NORME METODOLOGICE din 17 februarie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 159 din 23 februarie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 4REFERIRE LAHG 1897 04/11/2004 ART. 20
ART. 4REFERIRE LALEGE 138 27/04/2004
ART. 4REFERIRE LANORMA 04/11/2004 ART. 20
ART. 15REFERIRE LALEGE 573 22/10/2001
ART. 15REFERIRE LAOUG 147 07/10/1999
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 118 17/02/2005
ActulCONTINUT DEORDIN 118 17/02/2005

privind stabilirea teritoriului organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare şi al federaţiilor de organizaţii de îmbunătăţiri funciare



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Prezentele norme metodologice reglementează principiile şi modul de stabilire a teritoriului organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare, denumite în continuare organizaţii, şi a celui al federaţiilor de organizaţii de îmbunătăţiri funciare, denumite în continuare federaţii.
 + 
Articolul 2(1) Organizaţiile îşi desfăşoară activitatea în cadrul unei suprafeţe de teren clar delimitate, amenajată cu lucrări de îmbunătăţiri funciare, denumită în continuare teritoriul organizaţiei.(2) Suprafaţa de teren clar delimitată, deservită de un sistem de irigaţii sau de desecare şi drenaj ori de lucrări de apărare împotriva inundaţiilor sau de combatere a eroziunii solului, exploatate, întreţinute şi reparate de o organizaţie, constituie teritoriul acelei organizaţii. Teritoriile a două sau mai multe organizaţii învecinate vor fi fără suprapuneri de suprafeţe.(3) La identificarea teritoriului unei organizaţii se au în vedere următoarele:a) configuraţia infrastructurii de îmbunătăţiri funciare pe care viitoarea organizaţie o va deţine în proprietate sau în folosinţă;b) contiguitatea suprafeţelor de teren deservite de punctele de livrare a apei din sistemele de irigaţii sau de punctele de evacuare a apei din sistemele de desecare şi drenaj;c) topografia şi structura hidrografică a teritoriului viitoarei organizaţii;d) eficienţa exploatării şi supravegherii sistemului de irigaţii sau de desecare şi drenaj ori a lucrărilor de apărare împotriva inundaţiilor sau de combatere a eroziunii solului, în funcţie de dimensiunile teritoriului;e) viabilitatea economică a viitoarei organizaţii, cu referire la dimensiunile teritoriului, numărul membrilor şi la costurile funcţionării organizaţiei, care cuprind şi cheltuielile cu plata tarifelor şi a personalului necesar funcţionării acesteia;f) structura culturilor şi gradul de folosinţă a terenului.
 + 
Articolul 3(1) Federaţia exploatează, întreţine şi repară infrastructura de îmbunătăţiri funciare situată în afara teritoriului organizaţiilor cărora le poate presta servicii de îmbunătăţiri funciare şi care este în legătură funcţională cu sistemele de irigaţii, de desecare şi drenaj, cu lucrările de apărare împotriva inundaţiilor sau de combatere a eroziunii solului, exploatate, întreţinute şi reparate exclusiv de acele organizaţii.(2) Teritoriul unei federaţii este suprafaţa de teren clar delimitată, cuprinsă în cadrul unei părţi de amenajare autonome funcţional sau al întregii amenajări de îmbunătăţiri funciare, exploatată, întreţinută şi reparată de acea federaţie.
