NORME METODOLOGICE din 16 noiembrie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.166 din 9 decembrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 50 29/07/1991
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHG 1998 16/11/2004
ActulCONTINUT DEHG 1998 16/11/2004

pentru concesionarea bunurilor proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activităţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Prezentele norme metodologice stabilesc procedura de desfăşurare a licitaţiei de concesiune a bunurilor proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activităţilor/ serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere, conţinutul-cadru al chestionarului de participare, conţinutul-cadru al caietului de sarcini, precum şi conţinutul-cadru al contractului de concesiune.(2) În sensul prezentelor norme metodologice, prin obiect al concesiunii se înţelege orice bun proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi orice activitate/serviciu public de interes naţional sau local, aflată/aflat în administrarea zonelor libere.
 + 
Articolul 2Concesionarea bunurilor proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activităţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere, se desfăşoară pe bază de licitaţie publică.
 + 
Articolul 3Concesionarea se face în baza unui contract prin care administraţia zonei libere, în calitate de concedent, transmite pentru o perioadă de cel mult 49 de ani operatorului, în calitate de concesionar, dreptul şi obligaţia de exploatare a unui bun sau a unei activităţi/serviciu public de interes naţional sau local, în schimbul unei redevenţe care se constituie venit propriu al administraţiei.
 + 
Articolul 4Licitaţiile publice în vederea concesionării bunurilor proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activităţilor/ serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere, se organizează de către administraţiile acestor zone.
 + 
Articolul 5Plata redevenţelor aferente contractului de concesiune se face în valută liber convertibilă acceptată de Banca Naţională a României.
 + 
Capitolul IIProceduri prealabile concesionării + 
Secţiunea 1Iniţierea concesiunii + 
Articolul 6Iniţiativa concesionării o pot avea atât administraţiile zonelor libere, cât şi orice investitor, persoană fizică sau juridică, română ori străină, care justifică interesul în dobândirea în regim de concesiune a unui bun proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi în realizarea unei activităţi/serviciu public de interes naţional sau local, aflată/aflat în administrarea zonelor libere.
 + 
Articolul 7Concedentul poate iniţia procedura de concesionare prin întocmirea şi aprobarea caietului de sarcini şi prin publicarea anunţului privind organizarea licitaţiei.
 + 
Articolul 8Orice investitor interesat poate iniţia procedura de concesionare prin înaintarea unei propuneri scrise de concesionare, adresată concedentului şi înregistrată de către acesta, propunere care trebuie să conţină cel puţin următoarele: datele de identificare a investitorului, manifestarea fermă a intenţiei, obiectul concesiunii.
 + 
Secţiunea a 2-aAprobarea documentelor necesare procedurii de licitaţie + 
Articolul 9Administraţia zonei libere stabileşte valoarea minimă de începere a licitaţiei de concesionare, contravaloarea documentaţiei de licitaţie, precum şi taxa de participare. Toate acestea sunt aprobate de consiliul de administraţie al administraţiei zonei libere respective.
 + 
Articolul 10(1) Documentaţia de licitaţie se aprobă de către consiliul de administraţie al administraţiei zonei libere şi cuprinde:a) regulamentul de organizare şi desfăşurare a licitaţiei;b) regulamentul de desfăşurare a activităţilor în zona liberă;c) chestionarul de participare la licitaţia de concesionare, al cărui conţinut-cadru este prevăzut în anexa nr. 1;d) caietul de sarcini al obiectului licitaţiei, în al cărui conţinut se vor regăsi elementele esenţiale prevăzute în anexa nr. 2;e) criteriile de evaluare;f) formularul ofertei de preţ;g) precizări referitoare la valoarea minimă de începere a licitaţiei aferentă obiectivului concesionat, taxa de participare şi valoarea garanţiei de participare la licitaţie, precum şi alte instrucţiuni pe care administraţia zonei libere le consideră necesare.(2) Conţinutul-cadru al contractului de concesiune, anexă la caietul de sarcini, este prevăzut în anexa nr. 3.(3) În sensul prezentelor norme metodologice, prin conţinut-cadru se înţelege că structurile documentelor prevăzute la alin. (1) au caracter orientativ, conţinutul lor putând fi completat în funcţie de specificul activităţii fiecărei administraţii a zonei libere, precum şi al obiectului concesiunii.
 + 
Articolul 11Anterior organizării licitaţiei de concesionare, administraţia zonei libere trebuie să obţină certificatul de urbanism, după caz, în conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată.
