NORME METODOLOGICE din 18 ianuarie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 205 din 13 martie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 500 18/01/2023
ART. 1REFERIRE LALEGE 198 01/11/2012
ART. 1REFERIRE LAOUG 113 21/12/2011
ART. 5REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 500 18/01/2023
ActulCONTINUT DEORDIN 500 18/01/2023
ActulREFERIT DEORDIN 500 18/01/2023





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 500 din 18 ianuarie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 205 din 13 martie 2023.
 + 
Articolul 1În sensul prezentelor norme metodologice, termenii și expresiile de mai jos au următoarea semnificație:a)formarea profesională specifică domeniului inspecției sociale reprezintă ansamblul acțiunilor de pregătire teoretică și practică a inspectorilor sociali în vederea realizării cu profesionalism a misiunilor de inspecție desfășurate conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 198/2012, cu modificările ulterioare;b)supervizarea profesională reprezintă ansamblul acțiunilor prin care se asigură inspectorilor sociali suport cu atribuții de supervizare în vederea creșterii performanței profesionale și personale a acestora;c)competența profesională în domeniul inspecției sociale reprezintă capacitatea inspectorilor sociali de a desfășura activitățile solicitate la locul de muncă, la nivelul calitativ specificat potrivit funcției ocupate;d)vechimea în funcția publică specifică de inspector social reprezintă perioada în care o persoană a ocupat funcția publică specifică de inspector social, având stabilite prin fișa postului atribuții specifice de control, evaluare, monitorizare sau investigare socială;e)inspectorul social cu atribuții de îndrumare este inspectorul social de la nivel central sau teritorial care are o vechime în funcția de inspector social de minimum un an, a obținut la evaluarea anuală calificativul „foarte bine“ și are ca atribuție sprijinirea inspectorilor sociali aflați în perioada de stagiu în desfășurarea activităților necesare de inspecție socială;f)inspectorul social cu atribuții de supervizare este inspectorul social de la nivel central care are o vechime mai mare de 3 ani în activitatea de inspecție socială, a obținut în ultimii 2 ani la evaluarea anuală calificativul „foarte bine“ și are ca atribuție sprijinirea inspectorilor sociali în desfășurarea activităților necesare de inspecție socială;g)perioada de stagiu în inspecție socială reprezintă perioada de pregătire practică și teoretică pentru inspectorii sociali cu o vechime de până la un an în domeniul inspecției sociale și se desfășoară timp de un an calendaristic, începând cu ziua ulterioară numirii în funcția publică specifică de inspector social. Inspectorul social aflat în perioada de stagiu desfășoară activitățile specifice inspecției sociale. În activitatea de evaluare, inspectorii sociali aflați în perioada de stagiu pot face parte din echipa de inspecție numai împreună cu cel puțin un inspector social cu vechime de peste un an;h)programa de formare profesională reprezintă documentul în baza căruia sunt structurate și asigurate temele specifice domeniului inspecției sociale. + 
Articolul 2Formarea profesională specifică domeniului inspecției sociale are următoarele obiective:a)dezvoltarea competențelor profesionale generale necesare inspectorilor sociali prin cunoașterea, respectarea și aplicarea unitară a legislației în domeniul protecției sociale, respectiv asistență socială și asigurări sociale;b)dezvoltarea competențelor profesionale necesare desfășurării activităților de inspecție, respectiv control, evaluare și monitorizare, precum și în activitatea de investigare socială;c)instruirea inspectorilor sociali în vederea dobândirii unor competențe de analiză și sinteză pentru identificarea de noi soluții în sistemul de protecție socială;d)asigurarea accesului la alte specializări în vederea obținerii de noi competențe profesionale, după caz. + 
Articolul 3(1)Formarea profesională specifică domeniului inspecției sociale se realizează pe baza Planului de formare profesională în domeniul inspecției sociale, elaborat cu consultarea Federației Sindicatelor din Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, denumit în continuare planul de formare, care cuprinde, în principal, următoarele elemente:a)tematica și obiectivele specifice programului de formare;b)durata pregătirii teoretice și practice pentru realizarea obiectivelor propuse;c)numărul minim și maxim de participanți pentru un ciclu sau o serie de pregătire;d)formatorii desemnați pentru pregătirea teoretică și practică din rândul inspectorilor sociali care au competențe în supervizare și/sau formare;e)programa de formare profesională;f)mijloacele și metodele prin care se asigură transmiterea și asimilarea cunoștințelor și formarea deprinderilor practice necesare în specialitatea de competență pentru care se asigură formarea profesională;g)dotările, echipamentele și materialele necesare formării profesionale;h)procedura de evaluare în conformitate cu obiectivele specifice programului de formare profesională.(2)Planul de formare profesională în domeniul inspecției sociale se stabilește anual, se aprobă prin decizie a directorului general al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, putând fi structurat pe module, și face parte integrantă din Planul anual de perfecționare a funcționarilor publici din cadrul Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială.(3)Inspectorii sociali vor fi informați cu privire la conținutul planului de formare profesională. + 
