pornire. … (2) Pentru organele de control, neconcordanta dintre indicatiile Liber şi Ocupat ale lampii taxi şi regimul de operare a aparatului de taxat poate fi considerata flagrant şi constituie motiv de oprire a taxiului de către autorităţile abilitate şi de control privind aceasta neconcordanta. … +
Articolul 13(1) Activitatea de dispecerat taxi este o activitate conexa activităţii de transport persoane în regim de taxi şi se poate desfăşura numai pe bază de licenţă de execuţie pentru activităţi conexe, eliberata de către agentia Autorităţii Rutiere Române. … (2) Un operator de transport persoane în regim de taxi poate executa şi activitate de dispecerat taxi, în condiţiile în care detine şi licenta de execuţie pentru aceasta activitate. … (3) Operatorul dispecer executa serviciul de dispecerat taxi pentru orice operator de transport taxi sau taximetrist independent, pe bază de contract oneros, la care acestia ataseaza copie de pe autorizatia de execuţie a serviciului de transport persoane în regim de taxi deţinută. … (4) O dată cu incheierea contractului, operatorul dispecer va atasa la evidenta din Registrul statiilor radio din dotarea taxiurilor deservite şi copie de pe actul de proprietate sau de detinere asupra statiei radio de către operatorul de transport sau de către taximetristul independent. … III. Reglementari privind desfăşurarea activităţii de transport în regim de taxi +
Articolul 14(1) Prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, se stabilesc pe raza administrativ-teritoriala a localităţii locurile de asteptare pentru taxiurile existente, cu avizul Politiei Rutiere. … ––––Alin. (1) al art. 14 a fost modificat de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003.(2) Fiecare loc de asteptare va fi amenajat pentru un numar prestabilit de taxiuri şi semnalizat în acest sens. … (3) Accesul oricărui taxi în zona de asteptare, pe locul prestabilit, se face nediscriminatoriu şi în limita locurilor disponibile. … (4) În locurile de asteptare, taxiurile vor accesa în ordinea venirii, iar angajarea serviciului de către client se face, de regula, în ordinea în care acestea au ocupat locurile de asteptare. … (5) Prin aceeasi hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, se va stabili dacă accesul taxiurilor în locurile de asteptare va fi gratuit sau pe baza unei taxe unice, stabilite la nivelul localităţii sau la nivelul fiecarui loc de asteptare. … (6) În cazuri deosebite, prin hotărâre se pot stabili şi taxe diferentiale de acces în anumite locuri de asteptare, taxe care vor fi platite numai de taxiurile care vor avea acces în acel loc, pe baza unor criterii prestabilite prin regulament. … +
Articolul 15(1) Un autovehicul taxi, disponibil pentru a fi angajat de un client, trebuie să se afle obligatoriu în pozitia Liber, respectiv având lampa verde aprinsa, indiferent dacă se găseşte în miscare sau într-un loc de asteptare. … (2) Un autovehicul taxi aflat în pozitia Liber este obligat sa accepte nediscriminatoriu comanda explicita a primului client, indiferent de traseul şi destinaţia solicitata de acesta. … +
Articolul 16Solicitarea clientului trebuie să fie explicita, realizata direct, verbal, prin semnal cu mana ridicata, sau prin comanda telefonica ori indirect, printr-un dispecer. Un client nu poate fi refuzat decat în condiţii bine justificate. +
Articolul 17Angajarea serviciului unui taxi aflat în miscare în pozitia Liber poate fi realizata de către client în urmatoarele moduri:– semnalizand cu mana de pe marginea trotuarului sau a drumului, dintr-un loc unde nu este interzisa oprirea taxiului;– semnalizand cu mana sau prin alte mijloace aflate la dispoziţie dintr-o statie taxi. +