 + 
Capitolul IITeritoriul organizaţiilor şi al federaţiilor + 
Secţiunea 1Reglementări generale aplicabile teritoriilor tuturor organizaţiilor şi federaţiilor + 
Articolul 4(1) Pentru toate tipurile de organizaţii, stabilirea teritoriului se va face cu îndeplinirea următoarelor condiţii:a) întregul teritoriu al unei organizaţii trebuie să aparţină aceleiaşi amenajări de îmbunătăţiri funciare, fără ca teritoriul să fie situat în cadrul a două sau mai multe amenajări;b) teritoriile a două sau mai multe organizaţii nu trebuie să se suprapună, în tot sau în parte;c) teritoriul unei organizaţii trebuie să fie continuu şi contiguu, să nu conţină enclave şi să cuprindă întreaga suprafaţă de teren deservită de infrastructura de ultim ordin, ce poate funcţiona autonom;d) configuraţia teritoriului propus nu trebuie să împiedice constituirea altor organizaţii care să poată funcţiona autonom cu respectarea condiţiilor prevăzute la lit. a)-c).(2) La declararea teritoriului, organizaţiile vor preciza atât suprafaţa netă, respectiv suprafaţa potenţial cultivabilă şi care poate face obiectul contractelor de prestări de servicii de îmbunătăţiri funciare, cât şi suprafaţa brută a acestuia, respectiv cea care include şi întreaga suprafaţă ocupată cu lucrările şi instalaţiile care constituie infrastructura de îmbunătăţiri funciare şi zona de protecţie, precum şi cea aferentă utilităţilor pentru exploatarea acestei infrastructuri.(3) Viitoarele organizaţii preiau în proprietate întreaga infrastructură de îmbunătăţiri funciare situată pe teritoriul propus, cu îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 20 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Legii îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.897/2004, indiferent de ponderea cu care suprafaţa de teren deţinută de membrii organizaţiei depăşeşte jumătate din suprafaţa de teren a teritoriului.(4) Configuraţia, mărimea şi amplasarea teritoriului propus vor asigura exploatarea şi supravegherea eficientă a infrastructurii de îmbunătăţiri funciare. Nivelul de eficienţă a exploatării se evidenţiază prin gradul de utilizare, faţă de parametrii proiectaţi, a infrastructurii de îmbunătăţiri funciare care deserveşte teritoriul, iar cel de eficienţă a supravegherii, prin ponderea suprafeţelor deţinute de membri în totalul suprafeţei teritoriului.(5) Configuraţia, mărimea şi amplasarea teritoriului propus vor asigura viabilitatea economică a noii organizaţii atât pentru întregul teritoriu propus, cât şi pentru fiecare zonă de reprezentare. În sensul prezentelor norme metodologice, prin viabilitatea economică a unei organizaţii se înţelege posibilitatea reală de a achita tarifele de prestare a serviciilor de îmbunătăţiri funciare din veniturile obţinute. Viabilitatea economică se va aprecia în funcţie de dimensiunea teritoriului, numărul membrilor, costurile funcţionării organizaţiei şi de cuantumul tarifelor pentru serviciile de îmbunătăţiri funciare prestate de terţi organizaţiei.(6) Pe baza ponderii suprafeţei cultivate în totalul teritoriului, a structurii culturilor şi a gradului de utilizare a infrastructurii de îmbunătăţiri funciare se pot evidenţia şi estima veniturile ce se pot realiza de membrii organizaţiei ca beneficiari ai serviciilor de îmbunătăţiri funciare. Din veniturile realizate, ca urmare a creşterii capacităţii membrilor de a achita cotizaţiile şi tarifele, este necesar ca organizaţia să acopere plata tarifelor pentru serviciile de îmbunătăţiri funciare prestate de terţi şi să îşi poată crea fondurile necesare pentru a se dezvolta, inclusiv pentru acoperirea cheltuielilor de reparaţii pentru punerea în funcţiune a infrastructurii.(7) În scopul evidenţierii viabilităţii economice, organizaţiile vor depune la Oficiul de reglementare al organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare, denumit în continuare Oficiul de reglementare, un buget de venituri şi cheltuieli estimat pentru condiţiile specifice unui an climatic mediu.
 + 
Articolul 5(1) Pentru toate tipurile de federaţii, teritoriile se vor stabili cu îndeplinirea următoarelor condiţii:a) întregul teritoriu al unei federaţii trebuie să aparţină aceleiaşi amenajări de îmbunătăţiri funciare, fără ca teritoriul să fie situat în cadrul a două sau mai multe amenajări;b) teritoriile a două sau mai multe federaţii nu trebuie să se suprapună, în tot sau în parte;c) configuraţia teritoriului propus nu trebuie să împiedice constituirea unei alte federaţii care să poată funcţiona autonom.(2) La declararea teritoriului, federaţiile vor preciza suprafaţa brută a acestuia, respectiv cea care include şi întreaga suprafaţă ocupată cu lucrările şi instalaţiile care constituie infrastructura de îmbunătăţiri funciare şi zona de protecţie, precum şi cea aferentă utilităţilor pentru exploatarea acestei infrastructuri.(3) Viitoarele federaţii preiau în folosinţă gratuită întreaga infrastructură de îmbunătăţiri funciare de pe teritoriul propus al federaţiei, situată în afara teritoriului organizaţiilor cărora le poate presta servicii de îmbunătăţiri funciare.