Articolul 4(1)Formarea profesională specifică domeniului inspecției sociale se desfășoară după cum urmează:a)prin formarea profesională specifică domeniului inspecției sociale, susținută de formatorii proprii desemnați, pe baza planului de formare prevăzut la art. 3 alin. (1) și (2);b)prin supervizarea inspectorilor sociali. Activitatea de supervizare poate fi individuală, la solicitarea inspectorului social, sau de grup, la solicitarea conducătorilor de structuri din Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială sau agențiile județene pentru plăți și inspecție Socială/Agenția pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București;c)prin participarea la programe de formare profesională continuă, decontate de angajator, în domeniul specific de activitate și în domeniile conexe, utile atât activității depuse, cât și dezvoltării carierei profesionale, organizate de furnizorii publici și privați de formare profesională, autorizați în condițiile legii;d)prin activități de perfecționare în domenii de activitate specifice inspecției sociale susținute de alte instituții și autorități publice în parteneriat cu Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială;e)prin participarea la schimburi de experiență și bune practici în domeniul protecției sociale și al inspecției sociale cu instituții din alte țări, decontate de angajator, sau prin proiecte cu finanțare externă.(2)Pentru inspectorii sociali cu vechime în activitatea de inspecție socială de până la un an, aflați în perioada de stagiu în inspecție socială, pregătirea practică și teoretică este asigurată permanent de un inspector social cu atribuții de îndrumare. + 
Articolul 5(1)Inspectorul social cu atribuții de îndrumare prevăzut la art. 4 alin. (2) este desemnat din rândul inspectorilor sociali de la nivel central/teritorial prin decizie a directorului general al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială/directorului executiv al agenției județene pentru plăți și inspecție socială/directorului executiv al Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București, după caz, la propunerea șefului/coordonatorului serviciului/biroului/compartimentului de inspecție socială.(2)După finalizarea perioadei de stagiu pentru activitatea specifică desfășurată, inspectorul social va fi evaluat cu calificativul „Corespunzător“/„Necorespunzător“ de către inspectorul social cu atribuții de îndrumare. În situația obținerii calificativului „Necorespunzător“, perioada de stagiu în inspecție socială poate fi prelungită o singură dată pe o perioada de până la un an. Rezultatul evaluării va fi avut în vedere obligatoriu în procesul de evaluare a performanțelor profesionale individuale, urmând ca prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, să fie aplicate corespunzător.
 + 
Articolul 6(1)Activitatea de supervizare profesională se realizează de către inspectorii sociali de la nivel central care sunt numiți prin decizie a directorului general, la propunerea directorului direcției de inspecție socială.(2)Inspectorii sociali care realizează activitatea de supervizare evaluează permanent nevoile de formare profesională ale inspectorilor sociali și propun directorului general, în vederea aprobării, Planul anual de formare profesională în domeniul inspecției sociale.(3)Inspectorii sociali cu atribuții de supervizare pot susține și programe de formare sau alte forme de pregătire și perfecționare profesională în domeniul de activitate, dacă au calitatea de formator.(4)Inspectorii sociali cu atribuții de supervizare beneficiază, o dată la doi ani, de cel puțin un curs de formare continuă decontat de angajator în domeniul supervizării.
 + 
Articolul 7(1)Fișele de post ale inspectorilor sociali cu atribuții de îndrumare și supervizare vor fi completate corespunzător prevederilor prezentelor norme metodologice.(2)Modalitatea de elaborare a planului de formare profesională, instrumentele de evaluare a inspectorilor sociali aflați în perioada de stagiu și instrumentele de supervizare se stabilesc prin proceduri operaționale elaborate în acest sens de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x