pentru trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile ale debitorilor persoane juridice, supuse executării silite
1. Creanţele bugetului asigurărilor de stat, respectiv ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, se pot stinge prin transferul dreptului de proprietate asupra unui bun imobil, care trece din proprietatea debitorului în proprietatea publică a statului, cu acordul ordonatorului principal de credite, prin intermediul unei comisii special instituite la nivelul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale. Aceste bunuri imobile pot fi date în administrare, în condiţiile legii.2. Cererea debitorului poate fi depusa în scris, la organul de executare competent, în tot cursul executării silite asupra bunurilor imobile, inclusiv în perioada în care poate avea loc reluarea procedurii de licitaţie în condiţiile art. 114 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 79/2003, începând cu ziua în care s-a încheiat procesul-verbal prin care bunurile imobile se indisponibilizeaza.3. Cererea debitorului va cuprinde în mod obligatoriu date referitoare la:a) denumirea şi sediul debitorului; … b) codul de înregistrare fiscală, precum şi alte date de identificare a debitorului; … c) structura capitalului social, a asociaţilor ori a actionariatului, după caz; … d) volumul şi natura creanţelor bugetului asigurărilor de stat, respectiv ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, după caz; … e) bunurile imobile supuse executării silite, pentru care se solicita trecerea în proprietatea publică a statului pentru stingerea unor creanţe ale bugetului asigurărilor de stat, respectiv ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, denumirea, datele de identificare a acestora, precum şi o scurta descriere; … f) menţiunea cu privire la actele doveditoare ale dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile respective; … g) acordul expres al debitorului privind preţul de evaluare a bunurilor imobile supuse executării silite, stabilit de organul de executare competent, prin servicii prestate de organe sau persoane specializate, în conformitate cu prevederile art. 93 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 61/2002, aprobată şi modificată prin Legea nr. 79/2003; … h) valoarea de inventar a bunurilor imobile supuse executării silite, evidenţiată în contabilitate, reevaluata în conformitate cu ultimele reglementări legale în vigoare; … i) menţiunea debitorului ca a luat cunoştinţa de prevederile legale ale prezentelor norme metodologice, în sensul că stingerea creanţelor bugetului asigurărilor sociale de stat, respectiv ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, se va face cu valoarea determinata potrivit pct. 20; … j) menţiunea debitorului ca bunurile imobile nu sunt grevate de drepturi reale şi de alte sarcini, cu precizarea documentelor doveditoare; … k) acceptul debitorului cu privire la compensarea diferenţei, potrivit legii, în cazul în care valoarea bunului imobil, determinata potrivit lit. i), este mai mare decât creanţele bugetului asigurărilor de stat, respectiv ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, pentru care s-a pornit executarea silită; … l) semnatura reprezentantului legal al debitorului persoana juridică, precum şi ştampila acestuia. … 4. La cerere se anexează:a) copii legalizate de pe actele care atesta dreptul de proprietate al debitorului asupra bunurilor imobile pentru care solicită trecerea în proprietatea publică a statului; … b) dovada, în original, ca acestea nu sunt grevate de drepturi reale şi de alte sarcini, emisă de biroul de carte funciară din cadrul judecătoriei în a carei raza teritorială se afla bunul imobil; … c) copii de pe fişa mijlocului fix şi de pe balanţa analitica a mijloacelor fixe; … d) alte acte necesare, potrivit legii, în susţinerea cererii. … 5. Organul de executare teritorial va transmite direcţiei de specialitate din cadrul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, respectiv Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, după caz, cererea debitorului împreună cu documentaţia în susţinerea acesteia, însoţită de următoarele documente:a) copiile certificate de pe toate actele aflate în dosarul de executare silită; … b) solicitarea instituţiei publice privind necesitatea preluării în administrare a imobilului respectiv, dacă aceasta a fost depusa la organul de executare, însoţită de un memoriu tehnic; … c) propunerile organului de executare privind aplicarea procedurii prevăzute la pct. 1. … 6. Direcţia de specialitate din cadrul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, respectiv al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, după caz, va completa în cel mult 15 zile documentaţia primită de la organul de executare, cu solicitarea instituţiei publice privind necesitatea luării în administrare a bunului imobil, împreună cu memoriul tehnic, dacă acestea nu au fost depuse la organul de executare, şi va întocmi un referat de oportunitate. Acesta va cuprinde punctul de vedere asupra celor solicitate, precum şi asupra memoriului tehnic şi va prevedea expres eficienta preluării bunului imobil, determinata din compararea creanţelor bugetului asigurărilor de stat, respectiv ale bugetului asigurărilor pentru şomaj stinse, la care se adauga şi cheltuielile de