 + 
Secţiunea a 3-aAnunţul publicitar + 
Articolul 12(1) Publicarea anunţului privind organizarea licitaţiei se face de către administraţia zonei libere în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, într-un cotidian de circulaţie naţională şi într-unul de circulaţie locală, precum şi într-un jurnal internaţional de largă circulaţie, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data stabilită pentru desfăşurarea licitaţiei de concesionare.(2) Anunţul prevăzut la alin. (1) cuprinde cel puţin datele cu privire la obiectul concesiunii, data, ora, locul desfăşurării ei, precum şi termenul limită de depunere a cererilor de participare.
 + 
Secţiunea a 4-aComisia de evaluare + 
Articolul 13(1) Componenţa comisiei de evaluare se aprobă prin decizie a autorităţii publice coordonatoare a fiecărei administraţii a zonei libere.(2) Comisia de licitaţie se compune din 5 membri, după cum urmează:a) 1 reprezentant al administraţiei zonei libere, preşedinte al comisiei;b) 1 reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;c) 2 reprezentanţi ai autorităţii publice sub autoritatea căreia funcţionează concedentul;d) 1 reprezentant al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.(3) Secretariatul comisiei de evaluare este asigurat de două persoane care fac parte din personalul de specialitate din cadrul administraţiei zonei libere.
 + 
Articolul 14Indemnizaţia membrilor comisiei de evaluare şi a secretariatului acesteia se stabileşte de către administraţia zonei libere şi se aprobă de către consiliul de administraţie al acesteia.
 + 
Articolul 15(1) Membrii comisiei de evaluare au obligaţia de a păstra confidenţialitatea datelor, informaţiilor şi documentelor cuprinse în ofertele analizate. În acest scop, membrii comisiei de evaluare sunt obligaţi să dea o declaraţie de compatibilitate, imparţialitate şi confidenţialitate pe propria răspundere, după termenul limită de depunere a ofertelor/candidaturilor, care se va păstra la dosarul concesiunii, declaraţie al cărei conţinut va fi stabilit de către administraţia zonei libere.(2) În caz de incompatibilitate, preşedintele comisiei de evaluare îi va notifica de îndată concedentului existenţa stării de incompatibilitate şi va propune înlocuirea persoanei incompatibile.
 + 
Articolul 16Atribuţiile comisiei de evaluare sunt:a) analizarea şi evaluarea ofertelor;b) întocmirea proceselor-verbale după fiecare întrunire a comisiei;c) desemnarea câştigătorului licitaţiei publice;d) analizarea şi soluţionarea contestaţiilor;e) validarea rezultatului licitaţiei.
 + 
Capitolul IIIProcedura de desfăşurare a licitaţiei de concesionare şi de selectare a ofertanţilor + 
Secţiunea 1Date generale + 
Articolul 17La licitaţia de concesionare a bunurilor proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activităţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere, pot participa, în condiţiile legii, persoane fizice sau juridice, române ori străine, care îşi vor declara domiciliul, reşedinţa ori sediul, după caz.
 + 
Articolul 18Licitaţia de concesionare se va ţine la data, locul şi ora înscrise în anunţul de licitaţie. Orice modificare a acestora va fi anunţată în timp util tuturor ofertanţilor.
 + 
Articolul 19(1) Licitaţia de concesionare se desfăşoară în două etape, prima etapă fiind de preselecţie a cererilor depuse la sediul administraţiei zonei libere, iar cea de-a doua etapă este cea de evaluare propriu-zisă a ofertelor depuse.(2) La licitaţia de concesionare pot participa numai ofertanţii în nume propriu sau prin reprezentanţi împuterniciţi.
 + 
Secţiunea a 2-aEtapa de preselecţie + 
Articolul 20În termen de 21 de zile calendaristice de la data publicării anunţului, în conformitate cu prevederile art. 12, solicitanţii vor depune la sediul administraţiei zonei libere cererile de participare care vor cuprinde următoarele date: numele/denumirea solicitantului, adresa/sediul, obiectul pe care doreşte să îl concesioneze, activităţile pe care doreşte să le desfăşoare, precum şi durata concesiunii.
 + 
Articolul 21Cererile de participare la licitaţia de concesionare se analizează de către directorul general al administraţiei zonei libere în termen de două zile lucrătoare de la data stabilită a fi ultima zi de primire a acestor cereri, care desemnează ofertanţii admişi pentru depunerea documentaţiei de licitaţie pe baza următoarelor criterii de preselecţie:a) suprafaţa bunului proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale;b) activitatea pentru care este destinată respectiva suprafaţă;c) durata concesiunii.
