NORME METODOLOGICE din 14 noiembrie 2000

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELORDIRECTIA GENERALA A VAMILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 27 noiembrie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulINCETAT APLICABILITATEADECIZIE 1494 10/08/2001
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 3REFERIRE LAHG 626 06/10/1997
ART. 3REFERIRE LAREGULAMENT 626 06/10/1997 ART. 53
ART. 3REFERIRE LAANEXA 626 06/10/1997 ART. 53
ART. 3REFERIRE LALEGE 141 24/07/1997
ART. 3REFERIRE LACODUL VAMAL 24/07/1997
ART. 9REFERIRE LAHG 626 06/10/1997
ART. 9REFERIRE LAANEXA 626 06/10/1997 ART. 349
ART. 9REFERIRE LALEGE 141 24/07/1997
ART. 9REFERIRE LACODUL VAMAL 24/07/1997
ART. 13REFERIRE LAHG 626 06/10/1997
ART. 13REFERIRE LAREGULAMENT 626 06/10/1997
ART. 13REFERIRE LAANEXA 626 06/10/1997
ART. 13REFERIRE LALEGE 141 24/07/1997
ART. 13REFERIRE LACODUL VAMAL 24/07/1997
ART. 18REFERIRE LAHG 626 06/10/1997
ART. 18REFERIRE LAREGULAMENT 626 06/10/1997
ART. 18REFERIRE LAANEXA 626 06/10/1997
ART. 18REFERIRE LALEGE 141 24/07/1997
ART. 18REFERIRE LACODUL VAMAL 24/07/1997
ART. 19REFERIRE LAREGULAMENT 626 06/10/1997
ART. 19REFERIRE LAREGULAMENT 626 06/10/1997 ART. 165
ART. 19REFERIRE LAANEXA 626 06/10/1997 ART. 165
ART. 19REFERIRE LALEGE 141 24/07/1997
ART. 19REFERIRE LACODUL VAMAL 24/07/1997
ART. 19REFERIRE LACONVENTIE 09/05/1980
ART. 19REFERIRE LACONVENTIE 09/05/1980
ART. 23REFERIRE LAHG 626 06/10/1997
ART. 23REFERIRE LAREGULAMENT 626 06/10/1997 CAP. 10
ART. 23REFERIRE LAANEXA 626 06/10/1997 CAP. 10
ART. 23REFERIRE LALEGE 141 24/07/1997
ART. 23REFERIRE LACODUL VAMAL 24/07/1997
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulINCETAT APLICABILITATEADECIZIE 1494 10/08/2001
ActulREFERIT DEDECIZIE 2670 14/11/2000

privind aplicarea pe teritoriul României a sistemului de tranzit comun pentru mărfurile transportate pe calea ferată



 + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Prezentele norme metodologice cuprind dispoziţii în aplicarea sistemului de tranzit comun pe teritoriul României pentru transportul mărfurilor în tranzit, pe calea ferată, între doua birouri vamale de frontieră.(2) Aceste norme metodologice introduc procedura de tranzit comun, oricare ar fi natura şi originea mărfurilor.(3) Formalităţile aferente procedurii de tranzit comun sunt simplificate conform dispoziţiilor prezentelor norme metodologice, pentru transporturile de mărfuri efectuate de Societatea Naţionala de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" – S.A., denumita în continuare C.F.R. Marfa – S.A., sub acoperirea unei scrisori de trasura CIM sau a unui buletin de expediere TR.
 + 
Articolul 2(1) Pentru mărfurile transportate pe calea ferată, încărcate în vagoane, care circulă în tranzit extern între doua birouri vamale de frontieră, scrisoarea de trasura CIM pe care autoritatea vamală aplica ştampila "Tranzit vamal" are valoare de declaraţie vamală de tranzit.(2) Pentru transporturile de mărfuri pe care C.F.R. Marfa – S.A. le efectuează în trafic intercontainer, încărcate în unităţi de transport intermodal (UTI), buletinul de expediere TR pe care autoritatea vamală aplica ştampila "Tranzit vamal" are valoare de declaraţie vamală de tranzit.(3) Ştampila "Tranzit vamal" cuprinde acelaşi text ca şi ştampila rotunda nr. 1, precum şi spaţii pentru înscrierea numărului şi a datei sub care documentul de transport a fost înregistrat ca declaraţie vamală de tranzit, denumirea biroului vamal de destinaţie şi seria sigiliilor aplicate. Documentul de transport se semnează şi se stampileaza de lucrătorul vamal care a efectuat verificarea şi înregistrarea tranzitului.
