NORME METODOLOGICE din 14 aprilie 2009 (*actualizate*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 26/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 2ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 3ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 4ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 5ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 6ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 7ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 8ABROGAT PARTIAL DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 8RECTIFICAT DERECTIFICARE 207 06/09/2011
ART. 9ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 9MODIFICAT DEORDIN 207 06/09/2011
ART. 10ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 11ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 12ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 13ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 14/04/2009
ART. 6ARE LEGATURA CUORDIN 515 04/08/2009 ART. 1
ART. 7ARE LEGATURA CUORDIN 515 04/08/2009 ART. 1
ART. 8ARE LEGATURA CUORDIN 515 04/08/2009 ART. 1
ART. 9ARE LEGATURA CUORDIN 515 04/08/2009 ART. 1
ART. 9REFERIRE LAOUG 74 17/06/2009
ART. 9REFERIRE LAHG 1228 01/10/2008
ART. 9REFERIRE LALEGE 492 28/12/2006
ART. 9REFERIRE LAOUG 67 13/09/2006
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 218 05/07/2005 ART. 10
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ART. 1ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 2ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 3ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 4ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 5ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 6ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 7ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 8ABROGAT PARTIAL DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 8RECTIFICAT DERECTIFICARE 207 06/09/2011
ART. 9ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 9MODIFICAT DEORDIN 207 06/09/2011
ART. 10ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 11ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 12ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013
ART. 13ABROGAT DEORDIN 1337 25/11/2013

privind condiţiile de acordare a sprijinului financiar în vederea promovării vinurilor pe pieţele ţărilor terţe în campaniile viticole 2008/2009-2012/2013, cheltuielile eligibile, modalităţile de plată, de verificare şi control(actualizate până la data de 6 august 2009*)



––––*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 264 din 22 aprilie 2009. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ până la data de 6 august 2009, cu modificările şi completările aduse de ORDINUL nr. 515 din 4 august 2009. + 
Articolul 1Prezentele norme metodologice stabilesc, la nivel naţional, condiţiile de acordare a sprijinului financiar în vederea promovării vinurilor pe pieţele ţărilor terţe în campaniile viticole 2008/2009-2012/2013, cheltuielile eligibile, modalităţile de plată, de verificare şi control.
 + 
Articolul 2În condiţiile prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:a) program de promovare – un ansamblu de acţiuni coerente de o amploare suficientă pentru a contribui la creşterea volumului informaţiilor cu privire la vinurile cu denumire de origine controlată şi/sau indicaţie geografică şi a exportului acestora pe pieţele ţărilor terţe;b) măsură – activitatea de informare ori promovare care se referă la vinurile cu denumire de origine controlată şi/sau indicaţie geografică;c) ţări terţe – ţări – altele decât statele membre ale Uniunii Europene – unde pot fi realizate acţiuni de informare sau de promovare;d) solicitanţi – societăţi româneşti producătoare de vinuri cu denumire de origine controlată şi/sau indicaţie geografică ori organizaţii de producători, organizaţii profesionale şi organizaţii interprofesionale care propun programe de promovare a acestor vinuri în ţările terţe;e) beneficiarii sprijinului financiar – solicitanţii menţionaţi mai sus ale căror programe au fost selectate şi care au încheiat cu Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură contractul-tip de punere în aplicare a programului propus;f) organism de punere în aplicare – persoane juridice cărora li se încredinţează printr-o procedură concurenţială de către solicitanţi execuţia integrală sau parţială a acţiunilor cuprinse în programul de promovare. Organismul (organismele) de punere în aplicare trebuie să fie independent(e) de solicitanţi.
 + 
Articolul 3Măsurile eligibile pentru acordarea sprijinului financiar în cadrul programului de promovare a vinurilor pe pieţele ţărilor terţe sunt:a) acţiuni de relaţii publice, măsuri de promovare sau de publicitate, inclusiv la locul de desfacere către consumatorul final, care subliniază în mod special avantajele vinurilor comunitare, în principal în ceea ce priveşte calitatea, siguranţa alimentară ori respectarea mediului;b) participarea la evenimente, concursuri, târguri sau expoziţii de importanţă internaţională;c) campanii de informare, în special privind regimurile comunitare referitoare la denumirile de origine, indicaţiile geografice şi producţia ecologică, însoţite şi de degustări;d) studii ale noilor pieţe, necesare pentru extinderea pieţelor de desfacere;e) studii de evaluare a rezultatelor măsurilor de promovare şi informare.