Articolul 18(1) În condiţia în care consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti nu poate asigura suficiente locuri de asteptare a taxiului, poate amenaja statii taxi, cu avizul Politiei Rutiere, în care clientii pot astepta sau pot opri, prin semnalizare cu mana sau prin alte mijloace, taxiuri comandate, respectiv taxiuri aflate în miscare, în pozitia Liber. … (2) Statiile taxi astfel înfiinţate trebuie să asigure un singur loc pentru un taxi oprit temporar pentru îmbarcare sau debarcare clienti şi să fie semnalizate corespunzător şi dotate cu telefon public, tablou cu numerele de telefon ale tuturor dispeceratelor taxi şi indicator care, la comanda clientului, semnalizeaza luminos taximetristului aflat în miscare prezenta clientului în statie. … (3) Este interzisa realizarea a orice fel de publicitate a unui numar de apel al unui dispecer taxi care nu este autorizat prin licenta de execuţie. … (4) Prin hotărâre a consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu avizul Politiei Rutiere şi cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, se vor stabili şi semnaliza corespunzător cazurile de exceptare a interdictiilor privind oprirea sau accesul în unele zone din interiorul localităţii, de către taxiuri, în condiţiile stabilite de lege. … ––––Alin. (4) al art. 18 a fost modificat de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003. +
Articolul 19(1) Un taxi poate transporta la o cursa maximum 4 persoane, dintre care, de regula, numai una este client, respectiv persoana care emite explicit comanda şi realizează plata integrală a costului serviciului, conform datelor inscrise în bonul client. Clientul decide traseul şi destinaţia şi este răspunzător de plată corespunzătoare a serviciului. … (2) În cazuri justificate, taximetristul poate transporta şi un alt client în aceeasi cursa, dar cu acceptul primului client în ceea ce priveste traseul şi modul de defalcare a sumei de plată, stabilita conform bonului client. … (3) Deplasarea taxiului de la locul în care taximetristul primeste comanda prin dispecer sau telefon şi până la locul preluării clientului, precum şi deplasarea fără client în timpul programului se fac în pozitia Liber. … +
Articolul 20Un taximetrist nu poate deservi permanent un traseu prestabilit care depăşeşte localitatea de autorizare. Prezenta taximetristului cu taxiul intr-o localitate, alta decat localitatea de autorizare, nu poate fi justificata decat ca urmare a executarii unei comenzi ocazionale. +
Articolul 21(1) Un conducator auto poate practica activitatea de taximetrist dacă indeplineste cumulativ urmatoarele condiţii: … a) are vârsta de 21 de ani impliniti; … b) detine permis de conducere categoria B de 3 ani sau categoria C de 2 ani; … c) este angajatul operatorului de transport taxi, deţinătorul taxiului sau este taximetrist independent şi proprietarul taxiului; … d) detine certificat de atestare a pregatirii profesionale valabil; … e) este apt din punct de vedere medical şi psihologic; … f) detine certificatul de atestare profesionala valabil, eliberat de către agentia Autorităţii Rutiere Române după promovarea unui test grila. … (2) Dovada indeplinirii condiţiilor de la lit. c) se face cu legitimatia de serviciu, certificatul de inmatriculare al taxiului şi ecusonul cu fotografie afisat vizibil la bord. … +
Articolul 22(1) În cazul savarsirii unor abateri prevăzute în reglementarile în vigoare, certificatul de atestare a pregatirii profesionale va fi retinut de către reprezentantii organelor de control autorizate şi va fi predat agentiei Autorităţii Rutiere Române o dată cu copia documentului de constatare, care va lua măsuri de restituire, suspendare sau anulare, după caz. … (2) Retinerea certificatului de atestare a pregatirii profesionale se face în urmatoarele cazuri: … a) taximetristul a realizat transport public fără ca aparatul de taxat să fie în functiune; … b) taximetristul nu poate justifica provenienţă aparatului de taxat sau a statiei radio de pe taxi; … c) taximetristul a fost implicat cu vinovatie în activităţi cu caracter infractional sau acte antisociale grave; … d) taximetristul a fost implicat cu vinovatie în accidente de circulatie grave, soldate cu victime omenesti şi pagube materiale insemnate; … e) taximetristul a avut un comportament evident agresiv în raporturile sale cu organele de control autorizate sau cu clientii; … f) taximetristul are cazier judiciar; … g) taximetristul este inapt din punct de vedere medical şi/sau psihologic; … h) taximetristului i s-a suspendat sau anulat permisul de conducere; … i) taximetristul şi-a inceput activitatea cu sigiliul de la aparatul de taxat rupt sau fără valabilitate. … +