 + 
Articolul 22Candidaţilor li se va comunică de către administraţia zonei libere rezultatul analizei cererilor, iar candidaţilor care nu sunt admişi li se vor transmite, în scris, motivele care au stat la baza respingerii cererilor de participare.
 + 
Articolul 23În termen de maximum două zile lucrătoare de la data comunicării admiterii cererilor, administraţia zonei libere va pune la dispoziţie solicitanţilor, contra cost, întreaga documentaţie de licitaţie compusă din documentele prevăzute la art. 10 alin. (1).
 + 
Secţiunea a 3-aDepunerea şi evaluarea ofertelor + 
Articolul 24Ofertele se redactează în limba română.
 + 
Articolul 25(1) În baza solicitărilor din chestionarul de participare şi a prevederilor din caietul de sarcini, fiecare candidat selectat va completa în mod corespunzător oferta tehnică, pe care o va depune în plic sigilat, direct sau printr-un reprezentant împuternicit, la sediul administraţiei zonei libere cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de data organizării licitaţiei de concesionare. După această dată administraţia zonei libere nu mai acceptă depunerea nici unei oferte tehnice.(2) Oferta tehnică trebuie să cuprindă toate documentele solicitate în chestionarul de participare şi toate condiţiile prevăzute în caietul de sarcini, precum şi alte obligaţii pe care ofertantul şi le asumă în cazul în care va câştiga licitaţia.(3) Fiecare ofertant va depune o dată cu oferta tehnică următoarele documente:a) copia dovezii de depunere a garanţiei de participare la licitaţia de concesionare, la banca la care administraţia zonei libere are deschis cont;b) copia dovezii de depunere a taxei de participare;c) copia facturii privind achitarea contravalorii documentaţiei de licitaţie pentru fiecare obiectiv.
 + 
Articolul 26(1) Valoarea garanţiei de participare la licitaţia de concesionare va fi de minimum 5% din valoarea minimă de începere a licitaţiei. În cazul în care un ofertant doreşte să participe la licitaţie pentru mai mult de un obiectiv, va depune fie câte o garanţie de 5% din valoarea fiecărui obiectiv, fie o singură garanţie de 5% din valoarea totală a obiectivelor pe care doreşte să le concesioneze.(2) Garanţia de participare la licitaţia de concesionare va fi restituită în cazul necâştigării acesteia, în termen de 5 zile lucrătoare de la data încheierii licitaţiei de concesionare.(3) În cazul câştigării licitaţiei de concesionare, cuantumul acestei garanţii se va majoră prin negociere directă, dar nu va fi mai mic de valoarea a 3 redevenţe lunare, devenind garanţie de bună execuţie contractuală.
 + 
Articolul 27În cazul în care un ofertant urmează să liciteze pentru mai multe obiective, acesta achită o singură taxă de participare la licitaţia de concesionare şi contravaloarea documentaţiilor de licitaţie pentru fiecare obiectiv.
 + 
Articolul 28Oferta financiară se prezintă comisiei de evaluare de către fiecare ofertant, în plic sigilat, în ziua şi la ora stabilite pentru licitaţia de concesionare.
 + 
Articolul 29(1) În perioada de două zile lucrătoare rămasă până la data licitaţiei, comisia de evaluare se întruneşte pentru analizarea şi evaluarea fiecărei oferte tehnice depuse, în baza criteriilor de evaluare incluse în conţinutul documentaţiei de licitaţie.(2) Deschiderea ofertelor tehnice în vederea analizării şi evaluării se va face numai dacă sunt depuse, în termenul prevăzut la art. 25 alin. (1), cel puţin două oferte pentru obiectul licitaţiei.
 + 
Articolul 30(1) În cazul în care un singur ofertant a depus documentele de participare la licitaţie în termen, se procedează la amânarea licitaţiei cu două zile lucrătoare.(2) Dacă şi după acest termen se prezintă tot un singur ofertant, atunci se trece la evaluarea ofertei tehnice depuse.(3) Atunci când oferta tehnică şi cea financiară corespund cerinţelor solicitate prin caietul de sarcini se poate trece la negocierea şi semnarea contractului de concesiune.
 + 
Articolul 31Prevederile alin. (2) şi (3) ale art. 30 sunt aplicabile şi în cazul în care pentru obiectul licitaţiei de concesionare nu au fost depuse oferte la primul termen al licitaţiei.
 + 
Articolul 32În situaţia în care nici după amânarea licitaţiei prevăzute la art. 30 alin. (1) nu se depune nici o ofertă, comisia de licitaţie va întocmi un proces-verbal de anulare a procedurii de licitaţie.