 + 
Articolul 4La finanţarea măsurilor de promovare a vinurilor pe pieţele ţărilor terţe, din valoarea cheltuielilor eligibile contribuţia Comunităţii Europene nu depăşeşte 50%, cea de la bugetul de stat este de 30%, iar contribuţia beneficiarului este de minimum 20%.
 + 
Articolul 5Condiţii de eligibilitate:a) vinurile să fie destinate consumului direct ori să facă parte din categoria celor care se exportă sau pentru care există posibilitatea de a fi exportate ori posibilitatea deschiderii de noi pieţe de desfacere în ţările terţe vizate şi care prezintă o valoare adăugată ridicată;b) originea vinurilor să fie precizată în cadrul operaţiunii de informare ori de promovare pentru vinul cu denumire de origine controlată şi/sau indicaţie geografică;c) măsura eligibilă care beneficiază de sprijin trebuie să fie clar definită, precizându-se inclusiv vinurile care pot fi luate în considerare, acţiunea de marketing şi costul estimativ;d) durata sprijinului pentru promovare şi informare nu poate să depăşească 3 ani pentru acelaşi beneficiar şi aceeaşi ţară terţă;e) mesajele de informare şi/sau de promovare se bazează pe calităţile vinului, cu respectarea legislaţiei în vigoare în ţările terţe pentru care sunt concepute;f) beneficiarii trebuie să fie capabili să facă faţă constrângerilor specifice ale comerţului cu ţări terţe şi să dispună de suficiente resurse pentru a asigura punerea în aplicare a măsurii în cel mai eficient mod cu putinţă;g) disponibilitatea vinurilor propuse pentru promovare din punct de vedere calitativ şi cantitativ, astfel încât să fie acoperită cererea de pe piaţă pe termen lung după finalizarea operaţiunii de promovare.
 + 
Articolul 6(1) Propunerile de programe de promovare a vinurilor pe pieţele ţărilor terţe se vor întocmi cu respectarea cerinţelor şi formatului din caietul de sarcini şi se depun la Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare M.A.P.D.R., însoţite de următoarele documente:a) cerere pentru aprobarea programului de promovare a vinurilor europene pe pieţele ţărilor terţe;b) fişa de identificare a programului;c) fişa de informaţii privind solicitantul;d) fişa de informaţii privind organismul de execuţie, numai în cazul în care organismul de execuţie a fost selectat;e) un buget estimativ exprimat în euro, suficient de detaliat, care să permită identificarea, monitorizarea şi controlul programului de promovare, precizând în special tipurile de cheltuieli prevăzute în anexa la contractul-tip, semnat de persoana responsabilă de program;f) angajamentul financiar semnat al solicitantului de a-şi onora partea care îi revine din finanţare pe toată durata programului;g) declaraţia semnată a solicitantului prin care se atestă faptul că programul nu beneficiază de niciun alt sprijin financiar din partea Uniunii Europene sau naţional;h) certificat constatator de la registrul comerţului/act de înregistrare în Registrul asociaţilor şi fundaţiilor, copii ale bilanţului contabil din ultimii 3 ani, raport de activitate al solicitantului, orice alt document care să permită evaluarea capacităţii financiare, tehnice şi profesionale a solicitantului, respectiv a organismului de execuţie;i) descriere a acţiunilor similare realizate pe parcursul ultimilor 2 ani, dacă au existat.(2) M.A.P.D.R. asigură întocmirea şi publicarea pe propriul site a anunţului privind selecţia de oferte şi a caietului de sarcini în termen de 7 zile lucrătoare de la publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Data-limită de depunere la M.A.P.D.R. a propunerilor de programe de promovare este 30 aprilie 2009, pentru campania viticolă 2008/2009, şi 24 august, pentru campaniile viticole următoare.––––-Alin. (3) al art. 6 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 515 din 4 august 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.(4) Beneficiarii trebuie să selecteze organismele responsabile de punerea în aplicare a acţiunilor de informare şi promovare pe bază concurenţială, de preferinţă înainte de transmiterea programelor de promovare la M.A.P.D.R.(5) Punerea în aplicare de către solicitant a anumitor părţi din program se poate realiza cu respectarea următoarelor condiţii:a) să dispună de o experienţă de cel puţin 5 ani în punerea în aplicare a acestui tip de acţiuni;b) să dispună de mijloacele necesare (financiare, tehnice şi de personal de specialitate) pentru punerea în aplicare a acţiunilor;c) partea din program care urmează a fi realizată de solicitant să nu reprezinte mai mult de 50% din costul total al programului;d) solicitantul să se asigure cu privire la costul acţiunilor pe care intenţionează să le realizeze că nu depăşeşte tarifele practicate în mod curent pe piaţă.