Articolul 23(1) Controalele aplicate asupra activităţii taximetristilor se pot executa în urmatoarele condiţii: … a) controale pe traseu, executate de echipaje mixte, din care trebuie să faca parte un reprezentant al Politiei Rutiere. Aceste controale se executa planificat sau la cererea expresa a unui organ de control autorizat; … b) controlul privind activitatea taxiurilor, pe perioada cat acestea stationeaza în locurile de asteptare. Pentru efectuarea acestor controale nu este obligatorie prezenta politistului rutier; … c) controlul taxiurilor pe perioada cat acestea stationeaza la sediul firmei. Pentru efectuarea acestor controale nu este necesară prezenta politistului rutier. … (2) Fiecare organ de control autorizat va efectua controlul numai în domeniul în care are atribuţii în ceea ce priveste desfăşurarea activităţii de taximetrie. … +
Articolul 24(1) Tariful total al transportului de persoane în regim de taxi, după finalizarea unei curse, este realizat prin insumarea la taxa de pornire a tarifului transportului pentru distanta parcursa şi a tarifului transportului pentru timpii de stationare în timpul derularii cursei. … (2) Tariful transportului pe distanta parcursa sau pentru timpii de stationare se obtine aplicandu-se tariful pe kilometru la distanta parcursa, respectiv tariful pe ora la timpul de stationare consumat în timpul cursei. … (3) În cazul transportului de bunuri în regim de taxi, la tariful transportului pentru distanta parcursa şi pentru timpul de stationare consumat în timpul cursei se adauga şi tarifele privind încărcarea şi/sau descarcarea realizata de către conducatorul auto sau de către persoana desemnata de acesta. … +
Articolul 25În stabilirea tarifului total al prestatiei trebuie să se tina cont de urmatoarele elemente:a) ponderea tarifului pe timp, a tarifului pe distanta şi a taxei de pornire în tariful total al prestatiei; … b) includerea în tariful total al prestatiei a tuturor cheltuielilor reale, fixe şi variabile, realizate pentru asigurarea desfăşurării transportului în regim de taxi; … c) tariful total al prestatiei sa nu fie stabilit sub costuri; … d) asigurarea unui profit rezonabil peste costul minim al prestatiei. … +
Articolul 26(1) Pentru combaterea concurentei neloiale între executanţii activităţii de transport persoane în regim de taxi, prin practicarea unor tarife sub costuri, precum şi pentru protectia beneficiarilor acestor servicii, consiliul local sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative, va stabili prin hotărâre limitele maxime şi minime ale tarifelor pe kilometru, limite între care fiecare operator sau taximetrist independent poate opera liber. … (2) Pentru evaluarea limitelor tarifare, asociaţia profesionala reprezentativa a taximetristilor va furniza consiliului local sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, datele privind elementele de calcul al tarifelor aplicate, pentru documentare. … ––––Art. 26 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003.IV. Dispozitii finale +
Articolul 27În aplicarea prevederilor prezentelor norme metodologice se vor realiza urmatoarele:a) autorităţile administraţiei publice locale vor întocmi sau reactualiza propriile regulamente privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de transport în regim de taxi. În finalizarea acestei obligaţii se va tine cont de prevederile prezentelor norme metodologice; … b) autorităţile administraţiei publice locale vor verifica toate autorizatiile emise pentru operatori şi taximetristi independenti şi le vor prelungi temporar până la 31 decembrie 2003 pe cele care au fost eliberate în conformitate cu prevederile existente până la prezentele norme metodologice; … c) toate aparatele de taxat şi statiile radio existente pe taxiurile cu autorizatiile temporare stabilite la lit. b) vor putea fi utilizate până la inlocuirea lor conform legii, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2003. Până la inlocuirea aparatelor de taxat cu modelul omologat stabilit prin lege, tarifarea se va realiza începând cu 28 aprilie 2003 pe baza aparatului de taxat existent, iar evidenta incasarilor totale zilnice pe fiecare autovehicul taxi se va realiza de fiecare operator sau taximetrist independent pe bază de chitanta fiscala; … d) atestatele pregatirii profesionale ale taximetristilor, existente la data de 28 aprilie 2002, vor fi valabile până la 31 decembrie 2003; … e) stabilirea prin hotărâre a consiliului local sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, cu consultarea asociaţiei profesionale reprezentative existente, a unor reglementari privind: … ––––Partea introductiva a literei e) a art. 27 a fost modificata de pct. 10 al art. I din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003.