 + 
Secţiunea a 2-aReglementări specifice aplicabile teritoriului fiecărui tip de organizaţie + 
Articolul 6(1) Teritoriul unei organizaţii de utilizatori de apă pentru irigaţii este necesar să fie o suprafaţă distinctă hidraulic, care poate primi apă prin unul sau mai multe puncte de livrare a apei pentru irigaţii, ce vor fi exploatate, întreţinute şi reparate de viitoarea organizaţie.(2) Suprafeţele distincte de teren din cadrul teritoriului, denumite în continuare ploturi de irigaţii, alimentate cu apă prin intermediul unui punct de livrare a apei pentru irigaţii, cum sunt staţiile de pompare de punere sub presiune, prizele unor canale ori agregatele electrice sau termice de pompare, vor fi continue şi contigue, fără enclave, şi vor cuprinde întreaga suprafaţă a fiecărui plot de irigaţii din cadrul teritoriului.
 + 
Articolul 7(1) Teritoriul unei organizaţii de desecare şi drenaj este necesar să includă întreaga suprafaţă de teren pe care este situat sistemul de desecare şi drenaj sau o parte a unui sistem de desecare şi drenaj care poate funcţiona autonom, ce va fi exploatat, întreţinut şi reparat de viitoarea organizaţie.(2) În cazul organizaţiilor de desecare şi drenaj la care bazinul de colectare se extinde şi în afara suprafeţei brute a teritoriului declarat al organizaţiei, suprafaţa bazinului de colectare exterioară teritoriului organizaţiei va fi menţionată specific sub următoarea formă: "suprafaţă de colectare situată în afara teritoriului organizaţiei … ha".
 + 
Articolul 8(1) Teritoriul unei organizaţii de apărare împotriva inundaţiilor este necesar să includă întreaga suprafaţă de teren care poate fi protejată de lucrările de apărare împotriva inundaţiilor, ce vor fi întreţinute şi reparate de viitoarea organizaţie.(2) În cazul incintelor îndiguite delimitate în interior prin diguri de compartimentare, teritoriul organizaţiei poate cuprinde unul sau mai multe astfel de compartimente, luate în întregul lor, în mod similar cu condiţiile ce trebuie îndeplinite de ploturile de irigaţii.
 + 
Articolul 9(1) Teritoriul unei organizaţii de combatere a eroziunii solului este necesar să includă întreaga suprafaţă de teren continuă al cărei sol este posibil să fie sau a fost afectat de factori de degradare, mărginită de limite naturale sau artificiale, ori suprafaţa de teren aferentă bazinului hidrografic torenţial sau cu potenţial de torenţialitate ori perimetrului de ameliorare.(2) Limita din amonte a teritoriului unei organizaţii de combatere a eroziunii solului se stabileşte pe linia de separare a apelor a bazinului sau a subbazinului hidrografic, identificate conform codificării din cadrul cadastrului apelor.
 + 
Articolul 10(1) În cazul federaţiilor de organizaţii ale utilizatorilor de apă pentru irigaţii, care preiau numai o parte dintr-o amenajare de irigaţii, cu suprafaţa teritoriului propus repartizată pe unul sau pe mai multe canale de distribuţie, teritoriul federaţiei va cuprinde integral suprafaţa deservită de canalul sau de canalele de distribuţie preluate.(2) În cazul federaţiilor care preiau numai o parte dintr-o amenajare de irigaţii şi intenţionează să preia şi unul sau mai multe tronsoane ale canalului de aducţiune, la propunerea de delimitare a teritoriului se va avea în vedere preluarea integrală a acestora de la acel punct şi până la punctul terminus al canalului de aducţiune, a tuturor canalelor de distribuţie care se alimentează din acele tronsoane ale canalului de aducţiune, precum şi a tuturor staţiilor de repompare situate în aval de acel punct.