 + 
Articolul 33În cazul existenţei mai multor oferte pentru acelaşi obiect al licitaţiei, comisia de evaluare va stabili ofertantul câştigător în funcţie de punctajul obţinut la criteriile de evaluare.
 + 
Articolul 34(1) Criteriile de evaluare vor fi incluse în documentaţia de licitaţie şi sunt următoarele:a) specificul activităţilor prevăzute a se desfăşura în zona liberă;b) volumul investiţiilor prevăzute a se realiza în zona liberă;c) ponderea investiţiei străine în totalul investiţiei;d) durata de realizare a proiectării şi a investiţiei;e) valoarea exportului din zona liberă, aşa cum reiese din proiect;f) numărul locurilor de muncă nou-create;g) valoarea importurilor din România pentru desfăşurarea activităţilor;h) rentabilitatea economică a ofertanţilor;i) activitatea desfăşurată de ofertanţi în alte zone libere;j) alte activităţi specifice stabilite de fiecare administraţie a zonei libere;k) oferta financiară.(2) Ponderea criteriilor de evaluare este stabilită de administraţia zonei libere.
 + 
Articolul 35(1) După evaluarea ofertelor depuse, comisia întocmeşte un proces-verbal de evaluare a ofertelor şi stabileşte câştigătorul/câştigătorii licitaţiei de concesionare în baza criteriilor de evaluare solicitate prin documentele de licitaţie.(2) Ofertanţilor li se va comunică de către administraţia zonei libere, în termen de 24 de ore de la finalizarea procesului-verbal, rezultatul procedurii de licitaţie.
 + 
Articolul 36(1) Contestaţiile ofertanţilor necâştigători vor fi depuse la sediul administraţiei zonei libere în termen de 24 de ore de la data comunicării rezultatului procedurii. Comisia de evaluare va analiza, în cel mult 24 de ore de la data depunerii fiecărei contestaţii, contestaţiile depuse şi va formula şi va înainta răspunsul administraţiei, aceasta având obligaţia să îl notifice în termen de 24 de ore tuturor ofertanţilor.(2) În cazul în care contestaţia/contestaţiile sunt nefondate, comisia va întocmi procesul-verbal de validare a licitaţiei de concesionare şi îl va înainta administraţiei zonei libere, care poate trece la negocierea şi semnarea contractelor de concesiune cu ofertanţii declaraţi câştigători, în maximum 10 zile lucrătoare calculate începând cu ziua imediat următoare datei la care li s-a comunicat ofertanţilor procesul-verbal de validare a licitaţiei de concesionare.(3) În cazul în care contestaţia/contestaţiile sunt fondate, concedentul va anula procedura de licitaţie pentru obiectul asupra căruia s-a făcut contestaţia şi va notifica aceasta tuturor ofertanţilor interesaţi.
 + 
Articolul 37(1) În situaţia în care câştigătorul licitaţiei de concesionare este o persoană fizică, aceasta se poate asocia în vederea constituirii unei persoane juridice sau se poate constitui ea însăşi ca persoană juridică, în condiţiile legii, în termen de 3 până la 30 de zile de la adjudecarea licitaţiei, în funcţie de durata concesiunii.(2) În situaţia în care câştigătorul licitaţiei de concesionare este o persoană juridică străină ce provine dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene şi nu aparţine Spaţiului Economic European, aceasta poate să deschidă o filială sau o sucursală ori un alt sediu secundar pe teritoriul României, în condiţiile legii, în termen de 3 până la 30 de zile de la adjudecarea licitaţiei, în funcţie de durata concesiunii.
 + 
Articolul 38O dată cu semnarea contractului de concesiune, ofertantul câştigător trebuie să facă dovada constituirii garanţiei de bună execuţie.
 + 
Articolul 39În cazul nesemnării contractului în termenul prevăzut la art. 36 alin. (2) sau în cazul în care contractul nu intră în vigoare în termenul înscris în acesta, din vina exclusivă a ofertantului, atunci garanţia de participare la licitaţie nu se mai restituie, aceasta devenind venit al administraţiei zonei libere. În acest caz administraţia poate pretinde daune-interese, conform legislaţiei în vigoare.
 + 
Articolul 40(1) Contractele de concesiune care nu pot intră în vigoare din cauza nepredării-nepreluării amplasamentului solicitat se reziliază de drept.(2) Rezilierea are loc în cazul în care concesionarul nu acceptă alt termen de predare sau alt amplasament, în situaţia în care amplasamentul licitat nu poate fi predat.