transformare şi amenajare, cu cheltuielile necesare unei noi construcţii sau achiziţii ori cele aferente plăţii de chirii. Se va menţiona, de asemenea, şi sursa de acoperire suplimentară prevăzută pentru amenajarea spaţiului.7. Întreaga documentaţie analizata de direcţia de specialitate din cadrul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, respectiv al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, după caz, însoţită de referatul acesteia, va fi transmisă, sub semnatura conducătorului, secretariatului tehnic al comisiei constituite în cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.8. În cazul în care debitorul renunţa la cerere sau nu exista o solicitare de preluare în administrare din partea unei instituţii publice ori cererea debitorului rămâne fără obiect din orice alte motive, secretariatul tehnic al comisiei va restitui Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, respectiv Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, după caz, dosarul cuprinzând întreaga documentaţie transmisă de aceasta.9. În cazul în care documentaţia transmisă de Casa Naţionala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, respectiv de Agenţia Naţionala pentru Ocuparea Forţei de Muncă, după caz, este incompleta şi nu a fost completată, în termen de 15 zile de la comunicarea solicitării, cu datele şi/sau documentele solicitate de secretariatul tehnic, acesta din urma va restitui cererea debitorului, însoţită de întreaga documentaţie aferentă.10. Comisia va analiza şi va decide asupra fiecărei cereri, având în vedere următoarele elemente:a) documentele prezentate de debitor, care atesta dreptul de proprietate asupra bunurilor imobile pentru care acesta solicita trecerea în proprietatea publică a statului, precum şi dovada ca acestea nu sunt grevate de drepturi reale şi de alte sarcini; … b) existenta solicitărilor pentru obţinerea în administrare a unor bunuri imobile de felul celor pentru care urmează să se analizeze oportunitatea trecerii în proprietatea publică a statului; … c) respectarea reglementărilor legale în vigoare referitoare la aplicarea procedurii de executare silită a creanţelor bugetului asigurărilor de stat, respectiv ale bugetului asigurărilor pentru şomaj. Se vor avea în vedere şi situaţiile în care suma obţinută prin aplicarea modalităţilor de valorificare a bunurilor imobile ar permite realizarea într-o măsura mai mare a creanţelor bugetului asigurărilor de stat, respectiv ale bugetului asigurărilor pentru şomaj faţă de debitorul supus executării silite; … d) impactul reglementărilor legale în vigoare privind retrocedarea proprietăţii, în măsura în care acesta poate fi prevăzut; … e) propunerile organului de executare competent, precum şi punctul de vedere al direcţiei de specialitate din cadrul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, respectiv al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, după caz; … f) cheltuielile necesare, estimate de instituţia publică solicitanta a bunurilor imobile ce urmează să fie trecute în proprietatea publică a statului, pentru transformarea acestora în sedii corespunzătoare desfăşurării obiectului de activitate; … g) eficienta trecerii bunurilor imobile în proprietatea publică a statului; … h) orice alte elemente necesare soluţionării cererii. … 11. Comisia constituită în cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale înaintează, spre avizare, comisiei de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în termen de cel mult 15 zile, propunerea de stingere a creanţelor bugetului asigurărilor sociale de stat, prin trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile.12. După avizarea de către Ministerul Finanţelor Publice, comisia din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, prin decizie, aproba stingerea creanţelor bugetului asigurărilor sociale de stat sau ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, după caz, prin trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile necesare desfăşurării obiectului de activitate al Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi unităţilor subordonate acestora, sau respinge cererea, după caz.13. Decizia se comunică de secretariatul tehnic al comisiei din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale organului de executare, prin direcţia de specialitate din cadrul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, respectiv al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă.14. În cazul în care comisia decide stingerea creanţelor bugetului asigurărilor sociale de stat sau ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, după caz, prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică a statului, organul de executare competent, după primirea deciziei, întocmeşte procesulverbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunului imobil (anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezentele norme metodologice).15. Încheierea procesului-verbal şi stingerea creanţelor bugetului asigurărilor sociale de stat sau ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, după caz, prin trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile supuse executării silite sunt condiţionate de prezentarea de către debitor, la data încheierii procesului-verbal de trecere în proprietatea publică a statului, a unei