 + 
Articolul 3Documentul de transport pe care autoritatea vamală a acordat liber de vama prin aplicarea ştampilei "Tranzit vamal" constituie titlu executoriu pentru urmărirea şi încasarea datoriei vamale, în conformitate cu prevederile art. 53 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997.
 + 
Articolul 4În aplicarea prezentelor norme metodologice, prin termenii de mai jos se înţelege:a) tranzit comun – transportul mărfurilor pe calea ferată sub supraveghere vamală, în regim de tranzit vamal;b) birou de plecare – biroul vamal de frontieră la care începe operaţiunea de tranzit;c) birou de destinaţie – biroul vamal la care mărfurile aflate în regim de tranzit comun trebuie prezentate în vederea încheierii operaţiunii;d) document de transport – scrisoarea de trasura internationala CIM sau, după caz, buletinul de expediere TR;f) principal obligat – societatea comercială care îşi exprima voinţa de a efectua o operaţiune de tranzit comun prin prezentarea la autoritatea vamală a documentelor prevăzute în acest scop, devenind în acest caz titularul regimului de tranzit comun;g) centrul contabil – biroul din cadrul C.F.R. Marfa – S.A. care are ca funcţii principale: primirea şi arhivarea documentelor de transport pentru operaţiunile de tranzit încheiate după o metoda care să permită autorităţii vamale verificarea lor, urmărirea derulării şi încheierii operaţiunilor de tranzit;h) mijloc de transport – vagoane, containere şi alte unităţi de transport (multimodal).
 + 
Articolul 5Birourile vamale de frontieră cu activitate feroviara sunt abilitate în calitate de birouri vamale de plecare şi de destinaţie.
 + 
Articolul 6(1) Birourile vamale de plecare şi de destinaţie îşi comunică reciproc toate informaţiile de care dispun în legătură cu punerea în aplicare a procedurii simplificate de tranzit.(2) De asemenea, birourile vamale de plecare şi de destinaţie transmit Direcţiei Generale a Vamilor datele solicitate de aceasta.
 + 
Articolul 7(1) Dispoziţiile referitoare la procedura simplificata de tranzit comun se aplică cu respectarea prevederilor legislaţiei vamale naţionale în vigoare şi a reglementărilor internaţionale la care România este parte semnatara.(2) Aplicarea prezentelor norme metodologice se face cu respectarea interdictiilor sau restrictiilor de import, export sau tranzit al mărfurilor, stabilite de autorităţile competente şi justificate din ratiuni de securitate şi de moralitate publică, de protecţie a sănătăţii şi a vieţii persoanei, animalelor şi plantelor, de protecţie a bunurilor naţionale care au valoare artistică, istorica sau arheologică, sau de protejare a proprietăţii industriale ori comerciale.
 + 
Articolul 8(1) Pentru mărfurile acceptate la transport, însoţite de documentul de transport, C.F.R. Marfa – S.A. devine principal obligat şi are următoarele obligaţii:a) să prezinte mărfurile, mijlocul de transport intact şi documentul de transport la biroul vamal de destinaţie în termenul de tranzit şi să respecte măsurile de identificare, inclusiv sigiliile aplicate;b) să respecte dispoziţiile referitoare la regimul de tranzit comun;c) sa achite taxele vamale şi alte drepturi de import devenite exigibile, ca urmare a constatării unei nereguli comise pe parcursul sau în legătură cu o operaţiune de tranzit comun;d) sa pună la dispoziţie autorităţii vamale, la solicitarea acesteia sau ori de câte ori este nevoie, xerocopiile documentelor de transport. La cererea autorităţii vamale va prezenta într-un termen de maximum 7 zile şi alte documente din care să rezulte ca operaţiunile au fost încheiate.