 + 
Articolul 41Cazurile de forţă majoră care împiedică predarea sau preluarea obiectului concesiunii, precum şi încheierea contractului de concesiune trebuie dovedite cu acte, conform legii, şi anunţate în termen de 5 zile de la data producerii acestora.
 + 
Articolul 42Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
 + 
Anexa 1──────────la normele metodologice────────────────────────CONŢINUT-CADRUal chestionarului de participare la licitaţia pentru concesionarea bunurilor proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activităţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere1. Principalele informaţii privind agentul economic care doreşte să participe la licitaţia de concesionare (denumirea, sediul, anul înfiinţării, capitalul social, numărul de înregistrare la registrul comerţului, forma de proprietate etc.)2. Activităţile pe care ofertantul doreşte să le desfăşoare în zona liberă3. Durata pentru care solicită concesionarea4. Suprafaţa terenurilor/construcţiilor aflate în administrarea zonelor libere5. Date privind investiţiile ce urmează a fi realizate pe terenurile aflate în administrarea zonelor libere6. Structura cheltuielilor pentru bunurile de investiţie7. Structura cheltuielilor pentru desfăşurarea activităţii8. Date privind numărul şi structura personalului angajat9. Date cu privire la activitatea principală şi cele complementare10. Date privind veniturile estimate din activitatea principală şi din cele complementare11. Măsuri de prevenire a poluării mediului12. Măsuri privind protecţia şi stingerea incendiilor – P.S.I.13. Anexe cu informaţii suplimentare, certificat de bonitate.
 + 
Anexa 2────────la normele metodologice────────────────────────ELEMENTE ESENŢIALEale caietului de sarcini pentru concesionarea bunurilor proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activităţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local, aflate în administrarea zonelor libere1. Obiectul concesiunii:a) amplasarea în zona liberă;b) caracteristicile dimensionale;c) dotarea infrastructurii, suprastructurii şi reţelele de utilităţi.2. Activităţile considerate adecvate parcelei3. Durata concesiunii (nu poate fi mai mare de 49 de ani)4. Programul minimal al lucrărilor de amenajare şi termenul în care vor fi executate aceste lucrări de către concesionar5. Tarifarea şi plata redevenţei6. Condiţiile tehnico-economice necesare realizării obiectivului concesiunii7. Categoriile de bunuri care la expirarea concesiunii vor reveni concedentului şi, respectiv, concesionarului1. Concedentului îi vor reveni următoarele categorii de bunuri:a) bunurile de retur – acele bunuri care au făcut obiectul concesiunii, precum şi cele rezultate în urma investiţiilor impuse prin caietul de sarcini;b) bunurile de preluare – acele bunuri care au aparţinut concesionarului şi au fost utilizate de către acesta pe durata concesiunii. Bunurile de preluare pot reveni concedentului, în măsura în care acesta îşi exprimă intenţia de a prelua aceste bunuri în schimbul plăţii unei compensaţii egale cu valoarea contabilă actualizată, conform dispoziţiilor caietului de sarcini.2. Concesionarului îi vor reveni bunurile proprii, respectiv acele bunuri care i-au aparţinut şi au fost folosite de către acesta pe durata concesiunii, cu excepţia bunurilor de preluare.8. Răscumpărarea concesiunii9. Rezilierea contractului de concesiune şi răspunderea concesionarului/concedentului în cazul nerespectării clauzelor contractuale10. Încetarea concesiunii11. Controlul respectării obligaţiilor asumate prin contract12. Dispoziţii finale.