dovezi, în original, emisă de biroul de carte funciară, care să ateste ca bunul imobil nu este grevat de drepturi reale şi de alte sarcini. În cazul în care se constată că bunul imobil este grevat de drepturi reale şi de alte sarcini, organul de executare competent înştiinţează comisia, care procedează la anularea deciziei. Despre aceasta este înştiinţat şi debitorul.16. Procesul-verbal pentru trecerea în proprietatea statului se întocmeşte în 4 exemplare, dintre care un exemplar se înaintează debitorului, un exemplar instituţiei publice solicitante, un exemplar la direcţia de specialitate din cadrul Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, respectiv al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, iar al patrulea exemplar rămâne la organul de executare.17. La data întocmirii procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunului imobil supus executării silite, organul de executare va actualiza nivelul dobânzii aferente creanţelor bugetului de stat înscrise în titlul executoriu sau în titlurile executorii în baza cărora s-a început executarea silită, precum şi nivelul cheltuielilor de executare până la această dată.18. La data întocmirii procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunului imobil încetează măsura de indisponibilizare a acestuia, precum şi, dacă este cazul, calitatea de administrator-sechestru a persoanelor desemnate, conform legii.19. Bunurile imobile pentru care s-a solicitat trecerea în proprietatea publică a statului vor fi evaluate conform art. 93 din Ordonanţa Guvernului nr. 61/2002, aprobată şi modificată prin Legea nr. 79/2003.20. Stingerea creanţelor bugetului asigurărilor sociale de stat, respectiv ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, după caz, se va face la valoarea cea mai mica dintre valoarea stabilită prin evaluare de către organele sau persoanele de specialitate şi valoarea de inventar evidenţiată în contabilitatea persoanei juridice debitoare.21. Cu valoarea astfel stabilită se sting, total sau parţial, creanţele bugetului asigurărilor sociale de stat, respectiv ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, după caz, prevăzute în titlul executoriu sau în titlurile executorii pentru care s-a început executarea silită, precum şi dobânzile şi cheltuielile de executare, actualizate.22. În cazul în care suma care reprezintă valoarea bunului imobil pentru care s-a aprobat trecerea în proprietatea publică a statului este mai mica decât creanţele bugetului asigurărilor sociale de stat, respectiv ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, după caz, la care se adauga dobânzile aferente şi cheltuielile de executare silită, actualizate, diferenţa urmează să fie realizată prin aplicarea celorlalte modalităţi prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 61/2002, aprobată şi modificată prin Legea nr. 79/2003.23. În cazul în care suma care reprezintă atât creanţele bugetului asigurărilor sociale de stat, respectiv ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, după caz, cat şi dobânzile aferente şi cheltuielile de executare, actualizate, este mai mica decât valoarea bunului imobil pentru care s-a aprobat trecerea în proprietatea publică a statului, cu aceasta diferenţa se va proceda la compensare, potrivit legii.24. Cheltuielile necesare pentru transformarea şi amenajarea bunurilor imobile, trecute în proprietatea publică a statului, pentru a fi corespunzătoare desfăşurării obiectului de activitate, sunt suportate de instituţia publică solicitanta.25. În cazul bunurilor imobile care au încorporate în structura bunuri mobile sau dotări specifice activităţii, a căror valoare nu este cuprinsă în valoarea acestor bunuri imobile, cheltuielile cu lucrările privind dezafectarea, dezmembrarea, înlăturarea acestora ori altele asemenea, după caz, sunt suportate de către debitor.26. Darea în administrare se va efectua prin hotărâre a Guvernului, initiata de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale.27. Operaţiunile legate de stingerea creanţelor bugetului asigurărilor sociale de stat sau ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, după caz, prin preluarea de la debitori a bunurilor imobile şi trecerea lor în proprietatea publică a statului se reflecta în evidenta analitica pe plătitori deschisă la nivelul unităţilor teritoriale subordonate Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, respectiv Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în a căror rază teritorială îşi au sediul ori în evidenta cărora sunt luati debitorii respectivi, precum şi în evidenţa contabilă a debitorilor.28. Organul de executare va stinge în evidentele proprii creanţele bugetului asigurărilor sociale de stat sau ale bugetului asigurărilor pentru şomaj, înscrise în titlul executoriu sau titlurile executorii pentru care s-a început executarea silită, pe fiecare fel de venit, inclusiv dobânzile aferente, în limita valorii bunului imobil trecut în proprietatea publică a statului. +