– numărul maxim de autorizaţii taxi sezoniere şi permanente care se vor atribui operatorilor şi taximetristilor independenti;– culoarea autovehiculelor taxi;– Regulamentul de organizare şi desfăşurare a activităţii de transport în regim de taxi;– Regulamentul privind desfăşurarea procedurii de atribuire a autorizaţiilor taxi permanente şi sezoniere;– perioadele în care se asigura autorizarea operatorilor de transport şi a taximetristilor independenti pentru executarea serviciului public de transport persoane sau transport bunuri în regim de taxi;f) declanşarea procedurii de atribuire a autorizaţiilor taxi sezoniere şi permanente, cu caracter temporar, urmand ca după dotarea taxiurilor, conform legii, până la 31 decembrie 2003, autorizatiile taxi temporare să fie declarate permanente după reconfirmarea agrearii la Registrul Auto Roman; … g) operatorii de transport, taximetristii independenti şi operatorii dispeceri vor solicita de la agentia Autorităţii Rutiere Române eliberarea licentelor de transport, a licentelor taxi şi a licentelor de execuţie pentru dispeceri taxi, în condiţiile stabilite de lege, în termene care să le asigure participarea la atribuirea autorizaţiilor taxi. … +
Articolul 28În condiţiile respectarii în termenele stabilite de lege a acestor prevederi, autorizatiile taxi rămase temporare după 1 ianuarie 2004 vor fi redistribuite, conform procedurilor stabilite, solicitantilor de pe listele de asteptare. +
Articolul 29(1) Dacă se confirma abateri grave ale taximetristului de la prevederile standardului profesional, autoritatea constatatoare va instiinta în scris camera taximetristilor şi asociaţia profesionala reprezentativa, care au inaintat recomandarea pentru a obtine certificatul de atestare a pregatirii profesionale. … ––––Alin. (1) al art. 29 a fost modificat de pct. 11 al art. I din ORDINUL nr. 547 din 2 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 17 octombrie 2003.(2) Recomandarea respectiva trebuie să certifice ca activitatea şi comportamentul taximetristului sunt conforme cu prevederile standardului ocupational respectiv. … +
Articolul 30(1) Timpul de lucru al unui taximetrist nu poate depăşi 48 de ore saptamanal sau 12 ore la nivelul unei zile, astfel încât taximetristului sa i se asigure minimum 8 ore de odihnă neintrerupta. … (2) Timpul de lucru zilnic se defineste ca intervalul cuprins între momentul începerii primei curse şi momentul finalizarii ultimei curse, după cum rezultă din raportul de inchidere zilnica, furnizat de aparatul de taxat. … (3) Nu vor fi considerati timpi de lucru pauzele mai mari de 15 minute între doua curse consecutive, pauze în care autovehiculul taxi a stationat. … +
Articolul 31Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice. +
Anexa 1 ––-la normele metodologice––––––––(Model)––- AUTORIZATIE Nr. …. pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │(numele operatorului de transport taxi, persoana juridica)│ └──────────────────────────────────────────────────────────┘ Se autorizeaza ……………………………………………………., ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │ (numele taximetristului independent, persoana fizica) │ └──────────────────────────────────────────────────────────┘reprezentat prin persoana desemnata …………., pentru a executa serviciul public de transport persoane/bunuri în regim de taxi. Autorizatia este valabila pentru o perioadă de …. ani, începând cu data de ….. până la data de ….. Data eliberarii ……….. Primar, Secretar, ………….. …………… +
Anexa 2 ––-la normele metodologice––––––––(Model)––- CONSILIUL GENERAL AL MUNICIPIULUI BUCURESTI/ CONSILIUL LOCAL ….. AUTORIZATIE TAXI Nr. …… ┌─────────────────────────────┐ │Operatorul de transport taxi │ └─────────────────────────────┘ ……………………………., ┌─────────────────────────────┐ │ Taximetristul independent │ └─────────────────────────────┘posesor al Autorizatiei nr. …. pentru executarea serviciului public de transport persoane/bunuri în regim de taxi, eliberata pe data de ……….., valabila cu autoturismul/autovehiculul marca ….., nr. circulatie ……, începând cu data de …. până la data de ….. Autorizatia este netransmisibila. Primar, Secretar, ……………. ……………. –––––