 + 
Anexa 3────────la normele metodologice────────────────────────CONŢINUT-CADRUal contractului de concesiune pentru concesionarea bunurilor proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi a activităţilor/serviciilor publice de interes naţional sau local aflate în administrarea zonelor libere1. Părţile contractante1.1. Administraţia zonei libere ….., înfiinţată, în condiţiile legii, prin ……, având sediul în …., telefon …., fax ….., înscrisă la registrul comerţului sub nr. ….. având codul unic de înregistrare …… şi atribut fiscal R, contul nr. ……, deschis la ……, fiind reprezentată legal de ….., denumită în continuare concedent, şi1.2. persoana fizică (domiciliul, buletinul/cartea de identitate)/persoana juridică ….., cu sediul în …., telefon ….., fax …….., înregistrată la registrul comerţului sub nr. ….., având codul unic de înregistrare nr. ….. şi atribut fiscal R, contul nr. ……., deschis la ……, Sucursala ……., fiind reprezentată legal de …….., denumită în continuare concesionar,ca urmare a licitaţiei organizate de concedent în data de …., în temeiul legii au convenit încheierea prezentului contract.2. Obiectul contractului2.1. Obiectul prezentului contract îl constituie concesionarea unui bun, a unei activităţi sau a unui serviciu public amplasat/desfăşurat în zona liberă ………. .2.2. Caracteristicile bunului, activităţii/serviciului sunt detaliate în caietul de sarcini, parte integrantă a prezentului contract.3. Durata concesiunii3.1. Concedentul predă şi concesionarul preia în concesiune bunul, activitatea/serviciul public în vederea exploatării, pentru o perioadă de ……. ani, începând cu data intrării în vigoare a prezentului contract.3.2. Durata concesiunii poate fi redusă/prelungită numai cu acordul scris al părţilor.3.3. Prelungirea duratei prezentului contract poate fi realizată pe o perioadă egală cu cel mult jumătate din durata iniţială a acestuia.4. Drepturile părţilor4.1. Drepturile concesionarului4.1.1. Concesionarul are dreptul de a exploata, în mod direct, pe riscul şi pe răspunderea sa, cu respectarea legislaţiei în vigoare, bunurile, activităţile şi serviciile publice ce fac obiectul prezentului contract.4.1.2. Concesionarul este liber să încheie orice contract cu terţe persoane, cu excepţia dreptului de a subconcesiona, dar pe toată durata existenţei oricărui astfel de contract el este direct răspunzător faţă de concedent pentru tot ce îi incumbă din prezentul contract şi are obligaţia de a prezenta concedentului copiile tuturor contractelor încheiate şi ale actelor adiţionale la acestea.4.1.3. Concesionarul are dreptul de a folosi şi de a culege fructele bunurilor care fac obiectul concesiunii, potrivit naturii bunului şi obiectivelor stabilite de părţi prin prezentul contract.4.1.4. Concesionarul are dreptul să vândă activul şi pasivul sau să fie absorbit de o terţă persoană, să îşi cedeze drepturile şi obligaţiile sale sau să fie supus oricărei alte modificări legale, numai după avizarea prealabilă, în scris, a concedentului. Succesorul concesionarului are obligaţia să respecte toate clauzele prezentului contract şi ale anexelor care fac parte integrantă din contract, orice modificare urmând a fi efectuată în conformitate cu prevederile acestui contract.4.2. Drepturile concedentului4.2.1. Concedentul are dreptul să inspecteze bunurile concesionate, să verifice stadiul de realizare a investiţiilor, verificând respectarea obligaţiilor asumate de concesionar.4.2.2. Verificarea se va efectua cu notificarea prealabilă a concesionarului.4.2.3. La încetarea prezentului contract prin ajungere la termen, concedentul are dreptul să îşi manifeste intenţia de a dobândi bunurile de preluare şi de a solicita concesionarului încheierea contractului de vânzare-cumpărare cu privire la aceste bunuri. În termen de ……….. concedentul este obligat să îşi exercite dreptul de opţiune sub sancţiunea decăderii.4.2.4. Concedentul are dreptul să modifice în mod unilateral partea reglementară a prezentului contract, din motive excepţionale legate de interesul naţional sau local, după caz, în condiţiile legii.5. Obligaţiile părţilor5.1. Prin prezentul contract concedentul se obligă:5.1.1. să pună la dispoziţie concesionarului bunurile libere de orice sarcini, iar activităţile/serviciile, cu inventarul complet;5.1.2. să nu îl tulbure pe concesionar în exerciţiul drepturilor rezultate din prezentul contract;5.1.3. să asigure întreţinerea şi buna stare de funcţionare a reţelelor de utilităţi – energie electrică, apă, canalizare, telecomunicaţii, de folosinţă comună, care se găsesc în patrimoniul sau în administrarea concedentului;5.1.4. să nu modifice în mod unilateral prezentul contract, în afară de cazurile prevăzute expres de lege, inclusiv cel prevăzut la pct. 