(6) Documentaţia programelor de promovare a vinurilor pe pieţele ţărilor terţe va fi analizată şi selectată de către o comisie stabilită prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale.(7) Criteriile pe baza cărora se face selecţia programelor sunt următoarele:a) coerenţa strategiilor propuse cu obiectivele fixate;b) calitatea acţiunilor propuse;c) impactul estimat în ceea ce priveşte creşterea cererii pentru produsele în cauză;d) asigurări conform cărora operatorii implicaţi posedă competenţa necesară (capacitate tehnică, financiară şi profesională, inclusiv cunoaşterea mediului de afaceri specific din ţara-ţintă), iar costul măsurilor ce urmează a fi puse în aplicare de către aceştia se încadrează în preţurile normale de pe piaţă.(8) În cazul în care documentaţia este incompletă, comisia M.A.P.D.R. va solicita, în termen de 5 zile lucrătoare de la constatare, completarea acesteia. Solicitantul trebuie să prezinte documentaţia cerută cel târziu în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea înştiinţării de completare.(9) Comisia M.A.P.D.R. va comunică solicitanţilor rezultatul selecţiei până la data de 20 mai 2009, pentru campania viticolă 2008/2009, şi până la 24 septembrie, pentru campaniile viticole următoare.––––-Alin. (9) al art. 6 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 515 din 4 august 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.
 + 
Articolul 7Comisia M.A.P.D.R. va transmite Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură rezultatul selecţiei şi originalul documentaţiilor până la data de 3 iunie 2009, pentru campania viticolă 2008/2009, şi până la 30 septembrie, pentru campaniile viticole următoare.––––-Art. 7 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 515 din 4 august 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.
 + 
Articolul 8(1) Până la 23 iunie 2009, pentru campania viticolă 2008/2009, şi până la 30 octombrie, pentru campaniile viticole următoare, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură va încheia cu solicitantul selecţionat contractul-tip de punere în aplicare a programului de promovare.––––-Alin. (1) al art. 8 a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 515 din 4 august 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.(2) Încheierea contractului este condiţionată de constituirea la dispoziţia Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură de către solicitant sau în numele acestuia a unei garanţii bancare de bună execuţie în cuantum de 2% din valoarea totală a sprijinului financiar comunitar şi naţional.––––-Alin. (2) al art. 8 a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 515 din 4 august 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.(3) Garanţia de bună execuţie va fi valabilă pe toată perioada de derulare a programului şi încă 6 luni de la finalizarea acestuia şi se eliberează la cererea scrisă a contractantului, după constatarea de către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură a îndeplinirii obligaţiilor contractuale.(4) Se poate face plată în avans, după semnarea contractului, constituirea unei garanţii bancare în favoarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură în valoare de 110% din suma a cărei plată se cere în avans, la cererea beneficiarului.(5) Cererea de plată a avansului privind sprijinul financiar anual comunitar şi naţional se depune la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură nu mai târziu de 25 iunie pentru fiecare exerciţiu financiar.(6) Decontarea avansului se face pe baza documentelor justificative înaintate la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.(7) Acordarea avansului pentru anul 2, respectiv 3 de derulare a contractului se face numai după justificarea de către beneficiar a modului de utilizare a avansului acordat pentru anul precedent.(8) Începând cu anul financiar 2009/2010, în funcţie de acţiunile desfăşurate, plata se efectuează pe baza cererii de plată, însoţită de documentele justificative, şi/sau a cererii de plată în avans.(9) Sprijinul financiar anual comunitar şi naţional se plăteşte în termen de 45 de zile lucrătoare de la depunerea cererii de plată, dar nu mai târziu de 15 octombrie, în funcţie de creditele bugetare deschise.