 + 
Articolul 9Bunurile transportate pe calea ferată sunt exceptate de la garantarea datoriei vamale, în conformitate cu prevederile art. 349 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997.
 + 
Articolul 10(1) C.F.R. Marfa – S.A. va desemna persoanele responsabile cu activitatea de tranzit pe lângă fiecare birou vamal de frontieră.(2) Lista cuprinzând persoanele responsabile cu activitatea de tranzit va fi transmisă Direcţiei Generale a Vamilor, care va informa birourile vamale.(3) C.F.R. Marfa – S.A. va asigura pregătirea şi examinarea periodică a persoanelor desemnate în ceea ce priveşte normele legale care reglementează derularea procedurii de tranzit comun.
 + 
Articolul 11În cazul constatării unor abateri repetate, pe baza unor documente justificative, Direcţia Generală a Vamilor poate solicita înlocuirea persoanelor responsabile cu activitatea de tranzit comun, desemnate de C.F.R. Marfa – S.A.
 + 
Articolul 12(1) Pentru transporturile efectuate în procedura de tranzit comun C.F.R. Marfa – S.A. va utiliza etichete prevăzute cu o pictograma, al carei model este prezentat în anexa la prezentele norme metodologice.(2) Etichetele sunt aplicate atât pe documentul de transport, cat şi pe mijlocul de transport.(3) Până la confecţionarea acestei etichete, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2001, transporturile efectuate în procedura de tranzit comun vor fi acceptate fără eticheta prevăzută cu pictograma.
 + 
Capitolul 2Procedura de tranzit comun2.1. Formalităţi la biroul vamal de plecare + 
Articolul 13După prezentarea actului de transmitere a garniturii de tren şi efectuarea controlului vamal al mijlocului de transport în conformitate cu prevederile cap. III secţiunea a 2-a din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997, reprezentantul din statia de frontieră desemnat de C.F.R. Marfa – S.A. prezintă biroului vamal de plecare documentul de transport împreună cu documentele specificate în rubrica 36 a scrisorii de trasura CIM sau, după caz, în rubrica 13 a buletinului de expediere TR.
 + 
Articolul 14(1) Biroul vamal de plecare verifica existenta documentelor specificate în rubricile documentului de transport şi dacă pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM (în rubrica G) sau, după caz, pe exemplarul nr. 3B al buletinului de expediere TR a fost aplicată ştampila de tranzit a caii ferate.(2) Pentru mărfurile prohibite sau restrictionate, al căror tranzit prin ţara este condiţionat prin reglementări specifice de prezentarea unor documente suplimentare (avize, licenţe), se verifica dacă acestea au fost anexate la documentul de transport. În caz contrar operaţiunea de tranzit nu va fi acceptată până la prezentarea documentelor în cauza.
 + 
Articolul 15Documentele de transport se înregistrează în evidenta de către biroul vamal de plecare, în registrul sumar, numărul şi data înregistrării reprezentând numărul şi data potrivit cărora documentele de mai sus au căpătat valoare de declaraţie vamală de tranzit comun.
 + 
Articolul 16(1) La biroul vamal de plecare, care acorda regimul de tranzit comun, se aplică ştampila "Tranzit vamal" pe versoul exemplarului nr. 3 al scrisorii de trasura CIM (în rubrica G) sau, după caz, pe exemplarul nr. 3B al buletinului de expediere TR (în rubrica 15).(2) Ştampila "Tranzit vamal" va fi pusă la dispoziţie birourilor vamale cu activitate feroviara de către Direcţia Generală a Vamilor.(3) Toate exemplarele documentelor de transport se restituie reprezentantului desemnat de C.F.R. Marfa – S.A., conform prevederilor Ordinului comun al directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor şi al directorului general al S.N.C.F.R. nr. 14.558/1998.(4) Reprezentantul din statia de frontieră desemnat de C.F.R. Marfa – S.A. preda biroului vamal de plecare o xerocopie de pe exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, de pe exemplarul nr. 3B al buletinului de expediere TR, pe care a fost aplicată ştampila "Tranzit vamal". Xerocopiile vor fi păstrate de biroul vamal de plecare şi constituie documente de urmărire a derulării operaţiunii de tranzit comun.