4.2.4.5.2. Prin prezentul contract concesionarul se obligă:5.2.1. să asigure exploatarea eficientă a bunurilor, activităţilor/serviciilor publice concesionate, pentru a le conserva şi dezvolta valoarea pe toată durata concesiunii, desfăşurând numai activităţile prevăzute în prezentul contract şi pentru care a obţinut licenţe;5.2.2. să exploateze în mod direct bunurile, activităţile/serviciile publice care fac obiectul concesiunii;5.2.3. să plătească redevenţele în suma şi la termenele prevăzute în prezentul contract, alte taxe şi tarife pe care le va percepe concedentul ca rezultat al derulării acestuia, precum şi contravaloarea serviciilor furnizate de concedent în baza contractelor separate ce urmează să fie încheiate între părţi;5.2.4. să nu întreprindă nici un demers care ar putea aduce atingere regimului juridic al bunurilor primite în concesiune (ipotecare, gajare etc.);5.2.5. să nu întreprindă acţiuni de publicitate şi reclamă în incinta zonei libere, fără a avea licenţa necesară;5.2.6. să pună la dispoziţie organelor de control şi concedentului toate evidenţele şi informaţiile solicitate de aceştia referitoare la activităţile desfăşurate în zona liberă, în conformitate cu legislaţia în vigoare;5.2.7. să respecte întocmai legislaţia română şi regulamentul intern de desfăşurare a activităţilor în zona liberă, precum şi modificările legislative survenite ulterior încheierii prezentului contract;5.2.8. să îl despăgubească pe concedent pentru orice pagube produse din culpa sa, conform legislaţiei în vigoare. Pagubele trebuie constatate de organele competente în prezenţa ambelor părţi semnatare ale prezentului contract;5.2.9. să predea concedentului, fără plată, la expirarea duratei concesiunii, toate bunurile ce au făcut obiectul concesiunii, precum şi cele care au fost impuse prin Programul minimal de lucrări din caietul de sarcini;5.2.10. să respecte toate obligaţiile specificate în caietul de sarcini;5.2.11. să realizeze, pe cheltuiala sa, toate lucrările aferente realizării obiectului concesionat, inclusiv cele de amenajare urbanistică necesare pentru buna funcţionare a acestuia, în conformitate cu legislaţia română în vigoare;5.2.12. să nu subconcesioneze bunul ce face obiectul concesiunii.6. Valoarea contractului6.1. Valoarea prezentului contract este determinată în funcţie de redevenţa anuală şi de durata concesiunii.Concedentul are dreptul de a indexa această valoare în funcţie de indicele mediu de depreciere a valorii contractate.6.2. Valoarea totală a contractului este ……. USD/euro.Valoarea totală = redevenţa anuală x durata contractului …… USD/euro = …… euro/an x ….. ani6.3. Redevenţa anuală în valoare de ……….. USD/euro se datorează începând cu data intrării în vigoare a prezentului contract, dată de la care începe durata concesiunii.7. Condiţii şi termene de plată7.1. Părţile convin ca redevenţa anuală în valoare de …….. USD/euro să se achite ………. .7.2. Neplata redevenţei conduce la ……………………. .8. Răspunderea contractualăNerespectarea de către părţile contractante a obligaţiilor cuprinse în prezentul contract atrage răspunderea contractuală a părţii în culpă, în conformitate cu legislaţia în vigoare.9. Garanţii9.1. La data semnării prezentului contract, concesionarul se obligă să facă dovada depunerii garanţiei de bună execuţie contractuală la …….., Sucursala ….., în contul nr. ……. .9.2. Această garanţie de bună execuţie va fi de ………, adică …… USD/euro, şi va fi valabilă pe toata durata concesiunii. Concedentul are dreptul de a valorifica această garanţie în condiţiile legii şi în conformitate cu prevederile prezentului contract.9.3. La încetarea prezentului contract, concedentul va restitui garanţia în termen de 30 de zile lucrătoare, după deducerea sumelor datorate de concesionar concedentului.10. Forţa majoră10.1. În cazul în care una dintre părţi nu îşi îndeplineşte obligaţiile din prezentul contract, invocând forţa majoră, aceasta este obligată să notifice celeilalte părţi, în scris, în termen de …….. zile lucrătoare de la apariţia motivului invocat, începutul şi sfârşitul respectivului caz de forţă majoră. Notificarea va fi însoţită de o confirmare a autorităţilor competente care să certifice realitatea şi exactitatea faptelor şi datelor conţinute în respectiva notificare. Partea care nu va respecta aceste cerinţe îşi va asuma toate riscurile şi consecinţele ce decurg, neputând să invoce forţa majoră.10.2. Prin forţă majoră se înţelege toate evenimentele independente de voinţa părţilor, care nu puteau fi prevăzute, inevitabile şi ale căror consecinţe nu puteau fi înlăturate, care apar după încheierea prezentului contract şi care împiedică părţile să îşi îndeplinească obligaţiile asumate în conformitate cu prevederile contractuale.10.3. Întârzierea