 + 
Capitolul IIIDispoziţii procedurale + 
Articolul 11(1) La depunerea documentaţiei de constituire, de reorganizare sau de modificare a teritoriului unei organizaţii sau federaţii, pentru obţinerea avizului din partea Oficiului de reglementare, la aceasta se vor anexa:a) un plan de situaţie la scara 1:10.000 sau la o scară convenabilă, în funcţie de mărimea şi de configuraţia teritoriului, care să asigure vizualizarea tuturor detaliilor infrastructurii de îmbunătăţiri funciare;b) un plan de ansamblu la scara 1:50.000 sau la o scară convenabilă, în funcţie de mărimea şi de configuraţia teritoriului, care să asigure o clară delimitare a teritoriului viitoarei organizaţii sau federaţii în cadrul amenajării de îmbunătăţiri funciare;c) un tabel cu suprafeţele nete şi brute, în cazul amenajărilor de irigaţii, defalcate pe punctele de livrare a apei pentru irigaţii, ale viitoarei organizaţii sau federaţii, avizat de compartimentul de specialitate din cadrul direcţiilor pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţene şi a municipiului Bucureşti, denumite în continuare DADR.(2) Planul de situaţie al teritoriului organizaţiei sau federaţiei şi planul de ansamblu al amenajării de îmbunătăţiri funciare din care face parte teritoriul propus se pun la dispoziţie de către Administraţia Naţională a Îmbunătăţirilor Funciare sau de către deţinătorul de infrastructură de îmbunătăţiri funciare, la cererea comitetului constitutiv sau, după caz, a consiliului de administraţie, cu titlu gratuit, o singură dată şi într-un singur exemplar. Deţinătorul infrastructurii de îmbunătăţiri funciare va indica pe plan suprafaţa totală brută şi suprafaţa totală netă a teritoriului propus. În cazul amenajărilor de irigaţii suprafeţele brută şi netă ale teritoriului vor fi defalcate pe unităţi hidraulice – ploturi de irigaţii sau altele asemenea – care pot funcţiona autonom.(3) Comitetul constitutiv va restitui planurile primite gratuit, în termen de 3 zile de la data adunării constitutive care nu a aprobat constituirea organizaţiei sau de la data primirii respingerii cererii de autorizare a constituirii.
 + 
Articolul 12Mărirea sau reducerea suprafeţei teritoriului se face cu respectarea condiţiilor prevăzute pentru constituirea organizaţiilor sau federaţiilor, prin alipirea sau desprinderea unei suprafeţe de teren situate la marginea perimetrului teritoriului existent.
 + 
Articolul 13(1) Continuitatea şi contiguitatea teritoriului propus se certifică de către specialiştii Oficiului de reglementare din cadrul DADR. Nesuprapunerea teritoriilor a două sau mai multe organizaţii ori federaţii şi respectarea condiţiei de a nu se împiedica formarea ulterioară a altor organizaţii sau federaţii cu funcţionare autonomă se verifică de către specialiştii Oficiului de reglementare din cadrul DADR şi se certifică de Oficiul de reglementare din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale.(2) În situaţia în care suprafaţa amenajărilor de îmbunătăţiri funciare intră în aria de competenţă teritorială a două sau mai multe DADR, teritoriile organizaţiilor şi federaţiilor ce se constituie în cadrul acestor amenajări se verifică de toate aceste DADR şi se certifică de Oficiul de reglementare din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale.
 + 
Articolul 14(1) La notificarea Oficiului de reglementare privind teritoriul propus de comitetul constitutiv, adresa de notificare va fi însoţită de planurile de situaţie şi de ansamblu prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. a) şi b), din care să reiasă îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) în cazul organizaţiilor şi la art. 5 alin. (1) în cazul federaţiilor.(2) În cazul în care condiţiile prevăzute la alin. (1) sunt îndeplinite, Oficiul de reglementare comunică comitetului constitutiv că s-a luat act de intenţia de constituire a organizaţiei sau federaţiei pe teritoriul propus din planurile de situaţie şi de ansamblu transmise, în caz contrar notificând petenţilor condiţiile care nu au fost îndeplinite şi motivarea neîndeplinirii acestor condiţii.
 + 
Capitolul IVDispoziţii finale + 
Articolul 15Reînregistrarea asociaţiilor utilizatorilor de apă pentru irigaţii constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 147/1999 privind asociaţiile utilizatorilor de apă pentru irigaţii, aprobată cu modificări prin Legea nr. 573/2001, cu modificările ulterioare, ca organizaţii ale utilizatorilor de apă pentru irigaţii se face cu respectarea condiţiilor de stabilire a teritoriului, reglementate de prezentele norme metodologice.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x