 + 
Articolul 9(1) Plata sprijinului financiar se realizează conform Hotărârii Guvernului nr. 1.228/2008privind stabilirea modului de acordare a sprijinului financiar comunitar producătorilor din sectorul vitivinicol, cu modificările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolă, Fondul european agricol de dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeană şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, din bugetul M.A.P.D.R., de la titlul VIII "Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare", articolul 56.06 "Programe din Fondul European de Garantare Agricolă".––––-Alin. (1) al art. 9 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 515 din 4 august 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.(2) Plata sprijinului financiar se face într-un cont bancar al beneficiarului, care va fi utilizat exclusiv pentru toate operaţiunile financiare (venituri şi cheltuieli) ce vor fi efectuate în cadrul contractului de punere în aplicare a programului selectat.(3) Beneficiarul şi organismul/organismele de execuţie trebuie să ţină o evidenţă contabilă analitică, care să permită identificarea veniturilor şi cheltuielilor aferente executării acţiunilor prevăzute în contract, şi sunt obligaţi să pună la dispoziţia Comisiei Europene, M.A.P.D.R. şi a Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură toate informaţiile şi documentele necesare pentru verificarea respectării obligaţiilor asumate prin contract.
 + 
Articolul 10Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură efectuează controale la locul de desfăşurare a acţiunilor de promovare, la sediul beneficiarului şi al organismului de execuţie privind documentele justificative prezentate şi îndeplinirea tuturor obligaţiilor stipulate în contract.
 + 
Articolul 11(1) În caz de plată necuvenită, beneficiarul rambursează sumele plus dobânzile calculate în funcţie de perioada dintre plată şi rambursarea efectuată de către beneficiar conform art. 97 din Regulamentul (CE) nr. 555/2008 al Comisiei din 27 iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comună a pieţei vitivinicole în ceea ce priveşte programele de sprijin, comerţul cu ţările terţe, potenţialul de producţie şi privind controalele în sectorul vitivinicol. Rata dobânzii aplicate este stabilită conform art. 86 alin. 2 lit. (b) din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 al Comisiei din 23 decembrie 2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene.(2) În caz de fraudă sau neglijenţe grave, beneficiarul rambursează diferenţa dublă dintre suma plătită iniţial şi suma datorată efectiv.(3) Sumele recuperate, precum şi dobânzile aferente se plătesc în contul Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură şi sunt deduse de aceasta din cheltuielile finanţate de Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) proporţional cu participarea financiară comunitară.
 + 
Articolul 12Nu se acordă sprijin financiar unei acţiuni care beneficiază de sprijin conform art. 20 lit. (c) pct. (iii) din Regulamentul (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) sau conform art. 2 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 3/2008 al Consiliului din 17 decembrie 2007 privind acţiunile de informare şi promovare pentru produsele agricole pe piaţa internă şi în ţările terţe.
 + 
Articolul 13Comunicările către Comisia Europeană privind previziunile şi executarea programelor de promovare vor fi făcute de M.A.P.D.R. în conformitate cu art. 21 din Regulamentul (CE) nr. 479/2008 al Consiliului din 29 aprilie 2008 privind organizarea comună a pieţei vitivinicole, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 şi a Regulamentului (CE) nr. 3/2008 şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.392/1986 şi a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, şi cu anexa VIII la Regulamentul (CE) nr. 555/2008.____________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x