sau neexecutarea obligaţiilor asumate din cauza forţei majore nu atrage pentru nici una dintre părţi penalizări, compensaţii sau alte obligaţii de la cealaltă parte. Perioada de executare a prezentului contract va fi prelungită cu perioada pentru care a fost invocată şi acceptată forţa majoră, cu excepţia duratei concesiunii.10.4. Dacă forţa majoră acţionează mai mult de …………. zile, oricare parte contractantă poate denunţa unilateral încetarea prezentului contract, cu excepţia cazului în care partea afectată de neîndeplinirea obligaţiilor contractuale doreşte continuarea acestuia. Continuarea derulării prezentului contract se va face în baza unui act adiţional la acesta.11. Litigii11.1. Părţile au încheiat prezentul contract cu bunăcredinţă şi într-un spirit de echitate, fiind înţeles că îndeplinirea obligaţiilor fiecărei părţi depinde de îndeplinirea obligaţiilor celeilalte părţi, şi, în acest spirit, ele vor căuta să soluţioneze pe cale amiabilă eventualele neînţelegeri ce se pot ivi din sau în legătură cu prezentul contract.11.2. Orice neînţelegere între părţile contractante decurgând din executarea prezentului contract, care are ca efect un prejudiciu cauzat celeilalte părţi, va putea fi soluţionată pe cale amiabilă în maximum ………… zile de la data producerii prejudiciului. În caz de eşec al soluţionării pe cale amiabilă, părţile pot conveni deducerea litigiului spre soluţionare pe calea arbitrajului comercial, iar în lipsa unei asemenea opţiuni, litigiul va fi soluţionat de către instanţele judecătoreşti competente.11.3. Legea aplicabilă prezentului contract este legea română.12. Încetarea contractului12.1. Prezentul contract încetează de drept la expirarea perioadei de concesionare, dacă părţile nu convin în scris asupra prelungirii acestuia în condiţiile legii.12.2. Ca orice contract sinalagmatic, concesiunea va putea înceta prin acordul scris al părţilor.12.3. Prezentul contract poate înceta înainte de expirarea duratei sale în condiţiile ……………… .12.4. Concedentul are dreptul de a rezilia unilateral prezentul contract înainte de expirarea perioadei de concesionare, fără punere în întârziere sau altă formalitate, în cel puţin una dintre următoarele situaţii:a) când dovada reîntregirii garanţiei nu este făcută la termenul stipulat;b) când se constată nerespectarea condiţiilor/obligaţiilor din caietul de sarcini şi chestionarul de participare;c) când activitatea concesionarului aduce atingere siguranţei naţionale;d) când, pe perioada desfăşurării activităţii, toate licenţele de lucru expiră şi concesionarul nu mai solicită o altă licenţă sau în cazul în care toate licenţele de lucru sunt retrase definitiv din cauze imputabile exclusiv concesionarului;e) când concedentul este prejudiciat prin încălcarea regulamentului intern de desfăşurare a activităţilor în zona liberă, prejudiciu stabilit prin acte doveditoare şi confirmate de organe competente;f) când concesionarul îşi încetează activitatea ca urmare a:– unei hotărâri judecătoreşti;– lichidării societăţii;– anulării certificatului de înregistrare la registrul comerţului.12.5. Concesionarul are dreptul de a rezilia unilateral prezentul contract înainte de expirarea perioadei de concesionare şi de a cere despăgubiri, cu condiţia notificării concedentului în scris cu ………….. zile înainte, când concedentul nu respectă condiţiile şi termenii prezentului contract, inclusiv anexele care fac parte integrantă din acesta.12.6. Concesionarul va putea solicita rezilierea unilaterală a prezentului contract în cazul imposibilităţii de a-şi desfăşura activitatea în zona liberă din cauze obiective. Investiţiile realizate pe teritoriul concesionat vor trece, fără plată, în patrimoniul concedentului, situaţie în care părţile nu îşi datorează alte despăgubiri.13. Alte termene şi condiţii13.1. Prezentul contract poate fi modificat numai cu acordul scris al părţilor sau în condiţiile specificate în acesta.13.2. Nici una dintre părţi nu poate să îşi transfere drepturile şi obligaţiile din prezentul contract unui terţ, fără aprobarea celeilalte părţi, exprimată în scris.13.3. Până la data de …….., concesionarul va prezenta un grafic privind realizarea investiţiei în termenul prevăzut de chestionarul de participare.13.4. Părţile se obligă să respecte orice prevedere legală referitoare la acquisul comunitar, care va fi adoptată în România ulterior intrării în vigoare a prezentului contract.14. Dispoziţii finale14.1. Documentele de licitaţie fac parte integrantă din prezentul contract.14.2. …………………………………………….. .Prezentul contract de concesiune a fost încheiat şi semnat astăzi, …….., la sediul concedentului, în ………. exemplare originale.Concedent, Concesionar,___________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x