 + 
Articolul 17Termenul de tranzit în care mărfurile trebuie să fie prezentate la biroul vamal de destinaţie este de 20 de zile şi nu se menţionează pe documentul de transport.
2.2. Formalităţi la biroul vamal de destinaţie + 
Articolul 18(1) Mărfurile, documentul de transport şi doua xerocopii de pe exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM, respectiv de pe exemplarul nr. 3B al buletinului de expediere TR, se prezintă la biroul vamal de destinaţie în cadrul termenului de tranzit de 20 de zile.(2) Biroul vamal de destinaţie le înregistrează imediat în evidentele proprii, după prezentarea actului de transmitere a garniturii de tren şi efectuarea controlului vamal al mijlocului de transport în conformitate cu prevederile cap. III secţiunea a 2-a din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997.(3) După verificarea documentelor şi a mijlocului de transport biroul vamal de destinaţie înscrie pe versoul celor două xerocopii ale documentului de transport, în dreapta ştampilei "Tranzit vamal", menţiunile, în funcţie de rezultatul controlului efectuat, care pot fi:a) atunci când totul este în regula: "conform";b) atunci când au fost constatate diferenţe, după caz:excedent ………, lipsa ……., natura mărfurilor …….., încadrarea tarifara ……… .
 + 
Articolul 19Când biroul de destinaţie ia măsuri cu privire la neregula constatată, este obligat sa înscrie, pe lângă cele menţionate conform articolului precedent, următoarele:a) dacă este o neregula minora care nu are urmări în ceea ce priveşte încasarea drepturilor de import, amenzilor sau a penalitatilor, se înscrie: "neregula minora";b) în cazul în care neregulile constatate au dat naştere la perceperea unor drepturi de import şi a altor alte taxe devenite exigibile, biroul vamal de destinaţie informează biroul vamal de plecare care va proceda potrivit prevederilor art. 165 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997, şi, după caz, transmite acestuia actul constatator întocmit de C.F.R. Marfa – S.A. potrivit prevederilor art. 22 din regulament;c) când mărfurile sunt prezentate la biroul de destinaţie după expirarea termenului de tranzit şi când nerespectarea acestui termen se datorează unor situaţii bine justificate (prin prezentarea documentelor justificative vizate sau emise de C.F.R. Marfa – S.A., întocmite conform reglementărilor feroviare internaţionale, cum ar fi: dispoziţii ulterioare ale predatorului sau destinatarului, admise de Convenţia COTIF, restrictii de trafic internaţional etc.), din care să rezulte ca depăşirea termenului de tranzit nu este din vina transportatorului, se considera "neregula minora";d) când motivele pentru care mărfurile au fost prezentate la biroul vamal de destinaţie după expirarea termenului de tranzit nu sunt justificate prin prezentarea unor documente de natura celor menţionate la lit. c), nu se considera "neregula minora" şi se aplică prevederile reglementărilor vamale în vigoare. La biroul vamal de destinaţie se vor înscrie numărul şi data procesului-verbal de contravenţie.
 + 
Articolul 20(1) După înscrierea menţiunilor referitoare la rezultatul controlului, pe versoul xerocopiilor documentului de transport lucrătorul vamal înscrie data încheierii operaţiunii de tranzit, semnează şi aplica ştampila personală.(2) Nici o menţiune nu va fi facuta de biroul vamal de destinaţie pe originalul documentului de transport. (3) Toate exemplarele documentului de transport împreună cu cele doua xerocopii stampilate de biroul vamal de destinaţie se restituie reprezentantului desemnat de C.F.R. Marfa – S.A., conform prevederilor Ordinului comun al directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor şi al directorului general al S.N.C.F.R. nr. 14.558/1998:a) o xerocopie de pe exemplarul nr. 3 al scrisorii de trasura CIM sau, după caz, de pe exemplarul nr. 3B al buletinului de expediere TR se transmite de către statia feroviara de frontieră la Centrul contabil al C.F.R. Marfa – S.A.;b) a doua xerocopie va fi arhivata de către statia de frontieră şi va putea fi prezentată autorităţii vamale ca proba a corectitudinii derulării şi încheierii operaţiunii de tranzit.(4) O dată la 15 zile biroul vamal de destinaţie va confirma biroului vamal de plecare încheierea operaţiunilor de tranzit printr-o adresa în care vor fi menţionate numerele documentelor de transport cu valoare de declaraţie vamală de tranzit comun, prezentate la destinaţie.