Anexa 1––-la normele metodologice––––––––MINISTERUL MUNCIIŞI SOLIDARITĂŢII SOCIALEFuncţia …….., Semnatura …………… DataCasa de pensii a judeţului …………….Str. ………… nr. ………………… AprobatLocalitatea ………………………….Dosar de executare nr. ………/………. Avizat……………………………………. VerificatPROCES – VERBALpentru trecerea în proprietatea statului a bunului imobil supus executării siliteÎncheiat astăzi, ……… luna …… anul …..În baza art. 116 din Ordonanţa Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 79/2003, s-au aplicat modalităţile de executare silită asupra debitorului (persoana juridică) ………………, din localitatea ……………, str. …………….. nr. …, nr. de înmatriculare în registrul comerţului ………………, codul fiscal nr. …….., pentru încasarea obligaţiilor către bugetul asigurărilor sociale de stat, asa cum au fost specificate în titlurile executorii nr. …………….., emise de ………………., în suma totală de ……… lei, din care rămase de recuperat*):……………………………………………………………..……………………………………………………………..……………………………………………………………. .Întrucât debitorul nu a plătit la termenele stabilite obligaţiile prevăzute mai sus, se efectuează trecerea în proprietatea publică a statului a bunului imobil înscris în procesul-verbal de identificare a bunurilor imobile nr. ………….din …………., întocmit de ………………….., care se anexează la prezentul proces-verbal.a) Date privind identificarea bunului imobil (clădire şi/sau teren): … ……………………………………………………………..……………………………………………………………..……………………………………………………………..b) Descrierea sumară: …………………………………………. … ……………………………………………………………..……………………………………………………………..……………………………………………………………..c) Documente care atesta dreptul de proprietate al debitorului asupra bunului imobil: ………………………………………………………………… … ……………………………………………………………..d) Preţul bunului imobil, acceptat de debitor, este de ……………… lei, plus T.V.A. în suma de ……………… lei. … e) Preţul bunului imobil, acceptat de debitor (inclusiv T.V.A.) ……….. lei. … f) Suma obligaţiilor bugetare ………………… lei. … g) Diferenţa, din care: … – obligaţii bugetare rămase de recuperat [lit. f)-e)] ……………….. lei;– suma rămasă în plus, care urmează să fie regularizata conform dispoziţiilor legale în vigoare [lit. e)-f)] …….. lei.h) T.V.A. colectata în sarcina de plată a debitorului …………. lei. … Documentele din care rezultă ca bunul imobil este liber de orice sarcini (din evidentele de publicitate imobiliară)……………………………………………………………………………………………………………………………….Prezentul proces-verbal s-a încheiat în baza Deciziei nr. ……….. din data de ……….. a comisiei din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, în …… exemplare.Conducătorul organului de executare, Director, L.S. L.S. ……………………. ……………….–––Notă …
*) Se înscriu sumele rămase de recuperat, pe tipuri de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat, inclusiv majorările de întârziere şi cheltuielile de executare actualizate. +
Anexa 2––-la normele metodologice––––––––MINISTERUL MUNCIIŞI SOLIDARITĂŢII SOCIALEFuncţia ……….., Semnatura ………………… DataAgenţia de ocupare a forţei de muncă a judeţului ……………………………………………….Str. …………………… nr. ……………… AprobatLocalitatea ………………………………….Dosar de executare nr. ………/………………. Avizat……………………………………………. VerificatPROCES – VERBALpentru trecerea în proprietatea statului a bunului imobil supus executării siliteÎncheiat astăzi, ….. luna ….. anul ….În baza art. 116 din Ordonanţa Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 79/2003, s-au aplicat modalităţile de executare silită asupra debitorului (persoana juridică) ………………, din localitatea ……………….., str. ………….. nr. …, nr. de înmatriculare în registrul comerţului …………………, codul fiscal nr. …, pentru încasarea obligaţiilor către bugetul asigurărilor sociale de stat, asa cum au fost specificate în titlurile executorii nr. …………., emise de …………………, în suma totală de ……………. lei, din care rămase de recuperat*):……………………………………………………………..……………………………………………………………..……………………………………………………………..Întrucât debitorul nu a plătit la termenele stabilite obligaţiile prevăzute mai sus, se efectuează trecerea în proprietatea publică a statului a bunului imobil înscris în procesul-verbal de identificare a bunurilor imobile nr. …………….. din ……………., întocmit de ………, care se anexează la prezentul proces-verbal.a) Date privind identificarea bunului imobil (clădire şi/sau teren): … ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………b) Descrierea sumară: ……………………………………….. … ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………c) Documente care atesta dreptul de proprietate al debitorului asupra bunului imobil: … …………………………………………………………..…………………………………………………………..…………………………………………………………..d) Preţul bunului imobil, acceptat de debitor, este de ………….. lei, plus T.V.A. în suma de ………… lei. … e) Preţul bunului imobil, acceptat de debitor (inclusiv T.V.A.) ……. lei. … f) Suma obligaţiilor bugetare ………….. lei. … g) Diferenţa, din care: … – obligaţii bugetare rămase de recuperat [lit. f)-e)] …….. lei;– suma rămasă în plus, care urmează să fie regularizata conform dispoziţiilor legale în vigoare [lit. e)-f)] …….. lei.h) T.V.A. colectata în sarcina de plată a debitorului ……… lei. … Documentele din care rezultă ca bunul imobil este liber de orice sarcini (din evidentele de publicitate imobiliară) …………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………..Prezentul proces-verbal s-a încheiat în baza Deciziei nr. …………. din data de ……… a comisiei din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, în ………. exemplare.Conducătorul organului de executare, Director, L.S. L.S. ………………………. …………………––Notă …
*) Se înscriu sumele rămase de recuperat, pe tipuri de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat, inclusiv majorările de întârziere şi cheltuielile de executare actualizate.––