 + 
Articolul 21(1) În cazuri temeinic justificate o operaţiune de tranzit comun poate fi încheiată şi la un alt birou vamal de destinaţie decât cel menţionat în documentul de transport, acesta devenind în mod automat birou vamal de destinaţie.(2) La documentul de transport vor fi anexate documentele justificative vizate sau emise de către C.F.R. Marfa – S.A., întocmite conform reglementărilor feroviare internaţionale, prevăzute la art. 19 lit. c), din care să rezulte motivele prezentării la noul birou vamal de destinaţie.(3) Noul birou vamal de destinaţie preia toate obligaţiile care îi revin în aceasta calitate şi procedează conform prevederilor art. 18-20.(4) Pe versoul xerocopiilor documentului de transport, alături de menţiunile înscrise în urma controlului, urmate de ştampila şi data înregistrării operaţiunii, noul birou vamal de destinaţie va face menţiunea "Mărfuri prezentate la biroul vamal ……".
 + 
Articolul 22Operaţiunea de tranzit comun se încheie atunci când mărfurile şi documentele de transport corespunzătoare sunt prezentate la biroul vamal de destinaţie şi înregistrate în evidenta de către acesta.
 + 
Articolul 23Mărfurile care figurează pe un document de transport pot fi transbordate dintr-un mijloc de transport în altul, în conformitate cu prevederile secţiunii 1 a cap. X din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1997.
 + 
Articolul 24În cazul în care pe parcursul derulării operaţiunii de tranzit apar evenimente provocate de cazuri fortuite sau de forta majoră se aplică prevederile cuprinse în reglementările vamale.
 + 
Capitolul 3Proceduri de cercetare şi control ulterior. Recuperarea creanţelor + 
Articolul 25(1) Periodic autoritatea vamală va verifica modul de derulare şi de încheiere a operaţiunilor de tranzit comun la Centrul contabil al C.F.R. Marfa – S.A., potrivit normelor de control emise prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vamilor.(2) Centrul contabil va pune la dispoziţie autorităţii vamale de control xerocopiile documentelor de transport depuse la birourile vamale de plecare în urma cu cel puţin 60 de zile.(3) La cererea autorităţii vamale Centrul contabil al C.F.R. Marfa – S.A. va pune la dispoziţie şi alte documente care probează modul de derulare şi de încheiere a operaţiunilor de tranzit comun. Prezentarea acestor documente se face în termen de cel mult 7 zile de la data solicitării.
 + 
Articolul 26În situaţia în care în termen de 30 de zile de la data emiterii tranzitului la Centrul contabil al C.F.R. Marfa – S.A nu a fost primită xerocopia documentului de transport transmisă de statia de cale ferată potrivit art. 20, C.F.R. Marfa – S.A. are obligaţia de a începe cercetarea cu privire la derularea şi încheierea operaţiunii de tranzit. Declanşarea operaţiunii de cercetare este anunţată la autoritatea vamală de control. În termen de 90 de zile de la data emiterii tranzitului C.F.R. Marfa – S.A. va comunică autorităţii vamale rezultatul definitiv al cercetării, prezentând documentele justificative, iar autoritatea vamală de control va decide măsurile necesare pentru finalizarea operaţiunii.
 + 
Anexă––-la normele metodologice––––––––Modelul etichetelor prevăzute cu o pictograma necesare C.F.R. Marfa – S.A. în procedura de tranzit comun este publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 27 noiembrie 2000.Culori: negru pe verde––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x